Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Trine

Trine: Enchanted Edition

80
247 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
logická > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
02.07.2009 PC
17.09.2009 PS3
17.12.2014 PS4
12.03.2015 WiiU
09.11.2018 Switch
Vývojáři:
Frozenbyte
Oficiální stránky:
http://trine-thegame.com/
Tři postavy, zlodějka, kouzelník a rytíř, se v době temnoty a chaosu rozhodnou zmocnit tajemného objektu z Hvězdné akademie, před kterou příběh začíná. Všichni se k němu dostanou, avšak kvůli jeho moci jsou k sobě připoutáni.

Trine je plošinovka s úchvatně kouzelnou grafikou a propracovaným fyzikálním modelem. Ovládáte vždy pouze jednu z postav, přičemž každá má své vlastní schopnosti, které při hledání cesty a plnění logických hříček určitě využijete. Kdykoliv lze také přejít do kooperačního módu, kdy mohou až tři lidé u jednoho PC ovládat každý svou postavu.

24. 7. 2014 vyšla upravená verze hry: Enchanted Edition. Ta přináší grafická vylepšení kvůli použití engine Trine 2, možnost ukládání pozice i v průběhu úrovní a lokální i online kooperaci až pro tři hráče. Součástí této placené edice je navíc i verze Trine ve svém původním stavu, tedy bez těchto vylepšení.

Příběh třech hrdinů pokračuje v Trine 2.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Trine je krásným důkazem toho, že aby byla hra dobrá, nemusí být originální. Stačí vzít něco, co už tu bylo a dovést to k dokonalosti.

Pohádková atmosféra Trine vás vtáhne do hry hned na začátku a nepustí vás až do konce. Celý poněkud pohádkově klišovitý příběh vypráví perfektně nadabovaný vypravěč, který atmosféru ještě umocňuje. Doplňuje ho při tom nádherná hudba, která vás provází i během samotné hry.

Už dlouho se mi žádná hra tak dobře nehrála. Ovládání je příjemné, vždy se mi podařilo udělat přesně to, co jsem chtěla. Puzzly, které musíte překonávat nejsou přehnaně složité a vždy se dají řešit více způsoby (většinou buď kouzelníkem nebo zlodějkou), jsou nápadité a rozličné. Pořád přichází nové a ani na konci se mi nezdálo, že by tvůrcům docházel dech a už nevěděli, jaké další tam dát. Fyzika funguje skvěle, díky čemuž každé řešení, které by mělo fungovat opravdu funguje.

S nepřáteli už je to trošku horší. Boje s nimi se ke konci stávají trochu rutinou, jsou stále stejní (kostlivec, kostlivec lučištník, kostlivec se štítem... no asi víte kam tím mířím) a je jich zbytečně mnoho. Jaký má smysl házet mi pod nohy další a další nepřátele, když rytíř je stejně zabíjí jednou ranou? S větší variabilitou nepřátel by mohla být i hra delší, což je moje další hlavní výtka. Dohrání mi trvalo jen něco málo přes 6 hodin a to je zoufale málo.

Grafika Trine je na špičkové úrovni, tvůrci měli opravdu smysl pro detail. Určitě se párkrát za hru neubráníte nutkání se na chvíli zastavit a kochat se nádherně zpracovanými levely. Jak už jsem psala, hudba je perfektní a skvěle doplňuje atmosféru hry. I teď během psaní tohoto komentáře ji musím poslouchat :)

Pro: Atmosféra, hratelnost, grafika, hudba

Proti: Krátkost, nízká variabilita nepřátel

+39
  • PC 85
Jako fanoušek The Lost Vikings jsem po Trine hrábl všemi deseti a rozhodně toho nelituju. Začnu tím, co mě na Trine zaujalo nejvíc a to je grafika. Pro tu mám jedno slovo - krásná. Už dlouho jsem neviděl nic tak příjemného na pohled, tajemného a roztomilého zároveň. Všude to svítí, poblikává, hoří pochodně apod. a člověka to občas až donutí se zastavit a kochat se.

I další věci na mě působily jako magnet. Sbírání zkušeností, hrátky s fyzikou, možnost řešení problémů více způsoby, hledání většinou mistrně schovaných truhel a získávání mocných artefaktů, to vše mě u hry drželo a nepustilo, dokud jsem ji nedohrál.

