Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Black Mirror II

Posel smrti II, Black Mirror II - Reigning Evil

25.09.2009
77
245 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Píše se rok 1993 a je to přesně dvanáct let, co se Samuel Gordon snažil zastavit prokletí svého rodu. V kůži studenta fyziky Darrena Michaelse se hráč ocitá v městečku Biddeford, kam Darren přijel na letní prázdninovou brigádu do malého fotoateliéru. Krátce po jeho příjezdu se začínají dít věci, které Darrenovi převrátí život vzhůru nohama. Znalost prvního dílu je doporučena, protože pokračování navazuje na události v původní hře a obsahuje spoustu odkazů, známých lokací a postav.

Posel Smrti 2 pokračuje ve šlépějích standardních 2D adventur s 3D postavami, obsahuje ale i některé neokoukané prvky. Tím hlavním je možnost procházet předměty v inventáři pomocí kolečka myši, odpadá tak vytahování předmětů z inventáře a zkoušení jejich použití. Dalším svěžím prvkem je deník, který si Darren píše a díky kterému se hráči nestane, že si nebude moci vzpomenout, co má dělat, když se ke hře vrátí po týdnu nečinnosti. K dipozici je i systém nápověd – značení aktivních předmětů na obrazovce, tipy pro hádanky, ale také možnost některé z nich úplně přeskočit. Hra obsahuje různé bonusové materiály, které se odemykají focením kontrétních věcí.

V roce 2011 vyšlo pokračování Black Mirror III, které přímo navazuje na konec dvojky.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Už je to několik let, co jsem dohrála všechny díly série Black Mirror. Moje obavy, že se mi vybaví veškeré řešení hádanek a puzzlů, se však naštěstí ukázaly jako liché a hru jsem si užila téměř, jako bych ji hrála poprvé.

Hra začíná v menším městečku Biddeford, jehož obyvatelé zrovna neoplývají přívětivostí. Jednoznačně však největším mizerou se hned od první chvíle stává Fuller, zaměstnavatel hlavního hrdiny Darrena, kterému dává pořádnou sodu.

Příběh mě bavil od začátku do konce. Líbilo se mi také, že každá postava, na kterou jsem narazila, měla svůj určitý charakter. V důsledku toho rozhovory probíhaly osobitě a zajímavě, a neměla jsem vůbec potřebu je přeskakovat.

Hru se mi podařilo dohrát téměř bez záseku. Ten jediný se mi stal na konci poslední kapitoly (kdy jsem nebyla schopná přijít na kombinaci obrázků u lan, na kterých byly zavěšené pasti.). Vše mělo ale jinak logické řešení a v případě potřeby byl k dispozici deník s užitečnými poznámkami.

Během hraní jsem si uvědomila, jak moc mi v dnešních hrách chybí český dabing. Ač jsem již na angličtinu zvyklá a nevadí mi, slyšet ve hře češtinu pro mě byl příjemný zážitek a hru jsem si tak užila o to více.
+41 +43 −2
  • PC 70
V pokračování Posla Smrti jsem nikdy nedoufal a ani mi něco takového nepřicházelo na mysl, vzhledem k ukončení příběhu. Přesto ale německá Výroba Brusinek tento počin vytvořila a já se po opakovaném zdolání prvního dílu pustil do hraní.

Hned na začátku mě potěšil hlas Darrena Michaelse, který jsem byl zvyklý slýchávat 10 řad z úst Daniela Jacksona respektive Davida Prachaře v seriálu Hvězdná brána. I když se Darren nemůže Samuelovi rovnat a předčí ho snad jen ve velikosti svých kapes, nebyl mi úplně nesympatický, zvlášť když sem tam prohodil vtipnou hlášku. Nejvíce jsem se zasmál při kliknutí na počítač, kdy Darren prohlásil: „Nové Pentium už bude brzy na trhu, ale kdo by tak výkonný počítač potřeboval? Dokud mi půjdou spustit adventury od Sierry, tak nový počítač nepotřebuji.“

Co mě naopak vůbec nepotěšilo, byl Biddeford a adventuru jsem kvůli neskutečné nudě odložil před koncem druhé kapitoly téměř na půl roku k ledu. Ještě, že jsem se nakonec k hraní vrátil, protože se začátkem kapitoly třetí se děj přesouvá do vesničky Willow Creek a později také do Walesu, kde se konečně začíná dít něco pořádného.

