Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@7c (09.03.2023 19:01): však já nerozporuju že mechanicky jsou odlišný. A ačkoliv já osobně jak Soulsovky tak Diablovky považuju víc za akční hry než RPG, spousta lidí je k RPG řadí (ikdyž jako podžánr "akční RPG" potažmo "hack and slash"). Ale diskuze o definici RPG většinou nikam moc nevedou :)
@Paul (09.03.2023 17:54): Ale Soulsborne hry nejsou RPG. Jak už tu víc lidí psalo - v prvé řadě záleží na "skillu" (naučení se mechanik/časování akcí ve hře) hráče. Když už, tak mají v tomhle směru blíž k bojovým hrám.

Jasně, že dneska už lidi řadí mezi RPG snad i Doom Eternal, ale v téhle diskusi se myslím řeší spíš opravdu "hardcore" RPG.

Základem RPG jsou mechaniky dané pravidly, které nejsou přímo ovlivněné dovedností hráče. Extrémní zjednodušení a příklad za všechny - boj a zásah cíle - v RPG se to, jestli je cíl zasažen nebo minut řídí pravidly, mimo přímý vliv hráče. Tj. jestli je to "headshot" nebo ne nezáleží na tom, jak přesný je hráč s myší, ale na vlastnostech jeho postavy a vybavení.

Dodatek - nesnažím se otvírat nějakou nekonečnou debatu co je a není RPG, a ani si nemyslím, že "RPG" je něco jako "šlechta" mezi hrami :) Koneckonců, můj nejoblíbenější žánr v posledních letech jsou akce s nějakými RPG prvky.

@Richmond (09.03.2023 18:18): Dungeon Master (2) mi pravda vypadl - za mě ideální hranice mezi klasikou a moderním pojetím (dostatečně user friendly a zároveň dostatečně blízko předchůdcům).
@Richmond (09.03.2023 08:33): Já si taky dovolím malinko rozepsat své volby :)
Ultima IV - asi první rpg, které kladlo důraz na chování hlavního hrdiny, otevřený (navíc relativně složitý) svět, mnoho způsobů cestování.

Pool of Radiance - pro mě nejlepší soubojový systém v crpg žánru, více způsobů řešení questů, klasické AD&D, svět Fogotten Realms. Hodně se mi líbil způsob získávání questů, dopad rozhodnutí na svět (včetně grafiky, byť pochopitelně jednoduché).

Dungeon Master - tady asi se nemá cenu rozepisovat :)

Wizardry VII - pro mě nejzábavnější vývoj postavy všech dob, ohromný svět, fantastické textové popisky prostředí a děje v dungeonech, legendární souboje (navíc tahové), více konců atd.

Ultima Underworld 1/2 - pro mě nejlepší 3D dungeony všech dob. Pvní díl simulátor přežití v podzemí s neuvěřitelně vtahující atmosférou. Druhá díl stavím o jedno procentíčko výš. Nabízí něco, co jsem dosud nikde jinde v takové míře nenašel  - bohatou adventurní složku, zahrnující dialogy s postavami, kombinace předmětů, řešení puzzlů (více můj komentář), několik odlišných světů k prozlkoumání.

Dark Sun 1/2 - atraktivní pouštní svět, propracované souboje (navíc s úžasnou paletou kouzel včetně psionických) Především ve druhém díle opět silná adventurní část, kdy jsem zažil vtipné momenty (pojídání mozečků), originální použití předmětů přímo v boji (nemyslím teď zbraně/zbroj a nemyslím na nepřítele) nebo několikahodinové detektivní vyšetřování bez jediného souboje.

