Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentáře

« Novější Starší »

The Plan

  • PC 75
Čistá hratelnost! Žádný návod, žádné instrukce. Jen moucha uprostřed obrazovky a je na vás jak se s tím poperete. Je jen na vás, jestli v sobě stále máte tu touhu objevovat, co za hru jste to nainstalovali (dřív bych napsal co vám to kamarád na disketě donesl), pak nic nečtěte a hru si vyzkoušejte.

Přesah tu najít jde, ale je otázkou, zda je potřeba jej hledat. Prostě akceptujte věci takové, jaké jsou a zkuste se třeba chvíli jen tak vznášet a užívat si atmosféru.

Pro: Nehrozí, že vás bude nudit ...

Proti: ... hlavně díky krátké hrací době.

+23

Celeste

  • Switch 90
Čtyři tisíce osm set padesát dva smrtí, čtyři tisíce osm set padesát tři pokusů. Často jsem byl naštvaný. Frustrovaný. Dostal jsem dokonce křeč ze zuřivého držení Switche. Ale ani zanic jsem hru nechtěl odložit a z těch 1043 minut, které jsem téhle hře věnoval, nelituju ani jediné. Celeste je totiž těžká. A k tomu navíc nekompromisní. Zvláště v posledních kapitolách musí být vaše pohyby přesné a perfektně načasované. Ale takové už asi horolezectví je. A stejně jako zdolání hory, i zdolání téhle hry vás zanechá ve zvláštní náladě. Euforie smíšená s překvapením z toho, že jste to vážně dokázali. A přitom je to hra s příběhem, užasnou atmosférou, a dokonce i s poselstvím. Hra o tom, že občas ta největší překážka, která vám brání uspět, není okolní svět, ale jste jí vy sami.

Ale nenechte se zastrašit, nemusíte mít mega skill, ani přebytek zarputilosti jako já, hra obsahuje i Assist mode, který průchod hrou výrazně usnadňuje. A teď když už vám žádné rozumné výmluvy nezůstaly, tak běžte a hrajte Celeste, protože přijít o tuhle hru by bylo škoda.

Pro: férová obtížnost, příběh, spousta jahod

Proti: (snad jedině pokud nepatříte k fanouškům pixel artu)

+11

Guild of Dungeoneering

  • PC 75
Zkombinovat Deckbuilding s roguelike prvky zní na první pohled jako ideální plán, jak díky frustraci zvýšit prodej různých herních periferii. Autoři se však navíc ještě rozhodli zabrnkat na hráčovy nervy všudypřítomným humorem.

A to neměli dělat!

Z šíleného očistci podobného místa plného stále se opakujících karet se GoD proměnil v oázu nekorektního vtipu a Vaše, u jiných her zatajovaná, radost z úmrtí toho až nechutně pozitivního „Mirka Dušína/Geralda/Pseudovědce s páčidlem" zde může vypuknout naplno. A ještě si můžete mnout ruce, jak vám náhrobní kameny jednotlivých hrdinů stylově dláždí cestu přímo na vrchol. Když vám pak do uší zní bardovy posměšky na adresu teď už bývalé mladé naděje vašeho týmu, víte, že díky vám poklesla celosvětová hladina bláhových iluzí a goblini, pavouci, impové a ostatní ubožáci zavřeni ve sklepeních a jeskyních mají zase jednou něco teplého do žaludku.

A přesně tahle okolní omáčka, která má být jen výplní mezi jednotlivými dungeony je stěžejní a drží u hry víc než samotné procházení jednotlivých labyrintů, které se brzy může stát stereotypním. Naštěstí ne až tak brzy, protože se v každé sekci setkáte s několika poměrně originálními bossy, kteří vás donutí se občas i zamyslet a plánovat. Přesto mi poslední třetina hry přišla poněkud slabší a zachraňoval ji až právě tolikrát zmiňovaný humor. A to je trochu škoda, protože jinak je GoD vymazlená hra. Skvělý výtvarný styl, poklidná hudba a dotažené mechaniky si mě opravdu získaly.

Pro: Skvělý výtvarný styl, poklidná hudba a dotažené mechaniky si mě opravdu získaly.

Proti: Dokáže zahltit, dát si dungeon nebo dva a pak pauza je ideální dávka.

+11

Lumino City

  • PC 90
Četli jste někdy Malého prince svému dítěti, synovci či neteři, nebo třeba mladšímu sourozenci? A pamatujete si ten pocit? Pocit, že jednoduchá zápletka určená dětem před vámi odkrývá zcela jiný příběh. Pocit, že svět jak ho vidíte, plný nudných činností a komplikovaných rozhodnutí, se od světa v dětských očích liší do posledního detailu, a pro ně byl světem plným dobrodružství, kde je jasné, co je dobré a co špatné. A stejný pocit ve mně vyvolala tahle hra.

Lumino city je založeno na jednoduchých, ale hodně originálních hádankách. Hádankách zobrazujících svět dospělých, plný technických udělátek a často malicherných problémů, očima dítěte. A stejně na mě působily i nedostatky. Ne zcela přesné a zároveň odpouštějící ovládání odpovídá ne zcela přesné motorice dítěte, které také každou novou činnost trénuje znova a znova než si ji dokáže. A jeden otravný bug s morseovkou? I hledání řešení jsem bral jako hru a nečekaný reallife puzzle.To vše v překrásné grafice, kterou musí ocenit každý, kdo alespoň jednou toužil mít doma vláčky anebo (v případě děvčátek) domeček pro panenky a s příjemnou hudbou, která dokresluje poněkud snovou atmosféru.

Možná se jedná o hru pro děti, a možná v ní vidět víc chci. Ale tahle hra mě prostě dostala
… a myslím, že pokud vám sedne do nálady, musí ohromit i vás.

Pro: Plné originálních nápadů až do samého konce.

Proti: Nemusí sednout každému.

