Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

TrackMania Nations

  • PC 70
TrackMania Nations a TrackMania Nations Foreverjsou jediné dva díly známé série závodních simulátorů, které jsou pro všechny zdarma a zároveň jde o jediné dva díly, které jsem hrál. Díky freeware statusu jde o jedny z nejznámějších a nejpopulárnějších závodních her.

Samotné online závodění mě až tak nebavilo, ale sbírání medailí je jiná věc. Pokud si dobře pamatuji, tak jsem získal medaili na všech tratích pro začátečníky i pokročilé, ale u experta už jsem se moc nechytal. Většina měla samozřejmě hodnotu bronzu, ale část byla stříbrných, nějaké zlato se taky zatřpytilo a asi dvakrát se mi povedlo získat i zelenou Nadeo medaili.

Tento titul si dnes již asi pustí jen málo hráčů, když existuje o dva roky novější díl, který nabízí daleko více možností, včetně multiplayer závodů. Já si však TrackMania Nations, nejspíše kvůli kratším tratím, užil o trochu více, než následovníka.

Pro: freeware, sbírání medailí, akorátní délka tratí

Proti: ke konci obtížné tratě

+17

MechWarrior 2: 31st Century Combat

  • PC 90
Všech 32 misí dobojovaných. Musím říct, že mě to bavilo hodně. Nejdřív je ale potřeba naučit se ovládání. Ovládání, kde můžete využít snad všechny klávesy. Kde hrajete s invertní myší. Kde přidáváte a ubíráte plyn. Kde musíte směrovat vaší chůzi a mimo to i vaší kabinu. Chová se to spíš jako tankový simulátor.

Na začátku přišel takový wow efekt. Mít v roce 95 3DFX a hrát to v plynule v rozlišení 1024x768, to muselo být něco. Co na tom, že jsou mise hodně prázdné. Samotní mechové jsou pěkně vymodelovaní, krásně bouchají, odpadávají jim končetiny a celkově se fyzika chová tak jak má. To ostatní jako krajina a města jsou samozřejmě z dnešního pohledu už dost ošklivá a často nepřehledná.

Na začátku mise si vyberete mecha, případné parťáky, vyzbrojíte se a jdete do krátkých misí splnit nějaké úkoly. V misi nikdy nebudete déle jak 20-30 minut. Pak to utne časový limit. To se mi ale za celou hru stalo jednou. Všechno je to totiž nacpané do malého prostoru a dost intenzivní. Parťáci opravdu poslouchají a pomáhají. Boje jsou tuhé do poznání správné taktiky a osvojení si ovládání. Pro mě jednoduchá taktika. Odebrat všechny heaty, narvat do mecha raketomety a co nejvíc naváděcích raket. Na brnění tolik nezáleží, důležitější je rychlost. Každý si najde to své.

Hratelnost je celou hru pořád stejná. Je to ale celou dobu zábavné. Není to zdlouhavé. Má to atmosféru. Je to těžkotonážní. A mimochodem, má to skvělé animace. Teda, na tu dobu. Zvuky jsou skvělé a hudbu jsem vypnul, protože mě rušila. Hra má super atmosféru i bez ní. Jediné co mě občas brzdilo, že jsem nevěděl, co se po mě chce. To jsem ale taky nevěděl, že ve hře je klávesa na identifikování objektů a cílů. Pak už to bylo v cajku. Najít to v menu bylo náročnější.

Pro: těžkotonážní akce, modifikatelnost mechů, užiteční parťáci, atmosféra, modely a fyzika mechů, zábava

Proti: nepřehledné uživatelské rozhraní, invertní myš se nedá nastavit, občas nepřehledná grafika prostředí

+11

Painkiller

  • PC 70
K Painkiller jsem se vrátil rovněž po mnoha letech s pocitem že to nebyla špatná hra. Dalo by se říct, že oproti konkurenci z roku 2004 s moderní hratelností je Painkiller podobně jako Serious Sam návrat k čistokrevným doomovkám. Je tu však spousta rozdílů a první přináší už příběh.

V tom se stáváte Danielem Garnerem, obyčejným chlápkem, který nepozorností způsobí autonehodu a smrt sebe i své ženy. Zatímco jeho žena jde do nebe, Daniel tráví roky v očistci, dokud nedostane úkol od anděla Samaela - zlikvidovat 4 Luciferovy generály, než zaútočí na nebesa - a samozřejmě se dočkáme i samotného Lucifera. Příběh je to zajímavý, vážně míněný, podávaný slušnými animacemi mezi epizodami a dá se říct, že nikdo v něm není úplně takový jak se zdá na první pohled... nicméně chybí mu pořádný konec. Ten tu sice je, ale hru musíte vyhrát znovu na obtížnost trauma a to se mi nechtělo, radši jsem na to kouknul na youtube (nestálo to za to).

Volba té správné obtížnosti (trauma není za začátku odemčená) neurčuje jen obtížnost, ale také dostupnost pár misí, což mi přijde poněkud nefér, Tyhle triky se používaly naposledy za dob starých nintendovek.

Grafika když si to srovnám s tehdejší konkurencí docela nepěkně zestárla, není to sice úplně špatné, většina misí vypadá jak by vypadat měla, ale na zadek si nesednete. No a mise - tady vařili pejsek a kočička dort. Takže se dočkáte misí středověkých i moderních, absolutně bez ladu a skladu jak se to tvůrcům zrovna hodí. Není výjimkou že po dobytí obřího ledového mostu plného commandos přijdete do středověké vesničky nakažené morem.

Samotná hratelnost je pak v těžkém kontrastu s příběhem. Absolutně tupá střílečka Serious Samovského stylu. Přijdete do místa, zavřou se za Vámi dveře a kosíte nekonečné davy potvor, dokud se neotevře cesta dál a neobjeví se chceckpoint. Kola jsou těžce lineární, naštěstí to drcení monster není úplná nuda.

Příšer je tu opravdu spousta variací, většinou vycházejících z prostředí tak potkáme nindže, vojáky, zombie, přístavní dělníky, čaroděje, mnichy atd atd... Většina monster s řevem běží přímo k Vám, popřípadě si stoupne někde na vyvýšené místo a ostřeluje. Ale tak inteligentní protivníky by v tomhle žánru nikdo nečekal. Občas přijde nějaký boss zvící paneláku.

Na likvidaci monster máte super zbraně - je jich jen pět. Startovní Painkiller alias sekačka je víceméně do počtu, ale další 4 zbraně jsou parádně vyvážené. Každá má alternativní mód, který výborně doplňuje ten primární a vzhledem k tomu, že nábojů občas není nazbyt, pěkně je prostřídáte. Brokovnici tak doplňuje zmrazovač, což se hodí na některé tužší bestie, hřebíkomet na dálku je zkombinovaný s bleskometem na blízko, rotačák má v sobě i raketomet a konečně parádní kolíkovač na odstřel jednotlivých kusů má ne zas tak parádní granátomet na skupinky. Celkově se zbraně ale moc povedly a hlavně díky nim to vraždění davů není zas taková nuda.

