Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Richmond (21.04.2020 14:38): Jo, to rozebírání do detailů někdy nudí, někdy sebere takové to napětí a překvapení. Proto někdy fakt stačí napsat - perfektní grafika, skvělá atmosféra, výborná hratelnost, zajímavý systém s několika málo příklady, hodit kolem toho nějaký vlastní pocit a dojem a tím to hasne. A vlastně teď ani nevím, jestli to tak dělám sám nebo ne :-D
Cardhalie se mi nelibi vizualne, je to jako by to malovalo sousedovic decko, bez urazky, kazdy ma nejaky vkus.
Brany Skledalu jsem hral, a moc me nebavily. Arx Fatalis mam dohrany 2x. Grimrock me moc nebavi, nemam rad tyhle pac man dungeny. I kdyz mozna druhy dil, ktery je i venku by se mozna dal zvazit.
Jasne Grimoire, na to jsem uplne zapomel v tuhle chvili. Magnus opus vsech zapadnich dungeonu :) A ne nedohral.

No jeste to tedy trochu osekam. proste neco ve stylu MM6-8, Wizardry 8 a Wizards and Warriors. Velky svet a desitky hodin hrani. Podle me nic krome Bards Tale IV neni.
@Ringo (21.04.2020 14:19): Já se spíš než nudil u těch delších recenzí strašně bál, že mi tam prozradí nějakej spoiler (což se běžně dělo) anebo že mi zkrátka tu hru přibíží až tak moc, že nebudu mít žádná překvapení. Tohle mám dodnes. Mně fakt stačí přečíst si o nové hře pár informací, podívat se na pár screenů a tím to pro mě končí. Tak nějak poznám, že to je/není pro mě a podle toho se řídím. A vychází mi to tak nějak na 95%. Čtení sáhodlouhých preview, review a já nevím čeho? Ani náhodou.

@Rapier (21.04.2020 14:33): No já třeba MM6-9 do dungeonů nedal :)
@Charllize (21.04.2020 14:21): Cardhalia? Doporučuji.
Dungeon ve venkovních lokacích (mimo jiné) a dle posledního rozboru dungeon pařanů: pánů Ringo, Richmond, jvempire a StriderCZ je to dungeon v pravém smyslu slova, ačkoliv se celá první část odehrává v lese. :)
@Karasman (21.04.2020 14:27): s tím časem bych mu to věřil, viděl jsem od něj pár inzerátů, kde hledal lidi, co mu budou farmit postavu v TESO, už si nepamatuji tu částku, nějaká taková brigoška pro studentíka, ale aspoň si mohl někdo splnit sen a nechat si platit za hraní :-)
@S4TW (21.04.2020 14:25): Já jsem s ním jednou telefonoval, volal mi, protože četl moji recenzi na datadisk na Gothic 2 a chtěl se zeptat, jestli jde si zahrát jen datadisk nebo musí začít celou hru znovu. Tak jsem mu řekl, že musí celou hru znovu, tak byl zklamaný, že na to nemá čas... :-)
@Ringo (21.04.2020 14:19): ono jde prostě hlavně o formu... to strojové informování jak co vypadá, jak hra běží atp. to je prostě nuda, šeď a to u recenzí, já osobně, nevyhledávám... a bohužel často ty dlouhé recenze rozebírají takovýmto nudným způsobem každý šroubek... naopak něco do fejetonu, to já rád...

Mimochodem, potkal jste se někdo s Andrewem? Já byl jednou na srazu skupiny Adult Gamers s FB skupiny a on to v podstatě pořádal... fakt to byla sranda ho celý večer poslouchat, jak dobře psal, tak podobně výborně vypráví, smál jsem se celý večer...btw. platil útratu celé skupiny :D

