Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Mad Max

  • PC 75
Herní výzva 2019 - Adaptace

Zkusím to tentokrát stručně. Hra je bezesporu jedním z nejlepších zpracování filmové předlohy, takže skvělá volba do kategorie letošní herní výzvy. Svět jako by tu z oka filmu vypadl. Je bizarní, úchylný a maximálně zvrhlý. Nepamatuji se, kdy mi naposled přišla nějaká hra takhle nechutná (a zvrhlejší je, že se mi to líbilo).

Prostředí je na první dobrou fajn, ale po čase začne nudit, je totiž jednotvárné. Stejně jako jednotlivé úkoly. Vedlejší úkoly jsou stroze napsané. Vlastně i hlavní příběh je přines tohle, támhle odtamtud, do toho někoho zabij, vylepší auto a takhle dokola. Jednotlivé vedlejší činnosti jsou fajn, na popáté to ještě jde, po desáté už to nudí.

Nechybí vylepšování postavy i auta, které není rušivě přehnané, fajn zpestření, ale jako u všeho mi tu chybí nějaká zajímavější variabilita, přeci jenom s tím autem by si šlo solidně vyhrát… kdyby to šlo.

Hra je prostě zbytečně dlouhá a vlastně i mapa je moc velká (nezajímavě vyplněná), ale hrozně mě tu bavila akce, užíval jsem si zvrácenost světa a parádní postavy, vlastně až na Maxe, který byl kupodivu nejnudnější (ale zmastil to pěkně).

Pro: samotný svět, postavy, akce, zvrácenost, syrovost

Proti: repetetivnost, jednotvárné úkoly, zbytečná rozsáhlost

+25

Assassin's Creed II: Discovery

  • DS 50
Na Discovery jsem se poměrně těšil, už proto, že Ezio je mým favoritem (zatím jsem neměl příležitost hrát nic novějšího, než Unity). Bohužel je Discovery jen osekanou verzí (už tak nic moc) Altair’s Chronicles s ještě horší grafikou a především neskutečně otravným stealth systémem. Silně zredukovaný je i pohyb po lokacích, kdy mi přišlo, že se zde vývojáři oprostili od pohybu do hloubky jednotlivých obrazovek a zůstala jen klasická plošinovka. Dialogy jsou sice kompletně nadabované, ale Ezia už nemluví ten samý herec, což je opět otrava. Opět jsem se při hraní nedostal příliš daleko (rozhodně jsem odehrál míň, než v Altair’s Chronicles) a hra mi nedala žádný důvod k pokračování. Za sebe říkám – ruce pryč.
+7

Assassin's Creed: Altaïr's Chronicles

  • DS 55
Je třeba mít na paměti, že mám sérii Assassin’s Creed celkem rád a že jsem hrál na PC všechny singleplayer hry ze série, které můj (už poměrně dýchavičný) notebook rozjede. Dále by se mělo přihlédnout k faktu, že jsem si DS/2DS/3DS (ano, všechny tři) pořídil především kvúli Pokémonům a kromě vizuálních románů série Phoenix Wright jsem tu vpodstatě nic jiného nehrál – a jen s velkými obtížemi hledám tituly, které by mě zaujaly.

Na sérii AC mě baví (silná, ale i dost volná) inspirace historií a filmovým způsobem podaný příběh. Boje samotné mě baví už méně a úkoly závislé na rychlosti a přesnosti provedení (např. akrobatické sekvence na čas) mě nebaví vůbec. Altair’s Chronicles bohužel obsahuje jen velmi málo toho, co se mi líbí, a naopak příliš toho, co se mi nelíbí a nejde mi. Boje samotné by byly ok, to, že se občas do souboje vůbec nesmím dostat, jinak mise skončí, to je neskutečná otrava. Nejhorší jsou ale sekvence, kdy se hráč musí vypořádat s pohybujícími se plošinkami (ať už se pohybují horizontálně, vertikálně nebo se zasunují do zdi), bodáky (statické i vysunující se) nebo nášlapná tlačítka, prostě elementy, které byly už v Prince of Persia a už tehdy mi neskutečně pily krev. Vysoká obtížnost i na easy je prostě pro mé nešikovné ruce příliš. Dostal jsem se (po mnoha obtížích) až do stok a hra mě svou nepřístupností otrávila natolik, že pokračovat nehodlám.

A abych nezapomně na grafiku: ta je neskutečně ošklivá... Co se meziher týče, ty jsou také neskutečně frustrující a zvláště výslech jsem musel do zblbnutí opakovat, protože jsem se prostě stylusem do těch QTE kroužků nemohl trefit (a prsty mám moc velké).
+6

Full Throttle

  • PC 70
Ani do jedné ze tří her z roku 1993, které mě zbývají se mi pouštět nechtělo, do třetího Simona Sorcerera už vůbec ne a tak jsem se rozhodl doplnit mezeru v dohraných Lucasovských adventurách. Full Throttle si pamatuji spíše díky sporu mezi Andrewem a Fukou ve Score, než na to jak se mi kdysi líbila a moc se to nezmění.

Full Throttle není v zásadě špatný projekt. Hned na začátku odpálí děj bombastické intro, ve kterém se banda motorkářů seznámí se stařičkým majitelem poslední továrny na motorky. Toho ale odpraví jeho zástupce, z vraždy je obviněn postarší motorkář a ten se vydá očistit své jméno a sejmout záporáka.

Multimediální stránka je skvělá, filmečky jsou jak je zvykem u Lucasů naprosto parádní, skvěle nadabované (záporáka mluví Mark Hamill), finále připomíná akční filmy 90. let, do toho hraje motorkářský rock skupiny Gone Jackals. Všechno včetně grafiky a vzhledu hrdiny je skvěle karikované a stylizované. Jenže pod tím vším je to poměrně béčkový příběh, který by v 90. letech šel jako film rovnou na video.

Problémem je samotná hratelnost. Ne že by se to ovládalo špatně - kliknutí na předmět vyvolá menu (oko, jazyk, ruka, noha), které použijete, dvojklik slouží k urychlení odchodu. Kurzor se zvýrazní při přechodu předmětu, ale bez popisu nevíte, že potřebujete kliknout na ten malý kousek něčeho a přichází zákysy.

Jádro pudla je v tom, že většinu hry koukáte na filmečky nebo ji strávíte akčními mezihrami. Souboje na motorkách jsou se zavřením obou očí ucházející. I když na to, že každého můžu sejmout něčím jiným, nebo jak se odbočuje jsem přicházel metodou pokus omyl. Demoliční derby (se specifickým postupem) je ale jednoznačně příšerné. A na samotné adventuření zbývá asi tak 30% hry. A to jsou úkoly nadmíru nelogické (celý stánek se suvenýry), plné pixelhuntingu, hledání cest a přemýšlení co máte vlastně dělat. Závěrečný souboj na trucku je sice bombastický, ale časově omezený a když Vám to přemýšlení trvá moc dlouho, zařvete a jedete znovu.

