Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spore

68
215 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
simulátor > vesmírný simulátor
strategie > budovatelská strategie
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
03.09.2008 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.spore.com
Spore je nejnovějším projektem tvůrce veleúspěšné značky The Sims, Willa Wrighta. O Spore by se dalo říci, že jde o simulátor evoluce. Začnete jako malá buňka a skončíte jako dobyvatel ostatních planet.

Hra je velmi editovatelná - můžete si naeditovat vaše stvoření, jejich obydlí a postupně až planetu, na které chcete postavit kolonii. Hra se skládá z pěti fází - buněčné, fáze potvory, kmenové fáze, civilizační fáze a finální vesmírné. Ve všech fázích, kromě vesmírné, je vaším úkolem nějakým způsobem dotáhnout vaši civilizaci k vývoji - třeba k přesunu na souš nebo vynaleznout oheň.

Spore také obsahuje jisté multiplayerové prvky (ale klasický multiplayer ve hře není) - hráči si mezi sebou můžou sdílet své výtvory a ty budou například tvořit obyvatelstvo ostatních planet ve vašich galaxiích.


Poslední diskuzní příspěvek

pipboy: Dokud bylo žádostí mnoho, ještě jsem byl ve fázi "nadšení ze všeho", takže jsem to snášel. Ve chvíli, kdy už by mě sraly, jsem si mohl…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
To bylo keců o tom, jak bude Spore originální a inovativní, nakonec vyšlo najevo, že je to slepenec několika her. První fáze - hra flOw, druhá fáze - jakékoliv RPG z pohledu třetí osoby, třetí fáze - typické RTS, atd. Všechno na kost zjednodušené, až hanba. Zpočátku to ale nebudete řešit, první hru se budete docela dobře bavit, tedy až do doby, kdy se dostanete k poslední fázi.

Do té doby je všechno v pořádku, sice občas nevyvážené, ale hratelné. Ale vesmír je vážně hrůza a děs. Zpočátku to vše vypadá nádherně - možnost neobydlenou planetu přetvořit v zalesněný ráj plný zvířátek, který vám bude sypat hromadu koření (=prachy), hledání artefaktů na planetách a hlavně ten krásný vesmír s mnoha soustavami, ve kterých žije několik rozdílných civilizací. Při prvním odzoomovaní a pohledu na galaxii jsem byl nadšen a těšil se, jak to bude super, ale chyba lávky.

Jako vyloženě agresivní civilizace jsem hned chtěl všechny okolní planety dobýt, k čemuž jsem pochopitelně zamýšlel postavit obří flotilu. Smůla, po chvilce jsem zjistil, že planety musíte drtit sami, s jedinou blbou lodí. Sice si můžete do týmu přibrat spojence, jenže já sakra nechci spojence, chci bejt zlej a všechny si podrobit! Po zkušenosti s první planetou, kdy jsem asi dvě hodiny lítal sem a tam, bojoval proti 50násobné přesile a ničil města, dokud planeta konečně nekapitulovala, jsem se překonal a přibral do týmu partáka. Bohužel byl téměř k ničemu. Otráven, ale přesto stále odhodlán, jsem chtěl zkusit další planetu. Najednou ale začaly otravné útoky v intervalu asi 20 minut, kdy na všechny vaše planety někdo zaútočí, vy se musíte zvednout, doletět tam a DO POSLEDNI BLBY LODICKY válející se někde v zapadlym koutu planety nepřítele zlikvidovat - MEGAOPRUZ. Hra pokračovala a nadále mi házela klacky pod nohy, až jsem to nevydržel a zabalil to. Tohle vážně ne.

Na začátku poslední fáze, ještě než jsem poznal její nedodělanost a nehratelnost, jsem uvažoval o 85%, nakonec dávám o 10 min a to ještě s přivřenejma očima. Připadá mi totiž, že znovuhratelnost nebude moc vysoká, aspon já si to zahraju maximálně dvakrát - za masožravce a býložravce. Poté, co poznáte herní mechanismy a prožijete počáteční euforii totiž moc nezbývá, jen 5 navzájem propojenejch, primitivních her, které vyzdvihuje jen jedno - tvorba příšerky a její vývoj.

