Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Gato Roboto

  • PC 70
Stejně jako Minit by se dal nazvat mini dvoubarevnou verzí Zeldy, tak Gato Roboto je mini dvoubarevnou verzí Metroidu. Inspiraci se tvůrci ani nesnaží skrývat a hra se v podstatě hraje zcela totožně jako libovolný díl Metroidu, pouze s jedinou novou featurou (možnost vystoupit z robotického obleku a vystřídat ho za jiné vozidlo), přejatou ze série Blaster Master.

To však nemusí být nutně na škodu. V tomhle případě dvě až čtyři hodiny strávené s roztomilou kočkou a nutné k dohrání hry příjemně utečou. Kočka se ovládá hladce, upgrady jsou řádně overpowered, backtracking nedosahuje otravnosti, zkrátka vše je tak, jak má být. Na poměry žánru je Gato Roboto až nezvykle lineární a z celé série Metroid se tak nejvíce přibližuje černé ovci Metroid Fusion. Po vzoru Fusion to Gato Roboto však vyvažuje vyšší obtížností, hlavně co se týče bossfightů. U mě osobně však nikdy nedošlo ke frustraci a i když na téměř každého bosse bylo potřeba více pokusů, nejednalo se o žádné nepřekonatelné překážky.

Stejně jako zmíněný Minit, i Gato Roboto vzalo retro inspiraci o kus dál a namísto NES hry připomíná spíše hru ze ZX Spectrum ve dvou barvách. U Minit mi černobílá grafika nevadila, jednou to ale stačilo a Gato by rozhodně detailnější grafika prospěla. Výborný je však soundtrack, který jakoby vypadl ze Super Metroid.

Sečteno podtrženo, Gato Roboto sice není must-play hra, která změní žánr, ale fanoušky žánru za nízkou cenu rozhodně neurazí. Bloodstained navíc vyjde co nevidět, takže jako malý předkrm Gato posloužilo dokonale.
+15

Journey

  • PC 90
Journey společně s Dear Esther patří k nejvýznamnějším hrám tohoto desetiletí. Umělecká vize této dvojice rozpoutala diskuzi (avšak ne první ani poslední), do jaké míry lze chápat videohry jako umění. A právě Journey (konzole) s Dear Esther (PC) dokázali zprostředkovat v obecném kurzu příslib toho, že to možné určitě je.

Potlačení herních mechanismů a jejich nahrazení atmosférou a plynulou hratelností je dnes legitimní cestou, jak vytvořit úspěšnou videohru, pokud je cílem tvůrců předat hráči myšlenku, příběh nebo jen průzkum vizuálně zajímavého prostředí. Je zajímavé, že ve stejném roce vydané hry mají námět osobní cesty do určitého, symbolicky vyvýšeného, bodu, který je vidět již v první chvíli putování. Tvůrci ze Santa Monicy k tomu došli skrze předchozí Flower, které má podobný motiv, a The Chinese Room od stejnojmenné modifikace. Tento jednoduchý koncept je doplněn v případě Journey vizualizací děje, který se po celý čas obejde beze slov. Proměna scenérie od klidného počátku na rozlehlé poušti až po grandiózní finále na vrcholku hory na sebe dokonale navazuje. To vše by ovšem nemohlo fungovat bez skvělého ozvučení. Austin Wintory ovšem vytvořil v rámci média vysoce oceňovaný podkres, který doplňuje dění na obrazovce, jak to nejlépe jde.

V písečných dunách ztracená civilizace a její vertikální objevování patří k tomu nejlepšímu, nicméně jde o dotažení fungujícího konceptu (například podobný game design obsahoval i Jurassic Park: Trespasser) s celosvětově univerzálním chápáním (absence textu jako v LIMBO či Machinarium). Krátká hrací doba, kooperace a malé ale výrazné detaily zajišťují také znovuhratelnost.

Pro: hudba, design, vizuální stránka, atmosféra, ideální délka

Proti: zatím horší PC port

+37 +39 −2

Danganronpa V3: Killing Harmony

  • PS4 80
Všechny Danganronpy se vyznačují především jednou věcí. Nepředvídatelností. Od samého začátku nevíte, co se stane za dalších pět minut. Může za to hlavně uhozenost, kterou hra předhazuje po kupách. Postavy, zasazení, styl i humor se zcela vymykají standardům. Navzájem se vraždící Ultimátní studenti bývají často osobnostmi i designem úplně mimo normy. Právě tím si série získala poměrně hodně fanoušků, mě nevyjímaje.

Hra je rozdělena na tři části. Adventurní, kdy prozkoumáváte akademii a poznáváte své spolužáky. Po ní zpravidla následuje vražda některého z nedobrovolných obyvatel školy. Hráč má potom za úkol vyšetřit okolnosti a vyslechnout alibi. Po nashromáždění dostatku stop začne to klíčové, Class Trial. Proces probíhá skrz minihry, ale předně diskuzí mezi přeživšími. V ní je potřeba odhalit nesprávná tvrzení, případně podpořit ta správná. Nově je ve „třetím“ díle nutnost i zalhat, aby bylo dosaženo pravdy. A poznat ten správný moment není vůbec snadné. Účelem je každopádně odhalit vraha a zachránit si tím život.