+20

Castle Conqueror EX

  • 3DS 65
Taky jste nikdy nevěřili, že jde hrát RTS na konzoli nebo nedej bože na handheldu? Pak CCex vás o opaku nepřesvědčí. Nejde o plnohodnotnou strategii jak ji znám a mám rád na PC. Žádná obří bojiště stavění základny a zuřivý micromanagement. Dále víc se tahle hra přibližuje například Travianu. A to ještě docela osekanému. Celá hratelnost je omezena na zuřivé, i když zároveň i uvážlivé, vysílání jednotek z mé pevnosti na pevnost soupeře. A abych nekřivdil. Občas je vhodné i použít aktivní schopnost zvoleného generála.

Jenže ono to stačí. Krátké mise stihnete během pár zastávek a hra tak skvěle sedí ke způsobu, jakým na 3DSku hraju. Obtížnost je hlavně z počátku velmi dobře vybalancovaná a až v pozdějších kolech jsem musel trochu grindovat, abych mohl investovat do jednotlivých vylepšení. Podbízivá grafika pak odpovídá zaměření na spíše sváteční stratégy. Takže hra plně přiznává komu je určena. Ale pokud na ni narazíte ve slevě, zkuste o ni pouvažovat i pokud jste rozený Napoleon. Ostatně – k dispozici je i demo.

Pro: příjemna strategická hříčka

Proti: později se dostaví stereotyp

+7

Feel-A-Maze

  • PC 55
I když je mé hodnocení poměrně nízké, u Feel-a-Maze jsem se skvěle bavil. Příjemně vybalancovaná míra obtížnosti, kdy frustrace z nepovedeného pokusu nepřesáhne únosnou mez a stále motivuj k dalšímu hraní, patří k devízám hry. Graficky však hra žádný zázrak není, a kolizní model má také své chybičky – obzvláště v bonusových vánočních levelech. Ty jsou vizuálně povedené, avšak za cenu horšího vybalancování. Celkově mě však snaha překonat stanovené časy hnala rychle kupředu a jen málo kol jsem nedokončil na plný počet hvězd. A možná mě hnala až příliš: k dohrání stačila asi hodina času, což je škoda, protože v povedených labyrintech bych klidně ještě nějakou tu chvíli strávil.

Pro: Příjemně vyvážená obtížnost a nyní tematické vánoční levely

Proti: Hra trvá jen nepatrně déle než sepsání komentáře či jeho četba

+8

Sine Mora

  • PC 80
Sine Mora je skvělá hra a všechno ostatní jsou jen podružnosti a taková ta omáčka.

Jistě, nejsem znalec sidescrollerů, a už vůbec ne jejich fanoušek, ale několik jsem jich za mých mladých let odehrál. A Sine Mora mi ukázala, že pokrok se nezastavil ani v tomhle žánru. Nečekal jsem, že zde najdu smysluplný příběh a dokonce, že k jeho úplnému pochopení budu muset hru dohrát několikrát. Co jsem však očekával, a čehož se mi dostalo mírou vrchovatou, byla frenetická hratelnost se spoustou výbuchů a explozí, majestátní a hrůzu vzbuzující bosové (zde příjemně obalení do něco-punkového hávu) a překrásné grafické zpracování. Zpětně pak oceňuju střídání jak časových rovin (přestože mi to občas udělalo v hlavě guláš), tak jednotlivých pilotů a letadel (přestože mi občas vadilo, že nemám své oblíbené schopnosti) – neustálá změna umocnila atmosféru nejistoty, která se vinula celým příběhem.

Pro: Maďarský dabing, který bych po téhle zkušenosti uvítal u více her.. hlavně tedy akčních

Proti: Level v kanálech, kde považuji nastavenou obtížnost za příliš vysokou … a nebo jsem jen noob

+17

Pressured

  • PC 55
Pressured hraje s hráčem na rovinu: nabízí to, co název slibuje – opravdu hodně tlaku.

Příjemný koncept, založený na rychlosti počítání, úsudku (protože na počítaní není jednoduše dost času) a hbitém klikání na jednotlivá políčka. A není to vůbec špatná hra. Je jen plytká. Kromě zvyšující se cílové hodnoty a zkracujícího se časového limitu nenabízí nic víc, co by hráče u hry udrželo. Ano, jde plnit jednotlivé výzvy, které odemykají příběh, ale hráč brzo dosáhne limitu svých schopností a další zlepšení je spíš o štěstí a náhodě. Není tedy divu, že hraní se rychle stává frustrujícím a hru už nikdy více nezapnete. Teda aspoň já ne.

Pro: jako součast bundlu stojí za vyzkoušení

Proti: stojí JEN za vyzkoušení

+9

Reigns: Her Majesty

  • PC 75
Hra postavená na jednoduchém konceptu: volíte jednu ze dvou nabízených reakcí na nastalou situaci. Na konceptu, který alespoň na mě skvěle fungoval. Jednoduché swaypování má své kouzlo a dokáže zabavit jak na 5 minut, tak na hodinu. Minimálně z počátku, kdy jsem objevoval nové a nové postavy, příběhy a způsoby smrtí, se dostavil pocit známý z 4X strategií - ještě jedna smrt a dám si pauzu.
Zkušený hráč však ve chvíli kdy uslyší "Z počátku" rychle zbystří. Brzo totiž příval nových aktivit ustane, až posléze takřka zcela vyschne a k dalším možnostem jsem prokousával jen za cenu únavného hraní některých situací stále dokola. Občas se sice ještě dostavil moment, kdy jsem z náznaků pochopil, co po mě hra chce, a zahřál mé hráčské srdíčko, avšak dostavoval se příliš vzácně a u hry snad nikoho kromě chronických dohrávačů neudrží. A nepomůže ani „tajemný“ příběh v pozadí.
Přesto jsem s hrou celkově spokojený, a myslím, že vývojáři si mé peníze poctivě zasloužili. Konečně jsem díky téhle hře taky pochopil proč lidi tak fascinuje Tinder.

A konečný verdikt? Swajp doprava nebo doleva?