Betrayal at Krondor - dle mého ojedinělé crpg, kde sice nejsou nějak extra skvělé souboje, dungeony tam nestojí za moc, ale celé je to zvláštně výpravné, zaměřené na příběh a putování, že to jako celek poskytuje jedinečnou atmosféru. Navíc notně rozsáhlé (bodíky přidává znalost knih samozřejmě).
@Tulareanus (09.03.2023 15:50): cože? Dohrál jsem Diablo 1 a 2, a Dark Souls 1/2 a Bloodborne. Já to nemyslím tak, že jsou ty hry identický. Ale z vyššího konceptuálního hlediska, o čem jsou - combat a mlácení potvor - jsou pro mě podobný, jen z jiný perspektivy. Samozřejmě že ta perspektiva dělá moc co se mechanik týče, a loot má výraznější roli v Diablu. Ale konceptuálně má pro mě Diablo a Souls blíž, než třeba Diablo a Baldur's Gate 2 (kterej má dokonce taky top down perspektivu).
Na druhou stranu je asi fakt ze do Souls asi lip zapluje hráč diablovek než třeba hráč crpg :)
@Paul (09.03.2023 15:26): No a práve z toho vidno, že si to vlastne nehral, lebo takisto by som mohol napísať, že arma aj unreal sú o strieľaní, dokonca aj z rovnakej perspektívy. :D
V žiadnej soulsovke by si sa diablo štýlom nikam nedostal, to, že tam nie sú košaté dialógy neznamená, že to nemá svoju špecifickú, hlbokú a hlavne odlišnú hrateľnosť. :)
@Paul (09.03.2023 15:26): On ten loot v souls hrách zas tak primární není. Ne ze by nebyl důležitý ale asi tak nastejno jako v jiných rpg. Kdežto diablo hry na tom prakticky stojí. Taky u diablovek je skill hráče minimalni a jde hlavně o čísla. Souls hry lidi dohravaji na lvl 1 nahaty, což u diablovek vzasade nejde.

Ja chápu ze ti jde primárně o tu naraci a příběh kde to muže působit podobne, souls vs diablo, ale jinak to přirovnání moc vztycnych bodu nemá.

Dejme tomu ze třeba Nioh je podobnější co se toho lootu týče. Ale tam už se zase narazí na to ze ti dost lidi Nioh jako čistého zástupce Souls žánru neuzná.

Navic Souls vychází ideově z Kings Fieldu a nemám pocit ze by si vybíral nějakou vzorovost z Diabla.
Já se teda taky rozepíšu. Souhlasím s Tulem, jeho výběrem a zdůvodněním víceméně souzním.

Disco Elysium - zástupce nebojových RPG, každá vaše vlastnost vám umožní jiný prožitek příběhu, váš postup je řízen vašimi vlastnosti a rozhodnutími, nikoliv schopnostmi s tlačítky. Navíc zdaleka nejlépe napsaná a do jisté míry tak supluje i odnož textových RPG.

Kingdom Come: Deliverance - za mě nejlepší zástupce akčních a openworld rpg typu Gothic či TES, navíc i s nebojovými vlastnostmi a historickým rozměrem.


Mutanti:
Cardhalia/Lands of Lore - zástupce dungeonů by podle měl být ten nejsnadnější, hratelný a pěkný i dnes. To obě hry splňují a Cardhalia je zadarmo, takže na vyzkoušení proč ne.
Deus Ex/System Shock 2 (?!) -kontroverzní zařazení do RPG, ale opravdu gameplay záleží na zvolené specializaci
Diablo II - nejlepší zástupce hack-n slash žánru a také do jisté míry předvede i vlastnosti rogue a proceduálně generovaných her
Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok -zástupce RPG adventur, asi nejlepší Sierra like z originálu Quest for Glory
Expeditions: ... - unikátní mix rpg a strategie na mapě, o ten předělový políčko blíž k RPG než k strategiím než CK či JA
Last Scenario -jrpg japonci neumějí, tak proč se trápit a nevyzkoušet nejdřív fanouškovskou tvorbu, co krade to nejlepší a zadarmo. Právě po této hře jsem ke starým jrpg klasikám získal pozitivnější vztah.
Mount & Blade: Warband - unikátní mix akce, rpg a strategie.
Princess Maker 2 - simulátor vývoje hrdinky
@Tulareanus (09.03.2023 12:02): tak Arma je vojenská simulace, UT je arkádová scifi vybíjená. Ale u Dark Souls změň perspektivu nahoru a máš z toho Diablovku, u obou her jde primárně o zabíjení potvor a loot :)
@Fritol (09.03.2023 09:04): Chrono Trigger a kdesi cosi. V te době hrálo jrpg na západě par lidi a byla to úchylka něco jako být pedofil. Ten skutečný boom a zájem přišel až s Final Fantasy VII. A teda netuším jak si na tom v té době stal Chrono v Japonsku ale tipuju ze proti Dragon Questu to bylo spis slabší. Chrono Trigger často také uvádějí původem PC hraci což působí taky podivně vzhledem k tomu ze na pc žádný jrpg prakticky nebyli a zřejmě to dobre běželo přes emu a musí mít vždy něco extra. Vždycky mne dojme něčí žebříček pc rpg a někde tam strašící Chrono :) Proste v seriózním žebříčku musí být FF7, její důležitost zásadně převyšuje cokoliv jinyho :)