Nutno uznat, že případy má trojka ze všech dílů nejzajímavější i nejpropracovanější. Nic nikdy není, jak se na první pohled zdá. A většina dedukcí vytvořených při vyšetřování se tříští během pár chvilek. Stejně tak i postavy mi přišly, v rámci série, nejzajímavější, obzvláště ten malej zmetek Kokichi. Skvělý anglický dabing jim ještě přidává a hudba se nese v duchu předchůdců, je tedy správně praštěná.

Jako celek je Danganronpa 3 jednoznačně vyvrcholením vize nastavené počátkem série. V žádném případě nemůže nastolený styl sedět všem, ba dokonce ho dost lidí určitě nedokáže skousnout. Faktem ale zůstává, že nic tak unikátního, jako Danganronpa, příliš často na herní scéně nevzniká.
+10

Shenmue

  • PC --
  • Dreamcast 90
Shenmue patří k nejvýznamnějším titulům začátku milénia, ovšem jeho potenciál byl naplněn jen z malé části. I to málo ovšem řadě fanoušků stačilo k tomu, aby bylo vysněné dílo Yu Suzukiho bráno po právu jako kultovní počin (Real Life Location). Shenmue přineslo řadu inovací a nových postupů, které můžeme později vidět u her jako je L.A. Noire, Sleeping Dogs nebo především u přímého nástupce, série Yakuza. Tam kde Metal Gear Solid uchvátil svět filmovým pojetím a do absurdity dotaženým scénářem, tam Shenmue nabídlo detailní otevřený svět a poměrně komorní příběh, který se měl na poli mnoha dílů rozvést a uchvátit publikum. Bohužel, čas hrál proti tvůrcům ze SEGY a PlayStation vyhrál válku konzolí, a tak nákladný vývoj nemohl po druhém dílu pokračovat.

Kdysi nejdražší hra na vývoj se ovšem v posledních letech dostala znovu na výsluní. Kickstarter přitáhl pozornost, první dva díly se objevily na Steamu a konzolích, a třetí díl je konečně po osmnácti letech (!) před vydáním. Má ale smysl se dnes zabývat sérií, nebo půjde jen o zavděčení se početnému publiku dřívějších fanoušků?

Hlavní předností i dnes je celková propracovanost, prakticky průkopnická vize na poli videoher a také důvod, proč to vše stálo více jak 40 milionů dolarů. Míra detailů je v Shenmue ohromující. Ačkoliv jsou lokace (a je jich jen pár) malé, a to především kvůli technickým možnostem DreamCastu, působí na konci roku 1999 až překvapivě živě. Postavy korzují po ulici, plně nadabované rozhovory se mění a reagují na vaše momentální záměry. Večer po ulicích chodí opilí občané, sem tam se objeví kočka nebo pes, když se přibližuje datum 24. 12. začíná stále více sněžit a na ulicích se začne dělat náledí a sněhové valy, v obchodě si můžete prohlédnout každý předmět… míra interakce je i dnes na jedničku. Nechybí ani jízda v „ještěrce“ a na motorce. Ve své době se také mohlo Shnemue pochlubit skvělou mimikou a modely postav.

A jak se hraje Shenmue dnes? Těm, co hru rozehrají bez předchozí zkušenosti pravděpodobně špatně. Osobně jsem hrál Shenmue před lety v emulátoru DC, kdy šlo stále o revoluční pojetí, ale jisté designové rozhodnutí nezestárla nejlépe. Shenmue vyžaduje trpělivost, nicméně právě pomalé tempo je největší síla titulu. Tam, kde v Grand Theft Auto V splníte za 16 hodin desítky misí, projedete se v řadě vozidel a ukrojíte pořádnou porci z příběhu, tam u vlajkové lodi SEGY zažijete spíše větší prolog (nicméně to je logické vzhledem k plánům studia). Ryo Hazuki je konfrontován se smrtí svého otce a vydává se zjistit více, jelikož v něm pne hněv a touha po pomstě. Píše se rok 1986 a panuje vánoční atmosféra, která sílí i v odlehlé čtvrti Yokosuka, a Ryo začne rozplétat nitky, které vedou až do Hong Kongu (Shenmue II). Náplní po většinu času bude zjišťování informací od obyvatel, čekání na stanovený čas a občasné (a zábavné) QTE pasáže a boje po vzoru Virtua Figter (také povedené). Adventurní část se ovšem podařila, a hráč má opravdu pocit, že přichází po zcela logickém postupu na stopu vrahovi vašeho otce. Relativně otevřený svět, který byl ve své době k vidění například v Omikronu a Outcasu, ovšem nenabízí mnoho zábavy. Jsou zde šipky a nějaké starší hry z portfolia tvůrce (Out Run), ale je to velmi málo.

I přes malé ale výrazné negativní stránky hry (stačí se kouknout na nějaké videorecenze z posledních let) jde stále o výborný titul. Kdo má rád japonské filmy (martial, yakuza), ten si v Shenmue najde to pravé. Pomalé tempo ale může odradit nejednoho hráče. Pochválit musím ovšem verzi na PC, která je po prvotních problémech dnes skvělou volbou. Ve zkratce legenda, která by neměla minout žádného (opravdového) fanouška videoher. Zde se tvořila budoucnost média.

