Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Wolfenstein: The Old Blood

  • PC 80
Když vyšel Wolfenstein: New Order, bylo to příjemné překvapení a povedené oživení slavné série. Přinesl svěží mechaniky, povedený příběh a skvěle kombinoval tradiční a moderní hratelnost. Datadisk Old Blood je zaměřen spíše na tradičnější fanoušky. Jde o poctu skvělému Return to Castle Wolfenstein. Hrad a ikonická lanovka brnkají na nostalgickou strunu a nadpřirozené prvky také připomínají spíše začátky série. Prostředí nejsou zdaleka tak variabilní jako v New Order, jde pouze o hrad a jeho okolí, ale díky kratší herní době to nevadí. Projití příběhu trvá zhruba 6h, ale splnění vedlejších aktivit a vysbírání všeho trvá minimálně 3x tolik. Novou hratelnost přináší trubka, která jde použít jako zbraň, páčidlo a dokonce i na lezení po stěnách. Příběh je proti New Orderu slabší a předvídatelný, ale dobře zapadá do světa Wolfensteina.

Jako bonus je tentokrát přítomno všech deset levelů první epizody klasického Wolfenstein 3D. V každé z devíti kapitol příběhu je tak nutné hledat lůžko na vyspání a prožití historické noční můry. Zajímavě je řešen přechod do desáté, tajné úrovně. Nedojde k novému načtení, ale hráč je vyvezen do nového patra výtahem. Jako sběratelské předměty slouží pro sérii typické zlato doplněné o dopisy dokreslující příběh. V noční můře je třeba hledat stříbro. V těchto starých levelech jsou nepříjemně zvětšené prostory a tím otravné a pomalé přebíhání místností a chodeb. Po projití jednotlivých kapitol se odemykají výzvy. Jde o arény ve kterých je nutno vystřílet co nejefektivněji všechny nepřátele a získat tak co nejvyšší skóre a medaili. Při pečlivém průchodu je také možno odemknout obrázky postav a prostředí. Také odemčení všech perků chvíli zabere, probíhá totiž plněním specifických činností během hraní(zabití určitým způsobem nebo zbraní...).

Samotná akce běží perfektně a neměl jsem problém hrát rambo stylem ani se většinou úrovně proplížit. Technicky bylo vše bez problémů. Ke hře existuje povedená a bezproblémová čeština. Datadisk je také prošpikován odkazy na jiné hry. Old Blood je povedený datadisk a pro fanouška série jde o velice příjemný zážitek.
+36

Broken Sword: The Shadow of the Templars

  • PC 100
Zpátky k adventurám. Broken Sword má v mém srdci zvláštní místo. Někde rok po vydání to byla první adventura, kterou jsem sledoval a zkoušel v jedné dávno zapomenuté herně v Brně. Byl to úžasný zážitek, který jsem si mnohokrát zopakoval už v pohodlí domova.

A ani po letech se na tom nic nemění. Broken Sword je adventurní klenot vyladěný k naprosté dokonalosti. Začnu třeba grafikou - ta je na rok vzniku neskutečná - malebné obrazy, naprosto plynulá animace veškerých úkonů, atmosféra, která Vám dává pocit, že jste opravdu tam. V romantické Paříži, drsném Irsku, horkém Španělsku či exotické Sýrii. K tomu se na pravých místech přidávají perfektní animované filmečky plné akce.

Stejně skvělý je i příběh. Americký turista George Stobbart je v Paříži svědkem bombového útoku, který zdemoluje kavárnu a zabije profesora Plantarda. Vrahem je klaun a protože policie se do pátrání nehrne, George se s pomocí sličné novinářky Nico Collardové pouští do pátrání. To ho zavede na exotická místa po celém světě, poodhalí historii templářů a také skupiny novodobých templářů, která chce znovu získat ztracenou slávu a vládu nad světem. Příběh je dobrodružný, napínavý, akční, je v něm místo na humor ale jen takový jemný, doplňující, který neruší napínavý příběh. Dialogy či postavy jsou fantasticky napsané a vymyšlené.

A do třetice hratelnost. Broken Sword má všechno, co mají moderní adventury a co v půlce 90. let ještě rozhodně nebylo zvykem. Ovládání funguje jedním kurzorem, které se na příslušných místech mění v lupu (prozkoumat), ozubené kolečko (použít) či ruku (sebrat). Pravým tlačítkem si pak prohlížíte. Rozhovory s postavami fungují na principu dotazů na jednotlivá témata formou obrázků, případně se každého můžete zeptat na každý předmět ve svém inventáři (a případně ho tak i použít). Reakce na některé předměty (oslizlý kapesník) jsou k nezaplacení :). Aktivních míst je docela málo, ale jsou dobře viditelná, drtivá většina akcí je přísně logických, nikde nebloudíte, nevracíte se, nepoužíváte šílené kombinace. Hra se vyhýbá veškerému pixelhuntingu, dead endům, zákeřnostem typu čekání na něco. Jediný problém je samozřejmě notorický známý kozel. Jedinou výtkou jsou animované akční sekvence, po jejichž konci musíte rychle něco udělat, jinak je po Vás. Ano Broken Sword je díky tomu všemu (a také díky mé paměti) v podstatě velice snadnou hrou, ale vůbec mi to nevadí. Stupidní zákysy Vás aspoň nebrzdí v prožívání parádního příběhu.

Broken Sword je jednoznačně klasika, která podle mého skromného názoru nechává v grafice, hratelnosti a dejme tomu i tradičním příběhu za sebou veškerou adventurní konkurenci roku 1996.

Pro: Malebná grafika, animace, perfektní postavy, dialogy a příběh, logická hratelnost a jednoduché ovládání.