A abychom se nenudili, tvůrci přišli s několika oživeními, z nichž jedno mi zkrátilo život minimálně o rok.

Zaprvé duše - každá potvora po smrti vypustí duši (doslova) a když jich seberete dost, proměníte se ve všeničícího démona, který udělá s okolím krátký proces.

Zadruhé taroty: V každém kole máte nějakou podmínku jak kolo dokončit, abyste získali tarot. Zabíjet protivníky konkrétní zbraní, získat konkrétní počet duší, zdraví, brnění, najít určitý počet peněz atd. Odměnou je pak jedna ze zlatých nebo černých karet. Zlaté fungují pár sekund a zlepší třeba rychlost, sílu, odolnost či vyvolají bullet time. Černé pak fungují celé kolo a upravují třeba maximální zdraví, počet duší na proměnu na démona, jejich výdrž apod. Dá se říct, že je to slušné oživení a až na jeden případ jsem neměl problém karty získat všechny. Na jejich umístění či oddělání pak potřebujete peníze, které sbíráte. Stejně jako různé zlaté sošky a podobné nesmysly, které naposledy byly snad ve starém Wolfensteinovi.

A nakonec secrety: A tady se tvůrci totálně zbláznili a z pohodové hry udělali absolutní noční můru pro kompletisty jako jsem já. V každé dohrávané 3D hře jsem se snažil najít všechny secrety, sice většinou s pomocí návodu, ale nikdy jsem nezažil takové peklo jako v Painkilleru. Secrety jsou většinou na nějakém nepřístupném místě, kam se nedá normálně doskočit a tak přijde na řadu tzv. "bunny hopping", kdy se dvoj-trojskoky snažíte někam vyskákat, něco obskočit, někam vyšplhat, případně dostat někam, kam se rozhodně napoprvé nedostanete. A nedostanete se tam většinou ani na podesáté, podvacáté... takže se hraní promění ve festival quickloadů, modlení se, řvaní, proklínání tvůrců, cigaretek na uklidnění a pocitu že se na to musím vysrat. Vrcholem je trampolína pod stropem, kterou musíte proskočit dírou, nebo šplhání po jeřábech misi Doky. Každý skok musí být na milimetr vyměřený a stejně bude padat a nadávat, protože ovládání stojí za prd a většinou se nestane to, co chcete udělat. Odměnou je Vám většinou jen zlatá soška, která je naprosto k ničemu.

Zkrátka Painkiller je tupá, ale docela zábavná střílečka se slušným příběhem a výbornými zbraněmi, ale zábavu kazí nekonečná frustrace z naprosto dementních secretů.

Pro: Příběh, výborné zbraně, různorodé i když nenavazující mise, zábavná akce.

Proti: Jen tupá řežba, naprosto přestřelená obtížnost secretů.

+15

F.E.A.R.

  • PC 90
Pri každej spomienke na F.E.A.R. sa mi ponúka otázka, čo bolo na hre také dobré, že som si ju dal 3x a jej hodnotenie skončilo tak vysoko. Každý hovorí, že je to behanie v šedom prostredí, kde sa jedna chodba podobá na druhú a v podstate sa s tým dá súhlasiť.

Pri mojom 3.prechádzaní hrou som si uvedomil, že hoci to všetko vyzerá na jedno brdo, hranie je zaujímavé až do konca. Level dizajn vždy ponúka hráčovi (ale aj jeho protivníkom !) niekoľko možností, ako dostať svojich súperov a to je na tejto hre to najlepšie. Prestrelky majú šťavu a sú krásne brutálne.

Minule som premýšľal nad problémom F.E.A.R. 2 a stále si stojím za tým, že F.E.A.R. to má vymyslené oveľa lepšie. Nenarazil som ani na jednu prestrelku, kde by som si povedal, že je toho už príliš veľa a chcem oddych. Tempo hrania je ideálne vyvážené, po akcii zvyčajne prídu pokojnejšie chvíle, aby hráč nasal atmosféru aj príbeh a v tom správnom momente sa opäť o slovo prihlási akcia. Časom je možno akcia dosť predvídateľná (podobne ako ľakacie momenty s Almou), ale hre to neškodí. V dvojke sa dosť často dostavovala aj nuda.

Mňa hra bavila aj po toľkých rokoch od svojho vydania. Old school koridorovka, ako sa patrí.

Pro: Grafika, prestrelky, AI nepriateľov, level dizajn, bullet time

Proti: Postupom času predvídateľné herné momenty

+33

Brothers: A Tale of Two Sons

  • PC 90
Upřímně, hru jsem měl už dlouho koupenou, ale stále jsem si říkal, že to vypadá jak typická hopsačka a kdoví jestli mě to vůbec bude bavit. Je ale pravda, že jsem si o hře nic nestudoval, takže můj dojem byl založen jen na pár videích, který jsem snad ani neviděl celý :)

Svůj názor jsem si potvrdil a to na celých asi 5 minut :) úplný začátek mě moc nebavil, ale sotva ta památná výprava začala už to byla jízda. Klíčová byla spolupráce mezi bratry a ta se vážně povedla. Snad poprvé jsem hrál hru prakticky všemi deseti, i když je pravda, že dění na obrazovce by asi pro diváka působilo občas absolutně chaotickým dojmem, hlavně ve chvílích, kdy se bratři dostali na opačnou stranu než příslušná ruka.

Spolupráce byla důležitá, ale co mě dostalo snad ještě víc, bylo prostředí, střídalo se přesně ve chvíli, kdy si člověk pomyslel, že už v dané lokaci viděl a provedl všechno. Je až zarážející, že každé nové prostředí je lepší než to předcházející, to se v každé hře nevidí. Velmi se mi líbili obři, ale polární kraj byl prostě super, jen jeho konec mě moc nepotěšil. Jakožto starší bratr podávám protest :) Potěšilo by mě, kdyby při každém rozehrání nebylo jasné, který z bratrů zemře. Jak já k tomu pak přijdu, až si to jednou s bráchou zahraju a budu na konec jenom koukat ze záhrobí? :).

Jako poslední poznatek si odnáším fakt, že Bratři jsou snad první hrou, která ma achievementy, ale žádný z nich není příběhový a člověk je tak odměnen, když "sejde z cesty", zajímavý nápad.

Hru jsem dal na jeden zátah a emoce stříkaly všemi směry, proto jsem taky odložil oběd asi o 2 hodiny, prostě jsem se nemohl odtrhnout. Byl to zážitek, který člověk jen tak u her nezažije. Někdy si Bratry s bráchou zopáknu, hra k tomu prostě vybízí ;)

Pro: příběh, prostředí, coop obou rukou, pohádka

Proti: mohlo být o krapet delší, radši bych poslouchal švédštinu

+33

Chuchel

  • PC --
Sorry za koment, ale herná výzva 2018 si ho žiada.
Od Amanita Design vývojárov prijímam v podstate iba ich Machinarium a sériu (hoc pre mňa slabú, 3ku som nehral) Samorost. Nevedel som sa naladiť na Botaniculu a nepodarilo sa mi to ani pri tebe Chuchel. Napadá ma podobná otázka, ako keď sme s kamarátom priniesli na cviká "našu enigmu" a pritom to bola len blbá monoalfabetická substitučná šifra: "a to ste na takúto blbosť museli byť dvaja ?".

