Bohové opustili svět. S jejich odchodem, ale zmizely i magické ochrany věznící titány. Ti se dostávají na svobodu a neznají slitování. Svými bouřemi pustoší pevninu i ostrovy. Některá území ale zůstávají nedotčena. Jedním z nich je i tropický ostrov Faranga. Donedávna obývaný pouze bandity vykořisťující přístavní město, farmáři a mágy ve svém klášteře na úpatí sopky. Nedotčenost ostrova zaujme inkvizici natolik, až se to vydá prošetřit. Jako černý pasažér jste na jedné z inkvizičních lodí i vy. Přestože většina dopluje v pořádku, vaše to štěstí nemá. Je napadena titánem a potopena. Malátní, ale živí se probouzíte na pláži.
Studio Piranha Bytes se proslavilo vývojem série Gothic, temných fantasy RPG s důrazem na detailní prostředí světa. Po vydání Gothic 3 se však vývojáři nepohodli se svým tehdejším vydavatelem JoWoodem a vydali se vlastní cestou - vyvíjet svůj "Projekt RPB" (později přejmenovaný na Risen). JoWood si na vývoj čtvrtého Gothicu najal tým Spellbound.
Risen se tedy snaží vrátit k původní atmosféře Gothicu. Hráč si může vybrat jednu ze tří zmíněných frakcí, věnovat se cvičení dovedností se zbraněmi či magií, bylinkaření, lovu zvěře či vaření a to vše na detailním členitém ostrově plném fauny i flory. Zbývá jen vstoupit do nového temného dobrodružství a věnovat se prozkoumávání světa kolem sebe.
Jednička byla naprosto parádní, dvojka a trojka bez obouručáků a seker už nebylo to pravé :-(
Pro: hodně podobné Gothicu 2, soubojový systém, rozmanité potvory, těžké souboje, atmosféra, akorát velký ostrov čekající na prozkoumání, hudba, bez bugů, Patty
Proti: hodně podobné Gothicu 2, slabá 4. kapitola, skákání, opakující se modely postav, systém dialogů, pozadu běháte stejně rychle jako normálně, alchymie