Pro: Editory, prvních 8 hodin hry, jednoduchost

Proti: nevyváženost, nedoladěnost, jednoduchost, vesmírná fáze, nic moc znovuhratelnost

+21+22 / -1
  • PC 50
Celý problém Spore je už v samotném počátku tvorby, ve snaze vytvořit pět her najednou, místo aby se tvůrci soustředili na jednu hru a tu pořádně vypilovali. Takže tu máme pět příšerně jednoduchých nepropracovaných her nebo spíš základních prototypů her. Sestávají se jen z pár primitivních úkonů, které musíte neustále opakovat bez nějakého pořádného smyslu, takže velice rychle upadají do naprostého stereotypu. Hrát to není tak strašné, každý ten prototyp má něco do sebe. Je v nich potenciál, a kdyby je někdo rozpracoval, mohly by to být moc dobré hry. Důkazem budiž, že takové hry existují, žádná z pěti herních částí Spore totiž nepředstavuje nic nového.

Pokud jde o možnosti editovatelnosti, také to není žádný zázrak. Na skládání příšerky musíte nejen shromažďovat body, ale i vyhledávat a sbírat jednotlivé tělní části. Ty pak přiřazují příšerce různé vlastnosti, nevyhnete se tedy plácáním věcí na tělíčko podle vlastností a ne podle vzhledu. Jestli si chcete zkusit vytvořit příšerku podle libosti, je lepší pustit si editor nezávisle na rozehrané hře. Když mě hra později nabízela editovat další a další herní objekty, už mě to začínalo spíš otravovat. Ostatně k čemu je mi nastavovat si vzhled budov ve městě, když mám kvůli aspoň nějaké přehlednosti stejně většinu doby pohled odzoomovaný natolik, že z nich vidím leda barvu? Nakonec mi ale vadilo nejvíc, že většina věcí vylezlá z těch editorů vypadá jako něco, co uplácalo malé dítě z plastelíny a několika obalů od bonbonů. A všechno na co narazíte ve hře tedy ostatní příšerky a jejich vybavení z těchto editorů vylezlo také. Ze začátku to vypadá pestře, možná i zajímavě, po delší době hraní se vám z toho může dělat zle, jako se vám udělá zle, když se přecpete sladkým. Já jsem ke konci viděl už jen hromadu podobných splácanin a říkal si, že tahle hra má snad tu nejhnusnější grafiku ze všech, přestože má své pěkné momenty.

Celým svým pojetím a jednoduchostí je Spore hrou především pro děti. Stylizuje se do takové hry neomylně i graficky. Jenže každá další etapa je výrazně delší než ta předchozí a s narůstající délkou roste i ubíjející stereotyp a od třetí až čtvrté etapy postupně přibývá značná nepřehlednost.
+15+15 / 0
  • PC 75
První stádium celkem ušlo, ale mobilní verze mě nějak bavila víc. Není tam moc možností a hlavně času se vyblbnout. Tohle je otázka cca 20 min.

Druhé stádium bylo zatím asi nejzábavěnší a nejspíš to tak i zůstane. Především tvorba a postupný vývoj příšerky je hodně zábavný a člověk si ho tu dost užije. Hráči je trochu podsouván pacifistický přístup - je jednodušší a rychlejší se s cizíma potvorama skamarádit, než je sežrat. Ale nakonec jsem přece jen pár druhů sežral, protože moje potvůrka občas neměla pro diplomacii patřičné dispozice (ruce). V editaci příšerky je tu nejvíc voleb ze všech a dá se tu opravdu maximálně vyblbnout. Herní doba tak do 3 hodin, podle toho jak moc se s tím budete piplat.

Třetí stádium je kmenové. Tady už nelze měnit vzlhed příšerky, pouze její oblečení. Voleb není moc a osobně mi příliš nevyhovovaly, ale dá se to. Hra je zajímavou variací na RTS se snadno pochopitelnými mechanismy. Náročnost nízká, ale zas nemůžete dělatúplné hovadiny. Vadila me hlavně šílená nepřehlednost přes všechnu tu džungli - ze začátku chaotické, ale pak si člověk zvykne. Kmeny, které byly vůči mě agresivní, jsem vyhladil. Tj. 3/5. Hra z toho usoudila že můj národ po válce prahne a v úvodu čtvrté epochy mi potvůrky fantazírovaly o tančících a atomockách, což mě docela sere. Časově je to opět kolem 3 hodin.

Ze čtvrté epochy jsem zatím viděl jen editaci radnice a vozítka. Vozítek asi bude k editaci víc. Obojí bylo už vopruz a mám pochyby že odsud dál bude Spore ještě zábavná. Opět lze měnit oblečení potvor, tentorkát už asi bez efektu na výkon.

