Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Quake 4

  • PC 40
Po první dohrání jsem si udělal poznámku: Nevermore. Hlavně druhou polovinu jsem si tehdy dost protrpěl, především kvůli špatné optimalizaci. Abych vyloučil křivdu, které jsem se mohl tehdy dopustit, zahrál jsem si Q4 znovu. Inu, neukřivdil jsem mu, spíše naopak.

Quake 4 se mi totiž trhá i na dnešní konfiguraci, v některých pasážích skáče FPS k 15ti. Po zapnutí „force ambient lightning“, kdy ze hry paradoxně vymizí veškeré atmosferické osvětlení, už vše běží víceméně plynule, ale vypadá to jako Borderlands na ultra-low details. Kromě toho je plasticita Idtech enginu naprosto odporná.

Na nejvyšší obtížnost jsem se potýkal s problémy, jako je nevyvážené rozložení munice a lékárniček (někdy mám k dispozici doktora i inženýra a nacházím brnění i lékárničky v množství větším než velkém, jindy zase chodím s 5ti HP a blasterem na monstra střední třídy), slabou účinností zbraní (účinnost railgunu je ostuda!) a hlavně poněkud trapnou nebezpečností obyčejných jednotek, které díky kulometům s konstantním a okamžitým damage představují větší hrozbu, než obrovské hovado, které lehne tak na 3 rány z Dark Matter Gunu.

Alespoň že hratelnost zůstala. Tedy ničím neurážející střílečka ze staré školy s otravnými bossy a hloupými sidekicky.
+19 +22 −3

Stargate Adventure

  • PC 80
Jelikož se jedná o jednu z mála her z universa StarGate (vlastně jsou jen dvě :D), tak ji budu hodnotit velmi kladně. Jsem velkým fanouškem tohoto seriálu a jsem za každou hru, i kdyby byla špatná. Tahle hra ale špatná není je to klasická adventurka ve které nechybí hádanky, rozhovory, ale tahle má navíc i hlášky Jacka O´neilla :). Navíc je to hra zadarmo a i když se dá celkem rychle dohrát, člověka potěší u srdce, že si může zahrát něco na co dlouho čekal.

Pro: Je to Stargate, hra zdarma, je čeština, celkem těžké hádanky, zpracování

Proti: herní doba by mohla být delší

+19

Heroes of Might and Magic IV

  • PC 80
Tiez som milovnik HOMAM serie. Sice som nikdy nehral a ani len nevidel prvy diel, ale od dvojky po sestku som hral vsetky.

Celkovo najlepsia mi pride HOMAM 3 s datacmi dohromady.

Ale ideal by pre mna bol grafika HOMAM2, skill system HOMAM 3, combat system HOMAM 5 ale s moznostou zapojenia hrdinov ako v HOMAM 4, taktiez system jednotiek ako v HOMAM 4, ktory dava moznosti volby co ja milujem, proste mat na vyber z nejakych volieb je moj pozitok, aj preto mam RPG hry v top rebricku, prave preto ze davaju stale nieco na vyber.

Rozhodne nepatrim k VELKEJ skupine HOMAM-pozitiv, ktori ale su HOMAM4-hate.... ja osobne si pocas toku casu vzdy davam postupne replaye najprv HOMAM2, pootm ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak nahodim HOMAM3, potom ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak nahodim HOMAM4 a ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak si dam rok pauzu a zase zacnem u HOMAM2.... bohuzial HOMAM5 lutujem ze som si kupil v silver edicii (s dwarf datadiskom) sice v akcii za 20 eur vtedy, ale dodnes to lutujem ako hlupo vyhodene peniaze.

HOAMM 6 som hral iba skusobne "na cierno" a to len preto ze MICK the "Korytnacka" Mage napisal pozitivny pokec o hre... bohuzial ukazalo sa ze hra mi vobec nesadla a po kratkom case isla z disku do pr...... ehm prec. Esteze som si ju naostro nekupil, musel by som si otrieskat hlavu o stenu.

Za najvacsiu chybu povazujem zle urobeny system dobyjania hradu kde absencia turretov z toho robi dost debilnu zalezitost. Naopak aktivni hrdinovia v boji su pre mna super moznost a paci sa i to, taktiez spominany system vyberu jednotiek pri stavani mesta to je uplne najlepsia featura celej hry, aha a este priebezne rodenie jednotiek kazdy den je dobre a lepsi system ako natvrdo raz za tyzden cela skupina.

Nastastie DVD kompilaciu HOMAM 3+4+vsetky datadisky som kupil v akcii za 10 eur takze je to v pohode, za tu cenu tolko hodin gameplay... tazko sa hlada vyhodnejsia kupa.

Na zaver len dodam a dufam ze HOMAM 7 uz nikdy nevznikne, okrem tej moznosti ze to bude dokonaly muatnt/hybrid hier HOAMM2+3+4+5 (subojovy system s iniciativou je dobry na H5).

Pro: Moznost volby jednotiek podla toho co hracovi lepsie vyhovuje, Aktivni hrdinovia v boji, priebezne rodenie jednotiek

Proti: v skirmishi prilis pomale zlepsovanie hrdinov v dosledku az 5-stupnov kazdeho skillu takze maximalny hrdina vobec nehrozi

+19 +20 −1

Painkiller: Battle Out of Hell

  • PC 55
Tak to mám za sebou. Nejsem moc nadšen. Především mi vadila absence jakéhokoliv děje. V intru se dozvíte, že první mise se bude odehrávat v sirotčinci. To je fajn. Kde se ale proboha berou ty další mise? A přitom stačilo tak málo, trochu zapracovat, a alespoň před každou misí napsat nějaký briefing. V původním Painkilleru animace s dějem oddělovali epizody. Tady je jen jedna.

Dále mi vadila dost nevyvážená obtížnost, kde jsem například v Leningradu padal na hubu, abych hned nato prošel další misí s prstem v zadku. To, že karty je hodně těžké získat, to mi ani nevadilo. Stejně jsem celou hru používal moje dvě nejoblíbenější ze základní nabídky. Horší bylo všudypřítomné skákání s postavičkou co neumí skákat. Kdyby se nedalo kdekoliv uložit pozici, tak bych asi roztřískal klávesnici a ke hře se už nevracel. Naštěstí jsem se nemusel vracet často, protože hra rychle skončila.

Stará dobrá hratelnost byla ale přeci jenom v některých misích zachována. Nové zbraně jsou fajn. Havok engine pořád vypadá k světu. Do hraní vám hraje metal. Nepřátelé opět nepobrali žádnou inteligenci a nabíhají tupě do hlavně. Je to prostě krátkodobá odpočinková záležitost.

Jo, ještě bych ocenil možnost krčení. V některých situacích v boji by se mi docela hodilo, kdybych se mohl třeba skrčit za překážku. Hlavní boss byl strašný sráč. Stačilo mi na něj takových 5 minut.

Pro: některé mise jsou dobré, grafika, fajn nové zbraně, délka

Proti: nevyvážená obtížnost, otravné skákání, žádný děj, v některých misích je málo nepřátel

+19

Left 4 Dead 2

  • PC 80
K Left 4 Dead 2 jsem přistupoval jako nepopsaný list papíru – jedničku jsem nikdy nehrál a ke dvojce jsem se dostal v podstatě náhodou, aniž by se mě za uplynulé roky dotknul jakýkoliv zombie hype. Musím však vzpomenout na mod Nazi Zombies z CoD 5, ten byl perfektní – bránit stísněné prostory proti nekonečným zástupům zombíků bylo překvapivě zábavné i přes to, že jste hrou neprocházeli „někam dál“. Velkou nevýhodou byla ovšem znovuhratelnost, protože po pár pokusech člověka přestalo bavit, že musí stále znovu absolvovat nudné první levely (útočné vlny). Left 4 Dead tyto problémy elegantně obchází tím, že hra má pro vás nějaký cíl, musíte projít určitou lokací, popř. po cestě něco aktivovat, sesbírat a často se na konci ještě ubránit, než pro vás přijde záchrana.