Já bych na vašem místě tenhle hře přece jen nakonec dal šanci.
+14

Duelyst

  • PC 65
Karetní hry na PC jsem nikdy nehrál. Kdysi na základce frčel Doomtrooper, později jsem čuchl k Magicu, ale ani veleúspěšný Hearthstone, který jsem zkoušel hrát v době prvního rozšíření, mě k hraní kartiček u počítače nepřesvědčil. Nepovažuji se tedy za hráče, který podobný typ her vyhledává.
Duelyst to nezměnil. Přináší sice pro mě nový aspekt - hrací plochu a na ní aktivní pohyb vyložených jednotek a navrch jej koření stylizací, mixující detailní kresbu rozhraní s pixelartem jednotek. Tento mix mi však spíš nesedl, a nezlepšilo se to ani s postupujícím časem - to nejlepší co můžu říci je, že jsem ho začal ignorovat. Celkově však jde o hru, která není úplně marná - jednotlivé frakce jsou rozmanité, přes určitý prvek náhody jde hodně o váš skill a schopnost sestavit si balíček. Nakonec, co si budeme namlouvat - hrát proti živému člověku je vždycky větší výzva a o tom je tahle hra především. Mě nechytla, ale pokud vás můj komentář doteď neodradil - možná byste měli dát Duelyst šanci. Za tuhle zkoušku opravdu nic nedáte - hra je zdarma.

Pro: zdarma nabízí spoustu zábavy

Proti: lidé, co podobné hry hrají už nejspíš své favority dávno zvolili

+15

They Need to Be Fed

  • PC 80
Jsou hry, na které se podíváte, a hned Vás napadne: "To je ale blbost!" A přesně takovou si připravil Kwoky v rámci turnaje DH Masters. Nejprve jsem nechápal, proč nás něco takového vůbec nutí hrát. Jednoduchá skákačka, kdy musíte v rámci každého kola splnit své životní posláni a nechat se sežrat. člověk si hned připadal jako sameček od kudlanky...

Jenže za jednoduchou premisou se skrývá skvělá práce s gravitací, překážkami a designem. Po pár kolech už jsem neproklínal Kwokyho kvůli tomu, že zvolil tuhle hru, ale své prsty protože nezvládaly mačkat klávesy dostatečně přesně a já zoufale vyhlížel každý checkpoint. A to tuhle hru vyzdvihuje z průměru - nikdy nefrustruje dlouho, a i pokud se zaseknete na delší dobu, dobře víte, že za tu chybu, která vás nutí příslušnou stále část opakovat můžete jen a jen vy. A nikdo se přece nechce nechat porazit takovou jednoduše vypadající hrou...

Pro: Jednoduchá a líbivá grafika

Proti: doplněná o lobotomickou hudební složku.

+17

Super Mario 3D Land

  • 3DS 100
Většina z nás ještě nebyla na světě a videohry s Mariem se už prodávaly jako housky na krámě. A té době pak odpovídá i vzhled, který mám s tímhle italským truhlářem, později instalatérem neodmyslitelně spojený (nebo za to mohou spíš levné vietnamské kopie konzolí od Nintenda?). Možná právě proto, jsem se dílům ve 3D dlouho vyhýbal.

Odvahu jsem našel až teď a ani jednou jsem nelitoval, tedy minimálně do doby než jsem splnil vše na 100%. A čirou náhodou si stejné hodnocení zaslouží i tahle hra. I když nejsou jednotlivé levely příliš dlouhé, nikdy jsem neměl pocit, že jejich překonání je snadné, a ani na samém konci jsem neměl pocit, že by autorům docházely nápady. Hlavně z počátku mi, pro mě v plošinovkách nové, 3D zobrazení způsobilo spoustu nesnází a často vedlo k nepřesnostem a pádům, ale rychle jsem si zvyknul a zjistil, že je to stále ten starý Mario jak si ho pamatuju z dětství. A úplně stejně jako tenkrát jsem se i bavil.

Mě přibylo pár let, jemu zase nějaké ty power-upy, ale ten pocit, když jsem zjistil, že" Princess is in another castle", ten zůstal.


Herní výzva 2018, kat. 8

Pro: Skvělá zábava na cesty,

Proti: u které hrozí nebezpečí, že přejedete svou zastávku.

+10

Half-Life

  • PC 80
Tahle hra zestárla opravdu se ctí - nejde o žádného nemohoucího geronta, a tak spuštění proběhlo bez jediného zaškobrtnutí a grafika ani dnes neurazí. A paradoxně, zrovna tohle HF-u i škodí.

Nedokážu se na něj dívat jako na TU VELKOU VĚC z osmadevadesátého, která změnila vše. Prý přiblížila hry filmům a ukázala cestu stovkám následovníku. Prostě to nejde. Hraju ho dnes a tady a nemůžu ignorovat těch 20 let, co nás dělí od vydání (a díky za ně! Myslím, že tehdy musely být loadingy fakt peklo). Dnes člověk vnímá „uvěřitelné“ prostředí s tuctovou zápletkou. Nepovedený pokus, G-man, alternativní dimenze… to vše jsme už někde viděli (mutanti z The Thing?). Základ hratelnosti - otvírání krabic a utloukání headcrabů mi pak přišlo jako kdyby KFC a lootboxy měly dítě, retardované dítě. Ale je pravda, že na mě to fungovalo a chuť na kuře na grilu jsem opravdu dostal.

Přes tyhle výtky jsem se dobře bavil. Slušná paleta zbraní, rozumně dávkovaná akce a až na závěrečnou návštěvu v jeslích i pěkné lokace. A propadnutí texturami na levandulové pole potěšilo +5%


Pro: stále dobře hratelné, kus "historie"

Proti: v posledních částech dochází hře dech

+21(25-4)

Back to Bed

  • PC 65
Těžko hodnotit hru, která svým vzhledem vyvolává touhu se kochat a svou hratelností vyžaduje soustředěné přemýšlení - holt multitasking mi nejde. Ale abych nepřeháněl - základní obtížnost není náročná - jedná se o ani ne hodinovou oddychovku (pokud tedy máte alespoň zlomek prostorové orientace) a problémy nejsou nijak frustrující. Občas některá řešení i příjemně překvapila a pobavila, ale stačí si připomenout, že perspektiva tu funguje trochu jinak a rychle se vám rozsvítí. Ano, hra by mohla být delší a propracovanější, ale já se bavil a nestydím se za to. Není to komplexní propracovaný svět The Witness, ale není to ani brainless zábava a lá spoj3 a ty jsou daleko hranější. A pro tyhle "hráče" se každé polechtání a promazání mozkových závitů počítá.