+32

Horké léto, aneb Majer v akci

  • PC 70
Jednoduchá ptákovina na uvolnění. Druhá kapitola mi už přišla nadbytečná, ale o propojení s První, Barbaru ve vaně a napodobeného! Sobotu v garáži bych nechtěl přijít.
Balíkovské bonmoty tak poctivé, že jim musíte chtě nechtě přijít časem na chuť: kecy kolem Opičí bomby; "Skála. Divná to rostlina."; všudypřítomný univerzální Bernardýn a MOJE bezedná plechovka; Zemanův Ionizační Chemomorfní Galvanizátor a "Dominikovi to vadit nebude" či ráčkující papoušek nazývající Majera dokonale trefně - Mamlas.

Příjemná ruční grafika ve stylu Trnky Brnky sedne a zvuky nepotřebují hudební doprovod.

Inventář měli dát na klávesovou zkratku. Napadá mě I.

Účelově pokroucená (kreativní a vesele frustrující) logika kombinování předmětů a akcí a tajnůstkářské pozadí: První zásek, když jsem nenašel cestu za stanem k moři k hrochovi; První nakouknutí do návodu, když jsem jako ostatní nevěděl co s tou třetí ingrediencí lepidla - napadlo mě, že vezme zrcátko ségře o kterém se sama zmiňovala a její padající slzy prolité nad zničeným líčením a rozcuchanými vlasy nasbírám do kokosové misky :) - tohle matení nepoužitelnými předměty a náznaky zavádějících dějových uliček bylo jak psaní vlastního Majerova dobrodružství - Druhé použití návodu, když jsem si nevšiml pidi detailu láhve ve sklepě; Třetí, když jsem si myslel, že žebříkem vyleze k oknu ne ke zdi, protože ten žebřík byl prostě malej! a Naposledy, když už jsem chtěl finišovat a mátla mě anténa na bouráku. Rrrráčkující papouch mi za arrrrašídy dal drrrát. Dobrrrý ne :)

Proti: Druhá polovina měla být druhá hra.

+17

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

  • PC 90
Tak tuhle hru jsem absolutně neměla v plánu hrát. Vlastně jsem ji dokonce zavrhla hned po tom, co jsem tehdy viděla pár obrázků ze hry (kde byli zachyceni samozřejmě ti nejhnusnější nestvůry). Svoji bojácnost jsem se ale nakonec rozhodla překonat, jelikož mi k uším neustále doléhala masírka z různých stran, jak je ta hra úžasná, a že si ji zkrátka musím zahrát.

Vylosovala jsem si postavu z klanu Malkavian a pustila se do hraní. Na hlasy, které mé postavě neustále zněly v hlavě, jsem si zvykla celkem snadno. Naopak u konverzací s jinými postavami jsem narazila na spoustu wtf momentů a upřímně jsem se častokrát nad volbou odpovědí dost pobavila.

Ve hře mě nejvíce nadchly různorodé originální úkoly, u kterých se nenašel snad žádný, který by mě nezajímal, či nebavil. Vyjma úkolu, kdy jsem musela po nějakou dobu utíkat před obrovským vlkodlakem. Ten byl pro mě dost frustrující. Vždy jsem se snažila, co šlo, vyřešit bez násilí.

Během hraní jsem málem několikrát dostala infarkt. Poprvé to bylo v obchodě s protézami, kde jsem teda tušila nějakou boudu, ale stejně jsem vylítla, když na mě najednou naběhl šílený obchodník. Do některých lokací se mi ani nechtělo, protože bylo úplně jasné, že tam na mě bude číhat něco hnusného. S trochou nadávek se mi vším ale podařilo projít, a ta úleva, když už jsem měla splněn úkol, byla následně nepopsatelná.

Schopnosti, kterými moje Malkavianka disponovala, jsem využívala dost často. Nejvíce se mi hodila neviditelnost a maniodeprese, při které zasažený protivník nějakou dobu nemohl bojovat. U bossfightů mi ale samozřejmě obě tyto schopnosti byly téměř k ničemu.

Za nejtěžší bossfight z celé hry považuji boj s bratry Chang, chránící sarkofág. Tento boj jsem nechtěně absolvovala dvakrát. Poprvé jsem měla štěstí, že se jeden bratr po nějaké době bugnul, tak jsem je v pohodě oba zabila. Pak jsem ale zjistila, že se mi zrušil jiný úkol, který jsem ještě v té vile nesplnila (Dirty Dishes), a tak jsem si dala později repete. Napodruhé byl ten boj solidní záhul a až po několika pokusech se mi ho podařilo vyhrát. Nepříjemných soubojů bylo ve hře více, naštěstí jsem se už ale u žádného na dlouho nezasekla.

Ze zbraní jsem si nakonec nejvíce oblíbila Colt Anaconda, jak kvůli přesným zásahům, tak kvůli celkem rychlému přebíjení. Málokterou lokaci se mi však podařilo projít pouze s jednou zbraní. Nedostatek nábojů mě občas dostal do zoufalých situací, kdy jsem musela s náboji šetřit, a tak jsem volila zákeřné zabíjení nepřátel zezadu.

Mé srdce mě již od začátku táhlo k Jackovi a Anarchům, protože šašek ve věži a královna zrcadel mi byli krajně nesympatičtí.

Jsem ráda, že jsem se nechala přesvědčit a hru si zahrála. Ač můj prvotní strach byl částečně oprávněný, ze hry jsem nadšená a přidávám se k těm, kteří hru všemi směry doporučují.
+72 +73 −1

J.U.L.I.A.: Among the Stars

  • PC 75
Zlaté české ručičky se opět projevily a vykouzlily krásnou adventuru. Je vidět, že point and click mechanika je trochu v pozadí a různé logické minihry hrají přinejmenším stejně důležitou roli. Dočkáme se napínavého zjišťování příběhu pomoci dobývání se do datapadů (i když je součástí celkem povedený deník, podobně jako u Stasis nebo Mean Streets doporučuji u počítače používat vlastní bloček). Ten využijete i v dalších poznámkách, týkajících se puzzlů či orientace ohledně příběhu. Z miniher mi nejoriginálnější přišel asi systém vylepšování svého robota, kdy dostanete podrobný návod na sestavení obvodu, jenže nedostanete všechny dílky a tak musíte přemýšlet, jak obvody zkrátit a přitom zachovat jejich funkcionalitu.

