Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Trine

Trine: Enchanted Edition

80
245 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
logická > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
02.07.2009 PC
17.09.2009 PS3
17.12.2014 PS4
12.03.2015 WiiU
09.11.2018 Switch
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://trine-thegame.com/
Tři postavy, zlodějka, kouzelník a rytíř, se v době temnoty a chaosu rozhodnou zmocnit tajemného objektu z Hvězdné akademie, před kterou příběh začíná. Všichni se k němu dostanou, avšak kvůli jeho moci jsou k sobě připoutáni.

Trine je plošinovka s úchvatně kouzelnou grafikou a propracovaným fyzikálním modelem. Ovládáte vždy pouze jednu z postav, přičemž každá má své vlastní schopnosti, které při hledání cesty a plnění logických hříček určitě využijete. Kdykoliv lze také přejít do kooperačního módu, kdy mohou až tři lidé u jednoho PC ovládat každý svou postavu.

24. 7. 2014 vyšla upravená verze hry: Enchanted Edition. Ta přináší grafická vylepšení kvůli použití engine Trine 2, možnost ukládání pozice i v průběhu úrovní a lokální i online kooperaci až pro tři hráče. Součástí této placené edice je navíc i verze Trine ve svém původním stavu, tedy bez těchto vylepšení.

Příběh třech hrdinů pokračuje v Trine 2.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Trine je krásným důkazem toho, že aby byla hra dobrá, nemusí být originální. Stačí vzít něco, co už tu bylo a dovést to k dokonalosti.

Pohádková atmosféra Trine vás vtáhne do hry hned na začátku a nepustí vás až do konce. Celý poněkud pohádkově klišovitý příběh vypráví perfektně nadabovaný vypravěč, který atmosféru ještě umocňuje. Doplňuje ho při tom nádherná hudba, která vás provází i během samotné hry.

Už dlouho se mi žádná hra tak dobře nehrála. Ovládání je příjemné, vždy se mi podařilo udělat přesně to, co jsem chtěla. Puzzly, které musíte překonávat nejsou přehnaně složité a vždy se dají řešit více způsoby (většinou buď kouzelníkem nebo zlodějkou), jsou nápadité a rozličné. Pořád přichází nové a ani na konci se mi nezdálo, že by tvůrcům docházel dech a už nevěděli, jaké další tam dát. Fyzika funguje skvěle, díky čemuž každé řešení, které by mělo fungovat opravdu funguje.

S nepřáteli už je to trošku horší. Boje s nimi se ke konci stávají trochu rutinou, jsou stále stejní (kostlivec, kostlivec lučištník, kostlivec se štítem... no asi víte kam tím mířím) a je jich zbytečně mnoho. Jaký má smysl házet mi pod nohy další a další nepřátele, když rytíř je stejně zabíjí jednou ranou? S větší variabilitou nepřátel by mohla být i hra delší, což je moje další hlavní výtka. Dohrání mi trvalo jen něco málo přes 6 hodin a to je zoufale málo.

Grafika Trine je na špičkové úrovni, tvůrci měli opravdu smysl pro detail. Určitě se párkrát za hru neubráníte nutkání se na chvíli zastavit a kochat se nádherně zpracovanými levely. Jak už jsem psala, hudba je perfektní a skvěle doplňuje atmosféru hry. I teď během psaní tohoto komentáře ji musím poslouchat :)

Pro: Atmosféra, hratelnost, grafika, hudba

Proti: Krátkost, nízká variabilita nepřátel

+39
  • PC 85
Jako fanoušek The Lost Vikings jsem po Trine hrábl všemi deseti a rozhodně toho nelituju. Začnu tím, co mě na Trine zaujalo nejvíc a to je grafika. Pro tu mám jedno slovo - krásná. Už dlouho jsem neviděl nic tak příjemného na pohled, tajemného a roztomilého zároveň. Všude to svítí, poblikává, hoří pochodně apod. a člověka to občas až donutí se zastavit a kochat se.

I další věci na mě působily jako magnet. Sbírání zkušeností, hrátky s fyzikou, možnost řešení problémů více způsoby, hledání většinou mistrně schovaných truhel a získávání mocných artefaktů, to vše mě u hry drželo a nepustilo, dokud jsem ji nedohrál.

Bohužel je tu i pár záporů. Za prvé jsou to dost krvavé hardwarové nároky, za druhé až přehnaně častý respawn nepřátel a za třetí hyperfrustrující poslední level (ani ne tak obtížností, jako spíše špatně řešeným počátečním checkpointem, takže po každém neúspěchu se level loaduje znovu (!) a musíte běžet kus cesty zbytečně, po třicáté to opravdu naštve). Nicméně těchto pár neduhů mi nezabrání dát hře nadprůměrné hodnocení, tuhle gamesku fakt doporučuju.

Pro: Krásná grafika, hrátky s fyzikou, hledání artefaktů a vylepšování postav.

Proti: HW nároky, respawn nepřátel, zbytečně frustrující poslední level.

+34(35-1)
  • PC 90
Téměř dokonalý zástupce žánru, který pomalu zaniká. Minimálně na komerční scéně ano. Trine mixuje to nejlepší z oldschool her plus přidává nějaké moderní prvky a tím dotahuje hru do velmi zábavné a svěží podoby.

Hra se tváří jako pohádka. Máme tři hratelné postavy - zlodějku, mága a rytíře. Každý je nepostradatelný a každý má svou významnou funkci během té veliké strastiplné pouti za osvobozením svých těl za zajetí artefaktu s obrovskou mocí - "Trajnu".