Na prvotinu několika studentů je to slušný počin, který si své publikum našel a najde. Možná to nebudou takoví zapálení hráči jako zde na DH, ale to nevadí a třeba, jednou, je to přivede až sem...

Herní výzva 2018, kat. 3

Pro: Hra se slušným potenciálem,

Proti: který nebyl po hříchu zcela využitý.

+15

Breath of Death VII

  • PC 75
Dlouho před tím, než se retro stalo opět cool díky PGA: Ep2, existovala tahle hra. Hra, ve které snad každé slovo je odkazem na některou z herních klasik - jen během kratičkého intra se hlasí k Mega manovi, Striderovi, Wastlands, Falloutu a kdo ví k čemu ještě. A tahle nálož herního blaha nevysychá - názvy měst a postav, jejich schopností, a nebo jen některá z nedbale utroušených hlášek - snad žádná z klasických sérií nebyla ušetřena.
A nahoru ještě charismatický hrdina, který toho řekne mnohem víc jediným pozvednutím obočí (pokud by ho měl) a to nejen proto, že je němý. A banda jeho neméně svérázných kumpánů mu zdatně sekunduje a tak věřím, že si svého oblíbence najde každý.
Jako hra má svoje mouchy: v soubojích se postupně stává repetitivní, finále je poněkud uspěchané a celkově je vidět menší péče v druhé polovině hry. Pokud se ale zvládnete přenést přes tyhle nedostatky, zjistíte, že těch pár hodin uteklo zatraceně rychle...

Herní výzva 2017, kat. 10

Pro: Buď Vás okouzlí během 5 minut

Proti: nebo to vzdejte.

+10

The Howler

  • PC 75
Krátká a jednoduchá arkáda se správně vylazeným ovládáním.

I tohle by dle mého stačilo, a The Howler by si svých 75% zasloužil - protože nepřesné ovládání se v menších hrách objevuje častěji než je záhodno. Tahle hříčka, protože rozsah 15 krátkých misí (a jedné bonusové s Ornithoptérou) odpovídá spíše tomuto označení, však má několik trumfů: netradiční zasazení do steampunkového světa a ještě k tomu do litevského Vilnia; pozadí, které čerpá z poměrně slušné knižní série a díky tomu i příběh, který má nejen hlavu ale i patu a nádhernou výtvarnou stylizaci, která nemusí sednout každému, ale mě uchvátila.
A možnost ovládat balon hlasem? Blbůstka, ale tematicky vychytaná.
Škoda jen té délky...

Herní výzva 2017, kat. 1

Pro: příjemná rychlovka k odreagování

Proti: krátká hrací doba, občas neodpouštějící design úrovní

+10

Oxenfree

  • PC 90
Odpověď na otázku, proč se mi oproti všem předpokladům tak líbila hra a lá Krajní meze, o bandě teenagerů na chlastačce, kterou jsem ani nechtěl a dostal ji jako vycpávku nějakého bundu, neznám. Ale i po víc než půl roce si pamatuju spoustu výjevů, okamžiků a pocitů, které jsem při hraní měl a zažil. A hlavně na atmosféru a její zvraty. A hudbu a ukryté zprávy. A skvělou, ne úplně tradiční mechaniku, kdy se spousta věcí děje pomocí přelazení rádia.
Jasně, kostra příběhu a osazení nejsou z nejoriginálnějších. A některé momenty už jste mohli vidět i jinde, ale to mi bylo jedno a užil jsem si každou minutu z těch asi 3 hodin. Několikrát.

Herní výzva 2017, kat. 6

Pro: Celé to dohromady skvěle funguje.

Proti: Ne všichni Krajní meze milovali.

+16

Worms Reloaded

  • PC 80
Mít sourozence a vyrůstat v 90. letech znamenalo nutnost dělit se o čas u ovládání. To, a samozřejmá řevnivost, vydláždily cestu k úspěchu hrám jako Gorily či Scorched Earth. A když v roce 95 přidali Worms roztomilou grafiku a střelený humor, bylo jasné, že jde o začátek jednoho krásného př... herní série. A přestože se autoři snažili v pozdějších letech přijít s nejrůznějšími inovacemi, jednoduchost původního konceptu nepřekonali a tak se k němu v tomto díle vrátili. Což je dobře, protože už po pár kolech jsem se houpal na laně jako Tarzan, s jetpackem létal jako Connery za mlada a ...no prostě někde tam vzadu to všechno ještě dneska je, stačí oprášit. Kampaní jsem jen prosvištěl a pak všechny v okolí otravoval prosbami o hru, zkrátka jsem si Worms Reloaded fakt užil.
Takže bych na tomto místě, chtěl poděkovat kamarádovi, který mi doporučil Wormsy jako hru do letošní výzvy: "Máš u mě holy hand granade, Havrane."

Herní výzva 2017, kat. 9

Pro: Worms jak je máme rádi

Proti: Občas až moc přestřelený arzenál

+12

StarCraft II: Wings of Liberty

  • PC 85
Nemá cenu hodnotit technický stav u hry, která dostává pravidelnou péči i 7 let od vydání. A na hodnocení balancu jednotek a ras jsou zde také jiní a bezpochyby povolanější.
Co však stojí za komentář je příběh hry. Ne, že by nebyl ohraný, plný žánrových klišé, s očekávatelnými zvraty a čitelnými postavami. Ne, opravdu nečekejte nic nového. A vůbec to nevadí. Dokonce si myslím, že to byl záměr. Často jsou totiž postavy tak schématické, že by klidně mohli vypadnout z nějaké sci-fi varianty commedia dell´arte, a parodující, že připomínají všemožné archetypy jak vystřižené z šestákových románů. Vlastně PARODIE je slovo, které příběh takřka dokonale vystihuje. To "takřka" je tam schválně. Scénáristé totiž umně balancují na té tenoučké hraně, která odděluje bezduchou taškařici a vzdání holdu velkému vzoru. A daří se jim to. Jeden by skoro řekl, že jim do toho kecal Tarantino.

Herní výzva 2017, kat. 3

Pro: Skvěle odvyprávěný příběh,

Proti: občas až moc odlehčený.

