Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fable III

26.10.2010
17.05.2011
kompatibilní
65
119 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Fable III je již třetí díl ze série Fable. Příběh hry se odehrává 50 let po ukončení druhého dílu v zemi Albion. Ujmete se v ní role mladšího bratra/sestry samotného krále. V začátcích se seznámíte se základním děním, několika hlavními postavami a ovládáním a po krátkém úvodu se již chopíte úkolu, kterým není nic jiného, než svrhnout vašeho tyranského bratra z trůnu a ujmout se vlády nad Albionem.

Hra je tedy vlastně rozdělena na dvě části – v jedné plníte úkoly, získáváte peníze a spojence a chystáte se svrhnout vašeho bratra Logana a ve druhé již vládnete zemi a staráte se o její chod. Jako v minulém dílu se můžete rozhodnout, zdali budete hrát za hodného či zlého hrdinu. Podle toho se také mění reakce okolí na vaši postavu. Hrdinův vzhled můžete také dále upravovat a měnit.

Hráč má po získání trůnu na výběr, které sliby, jež udělil když se snažil získat podporu, splní a které ne, každý takový splněný slib však stojí dost peněz, což vyčerpává statní pokladnu, a tak je vhodné se před převzetím moci nejdříve připravit, nasyslit nějaký ten majetek, který můžete získávat mnoha způsoby (například pronájmem vlastněných budov, výrobou a prodejem výrobků) a až poté se pustit do svrhnutí krále a převzetí moci.

Do hry přibyla nová obtížnost "hardcore", která by měla přinést trochu výzvy do hraní. Je to odpověď na negativní ohlasy o snadné obtížnosti u Xboxové verze. Ke hře vyšla dvě příběhová rozšíření, Understone Quest Pack a Traitor's Keep Quest Pack.


Poslední diskuzní příspěvek

Asi to bude jistou nostalgií (naposledy hráno kolem roku 2013?), ale já se při hraní sakra bavil. Pestrost úkolů, rozhodování, souboják (který dokáže okamžitě vykonat jeden ze tří útoků), humor, grind na nejlepší konec.... specifická Fable kombinace a zábava hodná série. Snad se další díl Playgroundům povede aspoň ze třetiny. Sice bez Petera, ale třeba konečně s real time růstem stromů.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 20
Fable III je memento herního průmyslu, ukazující, k čemu vede neustálé ustupování casual hráčům a debilizace žánrů v kombinaci s totální nepoučitelností páně Molyneux. Ten sám sebe vidí pravděpodobně jako inkarnaci Boha na zemi, přišedší nás, ubohé smrtelníky, milostivě seznámit se svou nekonečnou genialitou.

Hra obsahuje v prvé řadě neuvěřitelně trapný humor. Zbožňuju "Červeného trpaslíka", "Jistě, pane ministře" a "Monty Python". Ale humor ve Fable 3 nejen v questech (pištění v ženských šatech nebo nahánění zaběhlých slepic kvokáním) je opravdu neskutečně pitomý. V lepším případě, o těch horších případech bude ještě řeč. Ruku v ruce s humorem jde vymaštěná náplň většiny questů (o nahánění slepic již byla řeč, další skvosty jsou například zabití nějakého konkrétního vesničana nebo parodie na AD&D) a miniher. Vydělávat peníze můžete krom jiného hrou na loutnu nebo kováním mečů (pečení jsem opravdu nezkoušel), tato legrace je realizována mačkáním tlačítek 1 a 2 (po investování zkušeností přibude tlačítko 3). Bezbřehý herní primitivizmus v krystalické podobě, minihry můžete navíc bez jakéhokoli postihu nebo omezení opakovat do zblbnutí.