Celkově mě štvou drastické přechody mezi jednotlivými obdobími - z amorfní věci plovoucí ve vodě, jsem měl rázem čtyřnohou potvoru, z té pak později přímo dvounožce s rukama. Meší výtky bych pak měl k herním dobám jenotlivých módů, taky k onomu systému vylepšení, kdy vám hra vnucuje vylepšení potovry za cenu horšího vzhledu a taky k faktu, že zatímco vzhled a s ním i většinu vlastností můžete kdykoliv zcela kompletně změnit, co bude vaší potravou se prakticky rozhodne v prvním stádiu. (Alespoň já pak nikde nenašel jiná, než masožravá ústa.) A samozřejmě mě štvě protěžování býložravců a mírového přístupu. Občas pak taky infantilnost, neb celá hra se ráda tváří, že cílová skupina jsou děti 4-8 let. Úroveň grafiky je celkem mizerná, ale nepředstavuje to problém. Zvukový doprovod hodnotím spíš kladně.

------------
Čtvrté stádium, nakonec bavilo podobně jako to třetí. Opět mám zásadní výhrady k protěžování agresivního postupu. Dary městům se ukázaly jako vyhazování peněz, neb všechna nakonec někdo jiný dobyl. Když na mapě zbyli poslední 4 říše, byl jsem velikost až druhý. Nakonec jsem zbyli dva, oba vojenští, poměr sil 3:7 pro druhou říši. Vztahy +103, další desetitisíce darů už k ničemu nevedly, a tak jsem ač nerad musel postupně vyhladit i je. Z toho taky plyne, že je to vlastně dost jednoduché. Opět. Ale nemůžu říct, že by mi to vadilo, alespoň se to příjemě hrálo. Jen mi občas chyběla nápověda - hra vám tady toho moc nevysvětlí a věci je třeba pochopit za chodu. Herní doba ... e.. do 5 hodin.

Poslední vesmírné stádium se po chvilce ukázalo jako neskutečný děs. Vesmírná mapa je naprosto nepřehledná. Většina misí vopruzuje s nesmyslným časovým limitem, jako by nestačilo že samy o sobě jsou dost protivné - takže se seru s nějakým výbíjením nemocnýho druhu, kterej musim hledat jak debil ručně, když lovim čtvrtou příšeru z pěti, dojde limit a trhni si nohou hráči. Do toho zachvíli každý něco chce, každá pitomá planeta otravuje, až už jeto proto že je někdo napadnul, nebo proto že mají pocit, že bysme jim měli zaplatit. Abyste si tyhle zprávy vůbec přečetli musíte se kolečkem dozoomovat na hvězdnou mapu - obvykle během plnění mise, která je časově omezená. Takže buď se vyseru na lovení lumíků a národ náboženských fanatiků ze mě bude dál žďímat prachy který rychle docházej, nebo mě zpraží domovská planeta že jsem se neobtěžoval ji bránit. A do toho ještě spojenci začnou otravovat s kdejakou zhovadilostí. A VŠUDE SI KURVA MUSIM DOLETĚT! Samozřejmě mechanismy zůstávají nevysvětleny, nějak se s tím hráči poper, zatím co tě bude otravovat celý okolní vesmír najednou.

Zatímco všechny předchozí epochy byly vcelku ok hratelné, tady jsem si přišel, že se mnou hra vesele vyjebává. Mohla to být zajímavá nenáročná lítačka v duchu dejme tomu s trochou nadsázky Darkstar One a trochou toho managementu, obchodu a politiky v pozadí. Místo toho je vesmírná doba naprostou buzerací hráče. Herní čas bude asi dost značný, bo galaxie se proti tomu co jsem za hodinu prozkoumal zdála pořád šíleně veliká a navíc pořád sakra musíte všude lítat osobně. Prostě ten závěr totálně dojebali.

