Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.
Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.
Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše, co vytvořili zaměstnanci Akademie, patřilo Akademii).
Jen casual Tetris, naprosto vůbec nic zvláštního:
https://youtu.be/fXhbti5SneE
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/face ... king_Will_Banner.jpg
https://youtu.be/fXhbti5SneE
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/face ... king_Will_Banner.jpg
Pro: barevné odlišení objektů, statistiky
Proti: způsob přičítání bodů, přílišná rychlost zvyšování rychlosti, nemožnost hru hrát delší dobu na devátém levelu