Další idiocie je doslova sociopatické chování naprosto všech NPC + hlavního hrdiny. V rozhovorech můžete použít dvě základní volby, buď "gangsta" potřesení rukou (u kterého postavy vydávají steny jako pětiletý autista) nebo krkání v kombinaci s prděním. Za "zkušenosti" se můžete naučit lechtání, tancování, hraní paci-paci-pacičky nebo prdění lidem přímo do ksichtu. O některých černobílých volbách typu "podepsat petici" vs "vytřít si s ní prdel" (nasucho, tuto poslední hranici autoři ještě nepřekročili, uvidíme, co Fable IV) nemluvě. Pokud není chování postav důkazem, že Peter Molyneux je drogově závislý sebestředný psychopat, tak už nic.

Největší problém ovšem spočívá v tom, že ve hře na ničem a na nikom nezáleží, nic nedává smysl. Ani na nejvyšší obtížnost není možné umřít, protože by pravděpodobně vidina neúspěchu frustrovala chudáky casual hráče (nejsem ortodoxním příznivcem šíleností typu Ninja Gaiden, ale co je moc, to je moc). Boj „na blízko“ je díky neustálému krytí nepřátel téměř nepoužitelný, magie je zbytečně silná (to byla chyba už ve dvojce, ale Molyneux je opravdu nepoučitelný). Od každého typu zbraně je možné koupit celé různé tři různé kusy, ale v bojích je díky výše zmíněnému úplně jedno, co člověk používá (až na nepoužitelné zbraně „na blízko“). V truhlách se nacházejí peníze (které není až do změny stylu hry za co utrácet a které jde rychleji vydělat minihrami), léčivé lektvary (které je zbytečné používat, navíc v boji stejně nikdy nevidíte, kolik života zbývá do "knocked-out" stavu), případně hovadiny typu oblečení nebo tetování (které jsou až na dva momenty ve hře naprosto k ničemu). Můžete se oženit, koupit si dům nebo pořídit dítě, ovšem akční RPG nehraju proto, že chci hrát variaci na Sims s nulovým dopadem na cokoli.

Ve dvou třetinách hry dochází v podstatě ke změně žánru. Vašim úkolem je řízení království pomocí jednoduchých voleb "zrušit dětskou práci"/"ponechat dětskou práci". Kladné volby stojí mraky peněz, záporné naopak zpravidla nějaké peníze přinesou. Jediný způsob, jak zůstat klaďasem a současně shromáždit potřebných 6 500 000, je to, že peníze bude člověk vydělávat pomocí pronajímání koupených budov atd. a následně je sypat do pokladny. Opět nic, kvůli čemu bych hrál akční RPG. Pokud na konci hry neshromáždíte potřebný obnos, nestane se z herního hlediska (vzhledem k výše uvedenému zcela nepřekvapivě) ale vůbec nic. Až po titulcích se objeví v tabulce tři věty o tom, že při obraně království umřela spousta jeho ovčanů a že ti zbylí to hlavnímu hrdinovi nikdy nezapomenou (ve hře je pak možné pokračovat, i když mě nenapadá jediný rozumný důvod, proč by to chtěl kdokoli dělat, a všude se pak povalují mrtví ovčané). Bu bu bu.

Mapa je velmi inovativní, protože nikdy neukazuje reálnou podobu dané lokace. Navigační šipka (která je takto celkem nutností, když stojí mapa za velké kulové) se občas objeví a občas zmizí, zřejmě podle nálady. Polovinu akcí je nutné dělat tak, že nestačí zmáčknout akční klávesu, je třeba ji držet a pustit v určitý moment. Poslední kámen úrazu je inventář. Kde si drtivá většina her vystačí s jednou tabulkou, tam je ve Fable III nutné ručně pobíhat po pěti místnostech, obdarování NPC (které jsem naštěstí nikdy nepoužil) je takto otázka asi dvaceti po sobě jdoucích akcích. Debilita inventáře mě úspěšně odrazovala od jeho častého používání, na hře se to ovšem (jako ostatně všechno) pranic neprojevilo.