A to radši nezmiňuji ze tak 50 - 70% hráčů jrpg se zrekrutovalo z řad lidi co sledovali na západě japonské anime seriály a nemá to nic společné ani s Chrono ani s FF nebo DQ :)
Ako píše Fritol je jasné, že každý si to napíše podľa toho, čo hral a čo ho bavilo, preto má podľa mňa možno skôr zmysel, keď už si nejaké RPG vyberám pre iných, tak napísať nejaký ten jeden dôvod, že prečo to podľa mňa bolo alebo je niečím výnimočné, napr. uvediem za seba:

Fallout - zaradil by som ho pretože i dnes má veľmi ľahko použiteľný interflace a gameplay a napriek tomu, že je to open world, kde sa od začiatku hry dá ísť v podstate (takmer) úplne všade, hra je relatívne dobre streamlinovaná na to, aby človek vedel čo má robiť. Fallout 2 mám síce radšej, ale v podstate z toho hľadiska "bigger, better, more", lenže zároveň sa tam človek vie viac "stratiť" a je tam toho priveľa. Čím vyniká je veľmi silne vybudovaný celý ten lore sveta, nielen v rámci postapokalyptickej prítomnosti, ale aj tá minulosť silne inšpirovaná sci-fi víziou 50. rokov.
Albion - unikátna hra v kombinovaní izometrického a 1st person hrania, ktoré však nie je samoúčelné a funguje hrateľnostne, aj v rámci worldbuildingu, ktorý je unikátny a polovážne by som až povedal, že Cameron pri točení avatara vlastne v mnohom vykradol Albion, akurát ten má oproti Avatarovi v sebe menej klišé a viac priestoru na lore a prieskum unikátneho sveta na pomery videohier
Baldur's Gate 2 - za mňa jednoznačne najlepšia realizácia D&D a sveta Forgotten Realms vo videohernej podobe. Čo je ešte na hre výnimočné, je, že jednotlivé questy a sidequesty ovplývajú tak veľa nápadmi, že v dnešnej dobe (A aj pri neskoršej Bioware tvorbe) z toho množstva nápadov použijú ani nie polovicu.
Might and Magic VI - dungeon hra pre ľudí, čo nie sú zvyknutí na dungeon hry. Je to výborný vstup do dungeonov, pretože rieši niektoré ich technické a hrateľnostné neduhy, vďaka voľnému pohybu a veľa možnostiam ako byť efektívny, vie byť hra aj pomerne rýchla a hráč teda neostáva niekde zaseknutý a pritom je hra stále obrovská, s množstvom veľmi detailne a netriviálne navrhnutých dungeonov, ktoré sú vo väčšine prípadov nelineárne nadizajnované. Nájdená výbava a systém vyvoja postáv sú sami o sebe tiež odmeňujúce a dostatočne motivujúce.
Vampire the Masquerade: Bloodlines - Opäť asi najlepšie prevedenie pen & paper licencie na obrazovky. Hra je silno zameraná na príbeh, dialógy a postavy a vo využívaní svojej licencie nejde po povrchu, ale čerpá z bohatého upírskeho loru, ktorý dáva do atraktívneho urban fantasy v Los Angeles. Viaceré možnosti plnenia mnohých úloch sú samozrejmosťou, ale hlavný príbeh plný intríg, ktorý nie je o záchrane sveta, nie je nič primitívne a postupné skladanie mysterióznej mozaiky je odmeňujúce a hra sa tak dá brať vážne ako médium.

Zvyšných 5 by som prípadne doplnil neskôr...

@Paul (08.03.2023 20:01): " Soulsovky jsou pro mě takový 3D third person diablovky.. " Toto je riadna hláška. :D To je také ako keby "ARMA je preskinovaný unreal tournament...". :D
@Fritol (09.03.2023 10:35): No psal RPG, ne jRPG :-) Jelikož já si obě kategorie striktně odděluji, nenapadlo by mě jmenovat japopnské RPG, obzvláště když tuhle kategorii tady očekávám jen od pár málo jedinců, kteří se jRPG opravdu věnují a jinak dotazy na RPG obvykle směřují na ty západní PCčkové. Možná to je právě důsledek toho nedělení západních RPG od těch japonských konzolových. Jinak bych tu takových 20 jRPG vypsal :-) Takhle jsem vyjmenoval, obdobně jako feryk, jen pár PC RPG, které přede mnou ještě nikdo nezmiňoval :-)
@S4TW (08.03.2023 15:05): Za mě je pro průřez žánrem slušný následující: Dungeon Master, Elder Scrolls, Mass Effect, Zaklínač, Baldur's Gate, Fallout 1/2, Chrono Trigger, Final Fantasy, Diablo, Albion.