Zkrátka pěkně se mi na to koukalo, dobře poslouchalo a i ten béčkový příběh jsem si celkem užil, jen jako adventura to není upřimně žádný zázrak.

Pro: Grafika, animace, vizuální stylizace, hudba, béčkový motorkářský příběh.

Proti: Přemíra animací a akční sekvencí na úkor adventuření, nelogické úkoly.

+18

Kingdom Come: Deliverance – A Woman's Lot

  • PC 90
Je to iba DLC, takže adminom to bude stačiť:
Nebola to síce púť až do Kompostely, ale iba do Užic, no vykonal som ju naboso, pešo. Po ceste som pomohol žobráčke, vyhol sa zabitiu a vraždám, zlepšil vzťah so psom, zlepšil plat chudobe a na záver sa pomodlil za mier v kraji. Som hriešnik, ale budujem Boží štát na základe sv. Augustína.
+17 +18 −1

DISTRAINT

  • PC 65
Drektova výzva - 5. Replika

Po světě chodí tolik všemožných lidí. Mezi nimi najdeme i různé šmejdy, kteří povětšinou někomu škodí, ať už mu ničí majetek nebo někoho psychicky týrají. Není mezi nimi velký rozdíl. Některá povolání jsou pro tyto šmejdy přímo dělaná. Mezi tato povolání se může řadit i exekutor. Jeho roli právě přebíráte vy. Jenomže náš exekutor se nezdá být špatným člověkem, ale zrovna se nachomýtl ke špatnému povolání.

Vaším prvním úkolem je přinést příkaz k vystěhování jedné stařence. Po sdělení této zprávy je hlavní hrdina celý špatný z toho, co právě udělal a začne ho trápit jeho vlastní svědomí. Ovšem tato práce je pro něho možná jediná, ve které si vydělá dostatek peněz, a ve které je úspěšný. No a tak z toho začne blbnout. Začíná se mu promíchávat realita s jeho vlastním podvědomím, a začne vidět neuvěřitelné věci jako jsou mrtvoly, krev tekoucí ze dveří a nebo sloni.

Hra není příliš náročná, a tak může sloužit spíše k relaxování a odreagování. Hádanky ve hře mi přišli vcelku snadné a bez nějakého problému jsem je dokázal brzy vyřešit. Stačí prostě hledat interaktivní místa a na nich získaný předmět vyzkoušet, když si nejste jistí a brzy se trefíte do černého. Pak můžete v klidu proplouvat dále příběhem a celou hrou.

Pro: Příběh, nenáročnost, děsivé momenty

Proti: Občas zmatenost

+13

World of Goo

  • PC 85
U World of Goo jsem měl úplně stejné pocity, jako když jsem tenkrát stavěl mosty v Bridge Builder. Mastil jsem misi po misi a nedokázal jsem se od hraní odtrhnout. Občas jsem se teda vyvztekal, měl chuť vzít myš a třísknout s ní o stěnu, když se nějaká ta kulička překlopila někam do hajzlu, kam jsem nechtěl, ale jinak jsem si tuto hru opravdu parádně užil. A není to jenom o skvělém nápadu, který se mi tak zalíbil. Hezké je i zpracování, efekty, vrcholem je pro mě snad 2D svět, který mě i nesmírně bavil, a hlavně musím říct, že klobouk dolů i nad hudbou. Koho by kdy napadlo, že taková logická, v podstatě, jednohubka bude mít tak kvalitní hudební podklad. Jo…World of Goo je dobrý kousek. V rámci logických rozhodně to nejlepší, co jsem za poslední dobu hrál a nebo s čím jsem se tak strašně navztekal.

Pro: Vizuální zpracování, hudební doprovod, vtipné, neopakující se, nápadité

Proti: Relativně krátké

+19

Simon the Sorcerer II: The Lion, the Wizard and the Wardrobe

  • PC 90
Druhý díl je po půldenní (a celonoční) pařbě za mnou a já se pokusím zdůvodnit, proč opět trošku nadhodnocuji.

Dvojka se shlédla spíše v Monkey Island 2, Sordid se vrací jako duch, pomocí čarovné skříně vtáhne Simona opět do světa pohádek a chce se pomstít. Simonovi je to jedno, chce domů, ale napřed musí do skříně sehnat palivo. Celá hra je obrovská, rozdělená na 4 části a kromě monumentálního města vás provede pirátskou lodí, tropickým ostrovem a nakonec okolím Sordidovy pevnosti. Po příběhové stránce se toho opět moc nestane. Simon se střetne se starými známými (močálník, démoni), potkává konečně Calypsa a Alix, Sordid má nového poskoka a celé se to zamotá až ke konci kdy dojde k cestování časem, návštěvě pekla a nakonec výměně těl. Úpřimně otevřený konec mě naštval.

Co se ale změnilo a velice je humor. Tentokrát už to není pohádka, ale brutální komedie, kde na každém kroku narážíme na různé více či méně ubohé osoby, které jsou terčem Simonova ostrovtipu. Ze Simona je stal pěkný hajzlík, naštěstí vtip ho neopustil. Občas sice někomu pomůže, ale jen proto, že se mu toho hodí, jindy kašle na následky a někdy s gustem škodí. Vrcholem je, když před 4 aktem odmítne záchranu Alix, protože "je to velká holka, určitě se o sebe postará". Nechybí spousta hlášek, animační humor či pohádkové odkazy. Je tu spousta nerdů a Simon nezřídka prolamuje čtvrtý rozměr a uráží samotného hráče.

Co se bohužel příliš nezměnilo je grafika. 2 roky nejsou vůbec poznat, v určitých lokacích je grafika rozpitější než v prvním díle, jinde vypadá skvěle. Hudba je nevýrazná, dabing a titulky jdou zároveň, leč titulky se občas předchází, občas nedochází. Musím pochválit působivé a dlouhé outro, kde se opravdu vyplatí počkat do konce titulků jak to všechno dopadlo.

Těch 90% ale není za příběh nebo grafiku a ani za humor. Je to brutální, ale poctivou, férovou a dlouhotrvající hratelnost. Jen v prvním aktu je 12 lokací a v každé spousta problémů. Opět jsem si psal co by kdo mohl chtít, co by šlo udělat, opět jsem kombinoval a zkoušel až se mi z hlavy kouřilo a opět jsem v určitých chvílích musel sáhnout po návodu. Ve hrách jako je tato je to ale škoda, protože Simon nehází žádné klacky pod nohy. Žádné stresy, časové úkoly, trigerry spouštějící někde něco jiného. Naopak - je tu perfektní mapa a snad poprvé označování aktivních míst na obrazovce tlačítkem F10 - Haleluja!!! Takže zbývá jen poctivá kombinace, 8 ikonek a spousta logických a bohužel i nelogických úkolů. Ze začátku to jde, pak se občas zaseknete, protože zapomenete na Simonovu škodolibost, ale v posledním aktu je to už adventurní peklo. Zejména oblečení si psa je jedna z největších prasáren v historii adventur.