Bohužel je tu i pár záporů. Za prvé jsou to dost krvavé hardwarové nároky, za druhé až přehnaně častý respawn nepřátel a za třetí hyperfrustrující poslední level (ani ne tak obtížností, jako spíše špatně řešeným počátečním checkpointem, takže po každém neúspěchu se level loaduje znovu (!) a musíte běžet kus cesty zbytečně, po třicáté to opravdu naštve). Nicméně těchto pár neduhů mi nezabrání dát hře nadprůměrné hodnocení, tuhle gamesku fakt doporučuju.

Pro: Krásná grafika, hrátky s fyzikou, hledání artefaktů a vylepšování postav.

Proti: HW nároky, respawn nepřátel, zbytečně frustrující poslední level.

+34 +35 −1
  • PC 90
Téměř dokonalý zástupce žánru, který pomalu zaniká. Minimálně na komerční scéně ano. Trine mixuje to nejlepší z oldschool her plus přidává nějaké moderní prvky a tím dotahuje hru do velmi zábavné a svěží podoby.

Hra se tváří jako pohádka. Máme tři hratelné postavy - zlodějku, mága a rytíře. Každý je nepostradatelný a každý má svou významnou funkci během té veliké strastiplné pouti za osvobozením svých těl za zajetí artefaktu s obrovskou mocí - "Trajnu".

Prostředí je nadesignováno s citem a jednotlivé lokace jsou velmi propracované a některé doslova nádherné. Po grafické stránce není co vytknout. Co hru dělá tak skvělou je jednoznačně fyzika, která není jen pouhopouhým pozlátkem. Většina puzzlů a různých hádanek je právě s ní spojena a hratelnost je tak na opravdu jiné úrovni. Trine jsme hráli ve dvou na jednom PC a podobně jako Terminator Salvation na veliké LCD televizi. Rozhodně je lepší hru hrát ve více lidech, nejlépe ve třech. Pak se teprve projeví nutnost spolupráce. Hru dále vytahuje z průměru výborná pohádková hudba a roztomilý dabing všech tří členů party.

Mnohými kritizovaná poslední mise nás naopak dost bavila a jelikož jsme ji hráli na gamepadech, na které nejsme vůbec zvyklí, pořádně jsme se při ní zapotili. Délka byla, řekl bych, tak akorát. Rozhodně lépe, než kdyby lokace působily genericky. Takhle bylo stále na co koukat a každá oblast byla nečím jedinečná. 90%

Pro: kooperace, pohádková atmosféra, oldschool hratelnost, hudba a dabing, hrátky s fyzikou, nižší obtížnost

Proti: problémy s vhodným nastavením gamepadu, jinak opravdu nic důležitého

+22
  • PC 75
Trine je pravděpodobně ta absolutně nejvíc klišoidní fantasy hra, s jakou jsem kdy měl tu čest. Když mě kámoš ukecal, abychom si ji zahráli, mrkl jsem se nejdřív na svou nejoblíbenější herní databázi a zjistil, že to není úplně nejhůř hodnocený. Když jsme to pak ale zapli, po pár prvních minutách jsem se na kámoše podíval uhrančivým pohledem typu: Jako fakt? :/ Kámoš ale naléhal abych tomu dal šanci. A nakonec jsem vlastně tolik nelitoval.

Samotná narace je fakt jeden obrovitánský kýč. Starý vypravěč, snažící se mluvit moudrým a vyrovnaným hlasem, který říká věci ve stylu: ,,A tak se naši hrdinové vydali na fantastickou cestu plnou dobrodružství a kouzel.“ Do toho všeho tam ještě furt krouží onen Trine, který je v podstatě neživou obdobou Aslana z Narnie, to znamená velkou deus ex machinou a pravým opakem Brouka Pytlíka, tedy že opravdu všechno ví, všechno zná, všechno viděl, všude byl. Navíc hlavní postavy vypadají opravdu strašně prvoplánově. Ale v tom kýči je právě onen zakopaný pes. Tvůrci moc dobře vědí, že jejich hra stopro nebude patřit k nejoriginálnějším hrám všech dob, proto se s onou neoriginalitou snaží pracovat co nejlíp, přičemž se jí snaží dodat co nejpůsobivější kouzlo. A z velké části to opravdu vychází. Onen zábavný side scrollingový gameplay má šmrnc, hezký odsýpá, plus člověk se ho rychle naučí. I když určitý stereotyp se může po čase dostavit.