"Hru" tvorí niekoľko logických, nelogických, klikacích problémov, ktorých vyriešením príde na rad ďalší problém až hra po 2-3 hoďkách končí. Najmä klikacie obrazovky ma vedeli poriadne vytočiť. Všeobecný príklad: na obrazovke je x predmetov, na každý je nutné klikať dovtedy, pokiaľ na obrazovku nevyskočí nápis Chuchel a jeeej, ideme do ďalšieho levelu. Sorry, ale to je fakt ťažké programovanie, no tu zjavne išlo o trošku iný cieľ, než je prepracovaná hra.

Takto to páni nejde, nebavil som sa ani sekundu...a preto...Preto som pred hru posadil deti a začal som sledovať, čo sa bude diať. Hoci by som prisahal, že táto hra neosloví ani deti, tak opak bol pravdou. Amanita Design vie roztomilo kresliť a preto sa deti bavili hlavne na postavičkách, niektorých minihrách a na gagoch, ktoré mňa neoslovili. Moje hodnotenie ignorujte, ale deti by vám hru odporučili určite. Čerešňu sme nakoniec získali a nie jednu. Hough !
+21

Microsoft Adventure

  • PC 60
Na Microsoft Adventure, respektive Colossal Cave Adventure, se dnes lze dívat pouze dvojicí pohledů. Buď s notnou dávkou shovívavosti a respektu k historickému odkazu hry, nebo jako textovou adventuru jako každou jinou.

Na druhou stranu, až takový rozdíl by v přijetí být nemusel. Colossal Cave Adventure je stále až překvapivě aktuální a v první řadě i zábavná adventura. Jednoduchý scénář s výpravou do rozlehlé (několik pater) jeskyně pobaví každého správně naladěného dobrodruha. Navíc pokud je cílem nalézt cenné poklady a vyhnout se nástrahám. Není to ovšem omezení inventáře (co se nosnosti týče) a relativně časté přepadení (zákeřný trpaslík nebo pirát), ale navigace, která natropí asi nejvíce problémů. Orientace není vůbec jednoduchá, naopak nefunguje lineární postup z místnosti do místnosti a z chodby do chodby a zpět – ne, v takové jeskyni se nachází mnoho zkratek a slepých pasáží, ale i nutné převisy přístupné jen z jedné strany. Trochu jsem si při hraní Microsoft Adventure vzpomenul na klasický gamebook Propasti zla (1988), který se zaměřoval také na prozkoumávání rozsáhlé jeskyně.

Možná nejdůležitější otázkou ale je, jak se to vše hraje. Colossal Cave Adventure má bohužel již letitý systém rozpoznávání slov a spojení, a tak některé akce jdou provést (napsat) jen značně neintuitivně. Možné je také zanechat některý předmět někde v jeskyni, a zjisti, že byl více než potřebný – a hledat ho znovu je martyrium. V tomto případě je tak vhodné často ukládat a občas nahlédnout do návodu, aby vás nečekalo nemilé překvapení. Nicméně i průchody „na blind“ jsou zábavné a občasné "dead endy" nejde minout.

Hlavní hodnotu v hraní Colossal Cave Adventure tak vidím v ukázce toho, kde žánr adventur stál přibližně před čtyřiceti lety a jak silné základy CCA položila. A také doporučuji hraní na mobilu v zde o něco přívětivější (co se ovládání týče) a volně dostupné verzi.

Pro: historická hodnota, objevování neznámého, systém bodů

Proti: obtížné hledání správných výrazů, orientace

+22

LEGO Marvel Super Heroes 2

  • PS4 90
Na úvod se sluší říct, že Lego hry mám rád a to hodně, i když jsem paradoxně nikdy nepronikl do těch nejpopulárnějších, tedy do Star Wars a DC comicsovek. Bohatě jsem si to vynahradil u obou dílů Harryho Pottera (Years 5-7 zůstávají v mých očích nejen nejlepší kostičkovou hrou, ale i jednou z mých nejoblíbenějších her vůbec), absolvoval jsem i Piráty z Karibiku, Pána prstenů a také první Marvel Super Heroes. Myslel jsem si, že tamní otevřený svět je pro Lego revolucí - mýlil jsem se.

Právě až druhý díl přináší otevřený svět, který působí jako hned několik světadílů poslepovaných dohromady (což vzhledem k ústřední dějové zápletce také je). Rád přiznávám, že ani po desítkách hodin mě nepřestává bavit rozlétnout se ze Sakaaru na Manhattan nebo z podvodní říše vylétnout až k Himalájím v čele se svatyní Iron Fista. Pro fanoušky Marvelu je tohle impérium dokonalé nejen kvůli slepeným oblíbeným lokacím (aréna z filmového Ragnaroku, klasická Avengers Mansion, Knowhere), ale hlavně kvůli počtu charakterů.

Jakkoli chybí všichni z Fantastic Four a hlavně z X-men odnože, nevadí to. Hra se neomezuje na klasické Avengers, ani na rozšířené Avengers, hra se totiž neomezuje vůbec. Příklad. Na začátku hry můžete hrát za několik postav, jedním z nich je nepřekvapivě Captain America. Později ve hře můžete hrát za jeho verzi z Divokého západu jménem Cowboy America, jindy máte šanci odemknout Capa z budoucnosti, Capa jako holku a v neposlední řadě Capa jako vlkodlaka. Je toho mraky, najdou se různé verze Spidermana, Iron Mana, Thora, spousta přírůstků z Hulk vesmíru a jak už asi všichni pochopili, přináší to s sebou i spoustu bizarností. V tuto chvíli mám k dispozici i Man-thinga, různé medvědy, opice, draky a vůbec obří stvůry, které jsou občas tak velké, že se sotva vejdou na obrazovku. Navíc ještě rozhodně nekončím, jaké jen bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že už mám k dispozici 150 charakterů a jsem teprve těsně za půlkou.

Potud tedy naprostá spokojenost, ale je z tímto velerejstříkem postav vůbec co pořádně hrát? Naštěstí je. Některé příběhové mise jsou napínavé, u jiných se člověk nestačí smát, jak se na něj valí gagy, bohužel i tentokrát se najde jedna, která je k vzteku (u mě to byla mise pod vodou, ve které mi nefungovala překvapivá spousta mechanismů, ale o tom až později). Kang je zkrátka vděčný záporák a bavil mě po celou dobu hlavního příběhu a baví mě i při současném procházení jednotlivých misí v módu Free play. A to přestože je mi jasné, že na 100% se nedostanu, i kdybych chtěl. Já sice asi ani nechci, protože mám odehranou celou hlavní kampaň, polovinu DLC (ta se Strážci galaxie je snad nejlepší Lego Marvel věc vůbec), něco z tajných misí od Gwenpool a přesto jsem stále procentuálně teprve na čísle 49! Problém je ale jinde - problém je, že tu stovku bych kvůli technickým nedostatkům nedal nejspíš ani za sto let.

