Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Metroid

82
13 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
18.04.1994 SNES
20.08.2007 Wii
15.05.2013 WiiU
10.03.2016 3DS
Vývojáři:
Nintendo Research & Development 1, Intelligent Systems (sekundární)
The last Metroid is in captivity.

The galaxy is at peace...


Nájemná lovkyně Samus Aran porazila královnu metroidů na planetě SR388 a vzala s sebou poslední přeživší metroidí mládě, které odvezla na výzkumnou stanici Galaktické federace. Ta je ovšem téměř ihned přepadena vesmírnými piráty vedenými drakem Ridleyem, kteří metroida unesou na jejich renovovanou základnu na planetě Zebes. Samus po příletu zjišťuje, že piráti svou starou základnu Tourian opustili a vybudovali si novou, mnohem lépe chráněnou a opevněnou. Zámek jediné brány je navíc navázán na životní funkce několika vysoce nebezpečných tvorů a pirátských důstojníků včetně Ridleyho.

Naneštěstí pro ni si Samus nestihla na Zebes vzít žádnou dodatečnou výbavu svého bojového obleku, díky čemuž je v boji mnohem slabší a nedokáže se dostat do většiny oblastí, ať už díky nutnosti odpálit dveře power bombou nebo kvůli vysoké teplotě (vyžaduje Varia Ssuit). Planeta je však známá pro své ruiny rasy Chozo, kteří její oblek vyrobili, a nalezení dodatečných vylepšení by nemělo představovat problém. Piráti také na planetě nainstalovali na klíčových místech stanice pro zálohování dat (save station), mapové terminály a dobíjecí stanice, což činí její úkol znatelně jednodušším.

Super Metroid dále staví na základech minulých dílů a je opět částečně nelineární plošinovkou zasazenou do otevřeného světa. Díky výpočetní síle konzole SNES je to první díl s barevnou grafikou, která hru činí více atmosférickou než byly předchozí díly, což byl často vyzdvihovaný aspekt v dobových recenzích.

Kromě nových schopností Samus jako Grapple Beam nebo walljumping přináší Super Metroid do série i vylepšení jako automatickou mapu, možnost střílet do všech osmi směrů nebo kombinovat paprsky s různými účinky mezi sebou.

Super Metroid se běžně objevuje na žebříčcích nejlepších plošinovek všech dob, stal se inspirací mnoha nezávislých tvůrců a jednou z nejpopulárnějších her mezi komunitou speedrunnerů. Je společně se hrou Castlevania: Symphony of the Night základním kamenem žánru Metroidvania.

Série se dočkala pokračování až v roce 2002, kdy vyšly hry Metroid Fusion a Metroid Prime.


Poslední diskuzní příspěvek

Kunick: Jo, jsou tam super hry, ale některé z těch nej trestuhodně na SNES mini nedali, Chronotrigger a Final Fantasy 4 byly naprosto klíčové…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • SNES 95
Tahle hra je právoplatně nazývána jednou z nejlepších her všech dob. A to i při pohledu optikou dneška.

Technickému provedení není možné cokoliv vytknout. Grafika je na poměry konzole SNES skvělá, ozvučení je více než slušné a hudba prakticky dokonalá a výborně podkresluje jednotlivé oblasti a situace (bossfighty).

Herní náplň sice obnáší většinou boj, který je víceméně zbytečný, pokud vám zrovna nechybí energie nebo munice, protože nepřátelé se při opětovném vstupu do místnosti respawnují, a průzkum spojený s hledáním vylepšení pro power suit, které jsou doopravdy potřeba, jednak k tomu, se vůbec někam dostat, a jednak k porážce bossů, jejichž smrt z nějakého důvodu odemkne průchod do hlavního pirátského hnízda, kde už je možné problém únosu malého Metroida vyřešit jednou provždy, nicméně po většinu hry se nudit nebudete, různé oblasti vyžadují různý přístup a nová vylepšení přinesou do hry zcela novou mechaniku.

Největším problémem je ale to, že vám hra vůbec neřekne, co máte dělat, po úvodní scéně a levelu na vesmírné kolonii Ceres se Samus prostě ocitne na Zebesu a hráči, poraď si sám. Nějaká "databáze", kde by si hráč mohl přečíst o nepřítelích nebo o tom, co má dělat (jedinou radu v podobě věty "Find the metroid larva" hráč obdrží v případě smrti), jako je to třeba ve hře Another Metroid 2 remake. Ale chápu, tehdy se hry dělaly jinak a potřebné informace byly v manuálech (ale ani tam není napsáno, že do Tourianu se dostanete zničením bossů).

A navíc ne vždy je jasné, kudy jít, hra vás sice umí chytře uzamknout v jedné oblasti, odkud se prakticky nedá dostat jinak, než s použitím konkrétního vylepšení (dobrým příkladem je Ice Beam v Norfair, který je možné využít ke zmražení nepřátel a jejich použití jako plošin pro vyskákání zpět nahoru). Ale očekávejte, že si všechny oblasti budete muset projít několikrát, možná s vyjímkou Wrecked ship nebo vodního světa Maridia.

Nicméně tohle je celkem marginální, a když nevíte, co dál, vždy můžete jen tak hledat další generická vylepšení (více života a munice), dokud nenajdete cestu dál. Nicméně díky mapě, která byla fanoušky série velice vítaná, je vždy možné zjistit, kde jste ještě nebyli (pokud najdete mapový terminál a stáhnete si mapu dané oblasti, samozřejmě).

Ve zkratce - Skvělá hra, možná dokonce nejlepší, co kdy na SNES vyšlo.

Pro: grafika, hudba, hratelnost

Proti: nejasný cíl, bloudění

+14