Takže shrnuto - Simon 2 je opět fantastická záležitost. 90% protože je to v podstatě totéž co jednička s průměrnější grafikou a občas brutální obtížností.

Pro: Obrovská hra, naprosto parádní humor, perfektní mapa, označování aktivních míst.

Proti: Grafika je stále stejná, obtížnost na konci brutální.

+15 +16 −1

Gray Matter

  • PC 70
Je rok 2012 a do schránky mi právě přistává nové SCORE číslo 218. Říkáte si, čím je tohle číslo speciální? V tomto čísle se nachází jako plná hra adventura Gray Matter. V té době jsem ujížděl na Poslu Smrti 2 a 3 a co mi ihned na hře upoutalo pozornost byl vizuál, který mi přišel podobný právě k Poslu Smrti. Ihned jsem hru nainstaloval a zapnul, bohužel mě tehdy moc neoslovila, kvůli nudnějšímu začátku, a proto jsem ji odložil. Po sedmi letech jsem ji však opět objevil a rozhodl se, že ji opět dám šanci.

Gray Matter je příběhově zajímavá a neotřelá adventura. Avšak myslím si, že na můj vkus, mohl být příběh více temnější a mysterióznější. Vedlejší story lajny se mi také líbili. Hádanky klubu Daidalos byly fajn, i když ohledně této linie mi některé věci přišli divné - jakože rozpárat obraz v katedrále Christ Church nebo vzít si exponát vajíčka v muzeu a rozsednout ho, to vše před zraky veřejnosti? Ok. Konečná kapitola, bych řekl byla nejzajímavější a nejujetější z celé hry. Davidův příběh je ponurý a poutavý, avšak přijde mi, že se z toho dalo vytěžit víc. Konec hry mi byl od určitého momentu jasný, a i přesto jsem po konci měl více otázek než odpovědí. Ale od toho tu je reddit a jiná diskuzní fóra, že.

Samantha a David jsou sympatické postavy. I přesto, že mi přijdou lehce klišovité, obzvláště Sam, která je hrozně divná a jiná holka. Vedlejší postavy jsou na druhou stranu naprosto nudné a stereotypní – mamánkovský panic, uťápnutá holčina, rádoby frajírek a sexy Francouzka.

Atmosféra hry mi chvíli trvala, než jsem ji nasál, nejvíce ji však po celou dobu táhla skvělá hudba. Cutscény jsou v této hře ve stylu powerpointové prezentace obrázků s voice-overem. Obrázky jsou rozhodně hezky zpracované ale věřím, že by tento styl cutscén mohl někomu připadat laciný. Oxford je hezké město, design úrovní je opravdu dobrý, avšak na něčí vkus by tu mohlo být celkem málo lokací. Osobně mi to nevadí.

Celkově grafika je hezká, ale některé modely postavy mi přišli odfláknuté. Animace postav jsou také v pohodě, co ale bylo občas otravné bylo to, když jsem chtěl, aby Sam někam doběhla, tak si nejdřív udělala kolečko okolo své osy, během toho se většinou o něco zasekla a poté doběhla tam, kam jsem chtěl. Jednou se mi stálo, že během běhu někam odlítla, ale vrátila se mrcha jedna.

Na hře se mi líbí, že když v nějaké lokaci pro danou kapitolu vše splníte, tak na mapě je zvýrazněná šedě. Mnohokrát mi to pomohlo, když jsem si během nějaké hádanky nebyl jistý, kam bych měl jít. Taktéž si můžete otevřít okénko, které vám řekne, na kolik procent jste kapitolu dokončili. Taktéž se mi líbí, že Sam a David u sebe vždy nesou deníky, ve kterých jsou zaznamenané všechny dialogy, video sekvence, ale i poznámky, které postavy ohledně nějakého předmětu utrousí. Deníky sice nejsou vůbec přehledné, ale je to asi lepší než drátem do oka.

Hádanky jsou v této hře dobré, hezky promyšlené i logické, avšak našly se i takové nonsensy, které mi nedávaly smysl ani poté, co jsem si je našel a přečetl v návodu. Občas se mi stalo, že jsem bloudil po lokacích hledal jsem, co mám dělat a poté jsem se, díky návodu, dozvěděl řešení, které by mě doopravdy vůbec nenapadlo. Hra vás k tomu ani náznakem nepopíchne. Jinak Gray Matter, když opomenu ty nonsensy, není zase tolik náročné, řekl bych, že je to jednoduchá hra, kde postup dokážete (většinou) vždy vymyslet.

Když to shrnu, Gray Matter není špatná hra, je nadprůměrná. Rozhodně jsem si ji užil, některé pasáže jsou doopravdy super, jsou zapamatovatelné, jsou napínavé, jsou zde i ty uspokojivé aha! momenty. ALE… jsou tu i pasáže, které mě doopravdy štvali, viz nelogické hádanky. Jsou tu nedostatky, které mi zkazily pocit ze hry a celkově si říkám, že je škoda, že hra není více mysterióznější a temnější. Gray Matter mě bohužel tolik nenadchl, ale zase vůbec nelituji, že jsem ji hrál.

(Herní výzva 2019 - "Barevný svět")

Pro: Hudba | Příběh | Stylizace, design lokací & grafika

Proti: Občas nelogické hádanky | Pomalejší začátek | Bugy

+23

Risen

  • PC 75
Nebudu lhát. Od Risen jsem čekal podobný zážitek, jaký jsem dostal od série Gothic. Prvních pár hodin jsem si hýčkal naději že se moje přání splní, ale i když je rukopis Piranha Bytes nezaměnitelný, vydali se tentokrát jiným směrem. Risen opravdu připomíná první díl Gothicu, ale bohužel jen formou.

Ostrov je podobně nahuštěný a členitý jako bývalá Vězeňská kolonie. Což mimo jiné znamená, že jakákoliv cesta mezi dvěma body vede přes zástup nepřátel. Naštěstí to na čtvrtý pokus konečně vyšlo a hra obsahuje použitelný soubojový systém. Tedy takový, v němž je možné taktizovat, krýt se a dokonce obstát v potyčce s víc než jedním protivníkem. Odpadlo tak stereotypní, i když pro Gothic typické lákání vyhlédnuté oběti ze skupinky. To naopak v Risen téměř nejde. Jednotliví nepřátelé mají specifický útok, platí na ně jiná taktika, případně trestají oblíbené chyby. Bohužel v pozdějších fázích je bojů úmorně moc.