Pro: revoluční počin, grafika, dabing (japonský), míra detailů, hudba, příběh, akční pasáže

Proti: čekání, málo aktivit

+28

Plug & Play

  • PC 90
interaktivní, trochu znepokojující surreálný komentář o lásce, o tom, co nás spojuje, rozděluje a jak vlastně vznikají vztahy.
+6

Dishonored 2

  • PC 95
první dishonored a jeho dlc patří mezi mé nejoblíbenější hry a tak jsem pouštěl druhý díl s velkým očekáváním. a byl jsem ohromen. výborný dynamický soubojový systém s novými schopnostmi a zábavný stealth jsou jen třešničkou na dortu. dishonored 2 je immersive hra, kterou si nezasloužíme a to hned z několika důvod:

level design - nikdo by nic nenamítal, kdyby se mise nesly v tom samém duchu jen v jiných oblastech, ale ne, arkane do každé mise vložili twist: sídlo, které se po stisknutí tlačítka přeskládá, vila, ve které cestujete do minulosti, čtvrť kde jsou dvě frakce a je jen na vás, který cíl si vyberete?

možnost volby - jen málo tvůrců je ochotno vytvořit hru s tím, že minimálně třetinu z ní, hráči neuvidí. hned na začátku si vybrat postavu, která ovlivní scénář ve zbytku hry (nejedná se totiž jen o jiný vizuál, ale rovnou postavu), mise, kde se určitým rozhodnutím připravíte o druhou stranu mince, cestování v čase, kde rozhodnutí zanechají následky do současnosti? tolik peněz padlo a obsah, který tolik hráčů nikdy neuvidí.

vizuál - dishonored mělo vždy svůj typický vizuální styl, nikdy si nehrálo na realistickou grafiku. to ale nic nemění na tom, že hra díky detailům ve světě vypadá nádherně. tak plný a uvěřitelný svět se jinde hledá těžko.

prostředí - celý svět se točí kolem velrybího průmyslu a nejednou jsem zůstal ohromen jak autenticky působí rozhovory npc na ulicích.

Pro: svět, soubojový systém

Proti: nezapamatovatelný score soundtrack

+24

The Mammoth: A Cave Painting

  • PC 85
krátký příběh o mateřství, strachu a pomstě podaný skrze jeskyní nástěnnou malbu. krátké, jednoduché, upřímné.

Pro: vizuál, témata

+8

Hidden Folks

  • PC 80
milá hidden object hra s kouzelným vizuálem, úžasným (ústy tvořeným) zvukem a vtipnými easter eggy. těch pár pohádkových hodin v chaotickém světě malých človíčků bylo víc relaxačních, než jsem čekal.

Pro: vizuál, zvuky, optimistická atmosféra

Proti: víc animací by neuškodilo

+9

Masquerada: Songs and Shadows

  • PC 70
Z Masquerada: Songs and Shadows se vyklubalo příjemné překvapení, jen neuspokojivé po RPG stránce. Na tu jsem naštěstí rychle zapomněl a nechal se vtáhnout skvělým příběhem v unikátním světě masek a zajímavými postavami. Masquerada předčí v ukecanosti dokonce toustovač Švitorku, doporučuju tedy jen hráčům, co rádi pročítají kvanta textu. Příběh vás vleče z rozhovoru do rozhovoru, chrlí na vás kvanta doplňujícího loru a když to všechno pročtete, pořád můžete poslouchat, co se šušká mezi lidmi ve městě. A musím vypíchnout skvělý dabing, pod jehož mocí komiksově řezané modely postav vskutku ožívají.

Hratelnost samotná je po čertech osekaná, v podstatě jen chodíte z lokace do lokace, bez možnosti návratu. Minimum aktivních míst a většinu času jsem měl pocit, že mě autoři prachsprostě vlečou ze scény do scény, úplně zapomínajíc, že tvořili hru a že bych si občas taky mohl kliknout. Souboje vypadají atraktivně a stojí na systému elementů, jen jsou dost jednoduché a na hlubší taktiky není prostor kvůli neustálému obměňování vašich parťáků. A konec příběhu mohl být méně dramatický. Ale to jsou jen malé kazy.

Pro: svět masek, příběh, postavy, dabing

Proti: linearita, žádné příběhové rozhodnutí, občas vás hra hodí do další lokace, aniž byste mohli dozkoumat aktuální.

+10

Call of Duty: Black Ops IIII

  • PC 75
Před hraním Black Ops 4 ( IIII?) jsem si myslel, že střílečky si celkem dávám. Nejsem nějak extra dobrej, ale k/d jsem schopen udržet kolem hranice 1:1. Má jediná větší aktivita v poslední době v multiplayer fpskách byl Battlefield. Jenže Battlefield má s BO4 jedinou společnou věc. Je to střílečka...
BO4 sází na extrémně frenetickou akci, která nedává hráči vydechnout. Pořád dobrý. S tím jsem hru kupoval. Nebudu ale zastírat, že jsem v COD hodně špatný. Nedokážu konkurovat ostatním hráčům, kteří dosáhli (několikrát) úroveň prestiže. Takový borci jsou šíleně naskillení. Od znalosti mapy po dokonalou vazbu reakcí oko/ruka. Ale dost bylo brečení, ne?