Hru jsem dohrál v podstatě výhradně s lidskými spoluhráči, ale i tu chvíli, co za jednoho hrál bot, musím říct, že nám hru nijak výrazně nekomplikoval (druhá nejtěžší obtížnost), AI tedy ujde. Vzhledem k tomu je ale třeba zmínit, že pokud se spoluhráči používáte hlasovou komunikaci, trošku klesá požitek z atmosféry. Občas, když jsem procházel temnými chodbami, jsem z dálky slyšel nebezpečné zvuky Hunterů, Boomerů, zemětřas Tanka, či pláč Witchky, ale nikdy jsem se nebál, přitom potenciál pro kapku strachu tam bezesporu byl. Hratelnost je poměrně lineární, Left 4 Dead 2 včetně DLC nabízí 10 kampaní a v každé máte ty samé nepřátele, zbraně a podobné „modelové situace“, není to nějak závažný problém, ale trošku mi chybělo celkové vyvrcholení, nějaký epický závěr pro celou hru, abych skutečně cítil, že jsem ji dohrál. Musím ale pochválit, že při opětovném procházení hrou, zjistíte, že zbraně, předměty i „bossové“ jsou náhodně generování, tzn. tam kde najdete sniperku a spittera, může být příště kalašnikov a smoker.

Prostředí vypadá vcelku sympaticky, ať už se jedná o standardní ulice, opuštěné rozbořeniny, či temné pole a nebezpečné bažiny, na druhou stranu to ale není nic převratného, design je účelný, ale jednoduchý, jde vidět, že nemá smysl se někde zastavovat a něco si prohlížet. Detailů si můžete povšimnout možná tak v safe housu, kde vám předchozí posádka zanechala nápis na zdi, třeba o tom, že umřete pomalou a bolestivou smrtí :-)

Celkově bych hru v multiplayeru určitě doporučil, je velice zábavná – v jednoduchosti je krása, takže střílet davy tupých zombáků nikdy neomrzí. Otázkou je, zda to někoho bude bavit i na více než jedno dohrání…
+19

The Neverhood

  • PC 90
Tuhle hru jsem poprvé objevil když mi bylo 5 nebo 6 let. Netrvalo dlouho a táta si pořídil originál.
Grafika byla naprosto fascinující a svoje kouzlo si uchovala doteď. Na plastelínovém světě bylo cosi krásného, skoro roztomilého ale i nepříjemně mrazivého. Prázdnost některých lokací jasně říkala, že v tohle je velký a krásný svět, ale je v něm cosi špatně.
Tehdy se mi o dohrání hry mohlo jen zdát. Nedokázal jsem vyřešit mnoho hádanek a někdy vůbec netušil, co mám dělat. Jak hra vypadá v pozdějších částech jsem si mohl představovat jen před usnutím a ve snech.
Nicméně stal jsem se starším a do hry se ponořil naplno. Grafika nezestárla, spíše jsem jí ocenil ještě víc a hádanky začínaly dávat větší smysl. Hru jsem nakonec po dlouhé době dohrál a koncem za to byl adekvátně odměněn.
Na hře je výborná grafika, zdánlivý nonsens hádanek (jen zdánlivý) které jsou ale logické, skvělá a lehounce mrazivá atmosféra, samotný Klayman, Willy, Klogg a jejich mimika, úžasná hudba a hlavně Velký Robot Bil a jeho medvídek.

A k čertu s k nekonečnosti blížící se délkou bílé chodby!

Pro: grafické zpracování, hudba, těžké hádanky, zábavný příběh a postavy

Proti: délka bílé chodby

+19

Little Big Adventure

  • PC 100
Poprvé jsem Relentless viděl kdysi u kamaráda a nijak mě nezaujalo. Dnes svůj tehdejší dojem naprosto nechápu. Jakmile jsem měl šanci zahrát si tuhle jedinečnou hru, naprosto jsem jí podlehl. Uběhlo již mnoho let od mého prvního dohrání, přesto si pořád pamatuji ten pocit zadostiučinění, který se alespoň v mém případě dostavil jen u několika málo herních titulů. U LBA je totiž známé klišé o originálním zážitku pravdivé. Nejde samozřejmě ani tolik o originalitu, ale hlavně zábavnost a chytrost. Kluci z Adeline Software vytvořili úžasný zážitek. Hra je svým zasazením určena zejména mladším hráčům. Přímo se nabízí nazvat jí "pohádkou". Jde ale o pohádku naprosto výbornou za jejíž zbožňování se dospělý rozhodně nemusí stydět. Hratelnost je po letech stále přitažlivá svými pro zralého hráče jednoduchými, ale přesto ne hloupými logickými hádankami, které hráče posouvají ve hře. Hádanky a rozhovory prostupuje poutavý pohádkový příběh, který je osvěžením oproti jiným hrám a "dospělým" pohádkám z jiných produkcí. Zakončím svůj komentář velkolepým tvrzením za které se nestydím: LBA si nezaslouží být zapomenuto:)! Má totiž současnému hráči stále co nabídnout!

Pro: chytrost, zábavnost, originálnost

Proti: bylo by pár technických nedostatků. Po obsahové stránce však není co vytknout.

+19

Fable III

  • PC 40
Byl to jeden z těch časů, kdy noc úpí pod zběsilým rejděním bouře a i krátká cigareta pod přístřeškem na zahradě značí, že tohle nebude med. Další pokračování Opus Molyneux na stole.
Disk však mizí v mechanice, je na čase to rozjet. Další kolotoč nesplněných slibů, zklamání a prdění lidem do ksichtu začíná.

Začneme pozitivy, bude to tak lepší. Člověk totiž musí nejdříve udělat snídani, než si podělá postel. Prostředí je celkem fajn. Atmosféra rané průmyslové revoluce není vůbec špatná a graficky je odvedená slušně. Příběh je pohádkově jednoduchý, ale u Fable tohle nikdy nebylo negativum. Volby v druhé části hry jsou aspoň zajímavé. Tím to asi tak hasne.

První věcí, která je jednou z největších zhovadilostí, jakou jsem kdy viděl, jest inventář. Jen marně se hledají slova jiná, než zločin proti lidskosti. Ne, nelze prostě nahodit inventář nebo obrazovku s popisem postavy jedním tlačítkem. To by bylo strašně jednoduché, logické a funkční. Byl jsem neuvěřitelně naivní, když jsem si myslel, že inventář v druhém díle je jen těžko překonatelná prasárna.
Mýlil jsem se, mávám bílou vlaječkou. Člověk se stiskem tlačítka přesune do jakési komory, která je výchozím bodem pro mapu, informace o postavě, hlavní menu a inventář. Zní to fajn, že? Jenže vy se v téhle místnosti smrti a frustrace musíte pohybovat stejně, jako v herním světě. Pokud chcete zmenit zbraň nebo oblečení, musíte se do téhle komory nejprve dostat, z ní projít do komory další, kde je buď brnění nebo zbraň, přijít k ní, vybrat to co chcete, a vybavit si to. A pak z komory odejít. A to kdykoli, když něco chcete změnit.
Člověk za tohle zodpovědný musí být nalezen a odsouzen. Tohle nelze strpět. Není nic špatného na tom, dostat se do inventáře jedním tlačítkem. A je všechno špatně na nutnosti se v inventáři pohybovat postavou pěšky, jako by to byl kus herního světa. Tohle jsou naprosto neprobádáné hloubky šílenství, vážení.