Risen je totiž zoufale nevyvážený. Po přesunu do bezpečné lokace jsem zažil snahu o převrat v táboře banditů, výcvik v Klášteře a policejní práci v Přístavním městě. Rvačkám jsem se nevyhnul, ale stěžejní bylo zpovídání NPC a sbírání předmětů v přísně ohraničené lokaci. První kapitola má téměř adventurní nádech. Její questy byly zdaleka nejzajímavější a také mi zabrala nejvíc času - asi polovinu hry. Druhá kapitola je o prozkoumávání krajiny a zbylé dvě o bojích v podzemí.

Podzemní lokace jsou silná stránka hry. Vypadají parádně, strašidelně a dýchá z nich hutná atmosféra. Jsou plné pastí, slepých chodeb a smrtelně nebezpečných nepřátel. Častokrát jsem se polomrtvý dobelhal do nějaké zatuchlé kobky desítky metrů hluboko a připadal si úplně ztracený. Vyplatí se předem zásobit lektvary a kouzly, protože jen s mečem se projít nedají. A to myslím doslova. Zatímco Gothic 1,2,3 jsem hrál za bojovníka a magii se skřípěním zubů toleroval, tady jsem se bez kouzelných svitků neobešel. Mimo těch stěžejních jsem nejvíc ocenil svitek na vytvoření úslužného kostlivce Freda, bez něhož bych se na konec hry možná ani nedostal.

Risen je, zejména ke konci, nesmlouvavě obtížný. Tutoriál mě namlsal na bezstarostnou procházku po krajině. Z toho mě sice první kapitola rychle vyléčila, ale když jsem během ní svého Nýmanda Odnikud vycvičil na schopného bojovníka, věřil jsem, že zbytek hry s trochou snahy v pohodě zvládnu. Z toho mě zase vyléčila třetí kapitola. I s nejlepším brněním a s nejlepší zbraní jsem měl s nepřáteli problémy. Spousta z nich mě byla schopná zabít na tři povedené rány a pravidelně byli ve férovce tři na jednoho. Je potřeba přiznat, že jsem udělal chybu když jsem si nenechal vycvičit sílu na maximální hodnotu sto, ale vyplýtval jsem na to naskrblené lektvary. Svou roli určitě sehrálo, že jediný schopný učitel mečů necvičí bojovníky Inkvizice a tak jsem se zasekl na sedmé úrovni z celkových desíti.

Zkušenostních bodů je k dispozici dostatek. Je dobré investovat do alchymie, protože přínos z lektvarů se bohatě vyplatí. Kovářství jsem využil hlavně pro zlatnictví a páčení zámků je nutnost. To se mimochodem znovu změnilo a je kompromisem mezi proslaveným, ale občas otravným systémem z prvních dvou Gothiců a fádním automatickým otevřením z toho třetího. Lukostřelba se hodí zvlášť v pozdějších pasážích, ale jako primární bojový systém není z různých důvodů použitelná.

Příběh je zajímavý, ale svůj potenciál vcelku promrhal. Odhalení osudu zbytku království se odbylo třemi krátkými větami, i když by na něm bylo možné postavit syrovou atmosféru. Napínavé pátrání po ztracených artefaktech se smrsklo na sérii nudných repetitivních úkolů a epický vpád do základny nepřátel se ukázal být pošetilou akcí, protože přísně střežená nedobytná pevnost měla na opačné straně doširoka otevřený a mizerně hlídaný vchod. Mimo inkvizitora mi mužské postavy přišly zaměnitelné a fádní. Alespoň Patty mi přirostla k srdci. Hudba je podařená, ale ani ona nedosahuje kvality předchozích her.

Risen se tváří jako lépe vypadající sourozenec Gothicu, ale spousta drobných chyb a několik větších z něj udělaly nafintěného levobočka. Pokud jste dohráli všechny tři díly a nechcete opouštět tamní svět, je Risen schůdné východisko z nouze. Zvlášť ke konci jsem si ovšem říkal, že bych si mnohokrát raději zahrál první díl v téhle grafice a s tímhle ovládáním.

Pro: slušný soubojový systém, podzemní lokace, zajímavý příběh, místy hutná atmosféra, krajina je neskutečně bohatá

Proti: kapitoly jsou nevyvážené, silných postav je minimum, v závěru jsou úkoly úmorné, promrhaný potenciál

+30

Jalopy

  • PC 30
Tato velice zabugovaná věc je peklo pro achievement huntera. Při normálním dohrání do "konce" člověk ujede cca 6-8 tisíc km. Achievementy ujetých km jsou:
10000km - ok jednoduché
50000km - Po dokončení ostatních achievementů najedete tak polovinu.
100000km - Toto znamená přibližně 15 dokončení tam a zpět - extrémně nudné.
999999km - šílené, rozhodně nestojí za strávený čas.

Další achievement "There, and back again." je čístá náhoda a v ideálním případě s ním strávíte 5h.
Ale vzhledem k množství bugů je nedosažitelný, protože mnoho bugů vás donutí "restartovat", na tento achievement je ale potřeba restartovat na začátek "domů" a absolvovat celou cestu znova. Hrozící bugy jsou: nejde předat pas, nejde zaplatit pokuta, auto si usmyslí, že stát na nose je sranda a určitě mnoho dalších, které jsem nezažil.

A nejhorší ze všeho "Garbage Cannot", kde pro získání achievementu je potřeba zčorovat něco v obchodě a za to vás trestá karma. Bohužel se karma nedá napravit a po každém restartu nebo uložení a znovu načtení se ztratí veškeré věci a místo nich máte dva pytle s odpadem a ceduli. Což po investování 33h do získání veškerého nutného vybavení a vyšperkování motoru docela nasere (Důvod proč to sem píšu : - ) )
přesouvám tedy do kategorie "Odpad" (bohužel steam se rozhodl, že kategorie jsou blbost a všechny mi zrušil, ale to je jiné povídání)

Pro: Na první pohled zajímavá grafika, Zajímavý koncept opravování auta na ceste z opuštěných vraků, pašování

Proti: Na druhý pohled je grafika nudná, velké množství bugů (i po posledním update 30.5.2019)

+5 +7 −2

Otaku's Adventure

  • PC 75
Tahle hra pro mě byla příjemným překvapením. Čekala jsem přímočarou, jednoduchou adventuru, co mi zabere tak tři hodinky. Otaku's Adventure rozhodně není přímočará hra, některé pasáže bych za jednoduché také neoznačila a zatím mám odehráno devět hodin. Ve hře jsou jenom tři šťastné konce, ale také 32 špatných. Nutno poznamenat že jsem jich posbírala celkem dost. Dosáhla jsem jenom jednoho šťastného, před stoprocentní kompletací ostatních konců si musím dát trochu pauzu.

