Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Deltarune - Chapter 1: The Beginning

Toby Fox •  Sarah O’Donnell (PS4, Switch)
31.10.2018
28.02.2019
kompatibilní
83
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Deltarune je nezávislé RPG od vývojáře Tobyho Foxe, běžící na enginu Game Maker. Příběhově se jedná o vyprávění probíhající v paralelním vesmíru, který nepřímo navazuje na vývojářův předchozí titul Undertale. Hra je dělena do celkem sedmi kapitol, které vychází v nepravidelném časovém rozmezí v různém rozsahu.

Hlavní postavou hry je Kris, žijící se svojí adoptivní matkou Toriel. Jednou, když je Toriel odveze do školy, dostanou společně s tajemnou Susie za úkol přinést učiteli křídu. Ve skladu se však stane něco nemožného. Jakmile se dveře zavřou a Kris se Susie se ocitají v úplné tmě, propadnou se zničehonic do temného světa, který neznají. Musí se probojovat mnoha nástrahami a potkat spoustu prapodivných tvorů, aby mohli splnit svůj úkol, uzavřít temnou fontánu a dostat se domů.

Po stránce hratelnosti se hra podobá Undertale, ačkoliv s propracovanějším soubojovým systémem, který umožňuje ovládat v soubojích více členů hráčovy družiny. Vylepšení se dočkala i grafika, která se posunula od 8bitové stylizace k 16bitové.


Poslední diskuzní příspěvek

@Cathan (30.12.2021 22:36): Tak mi to přišlo i z prvních kroků v chapter 2. Ale zatím jsem si asi nejvíc užil koberec a obecně vzhled opuštěné učebny po návratu z Dark světa a souvisejícídonášku na začatku CH2. A pak jen takové bloumání městečkem na konci prvního dne a jednoduché klikání na všechno a odhalování detailů. Jsem zvědavý na bratra...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • Switch 80
Tenhle komentář se nepsal snadno. Dlouho jsem jej promýšlel, několikrát přepisoval. A stále nejsem rozhodnutý, zda hru vychvalovat, nebo se vůči ní vymezit. Na jednu stranu originální svět(y), propracované postavy a stovky drobných detailů, díky kterým máte pocit, že nejde o fantazii, ale živoucí obraz. Na straně druhé, ne snad že bych vyčítal lineárnost, ale pocit, že jsem autorem popostrkován, či snad i trestán, pokud se nechovám podle jeho představ. Je škoda, že neexistuje víc možností než jen absolutně mírumilovná a naprosto násilná cesta.
Deltarune je opravdu skvělá hra a já prošel doslova každý kout. Hra zároveň naprosto geniální a naprosto matoucí. Hra, kdy nevíte, zda vy hrajete hru. Hra hraje vás anebo nikdo nic nehraje a vy jste jen divákem interaktivního filmu, zpestřeného občas jednoduchou logickou „hádankou“ a občasným mačkáním/držením tlačítek.  Ale stejně i teď, když naposledy přepisuji svůj komentář, nevím, zda hru doporučit KAŽDÉMU nebo ne…

Pro: Úžasné dílko geniálního autora, ...

Proti: ... které většina lidí nebude chtít hrát.

+12
  • PC 80
Aby bylo jasno, ve svém komentáři o Undertale jsem mluvil o dokonalé řemeslné práci, které přidává na víc hloubka a meta hrátky. Právě proto, že Toby ukázal zaujetí tímto tématem, je jasné, že lidé hledají podobné věci i v Deltarune. A vlastně já na tom nejsem jinak, protože bez těchto teorií je jinak toto dílko o několik stupňů níže než Undertale.

V první řadě je fascinující jeden jev. Toby vydal zatím jedinou hru, a o tři roky později si už může dovolit vydat další, která na bázi mety a nostalgie odkazuje na hru předchozí. Tohle ukazuje, jak obrovský dosah Udertale má a nakolik si to autor uvědomuje. Vidět staré postavy v novém kabátě bylo i pro mě super, a to jsem si Deltarune zahrál jen pár dní po Undertale. Ten, kdo čekal celé tři roky z toho musí mít ještě lepší zážitek.
Zajímavé také je, že hru můžeme rozdělit na „Undertale momenty“ a „Deltarune momenty“. Ty první jsou začátek hry, teda tvorba postavy, a závěr, který spoilerovat nebudu. To mezitím je právě Deltarune. I to se však dá rozdělit na „town“ a „dark world“. Zatímco dark world odkazuje na town, tak town zase odkazuje na Undertale. Hledám v tom zbytečně moc? Ne, pouze analyzuji, což je u Tobyho her zřejmě nutné.

Nyní už velmi subjektivně, ale jsem zastánce toho, že celý dark world je představivost Kris a Susie. To vysvětluje, proč je ten příběh na Tobyho netypicky klišoidní a přímočarý. Připomíná fantazie, které jsme měli jako děti my samotní. Hrdinové z dávného proroctví? Ale no tak.
Ale k ukončení tohoto klišé dojde právě na konci, kdy se vše vrátí do starých kolejích Undertale a dokonale to navnadí na další kapitolu. Které se snad dočkáme.
+7 +8 −1
  • PC 90
Nevěřil jsem, že na Undertale jde nějak navázat, ale Tobymu se to povedlo. Svět Delatarune je podobný, ale jiný. Prohání se tam známé postavy, ale to co se stalo v Undertale se jakoby nestalo...

Na to že je zatím vydaná jen první kapitola, tak už zvládlo Deltarune svého předchůdce v lecčem překonat. Lepší hudba i grafika (v mezích originální stylizace), propracovanější soubojový systém, rozsáhlé lokace.

A co se týče příběhu, přinese mnoho otázek a prakticky žádné odpovědi. Moje teorie je -- mark my words -- že celý Undertale je, podobně jako to co se stane v Deltarune, představa Krise, která nějak reflektuje jeho boj s realitou. Power fantasy, ve které jeho rozhodnutí skutečně něco změní. Ale o tom se snad dozvíme až Deltarune (někdy) (možná) (snad) (doufám) vyjde.
+7