Další věcí je pitomá navigace. Následování zlaté cestičky za vybraným cílem je často dost matoucí, jakoby hra nevěděla, kam vás vlastně vést a někdy se neukáže vůbec. Když už jsme u toho, mapy jsou zpracovány taky naprosto prasácky. Vůbec neodpovídají tomu, co daná lokace opravdu obsahuje a jak se k něčemu dostat. A když už jsme u těch lokací, jsou rozkouskované jak váza po útoku stáda slonů. Loadingy uvidíte často. Častěji než by jste chtěli.

Zmizela taky brnění, přibyl nový způsob upravitelnost zbraní. Opět prasáckým způsobem, musíte plnit achievementy. Ale upravovat je je z větší části zbytečné, protože zbraně pro boj zblízka jsou k ničemu. Již brzy člověknpozná, že nejjednodušším způsobem jak hru projít je používáním střelných zbraní a hlavně opět nesmírně overpowered magie. Hráči si na tohle stěžovali u dvojky a vývojáři opět všem ukázali, jak si jejich kritiky cení. Magii ještě zesílili.

Co-op možnost nestojí za řeč. Implementovaná beze změny z dvojky.
Interakce s postavami je ještě otravnější než z dvojky. NPC jsou k ničemu, k ničemu se nehodí. Žádné dialogy, jen prdění do ksichtu, objímání vousatých mužů a tančení před dětmi.
Vítejte v hrůzné dystopii, kde se lidé uchýlili jen k neverbální komunikaci.

Největším problémem hry (krom zrůdného inventáře a informacemi o postavě) je ale její jednoduchost. Souboje nejsou žádná challenge (na blízko jsou otravné kvůli magickému bloku nepřátel, ale ne těžké), peníze jsou k ničemu, nikde žádná hrozba. Nelze zemřít.
Fable je hra, kde nelze prohrát. Jen vyhrávat pomaleji. Bude z vás nechutně bohatý pimp, kterého nic neohrozí, i kdyby jste nechtěli.

Všehovšudy je Fable 3 ohromné zklamání. Dumbing down v té nejlepší a nejkrystaličtější podobě. A navíc, ještě v mnoha ohledech odfláknuté. V jádru je to čistě průměrná hra, ale očekávání a sliby byly moc velké, aby vám herní zážitek ještě nepokazily.

Pro: amtosféra, příběh, grafika

Proti: soubojový systém, obtížnost, strašlivý UI, nezáživnost, postavy na jedno brdo

+19

I Am Alive

  • PC --
Velkou předností I Am Alive je atmosféra. Město je tiché, pusté, smrtící mraky prachu vytvářejí neprostupnou mlhu, člověk má často opravdu pocit, že široko daleko není živá duše. A pak se odněkud z dálky ozve čísi volání o pomoc. Případně najednou zjistíte, že jste právě vlezli do pasti skupince banditů.

Konfrontace není žádná sranda, s mačetou se dá jít tak na jednoho a ještě nesmí mít zbraň. Pistoli sice najdete docela brzo, ale mít do ní 2 a více nábojů je menší svátek. S municí je třeba šetřit, tak jako se vším ostatním. Souboje jsou bohužel tak trochu chaotickým puzzle - na nepřátele je obvykle třeba se pustit v určitém pořadí, jinak vás čeká smrt. Nejdřív ty s bouchačkou, pak frajery co se nenechaj bouchačkou zastrašit, nakonec pokud možno jen omráčit ty, co se radši vzdají, než aby riskovali kulku. Tohle dovede být občas dost stresující a zasloužilo by promyšlenější mechanismy.

Zdrojů není vyloženě nedostatek, ani v hardcore módu (který u téhle hry považuju za samozřejmou volbu), ale jen pro vlastní potřebu. Pokud se rozhodnete pomáhat nalezeným přeživším, zbývající zásoby nedávají moc prostoru k chybám. A přeživším je záhodno pomáhat, protože krom toho, že za to občas taky něco na oplátku dostanete (taková brokovnice s plným zásobníkem není k zahození), by jinak ve hře nebylo moc co dělat. A přeživší mívají zajímavé příběhy a vůbec jsou ty zbytky civilizace zajímavé, když se vás zrovna nesnaží zabít.

Nepříjemné je, že ne vždy se budete moct k někomu vrátit. Je tu jedna větší otevřená lokace, kde se dá relativně volně pohybovat, ale dost lidí se nachází i v místech, kam se podíváte jednou, v lepším případě dvakrát. (Jo, mimochodem, hra je rozsekaná na defacto levely.) Asi je prostě lepší počítat s tím, že ne každému nutně pomůžete. Lepší konec za to prý stejně není, což škoda, protože zakončení, jaké hra má, je mírně řečeno neuspokojivé. (Asi v důsledku škrtů, docela bych věřil, že původně měla hra ještě nějak pokračovat, ale možná je to jen moje zbožné přání.)

I Am Alive je prostě v první řadě o atmosféře vylidněného postapo města a o těch, co zůstali. Šplhání je relativně zábavné, souboje by potřebovaly víc možností, nebo aspoň větší toleranci chyby, ale tady se prostě střetly nedostatek zdrojů a snaha o realismus. Pokud jste schopní pro kvalitní zážitek překousnout kiksy a tohle téma vás zajímá, určitě doporučuju. Doufám, že Last Of Us předvede na Vánoce něco podobného s vychytanýma mouchama, ale zatím z toho tak trochu smrdí další Hollywoodské tralala.

Pro: Atmosféra, postavy.

Proti: Souboje, příběhové zakončení, chybky v ovládání, technické zpracování, sem tam nepříjemné designové rozhodnutí i mimo boj.

+19 +20 −1

Dark Souls

  • PC 100
Sice jsem hru nedohrál, ale myslím, že horší už nebude, spíš naopak.

Budu ignorovat problémy s portem- Resident Evil 4 je má oblíbená hra a to jsem ji hrál na klávesnici. Tohle není o moc horší.

Jedná se o jednu z nejlepších, her jakou jsem kdy hrál. Naposledy mě takhle překvapil Alan Wake, ne že bych je srovnával, ale u mnoha her člověk hraje a spoustu věcí si domýšlí, aby nějak dokreslil atmosféru. Ve Skyrimu jsem si třeba představoval jak je sníh chladný a jak mému Khajitovi umrzá chlup na ocase, zde vám hra sice rovněž neukáže nic takového ale člověk ztratí potřebu myslet na takové věci protože ta atmosféra je tu tak silná že... prostě není potřeba si ji jakkoliv přikrášlovat. Budete trpět, budete trpět tím, že hrdinové v knihách a filmech z toho vždycky nějak vyváznou díky štěstí nebo nějaké deus ex machině, ale tady to nejde, tady budete umírat a umírat. Pamatuju si jeden gamebook který jsem hrál v dětství http://www.gamebooks.org/gallery/figfan14a.jpg chrám v dark souls je snad ještě nebezpečnější a teď ve 20 jsem se cítil stejně jako kdysi, kdy jsem pomalu listoval na stránku a čekal tam smrt. Tady jsem kráčel fakt pomalu a srdce mi bušilo. Je rozdíl když v jiných hrách si postup uložíte a pak zmáčknete shift a doufáte, že šipkám uniknete.