Prostředí je nadesignováno s citem a jednotlivé lokace jsou velmi propracované a některé doslova nádherné. Po grafické stránce není co vytknout. Co hru dělá tak skvělou je jednoznačně fyzika, která není jen pouhopouhým pozlátkem. Většina puzzlů a různých hádanek je právě s ní spojena a hratelnost je tak na opravdu jiné úrovni. Trine jsme hráli ve dvou na jednom PC a podobně jako Terminator Salvation na veliké LCD televizi. Rozhodně je lepší hru hrát ve více lidech, nejlépe ve třech. Pak se teprve projeví nutnost spolupráce. Hru dále vytahuje z průměru výborná pohádková hudba a roztomilý dabing všech tří členů party.

Mnohými kritizovaná poslední mise nás naopak dost bavila a jelikož jsme ji hráli na gamepadech, na které nejsme vůbec zvyklí, pořádně jsme se při ní zapotili. Délka byla, řekl bych, tak akorát. Rozhodně lépe, než kdyby lokace působily genericky. Takhle bylo stále na co koukat a každá oblast byla nečím jedinečná. 90%

Pro: kooperace, pohádková atmosféra, oldschool hratelnost, hudba a dabing, hrátky s fyzikou, nižší obtížnost

Proti: problémy s vhodným nastavením gamepadu, jinak opravdu nic důležitého

+22
  • PC 85
Trine je hopsačka částečně o rubání, částečně o řešení puzzlů. Mezi třemi hlavními hrdiny - zlodějkou, mágem a rytířem lze libovolně přepínat a kombinací jejich schopností překonávat překážky. Na tom se mi hodně líbilo, že přes většinu z nich se lze dostat více způsoby a tudíž smrt jednoho neznamená nutně problém. Smrt tady celkově nepředstavuje moc velký problém - u každého checkpointu jsou všechny postavy oživeny a jejich zdraví doplněno na polovinu a kdyby vám snad náhodou umřeli všichni, prostě pokračujete od toho posledního a vše co jste mezitím napáchali zůstává napácháno.

Skrz celou hru sbíráte zkušenosti a levelujete, přičemž za každý level dostanete bod na vylepšení některých vašich schopností. I schopnosti jako takové časem přibývají a skrz hru lze nalézt řadu ukrytých truhel s artefakty které dál vylepšují vaše postavy.

Souboje nijak nepřekáží a dají odpočinout od řešení puzzlů, jen se respawnováním se imho mohlo víc šetřit. Nepřátelské řady tvoří různě odolní i různě vybavení skeletoni a dvě poněkud větší potvory pak slouží jako menší bossové. V pozdějších částech hry ale už chcípají i ti celkem rychle. A netopýři, ti jsou v prví řadě neskutečně otravní a imho by hra byla lepší bez nich. Celkově vzato není potvor moc, ale zvuk křupání kostí je na druhou stranu celkem uspokojivý :)

Stavba úrovní je velmi účelová, ale to u puzzle skákaček vůbec nevadí. Hra navíc vypadá opravdu pohádkově krásně - všude samé barvičky, světýlka, kytičky, efekty, a bůhvíproč ozubená kolečka. Hra průběžně servíruje různé novinky, takže celkem spolehlivě drží pozornost až do konce. Nicméně některé puzzly dokážou docela otrávit. Sice nakonec buď přijdete na jiné, jednodušší řešení, nebo se to prostě nějak dá, pravdou ale je, že úplně stoprocentní radost postup hrou není.

Příběh je takové primitivní fantasy klišé, je na něm jasně vidět, že tu je prostě jen tak aby nějaký byl a zdůvodnilo se proč hráč dělá to, co dělá. Hudba neurazí, ale je tak trochu pořád na jedno brdo, takže tu taky nepochálím.

V zásadě 80% + 5% za originalitu.

Pro fanoušky Lost Vikings, případně všeobecně puzzlovitých plošinovek povinnost a myslím že ani jinak Trine neurazí.

Pro: pohádková grafika, možnost překonat překážky více způsoby, vylepšování hrdinů, originální koncept

Proti: řada maličkostí dokáže naštvat, hudba by mohla být rozmanitější, příběh o ničem

+21
  • PC 70
Nikdy jsem plošinovky příliš nemusel a příliš mnoho jsem jich za svůj život nehrál. Ale po Super Meat Boyi jsem si řekl, že by nemuselo být špatné zkusit i Trine. A rozhodně nebylo.

Trine mi na první pohled připomínalo moderní reinkarnaci Lost Vikings. Postavy se skvěle doplňují, navíc mi to umožnilo i moho různých postupů úrovní za což jsem rád. Díky tomu mi hra příjemně odsýpala a vyvaroval jsem se nějakých větších zákysů.

Grafická stránka hry je jednoznačně plus. Líbila se mi kombinace 2D a 3D a celkově je grafika příjemná. Mírně mi vadila hudba, která není příliš výrazná a trochu mdlá.

Potěšily taktéž i jednodušší RPG prvky: sbírání věcí, zkušeností a vylepšování schopností, dodávalo to hře zase trochu jiný náboj.

Příběh je jednoduchý, příliš mě nezaujal, bavil jsem hlavně díky skvělému level designu, který mě hnal dopředu. Za těch pár korun ve slevě tahle hříčka rozhodně stála.

Pro: Grafika, level design, odlišné postavy

Proti: Slabší příběh, krátkost hry

+21(22-1)