+14

Hero of the Kingdom II

  • PC 70
Míváte pocit, kdy se napřed ujišťujete, že přece nesežerete tu nezdravou pizzu celou sami a nakonec si říkáte, že příště si objednáte dvě? Tak to přesně proto vydali Lonely Troops tenhle díl. Sice obměnili klasický salám středověku za neméně klasickou pirátskou šunku, ale stále je výsledek nechutně návykový. Co na tom, že je kůrčička (čti hluchá místa) místy větší než by bylo vhodné a příběh je starý jak výroba Gorgonzoly. Pranic nevadí ani občasná přeplácanost (české „Hlavně, že je toho moc!“). Pizza/hra prostě funguje.
A tak je jen na vás jestli máte chuť jít zase k Italovi anebo si dnes dáte raději čínu.


Herní výzva 2017, kat. 8

Pro: Více téhož

Proti: Více téhož

+18

Hero of the Kingdom

  • PC 80
Bez mučení přiznávám, že před Výzvou jsem ani netušil, že tahle slovenská hra existuje. A byla by to škoda. Protože ne vždy mám sílu a chuť lámat si u her hlavu, či prsty (nebo oboje; viz letošní DH Masters).
Tahle hra je totiž upřímná stejně jako její hlavní hrdina - si na nic si nehraje: Jednoduchý příběh, jednoduchá hratelnost, líbivá grafika. A dobrý pocit u závěrečných titulků, zlo bylo potrestáno, potřebným bylo pomoženo, a život už bude jen krásný... pokud se nerozhodnete splnit všechny achievementy.
Ale o tom až příště. Teď zhasnout a spát. Dobrou noc...


Herní výzva 2017, kat. 4

Pro: Příjemná jednohubka s chytlavou hratelností

Proti: Občas se příliš draží žánrových klišé

+24

Nelson Tethers: Puzzle Agent

  • PC 80
Pamatujete ještě Akta X? A měli jste rádi odlehčené epizody v prvních sériích? Pokud odpovíte „ANO“ i na otázku, zda máte rádi hádanky a rébusy, pak je tato hra právě pro Vás! Přidejte mráz a tísnivou atmosféru, ne nepodobnou Bruntálsku (sečtělejší klidně Horám šílenství) a víte o hře takřka vše.
Krátká groteska se vším, co k tomu patří – absurdní humor, svérázné postavičky zapadlého maloměsta a výrazná stylizace. A vše korunuje žánrový závěr …a nebo to všechno bylo úplně jinak?

Jediné co mě mrzí, že jsem si hru nenechal až na nějaké ospalé, zimní nedělní odpoledne.

Herní výzva 2017, kat. 5

Pro: Já si ji fakt užil ...

Proti: ... ale nemusí sednou každému

+15

Diktátor

  • PC 45
Remake, remaku předělávky portu? Nebo nějak podobně to začalo. Prostě klasická resource management hra, které tu jsou už od nepaměti. A přesto, nebo spíš právě proto, pobaví. Resp. bude bavit zpočátku, kdy objevujete principy hry. Ve chvíli, kdy objevíte zlatou a pravděpodobně jedinou funkční strategii "End áááááj vil olvejs lav jůůůůů...." se hra stává vyčpělá a nenabízí další výzvu, ale ani bugy či chyby. Prostě je jen strašně průměrná a existují tuny her, kterým svůj čas budu věnovat raději.

Herní výzva 2017, kat. 7

Pro: Vtip

Proti: Nevyváženost

+12

Pivo's Grand Adventures Episode 2: Redemption

  • PC 75
Slušně odcípající, s živými dialogy a slušnou dávkou herních a databazeherních odkazů. Každou chvíli hraní jsem si užíval (pokud neuvedu níže jinak) a snažil se splnit všechny ečívy, což je u mě jen další potvrzení toho, že se hrou opravdu bavím. Taková je pro mě PGA Ep2 a dle dalších komentářů i pro ostatní.

Proč tedy píšu ten svůj? Snad si postěžovat na drobnosti, které mi zabraňují dát vyšší hodnocení. Nepraktická hudba u minihry vlak byla opravdu frustrující, zdlouhavé naskakování textů a to nemyslím jen věčnost trvajícího milionáře, frustrace z nemožnosti uložit v některých momentech jinak skvěle vymyšlené minihry, měly občas obtížnostně nevyvážené části a upravení jednotlivých levelů PGA Ep1, verze na automatu má oproti originálu odlišně rozvržené stěny bludiště č. 2 a trasy postav v obou levelech. Našli by se jistě i další chyby, ale ty jsem již vytěsnil a tak nejsou již důležité. Samotnému je mi líto těch, které se v závěrečném hodnocení projevily.

P.S. geniální proboření čtvrté zdi při vydání (takže +5%)

Pro: Permanentní zábava

Proti: Občasná frustrace

+19

8-bit Bayonetta

  • PC 80
Nejde vyhrát, nejde remizovat, jde jen prohrát s co nejvyšším skóre.

Jen vy, 3 tlačítka, a to ještě 2 z nich slouží ke střelbě a hordy nepřátel. Žádný složitý příběh, žádné větvené dialogy, žádná olbřímí mapa. Hra, jejíž délka odpovídá délce komentáře. Pokud si nedáte ještě jeden pokus ...


Herní výzva 2017, kat. 2

Pro: rád ji odpouštím, že je vlastně jen reklamní aprílový žert

Proti: pixelart nedává vyniknout sošné hlavní hrdince

+13

Emily Is Away

  • PC 80
Jak psát komentář ke hře, která vlastně ani hrou není? Trochu připomíná Kinoautomat. Divák/Hráč má pocit, že je hybatelem, přitom však pouze podléhá vhodně navržené iluzi a nemá šanci odbočit z autorem položených kolejnic. Hodnotit tedy lze pouze námět, který svou univerzálností umí zasáhnout kohokoliv, kdo kdy dospíval. A pokud i k vašemu mládí patřil zvuk ICQ, nostalgie se postará o zbytek. Ikony, které Vám připomenou, čím že jste to v té době žili, jsou pak jen třešničkou na dortu. Hra obsahuje i "tajné"
ikony vtipně upravující začátek konverzace +5%, fakt jsem se bavil!