A nebo druhý příklad, pokud je v recenzi u nějaké AAAAAAA hry například „budete-li mít štěstí, objevíte třeba…“ nebo „můžete dokonce…“. Ta hra to před vás postaví na zlatém podnose. V Dark Souls jsou lokace tak skryté, že se tam nemusíte ani podívat a ta hra vám to ani neřekne. Cokoliv o téhle hře bylo řečeno, je prostě pravda. Pokud je na obalu jiné hry „Objevíte tajemství prastaré hrobky?“ znamená to, že ji definitivně objevíte, protože to dost možná bude součást hlavního úkolu, tady se nic takového nekoná, zrovna jsem objevil tajemný svět za obrazem a… tak nějak jsem ztratil víru v jiné RPG že by mohly nabídnout něco podobného.

Co napsat k samotnému principu hry? Je takový jaký ho vidíte na videích, nic víc a nic míň.. žádné fus ro dah, žádné jezdění na koních, podívejte se na jakýkoliv screen ze hry a … prostě přesně to dostanete. Bossové jsou krásní nebo krásně hnusní, když hrála hudba při boji s obřím vlkem, až tehdy jsem si uvědomil, že za celou hru vlastně prakticky neslyšíte žádnou melodii, a tak to byla opravdu příjemná chvíle (před smrtí :D). Pokud se přenesete přes frustraci, taky si přiznáte, že bossové jsou povedení.

A RPG prvky? Sami si musíte říct, jestli vám vyhovují ale je tu farmení, levelování, vylepšování předmětů a to nejdůležitější poučování se z vlastních chyb. Nepomůže vám skočit do města pro sto léčivých lektvarů, musíte se naučit jak daného bosse zabít. Což mi nejenže přijde lepší, ale nikdy jsem nic podobného ani nehrál.

Grafika se mi líbí, protože kámen ve hře je opravdu hnusný kámen a ne žádný lesklý grc s milionem nových technologií. Tma je opravdu tma a celé to působí naprosto dokonalým temným dojmem. Žádné výtky.

Nikdy jsem u žádné hry, neměl chuť, ji po vypnutí pomocí alt+f4 ihned znovu zapnout, NIKDY! Pokud se vám hra nelíbí, hrajete ji špatně.

Pro: ATMOSFEARA, znovuhratelnost

Proti: Skákání je zbytečně nešikovné, komicky tlusté NPC a švihlé zbroje- trochu ubírají na vážnosti http://darksoulswiki.wikispaces.com/file ... 0/fatty_mc_fatso.jpg

+19 +20 −1

Fantasy Empires

  • PC 85
Moc pěkná strategie a jakýsi předek Heroes apod. Na hře jako první zaujme asi grafika a stylizace do AD&D světa, kdy nad Vámi coby hráčem neustále bdí zeusoidní Dungeon master (který také ovlivňuje jisté události ve hře).

Systém je dnešním hráčům dobře známý: dobýváte území na mapě, na nich budujete zázemí, vybíráte daně, cvičíte armádu... Jisté specifikum dodává přítomnost magie. Na nepřítelovo území můžete sesílat různé fujtajbly, které připraví cestu Vaším jednotkám atd. Do čela armád pak stavíte hrdiny různých ras a povolání, které navíc můžete posílat na questy, kde (pokud nechcípnout, looseři) naexpí nějaký ten level, případně najdou užitečný kus výzbroje.

Dohromady je to vcelku jednoduché, ale tak dobře vyvážené, že to hráči přináší dost barvité taktické výzvy. Není nad momenty, kdy nepřítel zaútočí na načekaném místě, tamní geroj se zrovna poflakuje bez signálu po nějaké jeskyni, hledaje +2 battleaxe, a Váš mana-pool je prázdný po seslání moru na jakýsi, jak se ukazuje: bezcenný, kus pouště...

Na svoji dobu to musela být velká pecka a i dnes to je zábavná a svébytná hra. Z dnešního hlediska tomu ale chybí hlavně rozsah - ve smyslu většího počtu map, nějakého příběhu či možnosti hrát kampaň. Fantasy Empires je hra pro "jednou a dost". To "jednou" bylo sice super, ale není důvod, proč by mělo přijít "podruhé".

SSI každopádně byli machři a jejich hry měly nejen kouzlo, ale šikovně vymyšlená pravidla, která jim dodávala více než dobrou hratelnost. To zde platí v plné míře.

Pro: povedená stylizace, dobře nastavená pravidla, nadčasová hratelnost

Proti: pouze jedna herní mapa, pročež i omezená znovuhratelnost; absence kampaně a příběhu

+19

Operation Flashpoint: Dragon Rising

  • PC 70
Na první pohled je nová Operace Flashpoint jasně devadesátková hra. Na ten druhý už ne a je až k neuvěření, kolik nedodělku hra obsahuje. Díky tomu jsem se místy skvěle bavil a celý natěšený se vrhal na další misi, avšak byly tu i pasáže, když jsem měl chuť tvůrce pořádně proplesknout. Nutno dodat, že jsem celou hru (kampaň) hrál v coopu s JackemCZ, což může více či méně ovlivnit celkové hodnocení.

Už úvodní menu se skvělým hudebním doprovodem slibuje mnohé. Po připojení do hry následuje velmi pěkná a filmová animace shrnující veškeré okolnosti vedoucí ke konfliktu, ve kterém je děj Dragon Rising zasazen. Poté však přichází studená sprcha. Kdo očekává strhující příběh plný vojenské hantýrky a šílených zvratu, ten bude zklamán. Dragon Rising totiž nevytěžil z příběhu vůbec nic a to tak, že vlastně žádný příběh neobsahuje. Tvůrci připravili 11 více či méně rozsáhlých misi, kde hráč pomalu dobývá ostrov a tím to hasne. Nulová gradace, žádné vypjaté momenty a zapomenout můžete i na nějaké monstrózní boje. Tahle hra je pomalou taktickou akcí. Ale nutno podotknout, že velice zábavnou. Graficky hra vypadá nádherně a až na občasné nehezké textury se na DR krásně kouká.

Přestřelky jsou dost dobré, přiměřeně tuhé a rozdávání rozkazů také funguje, byť není zrovna šťastně navržené. Slyšel jsem stížnosti na rozložení checkpointů v singlu (nehrál jsem, nehodnotím) a mnohé určitě zarazí fakt, že v kooperaci NEJSOU checkpointy vůbec ŽADNÉ. Hraní naštěstí ulehčuje možnost (omezeného) respawnu, ale i přesto jsou některé mise neskutečně tuhé. Hra často žene hráče vpřed neviditelným časovým limitem (sejmi protiletadlové vozidlo, než přiletí vzdušná podpora apod) anebo rozkazem někoho ochraňovat (sejmi nepřítele v základně, než stačí zničit přijíždějící posily). Díky tomu mě hra místy nehorázně srala a měl jsem chuť ji vypnout a vymazat, protože opakovat celou misi po hodině hraní bylo značně otravné. A nestalo se nám to jednou.

I přesto, že spíše vyjmenovávám zápory, hra to rozhodně špatná není. Hraje se dobře, díky pěknému prostředí, které svou atmosférou vyloženě vtáhne, je střílení velmi zábavné. V coopu se zábava stupňuje, jelikož teprve tehdy jsou to pořádné taktické orgie. Nicméně díky absenci designově výraznějších misí a mnoha hratelnostních nedodělků hra jednoduše kvalit původní Operation Flashpoint nedosahuje. Tahle hra mohla být zatraceně lepší!

Pro: výborné přestřelky, atmosféra boje, krásná grafika (zejména v noci), pár povedených misí, hezké menu, hodně zábavný coop (za něj +10% v konečném hodnocení)

Proti: nevyužitý potenciál, mizerná AI, bez příběhu, absence sejvu v coopu

+19

Daemonica

  • PC 75
Tahle středověká adventura mě překvapila. Obecně low-end hry nijak nevyhledávám, ale něco mi říkalo, že Daemonica se něčím liší.