Díky starým známým lokacím v novém kabátě, kdy se ze sanatoria stal hotel vedený bývalým vetešníkem Murrayem, veprostřed vesnice je jarmark a zámek tetičky z Walesu pomalu chátrá, dostává i druhý díl temný nádech, který si poté drží až do konce. Zamrzí snad jen jiný hlas všech původních postav, které přežili vraždění před dvanácti lety.

Co se naopak vůbec nezměnilo, je hrad Black Mirror, který je stejně hororový, jako dříve. I když na něm lze projít jen pár lokací, nenudil jsem se ani chviličku a atmosféru ještě dokresloval kurzor myši, jehož vzhled lze v nastavení přepnout na ten z prvního dílu.

Jako v každé adventuře se i zde vyskytuje pár nelogických úkonů (přivázání stříbrné lžičky nití na schody), ale na převážnou většinu lze přijít logickým uvažováním. Celkově se dá říci, že Black Mirror 2 důstojně pokračuje ve šlépějích svého předchůdce, ale nikdy ho nepřekoná.

Pro: dabing Darrena, vtipné hlášky, staré lokace v novém kabátě, Hrad Black Mirror, hudba

Proti: Biddeford, trapné hlášky, dabing ostatních postav

+33
  • PC --
Obstojné pokračování, sice bez atmosféry a kvalitního dabingu, ale zvědavost z rozuzlení příběhu mě hnala dál.

Hra je spíše jednodušší, některé hádanky jsem udělal omylem, jiné byly zase trapně jednoduché. Kvituji kombinování předmětů pomocí kolečka myši a deník! Skvělý nápad.

Graficky povedené, videa by mohly být delší a kvalitnější (na outro jsem se musel podívat dvakrát, abych se ujistil, že mi ani jedna z těch deseti vteřin neunikla), hudba je moc pěkná. Oproti tomu český dabing je svou kvalitou pod pod podrážkami pod bot pod povrchem pod zemským. Je až neuvěřitelné, že dabérka s nejafektovanějším hlasem EVER dostane hned čtyři role! Když jsem zaslechl Batese, Victorii nebo Mordreda, málem jsem se zadusil smíchy. Kromě toho výslovnost anglických slov je příšerná (to je nikdo nekontroluje?).

Hlavní postava má neustálou potřebu komentovat každou hovadinu, předměty je potřeba někdy i 3x prozkoumat, abych je mohl použít (tlačítko, hm - asi otevírá tyhle dveře, hm - zkusím ho zmáčknout, hm - no vida, dveře se otevřely). Nastrkat si do kapes žebřík, figurínu v životní velikosti nebo dokonce několikametrovou požární hadici, to se taky jen tak nevidí.

Během hraní jsem se nudil jen výjimečně, rozhodně se nejedná o špatnou adventuru, ale některé věci nejsou dotažené do konce, příběh má (stejně jako první díl) spoustu děr a některé momenty se dějí dost předvídatelně nebo se sakra velkou náhodou. Na mé konečné hodnocení nemá dabing vliv, protože se jedná o složku hry, na které se samotní autoři přímo nepodíleli. Přesto je pro mě celá hra spíše zklamání.

**/5
+29
  • PC 75
Posel smrti 2 není špatná hra. Jen ji musím srovnávat s prvním dílem a tady mi to prostě po všech stranách trošku pokulhává. Tam kde jednička měla všechno geniální, dvojka má všechno jen mírně nadprůměrné.