Hrál jsem toho celkem hodně, ale tento "skvost" je první hra, která mě skutečně uráží svou samolibě na odiv vystavovanou okázalou debilitou. Zhmotnělý symbol úpadku herního průmyslu. Opravdu nevěřím tomu, že psychotik Peter Molyneux nebyl při tvorbě na drogách.

Pro: příběh, technické zpracování

Proti: nulová obtížnost, nulový dopad čehokoli na cokoli, debilizace herních mechanismů za hranici snesitenosti, sociopatická komunikace s NPC, inventář, tahání prvků SIMS tam kde nemají co dělat

+27
  • PC 60
Po té, co hra dostala v jedné recenzi 5/10 jsem si řekl, že tentokrát asi vynechám. Další důvod proč nečíst recenze.

I přes to, že je hra nechutně zjednodušená a nic tu není dotaženo do konce, se to prostě hraje dobře a hlavní zásluhu na tom má humor, třeba takový slouha Jasper se svými sarkastickými poznámkami mě dostával do kolen, stejně tak questy jsou v rámci možností originální, přičemž celé to podtrhují šílenosti typu slepičí závody nebo fakt, že peníze si můžete vydělat válením těsta a pečením koláčů jako pekař.

Soubojový systém, i když zase - je velice jednoduchý - mě díky přítomnosti bambitek bavil, překvapily i "dokončovací fatalitky", kdy v bullet-timu hrdina odpraví nepřítele nějakým zvlášt brutálním způsobem, což bych v téhle hře nečekal. Nakupování nemovitostí trochu zklamalo, líbily by se mi širší možnosti, na customizaci hrdinova vzhledu či při nakupování nábytku do svého domečku se ale naopak můžete vyblbnout do aleluja.

Příběh je jednoduchý, ale v tomto případě to vůbec nevadí. Překvapení na mě čekalo v druhé části, kdy jsem se stal králem a musel učinit určitá rozhodnutí. Mám být dobrý, ale zruinovat státní pokladnu a nechat v rozhodující bitvě pochcípat většinu obyvatelstva? Nebo být "zlý", nepopulární, ale získat díky tomu peníze na ochranu země? Celkem zajímavá situace. V určitém momentu jsem zjistil, že můj bratr Logan vlastně jednal v zájmu země a není to zas takový parchant, za kterého jsem ho považoval a proti kterému jsem od začátku bojoval.

Navíc tyto rozhodnutí mají přímo vliv na herní svět - můžete zachovat jezírko, nebo ho vypustit a vytěžit nerostné bohatství, které se pod ním nachází - sami pak můžete do nově vzniklého kráteru přijít a přijmout zde další quest. A co třeba přestavět jednu budovu na bordel (kdo potřebuje školu?) a zajít si tam užít gruppen sex? A nebo z jiného soudku - co třeba nabalit si špinavou žebračku žijící na ulici a udělat z ní královnu? Možností je spousta.

Naštěstí je PC verze odladěná, takže některé hrůzy z Xbox verze, o kterých jsem četl, se nekonají. Pokud od hry nebudete čekat typické RPG, ale přijmete jí jako zajímavý mišmaš různých žánrů, který dokáže vykouzlit úsměv na tváři, nebudete zklamáni.

Pro: humor, bambitky, dilema ve druhé části hry, rozmanitost a spousta vedlejších činností

Proti: spousta věcí by zasloužila více rozvinout, trochu konzoloidní ovládání, kamera při soubojích občas zazlobí

+24
  • PC 40
Byl to jeden z těch časů, kdy noc úpí pod zběsilým rejděním bouře a i krátká cigareta pod přístřeškem na zahradě značí, že tohle nebude med. Další pokračování Opus Molyneux na stole.
Disk však mizí v mechanice, je na čase to rozjet. Další kolotoč nesplněných slibů, zklamání a prdění lidem do ksichtu začíná.

Začneme pozitivy, bude to tak lepší. Člověk totiž musí nejdříve udělat snídani, než si podělá postel. Prostředí je celkem fajn. Atmosféra rané průmyslové revoluce není vůbec špatná a graficky je odvedená slušně. Příběh je pohádkově jednoduchý, ale u Fable tohle nikdy nebylo negativum. Volby v druhé části hry jsou aspoň zajímavé. Tím to asi tak hasne.