Pár minut po spuštění hry jsem si uvědomil, že hlavní roli v inspiraci tu hraje Krysař. Chápejte, je rok 1350 a středověká Anglie je zahalena Černou smrtí (čti morem). V té době bylo zvykem, že při výskytu moru se uzavíraly městské brány a nikdo, kdo neměl povolení, nesměl do obcí vstoupit, či z nich odejít. V této těžké době si lidé nedůvěřovali. Báli se smrti.
Každý cizinec mohl mor přenášet a není se tedy čemu divit, že pana Farepoynta občané Cavornu nijak zvlášť laskavě nevítají. O lidech jako je Nicholas se povídají různé veci, pravdou ovšem je, že umí mluvit, za pomoci speciálních lektvarů, s mrtvými. To ovšem musí držet v tajnosti a tak si hlídá svoje soukromí jako oko v hlavě. Do městečka přijel vyšetřit vraždu mladých manželů. Hned na začátku je vám jasné, že starosta který si vás povolal by byl nejraději, kdyby jste případ co nejdříve uzavřel a zmizel. Tady ta podoba s Krysařem ovšem končí. Nebude to snad spoilerem, když řeknu, že žádné děti pryč neodvedete ;-). K příběhu snad jen dodám, že zlo je mnohem hlouběji, než je na první pohled zřejmé.

Přiznám se, že bych Daemonicu moc rád viděl na divadelních prknech. Příběch je velmi poutavý i dobře odvyprávěný a do divadla jako ušitý. Ze hry dýchá temná atmosféra a já jsem normálně cítil, že venku obchází zlo.

Tuhle atmosféru měli vývojáři dobře vymyšlenou. Přeci jen už to, že se děj odehrává v již zmíněné středověké Anglii, která je pověstná deštivým počasím (a že ve hře prší celkem často), navíc je země zamořená morem, ale to už jsem také zmiňoval. Co jsem nezmínil je hudba, která se mi zavrtala hluboko pod kůži. Bez ní by to nebylo ono. Atmosféře ještě přidává sem tam ten letící pták. Snad vrána, nebo spíše havran, jako posel smrti.

Po grafické stránce není hra ničím vyjímečná. Její zpracování odpovídá době vzniku. I když bych byl mnohem radši, kdyby místo ptačího pohledu použili tvůrci pohled z třetí osoby. V interiéru jsem si připadal, že testuji nějakou beta verzi, protože za zdmi zůstala jen černo-černá tma. Ovšem při pohledu z třetí osoby, či jen při nějakém tom profilovém pohledu by museli grafici vytvořit mnohem více detailů a to by samozřejmně stálo více peněz. To, že hra byla vyrobena na základě nižšího rozpočtu je patrné na první pohled.

Hru ovládáte, jako většinu adventur, myší a i když se vývojáři snažili do hry vstrčit trochu RPG znaků, moc se jim to nepovedlo. Kovář naučí sice Nicholase trochu bojových komb, ale boj byla pro mě jen nudná klikačka, kdy jsem skoro zíval. Naštěstí je tu míst, kdy s někým zkřížíte meče málo.

Co mi ještě vadilo, bylo bloudění po mapě. Ta sice není velká (spíš je malá než velká :D) a ve chvíli, kdy někam putujete stačí aktivovat jakousi GPS šipku, která vás tam navede, ovšem když jsem hledal byliny do lektvarů, prošel jsem jí i několikrát než jsem danou bylinu našel a to jsem kolem ní chodil celou dobu, jen jsem jí neviděl. Tomu všemu by se dalo vyhnout, pokud by ve hře bylo použito jiné zobrazení než ptačí perspektiva.

Celkově mám ze hry ale víc než dobý dojem. Jen bych se možná vyhnul slepicím, co běhají po vesnici, když už tu nejde najít jiný dobytek. ;-)

Pro: středověké, anglické, ponuré městečko + hudba + příběh = atmosféra

Proti: grafické zpracování

+19

Galactic Civilizations II: Dread Lords

  • PC 95
Už mi to tady pěkně pije krev. Je to sotva pár hodin co tudy proletěla imperiální flotila a já tu jsem zas nad sklenkou čpavkového panáku a hlavou se mi honí myšlenky na přeběhnutí. Nechápejte mě špatně, práce na těžební stanici naše mocného impéria není vůbec špatnej flek, to ne.
Jenže válka už trvá moc dlouho a za chvíli dorazí i sem.

Jsme ve válce proti Yorskému kolektivu a situace nevypadá vůbec dobře. Ještě před válkou byla celá naše výzbroj koncipovaná proti Drenginům a jejich těžkým zbraním a když nás pak náhle přepadli Yorové, nebyli jsme na jejich laserové zbraně připraveni. Teď strašlivě pomalu dobíjíme soustavu za soustavou. Vypadalo to jako kdyby naše lodě navrhoval nějaký neumětel, jako kdyby to byla jen počítačová hra. Pche.
Nad zrůdnosti Yorů mi ale stále běhá mráz po zádech. Ty stroje nemají slitován. Nikdy nevěřte robotům! Použili proti nám toxické a jaderné zbraně, jako by ani nechtěli naše planety nadále využívat pro sebe. Konvenční boj je sice ztrátovější, ale aspoň pak přeci můžete planetu využít! Strýc Qhdienfierergkro říkal, že s tohle si za dob kolonizace nikdo neuměl představit.

Navíc, je to zvláštní. Ti proklatí Yorové nás napadli těsně potom, co Terrané prosadili ve Spojených planetách rezoluci o odzbrojení obchodních konvojů. Yorové nám tak ihned ochromili obchod. A hned potom nám Terrané nabídli onen dovoz válečného materiálu. Skoro to vypadá, jako by nás všechny...
Ale ne, tyhle konspirační teorie jsou beztak nesmysl. Terrané jsou naši oddaní spojenci. Sice ne v boji, ale bez jejich půjček a dovozu materiálu výměnou za naše technologie bychom byli pěkně v háji! I když, už i technologicky nás Terrané předběhli.

Zase musím myslet na přeběhnutí. Ostatní kluci se už schází v dolní palubě a domlouvají se. Prý bychom se mohli vzbouřit a přidat k Terranům, jako tamti ze stanice č. 87. Možná bych se na tu schůzku dole mohl podívat. Přeci jen...ty lidské samice! A ta...zmrzlina, co nám sem dováží.
Chapadlem jsem zaplatil barmanovi (musel mít podezření, všech jeho 5 očí mě sledovalo) a vydal se výtahem do dolních palub. Náhle se ale z reproduktorů na stropě ozvalo hlášení.

"V rámci zachování naše válečného snažení nařídil náš Nebeský Císař navýšení válečné daně ze mzdy o 10%. V těchto těžkých časech se i vy musíte..."

Na onu vzbouřeneckou schůzku jsem šel odhodlanější než kdy jindy.

Pro: technologický strom; výborná diplomacie; možnost stavět vlastní lod; jednoduchý, ale detailní managment planet; atmosféra; různorodost ras a s tím i gameplaye; možnost vytvořit vlastní rasu

Proti: poněkud jednoduché dobývání planet

+19

Fallout

  • PC 95
Falloutovskej svět, kterej nám v této hře prvne předestřeli, mě v té době naprosto pohltil. Skvělej systém vývoje postavy, herní svět reagující na činy postavy, ohromná znovuhratelnost, super dialogy.
Souboje na kola sice není to, co bych nějak vyhledával, ale ve Falloutu to prostě mělo něco do sebe. Moc rád jsem četl herní hlášení - občas i vtipný - např.: kriticky jsi minul a přitim náhodně zasáhl :)

Nakonec dám výbornejch 95%, protože na absolutní hodnocení, přecejenom dsáhla až vymazlená dvojka.