Ze začátku jsem měl trochu problém s příběhem, který neměl takový spád jako jsem byl zvyklý. Na konci mě také překvapily trochu neadekvátní reakce hrdinky v dialozích na odhalení příběhu, ale nakonec jsem byl spokojen. Hodně tomu pomáhá i příjemný britský dabing, překvapivě dobré animace/videa a příběh, co se vyhnul hlavním klišé. U interface je trošku náročnější se zorientovat (do konce hry jsem nezjistil, jak se mohu po návratu z interface vrátit na herní obrazovku bez toho, abych na planetu znovu přiletěl). Zamrzí, že u mnoha předmětů hrdinka komentuje pouze jednou a popis věci se nezmění (například zjistíte čí je mrtvola, ale popis se nezmění a když zapomenete o koho se jedná, tak už to nezjistíte).

Celkově jsem však nesmírně příjemně překvapen a hru bych doporučil všem. co mají rádi adventury z vlastního pohledu, putování po neznámých planetách a odkrývání příběhu ztracené posádky.

Pro: Putování po hvězdné soustavě, minihry/puzzle, příběh

Proti: Občas zmatečný interface, popis předmětů se nemění

+20

Alien Rage

  • PC --
"Experience a truly intense, oldschool styled shooter game!" Tedy, pokud za old-school považujete Battlefield 3 nebo Bulletstorm.

- lineární levely bez špetky explorace (a k tomu ukazatel toho, kam máte jít, kdyby náhodou vaše dvojciferné IQ mělo stejnou hodnotu jako hodnocení hry tady na databázi)
- střelba přes mířidla (bez toho nic netrefíte) do nepřátel, jenž se do prázdných úrovní teleportují až po vstupu hráče a jejich AI připomíná spíše nějaký cover-based shooter
- při akci neustále vyskakující různá čísílka a medaile (abyste nezapomněli, jaký jste pašák)
- regenerující se zdraví, prakticky zbytečná klávesa pro skok, nemožnost mít u sebe v jednu chvíli více než pár zbraní atd.

Chybí tomu už jen ty QTE při otevírání dveří.
+11

The Expendables 2: Videogame

  • PC 25
Herní výzva 2019 - číslo 5. Adaptace

Vezměte ty největší svalovce a střelce akčních filmů a vložte je do jednoho jediného akčního, výbušného, bombastického, krvavého filmu a vznikne vám "The Expendables". No a druhý díl se dočkal svého herního zpracování, které řekněme si na rovinu, nestojí příliš za moc.

Příběh hry je utvořen podle filmu a není zde, ani příliš vyprávěn. Nedočkáte se ani žádných cutscén z filmu, pouze nějakých přechodů v rámci hry.

Hratelnost, kdy si můžete vybrat jednu ze čtyř hlavních postav a libovolně mezi nimi během mise přepínat, není špatný, ale ve své podstatě jsem využíval postavy pouze dvě. Hra je tedy vhodná pro hraní až čtyřech hráčů. Možnost zahrát si ji s někým v coopu, jsem neměl, což je škoda, protože by to trochu ovlivnilo mé hodnocení.

Teď k té hratelnosti. Mise jsou rozděleny do 4 kapitol po 5 misích, které na sebe navazují. V každé kapitole se jedná o jednu konkrétní oblast z filmu. Hra je viděna z pohledu třetí osoby, ale více shora. Jedná se o čistou arkádu a valí se na vás tuny nepřátel, které můžete postřílet. Ovšem ti vás mají pouze zdržet, protože nemají příliš přesnou mušku a tak vás smrt jen tak nepostihne. Pokud vás přece nějakou náhodou zabijí, stačí se přepnout na jinou postavu a vyléčit postavu postřelenou. Asi po 4. misi jsem zjistil, že není problém úrovně v rychlém tempu probíhat a nepřátele příliš nestřílet. Jediné, kde musíte například vystřílet všechny nepřátele je poslední obrazovka nebo pokud dostanete nějakou challenge (znič tank nebo vrtulník).

Hra nepřináší nic kloudného, ani po stránce grafické či zvukové. Vše je takové mdlé a jakoby odfláknuté.

Pro: Možnost volby postav a jejich přepínání, krátkost

Proti: Nenáročnost, zbytečný počet nepřátel, chybějící zajímavá či chytlavá hudba

+8

Trine

  • PC 75
Trine je pravděpodobně ta absolutně nejvíc klišoidní fantasy hra, s jakou jsem kdy měl tu čest. Když mě kámoš ukecal, abychom si ji zahráli, mrkl jsem se nejdřív na svou nejoblíbenější herní databázi a zjistil, že to není úplně nejhůř hodnocený. Když jsme to pak ale zapli, po pár prvních minutách jsem se na kámoše podíval uhrančivým pohledem typu: Jako fakt? :/ Kámoš ale naléhal abych tomu dal šanci. A nakonec jsem vlastně tolik nelitoval.

