Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Microsoft Adventure

  • PC 60
Na Microsoft Adventure, respektive Colossal Cave Adventure, se dnes lze dívat pouze dvojicí pohledů. Buď s notnou dávkou shovívavosti a respektu k historickému odkazu hry, nebo jako textovou adventuru jako každou jinou.

Na druhou stranu, až takový rozdíl by v přijetí být nemusel. Colossal Cave Adventure je stále až překvapivě aktuální a v první řadě i zábavná adventura. Jednoduchý scénář s výpravou do rozlehlé (několik pater) jeskyně pobaví každého správně naladěného dobrodruha. Navíc pokud je cílem nalézt cenné poklady a vyhnout se nástrahám. Není to ovšem omezení inventáře (co se nosnosti týče) a relativně časté přepadení (zákeřný trpaslík nebo pirát), ale navigace, která natropí asi nejvíce problémů. Orientace není vůbec jednoduchá, naopak nefunguje lineární postup z místnosti do místnosti a z chodby do chodby a zpět – ne, v takové jeskyni se nachází mnoho zkratek a slepých pasáží, ale i nutné převisy přístupné jen z jedné strany. Trochu jsem si při hraní Microsoft Adventure vzpomenul na klasický gamebook Propasti zla (1988), který se zaměřoval také na prozkoumávání rozsáhlé jeskyně.

Možná nejdůležitější otázkou ale je, jak se to vše hraje. Colossal Cave Adventure má bohužel již letitý systém rozpoznávání slov a spojení, a tak některé akce jdou provést (napsat) jen značně neintuitivně. Možné je také zanechat některý předmět někde v jeskyni, a zjisti, že byl více než potřebný – a hledat ho znovu je martyrium. V tomto případě je tak vhodné často ukládat a občas nahlédnout do návodu, aby vás nečekalo nemilé překvapení. Nicméně i průchody „na blind“ jsou zábavné a občasné "dead endy" nejde minout.

Hlavní hodnotu v hraní Colossal Cave Adventure tak vidím v ukázce toho, kde žánr adventur stál přibližně před čtyřiceti lety a jak silné základy CCA položila. A také doporučuji hraní na mobilu v zde o něco přívětivější (co se ovládání týče) a volně dostupné verzi.

Pro: historická hodnota, objevování neznámého, systém bodů

Proti: obtížné hledání správných výrazů, orientace

+22