Pro: herní svět, design, znovuhratelnost, dialogy, atmosféra, vývoj postavy, odlišná hra za různé typy postav

Proti: systém na kola mi tak úplně nesedl, postava by mohla být schopna pohybovat se přímo nahoru/dolů - ne "cikacak", nemožnost běhání někdy otravovala.

+19 +20 −1

The Suffering: Ties That Bind

  • PC 70
Druhý Suffering, který je v některých pasážích lepší a v některých horší než první díl, jsem rozehrál nedlouho po druhém dohrání jedničky, ale protože nebylo moc času, dokončil jsem jej až nyní.

Torque se spolu s monstry přemístil z ostrova Carnate, kde byla spousta přírodních lokací, do města Baltimore, které již není tak děsivé, ale jelikož jsem mohl nést najednou jen dvě zbraně, což znamenalo velmi omezený počet nábojů, strach se občas opravdu dostavil. Uvítal bych automatické přehazování vybitých zbraní na nabité, abych necvakal kohoutkem jen tak na prázdno a možnost nést navíc chladnou zbraň, jakou byla má oblíbená trubka či sekera.

Z nových monster, která nepovstala z vězňů a dozorců jako v prvním díle, ale ze ztracených existencí z okraje společnosti, jako jsou vrazi, feťáci či žháři, se mi nejvíce zalíbil Gorger, který mi vzdáleně připomínal Regurgitatora z Diabla II.

Vcelku dost se zvýšil počet lidských nepřátel, a tak hra místy připomíná klasickou 3rd person či 1st person akci, jelikož šlo jednou klávesou přepnout na pohled z vlastních očí, což ještě umocnila regenerace zdraví a nemožnost brát si Xombium, jenž ho doplňuje, s sebou.

The Suffering: Ties That Bind je důstojné pokračování svého předchůdce navazující na započatý příběh, který zakončuje, a i když mi zde trochu chyběla možnost vracet se do předešlých lokací, která byla v předchozím díle, byl jsem po dohrání tohoto titulu vcelku spokojen.

Pro: omezený počet zbraní, trubka, nová monstra (Gorger), pokračování a zakončení příběhu

Proti: méně děsu, místy klasická 3rd person či 1st person akce, nemožnost vracet se do předešlých lokací

+19

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 65
"Better than I'd fear, worse than I'd hoped. "

I když jsem v NFS sérii nováčkem, od další závodní hry Criterion Games jsem měl velká očekávání. Po přečtení úvodních diskuzních příspěvků i odehrání pár desítek minut přišla studená sprcha. Přesto jsem na hru nezanevřel a objevil i její pozitivní stránky.

Z počátku mě zaujalo nezvyklé ovládání. Pokud jsem chtěl odbočit do málo nebo hodně ostré zatáčky, všechno bylo v pohodě, ale při pokusu zajíždět pravé úhly jsem se skoro vždy o něco rozbil. Ale ve chvíli, kdy jsem pochopil, že mě hra vyloženě nutí neprojíždět zatáčky čistě, ale otírat se autem o mantinely a jiné pevné překážky, se moje výkonnost dosti zvedla. Proto pro úspěšně absolvování hry je nutné se naučit kdy použít klasickou brzdu, kdy ruční a kdy se otřít o mantinel.

Dalším aspektem byly grafické detaily a jejich nastavení. Anti-Aliasing zde není, proto jsem se celou dobu musel dívat na značně zubatou hru. Přehnaný bloom se naopak vypnout nedá, ale nejvíce mě naštvaly efekty prachu a vody na obrazovce jako vystřižené z novějších Call of Duty a jejich efekt krvácení. Ale zde rozhodně neměly místo, protože jsem nehrál z kabiny řidiče ale z 3rd pohledu!

Do jisté míry hra kopíruje Burnout Paradise. Je zde jedno velké město s několika typy závodů, je možné ničit billboardy a ploty, nachází se zde rychlostní kamery, a pokud chce hráč další auto, musí na něj nejprve natrefit. Tentokrát se ale neprohánějí městem, pouze stojí zaparkované na určitém místě, jakmile k němu hráč dojede, začne mu patřit. Na první pohled je jich více než sto, ale některá se dají najít vícekrát, a hráči tak pouze přibývají místa, odkud se s nimi může rozjet. Také jsem byl rád, že již nemusím sledovat sešrotování soupeřů v nepřeskočitelné animaci. Bohužel animace vlastního zničení zůstala. Rovněž do soupeřů a policistů můžu narážet, co to jde, ale když jen trochu zaškobrtnu o civila, hned se o něj rozbiju.

Každé auto má 5 závodů, po jejichž dojetí na první nebo druhé místo se odemkne volitelný upgrade vozu, jako jsou např. pneumatiky, podvozek, karoserie ale i nitro, které tak nepochopitelně není v základní výbavě. Nutnost je odemykat s každým novým autem je přinejmenším dosti otravné. I když vývojáři přišli s informací, že každé auto má unikátní sadu závodů, časem se začnou opakovat. A to ať už se jedná o sprint race (klasický závod), circuit race (zajet 2x-3x daný okruh), speed run (dosáhnout co nejvyšší průměrné rychlosti) nebo ambush (únik policistům). Pět ale může být i dost málo, protože pokud si oblíbíte jedno konkrétní auto a budete jich s ním chtít najezdit závodů více, nebudete mít kde (kromě kampaně).

Pokud během projíždění po městě a nedodržování pravidel silničního provozu nebo během některých závodů narazíte na policisty, aktivuje se dodatečný mód Hot Pursuit během kterého se vás policisté budou snažit zastavit. S přibývajícím časem, co vám budou na blízku, bude i narůstat tzv. heat level, který indikuje, kolik policistů vás bude nahánět, jak moc budou dotěrní, počet hřebových pásů a sílu zátarasů. Jedinou možností jak se jich zbavit a nenechat se při tom chytit je zmizet na dostatečně dlouhou dobu z jejich dohledu. Pouze je zničit nestačí, protože je zpravidla okamžitě nahradí další policejní vozy. Přesto tyto honičky patří k tomu nejlepšímu, co hra může nabídnout. Nahnat na sebe mnoho policejních vozů a pak se jich snažit zbavit je příjemný adrenalinová zážitek. Hluchá místa se zde naštěstí téměř nevyskytují.

Protože jsem svoji první naháněčku přehnal tak moc, až mě začala nudit, rozhodl jsem se ji rychle ukončit. Ale ouha! S vysokým heat levelem a relativně pomalým autem jsem se policistů nemohl zbavit. Proto jsem zastavil, nechal se zatknout a čekal na důsledky. Těch jsem se ale nedočkal, mé auto bylo restartováno na své parkovací místo a autolog mi oznámil, ať se příště nenechám chytit. A ani další zatčení se nijak nelišila. Pouze jsem při nich přišel o SP body za poslední Hot Pursuit.

SP (=Speed Points) body, které hráč získává za všelijaké možné aktivity, jako jsou např. vítězství v závodech, vylepšování upgradů, ničení policistů nebo plnění achievementů nejen symbolizují hráčův postup hrou, ale hlavně umožňují přístup k hlavnímu módu hry - Most Wanted závodům.