Emily is away lze dohrát za pár minut, a to je dobře. Příběh je totiž komorní (někdo by použil spíš prostý) a dalším natahováním by jen ztrácel. Jako jednohubka však funguje skvěle.


Herní výzva 2016, kat. 5

Pro: krátké, nostalgické vzpomínání

Proti: jednohubka, při bližším pohledu chybí větší smysl

+12

Offworld Trading Company

  • PC 85
Možná je to jen má chyba, ale dlouho už jsem nehrál tak svěží a dynamickou strategii. Čas zde utíká jak Jamajčan na steroidech.

Rychle, a ještě rychleji.

Jak to, že ještě nemáte domovskou základnu? Rychle, než konkurence zabere nejlepší claimy! Ale ostatní už staví doly a lomy? Tak to je třeba postavit továrnu na zpracování rudy, dokud je surovina levná a produkt drahý! Rychle koupit, rychle prodat. Tempo frenetické střílečky a firemní strategie obchodního tycoonu. Tak se tahle hra hraje! Ale vy chcete i vyhrávat? Tak to byste měli šlápnout na plyn: tady nikdo na nikoho nečeká.
Takže už chápete, že rychlost je klíčem k úspěchu? Tak to byste přece jen mohli mít nějakou šanci. Obchodovat na burze dnes přece umí každý, a výrobní řetězce jste stavíte už roky v The Settlers.

Takže neztrácejte čas dalším čtení. Je třeba obchodovat! Offworld trade company za slušnou cenu? KUPUJU!!


Herní výzva 2016, kat. 2

Pro: rychlé a neskutečně zábavné, hledate jinou strategii? pravě jste ji našli

Proti: ne každý má obchodního ducha

+13

Brány Skeldalu

  • PC 70
Krokovací dungeony jsem miloval od útlého mládí a v zatuchlých chodbách v pevnosti D(d)ungeon mastera Chaose jsem se cítil jako doma. Českou legendu žánru jsem však pokořil až nyní. Přes určité technické potíže a určité archaismy v ovládání se stále jedna o zábavnou a dobře hratelnou hru. Grafika, díky své stylizaci, i dnes ladí oku a obdobně kladně bych se mohl vyjádřit o hudebním doprovodu. Ten však není nijak pestrý, a proto se velmi rychle oposlouchá. Buďme ale shovívaví a sveďme to na dobová omezeni velikosti instalace. Počátek dobrodružství a zápletka jsou věrné pravidlům žánru a nejde od nich tedy očekávat propracovanější charakteristiku postav či sáhodlouhá dialogy. O to více potěší snaha o smysluplné, i když šablonovité, vyprávění. Jádrem hry jsou však souboje. Ty jsou zde řešeny tahově, což vede k taktičtějšímu pojetí, avšak občas neúměrně prodlužují samotné hraní. Rozvoj a levelování postav bych označil za spíše zjednodušené a nemotivující k větší personifikaci jednotlivých členu družiny. Naopak hádanky byly přiměřeně obtížně a zároveň neházející nesmyslně klacky pod nohy (kromě lesu dryád, kde tu kládu opravdu potřebujete). Tomu velmi pomáhá i automatické zaznamenávání do deníku a automapping.

Pokud jste první díl, dnes již třídílné série nehráli, můžu vám jej s klidným svědomím doporučit. Počáteční problémy s ovládáním stojí za překonání!

Herní výzva 2016, kat. 9

Pro: kus české herní historie, stylová grafika

Proti: existují novější kousky, nic převratného

+28

Crown and Council

  • PC 70
Nejde o velkou hru, nejde ani o 4X strategii, vlastně obsahuje pouze 2: eXpand a eXterminate. To co dělá, však dělá dobře. Stejně jako nejde vinit kostku, že nepadá šestka, nejde ani téhle hře vytýkat přílišné spoléhání na náhodu. Má to prostě v krvi. Pokud však přistoupíte na tato pravidla, pak by Vás její minimalismus mohl potěšit. Jednoduché, ale jasné principy připomínající deskové hry nevyžadují dlouhé plánování. To však není cílem hry, a pokud jej hledáte, musíte holt jinam. Náhodnost však dodává napětí, které by jinak bylo vykoupeno dlouhou časovou investicí ze strany hráče. Ostatně proto se stále hraje ruleta. Takže pokud je vám kostky osudu nakloněny a máte chuť ovládnout svět v 5 minutách … Směle do toho!

Hře se bohužel nevyhnul výrazný designerský kiks (i s řešením jej popisuje ve svém komentáři už Piraten). Přesto jsem se bavil vskutku královsky a hru dohrál za jeden večer – známý syndrom „ještě jeden tah“ opět jednou propuknul.


Herní výzva 2016, kat. 8

Pro: náhoda, zábava pro každou volnou chvíli, skvělý poměr cena/výkon

Proti: náhoda, slabší grafika, design fail u jedné mapy

+6

The Secret of Monkey Island: Special Edition

  • PC 95
Původní verzi jsem nikdy nehrál a teď toho lituju. I přesto, že nově namalované scenérie jsou překrásné a plné bohatých detailů, alespoň polovinu hry jsem prošel přepnutou od původního vzhledu. Ten je prostě dokonalý, tečka. Nic víc netřeba říkat. Nezbývá než se rozplývat nad grafikou, která pomocí několika pixelů zvládá vykreslit mihotající plameny i širé mořské scenérie. Přes všechnu chválu, však jednu věc přináší i nová verze a tou je dabing. Nevím, zda byl přítomný i v CD verzi původní hry, v remasteru je přítomný pouze při hrání v nové grafice. A to je důvod, proč jsem nakonec neodehrál celou hru v původním vzhledu, dabing je totiž hodně povedený!
Samotná hra vůbec nezestárla. Vtípky jsou i po čtvrtstoletí svěží, tedy na rozdíl od odéru vznášející ho se ve SCUMM baru. Ostří mečů a urážek čas také neotupil a chytré gagy a hlášky připomínají spíše suchý anglický humor a jsou tak vhodné i pro neplavce. A logika řešení hádanek? Kéž by tuto hru měl každý začínající tvůrce za etalon kvality. To vše však měla už původní hra a remaster to pouze zdědil. I tak si zaslouží tu nejvyšší známku za to, že to vše přináší i dnešnímu hráči!