Samotný gameplay je opravdu moc pěkný. I když jsem teda rychle zjistil, že úplně nejzábavnější postavou je zlodějka. Válečník je na můj vkus až příliš tuctový, plus za čaroděje mě to nikdy moc nebavilo (ani mi to nešlo). Ale zlodějka se svým záchytným lanem může tarzanovat a se štylem likvidovat veškeré nepřátele za pomocí svého luku a šípů. To bylo něco pro mě. Nemůžu ovšem úplně říct, že by mě ta hra nějak zvlášť okouzlila. Hraní s kámošem tomu samozřejmě dodávalo na zábavě, ale asi tohle není úplně můj typ. Vizuálně to vypadá opravdu krásně, plus celkově fyzika je zde velice působivá, ale trochu se bojím, že kdybych to hrál pouze sám, asi bych to nedohrál.

Hrát s více lidmi je skoro povinnost. Trine mě sice nijak zvlášť ze židle nezvedl, ale jako nenáročná mydlina s kámoši to slouží věru dobře.

Pro: Pěkný vizuál, fyzika, hratelnost s více hráči

Proti: někdy stereotyp, může omrzet

+22
  • PC 85
Trine je hopsačka částečně o rubání, částečně o řešení puzzlů. Mezi třemi hlavními hrdiny - zlodějkou, mágem a rytířem lze libovolně přepínat a kombinací jejich schopností překonávat překážky. Na tom se mi hodně líbilo, že přes většinu z nich se lze dostat více způsoby a tudíž smrt jednoho neznamená nutně problém. Smrt tady celkově nepředstavuje moc velký problém - u každého checkpointu jsou všechny postavy oživeny a jejich zdraví doplněno na polovinu a kdyby vám snad náhodou umřeli všichni, prostě pokračujete od toho posledního a vše co jste mezitím napáchali zůstává napácháno.

Skrz celou hru sbíráte zkušenosti a levelujete, přičemž za každý level dostanete bod na vylepšení některých vašich schopností. I schopnosti jako takové časem přibývají a skrz hru lze nalézt řadu ukrytých truhel s artefakty které dál vylepšují vaše postavy.

Souboje nijak nepřekáží a dají odpočinout od řešení puzzlů, jen se respawnováním se imho mohlo víc šetřit. Nepřátelské řady tvoří různě odolní i různě vybavení skeletoni a dvě poněkud větší potvory pak slouží jako menší bossové. V pozdějších částech hry ale už chcípají i ti celkem rychle. A netopýři, ti jsou v prví řadě neskutečně otravní a imho by hra byla lepší bez nich. Celkově vzato není potvor moc, ale zvuk křupání kostí je na druhou stranu celkem uspokojivý :)

Stavba úrovní je velmi účelová, ale to u puzzle skákaček vůbec nevadí. Hra navíc vypadá opravdu pohádkově krásně - všude samé barvičky, světýlka, kytičky, efekty, a bůhvíproč ozubená kolečka. Hra průběžně servíruje různé novinky, takže celkem spolehlivě drží pozornost až do konce. Nicméně některé puzzly dokážou docela otrávit. Sice nakonec buď přijdete na jiné, jednodušší řešení, nebo se to prostě nějak dá, pravdou ale je, že úplně stoprocentní radost postup hrou není.

Příběh je takové primitivní fantasy klišé, je na něm jasně vidět, že tu je prostě jen tak aby nějaký byl a zdůvodnilo se proč hráč dělá to, co dělá. Hudba neurazí, ale je tak trochu pořád na jedno brdo, takže tu taky nepochálím.

V zásadě 80% + 5% za originalitu.

Pro fanoušky Lost Vikings, případně všeobecně puzzlovitých plošinovek povinnost a myslím že ani jinak Trine neurazí.

Pro: pohádková grafika, možnost překonat překážky více způsoby, vylepšování hrdinů, originální koncept

Proti: řada maličkostí dokáže naštvat, hudba by mohla být rozmanitější, příběh o ničem

+21