Dohromady hodnotím slabších 75 (70/80/75/75/50). Vesmírná fáze by to hodnocení mohla teoreticky shodit, ale nakonec ji aspoň pro zatím budu spíš ignorovat. Stejně vidím nejvíc zábavy ve fázi zvířecí a vzato v potaz značené zjednodušení všeho, povedlo se tvůrcům až na pár kiksů předvést solidní vývoj inteligentního života. Teď si postavím dvě potovry, co jsem si vycucal z prstu, a půjdu se zas věnovat golfu. Zbytek v pro & proti

Pro: široké možosti editoru příšerek, fyziologické vlastnosti příšerky dědí srkz epochy

Proti: často nedostatečné možnosti editace, drastické přechody mezi epochami, vnucování herního stylu, protěžování mírové cesty, chaotičnost, infantilnost, totálně zpackaný vesmír, krátké první epochy, v editaci lze příšerku kdykoli kompletně překopat

+14+16 / -2
  • PC --
Ty komentáře pode mnou jsou skutečně dlouhé, rozhodně jsem je nečetl všechny, takže je možné, že řeknu něco, co už řekl někdo jiný, každopádně stručně a jasně:

Bez nějakého delšího přemýšlení můžu klidně říct, že nebýt editorů, byla by to, tedy aspoň z pohledu více či méně dospělého hráče, docela tragédie. Všechny složky hry mohly být daleko propracovanější. Rozhodně bych dost ocenil, kdybych si například mohl vytvořit několik druhů pozemních vozidel pro různé terény a taktiky. Ale ne, celé je to jenom o tom vytvořit si vozidlo naprosto libovolného tvaru, a čím víc zbraní na něj naskládáte, tím bude účinnější... WTF?

Dobře, zjevně je to hra pro děti. To je ale škoda. Být to seriózní higly-customable hra "pro dospělé", nejspíš bych si užil mnohem víc.

Pro: EDITORY, tak nějak to funguje a baví

Proti: Všechno je to děsně zjednodušené, hnusná grafika, infantilnost

+12+12 / 0
  • PC 90
Och, mé milované Spore. Oni ti zde ubližuji, hazí na tebe špínu. Upřímně jsem i já během prvního hraní párkrát zažil chvíle, kdy jsem si hru představoval jinak ale přesto jsem nikdy nebyl vyloženě nespokojen. Zřejmě se opět jedná o to, že Spore slibovalo něco co nesplnilo, a já si toho nevšiml a proto jsem výsledkem až moc nadšen.

Buněčná fáze:Cesta za získání rozumem, sympatická a zábavná.
Živočišná fáze:Mírně zdlouhavě, občas nějaký ten zásek.
Kmenová fáze:Kmenová fáze si hraje s teorii toho, že v jednu chvíli žilo na zemi více inteligentních druhů. Mě to přišlo opravdu zábavné, zvlášť jak se zde již projevily cesty z fáze jedna a dvě(podoba kmenového stanu)
Civilizační fáze:Náš druh uspěl, a nyní válčí mezi sebou. Města mají spíše než města představovat jednoduché státy nebo velmoce. Náboženství, Moc, a Obchod. Přesně to jsou hlavní artikly civilizace. Můžeme s tím nesouhlasit ale to je vše co s tím můžeme dělat.
Vesmírná fáze: Vesmírnou fázi mnozí nenávidí. Jde o to, že Spore nemá být dokonalý strategický simulátor o tom to PROSTĚ NENÍ! Jde o tvoření spojenců, případně ovládnutí jiných planet a přitom prozkoumávat vesmír a odhalovat jeho největší tajemství. S tím se musíte smířit.

'Spore je doslova hra na vyblbnutí, pro lidi, kteří mají dostatečně velkou fantazii. Hra vám možná nenabídne vytvořit si naprosto přesně náboženskou kulturu která si udržena pevnou víru a přesto se vydala do vesmíru. Ale dala vám možnost archetypu fanatiků a zbytek je už na vás, ve vaší hlavě vaší civilizaci promyslet. Hra nemá doslovný konec, ale má něco jako osvícení k čemu se mi lidé snažíme co nejvíce přiblížit. Je to vrchol evoluce, kterým právě hra teoreticky končí...ale pak už je to na vás. Budete si tvořit spojence? Ničit jiné civilizace a zabírat jejich planety? Nebo dokonce naprosto zničíte to zlo ve středu vesmíru? Ke hře se soustavě vracím tři roky, a brzy zřejmě opět přijde čas, kdy k tomu na pár týdnu usednu a vytvořím pár civilizací. Vyhovuje mi to, hra mi dává prostor, filozofické pozadí, a to vše okořeněné nevážným sympatickým humore. Jednoduše od tvůrců The sims.

Pro: Filozofický podtext(on tam vážně je) realistický vývoj okořeněný humorem.

Proti: Ano, uznávám, občas editor příšerek.

+9+9 / 0