Že jsou v Legu bugy, to je věc známá. Ale že jsou v Legu bugy na každém kroku, to je nepříjemná věc víc, než jsem si ochoten přiznat. Na nejrůznějších mechanismech a skriptech totiž celá hra stojí a když se ve Free playi opakovaně stává, že nelze změnit charakter, případně, že se mění sám od sebe, zamrzí to. Daleko víc ale zamrzí, když hráč potká na ulici charakter, který mu doporučí vedlejší misi (v mém případě Karnak, pozor na něj), hráč stráví několik desítek minut obíhačkou nejrůznějších uliček a vybíjením záporných postaviček, aby se mu pak spolubojovník zasekl na úplné rovině. A s tím zkrátka nehnete, není to mise, takže restartu se nedočkáte a milý Karnak poskakuje u zdi, i když ho míjíte o půl hodiny později a obletěli jste mezitím celý svět. Chápu, že při desítkách misí, stovkách vedlejších úkolů a charakterů a tisícovkách kombinací různých herních situací k podobným nepříjemným momentům docházet musí, ale vadí mi to a ono vysoké hodnocení celé hry tak má lehce nakyslou příchuť, protože jinak by se tu bez problémů mířilo nejvýše.

Pro zmiňované milovníky Lega, Marvelu a herního blbnutí obecně ale rozhodně doporučuji všemi dvaceti. Ve chvíli, kdy se sourozencem / kamarádem / partnerem jedete splitscreen v těch nejbizarnějších kombinacích (dvojka mluvící pejsek Cosmo + Doctor Strange by si zasloužila sitcom), vykouzlí to úsměv na tváři jako máloco.

Pro: Desítky hodin zábavy, velegalerie Marvelu

Proti: Desítky bugů, které tu zábavu zase kazí

+9

Need for Speed III: Hot Pursuit

  • PC 85
Hodně chytlavá arkáda. Nikdy bych nevěřil, že si ji zahraji. Ale náhodně jsem našel ten Modern patch a už to jelo. Vydrželo týden v kuse. Jezdil jsem to pořád dokola. Hnalo mě vědomí, že jde o dvacet let starou hru, nikdy dříve ji nehrál. Recka v Levelu má co říci i dnes. A že v ní Jan Herodes perlil, vzpomínal na svý mládí u Test Drive, oháněl se nostalgií, tím, jak hry stárnou, grafika se zlepšuje, jak tomu mladší hráči nerozumí. Číst to znovu, po takové době, to vážně přidá na náladě. Navíc v tom článku je tenhle díl tak perfektně zrecenzován, doplněn pěknými obrázky.

Na Need for Speed III: Hot Pursuit zaujme už úvodní intro, kde ty doby hraných sekvencí jsou. Bejvávalo. A ta auta, Joshua Tree byl pro mě v šestnácti nejoblíbenější film s D. Lundgrenem. Právě tam jsem je viděl, z toho by u nás policajti nadšení nebyli. Ale v americký krajině je možné vše. Krásně utváří atmosféru nelegálních závodů, když si někdo řekne, že poruší všechny možné předpisy, aby byl první, zažil situace z Kobry 11. Prostě čirá, nefalšovaná zábava. K té velkou měrou přispívá i dynamická hudba. Rázem mám další nedoceněný herní soudntrack k poslouchání, konkurující tomu z Quake II.

Graficky nebývale působivé, jakkoli to kdekomu přijde úsměvné. Použitá modifikace hru posouvá o notný kus dál. Byť je pochopitelně nutné brát ohled na původní dobu vydání. Bez problému podporuje libovolná rozlišení ve 32bit barevné hloubce. Instalace snadná, stáhnete onu záplatu, rozbalíte do složky, do ní nakopírujete dvě složky z orig. CD hry a můžete si zazávodit. Tratí příliš k mání není, naštěstí tím Hot Pursuit nijak netrpí. Kompenzuje to hráči dostatkem režimů, rozmanitými lokacemi a houževnatými soupeři. Empire City mi hodně připomínala Industrial Zone z pátého dílu, což nemyslím jako zápor, naopak.

Následně použít akorát DgWooDoo2, pečlivě nakonfigurovat grafiku. Rozlišení třeba 2560x1440 a může se jet. Problém představuje nabídka hry, která je v rozlišení nízkém, čímž při odkliknutí na další závod, např. v šampionátu, to problikne na plochu a vrátí se do hry. Kdyby bylo pozměněno i menu, do většího rozlišení, nemusel bych stále svou plochu při tom pozorovat. Ale jde celkově o nepříliš podstatný detail. Já to svépomocí upraveno měl, ale v tom případě zase nešly vybírat pohledy kamer. To je též docela zapeklitá věc ve hře. Neboť jen přes určitou z nich se auta dobře ovládají, takže je hráč v poho na dobrých umístěních.

Hráno v letech 2016 a 2018. V obou případech pro účely jedné z kategorií DH výzvy. Na jeden zátah je Šampionát bez potíží absolvovatelný, stejně jako i snáze splnitelný. Vezme-li se Lamborghini Diablo SV a je-li obtížnost na té lehké. Měl jsem zádrhely převážně na pár zasněžených tratích, oplývajících prudkými zatáčkami. Ačkoli počet herních map nedosahuje nijak horentní hodnoty, vynahrazuje to obtížnost závodů a trojice stěžejních voleb pro klasický single player. Zejména Knockout dokáže v závěrečné fázi hráči notně zavařit. Na nepřerušovanou jízdu, rozuměj i pohyb v hlavní nabídce, zabere dvojice popsaných soutěží minimálně dvě a tři čtvrtě hodiny reálného času.

Hot Pursuit hrán jen jednou. Ten byl též fajn, když šlo pronásledovat v kůži policajta ujíždějící auta a stopovat je. K tomu byl vyžadován časový limit a určitý počet stopnutí prchajících řidičů. Z hlediska plnění úkolů to chce nejdříve trochu cviku, co a jak. Přijít na to, jak se v ten momnet hra správně ovládá, chová, co přesně po hráči chce. Odměnou za celý tento přešlý režim budou bonusová vozidla. Jsou přítomny dvě obtížnosti, obecně ve hře, kdy ta jednoduchá je čistě ve dne, kdežto ta těžší pouze za šera noci. Sníží se tedy viditelnost, což je logické.
+17

Hard Reset

  • PC 65
Hard Reset chce po hráči neustálé opakování stejných úseků, postupné zlepšování jeho dovedností i dokládat míru toho, jak je ve skutečnosti nesmírně obtížnou hrou. Když vyjmete jednu jedinou vlastnost, která bývala pro žánr klíčová, rázem si neškrtne ani protřelý FPSkář. Houby platné, že se snaží titul vyvolat dojem návratu ke kořenům všech stříleček. S quicksave by ale ta první věta asi nebyla možná, hra by se také musela jmenovat jinak. Ještě směšnější je fakt, že tu neuplatním skrčení. Ačkoli by díky sofistikované fyzice nebyl problém implementovat vzájemnou interakci skrze objekty, prolézt děravý plot, pod svalenými pilíři a tak podobně, co se někde naskytne. Vývojáři místo toho staví levely poměrně lineárně, bez šance pořádného průzkumu oblastí, občas se to skriptovaně zasype, ony překážky se musí přeskočit.