Samotná narace je fakt jeden obrovitánský kýč. Starý vypravěč, snažící se mluvit moudrým a vyrovnaným hlasem, který říká věci ve stylu: ,,A tak se naši hrdinové vydali na fantastickou cestu plnou dobrodružství a kouzel.“ Do toho všeho tam ještě furt krouží onen Trine, který je v podstatě neživou obdobou Aslana z Narnie, to znamená velkou deus ex machinou a pravým opakem Brouka Pytlíka, tedy že opravdu všechno ví, všechno zná, všechno viděl, všude byl. Navíc hlavní postavy vypadají opravdu strašně prvoplánově. Ale v tom kýči je právě onen zakopaný pes. Tvůrci moc dobře vědí, že jejich hra stopro nebude patřit k nejoriginálnějším hrám všech dob, proto se s onou neoriginalitou snaží pracovat co nejlíp, přičemž se jí snaží dodat co nejpůsobivější kouzlo. A z velké části to opravdu vychází. Onen zábavný side scrollingový gameplay má šmrnc, hezký odsýpá, plus člověk se ho rychle naučí. I když určitý stereotyp se může po čase dostavit.

Samotný gameplay je opravdu moc pěkný. I když jsem teda rychle zjistil, že úplně nejzábavnější postavou je zlodějka. Válečník je na můj vkus až příliš tuctový, plus za čaroděje mě to nikdy moc nebavilo (ani mi to nešlo). Ale zlodějka se svým záchytným lanem může tarzanovat a se štylem likvidovat veškeré nepřátele za pomocí svého luku a šípů. To bylo něco pro mě. Nemůžu ovšem úplně říct, že by mě ta hra nějak zvlášť okouzlila. Hraní s kámošem tomu samozřejmě dodávalo na zábavě, ale asi tohle není úplně můj typ. Vizuálně to vypadá opravdu krásně, plus celkově fyzika je zde velice působivá, ale trochu se bojím, že kdybych to hrál pouze sám, asi bych to nedohrál.

Hrát s více lidmi je skoro povinnost. Trine mě sice nijak zvlášť ze židle nezvedl, ale jako nenáročná mydlina s kámoši to slouží věru dobře.

Pro: Pěkný vizuál, fyzika, hratelnost s více hráči

Proti: někdy stereotyp, může omrzet

+28

Medal of Honor: Allied Assault - Breakthrough

  • PC 70
MOHAA: Breakthrough je druhým a posledním datadiskem, který uzavírá PC edici Medal of Honor: Allied Assault. Tentokrát vznikl v dílně externího vývojáře, studia TKO Software, což je na hře poznat.

Autoři si zvolili v druhoválečných hrách poměrně neorané pole a přinášejí nám do hry neznámá bojiště, konkrétně na Sicílii a v Itálii, první kampaň se odehrává v severní Africe, kterou jste si mohli projít již v předchozích částech MOHAA.

Tvorba odlišných autorů je poznat na kosmeticky změněném interface a hlavně se mi zdála poněkud vylepšená grafika. Originální je první africká mise odehrávající se v písečné bouři, kde opravdu v mlze písku nevidíte takřka nic, což dodalo na realitě. Pozitivně kvituji také přitomnost exotických italských zbraní, které jsou vítaným osvěžením do všeobecně známého arzenálu vojsk Druhé světové války.

Herní náplň je prakticky identická jako v MOHAA. Opět najdete různé typy misí, které se průběžně střídají a dodávají hře na pestrosti. Takže se stereotyp nedostavil, ani když jsem všechny tři MOHAA hry odehrál prakticky v jednom zátahu. Design je tentokrát značně lineární, dokonce více než v přídavku Spearhead.

To by ani nevadilo, ale designéři se tentokrát rozhodli hráče potrápit. Cožpak o to, větší obtížnost by se dala pochopit, když jde o datadisk, ale co mi vadilo, bylo značně omezené množství munice. Zatímco u předchozích her jsem měl vždy čím střílet a munice padala ze zabitých vojáků, tady jsem mnohdy musel sahat po pistoli, a i tak bylo potřeba municí šetřit, což vadilo hlavně při palbě zdálky na kulometné palposty, kde přesné zaměření nebylo možné. Takže místy hratelnost trochu kolísala.

Navíc opětovně zlobily scripty. Kupříkladu při dobývání stanoviště s vlakem, kde zezadu přijíždí vůz s nepřátelskou posilou. Při nahrávání pozice se situace střídala, jednou přijel, jindy nepřijel. Taky jsem prskal u finální fáze třetí kampaně, kde nebyl zcela jasný cíl. Dostal jsem za úkol zničit nepřátelskou artilerii a najít přeživší kamarády.

Kanóny jsem všechny zničil, v opevněném dvoře stál ten poslední, u kterého bůhvíproč nebyl zvýrazněn indikátor k přiložení nálože. Až později mi docvaklo, že musím probourat dělem zeď a až potom šlo dělo zničit. Po zvládnutí útrpné ochrany uvězněných kamarádů stále nebyl úkol se zničením děl splněn. Příčinou bylo nejasné spontánní oživení předtím zničeného kanónu! Zkrátka hra si v tuto chvíli asi žila vlastním životem.

Breakthrough důstojně navazuje na předchozí MOHAA materiál, ale jeví se mi, zejména díky vysoké obtížnosti a omezené munici, herně jako nejslabší. Ale i tak za doporučení jistě stojí.

Pro: Atmosféra i hratelnost ve stylu původní hry. Nová a nezprofanovaná bojiště WWII. Neznámé italské zbraně.

Proti: Poměrně náročná obtížnost. Málo munice. Chyby ve skriptech.

+27

Homefront

  • PC 30
Uf tak to bylo opravdu otřesné. Homefront se snaží vykrádat několik legendárních dílů Call of Duty a tragikomicky v tom selhává. Výčet záporů by mohl být velmi dlouhý, ale zkusím to zkrátit.