Herní výzva 2016, kat. 3

Pro: hůmor, vtipy, gagy a hlášky zděděné po orig., citlivá předělávka grafiky, dabing

Proti: skončilo to :(

+14

FootLOL: Epic Fail League

  • PC 70
Přijde vám čekání na zelenající se pažit příliš dlouhé? Připadá vám fotbal příliš nudný? Máte pocit, že zápasy nerozhodují hráči, ale někdo v pozadí? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ANO tak, je tahle hra určená i pro Vás! Nepotřebujete kopačky ani spoustu tlačítek na gamepadu, či dokonce miliony v bance. Fotbalovým bossem se stanete ve chvíli, kdy pod zelený koberec nastražíte svou první minu a zakusíte slastný pocit vítezství, kterému jste doslova umetli cestičku.
Zdají se vám miny nudné? Co se inspirovat v Pamploně a vypustit býky? Nebo raději odstartovat rudou revoluci a přenechat hřiště jedinému hráči? Nálety, meteority, únosy létajícím talířem anebo ničivé tornádo? Možností je tolik a zápasů tak málo. Naštěstí to můžete natřít i svým (po zápase asi bývalým) kamarádům.
Není to kdovíjak velká hra, není ani bezchybná, ale obsahuje opravdu hodně zábavy ve stylovém střihu.

Herní výzva 2016, kat. 7

Pro: pravá fotbalová kanonádá

Proti: "jen" hříčka, chybí lokální multiplayer

+12

Banished

  • PC 80
Už je to dávno, co stavitelské strategie vládly prodejním žebříčkům a hráči mohli stavit ve své oblíbené epoše a lokalitě v dobové top kvalitě. Dnes tento žánr paběrkuje na okraji zájmu (čest výjimkám) a zasazení nevybočuje z novodobých kulis. Banished tak pro mě představoval útěk k relaxačnímu hraní v idylických kulisách (sic!) středověku (ano, uvědomuju si - je zde kukuřice a brambory, takže jde o novověk). Tahle představa ale vydržela jen do prvního spuštění. Takřka okamžitě jsem byl konfrontován s nic neodpouštějící survive složkou, kdy jídlo a zdroj tepla jsou jediné zdroje, stojící mezi Vámi a úhledným rovečkem pod břízkou za stodolou. Oč náročnější byl management (často připomínal tycoony), o to více stoupala zábavnost. Všemu však dominovala absence informací. Na správný poměr zemědělců a ostatních profesí jsem přišel až po druhém či třetím hladomoru, a stejně těžko jsem zápasil i s počtem chalup, skladišť a dalších zásadních staveb. Takový pocit jsem u hry už dlouho nezažil a upřímně se musím vyznat: Líbil se mi! A hodně!

Bohužel, s rostoucí velikostí městečka počet výzev klesal (naštěstí je systém achievementů poměrně motivační) a výročí 200 let od založení jsem dosáhl spíš jen kvůli formě. K neuspokojivé lategame přispívala i klesající rychlost hry (zapříčiněná vysokými nároky na CPU při populaci o několika tisících hlavách) a poněkud monotónní hudba a modely budov.

Přes všechny výhrady se jedná o výtečný kousek u kterého jsem se skvěle bavil, a s použitím vhodných modů (po splnění achiev. povinnost) se hodí jak na Vánoční tak na letní hraní!

Herní výzva 2016, kat. 10

Pro: strohá ale svěží, náročná, nám blízká krajina

Proti: po "objevení" všech mechanismů chybí výzva, CPU žrává lategame

+20

Toby: The Secret Mine

  • PC 75
Vizuálně úchvatný kousek, který bohužel není až tak originální. Avšak přístup „když už kopie, tak kopie mistra (čti Limbo)“ se mi zdá jako nejlepší možný. A u prvotiny jediného autora (notabene z Čech) je o to snáze tolerovatelný.

Malé černé cosi. Na začátku se to krčilo při pohledu na zlé únosce svých kamarádů a na konci … na konci záleží jenom na Vás, zda putování a všechny ty nepřátelské překážky utlumily vaši touhu po pomstě anebo naopak Vás jen zatvrdily. Před závěrečným zúčtováním však musíte překonat na dvě desítky krátkých levelů, které vás provedou drsnou severskou vánicí, důlními šachtami i steampunkovými továrnami. Tedy pokud jsou jednoduchá barevná paleta, podmanivá melodie a roztomilé zvuky hlavního hrdiny pro Vaši fantasii dostatečným podnětem.
O atmosféru tak u Tobyho jde až na prvním místě. Lze tedy odpustit mírně nepřesné ovládání a občas designově necitlivé umístění pastí či klecí s kamarády, které máte osvobozovat. To jsou však chyby, na které si po dohrání ani nevzpomenete. Zůstane jen pocit, že cesta na kterou jste se vydali měla smysl!

Herní výzva 2016, kat. 4

Pro: spojení hudby a animace, přívětivá až rodinná hra

Proti: nedotažený pohyb postavy, "vykrádačka"

+19

Kane & Lynch: Dead Men

  • PC 65
Nikdy jsem se nepokládal za hráče stříleček. Vlastně poslední, kterou jsem hrál, byl Max Payne a to už je drahně let. Přesto jsem se s chutí převtělil do chlápka, co podrazil svůj gang (takže je vlastně kladný hrdina?) a který má tu smůlu, že ho jeho bývalí parťáci vytáhli z lochu a jako chůvu mu přidělili psychopata Lynche.

Od samého počátku to byla jedna velká jízda, nižší obtížnost a spousta tehdy novodobých prvků posunuly důraz od hráčových schopností k intenzitě prožitku. Častokrát jsem si připadal spíše jako seriálový divák než jako myš svírající střelec. Ke srovnání s televizní produkcí (tedy ne tou českou) vybízí i přesuny mezi exotickými lokacemi, které umně maskovaly spíše nudnější design úrovní. Wau moment však naplnili dokonale. Stejný byl i nabízený arsenál (skvělý na efekt, ale naprosto klasický) a asi z povinnosti zařazené sterilní honičky ve vozidlech. Z celé plejády soubojů tak vyčníval pouze souboj s náklaďákem na staveništi, kdy jsem opravdu měl pocit, že „tuhle bestii prostě musím ustřílet“.