Starší hry mám ve zvyku hrát tak, že když někde vidím item, ale nemůžu jej sebrat, protože mám vše doplněno, vrátím se k němu později a vezmu si jej. To zde někde jde, jinde ne. Též se může bariéra zase otevřít a dá se vrátit na začátek, byť ne v každé úrovni. Po počátečních problémech a zkoušení obtížnosti Vysoká, jsem raději snížil na Střední, plus aplikoval Exploit mod. Ve snaze mít to o něco jednodušší, než má hra v základu. Neboť i tak mi dost ubývala hodnota ukazatelů na HUDu, čímž bylo jasné, že každá vyhrocenější šarvátka by se mi mohla stát osudnou. Já preferuji tento styl střílení a objevování nepřátel, ale vždy po 20-50 zabitých uložím. To tu z výše uvedených skutečností odpadá. Takže strachy trnu, kde to zase nedám. Dobrá pasáž v garáži, poslední várka fakt záhul! Rozmístění checkpointů je docela adekvátní, při opáčku již hráč, ví, kdy se hra uloží. Každá přestřelka je tu vykoupena vyplýtváním většího množství nábojů, eliminováním zákeřných robotů, likvidováním z horních a dolních pozic, zoufalým úprkem kamsi, schváváním se za překážky, aby se to dalo nějak přežít a já nemusel donekonečna opakovat.

Příklad kombinace nedokonalého designu a fyziky, jelikož lze přes ni i sejmout nepřátele a stavět na tom jeden z dominantních prvků hraní. Hráč se dole prochází, kouká po okolí, vědom si dosavadních zákonitostí hry, zaujme ho jeden z horních větráků. Nenásleduje nic jiného, než jeho zničení, doprovázené typickým bouchnutím. Od té chvíle je tedy větrák mimo, později ale na téže místo vede secret, ze zdola nejde vidět, poznat hned, že tam něco je. V rámci průzkumu, identické místo se secretem bylo i na opačné straně, k tomu zničenému větráku přijdu, ale bohužel. Nelze se skrčit, uhýbat před zničenými pozůstatky větráku. Přestože hned pod ním je nalevo sebratelný item. Mohl by to klidně způsobovat Exploit mod, ale spíše se přikláním k základní vlastnosti hry. Kdyby level design počítal s ve hře používanou fyzikou, jistě by vývojáři nedopustili, že nejdříve můžu něco zničit a pak nejde jiný předmět sebrat. Bránila tomu překážka zmíněného přístroje na proudění vzduchu. Hra v tom případě realistickou fyziku vůbec nemá, jen s její pomocí dezinformuje zájemce o ni.

Zbraně jsou řešené přes zajímavou a intuitivní správu, kdy reálně mám jen základní dvojici, ale s pomocí alternativních režimů střelby si můžu navolit jiný typ zbraně. Což umožňuje disponovat brokovnicí, raketometem, granátometem, kanónem a railgunem. Hra stojí i na sbírání jakési měny – sloužící právě k upgradování vlastností zbraní. Je to užitečné také k navýšení hodnot hráčova HUDu. Stačí přijít k danému terminálu a můžu si vylepšit něco z toho. Ovládání mi rychle padlo do ruky, hra je v češtině, tudíž jde všemu snadno rozumět. Klasické tlačítko Use zde není nutné, jeho funkci zastupuje ikona aktivace myší, jako když s ní na ploše něco spustím. Ve hře jsou přehledné displeje přístrojů, kde to evokuje Doom 3. Vizuálně je jinak Hard Reset vytříbeně navržen. Mapy jsou rozmanité, ať už vzhledem či průchodem. Souboje s bossy velkolepé a obtížné. Fakt mi to dalo zabrat!
+18 +19 −1

Warhammer 40,000: Dawn of War II

  • PC 60
Na DoW 2 se pěkně dívá, hlavně v bojích, všude něco skáče nebo odlítává, jednotky se samovolně kryjí a támhle někdo bere dráhu. Bohužel moje mikrování nestíhalo, velel jsem pouze čtyřem jednotkám a stejně nebyl schopný používat polovinu jejich aktivaček. Líbily se mi lehké RPG prvky (specializace postav a předměty), nu jak jsem zmínil, já šel po pasivkách.

Mapy se takticky dost podobají, přišlo mi, že furt dělám jednu a tu samou věc dokola, akorát mě na náměstíčku na konci čeká jiný boss. Rozhodně se nedalo hrát delší dobu v kuse, jak můžu u jiných strategií. Příběh nezaujal, možná protože o Warhammeru vím jen dvě věci: orci tu mají dostatek mozkových buněk k řízení vozidel a v módě frčí nárameníky velikosti boudy Maxipsa Fíka. Jináč mě DoW 2 vcelku bavil.

Pro: grafika, akční bitky - chování jednotek není tak strategicky strnulé, lehké RPG prvky

Proti: micromanagement nad moje síly, lehká repetitivnost nutící mě hru dávkovat

+10

Heroes of Might and Magic IV

  • PC 80
Čtvrtý díl Heroes je nejvíce kritizovaný dílem z celé série. Já bych to s ním zase až tak špatně neviděl. Jen je potřeba vnímat ho spíše jako samostatnou hru než jako hru ze série Heores.

Ve skutečnosti to byli první Heroes, kteří se ke mně dostali. Neměl jsem tak k dispozici žádné porovnání z předchozími díly. A hra mě doopravdy nadchla. Strávil jsem tam dalších desítky až stovky hodin a nenudil jsem se. Hraní se protahovalo až do ranních hodin, jak už to u těchto her bývá, a nešlo se od ní odtrhnout.

Když jsem po několika letech dostal darem Heores3 complete, čtyřka šla pochopitelně stranou. A jo, třetí díl je určitě lepší. Když jsem se poté vrátil zpět ke čtyřce, už to prostě nebylo ono. Porovnání se nešlo vyhnout. A mnoho technik ze čtyřky je zkrátka otravných a horších než u předchůdce. Mně asi nejvíce rozčilovalo mít možnost postavit pouze jednu budovu jednotek na stejné úrovni. Něde byly volby víceméně jasné (mágové, džinové). Ale například vybrat si mezi upíry nebo slizem bylo skličující. Neříkám, že je to nutně špatně, ale více mi vyhovoval systém z trojky, kde má hráč k dispozici vše.