Tato kampaň o 10 tratích proti desítce nejsilnějších protivníků představuje vrchol hry. Cílem je vyhrát duel proti soupeřově speciálnímu autu a po dojetí ještě jeho auto sešrotovat. Aby to ale nebylo tak jednoduché, celou dobu závod znesnadňují všudypřítomní policisté, jejichž častou a nepříjemnou zbraní je hřebový pás. V případě najetí na něj dojde k protržení pneumatik (proti kterému žádný upgrade vozidlo neochrání) a citelnému snížení rychlosti. Na rozdíl od jakéhokoliv jiného poškození nedojde k restartu auta na trať s drobnou časovou ztrátou. Jedinou možností opravy je zajet do autoopravny. I když je oprava okamžitá, je jich kolem tratí spíše poskrovnu. Proto jedinou inteligentní variantou je restart celého duelu.

Dlouho jsem si říkal, proč na ně můj soupeř taky někdy nenajede, dost by mi to pomohlo v jeho stíhání. Až se nakonec vhodná situace naskytla. Jel jsem těsně za ním a hodně na něj přitom dotíral, čímž se nestačil pásu vyhnout, najel na něj a... NIC. Ať žije férovost.

Naopak pokud po celou dobu držíte se soupeřem krok, ale nemůžete ho předjet, tak na posledním kilometru viditelně zpomalí a nechá vás vyhrát. Přesto je třeba býti dosti obezřetný, protože konce duelů se odehrávají na nezvyklých místech jako je pláž, zkratka nebo vodní kanál, kde jen těžce budete předvídat zatáčky.

I když jsem v průběhu hraní pociťoval, že odemknuté Most Wanted vozy se postupně zlepšují, cítil jsem, že mi chybí nějaké supervýkonné auto. Zlom na sebe nenechal dlouhou čekat. Odemkl jsem 3. nejrychlejší, a moje nejoblíbenější z Need for Speed: Hot Pursuit, auto – Bugatti Veyron, o němž jsem doufal, že ho také nepokazili. Naštěstí ne. Jeho sílu, akceleraci a rychlost úplně zbožňuji, jen ta odolnost není to pravé ořechové (a bohužel stojí milión liber, jinak bych si ho hned koupil). Vydrželo mi až do konce, poslední dvě Most Wanted auta mě o své velkoleposti nijak nepřesvědčila.

S novým elánem jsem se rozhodl ukázat policistům zač je toho loket a začal je úmyslně vyhledávat, ničit a ujíždět. A když sem se rozhodl Hot Pursuit ukončit, prostě jsem jim ujel. Neměli na mě ani omylem. Payback is hell.

Byla to pěkná náplast na úvodní zklamání, ale protože každá zábava jednou začne nudit, dokončil jsem kampaň, otestoval Koenigsegg Agera R a hru vypnul. Autolog ukazuje necelých deset hodin a já nějak nemám potřebu se ke hře vracet. Ale své fanoušky si určitě najde.

Pro: Kampaň, naháněčky s policisty, Bugatti Veyron

Proti: Stereotyp, nastavení grafiky, nitro není v základní výbavě, poškození hřebovými pásy

+19 +27 −8

Ridge Racer Unbounded

  • PC 70
Výborná hra, která aspoň pro mě měla tvrdý začátek, kdy mi chvíli trvalo, než jsem se ji naučil hrát a než mě začala pořádně bavit, ale vyplatilo se. Závody jsou dost akční, líbí se mně i další módy oživující hratelnost jako drifty, stunty nebo ničení nejvíce aut v časovém limitu (připomnělo mi to policejní misi v Carmageddonu :)) I když mód běžných závodů s "nitrem" tolik zábavný není.

Level design se mi hodně líbil, i když se po čase zdají městské tratě hodně podobné a jedinou změnu při hraní tak zajišťují herní módy. Zničit se dá opravdu skoro vše. Grafika příjemná, hudební stránka taky ke hře sedí.
Líbí se mně, že postupem hry obtížnost neklesá, jako je tomu u těchto her někdy zvykem, ale drží se pořád vysoko.

Bohužel se mně zdá trochu nedoceněná, asi proto, že trvá, než se do ní člověk dostane. Další nevýhodou může být vysoká cena.

Rozhodně tuto hru doporučuju. Ikdyž na tom pracoval BugBear, s FlatOutem bych to nerad srovnával. Ridge Racer je mnohem arkádovější a tak se na něj dívám jinak. Přesto u mně patří k nejlepším závodním hrám.

Pro: Zničitelné prostředí, grafické zpracování, design tratí, více typů závodů

Proti: hodně podobné tratě, nevýhodou může být vysoká obtížnost, běžné závody s "nitrem"

+19

Sniper: Ghost Warrior

  • PC 60
Příběh je předvídatelné akční béčko bez špetky překvapení nebo nečekaného zvratu. Rád bych ho přirovnal k nějakému filmu ale na žádný si nemohu vzpomenout. A to je asi to nejlepší přirovnání. Příběh je prostě z kategorie "Shlédni a zapomeň".

Hra samotná trpí hromadou chyb. Nemyslím teď takové ty bugy, kdy to vývojáři mysleli vlastně dobře, jen se to nepovedlo naprogramovat, nebo se tam vloudila chybka. Tady je podle mého názoru dost prvků, které jsou prostě od začátku blbě nadesignovány. Chcete příklady? Prosím...

Ačkoliv některé mise na sebe přímo navazují. Hra vůbec nerespektuje jaké mám vybavení a zdraví. Bez ohledu na to, že mise skončila na opuštěné pěšině ve skalách a další mise začíná na tom samém místě a přímo navazuje, mám najednou defaultní pušku, ačkoliv jsem jí před hodinou nechal v nepřátelském táboře a vyměnil za Dragunova, a tři lékárničky, ačkoliv jsem jich před minutou měl pět.

Součástí hry je i sbírání "Secretů", jakýchsi notebooků, z nichž získáte další informace o příběhu, představují vlastně jakési zprávy z druhé strany. Pokud ovšem nějaký najdete tak se akorát dozvíte, že jste našli secret. Pokud si ho chcete přečíst. Musíte uložit misi, vyskočit do menu, ukončit rozehranou hru, vyskočit do dalšího menu, otevřít menu s uloženými Secrety a nalistovat ten poslední a pak si ho přečíst. No není to drbání levou nohou za pravým uchem? Proč sakra ta zpráva nemůže vyskočit hned? Samozřejmě jsem se na to většinou vykašlal a hrál dál. Secrety jsem si pak četl až když jsem s tím chtěl skončit tedy třeba o dvě mise dál, to vám ale už ty zprávy většinou nic nového neřeknou...

Thellwin popisuje v posledním odstavci svého komentáře jeden z nestupidnějších okamžiků této hry, což byl i důvod proč s tím seknul. Garret pak v diskusi tvrdí, že je to bug, na který použil nesmrtelnost. Pouštím se teď na velmi tenký led spekulací, ale na mě ta situace dělá dojem, že to není bug, ale naprosto zhovadilý záměr. Ano v určité chvíli začnete dostávat jeden zásah za druhým, v pravidelných několikavteřinových intervalech, bez ohledu na to, kde a jak se kryjete. Já se v panice dokonce tryskem vrátil k nejbližšímu baráku, uvnitř jsem sebou flákl na zem takže na mě nebylo odnikud vidět, a přesto jsem pořád schytával zásahy. Taky jsem si myslel, že je to bug, pak mě ale v zoufalosti napadlo, se na to prostě vyfláknout a úprkem pádit do místa, kam mě hra sama naváděla. Cílem bylo kulometné hnízdo na kopci, jakmile jsem tam doběhl, zásahy zničehonic přestaly!!! Následuje ovšem akční pasáž, kdy zhruba dvě minuty musíte bránit toto hnízdo proti nájezdům nepřátel. A tady mi to došlo. Kurňa nechtěli mě oni tímhle přiblblým způsobem připravit o nějaké lékarničky, aby ta následující pasáž, byla trochu obtížnější???