Hra se snaží především pobavit. Humor a obzvlášť hlavní hrdina, který se choval opravdu jako otaku (nemyšleno jako označení fanoušků, kteří se tak hrdě označují teď, ale jako otaku před deseti lety, kdy to byla jenom nadávka pro exempláře, co žijí ve svém vlastním světě) mě ze začátku nehorázně vytáčel. V průběhu hraní jsem si ale zvykla, a hlavně jak se postupně odkrývali jednotlivé příběhové linky a odbočky, tak mě zkoušení i ujetých možností dost bavilo. Při prvním hraní jsem byla vyloženě znechucená tím, že je i možnost se nabídnou olízat někomu kotník. Při několikátém opakování jsem už nebyla proti. Taky je ale možné, že jsem si v posledních měsících vybudovala toleranci vůči cringe humoru díky Michael Scottovi, ale to je zase jiná story.

Nejzajímavější příběhová linka pro mě byla ta, co se odemkne odhalením Michealova tajemství. Potom se jedná v podstatě o úplně jiný typ hry, a přidá i dost herního času. Nechci nic extra spoilerovat, takže jenom řeknu, že některé souboje pro mě byly celkem fuška zvládnout, a vůbec dostat se k tomu šťastnému konci nebylo zrovna jednoduché. Trochu spoileru: RPG svět mě hodně bavil, obyčejní protivníci měli vtipné podoby: Very Strong Mom, Shit, Leg... a bossové byli každý jiný, a každý měl svůj vlastní backstory. Nejlepší část celého RPG světa, pro mě bylo objevení konzole a jednotlivé hry a světy. Obzvláště pak final boss. Také bylo fajn, že si hráč může vybrat mezi třemi různými sidekicky, já hrála jenom se Strongem, kdo by odolal těm mankini no. Co mohlo být trochu lepší je farmení, protože to chvilku trvalo než jsem nasbírala dostatek goldů na vylevelování všech postav.

Co bych hře vytkla je to, že spousta anglického textu má jak gramatické chyby, tak všelijaké překlepy. Naštěstí to není v takové podobě, že by to dělalo příběh nesrozumitelný nebo nesmyslný, spíš to jenom leze na nervy. Další věc je, že je lepší na každém kroku ukládat, protože špatné konce čekají na každém rohu a opakovat pak i pár minut hry je otravné, obzvláště kvůli tomu, že se dialogy nedají plně přeskočit. U ukládání mě ještě trochu štvalo, že se nedá změnit název saveu, vracet se pak do určitých pasáží, aby člověk mohl posbírat achievementy je pak složitější.

Pro: rozsah, stylizace, množství konců, humor

Proti: ukládání, chyby v textu, žádná možnost přeskočit dialogy

+9 +10 −1

Operencia: The Stolen Sun

  • PC 85
Operencia je unikátna svojou inšpiráciou maďarským folklórom - samotný názov je odvodený z čias, kedy Maďari boli ešte kočovným kmeňom a najvzdialenejšiu časť z jednej strany pre nich dovtedy známeho sveta tvorila rieka (od nich cca 500km – na tú dobu obrovská vzdialenosť) – všetko čo bolo za ňou, bolo predmetom mýtov a legiend (ober enns - dnešné Rakúsko ).

To hlavné gro hry tvorí explorácia a logické hádanky + boje, a tie sú vydarené:

Doteraz som hral len jediný štvorčekový dungeon – Cardhaliu – a veľmi vítam mnohé moderné prvky, ktoré oproti nej Operencia priniesla: automapping a minimapa na hlavnej obrazovke (voliteľné, dá sa vypnúť), ukazatele ne/objavených secretov a kompletné odstránenie fog of war pri preskúmaní celej mapy - sú to malé quality of life vylepšenia, ktoré veľmi pomôžu a vďaka kúzelnej lopate ma bavilo vyňuchávať skryté poklady, ktoré by ste inak nenašli.

Čo sa týka hádaniek, povedal by som, že hra je férová – zopár obtiažnejších sa nájde, aj nejaké nudné – obrázky na posuvných kachličkách – tie neznášam, no nikdy nie sú neférové. gúglil som len posledné 2 secrety na poslednej mape, ktoré som nevedel nájsť Zvláštnosťou je taktiež použitie Einsteinovej hádanky pri varení odvarov – našťastie ju stačí vyriešiť raz a postava si recept zapamätá, takže ju nemusíte riešiť znovu. Avšak hra vtedy stráca tempo a vy sa musíte plne sústrediť na danú hádanku.

A po explorácií to druhé najčastejšie sú taktické boje – na rozdiel od Grimrocku sa neodohrávajú priamo v danom leveli, ale po narazení na protivníka sa spustí samostatná obrazovka, kde je nepriateľov väčšinou viac ako jeden a už sú takticky rozmiestnení do 3 vzdialeností.

Spočiatku toho hra človeku veľa odpustí, no s pribúdajúcimi levelmi prituhovalo a voliteľný boj s Bobom, ktorý má 10 000 HP(!) som dával na 6-krát a trvalo mi 3 hodiny, než som ho porazil – pôvodne som ho chcel dať sám, bez pomoci internetu, no po predposlednom raze, keď mal tak málo životov, že všetko viselo na rozhodnutí jedného úderu (buď on alebo ja), tak ho moja postava posledným úderom zabila a on jej kvôli kúzlu odrazil časť damagu naspäť, čo zabilo zasa ju – tak potom som sa rozhodol nejaké know how na Boba vyhľadať :)

Veľmi sa mi páčili maďarské verzie názvov, ktoré pre ľudí v zahraničí musia byť totálne jazykolamy –táltóš (obdoba šamanov, a ja som si celý čas myslel, že igricov, bardov), elektrogomba (doslova elektro-hríb – obdoba mykonidov z DnD!), Garabonciáš, etc...

Príbeh obsahuje klasický hrdinský oblúk a obdivujem, s akým umom dokázali pospájať navzájom nesúvisiace mýty a urobiť z nich koherentné univerzum.
Cez krásne kreslené animované predely sa príbeh pohýna dopredu a vzájomné doberanie postáv, ktoré postupne naberáte, je zábavné – najmä Jóska :)

Dabing postavám vdýchol život a mne sa páčil, aj keď je mu vytýkaná rôzna kvalita, s čím súhlasím – napr. pri dabovaní Sebastiana (Gandalf - lukostrelec) som mal pocit, že ho v priebehu hry dabujú tak dvaja - traja ľudia s kolísavou presvedčivosťou.