Naopak se mi velmi líbila grafika a hudební podtext. A nové jednotky jsou také zajímavé. A ani mi nevadili hrdinové jako samostatné jednotky. Pamatuju, že u barbarů hrdina na 30 lvl výš byl skoro neporazitelnej. A mít jich v armádě víc... Pokud je ale v armádě hrdina na nižší úrovni, je velmi, velmi slabý a je potřeba ho spíše chránit. Ve finále se to ale vyplatí.

Abych to shrnul, homam IV je skvělá hra, pokud ji hrajete bez porovnání s předchozími díly. V celkovém porovnání v sérii vybočuje a nedosahuje dokonalosti třetího dílu. Pokud jste tedy ještě nezačali ze sérii heroes, doporučuji začít zde. Více si hru užijete.

Pro: Hrdinové, grafické a hudební zpracování, celkový design, hratelnost

Proti: Porovnání s předchozími díly, nemožnost postavit všechny budovy

+20

Harry Potter and the Philosopher's Stone

  • PC 85
Velmi krátká hra, která ale pobaví a nadchne většinu fanoušků Harryho a fantasy příběhů. Na svůj věk hra vypadá velmi dobře, a celkově styl hraní je velmi jednoduchý.
Pro mně bylo asi nejhorší najít cestu po Bradavicích, sice nemáte k dispozici celý hrad, ale i tak se dá celkem snadno ztratit (alespoň mně se to párkrát povedlo). Jinak hru dohrajete v klidu na jeden zátah, protože obtížnost je velmi nízká, a kromě pár nepovedených skoků do prázdna se vám asi ani nic horšího stát nemůže.

Učení nových kouzel hodnotím kladně, sice se někdy nepovede obkroužit kouzlo hned napoprvé správně, a mít 100% u všech je nemožné, i tak je to zajímavá odchylka od běhání, skákání a "střílení", které děláte celou hru. To samé famfrpál, pro mně sice dost nudný, ale pořád to byl pokus o osvěžení hry,

Trošku mě zklamalo sbírání kartiček, musíte je všechny sesbírat na poprvé, protože opakování levelů tady neexistuje. Takže když pár kartiček nenajdete, a level dohrajete, není cesty zpět. Jediné řešení je zahrát si celou hru od začátku, což vzhledem k délce by nebyl až takový problém, ale kdo má pořád dokola hrát hru kvůli pár kartičkám? Proto bych uvítala zpětný výběr levelů pro zopakování právě kvůli kartičkám.

Každý fanoušek Harryho Pottera by si měl aspoň jednou zahrát tuhle hru, protože se vážně povedla, a vzhledem ke svému stáří se i dnes dobře hraje.

Pro: design Bradavic, svět Harryho Pottera, oddechovka, krátká herní doba

Proti: bugy, téměř nemožné sesbírat všechny kartičky, Harry jako jediný nemluví

+11

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

  • PC 100
Jaká jiná hra by si zasloužila můj první komentář a stoprocentní hodnocení než HoMAM III? Hra, u které jsem strávil stovky hodin. Hra, která i po x letech překonává drtivou většinu současných her ve všem krom grafiky. Skvěle vyvážená hra s dokonalou návykovou hratelností. Hra, která bla odborníky označená jako nejspíše nejlepší hra, která kdy vyšla.

Myslím, že představovat co je to HoMaM neá úplně smysl. Zkrátka je to tahová strategie, kde se hráči střídají ve svých tazích. Při tazích ovládají své hrdiny, kterým mohou přiřadit až sedm druhů jednotek libovolného počtu. A také se hráči starají o své hrady. Jsou to poměrně jednoduché principy, a přesto hra není jednoduchá či primitivní. U mnohých kampaní se zapotí i zkušení hráči. A často rozhodnutí či chyba udělaná na začátku kampaně může mít velký vliv v jejím pokračování.

V čem je hra dokonalá je jednoznačně hratelnost. Kdo by neznal staré známé "Ještě kolo a končím" které se protáhne i na pár hodin. Hra je velmi dobře vyvážená co se týče frakcí, i když některé mi přišly lehce slabší (barbaři). Grafika je velmi líbivá a barevná, hudba podkresluje hraní, i když po delším hraní se stane repetetivní, k čemuž ale po stovkách odehraných hodin dojde u každé hry.

Jedním z hlavních pilířů znovuhratelnosti jsou samostatně scénáře. Do hry je implementován generátor náhodných map, v podstatě to tedy znamená, že můžete odehrát nekonečně mnoho jiných scénářů. Z mé zkušenosti jsou ale lepší předem připravené mapy a scénáře, které si drží velmi vysoký standard. Dobré jsou také scénáře připravené fanoušky díky generátoru mapy, kde si každý může vytvořit vlastní mapu a příběh pomocí lehkých skriptů.

Co hru posouvá ještě na další level je multiplayer. Právě možnost hrát až v osmi lidech na jednom přístroji stojí hráče spoustu hodin. A zábavy. Spoustu zábavy. Ideální je promítačka, velké plátno a dobrá parta. Není nutnost mačkat se u jedné klávesnice, jak to bývá u jiných multiplayerových her hraném na jednom počítači. A pokud nemáte přátele, se kterými byste se sházeli hrát doma, je tu také možnost hrát po síti. A to jak s přáteli, tak s cizími lidmi.

Když to tedy shrnu, hra je nadčasová díky geniální hratelnosti/znovuhratelnosti a svojí otevřenosti, kde si hráči mohou volně tvořit vlastní obsah. Celkovou atmosféru dodává podmanitá grafika a hudba a příběh. A k tomu všemu ještě skvěle udělaný multiplayer. Není zda snad nic, co by se dalo vytknout, hra je i v roce 2018 stále stejně hratelná.

Pro: Hratelnost, znovuhratelnost, otevřenost, multiplayer, kampaně, vyváženost, atmosféra, nadčasovost

Proti: Závislost

+25

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 85
...prostě tři hodiny zabíjíte dva džipáky v lese, zkusíte to asi dvaceti způsoby, aby to potom vyšlo zcela náhodně, radujete se, že jste za tři hodiny udělal nejmenší postup v dějinách všech her a to jen proto, aby na vás potom zničehonic naběhlo pět turků v těžké zbroji a zabilo Vás. No save, no progress, nothing! Takhle ne vy zvířata svinské, takhle teda ne. Chci své peníze zpátky! Čas mi vrátí kdo ??? Musím se na to vyspat. Je to opravdu otřesná hrochárna a přiřigáníhodná knedlárna, dlouhý proud chcánek a střeva nemocného bezdomovce v jednom. Krása, povedená hra, opravdu, doporučuji, pro všechny bezva lidičky, něco jako my little pony, fakt bezva

update: po dalších deseti hodinách hraní jsem natrénoval střelbu z luku a pořádně jsem procvičil šerm, takže pokud na Vás vyloženě nenaskáče pět turkických psů najednou dají se souboje zvládnout. Vždy koňmo a střílmo a leckdy pěšo a sečmo. Právě jsem zažil úžasné dobrodružství s flanďákem v Úžici, takže odpouštím surový crush mého takřka hodinového progressu. Ujde to...ujde