Grafika je vyhlazenější, lepší ale o nějakých nádherných obrazech jaké byly v prvním díle si můžete nechat jen zdát. Nabízí sice staré známé lokace v nových podobách, ale ty nejsou zdaleka tak působivé. Dabing je slušný, hudba mě chvílemi přišla otravná, protože přeřvávala dialogy a to i přes to, že jsem ji ztlumil. A vadil mě titěrný a slabý font titulků, které občas nešly přečíst. Působivé animace z jedničky jsou bohužel pryč, mezi kapitolami máte jen nejasné snové sekvence, doslova odfláklé je asi pětisekundové outro.

Hratelnost se příliš nezměnila. Kombinace jsou opět vesměs logické, zmizelo otravné čekaní než Vám někdo něco udělá a v drtivé většině objevování se aktivních míst. Hrdina většinou okomentuje proč něco nejde zrovna teď a dá Vám stopu, že to později půjde. Stejně jako v prvním díle nepotřebné aktivní místa mizí a ty co zůstanou víte, že budete v budoucnu potřebovat. Vzhledem k tomu, že hra je z roku 2009, tak pohodové ovládání a moderní featury považuji za samozřejmost, nechybí tu ani označování aktivních míst pomocí mezerníku. Díky bohu za to, protože některé místa jsou opravdu titěrné a vzhledem k tomu, že označení probíhá téměř neviditelnou lupou, občas si zapátráte i s touto vymožeností. Hra je mnohem delší než první díl, obsahuje opravdu spoustu puzzlů, na druhou stranu díky označování i celkem jedoduchá, vyjma asi 2-3 puzzlů jsem nemusel ani koukat do návodu.

A co příběh? Slušný ale s výhradami. Děj se přesouvá do roku 1993, hlavní hrdina je moderní mladík, který poslouchá grunge a na vše má hbitou odpověď. Dalo by se taky říct, že je to arogantní kretén, který neustále shazuje všechno a všechny co komentuje. Navíc je to zapřísáhlý skeptik, který po všem co prožije stále nevěří na kletby, duchy a nadpřirozeno. Něco jak Scullyová v Akta X. Ke konci se pravda trošku usměrní a začne být normální, ale ze začátku mě lezl na nervy.

A vůbec začátek stojí za hovno. Místo staroganlického sídla se s Darrenem ocitnete v malém americkém městečku a první dvě kapitoly se odsud nehnete a řešíte blbosti. Během toho se Darren zamiluje, odhaluje vraždu a tajemného muže co po něm jde, ztrácí matku a hra se pozvolna rozjíždí. Budete odhalovat opět tajemství rodové kletby Gordonů a co s ní má společného Darren i jeho láska Angelina. Vrátíte se na staré známé místa jako Willow Creek, kde po turistickém boomu opět chcípl pes, Ashburry ze kterého je hotel a nakonec i na Black Mirror. Opět se objeví pár krvavých mordů, opět potkáte některé staré postavy a dojde k pár nečekaným zvratům.

Tvůrci chytře počítají s tím, koho bude hráč po dohrání jedničky podezírat a tak překvapí zase trošku jinak. Jenže zatímco v jedničce to zpětně smysl dávalo, ve dvojce to nefunguje. Pokud víte, kdo za vším stojí, chování té postavy je většinu hry naprosto nesmyslné - a nebo je postava mistr světa v přetvářce.

Každopádně dvojka byla velmi slušná hra, z herního hlediska nemám výhrad, ale příběhově mi to přišlo trošku jako nastavovaná kaše a filler. Cliffhanger na konci je opravdu na naštvání, naštěstí třetí díl vznikl relativně brzy poté.
+29
  • PC 80
Pokračování nejlepší české adventury se sice chopili němečtí vývojáři, ale i tak jsem se na hru hodně těšil a měl na ni vysoká očekávání.

Základem každé adventury je chytlavý příběh a vzhledem k tomu, že je to pokračování, tak musí logicky vycházet z předchozího dílu. A zde se mi líbí, že začínáme v americkém městečku Biddeford, který vlastně s původním příběhem kromě několika náznaků (obraz starého majáku, skládačka s farnosti Warhmhill, atd.) vůbec nesouvisí. Právě tento pozvolný start podle mě hodně pomáhá hráči se sžít s obyčejným klukem, který je ve skutečnosti někým jiným, než si sám myslí. Tato "rozjížděcí" část ale zabírá celé dvě kapitoly, tedy cca třetinu hry, což na někoho může působit jako přespříliš.