@Charllize (21.04.2020 14:21): můžeme se zkusit zeptat Jaba, proč si myslí, že tomu tak je :-)))
jsem si tak rikal jaka je bida ohledne tech poradnych dungeonu. Kdyz by si clovek chtel nejaky zahrat a nechtel se vracet do DOSu a dejme tomu ze by se to vzalo od tech MM6 tak je ten vyber dost bidny. MM6-10 mam dohrane, Wizards and Warriors taky, Wizardry 8 taky. A co mame dal. Bards Tale IV a pak uz me nic nenapada. Pak uz to jsou vsechno hry ve stylu Dungeon Mastera bez poradnych venkovnich prostor a delkou hrani 25 hodin. Skutecne velkeho, dlouheho dungeonu aby clovek pohledal. Pak se porad dokola hraji MM6-8 :)
Nejaky tip?
@Richmond (21.04.2020 14:16): Tak délka recenze je ošidná. V Excaliburu šlo spíše o zmínku, že hra existuje, a jak zhruba vypadá, říkaly ty obrázky. Kdysi člověk z toho dostal nějaký dojem a byl rád aspoň za to a buď vznikla touha hru mít nebo to nezaujalo. Vesměs se dá říci, že díky přístupu Excaliburu jsem chtěl mít všechny hry a hrál jsem všechny, které se mi dostaly do rukou a společně pak s prvními 30 čísly Score bylo prvních 20 čísel Excaliburu časopisem, který jsem přečetl od A - Z včetně reklam a to několikrát. Když k recenzi dali někteří autoři něco navíc, nějaký vtípek, občas se i uměli rozepsat, bylo to super. Když si to nalistujeme dnes, z většiny recenzí zjistíme, že jde jen o absolutní krátké info o tom, že hra je. Třeba recenze na Indiana Jonese 4 neříká prakticky vůbec nic kromě suchého infa, že jde o textovou adventuru. Přes to si dodnes pamatuji, jak stránka s tou recenzí vypadala, tak se mi to info zapsalo do paměti.

Dnes jsme zvyklí na více informací a tak nám ty tehdejší recenze mohou připadat nicneříkající. Když jsem byl už čtením časáků unaven (kolem roku 1997 a dál), tak to byla doba, kdy už nevycházelo tolik zajímavých titulů, redakce se v časácích začala měnit jak na běžícím páse, o nezajímavých hrách mě bavilo číst jen od Andreje Anastasova (který se pak vytratil), který z toho uměl udělat nějakou příběhovou exhibici a komicky literárně ztvárnil, jak se někdo někde ožral a pod. Dále mě nebavily pozdější trendy megarecenzí fakt třeba na 6 stran, když k tomu o číslo dříve byl třeba zoom na 8 stran. Nuda. Nicméně při vzpomínce na fakt dlouhou recenzi na Stone Prophet, nebo dvou číslovou recenzi na Albion, ještě za skvělé Andrew - ICE éry, si říkám, že to je fakt o autorovi, ne o délce textu. Někdo může na dvě strany nudit, někdo skvěl bavit. Mnohdy jsem si říkal, jestli mě už po prvním odstavci absolutně nebaví číst recenzi nějakého (nejmenovaného) autora, jak mám zvládout těch dalších 6 stran. Kdyby to psal Andrew svým stylem, bavilo by mě číst těch šest stran? Dost možná ano :-)

@S4TW (21.04.2020 14:03): Co se týče délky komentářů, myslím si, že jedna strana A4 nemůže být zase moc, to je pak o tom, zda někoho baví ty komentáře vůbec číst, nebo ne a zda je má zájem číst. Samozřejmě třířádkový přeletí okem každý. Mně sedí spíše ty delší, sám asi neumím psát stručně, tak musím s dlouhými komenty držet basu. Samozřejmě to ale nesmí být nudné plácání prázdné slámy.
@S4TW (21.04.2020 14:03): No to mám podobně. Já už těžce skousával 2 stránkové recenze. A když pak přišlo Score s rubrikou Zoom, kde na navydanou hru splácli 4 strany, tak jsem to odmítal číst :)
@Richmond (21.04.2020 13:58): jo, tak to už je skutečně málo... já to beru tak, že chci co nejmíň spoilerů, i těch pocitových, prostě chci pustit hru a chci, aby na mě co nejvíc dopadl ten wow efekt, ideálně úplně bez očekávání... proto, když recenze, tak nějaké zábavně podané nastínění...
@S4TW (21.04.2020 13:44): No mrkni na ty opravdu půlstránkové :) Tam to člověk přečetl, získal naprosto vágní předtavu, k tomu 3 obrázky, kde pouze jeden byl ze hry (např. z intra nebo inventáře) a ten se ti zrovna líbil a človkěk pak zíral, když to nakonec sehnal a nainstaloval :)
@S4TW (21.04.2020 13:20): To je dost nahuštěné a malinkatý font, kdybys to zkusil přepsat do té wordovské podoby a velikosti písma zde, tipuji, že by to na dvě strany bylo, ne-li na tři. Tak dlouhý koment tady, jak je ta recenze v Levelu, bys tedy opravdu nedal :-)
@Richmond (21.04.2020 13:41): tak já beru to, že půl stránky zabírají obrázky... jinak, já tu délku naopak kvituji, pro mě čím kratší recenze (samozřejmě je tam nějaká hrana), tím lépe (ale musí dostát určitě kvality)...
@Charllize (20.04.2020 23:29): To asi ne, redakce casopisu s desetitisicovymi naklady, pokud jeste nejake krome Reflexu, Tydnu a par dalsich existuji, uz taky nemivaj vekovy prumer 19 let.:)

@Ringo (20.04.2020 22:02): Ten Level jsem na oldgames.sk nenasel, ale ve Score to zrovna recenzoval nejakej totalni noname, se s tim holt moc nesrali, ale regulerni MM6 uz mela po zasluze dostatecny prostor.:)
@90210 (20.04.2020 14:51): Tak tady si dovolím jeden komický výlet do historie.