update po dohrání: Celkově bych to zhodnotil jako vynikající simulátor středověkého života s krásným, lehce romantickým příběhem, který na román nevystačí ale jako milá rytířská povídka splní účel. Městečka a vesnice jsou malebná, krajina a lesy jsou nádherné a jízda na koni je pohádka. Večery pod hvězdami pohladí na duši a pro potěchu oka slouží i krásné hrádky a pevnosti zasazeny v divoké flóře.
Hrací mechanismy je třeba vypilovat (souboje, páčení zámků, kapsářství, údržba zbraní) a poté se hra stává pohodovou až snadnou. Souboje ke konci hry nebyly žádným problémem. Se sílou 20, plátovou zbrojí a mečem svatého Jiří jsem posekal všechny a všude. Sběrem krunýřů a kroužkovýh košil z padlých jsem zase nabyl nemalého jmění, cirka 25 tisíc dukátů.

Když pominu několik pádů ze skály a několik pádů zpět do operačního systému, směle bych to zhodnotil plným počtem hvězd. A po dohrání hlavního příběhu můžete dotahovat resty a kochat se. (nepotkal jsem žádného mědvěda ani vlka, jsou tam vůbec?)

Pro: Pro mě určitě prostředí a doba, ve které se příběh odehrává. Kůň. Meč svatého Jiří. Hudba. Zvuky. Šermířské finty. Turkické uši v brašně

Proti: Prvních několik hodin, může být pro méně trpělivého hráče fatální a tyto trpké zkušenosti mohou vést k odsunutí hry na "někdy potom" Doporučuji se navrátit co nejdříve a začít na kolbišti. Těžko na cvičišti....však to znáte ne

+30 +31 −1

Resistance: Fall of Man

  • PS3 70
Po Resistance, jednomu z launch titulů na PS3, jsem dlouhá léta pokukoval a po zakoupení konzole dal spíše přednost novějším exkluzivitám. Po jejich dohrání ale nastal čas dohnat i ty starší. Začal jsem survival hororem Condemned 2 a teď navázal střílečkou Resistance: Fall of Man.

Inu, nevím jestli je jako launch titul pro konzoli tehdejší nové generace vhodná úplně klasická střílečka. Jelikož to je moje první FPS odehraná na konzoli (v Condemned 2 se moc nestřílí), na ovládání jsem si musel dost zvykat. A ne, na ovladači se mi FPS prostě pohodlně nehrají. Na ovládání jsem si časem ale přeci jen navykl, naučil se nějaké tríčky, odpozoroval chování nepřátel a začal se solidně bavit.

Kolega Frit by tuhle hru určitě k smrti nenáviděl. Je to typická hra vydaná v počátcích předchozí generace. Mrňavé levely, šedivé a hnědé barvy, neostré textury. Při delším hraní je to vlastně docela stereotypní a ještě k tomu tvůrci vypráví ryze béčkový příběh skrze statické artworkové cutscény.

A přesto, nehraje se to špatně. Hra ničím vyloženě nevyčnívá a ani nic nedělá vyloženě blbě. Je to vlastně docela sázka na jistotu. Resistance opravdu ničím nepřekvapí, ale velice solidně si tam člověk zastřílí. No-brain akci mi trochu kazila nevyrovnaná obtížnost, obzvláště v poslední třetině hry, kdy začalo řádně přituhovat díky menšímu počtu lékárniček (resp. léčivého gelu?), otravným hojně se vyskytujícím nepřátelům střílejícím skrze zdi a především kvůli delším intervalům mezi checkpointy. Na střední obtížnost jsem na zásekové místo vyloženě nenarazil, ale naumíral jsem se opravdu hodně. Nutno dodat, že ale většinou vlastní neschopností něco trefit.

Zbraní je tuším něco okolo osmi, hráč využije všechny, ale na takové to řadové kosení jsem používal hlavně 2 základní a sniperku. V těch ostatních se buď rychle vystřílí munice a je záhodno si je šetřit na bossfighty nebo jsou nepřesné. To se ale bohužel týká i jedné z hlavních zbraní. Díky tomu jsou šarvátky s větším počtem nepřátel trochu únavné. Hráč se musí hodně krýt a zároveň být neustále v pohybu, jinak zhebne hodně rychle, kdežto i řadový emzák vydrží o dost víc jak hráč. Blízká setkání třetího druhu doporučuji raději nepraktikovat. Nejvíce se to projevilo klasicky v závěru hry, kdy už tvůrcům docházel dech jak po stránce dějové, tak po stránce hratelnosti. Hra je na poměry FPS fakt dlouhá a s blížícím se koncem jsem si čím dál tím více všímal až příliš primitivního designu a opakujících se asssetů (a to třeba i celých místností).

Hraní Resistance jsem si docela střídmě dávkoval a vydrželo mi skoro na měsíc. Herní dobu bych tipoval i k 15 hodinám (kdo není konzo-lama odkojená PC master race, tak možná k 12). Za ty prachy, co to dneska stojí, velmi solidní porce.

Pro: zasazení do alternativní historie po 1. světové válce, dlouhá herní doba, řemeslně dobře odvedená akce, ozvučení

Proti: po všech směrech až příliš generické a neinovativní, nevyvážená obtížnost, laciné cutscény, délka může být i zápor

+13

FlatOut 2

  • PC 90
FlatOut2 byla taková ta hra, kterou jste sehnali s časákem a následně jste se do ní zamilovali. Je to brutálně zábavná arkáda s nikdy nenudícími destrukcemi, variantami závodních režimů a v poslední míře vám občas i pocuchá nervy. Závodit můžete ve 3 kategoriích a jedné speciální (mišmaš všech ostatních). Až nechutně dobrou ovladatelnost si můžete vyzkoušet na tratích ve vidlákově, městě a na závodních okruzích. Tratě jsou na jedné mapě a na ní často využívají jiné cesty nebo se jede v protisměru, stejně tak to platí i pro město. Nechybí ani derby, se kterými pak zjistíte, že jste tajně psychopati, protože najebat to čelně do druhého auta ve stovce je prostě blaho! Specialitkou
jsou mini-hry, které nelze definovat jinak, než slovem crazy! Kromě pár mini-her nejde o extra výzvu, ale pobaví a vytáhne z FlatOutu pár procent navíc.

