Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tetris

1985
22.12.1988
81
212 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tetris je 2D puzzle hrou, ve které z horní části obrazovky padá 7 různých objektů v náhodném pořadí, z nichž každý je kombinací čtyř čtverců. Každý ze sedmi objektů je barevně odlišen. Objekty lze otáčet v úhlu 90° a snahou hráče je vyplňovat objekty ve spodní části obrazovky prázdná místa a vytvořit tak nepřerušenou řadu, neboť každá úplná řada zmizí. Hra končí, jakmile se některý z objektů dotkne jiného objektu pod ním a zároveň se ještě neodpoutal od horní části obrazovky. Hru ztěžuje fakt, že objekty padají z horní části obrazovky stále rychleji.

Historie hry Tetris:
Situace okolo původu hry Tetris je složitá. Dva pracovníci sovětské Akademie věd, Alexey Pajitnov, Dmitry Pavlovsky a jeden šestnáctiletý student Vadim Gerasimov vyvinuli hru, kterou se jim nepovedlo uvést do prodeje. Nápad, název a prvotní zpracování na počítači Electronica 60 měl na svědomí Pajitnov, zatímco port na IBM PC (MS DOS) provedl Gerasimov v Borland's Turbo Pascalu. Všichni tři pak v Turbo Pascalu 4 dokončili jejich společnou poslední verzi s označením 3.12. Jelikož se jim nepodařilo Tetris a další hry zpeněžit, rozdali jejich kopie (včetně Tetrisu) přátelům. Hra se rychle rozšířila Moskvou. Tato verze Tetrisu se dostala za hranice Sovětského svazu, do Maďarska a v Budapešti byla portována místními programátory na řadu herních platforem. Maďarská verze hry se dostala do rukou britskému softwarovému domu Andromeda, který se snažil s Pajitnovem spojit a získat od něj práva na vydání hry na PC, ale přestože se s Pajitnovem nedohodli, prodali práva na hru americké společnosti Spectrum HoloByte. Ta vydala v roce 1986 v USA Tetris na PC s fenomenálním úspěchem. V roce 1987 se podařilo získat společnosti Andromeda práva na Tetris na všechny platformy od maďarských programátorů. V roce 1988 začala hru prodávat Sovětská vláda skrze organizaci Elektronorgtechnica poté, co Sovětskému svazu hru licensoval Pajitnov na základě skutečnosti, že hru vytvořil v sovětské Akademii věd, kde i nadále pracoval. Elektronorgtechnica od Andromedy do té doby neobdržela žádné peníze, zatímco Andromeda licencovala a sublicencovala práva, která de facto ani nevlastnila. V roce 1989 měla skrze Andromedu práva na vydání Tetrisu celá řada společností. Elektronorgtechnica ujasnila, že žádná z těchto společností nemá právo vydávat Tetris a prodala autorská práva zčásti společnosti Atari a zčásti Nintendu (na japonské konzole a handheldy). Atari bez ohledu na autorská práva vydalo Tetris pro NES. Nintendo žalovalo Atari a zvítězilo, hra byla po neznámém počtu prodaných kopií stažena z trhu. V roce 1996 byla Pajitnovem (který do té doby nedostal z Tetrisu téměř žádné peníze) a americkým podnikatelem H. Rogersem založena The Tetris Company (TTC), která se snažila získat přes Elektronorgtechnicu poplatky z existujících licencí Tetrisu. Na poli konzolí se jí to dařilo, u PC již méně. Rovněž si TTC zaregistrovalo v řadě zemí značku Tetris a licencovalo ji několika společnostem. Soudy jim však nedovolily prodej her s tématikou Tetrisu pod jiným názvem. Za zmínku stojí i to, že Pajitnov při jednáních jménem TTC s Elektronorgtechnicou nechal podepsat Gerasimova prohlášení, že se pouze zasloužil o port Tetrisu na PC, zmocňuje Pajitnova vést obchodní jednání a zříká se odměn spojených s Tetrisem. K tomu Gerasimovi říkal, ať to rychle udělá "aby také dostal mnoho peněz od herních společností". Pár měsíců na to zmizelo jméno Gerasimova ze všech verzí Tetrisu a ze všech souvisejících dokumentů.