Predpokladám, že základný text si chalani zo Zen Studios písali sami, i keď si na scenár najali Chrisa Bakera – totiž napriek tomu, že písanie mal na starosti rodený hovoriaci, do textu sa im nejaké chyby dostali – hru som ukázal rodenému Američanovi, ktorý vyučuje angličtinu a počas hrania prológu postavy opravoval, ak povedali niečo syntakticky nesprávne :) , no pre mňa aj tieto nepresnosti dodávali postavám charakter.

Čo určite chválim je odladenosť, s akou bola vydaná release verzia: za celú dobu som s ňou nemal žiaden problém, vyjmä bugu v Medenom lese, kde postavy mali prapodivné 7-10 sekundové prestoje na konci svojich ťahov.

Operencia je kvalitný dungeon, ktorý harcovníkov neurazí a nováčikov neodradí.

Či už autori prídu s nejakou novou hrou z tohto univerza na konci si nechali otvorené dvierka pre pokračovanie, alebo niečím úplne novým, som na ich nasledujúce diela zvedavý.

Pro: Maďarské mýty a legendy, výborná odladenosť release verzie, QoL vylepšenia + unikátne mechaniky

Proti: Nie všetko drevené sa dalo rozbiť, výrazné spomalenie počas bojov v Copper Forrest (bug)

+23

Simon the Sorcerer

  • PC 100
Adventur z první půlky 90. let ubývá a tak jsem se pustil do klasiky největší, kterou jsem dohrál už asi xkrát a dokonce v záchvatu procházení celé série si udělal výpisky o co v jednotlivých dílech šlo.

Simon the Sorcerer je adventurou, která zdánlivě kopíruje sérii King´s Questů, ale přidává k nim naprosto brutální humor a naopak se vyhýbá všem sieráckým nešvarům jako umírání, dead endy či adrenalinové úkoly. Na všechno je dost času, hrdina nemůže zemřít a pokud by zemřít měl, většinou se z toho oklepe na způsob starých animáků. Z King Questů je zachován princip hry. Na začátku se ocitáte ve městě, ale máte neomezený přístup do mnoha obrazovek po celém okolí a na každém kroku někdo číhá. Někdo chce pomoc, někoho se musíte zbavit, někam se musíte dostat.

A tak se vám poznámkový blok plní otázkami typu - jak rozmluvit kováře, kde sehnat mitril pro dřevorubce nebo zkamenělinu pro archeologa. Hra funguje na principu, že nasbíráte tunu předmětů, něco někde použijete, pak chvíli zakysnete a když problém vyřešíte (nebo mrknete do návodu), spustí se kaskáda situací, které můžete vyřešit... až do dalšího zákysu. Je to adventuření v "otevřeném světě" v naprosto nejryzejší formě, které ve finále střídá několik obrazovek věže a pekla a napínavá likvidace záporáka.

Díky několikanásobnému dohrání jsem si největší špeky pamatoval, na další se dá přijít, ale zákysu se i tak nevyhnete. Hra se bohužel zase nevyhla pixelhuntingu (neviditelná liána při cestě ke Glumovi + pár předmětů), ale to je jediná vada na kráse. Naopak s humorem sobě vlastním vyřeší tradiční hromadění nepotřebných krámů. Je tu i mapa, ovšem ta by mohla zobrazovat více lokací, než jen těch pár. Ovládání probíhá tradiční Lucasovským Scumm systémem (ač to není Lucas).

To vše v klasické VGA grafice, která už trochu zestárla, ale ostrost vynahrazuje kouzelná pohádková říše, plná krásných obrazovek. Navíc je vše parádně naanimováno, a občas se nějaké animace dějí i v pozadí. Hudba je rovněž bez problémů, jediný problém je nemožnost zapnout titulky i dabing, to zamrzelo.

No a příběh. Je to taková klasika - kluk se propadne do fantasy světa a musí zničit zlého čaroděje Sordida. Toť vše, ale výjimečně mě to nevadilo. I cesta může být cíl jak zpívá Mňága a tady je cesta lemovaná spoustou pohádkových postav (čarodějnice, skřeti, trpaslíci, obři, draci) v občas nepohádkových situacích (kůzlata vs. troll) a k tomu se přidávají úlety (paleontolog), nepokryté střílení si z klišé (Jack a fazole, Rapunzel) a kultovky (bahňák s bahenní polévkou). Navíc Simon sice pomáhá, ale občas i škodí a tím že je z našeho světa a je to pubertální spratek, má na jazyku vždy nějaký peprný, nebo realitu prolamující komentář. Nesmrtelný je jeho klobouk, kam se nacpe všechno (prase, žebřík, trombón).

Zkrátka první díl Simona je pro mě tolikrát dohranou klasikou, že dávám 100%, i když to objektivní úplně není. Ale čert to vem, nejsem žádná Spáčilka.

Pro: Otevřený svět plný úkolů, férová obtížnost, nádherná pohádková atmosféra s perfektním humorem, stále slušná grafika.

Proti: Nejde zapnout dabing i titulky.

+18

Angry Birds Rio

  • PC 65
Od pokračování logické arkády Angry Birds, které obsahuje postavy z animovaného filmu Rio, jsem čekal zlepšení herních principů a celkové oživení hratelnosti. Bohužel se stal pravý opak. Principy jsou stále stejné, nebo spíše horší a hratelnost za prvním dílem také pokulhává.

Dostal jsem sice k dispozici nové druhy ptáků, v čele s Bluem a Perlou, ale hratelnost se tím tedy neoživila. Největší nedostatek však vidím ve faktu, že padající opice jsou v podstatě na pozadí a nemohou s sebou strhnout žádnou další překážku či opici. Tento zpátečnický krok vývojářů vůbec nechápu, protože prasata byla součástí hry stále a dalo se s nimi počítat při dobývání jejich příbytků.

Celkově jsem se u Ria bavil daleko méně, než u původních Angry Birds. Původně jsem měl v plánu dohrát celou sérii, ale když vývojáři svého času chrlili stále nové díly a ty staré obohacovali o nové levely, tak z mého plánu sešlo. Neříkám, že jsem s Angry Birds nadobro skončil, ale všechny díly si určitě nezahraji.

Pro: někteří ptáci, některé levely

Proti: opice, horší hratelnost

+10 +11 −1

Overcooked!

  • PS4 80
Pokud jste nikdy neslyšeli o Overcooked a myslíte si, že to není hra pro vás, tak se pletete. Všechno, čím hra disponuje, je právě jejím kladem a dělá "převařeného převařeným". Třeba si řeknete, že nejste zrovna na animovanější hry, ale zde zjistíte, že jste se celý život pletli, protože postavičky, ingredience a prostředí jsou prostě k sežrání. Snad nejvíc baví hašení chytnuté kuchyně nebo když zapnete turbo postavičkám, aby běžely rychleji. Nebudu se pídit po tom, jestli prdí v kuchyni nebo je to jen prach od bot, ale je to srandovní a skvěle to plní účel.