Nápady hra opravdu moc neoplývá. Jednotlivé úkoly ve velmi kratičké kampani se omezují v lepším případě na "prostřílej se na konec tunelu", v horším "ochraň parťáky, než dojdou na konec" - všemi nenáviděný objective, který nevím proč někteří vývojáři pořád do her cpou. Setting alternativní budoucnosti má celkem potenciál, ale je vlastně vyprávěný jen na novinových útržcích. V samotné kampani se vlastně žádná zápletka neodehraje, kromě obligátního "Korejci špatní, střilej je". Většinu misí tak akorát běháte za extrémně nesympatickým drsňákem, který co pět minut vykřikne "Čas na plán B!!!" a udělá něco naprosto stupidního. A samozřejmě to vždy nějak na haluz vyjde. Vrcholem absurdity je poslední mise, kde tento rambo odbojář štěká rozkazy na profesionální vojáky americké armády. Příšerně nepovedená "stealth" mise je hřebíčkem do rakve.

Drobnějším nedostatkem jsou velmi nepříjemné zvuky zbraní, kterých je ve hře asi převratných šest kousků. Co je mnohem horší, je otřesný a odporný level design. Vývojáři se prostě nepárali s ničím, co je více jak 3 metry od přímé cesty k cíli. Výsledkem jsou prázdné místnosti, nesmyslné objekty, neviditelné stěny a ploty, za kterými je velká rozplizlá textura ničeho. K dokonalosti je toto dotažené na konci, kde je Golden Gate Bridge táhnoucí se odnikud nikam - prostě končí ve vzduchu a je asi vaše blbost, pokud si toho všimnete. Na rok 2011 naprosto nepřípustně odfláknutá záležitost, kvalitativně připomínající spíš původní Call of Duty z roku 2003. Nikdy víc.
+18

Don't Knock Twice

  • XOne 70
Tato hra pro mě nebyla špatná ačkoliv měla v sobě spousty chyb jako například bugů.
Graficky to nebylo zas tak špatný ale stíny byli docela nekvalitní, ovládání bylo dobré.
Hra nemá cutscény takže celý příběh musíte číst přes knihy.
Hra je doopravdy krátká, poprvé jsem jí dohrál za 2 hodiny a podruhé za 15 minut.
A hodně na prd je to že v domě vás příšera nehoní to znamená že jumpscary které ve hře jsou, jsou opakované takže když si hru budete chtít zahrát podruhé už vás nic nevystraší.
Dům je jinak docela pěkný a velký.

Pro: Grafika, spracování příšery, docela kvalitní jumpscary, atmosféra, dům

Proti: Extrémně krátký příběh, příšera vás po domě nehoní, málo jumpscarů, chyby v grafice

+4

Spear of Destiny

  • PC --
Překvapivě i dnes dobře hratelné.

Hra od hráče vyžaduje dvě věci - orientační smysl a pohotové reflexy. Úrovně často připomínají až bludiště, automapa chybí, a hráč je tak nucen si pozici důležitých předmětů a zamčených dveří udržovat v paměti. Střety s nepřáteli mají spád, stačí pár ran a jeden z vás leží na zemi.

Na první pohled se jedná o hru z "doby, kdy hry byly jednodušší". Sám jsem nečekal, že u toho vydržím - hratelnost typu Wolfenstein 3D jsem měl za překonanou. Po dohrání můžu upřímně říct, že Spear of Destiny nabízí hratelnost komplexnější než třeba Battlefield: Bad Company 2 nebo Medal of Honor, které jsem zkoušel předtím. Ty totiž vyžadují od hráče pouze ty reflexy. Všechno ostatní je jen balast a hratelnostní prvky typu "press X for awesome". Spear of Destiny na hráče klade větší nároky, a o to uspokojivější je hrou procházet.
+21

Hitman

  • PC 85
S tímto dílem jsem se poprvé setkala před rokem a abych pravdu řekla, tak to bylo pro mě dobrá hra, ale po jejím dohrání jsem si říkala, že nějak moc nemám důvod se k ní už vracet. Jenže to jsem k tomu přistupovala čistě jako k příběhové hře. Vím, že není moc příběhová, ale mám na mysli spíše to, že jsem dané lokace jen tak jednou, dvakrát prošla a tím to pro mě skončilo. Ovšem nakonec jsem se k Hitmanovi vrátila, s jiným přístupem, splnila všechny achievementy a hru hodnotím o něco výše než dříve.

Hře, a i mně, více sedělo, když jsem každou misi brala jako místo, kde se pokusím splnit většinu či vše, co nabízí. Jasně, příležitosti, jak cíl zabít, jsou spíše tak na ukázání, jak je možné danou osobu sprovodit ze světa. Výzvy, jak zabít někoho, či co v průběhu mise je třeba udělat, byly záživnější. Například v Marakéši jsem měla za úkol zabít oba cíle v převleku za věštce, a to šavlí. Jeden se nacházel na ambasádě a druhý, v o něco horší oblasti, na vojenské základně. A věštec není zrovna typická osoba, která se po základnách potuluje, nehledě na šavli v ruce. Výsledkem byla skoro dvouhodinová herní doba s více jak padesáti mrtvými. Co se ovšem v této misi ukázalo jako naprostý nedostatek, ač samotná mise mě opravdu hodně bavila, byla naprostá debilita NPC. Vypadalo to jak nějaká groteska. Jednoho jsem střelila tichou zbraní. Někdo ho našel. Šel se sklonit nad mrtvolou, jestli žije a dostal kulku. A přišel další. A další. Tak jsem vylidnila celé nádvoří. Všude spací pytle a jeden skoro nebožtík, co se s nimi vláčel. To stejné se dělo na základně. Všichni šli rovnou za tělem a ani je nenapadlo se podívat za jeden jediný roh.