Bral bych to spíše jako druh hry, Dungeon Msater klidně lze nahradit Eye of Beholder... Také volba konkrétního dílu je volnější, třeba u FF bych doporučil VII nebo IX, ale lepší jakýkoliv jiný než nic.
@Red (09.03.2023 08:55): Tak jasné, nejzákladnější je asi Dragon Quest, nicméně u toho Chrono Trigger se nebavíme ani tak o JRPG, jako o nejdůležitějším/nejlepším/nejmilovanějším/whatever RPG vůbec. Na spoustě těch novinářských seznamů nejlepších RPG ever bere první místo, u hráčů to je podobné. Proto mi pak přijde úsměvné, že někdo s omezením na západní CRPG by tady chtěl určovat definici RPG žánru pro DH. :D Tohle prostě nemá smysl, protože je tu každý děsně zaujatý dle vlastních preferencí a prosté "RPG - nezařazeno" je tak ve výsledku nejlepším řešním pro všechny. :)
RPG je vlastně každá hra, protože obvykle hrajeme za někoho jiného. Change my mind :D
@Fritol (09.03.2023 08:24): Tak někdo řekne, že jrpg není rpg a druhej řekne, že Chrono Trigger není ani základem jrpg, tím je FF a DQ přišly dřív, třetí řekne že Chrono Trigger se zpronevěřil zásadám jrpg, což jsou náhodné souboje a grind a čtvrtý tě ujistí, že právě kvůli tomu je to rpg:)
@S4TW (08.03.2023 15:05): Pokud bych měl jmenovat pro mě zásadní/přelomové cRPG, doporučil bych tyto (z těch, co jsem hrál trochu víc):
Ultima IV, Pool of Radiance, Dungeon Master, Wizardry VII, Ultima Underworld 1/2, Dark Sun, Betrayal at Krondor
@feryk (08.03.2023 18:37): Mně se líbí, že tady vyjmenuješ nějaké RPG hry, které nazveš "základem pro všechny RPG hráče", přičemž nezmíníš to obecně nejzákladnější RPG ze všech základních RPG, tedy Chrono Trigger, a pak chceš ještě řešit co a je a není RPG.

Tohle je přesně důvod, proč zde RPG nerozdělujeme. :D
@Paul (08.03.2023 20:01): Myslel jsem to obtížností. Fakt jsem od Elden Ringu čekal víc Gothicu, mě ty Soulsovky vrací do doby, kdy jsem právě trpěl u Gothicu. Akorát že Soulsovky se dají tak nějak systematicky naučit a je to v pohodě - v podstatě jsou na mě až moc basic. Vím jaké animace bude mít nepřítel, vím jak daleko od něj cca můžu jít, vím kde tak asi bude umístěn boss, už to prostě ztrácí čaro. Ale nedokážu si představit například v 2. kapitole Gothicu 2 v kolonii zabíjet ty armády orků kolem hradu. Kéž by vznikl nějaký adekvátní mix těchto dvou her.

@Charllize (09.03.2023 00:43): Je přeci čtvrtek, oficiální den diskuze o definici RPG. :D
No, spousta uváděných her žádné čisté rpg není, to už může být rpg i Battlefield :D už se nedivim tomu divnýmu řazení žánrů, kdy je zde rpg žánr doslova ohlodán na minimum. :)
@S4TW (08.03.2023 15:05)

80s, DM, Rogue
90s, Albion, Ultima VII, Final Fantasy VII, Chrono Trigger, Fallout 2, PST
00s, BGII, Bloodlines, Gothic, Arcanum, Diablo II
10s, Disco Elysium, Witcher 3, Cyberpunk, Divinity, Persona 5, Dark Souls
20s, Elden Ring, Pathfinder 2
@7c (08.03.2023 21:20): ve smyslu že jsou o nekonečném mlácení potvor, což mě u Diabla kdysi bavilo (a u Resurrected jsem si to trochu oživil), ale nikdy pro mě nebudou kvůli absenci ostatních prvků patřit mezi top hry.
@Paul (08.03.2023 20:01): "Soulsovky jsou pro mě takový 3D third person diablovky..."

Ve smyslu dohráno jednou a odinstalováno? .-)

Za mě jsou takové optimální archetypy "západních" RPG Baldur's Gate 1/2 a Fallout 1/2. A pak Dragon's Dogma (ač JP hra). Jinak i VtM Bloodlines, jen věčná škoda technické stránky hry.

