Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Metroid

83
14 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
18.04.1994 SNES
20.08.2007 Wii
15.05.2013 WiiU
10.03.2016 3DS
Vývojáři:
, (sekundární)
The last Metroid is in captivity.

The galaxy is at peace...


Nájemná lovkyně Samus Aran porazila královnu metroidů na planetě SR388 a vzala s sebou poslední přeživší metroidí mládě, které odvezla na výzkumnou stanici Galaktické federace. Ta je ovšem téměř ihned přepadena vesmírnými piráty vedenými drakem Ridleyem, kteří metroida unesou na jejich renovovanou základnu na planetě Zebes. Samus po příletu zjišťuje, že piráti svou starou základnu Tourian opustili a vybudovali si novou, mnohem lépe chráněnou a opevněnou. Zámek jediné brány je navíc navázán na životní funkce několika vysoce nebezpečných tvorů a pirátských důstojníků včetně Ridleyho.

Naneštěstí pro ni si Samus nestihla na Zebes vzít žádnou dodatečnou výbavu svého bojového obleku, díky čemuž je v boji mnohem slabší a nedokáže se dostat do většiny oblastí, ať už díky nutnosti odpálit dveře power bombou nebo kvůli vysoké teplotě (vyžaduje Varia Ssuit). Planeta je však známá pro své ruiny rasy Chozo, kteří její oblek vyrobili, a nalezení dodatečných vylepšení by nemělo představovat problém. Piráti také na planetě nainstalovali na klíčových místech stanice pro zálohování dat (save station), mapové terminály a dobíjecí stanice, což činí její úkol znatelně jednodušším.

Super Metroid dále staví na základech minulých dílů a je opět částečně nelineární plošinovkou zasazenou do otevřeného světa. Díky výpočetní síle konzole SNES je to první díl s barevnou grafikou, která hru činí více atmosférickou než byly předchozí díly, což byl často vyzdvihovaný aspekt v dobových recenzích.

Kromě nových schopností Samus jako Grapple Beam nebo walljumping přináší Super Metroid do série i vylepšení jako automatickou mapu, možnost střílet do všech osmi směrů nebo kombinovat paprsky s různými účinky mezi sebou.

Super Metroid se běžně objevuje na žebříčcích nejlepších plošinovek všech dob, stal se inspirací mnoha nezávislých tvůrců a jednou z nejpopulárnějších her mezi komunitou speedrunnerů. Je společně se hrou Castlevania: Symphony of the Night základním kamenem žánru Metroidvania.

Série se dočkala pokračování až v roce 2002, kdy vyšly hry Metroid Fusion a Metroid Prime.


Poslední diskuzní příspěvek

Kunick: Jo, jsou tam super hry, ale některé z těch nej trestuhodně na SNES mini nedali, Chronotrigger a Final Fantasy 4 byly naprosto klíčové…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • SNES 95
Tahle hra je právoplatně nazývána jednou z nejlepších her všech dob. A to i při pohledu optikou dneška.

Technickému provedení není možné cokoliv vytknout. Grafika je na poměry konzole SNES skvělá, ozvučení je více než slušné a hudba prakticky dokonalá a výborně podkresluje jednotlivé oblasti a situace (bossfighty).

Herní náplň sice obnáší většinou boj, který je víceméně zbytečný, pokud vám zrovna nechybí energie nebo munice, protože nepřátelé se při opětovném vstupu do místnosti respawnují, a průzkum spojený s hledáním vylepšení pro power suit, které jsou doopravdy potřeba, jednak k tomu, se vůbec někam dostat, a jednak k porážce bossů, jejichž smrt z nějakého důvodu odemkne průchod do hlavního pirátského hnízda, kde už je možné problém únosu malého Metroida vyřešit jednou provždy, nicméně po většinu hry se nudit nebudete, různé oblasti vyžadují různý přístup a nová vylepšení přinesou do hry zcela novou mechaniku.

Největším problémem je ale to, že vám hra vůbec neřekne, co máte dělat, po úvodní scéně a levelu na vesmírné kolonii Ceres se Samus prostě ocitne na Zebesu a hráči, poraď si sám. Nějaká "databáze", kde by si hráč mohl přečíst o nepřítelích nebo o tom, co má dělat (jedinou radu v podobě věty "Find the metroid larva" hráč obdrží v případě smrti), jako je to třeba ve hře Another Metroid 2 remake. Ale chápu, tehdy se hry dělaly jinak a potřebné informace byly v manuálech (ale ani tam není napsáno, že do Tourianu se dostanete zničením bossů).

A navíc ne vždy je jasné, kudy jít, hra vás sice umí chytře uzamknout v jedné oblasti, odkud se prakticky nedá dostat jinak, než s použitím konkrétního vylepšení (dobrým příkladem je Ice Beam v Norfair, který je možné využít ke zmražení nepřátel a jejich použití jako plošin pro vyskákání zpět nahoru). Ale očekávejte, že si všechny oblasti budete muset projít několikrát, možná s vyjímkou Wrecked ship nebo vodního světa Maridia.

Nicméně tohle je celkem marginální, a když nevíte, co dál, vždy můžete jen tak hledat další generická vylepšení (více života a munice), dokud nenajdete cestu dál. Nicméně díky mapě, která byla fanoušky série velice vítaná, je vždy možné zjistit, kde jste ještě nebyli (pokud najdete mapový terminál a stáhnete si mapu dané oblasti, samozřejmě).

Ve zkratce - Skvělá hra, možná dokonce nejlepší, co kdy na SNES vyšlo.