První věcí, která je jednou z největších zhovadilostí, jakou jsem kdy viděl, jest inventář. Jen marně se hledají slova jiná, než zločin proti lidskosti. Ne, nelze prostě nahodit inventář nebo obrazovku s popisem postavy jedním tlačítkem. To by bylo strašně jednoduché, logické a funkční. Byl jsem neuvěřitelně naivní, když jsem si myslel, že inventář v druhém díle je jen těžko překonatelná prasárna.
Mýlil jsem se, mávám bílou vlaječkou. Člověk se stiskem tlačítka přesune do jakési komory, která je výchozím bodem pro mapu, informace o postavě, hlavní menu a inventář. Zní to fajn, že? Jenže vy se v téhle místnosti smrti a frustrace musíte pohybovat stejně, jako v herním světě. Pokud chcete zmenit zbraň nebo oblečení, musíte se do téhle komory nejprve dostat, z ní projít do komory další, kde je buď brnění nebo zbraň, přijít k ní, vybrat to co chcete, a vybavit si to. A pak z komory odejít. A to kdykoli, když něco chcete změnit.
Člověk za tohle zodpovědný musí být nalezen a odsouzen. Tohle nelze strpět. Není nic špatného na tom, dostat se do inventáře jedním tlačítkem. A je všechno špatně na nutnosti se v inventáři pohybovat postavou pěšky, jako by to byl kus herního světa. Tohle jsou naprosto neprobádáné hloubky šílenství, vážení.

Další věcí je pitomá navigace. Následování zlaté cestičky za vybraným cílem je často dost matoucí, jakoby hra nevěděla, kam vás vlastně vést a někdy se neukáže vůbec. Když už jsme u toho, mapy jsou zpracovány taky naprosto prasácky. Vůbec neodpovídají tomu, co daná lokace opravdu obsahuje a jak se k něčemu dostat. A když už jsme u těch lokací, jsou rozkouskované jak váza po útoku stáda slonů. Loadingy uvidíte často. Častěji než by jste chtěli.

Zmizela taky brnění, přibyl nový způsob upravitelnost zbraní. Opět prasáckým způsobem, musíte plnit achievementy. Ale upravovat je je z větší části zbytečné, protože zbraně pro boj zblízka jsou k ničemu. Již brzy člověknpozná, že nejjednodušším způsobem jak hru projít je používáním střelných zbraní a hlavně opět nesmírně overpowered magie. Hráči si na tohle stěžovali u dvojky a vývojáři opět všem ukázali, jak si jejich kritiky cení. Magii ještě zesílili.

Co-op možnost nestojí za řeč. Implementovaná beze změny z dvojky.
Interakce s postavami je ještě otravnější než z dvojky. NPC jsou k ničemu, k ničemu se nehodí. Žádné dialogy, jen prdění do ksichtu, objímání vousatých mužů a tančení před dětmi.
Vítejte v hrůzné dystopii, kde se lidé uchýlili jen k neverbální komunikaci.

Největším problémem hry (krom zrůdného inventáře a informacemi o postavě) je ale její jednoduchost. Souboje nejsou žádná challenge (na blízko jsou otravné kvůli magickému bloku nepřátel, ale ne těžké), peníze jsou k ničemu, nikde žádná hrozba. Nelze zemřít.
Fable je hra, kde nelze prohrát. Jen vyhrávat pomaleji. Bude z vás nechutně bohatý pimp, kterého nic neohrozí, i kdyby jste nechtěli.

Všehovšudy je Fable 3 ohromné zklamání. Dumbing down v té nejlepší a nejkrystaličtější podobě. A navíc, ještě v mnoha ohledech odfláknuté. V jádru je to čistě průměrná hra, ale očekávání a sliby byly moc velké, aby vám herní zážitek ještě nepokazily.