Jinak bych řekl, že RPG se přesunulo do MMO formátu - se svými výhodami i nevýhodami (hlavní nevýhoda je, že většina MMO netrvá navěky, RIP TSW).

Z novějších her mě toho už moc nenapadá - většina je buď nějakým způsobem akce/adventura (ve smyslu dialogy, dlouhé příběhové až "filmové" questy, kde rozvoj postavy je spíš vedlejší) - např. Witcher - nebo rovnou "freestyle/urob-si-sám" sandbox (Bethesda hry). Nebo trpí různými problémy a nejsou nějak zásadně nové (Owlcat hry).

A zbytek vesměs akce, kde je vylepšování postavy buď zpestření, volitelné usnadnění (REREV, Souls hry) nebo variace z Metroidvanie (odemykání vlastností hry).
Must play
Albion
Baldurs Gate II
Disco Elysium
Fallout 1,2
Kingdom Come: Deliverance
Vampire the Masquerade Bloodlines

Mutanti:
Cardhalia/Lands of Lore
Deus Ex/System Shock 2 (?!)
Diablo II
Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok
Expeditions: ...
Last Scenario
Mount & Blade: Warband
Princess Maker 2
--Dark Souls+Slay the Spire+Stardew Valley nehrál jsem
Zcela určitě Fallout 2 a Planescape:Torment. Z těch starších dungeonů určitě Dungeon Master, Beholdery a Betrayal at Krondor. Pak Oblivion, Skyrim, Baldurs Gate a z těch novějších tak možná jen Witcher 3. Tohle je základ pro všechny hráče rpg.
@S4TW (08.03.2023 15:05): já teda můžu vyjmenovat jenom svoje favority, protože některý subžánry RPG jsem prakticky nehrál a nelákaj mě (např. dungeony, nebo soulsovek jsem taky přehranej).
Každopádně by to byly tyhle (z každý IP vemu jednu hru, podle mě tu nejlepší, ale hrát by se jich třeba kvůli příběhu mělo víc):

Fallout 2
Deus Ex
Vampire Bloodlines
Witcher 3
Kingdom Come
Elder Scrolls: Morrowind
Mass Effect 3
Gothic 2 NotR (případně Archolos)
Planescape: Torment
Cyberpunk 2077

JRPG jsem hrál jen FF15, který bych asi do žádný topky nedal (ale bavily mě). Ale z hlediska renown by tam asi měl bejt Chronotrigger, Persona 5, Xenoblade Chronicles, Final Fantasy 7.
@S4TW (08.03.2023 15:05): V podstatě to, co doporučoval Gordon. Mass Effect, Dragon Age a KotOR série jsou dobré jako "vstupní" RPG, případně GreedFall, který je popisován jako "Dragon Age Light". Pak samozřejmě o něco starší a trochu náročnější jako Baldurs Gate a Icewind Dale. Pak moji známí doporučují ještě Pathfinder a Pillars of Eternity, ale ty jsem osobně nehrál. Za sebe můžu doporučit Tyranny. :-)
@Charllize (08.03.2023 15:23): Spiders jsou takové moje guilty pleasure :)... já třeba takový seznam 10 must play dohromady nedám, protože nemám v RPG zatím nahráno v takové rozpětí, hrál jsem jen jednu soulovku, dvě jRPG, snad žádné taktické RPG, 1 dungeon... a většina těch seznamů, co jsem našel, je zaměřená většinou na 1-2 odnože a žádná to nebere nějak komplexněji, což asi jde i hodně těžko...
@S4TW (08.03.2023 15:05): Je dobré přidat i nějaké rpg co nestojí vyloženě v záři reflektorů, pokud chceš mít větší přehled.
Treba Spider tvorbu, Lionheart, Metal Heart, Venetica, a podobne. Kvůli porovnání prave s temi prověřenými fláky :)
Zajímal by mě váš výčet, třeba 10, must play RPG... teď nemám na mysli 10 vašich největších favoritů, ale spíš 10 her tohoto žánru, které považujete za dobré si zahrát, aby člověk do žánru co nejvíc pronikl a měl větší záběr... Chápu, že často se to pere jedno s druhým, ale i tak by mě to zajímalo, jak to vidíte :)
@Jamajčan47 (25.02.2023 10:27): Když vezmu konkrétně StarCraft - je to hra s dokonale vyváženými jednotkami točící se kolem micromanagementu armády. Pokud by jsi to chtěl udělat jako MMORPG, musel by jsi změnit rovnováhu sil jednotek, která je spojená s určitou logikou daného světa. A ano, fantasy světy jsou snáze vytvořitelné. Nevím, nehrál jsem.