Zabijácky to však působí v kombinaci s duchem hry, protože Overcooked je o spolupráci s kámošem, kamarádkou, přítelkyní, babčou, prostě kýmkoli, je hra o postřehu, kontrole prostředí a koordinaci se spoluhráčem. Takže když vám kolega nepošle nakrájenou cibuli, chytne mu hambáč nebo neumyje talíře, lehce vás to vytočí a právě o to je to kouzelnější, když hrajete za losa, sněhuláka nebo krabici. Obědnávkový systém není složitý - jde jen o polévky, hambáče, fish & fries, tortily a pizzu. Hra ve vás ale stylizací a zábavností dokáže perfektně probudit soutěživého ducha a při záchraně světa před obřím Koulomasovým monstrem chcete v každé restauraci 3 hvězdičky. Nutno dodat, že prostředí vám to postupem hry také neulehčuje, ale nejde o nic nemožného (no dobře, led asi nevyženu z hlavy). Ve výsledku je Overcooked roztomilou hrou, která ve vás občas vyvolá nutkání hodit ovladačem po svém "spolu-kuchaři", ale vítězí pocit zadostiučinění, když zlomíte level na 3* a zpřístupní se vám nový roztomilí kuchařík. Na akci s přáteli skvělá volba.

Pro: Grafika; ovladatelnost; obtížnost; zábavnost; hra pro více lidí

Proti: Nelze hrát bez druhého člověka; brousí nervy

+14

Monster Hunter: World

  • PC 95
Tento komentář obsahuje sprostá slova, takže by jej nikdo neměl číst

-Celkem pohodička, co?
-Jo, na to že se jedná o Monster Huntera, tak je hra až podezřele lehká...

*O několik desítek hodin později...*

-Já to prcám!
-Kurva, nebuď slabko a joini ten quest s Nergigantem!
-Vždyť to je strašná sračka nevyvážená. Nergigant nedává vůbec smysl a má nepředvídatelnej move set.
-Ale hovno. Joini to.
-Tak jo, naposledy to zkusíme...

*O pár minut později*

-Ne, tohle nemám zapotřebí. Fakt to prcám. Rejč kvituju...
-Přece se nenecháš odradit po první neúspěchu.
-Prvním?! Tohle je tak patnáctej pokus!
-No, tak nám to tentokrát nevyšlo. Ve hře jsi ale zůstal, ne?
-Jo...Nefunguje alt+f4...

Monster Hunter World je extrémně zábavná, ale frustrující hra, která má problém s nevyváženou obtížností. Tudíž se postupem času z pohodového koníčku stane adrenalinová zábava ke které si vytvoříte ultimátní love/hate vztah. Nikdy jsem hru tak nenáviděl a miloval zároveň. Provázaností komplexního systému, jedinečností monster a úctyhodnou plejádou různých věcí, které můžete použít, si vytváře Monster Hunter v podstatě monopol mezi herními tituly. Sice se ostatní hry sem tam pokusí o nějakou napodobeninu a vyzobnout nápad, ale Monster Hunter je jen jeden. Zaběhnutý a promakaný systém se vám zaryje pod kůži, když mu dáte šanci a obrovskou porci trpělivosti.
Obtížnost se totiž pohybuje někde jinde, než třeba u Dark Souls. Monster Hunter vás naučí, že být trpělivý se vyplácí. Stačí totiž jediná malá chybka a vás půlhodinkový nervydrásající fight skončí neúspěchem. Takové jsou souboje v pozdějších fázích hry. Pomocí učení se a podřizováním se pravidel hry si začnete vytvářet situace k útoku. To ale stojí velkou porci času a hlavně té trpělivosti.
Co se týče grindu, tak je samozřejmě obrovský. Na druhou stranu dost zábavný. Nejedná se o grind v pravém slova smyslu (opakování stejný činnosti), protože každý souboj je trochu jiný. Ani tak tedy moc nepocítíte, že vlastně grindíte. Sem tam je nutnost vyhlédnout novou zbroj a sesbírat surky cíleně, ale pořád se jedná o nadprůměrnou zábavu.
Jak už bylo napsáno uživatelem Hellrampage. MHW není pro každýho. Parťák se mi na to ke konci hry vyprdl (jo, hádáte správně. Nergigante) skrz podivně nastavenou obtížnost. To je naprosto v pořádku. Budete totiž hodně umírat, aby jste se o monstru naučili toho co nejvíc. S tím se samozřejmě pojí frustrace. I když máte naučený celý move set a chování monstra, tak stačí zazmatkovat a jede se znova. Někdo to nese v pohodě. Jde si třeba zapálit nebo hru na nějakou dobu odloží. Magoři jako třeba já hodí gamepad do monitoru a musí kupovat nový. Ale ta satisfakce při výhře za to stojí! Zkroťte tedy nervy, naučte se respektu k monstrám a s velkou dávkou snahy nakonec zvítězíte. A ten pocit je velmi lahodný!
Proč by jste tedy měli hrát MHW? Kvůli jedinečné značce, která vytvořila extrémně chytlavý žánr. Podobnou hru totiž najdete těžko. V komplexním systému se dá snadno ztratit a vy nakonec přestanete dávat pozornost nahrané herní době. I za plnou cenu MHW stojí za vaši pozornost. Pokud máte rádi výzvu, tak není co řešit. Ostatní se naučíte za pochodu. A teď mě omluvte. Nergigante neokusil ještě dostatečně mou pomstu za monitor...

Herní výzva 2019 v základní kategorii - Hra roku - splněna

Pro: prostředí, grafika, monstra, ozvučení, komplexnost systému, vysoká obtížnost, dlouhá herní doba, spousta zbraní, sbírání, zábavný grind, palico/kočky, fantastický finální boj

Proti: nevyvážená obtížnost, příběh na úrovni prasklýho párku

+15

The Labyrinth of Time

  • PC 60
Labyrint of Time mám v paměti jako hru, která se mi nelíbila a navíc jsem si nepamatoval proč. A protože jsem dojel graficky, tématicky i názvem podobný Lost in Time, rozhodl jsem se do ní dneska pustit.

Labyrint of Time je nádherný. Na rok 1993 má neskutečnou grafiku, která zatím s přehledem strká do kapsy většinu adventur a možná i her, které v tom roce vznikly. Renderovaná 3D grafika ve vysokém rozlišení, prostředí vidíte z vlastního pohledu a pohybujete se po čtverečkách jako v dungeonech. Na začátku jste obyčejný člověk, kterého odchytí mýtický stavitel Daidalos, abyste se pustili do Labyrintu. Král Minos se vrátil z podsvětí a staví labyrint napříč časem a prostorem, aby mohl ovládnout svět a to napříč celou historií. A tak procházíte "dungeon" ve kterém se dostáváte do starých chrámů, zrcadlového bludiště, na divoký západ i orbitální stanici. Každá lokace je pastvou pro oči i uši jenže...