Co ale může opravdu BO4 nabídnout? Je toho vlastně víc.
Klasickou přestřelku v TDM nebo domination modu. Nic novýho se nekoná, ale to neznamená nutně špatně. Jedná se totiž o dynamickou a nezastavitelnou střílečku, které je snadné propadnout. Pokud vám alespoň trochu půjde a budete vidět jistý progress, tak si troufám tvrdit, že v těchto modech ztratíte nejvíc času. Otvíráte si nové zbraně, modifikujete a levelujete. Dodává to té testosteronové řezničině nějaký smysl a bonus navíc. Vše příjemně bliká, odemyká se a při hraní dostáváte pochvalu za naprosto každej kill. Svižná a vymazlená akce. To vás čeká, pokud dáte BO4 šanci.
Pak tu máme mod Blackout. Ten není určený mě. Osobně mi přijde kombinace frenetický hratelnosti s v podstatě simulátorem campení (pokud jste fanda, tak slovo nahraďte přežití) trochu nemístná. Obecné hodnocení vyznívají ale veskrze pozitivně. Pokud tedy hledáte AAA titul, který se chopí role monumentálního battle royale modu, tak moc schopný konkurence nenajdete. Musím ale vypíchnout, že z nějakýho důvodu působí grafický zpracování v Blackout modu naprosto otřesně. Rozplizlost textur a přílišná pastelovost barev může docela snadno vrátit pocit hráče o pár let zpět. Když tohle překousnete, tak se nejspíš budete bavit. Tedy za předpokladu, že máte takový mod rádi.
Zombie mod je docela prča. Jen nuda, pokud hrajete sólo. Příjemná béčkovitost jde krásně ruku v ruce potokům krve a vlnám zombíků. Dokážu si představit, že s partou kamarádů to může být nadmíru solidní zábavička. Překvapila komplexnost. V zombie modu máte na výběr mezi několika tříd, perky a itemy. Plníte jednoduché úkoly v tom všem vraždění a jdete tak nějak přirozeně dál. Nic intelektuálního, ale určitě bude bavit s partou známých.
Jak už jistě víte, tak tento díl nemá story mod. Já si ale naopak myslím, že to nevadí. Musíme si přiznat, že story nikdy v COD nebyla silným tahákem. Drtivá většina kupuje CODko právě kvůli multiplayeru a ten je i přes mé prvotní skeptické pocity popravdě zatraceně vymazlený. Jen si musíte položit otázku, jestli ještě máte na to, aby jste se střetli na poli frenetický akce proti zkušeným cápkům. Matchmaking totiž vám moc nenahrává. Já totiž na to fakt už nemám...

Herní výzva 2019 v základní formě - Barevný svět - splněna

Pro: frenetická akce, dobrý pocit ze střelby, různorodost zbraní, systém progressu, rozdílné třídy, vyšperkovaný multiplayer

Proti: podivná stylizace, nepřizpůsobivý matchmaking, špatná technická stránka Blackout modu, drsná škola pro nováčky, mikrotransakce

+12

Return of the Obra Dinn

  • PC 80
Asi nepřekvapí, že hra Return of the Obra Dinn mě zaujala svým vizuálem a tím, že se na hře podílel jediný vývojář, a to Lucas Pope. Navíc hra slibovala vcelku tajuplnou zápletku a následně i její detektivní řešení, a to je kombinace, která mě baví.

I připlula jsem k oné opuštěné lodi jménem Obra Dinn a za zvuků praskání dřeva jsem vylezla na její palubu. Záhy se v mé ruce objevily magické hodinky a prázdný deník, který sliboval dlouhé dobrodružství. Přece jenom, rozplést všech 60 osudů členů posádky není jen tak. Díky hodinkám jsem si mohla přehrát zvuky z doby smrti oběti a také jsem měla tu možnost se podívat na chvíli, kdy dotyčný zemřel a kdo všechno byl přítomen. A začalo dlouhé pátrání a bádání.

Monochromatický vzhled je opravdu pěkný. A tím nemyslím jen prostý fakt, že hra je v černobílé barvě (popřípadě jiných dvou dle zvoleného režimu) a stejně dokáže zaujmout, ale také to, že i v takto jednoduché grafice byl autor schopen vykreslit jednotlivé detaily, kterých si bylo nutné povšimnout a které pomáhaly k identifikaci osob. Dost také napomáhaly zvuky a hlavně hlasy, které ve scénách občas promlouvaly. A musím opět pochválit, že autor myslel i na jednotlivé přízvuky, díky kterým bylo určení lidí, kteří byli ve scéně přítomni, snazší.

Krom zvuků se mi líbila i hudba, která pro mě předčila tu vizuální stránku. Nešlo o žádné složité skladby, naopak , hudba v téhle hře ukázala, co znamená rčení, že v jednoduchosti je krása. Nejvíce jsem si užívala zvuk varhan, neboť mým uším tento zvuk sedne a navíc se s tím až tak často nesetkávám. A trochu mi to připomínalo Bacha.

Zpočátku mě ovšem štvalo "světlo", které mě v případě nalezení jedné mrtvoly hned táhlo k další a pak k další a já už dávno zapomněla, co mě u té první napadlo a na co se zaměřit. Chápu, že to hráči pomáhá najít další mrtvá těla, ale někdy mě to táhlo z jedné paluby na druhou a zaznamenávalo nové a nové zápisy do deníku a já se cítila přesycena. Navíc práce s deníkem byla někdy zdlouhavá a vůbec by mi nevadilo mít někde po straně menší rozcestník k jednotlivým částem.