Ve vozovém parku máte v každé kategorii cca 15 aut, kterým lze změnit barvu (na což chlapci neupozornili) a jdou vytunit. Bohužel ne vzhledem, ale pouze atributy. Samotné závodění se pak odvíjí od toho, jestli máte rachotinu s předním, zadním nebo náhonem 4x4. U těch se zadním se může stát, že vám občas s pusy vyletí nějaká ta kurva, piča. Jízda samotná je pak lahůdka a kdy se vám povede v posledním kole řezat zatáčky jak mistr a dostat se na první místo, pouštíte s radostí další závod. V opačném případě nepřestanete kroutit hlavou nad tím, že vás silniční kužel vystřelil 10 metrů do vzduchu. S destrukčního hlediska je toho spousta a ta spousta vám kolikrát i posere jinak hladký závod. Vašich 7 konkurentů je pak jen třešnička. Každý má svou "řidičskou osobnost" a hlavně paměť kolizí. Naperte Malcova do stromu, on vám to vrátí. Alespoň máte pocit, že je ta hra živá. Není to žádný závodní Dark Souls, ani simulátor, je to prostě neskutečná zábava s ještě stále dobrou grafikou a bezchybným rockovým soundtrackem, který vás kolikrát dostane z osmého místa na to první během jediného kola. Audioslave, Papa Roach, Nickelback či Rise Against, to jsou skupiny, které jsem díky této boží hře začal poslouchat.

Herní výzva 2018 - Válka periferií

Pro: Destrukční model, herní režimy, soundtrack, zábava jak cip

Proti: Auto někdy rozhází i smítko, nesnáším Jacka Bantona

+20

Beyond Eyes

  • PC 60
O Beyond Eyes se dá říct, že je to hra zajímavá, ale zároveň ne moc dobře hratelná. Ta zajímavá část spočívá v tom, že se hraje za slepou dívku Rae, která pomalu (doslova) prozkoumává svět a hledá svou kočku. Protože musí používat jiné smysly než zrak, tak se při hraní objekty zobrazují těsně před ní.

Průzkum samotný je zábavný i frustrující zároveň, záleží v jaké pasáži se hráč nachází. Rae totiž ve hře zažívá různé zážitky a potkává různé lidi, čelí svým strachům a poznává svět kolem sebe. Právě tyto pasáže jsou velmi fajn, jenže někdy je cesta k nim strašně zdlouhavá, a to hlavě z důvodu, že se Rae fakt strašně courá, což je na jednu stranu pochopitelné, ale z hráčského hlediska úmorné.

Vizuálně je hra hezká, hudba také, stejně tak zvuky okolí dobře dokreslují atmosféru. Zajímavé bylo sledovat Rae, když má z něčeho strach a nakonec se z toho vyklube třeba ostřikovač :)

Celkově hodnotím lehce nadprůměrně, hra není hrozná, jen taková těžkopádná, ale má své kouzlo a atmosféru. Herní doba je asi tři hodiny, takže i když má své zdlouhavější momenty, dá se projít celkem rychle.
+14

Micro Machines 2: Turbo Tournament

  • PC 85
Druhý díl Micro Machines je ještě o kousek lepší, než jeho předchůdce. Také jsem u něj vydržel nesrovnatelně delší dobu. Tratě jsou parádní a jezdci snad ještě lepší, v čele s chlápkem, kterému chybí pár zubů, jménem Hark.

Znovu platí, že největší zábavu jsem si užil ve dvou a znovu jsem si nejvíce oblíbil režim Head to Head, který je o sbírání bonusů. Novinkou oproti jedničce jsou suky na dřevěných površích, které nějaký ten průjezd vydrží a jen se zachvějí. Jednou ale prostě vypadnou a může se tak stát třeba v okamžiku, kdy jedou dvě vozidla těsně za sebou a Černý Petr samozřejmě vyjde až na pronásledovatele.

Pro: virtuální angličáky, závody se třemi oponenty, tratě, multiplayer, suky

Proti: některé tratě až moc obtížné

+12

Zero Escape: Virtue's Last Reward

  • PC 80
Pokračování dnes již kultovní adventury na NDS 999 (Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors) Zero Escape: Virtue's Last Reward bylo jednou z nejlépe přijatých vizuálních novel. Vysoká hodnocení (kotaku, destructoid, rps) byla určitou zárukou kvality, ale až nadšené ohlasy hráčů o překonání 999 poskytly definitivní jistotu. Ano, VLR bude skvělé (a také je). Nicméně, šlo o exkluzivitu na 3DS, takže reálné vyzkoušení bylo v nedohlednu.

Jen u méně her bych čekal port, než právě u trilogie Zero Escape – v mých očích striktně handheldové sérii. Nicméně Chunsoft se, díky za to, rozhodl pro PC port v reakci na windowsové vydání Time Dilemma, a tak jsem mohl pokračovat tam, kde jsem skončil v Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors.

Děj je pro sérii typicky zasazen do určitého komplexu (zde určitá opuštěná výzkumná laboratoř), ze kterého není útěku, a zaměřen na několik osob (devět), které se zde zdánlivě náhodně ocitnou. Hráč se může těšit na až detektivní odhalování toho, kdo, co, jak a proč, a také spletité příběhy a historii jednotlivých charakterů. A v režii zkušeného designéra a scénáristy Kotaro Uchikoshi (Ever 17) jde o velmi kvalitní četbu. A této aktivitě zdárně sekunduje adventurní část, zde především ve smyslu "escape-the-room", u kterého je třeba najít různé indicie, používat předměty a zodpovědět různé hádanky. Tedy vše, co zpříjemní nějakou tu chvilku od neustálého čtení. Oproti minulému dílu se tvůrci rozhodli přidat malou, ale o to výraznější pomoc hráčům – flowchart. Ten dokonale ukazuje rozvětvenost příběhu a monitoruje jednotlivé rozhodnutí. Konců je mnoho, a rozhodnutí mají dopad. Při prvním průchodu je ovšem lepší, nekoukat příliš na rozvětvenost a volit jen dle sebe a svých sympatií/antipatií (volí se zde v binárním modelu ally/betrayl) k dalším postavám. Ty tvoří protipól ke zdejšímu matně šedému prostředí a minimalistickému zabydlení – jsou výrazné a výstřední. A také nemluví o banalitách, ale naopak. Podobně jako v minulém díle, i zde je řešena řada témat a sociálně psychologických jevů (vězňovo dilema, čínský pokoj…).

Prakticky každý aspekt hry je zde dotažený, a od 999 se zlepšily především animace postav (a tedy jejich živější emoce) a i samotné hádanky a překážky. Jsou znovu striktně logické a zábavné k řešení. Technicky jde o bezproblémový port. Negativa jsou tak spíše subjektivní, než že by výrazně ovlivnila zážitek a hratelnost. Hudba opakuje několik motivů, ale vzhledem ke skvělému dabingu (japonský) to není ani negativem – jako podkres funguje velmi dobře.

Virtue's Last Reward je jedna z nejlepších vizuálních novel, a to i vzhledem k velké míře interaktivity, tak i kvůli příběhu a postavám. Celá série Zero Escape (ovšem i Danganronpa) posunuje žánr (pro západní publikum) do více tradiční, adventurní, podoby a na ohlasech to je znát. Takže vyzkoušení jen doporučuji, moc lepších adventur konec konců od roku 2010 nevyšlo.

Pro: dabing, postavy, příběh, témata, rozsah

Proti: nevýrazné prostředí, opakování

+18