Některé mise, či spíše prostředí, ve hře mě zpočátku bavily méně (Marakéš), ale k některým jsem si i našla cestu (Colorado). Každé z míst, které jsem navštívila, bylo zpracováno moc pěkně a co se týče zalidněnosti a detailů, tak to se vývojářům povedlo. Hra nabízí jak uzavřenější lokace, tak i větší, které je možné prozkoumat opravdu do hloubky.

Hra se ovšem nevyhnula některým nesmyslům či věcem, nad kterými jsem jen decentně zakroutila hlavou. Že držet v ruce nůž na dopis se rovná sebevraždě? Že lidé začnou hysterčit a jančit, když budu držet v ruce kovovou trubku i třeba v obleku, kde to takový nesmysl není? Nedejbože víckrát před někým hodit mincí. Mně je jasné, že nějaká pravidla hra mít musí, aby se tak moc nerozbila, ale tyto detaily mě vytrhávaly ze hry.

Potěšily mě i bonusové mise, které jsou sice zasazené do již známých lokací, ale náplň a hlavně atmosféra těchto misí je jedinečná a osvěžující. Stejně tak mě bavily i kontrakty Escalation, kdy se postupně ztěžují podmínky pro daný úkol, např. schovat těla do 90 vteřin, či použít daný oblek.

Nakonec mě to bavilo více, než jsem čekala. Ráda jsem si pozabíjela pár lidí a užila si opět ten pocit, kdy se perfektně naplánovaná akce zvrtne v šílený masakr (aneb nikdo mě neuvidí). Dokonalá vražda sice neexistuje, ale 47 naštěstí může odejít z genocidy pomocí podržení jednoho tlačítka a pro mě to byl vždy krásný pocit zadostiučinění.

Pro: prostředí misí a plno možností v nich, zábavné zabíjení, hlas Diany Burnwood

Proti: AI, občas divné a těžko uvěřitelné chování NPC

+31

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

  • PC 80
Pouštět se do takto starých her je vždy riziko. Já měla technický problém hned na začátku hry. Při prvním spuštění se mi na monitoru zobrazila pouze ¼ obrazu. Neviděla jsem menu a nevěděla, kde upravit rozlišení. Nakonec se mi to podařilo a s velkou slávou jsem se pustila do hraní.
Indiana Jones Fate of Atlantis je plná humoru od samotného začátku (padání ze schodů) až do konce. Styl humoru, akce a příběh přesně odpovídají duchu, v jakém jsou filmy. Atmosféra je perfektní.
Poměrně trvalo, než jsem si zvykla na herní mechanismy. Je třeba pokaždé vybrat, co se udělá a s čím se to udělá. Líbila se mi i míra detailu, se kterou byla tato mechanika udělána, např. ve tmě se look změní na touch, protože logicky Idie nevidí. Hra nabízí velkou řadu dialogových možností. Což na konci hry způsobuje, že ukecat to tak, aby byl dobrý konec, je pořádná makačka. Také výběr věcí, které šlo směnit za masku, se mi zdál nekonečný :)
Nejedná se vůbec o jednoduchou hru. Často jsem si připadala ztracená a měla jsem pocit, že už jsem musela vyzkoušet všechno. Když jsem zjistila řešení, někdy jsem se plácala do čela, jak to, že mě to nenapadlo hned. Jindy jsem si ale říkala: „Jak jsem na tohle asi měla přijít?!“ Velkou část hry jsem trávila chozením sem tam a náhodným zkoušením všeho možného. No a občas pomohl i strýček Google. To ale jen, když jsem byla opravdu zoufalá. Problém, který byl nejspíše chybkou hry, jsem měla při hledání cesty v bludišti na konci hry. Sofia mě nechtěla následovat a já nevěděla, jestli můžu jít dál, nebo se pro ni mám vracet. Ukázalo se, že jsem mohla jít dál. Pak se někde vždy objevila.
Zvuk hry je hezký, hudba dobrá, ale jakoukoli řeč doprovází hrozné šumění. Ze začátku mě to rozčilovalo, ale zvykla jsem si.
Sečteno, podtrženo, Indiana Jones Fate of Atlantis je zábavná hra, která vás trochu potrápí.

Pro: příběh, humor

Proti: šumění při mluvení

+17

Portal 2

  • PC 100
Portál rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější herní série. Když jsem si jí teď znovu zahrála, padají mě jen samá pozitiva. Možná, je to tím, že už se nezasekávám u řešení místností :)
Portál prostě zbožňuju. Je to jedna z mála her, které bych mohla hrát pořád dokola, a nikdy mě nepřestane bavit. Všechny „postavy“ jsou neskutečně zábavné. GLaDOS, Wheatley (ten trochu otravný, ale neva), Cave Johnson i Carolin. A nesmím zapomenout na ostatní poškozená jádra a turrety.
Absolutně perfektní práci odvedla Ellen McLainová, která propůjčila svůj hlas nejen GLaDOS, ale i turretám a Carolin. Miluju hlášky turret a i bezelstné nadšení Carolin, ale GLaDOS je nejlepší, prostě mistrovské dílo. Samozřejmě všechny hlášky musely být dobře napsány, aby byly tak zábavné, ale Ellen je vynáší na vrchol.
V první části hry mě bavilo schválně nedělat, co po mě Wheatley chce a poslouchat jeho komentáře. Samozřejmě se začaly po chvilce opakovat. Někdy byly připraveny tak 2, ale většinou o něco více. Nebo naopak mě občas bavilo udělat, co mi GLaDOS a Wheatley řekli a poslouchat jejich komentáře na to. I když to většinou znamenalo mojí smrt.
Těžko se nyní vyjadřovat k obtížnosti místností. Hru jsem hrála už mnohokrát a většinou jsem teď prošla bez problémů. Zasekla jsem se jen párkrát, kdy jsem si řešení nepamatovala, a nebylo pro mě zjevné. Pak jsem se musela trošku zamyslet, ale nijak to nebolelo :)
Příběh je super. Hlavně mě bavilo objevování historie společnosti Aperture Science, Cava Johnsona, atd. Samozřejmě není vše představeno přímo a detaily v prostředí také odhalí mnoho. Ve hře je i pár dojemných chvilek. Mě osobně bylo nejvíce líto turrety, kterou jsem musela nechat před dveřmi, které by jí zničily. Chtěla jsem si svojí novou „jinou“ kamarádku vzít sebou. Naopak Wheatleyho mi úplně líto nebylo. Možná jen trochu.
Vzhled hry už samozřejmě dnešního hráče nenadchne. Přeci jen roky letí a dnešní hry s dech beroucí grafikou jsou někde jinde. Mě to ale nevadí. Nekonečné prostory Aperture laboratoří, jsou bezesporu působivé.
Já nejraději hraji příběhovou část hry za Chell, ale určitě stojí za zmínku i možnost hrát ve dvou a hráči vytvořené místnosti.
Portál 2 mohu všem jen doporučit, ale určitě si nejdříve zahrajte první díl.