Co nakonec strhává body této jinak skvělé hře je to, že hra hned na začátku ukáže, jak se hraje a odkryje brzy všechny části lodi a mrtvá těla a zbytek hry už tvoří jen odškrtávání seznamu. Přemýšlela jsem, kdy naposledy jsem u hry zažila, že vyloží všechny karty už na začátku a ničím dalším nepřekvapí. Nepřišla jsem na žádnou. Proto se u mě po několika hodinách dostavil jistý stereotyp a únava. Mimo to, k těm postavám se jen těžko hledá nějaký vztah, neboť jejich záměry nevíme a osobnosti nepoznáme, a tak celá posádka pro mě byla opravdu jen položkou v deníku.

Na závěr: Hra mě bavila a určování příčin smrtí a kdo je zavinil mi dalo v některých částech pořádně zabrat, což bylo moc fajn. A ta chvíle, kdy se mi podařilo určit další tři správné osudy, byla opravdu radostná. Jen ke konci už to bylo na mě příliš zdlouhavé. Ovšem na tom se podepisuje i to, že mi dohrání hry trvalo oproti jiným o něco déle. Před autorem smekám, neboť vymyslet tu provázanost mezi posádkou a neztratit se v tom muselo být náročné.

Pro: hudba a zvuky, grafické ztvárnění hry, míra detailnosti

Proti: ke konci stereotyp

+31

Ankh: Battle of the Gods

  • PC 50
Potřetí se vydáváme do Egypta za ztřeštěným mladíkem Assilem a jeho přítelkyní Tharou. Předchozí dva díly – Ankh: Malý Faraon a Ankh: Srdce Osirise rozehrály příběh, který se v tomto třetím pokračování definitivně završí.

Kdo hrál předchozí dva díly, nebude příliš překvapen. Opět se jedná o humornou renderovanou point and click adventuru v prostředí Egypta. Opět zde potkáme spoustu známých postav (nově nadabovaných) a také pár nových. Jednou z těchto nových postav je Assilův sidekick – tvůrci se rozhodli oživit na krku nošený „otvírák“ Ankh, do kterého byl již dávno zaklet bůh Horus. A právě s ním se vydáme na Bitvů bohů, o které se v minulých dílech několikrát mluvilo.

Svého sidekicka nosí Assil neustále na krku, jeho přítomnost po celou dobu hry však není příliš využita. Jeho informace nejsou zrovna moc užitečné a ne vždy jeho uštěpačné komentáře vyvolají aspoň úsměv na rtech, většinou spíš hodně plácá nesmysly.

Oproti minulému dílu se omezilo i přepínání postav. Tentokráte výhradně hrajeme jen za Assila. Pouze úvodní část v hořícím domě je postavena na spolupráci Assila s Tharou včetně přepínání mezi postavami. Pak dlouho nic a samotná Thara je jen epizodně a bezvýznamně využita až na samotném konci.

Co se tentokráte podařilo, je prostředí. Zatímco druhý díl nabízel spoustu známých lokací z prvního dílu, tentokráte jsou téměř všechny lokace nové. Konečně se podíváme do tolikrát opěvovaného Luxoru, kromě toho zamíříme i na nebesa či do severských zemí.

Náplň hry je jednoduchá – různými střeštěnými kroky se dostat až na Bitvu bohů a tu vyhrát. Ostatní soupeři však hází klacky pod nohy a tak tato cesta nebude jednoduchá. Opět je bohužel lemována mnohdy nelogickými úkoly, kdy se předměty kombinují naprosto nesmyslně. Naopak je potřeba vyzdvihnout kvalifikační úkol před Bitvou bohů, který využívá otáčení perspektivy a gravitace.

Celkově se jedná o důstojné zakončení série Ankh. Stejně jako vadla humorná stránka hry, i celková kvalita a zábavnost jednotlivých dílů měla klesající tendenci. I přesto jako oddychovka na víkend stojí za zahrání.

Na rozdíl od předchozích dvou dílů, závěrečný Ankh: Battle of the Gods nikdy nevyšel v České republice a nebyl ani do českého jazyka přeložen. Vzhledem ke kvalitě překladů prvních dvou dílů je však otázka, zda je absence češtiny opravdu tak citelná.

Pro: spousta nového prostředí, konečně navštívíme Luxor, hráči předchozích dílů ví, do čeho jdou

Proti: nevyužitý sidekick, občas nelogické úkoly, humor s klesající tendencí

+16

Trine 3: The Artifacts of Power

  • PC 50
ripper to len pred chvíľou vystihol tak dobre a tak zhodne s mojimi dojmami, že pridám len drobnosti.
Trine 3 som úmyselne prehliadal od momentu, ako som zistil, že sa hra presunula do 3D a gemplej videjká mi signalizovali, že je niečo v neporiadku. Lenže za posledný polrok sme si dali s deťmi Trine (dec 2018), potom dvojku (mar 2019) a keď sme dohrali aj Trine 2: Goblin Menace (apr 2019), tak som len tŕpol, kedy ich napadne spýtať sa „oci, existuje aj tretia časť ?“.