Následné první kroky ve Willow Creek pak poukazují, jak daná oblast celkově děsně upadá (ať už se Murray snaží sebevíc). Pochmurná atmosféra na hradě Black Mirror tomu pak dává korunu. Během hraní mě teda moc nebavila část v kanálech a bunkru, ale jinak bylo tempo postupu příběhu pro mě vyhovující. Akorát závěrečná pasáž u portálu na mě působila trošku podivně a úplný konec s hořícím hradem a neukončeným příběhem mě potom při prvním hraní trošku naštval. Tenkrát jsem musel na další díl (a český dabing) čekat několik let, to
naštěstí dnes již odpadá
.

Je super, že sem tam narazíme na někoho známého z jedničky, ale úplně nejvíc se mi líbila postava Angeliny. Ta je na začátku ta hodná, pak je obviněná z vraždy, pak je zase dobrá, pak se ztratí, na starém panství Lady Eleanor zase zjistím, že je zlá, pak se v dopise snaží naznačit, že je s Darrenem a nakonec je to Darrenova sestra a hlavní padouch. Fakt jsem si během hraní nebyl jistý, co od ní očekávat a byl jsem napnutý z toho, co se bude dít dál. Naopak se mi moc nelíbí zakomponování skrytého křídla na hradě, kde i v době Samuelova návratu tajně žila jeho žena Cathrin.

Jsem velice rád za český dabing, který ale nemá tak dobré obsazení jako u předchozího dílu. Jedinou výjimkou je hlas Darrena v podání Davida Prachaře. Jeho hlas se dobře poslouchá, ale občas mi přišel trošku tišší, než u ostatních, takže jsem mu špatně rozuměl. Stejně tak se mi u rozhovorů několikrát stalo, že jsem nepoznal, kdy si daný text Darren říká pro sebe a kdy nahlas. Hlasy ostatních dabérů pak byly pro mne bohužel spíše nevýrazné. Taky mě trošku zamrzelo, že se o namluvení některých postav z jedničky nepostaral stejný herec/herečka (Murrayho v podání pana Ptáčníka jsem se naštěstí dočkal později u trojky). Co mě ale zamrzelo více, bylo rozcházení textu a dabingu (jiná slova, nebo celá postava Bobbyho, která by měla podle textu koktat, ale dabér nekoktá) nebo i nejednotnost ve výslovnosti jména Murray (někdy je to anglicky "Mary", jindy po vzoru jedničky "Muráj").

Grafickému zpracování není moc co vytknout, vše vypadá dobře. Je fajn, že titulky dialogů jsou zobrazeny pro každou postavu různou barvou. Bohužel se ale několikrát stalo, že se mi vzhledem k barvě okolí daný text špatně četl (nejhorší byl Murrayho světle hnědý text v prostředí žluto hnědé recepce).

S herními prvky jsem víceméně spokojen. Je super, že je již možné si nechat zvýraznit všechny aktivní předměty. Ve hře je pořád možné umřít, ale hra se následně vrátí před špatné rozhodnutí. To vše jsou už takové nepsané standardy moderních adventur. Naopak zamrzí "syndrom Hermioniny kabelky", kdy si Darren bez problému vezme do inventáře žebřík.

Minihry a puzzly ve hře jsou často snadné, ale pár obtížnějších se tu najde (problém mi dělala hlavně identifikace Reginalda Borise na policii, bludiště v kanalizaci, kde jsem se několikrát ztratil a závěrečný obří stroj, kde byly docela blbě vidět symboly na sloupech).

Pokračování sice nedosahuje kvalit vynikajícího prvního dílu, ale řekl bych že je to povedená adventura a rozhodně mu ostudu nedělá. Mé výsledné pocity jistě ovlivnila i přítomnost českého dabingu (i když ne tak povedeného). Každopádně mě hraní fakt bavilo.
+28