Co mě osobně ale vytáčelo asi nejvíc byl naprosto dementní pohyb postavy. Jako správný "ghost warrior" se plížím vysokou trávou. Přede mnou leží 20cm vysoký balvan. Postava se o něj zarazí a dál ani hnout. No nic jdu do podřepu, že to přelezu. Postava ani hnout. Opatrně se rozhlídnu, jestli mě náhodou někdo nemůže vidět. Vzduch čistý, tak se postavím, že ten kamínek překročím, a nic. Jestli si teď myslíte, že jsem narazil na neviditelnou bariéru, o kterých se už ostatní komentátoři rozepsali dost, tak vás musím vyvést z omylu. Protože když jsem poodstoupil, rozběhl se a skočil, tak jsem tímto atletickým výkonem konečně ten šutřík překonal!!! A to se opakuje skoro při každé terénní překážce (kámen, molo, trubka, deska, apod.) o výšce 10cm a více.

Faktem ovšem je, že opatrné plížení a pečlivé krytí hra moc nevyžaduje. Tím by se sice mohla omluvit má předchozí výtka. Nicméně v mém případě je to naopak výtka další. Někdo tu v diskusi psal že to proběhl asi za 4,5 hodiny a já mu to věřím. Mě to trvalo třikrát déle, ale jen proto, že mě to krytí a plížení prostě baví, i když to hra nevyžaduje. Ale která jiná hra by toto měla vyžadovat, než ta která je na tomto principu postavena a ještě si dá do názvu "Ghost Warrior"...

Nastavení obtížnosti mi taky dvakrát nevonělo. Hrál jsem na střední obtížnost, ale asi jsem klidně mohl hrát na Hard. A to mě vždycky trochu štve, když první průchod hrou můžete bez problému zvládnout na nejtěžší nastavení obtížnosti. Chování AI bylo naprosto nepřirozené, jak už tu několikrát bylo zmíňeno. Někdy jsem odstřelil chlapa v hloučku a ostatní si toho vůbec nevšímali. Jindy jsem to zopakoval z obrovské vzdálenosti a pečlivě ukrytý, a tentokrát mě naprosto nesmyslně okamžitě dostali dávkama ze samopalů. Žádná sláva.

Do hodnocení grafické stránky se radši moc pouštět nebudu. Mě se to docela líbilo ale přece jen jsem to hrál na mé 5 let staré sestavě, takže toho měla plný brejle. Jen snad zmíním trochu zvláštní optimalizaci. Když jsem si totiž nastavil skoro na všem vysoké detaily, tak se mi podle FRAPSu frame rate pohyboval kolem 15fps. Kupodivu to bylo pořád plynulý a při tomto nastavení jsem to i celý dohrál. Když jsem ovšem detaily výrazně ořezal, tak FRAPS se dostal někam k 18 max 20fps ale grafická podoba byla nesrovnatelně horší...

Hudební stránka mi přišla docela povedená, akorát jsem si nezvykle často uvědomoval, že tu ústřední melodii jsem už slyšel mockrát. Takže tý hudby by tam mohlo být více a mohla být rozmanitější. Přece jen, když si člověk hraje na odstřelovače, nějaké hudby by si ani neměl všimnout...

K celkovému hodnocení bych měl asi zmínit multiplayer, ale já ho moc nehraju a tady jsem ho ani neměl chuť zkoušet, takže mé hodnocení se týká čistě singleplayerové části.

Co dodat. Kdybych to koupil za plnou cenu, tak si teď rvu vlasy, ale za ty dva dolary, co jsem za to dal, to zas nebyla tak hrozná koupě...

Pro: Hra na odstřelovače, Headshoty, Hudba, Ovládání

Proti: Pohyb přes překážky, Chyby v designu hry, Příběh, Obtížnost

+19

Dead Space

  • PC 95
Dead Space pokořen - už název téhle hry jasně předznamenával, že půjde o můj šálek kávy - nějak mám na survival-horory z vesmíru slabost. Když jsem se potom z recenze dozvěděl, ža hlavní hrdina není ultratvrďáckej bijec superspacemariňák s kanónem v ruce, nýbrž inženýr - opravář již jsem dopředu plesal. A hned dodám, že ne nadarmo.

Příběh jsem až na malý drobnosti (je nutná zrada vašeho kolegy v každé hře?), prosím pěkně, SEŽRAL. Opravdu u mě DEAD SPACE v tomto aspektu boduje v maximální výši. (kolikrát jsem skutečně zapochyboval o osudu Nikole a několikrát mě autoři dokázali zase zviklat zpět k názoru původnímu - skvělá práce)
Atmosféra je potom doslova dechberoucí: Výbornej design lodi, temný textury, dobře zpracovaný pohyby hlavní postavy (když jsem z posledním dílkem života uháněl k obchodu koupit lékárnu, Isac se realisticky pomotával a povzdychával!), bezchybná zvuková stránka. Toto vše dohromady s příběhem dává hře neuvěřitelně tísnivou atmosféru, kdy bojujete neustále o holej život a v podstatě všechny "úkoly" jsou spíše jediný naděje na vaši záchranu - survival horor jak má bejt a tempo zdaleka neztrácí, ale nabírá až do poslední scény!

Poslední boss mi snad jako u první hry vůbec přišel vceku COOL (S takovym monstrem jsem snad ještě neměl tu čest) a závěr vůbec patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí.

Výběr zbraní mi moc nesedl, ale naštěstí je plně na hráči, který kousky bude/nebude využívat a vylepšovat. Zůstal jsem tak u základní nejuniverzálnější plazmové řezačky a sympatické pulzní pušky - více jsem za celou nepotřeboval. Naštěstí se náboje v naproté většině generují podle toho, co máte u sebe, takže jiné náboje než se vám zrovna hodí pomalu ani nenacházíte - sice neralistické, ale rozhodně user-friendly.

To, že máte k dipozici inventář jisté velikosti jsem přijal s upřímným povděkem, avšak stejně se to potom zvrhlo v "beru všechno at je to co chce" a nedostatek místa jsem pocítil asi jen 2x. Takže škoda, že tuto stránku autoři nepropracovali detailněji, aby člověk musel u sběru předmětů skutečně přemejšlet a ne jen automaticky pomačkávat tlačíkto USE.

Moc mi osobně nepadla do oka ani stáze. Nicméně, tyto šlo při soubojích zcela ignorovat a tak jsem ji používal jen na předměty a v situacích, kde to hra přímo vyžadovala, takže mi příliš nakonec nevadila. Stejně jako debilní tlačítko navádějící tupé hráče po lince kam má přesně jít jsem nevyužil ani jednou. Proč si kazit hru???

Ačkoli mi na hře nesedlo tak úplně všechno, mě zajímá především atmosféra, design a příběh - jak uvádím ve svém profilu - a v těchto aspektech DEAD SPACE vítězí!
Strhávám tedy závěrem symbolických 5% z maxima, za přílišnou jednoduchost v oblasti postupu - hra příliš vede hráče za ručičku a ani nepoužívání tlačítka pro ukázání správného směru hru v tomto směru příliš neztíží, bohužel.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, gradující příběh, strach, design, absence HUDU, RPG prvky, bezgravitační fáze hry

Proti: Pohyb nešel přenastavit na šipky! (ano opravdu - WSAD jsem použil prvně a doufám naposled), mohlo být delší, příliš jednoduchý postup hrou

+19