Hre sme nakoniec dali šancu, ale bolo to trápenie. Kamera už pri coope nerieši viditeľnosť postáv a tak sa nám často stávalo, že bol niekto mimo záber a museli sme sa kvôli tomu vracať. Pohyb v 3D bol naozaj blbý nápad, resp. jeho realizácia v hre je zlá. Toľko náhodných pádov do priepasti sme v Trine sérii ešte nezažili. Je veľmi nepríjemné, keď namiesto hrania zápasíme s ovládaním a odhadom vzdialenosti. Druhý zásadný problém bol minimálny rozdiel v postavách. Pravidelne sme si mýlili svoje postavy, keď sme hrali za toho istého hrdinu.

Autorom došli počas vývoja financie a tak sa snažili hru natiahnuť aspoň tak, že je nutné zbierať zlaté ihlany, aby sme mohli pokračovať ďalším levelom. Challenge levely sú zase pre deti pomerne náročné (najmä v kombinácii s ovládaním) a tak som si tieto chuťovky nechával pre seba a deťom som servíroval iba príbehovú kampaň.

Ak nepočítam krátkosť, tak za mňa hodnotím kampaň pozitívne. Tak isto aj veľmi peknú grafiku a hádanky založené na fyzike a dokonca aj záverečného bossa. Pozitívom je, že hádanky je vždy možné riešiť niekoľkými spôsobmi.

Je to klasické trine-ovské hopsanie, až na tie "drobné" rozdiely (napr. postavy majú len 1 schopnosť !!!), ale toto všetko bude zase minulosťou, keď príde Trine 4 (DH link) vyrobené v duchu prvých 2 častí. Ja a deti sa už tešíme.

Pro: Hádanky, Grafika, Hra vysvetľuje pozadie za Trine artefaktom

Proti: Ovládanie, Pohyb po osi Z, Postavy mimo záber kamery majú smolu a idú naslepo, Zle rozoznateľné postavy, Useknutý koniec, Nutnosť zbierania ihlanov na otvorenie ďalších levelov, Challenge levely naťahujúce hernú dobu

+18

Trine 3: The Artifacts of Power

  • PC 45
Navzdory existujícímu hodnocení jsem nečekal, že by to mohlo být tak špatné. Vždyť je to přece Trine, moje oblíbená série. Bohužel ale musím dát ostatním v hodnocení za pravdu.

Přechod do 3D se podle mě nepovedl. Orientace v prostoru je velmi frustrující a poměrně často jsem skákal v podstatě naslepo, protože jsem vůbec netušil, jak moc blízko nebo daleko se postavička v ose Z od plošinky nachází. Možná neprávem, ale měl jsem pak tendenci všechny chyby svádět na hru, protože jsem nebyl schopen rozlišit, kdy jsem to opravdu zavinil sám.

Pohádková grafika zůstala, ale... v minulých dílech to bylo takové pěknější. Zde to působí takovým nízkorozpočtovým dojmem (velice pravděpodobně oprávněně). Navíc mi přišel hodně přehnaný kontrast, scenérie byly dost často hodně tmavé, a v nich zářily některé objekty v ostře oranžové nebo fialové barvě. Chápu, že to mělo být stylizované, ale mě se tam špatně orientovalo, a víc se mi líbila barevná škála minulého dílu.

Hra je dost okatě useknutá v polovině (možná ve třetině) a posledních pár úrovní působí stylem "tady jsou nějaké scény co jsme si cvičně udělali při vývoji, tak to tam všechno nasypeme". Je zde obrovský rozdíl mezi velmi hezkými scenériemi z úvodních úrovní, a mezi těmi planými závěrečnými bez nápadu.

Hodně se mi líbily "challenge úrovně", kde máte pouze jednoho hrdinu, je mu to ušité na míru a jsou poměrně těžké. Občas se mi povedlo pomocí fyziky vyrobit opravdu úchylné řešení, o kterém jsem si myslel, že je to spíš hack než korektní řešení, jen abych poté zjistil, že to tak bylo možná vážně zamýšleno.

Samozřejmostí je pěkná hudba, na té naštěstí nic nezkazili :-) Na druhou stranu, asi bych nebyl schopen poznat, kdyby mi tam pustili hudbu z prvních dvou dílů, zní to všechno velmi podobně.

Spíše negativně hodnotím povinnost sebrat ideálně všechny jehlany (trine-angly) rozsypané ve hře, aby se vám odemčela úroveň následující. Jako extra výzva nebo měna pro vylepšení viz minulé díly by to bylo super, ale mít to povinné je otrava. Naštěstí jsem byl docela úspěšný, takže jsem nemusel nic moc opakovat (ale stejně to otráví).

Celkově tedy velké zklamání. Autorům držím palce, snad bude příští díl úspěšný jak pro nás (dobrá hra), tak pro ně (finance na pokračování studia).

Celkové hodnocení: Nic moc / Dobrá
+16

Oxenfree

  • PC 90
Copak jsem si taky dala Renovy brownies?

Oxenfree mě docela překvapilo, jak už to bývá u některých her, do kterých narazíte téměř naslepo. Vzhledově vypadá hra celkem pěkně, hlavní předností je však super dabing, hudba a zvuky. Zvuky, které z velké části spoluvytváří atmosféru, která mě místy opravdu až zaskočila. Uvolněné dialogy, během kterých mám nespočet možností jak odpovídat, se postupně naplňují tísní. Postavy, které jsem si oblíbila, jsou v nebezpečí. Velký otazník, nebo spíše trojúhelník, visí někde nad tím vším. A všechno to vlastně začalo už kdysi dávno.