Pro: Příběh, puzzle, dabing, písnička na konci

+19

LEGO Worlds

  • PC 30
Nemohla jsem se rozhodnout, jakou hru vybrat na splnění letošní výzvy (tj. 2019) Herní kutil. Ve výběru jsem měla City Skyline, Portal Knights, Minecraft a tuhle hru. Zrovna byl v Humble Bundle balíček s Lego hrami, tak jsem nakoupila a vybrala k výzvě Lego Worlds. A výběr to byl opravdu špatný.
Tahle hra mi vůbec nesedla. Hlavním problémem hry je ovládání. Už jen procházení, nebo pobíhání po světě je otravné. A to raději nemluvím o soubojích. Přimět postavičku útočit na toho, koho chci, je téměř nemožné. Podobně na tom je i střílení zbraní. Problému se směrováním úderů jsem si všimla i v jiných Lego hrách, ale tady je to mnohem horší. Možná vývojáři nechtěli v této hře agresivitu…
Teď něco pozitivního. Hra je opravdu hezky nadabovaná a vypravěč hráči ukáže jak zacházet s různými nástroji. Občas hodí i nějaký ten vtípek. Hra také moc hezky vypadá. Má i dobrou hudbu. Audiovizuální stránce hry není co vytknout. To je ale asi tak vše.
Jak už jsem psala, ovládání je nepohodlné a to i při stavění. Stavění (hlavně v sandboxovém režimu) nabízí obrovské možnosti. Pokud je někdo trpělivý a má představivost, dokáže určitě postavit neuvěřitelné věci. Problém je ale v té trpělivosti. Když jsem si v této hře stavěla, měla jsem velký problém dát kostičku přesně tam, kam jsem chtěla. Často se mi stalo, že jsem jí umístila o nějaký ten kousek výš a následovalo mazání a umisťování znovu. Moje postavička mi také mnohokrát překážela ve výhledu. A co bylo nejhorší? Nemůžu ani říct, jak mě v dobrodružném režimu při stavění štvaly ostatní postavičky. Pořád mi otvíraly okna! Nakonec jsem byla tak naštvaná, že jsem zastřelila každého, kdo se k mému výtvoru jen přiblížil. Přesto stavěn by se nějak dalo brát jako slušné, i když je zdlouhavé (pokud stavíte kostičku po kostičce a nevyužíváte před-připravené stěny, atd.), ale objevování nových kostiček a světů mě nebavilo vůbec.
Světy jsou dle mého názoru zvláštní. Jsou barevné, veselé a různorodé, ale co mají společného, jsou okraje (konce světů). Světy mají tvar čtverce nebo obdélníku a končí rovnou hranou. I voda. To na mě působí zvláštně. Mohly by mít alespoň trochu přirozenější tvar.
Pro odemknutí nových světů jsou potřeba zlaté kostičky. Ty se získají plněním úkolů a chytáním rozčilujícího se Trablemakera. U jeho chytání je asi chybka v nápovědě, protože se mi ukazovalo, že mám zmáčknout pravé tlačítko myši. Tak se mi ho ale nikdy nepodařilo chytit (postavička jen vyskočila). Chytila jsem ho přes E, tak nevím, kde se stala chyba. I při získávání zlatých kostiček plněním úkolů jsem měla problém. Nejdříve, když jsem vyhledala náhodné světy, se mi generovaly jen sváteční světy bez úkolů. Nevěděla jsem, že tam úkoly mají být, tak mi přišlo získání dodatečného množství zlatých kostiček nemožné. Později jsem zjistila, že i v náhodně generovaných světech jsou úkoly, za které je lze získat, ale k jejich splnění jsem často potřebovala něco, co jsem neměla otevřené. Nevím, jestli jsem měla smůlu na špatné světy vytvořené hráči, ale úkoly opravdu často nešly s věcmi z daného světa splnit, např. byl úkol vyfotit něco, co tam nebylo.
Několikrát se mi stalo, že hra spadla. To také moc nepotěší.
Na závěr mohu jen říct, že se ke hře se dost pravděpodobně nikdy nevrátím.