Jak jsi psal, ve Score recenze na M&M 7 a byla to ne pětka, ale Swords of Xeen.

V Levelu v téže době podobná bota, prý Might and Magic 6 a dokonce ohodnocen jako nej díl série :-) Ale co se mi v tom tehdy líbílo, jak nadčasově uměli zrovna v tom Levelu předvídat, když v úvodu psali, "jak zrovna nedávno vzpomínali na Might and Magic V a že to byla panečku pařba a že ty hry nejsou už co bývaly" (pozor, takhle psali už v roce 1996!, takže nejde o žádný staromilský pohled, ale o holý fakt :-) "a kdyby vyšel nějaký další díl M&M, tak by to byla beztak nějaká scrollovací slátanina". No, dočkali se o pár let později, s opravdovým M&M6 a scrollovacím. Naštěstí to úplně slátanina nebyla.

A co to byl vlastně ten Sword of Xeen? Ani MM6, ani MM7, ale fanoušky splácaný dungeon v engine M&M5 s posvěcením autorů, kteří jim ten engine zapůjčili a jelikož se NWC zdál ten výtvor fandů docela dobrý, tak ho dali jako bonusový materiál ke kolekci Might and Magic trilogy (obsahující Might and Magic 3, 4, 5 + ten SoX). K samotné sérii ale nemá jakoukoliv návaznost. A doplnit recenzi v Levelu tučnou větou, nejlepší díl série bylo hodně komické :-) Stejně jako ve Score to sepsut, jak NWC klesli a udělali pěkný shit.
@Red (20.04.2020 19:24): Já jsem kdysi devítku zkoušel a i mě to na začátku dost chytlo, ale hodně rychle jsem se dostal do fáze, kdy proti mě stály potvory, proti kterým jsem se naprosto nechytl. Už je to dlouho, co jsem to hrál, takže nevím, jestli jsem dělal něco blbě nebo to opravdu bylo tak nevyvážené, ale i když jsem tenkrát chtěl, tak to dál hrát prostě nešlo...
@Red (20.04.2020 19:24): Bezi na stejnem engine, ano. Ale nejake rozdily tam jsou. MM9 jsem kdysi rozehral a nebylo to tak spatne, ale nejak jsem se dostal do faze hry, ve ktere jsem dostal na budku naprosto vsude, kam jsem sel (myslim, ze postavy jsem mel na urovni 10-15), a tehdy jsem to na tom miste zabalil a uz se k tomu, bohuzel, nevratil.
@Red (20.04.2020 19:24): Jsou tam rozdíly. Každý další díl je menší a "víc do RPG". Nevím jak přesně to popsat. Devítku jsem hrál chvilku, ale optimalizace byla tak příšerná, že jsem ji vždycky vzdal.
MM VI - VIII jsou prakticky stejný, ne? Dohrál jste někdo MM IX? To byl dost unikátní díl.
Situace s MM6 mi přijde jako s TES3. Počet lidí, kteří začínali s těmito díly známách sérií bude asi jasně největší. Z MM6 jsem byl ale já víc odvařený než z TES3, což možná zní překvapivě. Já ale opravdu lapa po dechu, když jsem (docela brzo po vydání hry) spustil hru a tam se rozezněla ta hudba a vše se tam krásně hýbalo :)
Score 54 s Unrealom na obale a recenziou M&M VI bol môj prvý vlastný herný časopis (dovtedy som pozeral len tie, čo mali kamaráti), takže na M&M VI mám intenzívne spomienky, aj keby to nepatrilo medzi moje obľúbené hry. :)

@oldgamer89 (20.04.2020 16:12): Pre mňa sú Fallouty srdcovky, podľa mňa ten bod, kedy si tie hry môže hráč zamilovať začnú v momente, ako sa dostaneš do prvého settlementu a začnú rozhovory a questy.
@Rapier (20.04.2020 16:08): já se zde zase musím veřejně propadnout hanbou do země, ale ani jedny Fallouty jsem zatím nehrál, pouze první díl jsem zhruba 183x nainstaloval a po útoku první krysy zase oddinstaloval. Nějak mi to nejde pod nos...
Když už tady hezky rozebíráte Might&Magic RPG hry tak musím konstatovat, že jsem bohužel žádnou nehrál ale pamatuji si obálku a recenzi v Levelu na Might&Magic 6 (v době kdy vyšel první Unreal).