Příběh mě opravdu bavilo sledovat. "Sfoukla" jsem během jediného odpoledne a zapomněla na všechno ostatní. Hratelnost toho možná mnoho nenabízí, ale jádrem Oxenfree jsou dialogy a odhalování příběhu. Vztahy mezi jednotlivými postavami. Celková atmosféra. Procenta srážím jen za proto, že je to někdy až příliš velký zmatek...

Pro: příběh, atmosféra, zvuky, výsledek mi přijde vcelku originální

Proti: občas zmatek

+29

VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action

  • PC 80
Jedna z těch zajímavějších a taky lepších vizuálních novel. O nic extra tady nejde, jste jenom barmanka, která vyslechne trable příchozích hostů, namíchá drink dle přání... a mě to bohatě stačí. Je to pohodové, je to příjemné a místy dojemné. A není to jen o bezmyšlenkovitém odklikávání textu, jak je u VN někdy zvykem, protože jestli chcete lepší dýška a dodatečné konce, je dobré si sem tam pamatovat, co vám ostatní postavy říkají.

Přesně ten typ feel-good her, které mám tak rád.
+24

Operation Flashpoint: Red Hammer

  • PC 90
Možná trochu risk zařadit tuhle hru do herní výzvy. Všechny recenze strašili, jak je tenhle datáč těžký. Skoro až na hraně frustrace. Po dohrání musím říct, že tihle lidé asi nezažili pravé hardcore datadisky z devadesátek. Red Hammer není tak těžký. Dá se dohrát úplně v pohodě bez větší frustrace. Obtížnost je jen o málo vyšší, než v původní hře. Taky ale moc negraduje. Všechno je od začátku do konce podobně obtížné. Samozřejmě mluvím o obtížnosti Kadet.

Poznávací znak Red Hammeru je strášná prezentace. Technicky špatné a nic neříkající animace trochu zabíjejí válečnou atmosféru Flashpointu. Až jsem se ptal, proč to tam vůbec je? Vždyť by ty filmečky stačilo trochu rozepsat v deníčku a dojem by to udělalo mnohem lepší. Naštěstí, stavba misí je provedená na jedničku. Jejich hratelnost je hodně různorodá. Ve 20 misích si vyzkoušíte (až na let stíhačkou) všechno, co Flashpoint nabízí. Posloucháte rozkazy. Vedete jednotku. Jste vlk samotář. Řídíte tanky, helikoptéry. Bráníte vesnici. Útočíte na vesnici. atd, atd.. Tady opravdu nehrozí stereotyp.

Ve většině misích máte naprostou volnost a neomezeně času, jak se s tou šílenou přesilou vypořádat. Přesila pěšáků a tanků bývá značná. Někdy se může zdát, že to snad ani nejde. Po chvíli mi ale došlo, že můžu k postupu využívat tupou inteligenci, která nedokáže opětovat střelbu na větší dálku a než vojáček někam doběhne aby zamířil a vystřelil, je dvakrát po smrti. A je jedno čím střílíte, jestli kalachem nebo M16. Samozřejmě jsem často chcípal, ale to v původní hře také.

Red Hammer mě chytil a nepustil. Opět jsem si připoměl geniální hratelnost Flashpointu, kde spoustu misí můžete vyřešit jiným, svobodným postupem. Jakou jsem měl jako pěšák radost z každého zničeného tanku nebo splnění mise beze ztrát na životech. Pěkný datáč.

Doporučuju hrát čerstvě po dohrání hlavního Flashpointu. Já jsem to naposledy hrál před pěti lety a ovládání trochu zapoměl. To hra neodpouští už od samého začátku.

"Barevný Svět"

Pro: pestré a zábavné mise, chytlavé plánování, zvýšená obtížnost, radost z postupu ve hře

Proti: hrozná prezentace, atmosféra se trochu vytratila, vojáčci občas ignorují rozkazy

+16

Lands of Lore: The Throne of Chaos

  • PC 85
Lands of Lore mě přivítalo pěkným intrem a já po chvíli váhání vybrala svého reka, se kterým se jsem se vydala na dobrodružství. Král mě pověřil zdánlivě lehkým úkolem, při jehož plnění se pokazilo vše, co se dalo, král lehl nemocen a byl to opět můj rek, který ho měl zachránit a porazit zlou Scotii.

Grafika se mi líbila i nyní, kdy je člověk zvyklý, pokud nehraje pouze starší hry, přece jenom na něco jiného. Ale má své kouzlo a lokace, ve kterých jsem se pohybovala, vykreslili autoři opravdu moc pěkně i s tím, co v tehdejší době uměli a měli k dispozici. Nejvíce se mi líbily bažiny a pak také doly či White Tower. Hudba ke hře seděla, někdy mi připadala takové veselejší (zvlášť v lese) a jindy se snažila vzbuzovat v hráči napětí. Příjemné bylo, když moje postavy tu a tam komentovali nálezy a myslím, že dabing vůbec není špatný, a to nemyslím jen nadabování krále, ale i ostatních postav, které ve hře více mluví.