... jenže se to nedá hrát. V životě jsem neviděl tak prázdnou (a falešnou :D) hru. 99% lokací a místností je k ničemu, můžete si toho spoustu prohlídnout, ale také se můžete spolehnout, že drtivá většina z toho vám k ničemu nebude. Je to jak kdybyste vzali libovolný dungeon a odstranili z něj veškeré souboje, tlačítka, pasti, hádanky a předměty a máte představu. Pokud už něco najdete a tváří se to důležitě, tak to do konce hry nepoužijete (Excalibur, bouchačka, maltézský sokol). Za celou hru uděláte tak zhruba 10-15 akcí, do čehož počítám i zapínání teleportů a odemykání dveří, narazíte na jeden puzzle.

Co je pak platná skvělá automapa, odladěný inventář i ovládání, když se nudíte a bloudíte. Navíc se předměty pod kurzorem nehlásí, v jednu chvíli autoři mazaně schovali důležitou lampu za dveře a jindy musíte z jukeboxu ulovit naprosto neviditelný klíč.

Po příběhové stránce si můžete přečíst pár záznamů v knihovně a na konci Vám Daidalos poděkuje a nechá Vás uprostřed nicoty. Ech. Všemocný Minos se ani neobjeví.

Labyrinth of Time tak spíše nádherně vypadající, atmosférický walking simulator než pořádná adventura.

Pro: Úchvatná grafika, hudba, atmosféra.

Proti: Nulový příběh, herně naprosto prázdné.

+11

Lost in Time

  • PC 70
Můj dnešní adventurní maratón pokračuje hrou Lost in Time. Před léty když jsem ji sehnal na warforu jsem z ní byl nadšený. Aby ne, byla to první FMV adventura z vlastního pohledu co jsem hrál a strhla mě. Dnes budu nadšení krotit, i když ze začátku to stojí opravdu za to.

Mladá žena ze současnosti Doralice se probouzí v podpalubí lodi v roce 1840, netuší jak se sem dostala. Jediné koho potkává je zdeptaný otrok a svázaný muž, který tvrdí, že je agent časové policie. Ve flashbaku se vrací na panství, které zdědila a poté znovu na loď. Atmosféra je parádní, očekávání velké. Bohužel jak se příběh rozplétá, nebo spíše zaplétá, jde to čím dál více do kytek. Záporák má ďábelský plán, nechybí telenovelní vztahy v minulosti, odhalení typu "já jsem tvůj bratr", nápoj lásky, milostný románek manželky plantážníka s otrokem atd... Finální likvidace je jak z parodie záporák si čuchne ke kytce, kýchne a spadne z mostu a nakonec to byl asi jen sen.

A ruku v ruce s tím jdou i ostatní kategorie. Grafika na lodi je úchvatná, stejně tak působivé je panství. Při průzkumu předmětů najede kamera na detail a pokud něco berete, přehraje se animace. K tomu hraje poutavá hudba. Jenže když se dostanete na tropický ostrov, grafika spadne asi o 100%, hra je plná dementních rozhovorů s dementníma postavama a především příšerných FMV sekvencí s příšernými neherci, takže si připadáte jako při sledování 2543 dílu Ulice.

To vše po dlouhou dobu vynahrazuje hratelnost. Ta je vynikající. Coktel udělal ovládání jako v Goblins, to znamená jeden kurzor na všechno, podobný inventář, nechybí ani mapa lokací s rychlým přesunem a deníček s myšlenkami a stopami. Průzkum probíhá v detailu, pixelhunting se nekoná a většinou zhruba tušíte co udělat, protože 90% úkolů je přísně logických. Díky tomu je hra celkem férová a jednoduchá, většinou se totiž pohybujete v pár lokacích. Později začne přibývat předmětů a míst a pokud už se musíte mrknout do návodu, většinou proto že jste zapomněli něco vzít znovu, někam se vrátit, nebo něco prohledat dvakrát. Je to takové to intenzivní adventuření na malém prostoru, kde postupně zpřístupňujete původně nedostupná místa. Do kopru to jde až ke konci, kde běháte od čerta k ďáblu, jsou tu časové úkoly, absolutní nesmysly (proměníte sůl na cukr a použijete ho na psa... protože psi běžně rádi mlsají cukr asi...).

Přesto bych Lost in Time víceméně doporučil, minimálně 3/4 hry stojí za to.

Pro: Po většinu hry skvělá hratelnost, grafika a atmosféra.

Proti: Ke konci to jde do háje graficky, hratelností i příběhem.

+13

7 dní a 7 nocí

  • PC 45
7 dní a 7 nocí, druhý český adventurní počin a možná jedna z prvních her, co jsem kdysi jako kluk hrál na PC. Tehdy mě to jako puberťáka celkem bavilo a dnes?

No je to český až to bolí. Grafika je o fous lepší než Oslí ostrov, to znamená není to hrůza, je to jen ošklivý. Zvuky a hudba pod Dosboxem nejdou, u jiné verze jsem zprovoznil hudbu (a velice rychle ji vypnul).

Příběh zná asi každý - Venca Záhyb dostane za úkol ohlídat 7 dcer milionáře Smithe a vsadí se, že je všechny do týdne přefikne. Každá z dcer je jiná, jedna miluje zvířata, druhá sport, další sladkosti. Jedna potřebuje opraváře, další by se ráda podívala na zoubek tátovu trezoru. Pak je tady jedna vstřícná, ale šeredná a dokonce jedna lesbička. Venca se s tím nepáře a tak přijdou na řadu drogy i defacto znásilnění, v 90kách a u nás to evidentně nevadilo.

Hratelnost je šílená. Opět si bez návodu ani neškrtnete, protože se dá beznadějně zakysnout špatným provedením úkolů. Navíc je tu všechno co "miluji" na starých adventurách - pixelhunting, předměty které se objeví na místě kde předtím nic nebylo, několikrát opakované činnosti vedoucí k dosažení úkolu, sbírání krámů které do konce hry nevyužijete. Předměty a aktivní místa se nehlásí, kurzor je naštěstí jeden na všechno.

Takže tu máme českou variaci na Leisure Suit Larry s tím rozdílem že Venca si na rozdíl od Larryho "štrejchne". Občas je to i trochu vtipné (Pedigree Pal a Pedigree Secam), nějaké erotické obrázky tu jsou a klikací mezihry mě odvařily nejen myš, ale i ruku. Jako nostalgická vzpomínka dobré, ale víc než 45% tomu fakt dát nemůžu.

Pro: Ovládání, erotika, občas humor

Proti: Nefér hratelnost, mizerná technická stránka, po všech stránkách horší než zahraniční konkurence.

+20