Pro: amtosféra, příběh, grafika

Proti: soubojový systém, obtížnost, strašlivý UI, nezáživnost, postavy na jedno brdo

+18
  • PC 80
Fable 3 se stala opět dosti podceňovanou záležitostí, dostala nelichotivá hodnocení a někteří hráči na ni plivali co to dalo. Opět se ukázalo že nejlepší je nedat na okolí, a zjistit to na vlastní kůži. A mohu předem říct že investicí peněž a času do téhle hry nelituji.

Příběh za pomstou a vedení revoluce v království Albion, stačí jako hnací motor pro hráče, a dává mu možnosti objevovat krásy a strasti tohoto světa. Skvěle to lze popsat na příkladu. Po putování nádhernou zalesňěnou krajinou, dorazím ke kopci, kde vycházející Slunce ozáří nádherné jezero s ostrůvkem. Po této nádherné scenerii, dorazím do města, kde vládne pach průmyslové revoluce, kde děti dřou v potu a špíně v továrně, kde přístavní dělníci pomalu vykládají zboží, a kde ulice lemují žebráci a prostitutky. A hle, támhle u stoky leží tělo nebožáka, který zřejmě padl za obět organizovanému zločinu, který zde vesele bují.

Nejen svět a jeho zajímavé scenérie jsou co hráče příjemně překvapí, přítomný humor je zde vítanou složkou, autoři se nebáli a projevili patřičnou dávku humoru do částí hry, přitom jemně aby nezkazili pocit z hry a nepřešla do trapnosti. Vtipné plakáty jsou teprve začátkem, hlášky hrdinových přátel a zvláště Jaspera jsou nezapomenutelné, zobrazení slepic či hláškující skřeti které budete všudě hledat, a spoustu dalších narážek a fórků zde čeká.

I originální úkoly se zde najdou, autoři se vyhnuli typickým přines 10 tohohle a zabij 15 krys. A některé questy jsou opravdu zapamatování hodné.Úkol se záchranou princezny mě náramně pobavil, a hlášky a reakce čarodějů co ho vypráví taktéž.Dabing postav je také na profesionální úrovni, a to díky angažovanosti profesionálních dabérů, a jejich vtipné hlášky s případným akcentem nemají chybu.

Souboje jsou zábavné, zvláště mě udivilo kolik dokončovacích komb jsem viděl, kdy má hrdinka dokázala mečem a pistolí a kouzly trhat protivníky. Jedno kombo kdy nepřítel přeskakuje hrdinku a ona mu v tu pravou chvíli stihne zlomit vaz, je prostě famózní. Na tyhle "dokoncovačky" mám prostě slabost a vždy je ve hrách vítám.

Strategický prvek mě ve hře taky dokázal zabavit, kdy jsem se snažil získávat za těžce vydřené peníze domy a podniky, a zvyšoval tak své obchodní impérium. A že peníze ve hře hrajou velmi důležitou roli netřeba zmiňovat. Uvítal bych ale více projevení dobra nebo zla v úkolech, kde oproti jedničce se mi zdá, ubrali této možnosti během úkolů. Naštěstí tu ale stále je. Taky roli vládce Albionu bych uvítal na delší dobu, s více úkoly a dalšími rozhodnutími.

Přes všechny zmíněné pozitiva, není hra pro každého, někomu nepříjde pochuti obtížnost a bude mu připadat směsně lehká(což je), ale pokud se chcete pobavit a v hrách převážně hledáte právě zábavu a né výzvu, a lákají Vás zmíněné možnosti a svět, tak směle do toho. Tento kousek si určitě v budoucnu rád zopakuji, jelikož se stal opravdu příjemným překvapením.

Pro: Svět Albionu, humor, perfektní dabing, hudba, scenérie, souboje a fatality, zlo a dobro,strategický prvek, jednoduchost

Proti: Obtížnost, není pro každého, nemožnost strávit více času na trůnu Albionu

+14