Tetrisem v Databázi her je myšlen původní Tetris v poslední verzi 3.12, který byl od počátku freewarově šířen v Sovětském svazu i mimo něj a je nadále k dispozici na homepage Vadima Gerasimova. Vývojáři "Academy of Science of the USSR" byli zvoleni v souladu s tím, co Gerasimov píše na svých stránkách (vše, co vytvořili zaměstnanci Akademie, patřilo Akademii).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Nedivil bych se, kdyby se Tetris tak za 50 let stal jednou z položek seznamu světového dědictví UNESCO :-). Zasloužil by si to. Přitom je to vlastně hrozná prkotina ...
+23 +24 −1
  • PC 70
Klasika to sice je, ale měl jsem ji mnohem raději na digihrách, než v této počítačové verzi, takže tak třicet procent z hodnocení navíc jde na účet právě jim. Tahle verze z roku 1985 (resp. 86,87,88) není moc hratelná a hlavně není ani dohratelná, narozdíl od těch digiher. Skóre vzrůstá nezávisle na úspěšném vyzmizíkování lajny (bylo vždycky jinak zábavné v digihrách šetřit si je na tu dlouhou čtveřici, aby byly čtyři lajny najednou, protože za to byl největší bonus) a pouze při sednutí objektu dolů, nikoliv v průběhu.

Také se mi nelíbilo, že rychlost se zvedá (respektive levely vzrůstají) příliš rychle. Čekal bych, že na druhý level se dostanu po dosažení 1000 nebo 10 000 bodů. Dlouhou dobu mi trvalo, než jsem si všiml, že údaj rychlost je vždy desetkrát menší, než kolik jsem vyzmizíkoval lajn (i když jsem to měl přímo před očima). Tím pádem se na poslední, konečný a stálý devátý level dostanete během pár minut a v něm je hra v podstatě nehratelná. Narozdíl od těch digiher totiž prakticky není šance dostat se s objektem při té rychlosti až ke kraji, nedejbože k tomu použít ještě nějakou rotaci. Je to tím, že reakce programu na ťukání klávesnice je docela opožděná. I při zběsilém klikání směrových šipek pak konec nastává poměrně rychle. Konkrétně já jsem byl v devátém kole schopen nahrát maximálně 1500 bodů, a to jsem měl štěstí. Jakmile v něm máte více, než tři nedokončené lajny, nedá se to stihnout.

Viděl bych dva plusy této počítačové verze; líbilo se mi barevné odlišení různých objektů, na které nejsem z digiher zvyklý, a také podrobné statistiky. Škoda, že je hra dosti krátká a statistiky tak postrádají na větší zajímavosti.

Pro: barevné odlišení objektů, statistiky

Proti: způsob přičítání bodů, přílišná rychlost zvyšování rychlosti, nemožnost hru hrát delší dobu na devátém levelu

+14
  • PC 70
Tetris je jedna z her které hrál snad každý. Hra je o sice jednoduchá, ale také zábavná. Dřív jsem ji hrával na PC, teď na mobilu a myslím si že je to jedna z her které tu s námi budou ještě hodně dlouho.

Pro: jednoduchá a zábavná hra

+13
  • PC 60
Tetrisky, jak se přezdívalo kapesní mašince s několika digitálními hrami, měl ve své době asi každý. Dnes se uvádí, že obsahují 9999 her, ale ve skutečnosti jich není ani deset (mimo Tetrisu jsou to tanky, Arkanoid, formulky, Space Invaders, Had nebo Frogger) a ostatní jsou pouze mírně se lišící variace. A nejvíce variací je právě na legendární skládání kostiček, které padají dolů či nahoru nebo třeba při otáčení mění tvar.

Já hrál Tetris poprvé právě na výše zmíněné "konzoli" a na počítači jsem ho zkoušel jen párkrát. Nápad je to geniální, poskládat kostičky různých tvarů tak, aby vytvořily celistvou řadu, která následně zmizí a dojde k navýšení skóre.

Na mě ale zapůsobil jen v přenosné variantě, protože na počítači existuje mnoho lepších titulů. V dnešní době chytrých telefonů a přenosných konzolí s výbornými hrami už ale ani toto moc neplatí. Stále se však jedná o nejdostupnější zařízení, které se dá sehnat za padesát korun. Tetris navíc i v dnešní době vychází v podobě různých napodobenin a často se objevuje v podobě miniher v adventurách nebo logických hrách.

Pro: legendární titul, geniální nápad, skvělé na přenosném zařízení, stále se hraje

Proti: na počítači se nejedná o žádný zázrak

+13
  • PC 70
Každý zná princip Tetrisu z různých variant ale ne každý měl možnost hrát původní vousatou hru, dnes už 35 let starou.

Není k tomu moc co dodat, jen že tato PC verze je poměrně složitější ve smyslu hratelnosti(složitosti) na vyšších levelech, než standartní verze na digi-konzolích nebo androidech, tady funguje opět faktor zpoždění při rotacích nesmrtelných kostiček a častokrát ve vyšších rychlostech není šance objekt správně "založit"

Původní Tetris vidím někdy na vyšším průměru, ale je prostě nesmrtelný kousek, který každého správného pařana z osmdesátek napadne, pokud se ho zeptáte na jednu z prvních her.
+13