Vývoj postavy je v téhle hře značně osekaný, ale to mi až tak nevadilo vzhledem k tomu, jak celkově jsem hru vnímala. Více mě zaujala atmosféra hry a daných míst, než že bych se zaobírala statistikami postav. Navíc předměty nemají žádné popisy jejich účinků, což také nějakému rozvoji postav nepomáhalo a trochu mě to mrzelo. Práce s inventářem pro mě příliš příjemná nebyla, protože například u zamčené truhly jsem často hledala paklíč v posuvné liště a než jsem ho našla, tak se mezitím za mnou objevila nová monstra.

Souboje byla zpočátku zábavné a navíc jsem nemusela klikat jednotlivě na ikony zbraní mé družiny, ale stačilo mačkat F1-3. Ovšem konec byl pro mě už příliš natahovaný, a tak zábava soubojů klesala. Upřímně nejvíce jsem trpěla v podzemi hradu Cimmeria, kde bylo mým úkolem vymýtit jednu z mimozemských ras. Do příběhu mi to až tak nesedělo a boje s nimi nebavily. Neboť zdejší tentacle plivaly kyselinu, která rozežírala zbroj. To jen zvyšovalo frekvenci nahrávání hry, jelikož moji vycvičení bojovníci lehali beze zbroje na jednu, dvě rány. Nakonec byla pro mě tato lokace tím nejhorším místem ve hře. Ve třetím patře White Tower jsem sice slavila každý posun vpřed o čtvereček, ale nebylo to tak dlouhé jako podzemí hradu.

Celkově si ze hry odnáším kladný a příjemný pocit, jen ten konec to pro mě posouvá dolů.
+38

I Expect You to Die

  • PS4 80
Příjemná puzzle hra ve stylu Jamese Bonda. Už úvodní titulky s pěknou znělkou ukázaly, že nepůjde o žádný amatérský počin. Popravdě sledovat takhle zpracované úvodní titulky ve virtuální realitě je zážitek sám o sobě.

Celá hra se nese od začátku do konce ve filmovém a dobrodružném duchu. O to víc mě zamrzelo, že po vyřešení puzzlu jsem se okamžitě přesouval na řešení další. Hra si vysloveně říkala o akční pasáže. Ty by jako oddechovka po náročných puzzlech přišly totiž nesmírně vhod. Tak nějak jsem je i přirozeně čekal. Zejména u první hádanky se dostavilo poměrně velké vystřízlivění. Měl jsem za úkol dostat se z nákladového prostoru letadla ven s autem vybaveným padákem. Poté, co jsem deaktivoval důmyslný alarm v autě, otevřel jsem si šampaňské z minibaru, zapálil si doutník, prohlídnul instruktážní manuály, otevřel plošinu nákladového prostoru letadla, nastartoval a konečně se rozjel ven, přišel konec mise a přesun do chemické laboratoře na další hádanku.

Hádanky byly opravdu zajímavé, vtipné a lámat si s nimi hlavu ve virtuální realitě byla zábava. Neumím si představit řešit je pouze s gamepadem a na běžné obrazovce bez headsetu a pohybového ovladače. Dost nepříjemná byla ovšem nutnost celý scénář opakovat znovu, pokud v průběhu řešení puzzlu uděláte nevratnou chybu, kterých je bohužel na každém kroku celkem požehnaně.

I přesto jde ale o skvělou zábavou na jedno odpoledne, pokud venku zrovna prší, vypadnul vám odpolední program nebo máte jen chuť na únikovku ve virtuální realitě.

Pro: stylová bondovská jednohubka s pěknými hádankami

Proti: bez akčnějších pasážích nebo návaznosti, opakování hádanek po každé chybě

+9

What Remains of Edith Finch

  • PS4 90
WRoEF je parádní zážitek, obzvlášť když nevíte, co od hry čekat. Slyšel sem na ní pár kladných až nadšených referencí a původně jsem čekal (soudě dle názvu) detektivku, kde budu vyšetřovat vraždu. Nemohl jsem se víc mýlit!

V téhle adventuře/walking simulatoru se v roli Edith Finch vracíte po letech do rodinného sídla a odhalujete historii rodiny, ve které o tragédie a náhlá úmrtí nebyla nouze.

Prapodivný barák je plný zamčených pokojů, které patřili jednotlivým členům rodiny. S každým otevřeným pokojem pak máte možnost prožít příběh daného příbuzného. Začíná se poměrně nevinně, ale postupem času se dostáváme k větším a větším tragédiím, které chytnou za srdce.

Gameplay jednotlivých příběhů je většinou krátký, různorodý a s intuitivním ovládáním. Celá hra se dá projít na 100% za 2-3 hodiny jako nic.

Plnému hodnocení brání je to, že hra je opravdu krátká a pokud bych za ní platil (měl jsem ji zdarma z PS+), tak bych byl možná trochu zklamanej. Taky to není hra, ke který bych se plánoval někdy vrátit a zahrát si jí znova.

Každopádně pokud hledáte nějakou oddechovku na jeden večer se super příběhem, tak WRoEF je super volba.

Pro: Hra, která chytne a nepustí; originální a kreativní gameplay v jednotlivých příbězích; perfektní dabing a atmosféra

Proti: Ikdyž mi dálka vyhovovala, tak pro platící by to mohl být mínus

+17