Doufám, že se mi podařilo předat textu určitou schizofrenost mého názoru. K&L jsou bezpochyby skvělým zážitkem, otázkou však, alespoň pro mě, zůstává, nakolik jsou dobrou hrou.

Herní výzva 2016, kat. 1.

Pro: atmosféra, netypičtí hrdinové, vtip

Proti: nízká obtížnost, typické zbraně a lokality

+15

Wolfenstein 3D

  • PC 85
Asi každý, kdo pamatuje minule století, tuhle hru distribuoval na CD se spoustou dalších klasik. Dnes tu naštěstí máme Gog, a tak mi ani absence mechaniky nezabránila dokončit záchranu světa a vysvobodit ze zakletého hradu princeznu …to je vlastně Mário. … a tak jsem konečně zbavil svět největšího zlosyna historie na západ od Volhy.

Úkol to byl nesnadný, ovládání hry bylo složité jako gramatika nacistických letáčků na stěnách bunkru. Nic však nedodá energii jako nalezená miska psího žrádla a tak jsem vytrval. Psát o čtvrtstoletí staré hře, že přinesla svěží závan do mých hráčských dnů, působí poněkud staromilsky. Ale tehdy byl svět tááák jednoduchý: věděli jste, že vám stačí najít správně barevný klíč, že nepřítel bude opravdu za rohem, a že i když zabloudíte v bludišti, tak vám ani po 10 minutách nezačne na obrazovce blikat nápis „wrong way“. Samozřejmě, spousta lidí by mohla vytýkat nepříliš vysokou inteligenci protivníkům, avšak německý voják byl známý svou schopností poslouchat rozkazy a nikoliv tím jak dovedl z fleku řešit integrály. Stejně by mohl být hře vytýkán i malý počet zbraní (čtyři), tedy pouze tehdy, pokud si neuvědomíme, že s prohlubující se válečným nedostatkem surovin si prostě nemůžete vyrábět kdejakou zázračnou zbraň (kromě superkyborgského těla pro führera).

Jestli vám tedy nestačí, že tuhle klasiku prověřil čas, máte i mé požehnání: jděte a hrajte.

Herní výzva 2016, kat. 6

Pro: skvělá atmosféra, vysoká návykovost - prostě klasika

Proti: oldschool ovládání

+26

Dark Souls

  • PC 95
Těžko přijít s něčím novým o hře, která vyvolala tolik emocí a o které byly napsány minimálně tisíce stran textu. Jediné, co o ní bylo dosud veřejnosti utajeno, je můj skromný pohled. Takže, pokud máte rádi objektivitu a nezaujatá suchá hodnocení musíte scrollovat jinam.
Jedním slovem je DS skvěla, úžasná a návyková. Je to hra, u které jsem strávil takřka 190 hodin. A rychle by přibývaly další, pokud bych nepřikročil k razantnímu řešení a hru neodinstaloval. A přitom to začalo tak nevinně, u ohníčku. A pak bylo hodně umírání, a hodně nadávání a hodně … ale to už vlastně znáte z ostatních komentářů. A mohlo to, po cca 80 hodinách, i hezky skončit. Ale ja řekl NE! Cítil jsem, že ta hra si zaslouží víc. A tak jsem jí věnoval ještě jeden průchod, tentokrát s pomocí návodu a vyzobával jsem každou, i tu nejmenší částečku lore, kterou tu autoři zanechali. A celé to korunoval třetí průchod (nedokončený), který potřebujete ke splněné všech achievmentů.
A to je v kostce vše, mohl bych vzpomínat na jednotlivé nepřátele, na dojemné momenty i proklínané přepady od jiných hráčů ALE kdo hrál má takových momentů sám víc než dost. A kdo nehrál, měl by okamžitě jít a v nejbližším obchodě hru pořídít. A vzít si dovolenou…

Pro: Atmosferické, nic neodpouštějící ale spravedlivé

Proti: je to jen port (ale díky za něj) a tak je ovládání trochu náročnější

+22

80 Days

  • PC 90
Tahle hra je splněný sen každého kluka(i leckteré holky), který vyrůstal na knihách J. Vernea. A to "na knihách" je více než důležité. Protože tahle hra prostě nebude bavit někoho, kdo se nedostal se čtením dál než za druhý díl Čtyřlístku a za svoji denní četbu považuje písmenkovou polévku. Ale pro nás - čtenářsky pozitivní - je to země/hra zaslíbená. I psaný text vtáhne do děje, občas si člověk i nervózně poklepává a párkrát jsem i zuřivě držel palce při nebezpečných situacích, ale hlavně celou dobu jsem civěl na časomíru ve snaze popozdržet neúprosně ubíhající dny.
Mám za sebou 3 pokusy a 2 z nich úspěšné - nejde tedy o těžké taktizování.. to by ostatně bylo na úkor atmosféry - a o tu jde v téhle hře především!

P.S. asi půjdu a seženu si animovaného Willi Fogga - kvuli atmosféře ;)

Pro: Atmosféra, tuny textu

Proti: tuny textu

+24

Max Payne

  • PC 95
V rámci redukce nikdy nehraných her v mém steam profilu jsem nainstaloval tuto, dnes již legendární hru. A neprohloupil jsem. Přiznávám, že po prvním spuštění mě zaskočilo, jak ostře jsou řezané rysy hlavního hrdiny - ale již v průběhu první kapitoly jsem pochopil, že takhle prostě americký drsňák vypadá (trochu C. Eastwood). A pak už nebylo nic. Nic na co bych si mohl stěžovat. Těch asi 6 hodin bylo naplněno HUTNOU a TEMNOU atmosférou, SKVĚLOU hudbou, DOBŘE NAPSANÝM příběhem a EFEKTNÍMI skoky a kotouly.
A komu je i toto málo tak může vstoupit do Matrixu pomocí příslušného modu.

Prostě pařba jako za mlada, kdy jsem tuhle perlu hrál poprvé.

Pro: všechno - nostalgie je sviňa

Proti: věk nezastavíš

+54