Pro: grafika, hudba, hratelnost

Proti: nejasný cíl, bloudění

+14
  • SNES 100
Před chvíli jsem dojel tuto hru a nejlepší bude ji hodnotit za čerstva, takže co může takhle za čerstva říci o adventurní skákací plošinovce hráč jako já, který je na plošinovky v podstatě levý a celý život se věnuje RPG hrám, tahovým strategiím a adventurám?

Super Metroid láká už jen úvodním intrem, které napovídá, že tady půjde o dobrodružství, které budete chtít žít, že to nebude jen zběsilá automatová skákačka, kde se nepřátelé noří ze země a na konci každého levelu na vás vyskočí score. Navíc graficky jsou to pro mě orgie, pixel art grafika na 16 bity je pro mě prostě ráj. Hudba je doslova monumentální, má takový docela vetřelecký nádech. Mráz začíná běhat po zádech, No tohle budu muset zkusit, půjde mi to skákání a střílení nebo to zahodím po pár game overech?

Game over díky bohu na vás během hry nevyskočí, vždy je možno loadnout z posledně uložené pozice. Hurá, jsou tu savy. Vlastně tu nejsou žádné levely, hra se chová jako dungeon na placato. Postupně odkrýváte docela rozsáhlou mapu, tu jsou dveře, kde nejde jít, takže později, tadyhle nejde vyskočit, hmm, třeba si zapamatovat tohle místo, zatím půjdu jinudy....postupně se před vámi odkrývá dokonalá bludišťovka s tajnými skrýšemi, artefakty, výbavou, nepřáteli, bossy. Co vlastně chybí téhle hře k RPG? Jen vývoj statistik a sbírání expů, to tady není a překvapivě...nevadí. Řekl jsem dungeon na placato? Jo, tak to je a nebo taky Zelda na stojato, jak kdo chce. Celé bludiště vás bude fascinovat, jak funguje, jak je zde promyšlený každý detail. Když najdete nové vylepšení pro svou postavu, které se krásně zapisuje do inventáře, tak se ťuknete do čela, jo, tohle je přesně to, co mi pomůže projít támhle tu pasáž, kde nešlo před tím jít.

Plošinovky bývají frustrující, buďto vsází na zběsilé přeskákání různých pohyblivých překážek, nebo na zběsilém otáčení se s postavou za stálého stisknutí fire a kosení nekonečných zástupů nepřátel. V Super Metroidovi vás nic takového frustrovat nebude. Jo, jsou zde nějaké zběsilé pasáže, ale jinak se vesměs jedná o rozvážný gameplay, tamhle sestřelím tohle a tohle a pak vymyslím, jak to tu celé přeskáču. Boss fighty jsou na tom podobně, po pár smrtích pochopíte, že je třeba zapojit mozek a nenavalit do bosse všechny rakety, že každý ten fight má nějakou zákonitost a přesně vyžaduje použití nalezených zbraní a nářadí.

Udělátek, které lze použít pro řešení tohoto dungeonu na placato, je zde spousta, tu se musíte proměnit v kuličku a prokoulet se nizoučkými chodbičkami, jinde zase vystřelujete kotvu, abyste se zachytili u stropu a zhoupli přes propast, zdí k demolici různými způsoby je zde nespočet, takže používáte dva druhy min nebo dva druhy raket. Najdete lepší zbroj i lepší střelivo. Vše do sebe zapadá. Takto sofistikované prostředí v plošinovce najdete už jen v Castlevaniích (počínaje tedy dílem Symphony of the Night). Ne nadarmo si tyto hry vytvořily v podstatě vlastní žánr, kterému se říká Metroidvania.

Co říci závěrem? Prostě tahle hra je dobrodružství s dech beroucí atmosférou, grafikou, hudbou a strukturou úrovní. Hra používá mix gameplaye plošinovky, adventury a svým způsobem i RPG. Stěžejní je ta plošinkovitost a Super Metroid je tou nejlepší reklamou pro hry tohoto druhu. A bacha, tahle hra vyvolává totální závislost. Když něco nejde, že byste s tím nejraději praštili, tak to vypnete a za hodinu, jak se uklidníte, už cítíte takové to svrbění typu, ne, jdu to zkusit, teď to půjde :-)

Dodatek k historii Metroid série:
1986 vychází na konzoli NES první Metroid.
1991 vychází na Gameboye Metroid II: Return of Samus, který se dočkal v roce 2017 velmi pěkného remaku na konzoli Nintendo 3DS pod názvem Samus Returns.
1994 Super Metroid je třetím dílem a vychází na Super Nintendo.
2002 Posledním čtvrtým dílem plošinkového Metroida je Metroid Fusion, který vychází na Gameboy Advanced.
2004 Vychází na Gameboy advanced vylepšený první díl pod názvem Zero Mission obohacený o lepší grafiku a nové prostředí.

Následně série pokračovala v podobě 3D stříleček z vlastního pohledu pod názvem Metroid Prime:
2002 Metroid Prime (Game Cube)
2004 Metroid Prime 2: Echoes (Game Cube, Wii)
2006 Metroid Prime Hunters (NDS, Wii)
2007 Metroid Prime 3: Corruption (Wii)
2016 Metroid Prime: Federation Force (3DS)

2010 Na konzoli Wii U vychází Metroid: Other M vypadající tak trochu jako Tombriderovka.

Pro: Atmosféra, struktura úrovní, grafika, hudba, celkový gameplay.

Proti: Nothing.

+11