Pro: Audiovizuální stránka hry

Proti: Kamera, pohyb, umisťování jednotlivých kostiček při stavění

+9

Lara Croft GO

  • PC 85
Lara Croft Go je zajímavě stylizovaná logická hra, která je určeně především na mobilní zařízení. Já mám hru na Steamu a hrála jsem jí na PC, což není nejlepší varianta. Ovládání je přizpůsobeno dotykovému displeji. Na PC se hra ovládá čistě myší. Myslím, že by PC verzi určitě pomohlo, kdyby šel pohyb ovládat na klávesnici.
Grafická stylizace je příjemná a doplněná hezkými efekty, které Lara dělá, např. při vylézání na něco občas udělá stojku.
Přestože se jedná o logickou hru a na každý tah jsem měla neomezenou dobu na rozmyšlení, měla jsem často pocit jako při akčních hrách, kde musím se rychle rozhodovat. Člověk se prostě nechá strhnout atmosférou a hudbou.
Obtížnost hry je dobře vyvážená. Nevztekala jsem se u toho, ani se mi nepodařilo projít většinou levelů na poprvé. Je to taková příjemná rekreační hra na cesty. Poslední kapitola přitvrdila a hra se stala o dost obtížnější. Alespoň pro mě.
Za mě mohu hru doporučit. Pokud rádi hrajete logické hry, určitě aspoň za vyzkoušení stojí.

Pro: Stylizace, zpracování levelů

Proti: Ovládání myší

+11

LIMBO

  • PC 80
Limbo je zajímavá atmosférická plošinovka, kterou za sebe mohu doporučit. Jedná se spíše o umělecké dílo, které klade důraz hlavně na emoce. Je otázkou, zda hra má, či nemá příběh. Je to spíše na hráči, jak si vše domyslí. Limbo je spíše pomalejšího rázu s důrazem na řešení logických hádanek, ale najdou se i akčnější částí.
I když je dle mého názoru hudba jednou z nejdůležitějších součástí hry, která vytváří atmosféru a podtrhuje příběh, její absence v Limbu na atmosféře vůbec neubírá, ba možná i naopak.
Musím říct, že jsem nečekala, že bude hra takto brutální. První smrt mě opravdu překvapila, až šokovala. I když hra je temná, což drsnější styl naznačuje.
Nemohu říct, že bych se nezasekla z toho důvodu, že jsem nevěděla jak dál, ale mnohem frustrující bylo, když jsem přesně věděla, co mám dělat, ale byl problém v provedení. A tak jsem umírala a umírala a umírala, což je neoddělitelná součást této hry.

Pro: Atmosféra

+14

Hob

  • Switch 80
Logická HOBsačka s krásnym vizuálnym a roztomilým spracovaním. Jedná sa o akčnú adventúru, ktorá kladie väčší dôraz na hádanky než na veľké boje ale meč vám bude určite v mnohých situáciách veľkým kamarátom.

Prebudíte sa v jaskyni za pomoci vášho kamaráta, ktorý sa s vami podelí o jeho mocnú ruku. Tú potom využívate na prechádzanie svetom, levelujete a vylepšujete ju. Pôsobí tu ako nástroj špecifických akcií. Nie všetky sú prístupné od začiatku a pri postupe hrou sa budú odomykať. Vylepšovanie platí aj pre váš meč, jeho jednotlivé kúsky sa nachádzajú po celom svete, niekedy ľahko dosažiteľné a inokedy je potrebné prejsť rad logických hádaniek.

Tie pozostávajú z aktivácií rôznych mechanizmov, pri ktorých budete musieť využívať okolité prostredie. Level design je veľmi nápaditý a pestrý. Veľmi sa mi páčilo, že nebol frustrujúci, keďže si často po určitej chvíli sprístupníte skratku. Avšak niekedy mi prišlo, že som strávila veľké množstvo času hľadaním správnej cesty k dungeonu alebo ,,kolektiblu". Myslím, že to bolo aj kvôli neprehľadnosti mapy.

Okrem hádaniek sa stretnete aj zoči voči nepriateľom, ktorých ale nebude až také veľké množstvo a často nebudú predstavovať veľký problém.Stačí vedieť aké bojové finty na nich platia.Tvorcovia mohli byť trošku viac nápaditejší a vytvoriť väčšiu rôznorodosť nepriateľov a možno viac logických hádaniek a postupov pri ich zabíjaní. Potešil ma ale fakt, že pri boji odletujú kúsky brnenia a rôznych vylepšení a taktiež mi prišlo zábavné, že po mojom zabití, sa nepriateľ hrdo buchol päsťou do pŕs alebo bojovo zakričal. Malý ale milý detail.

Hob nadchne a pobaví na približne 15-20 hodín, podľa toho či chcete vyzobať všetko čo sa dá. Možno by som počkala keď bude v nejakej zľave ale rozhodne stojí za to.

Pro: Hádanky, prostredie, vizuálne spracovanie

Proti: Neprehľadnosť mapy, menšia pestrosť nepriateľov

+13

Overcooked!

  • PS4 80
Solidní párty hra, při které se nakřičíte stejně jako Gordon Ramsay v Pekelné kuchyni a prožijete při ní více emocí než v The Last of Us.

Bude to možná znít absurdně, ale skutečně pomáhá, když nějaký pozorovatel pouze radí a křičí, jaké objednávky je potřeba udělat. Hra jich totiž posílá dost za sebou a některé musíte vydat dříve než jiné. I přes absurditu lokací (ledová kra, dva jedoucí náklaďáky, dům plný duchů) jsem si prožil pár vzpomínek na brigádu v kuchyni. Makáte na objednávkách tak rychle, žer nestíháte sledovat nic jiného a běda tomu, kdo udělá chybu (například vyhodí hotové jídlo omylem do koše).

Ovládání je neskutečně intuitivní, ale obtížnost hry je překvapivě vysoká. Některé lokace si musíte projít několikrát a je třeba vymyslet i taktiku, jak mise splnit na nejvyšší hodnocení. Skutečné peklo přichází při pečení pizz, kde jsem s touhle sranda hrou skončil a pak přešel na dvojku.

Ale rozhodně doporučuju, zasmáli jsme se u toho s kámošema a manželkou neskutečně.

Pro: je to prdel

Proti: relativně obtížné, na párty hru; ježdění po mapě mezi misama mi přijde zbytečný, to samé platí o příběhu

+20