Tehdy jsem si to chtěl moc zahrát. Ze screenshotů to vypadalo suprově! Nakonec jedna z prvních RPG co jsem kdy hrál byl Fallout 2 díky časopisu Level. :)
@Fingon (19.04.2020 17:02): Ja zacinal sedmickou ze Score, kterou jsem dostal za predplatny. Mel jsem dostat sestku, ale dostal jsem sedmicku, ktera akorat mesic predtim vysla. Sestku jsem hral az mnohem pozdeji z GOGu, Level jsem kvuli tomu nekoupil.

@Ringo (19.04.2020 19:27): Nejlepsi je stejne recenze na Might&Magic 7 ve Score, coz byla podle vseho petka. Pozdeji to ICE moc nevylepsil, protoze psal recenzi na pravou sedmicku podle obrazku. Nechapu jak to tam tehdy mohli pustit, podobny kopance delal bezne Excalibur, ten amaterismus povysil na styl, pripadne na zacatku Level, ale Score ne. To mozna az za baseballove party.

https://www.oldgames.sk/mag/score-25/page/38/
@hanak_v_exilu (19.04.2020 22:56): Na zdech v MM III ale nebyly jen tak napsané odpovědi na hádanky. NA ty jsem si přicházel sám. Byly mnohdy početní, v hradě je bylo třeba vyvodit ze soch např atd. NA zdech byly načmárány spíše vzkazy pro partu, např. Corakem, kterému šlo o nápravu světa před Sheltemem a naváděl takto dobrodruhy, kteří by mu mohli pomoci, jak správně postupovat v některých zapeklitějších místech. Vzkaz někde ve městě na zdi je něco, co mně teda umocňuje neuvěřitelným způsobem atmosféru s takovým zvláštním popisem - hele, tady někdo byl a nechal mi vzkaz, prostě takový underground, tajný odboj, něco jako tajná zpráva skrytá ve městě na zdi v nějakém grafiti, skrytý vzkaz na zdi, skrytý před Sheltemem a já jej objevil a mohu se dle něj řídit. Prostě nádhera vtahující hráče do hry a do děje. A vůbec nerad bych setady navážel do MM4 nebo MM5, protože to jsou pro mě modly a MM3 nad nimi vyčnívá o kousilínek jako silnější v ději, kompaktnosti světa i v rozsahu. Ale číst, že MM3 byl jen jakousi poutí oproti MM 4 a 5, na to absolutně nemohu přistoupit a tady musím absolutně nesouhlasit, protože MM3 byl podle mě dějově silnější než MM 4 a 5, které ačkoliv jasná TOPka mezi dinfgeony, tak už jsem měl u nich takový trochu pocit, že to je spíše o tom se tím probít v soubojích, než že by hra stavěla před hráče kdo ví jak logické úkoly, spíše už to bylo hlavně o questech rozdávaných postavami ve stanech a o tom tomu či onomu donést ten správný předmět :-) Naštěstí ale teda ještě měly šťávu a atmošku a byly tedy díky bohu ještě na hony vzdáleny úpadku typu hry na poštovní agenty v Baldursech :-)

Jinak pokud jsi byl v řešení hádanek v MM III slabý, tak ve vesmírném korábu jsi samozřejmě klíče k jednotlivým hádankám našel. Ale v podstatě na konci hry a ne jako hinty, ale jako odpovědi pro ty, co na to nepřišli.
@Jab (19.04.2020 19:22): Se šestkou jsem dopadl podobně, skončil jsem v jednom z těch závěrečných dungeonů, už jsem dál nemohl :) Sedmička mě bavila, ale v té době mi kleknul harddisk a přišel jsem o všechna data. Byl jsem někde dějové po výběru té jedné strany.

@Ringo (19.04.2020 19:57): Tak obtížnost nemohu posoudit, pětku jsem nehrál a ze čtyřky si toho moc nepamatuju. Ale mě šlo spíš v tomto "sporu" o to, že ty hádanky ve trojce se daly dedukovat (alespoň drtivá většina).
@hanak_v_exilu (19.04.2020 15:38): To ale nesouhlasím. Já nepřišel na jednu jedinou hádanku v podzemí MM3 a nechal jsem ji holt nesplněnou a po dohrání jsem se podíval na řešení, tak mi to mohlo docvaknout. Drtivou většinu hádanke jsem nakonec vyřešil logickou cestou. Těch, kde bylo nutné znát konkrétní slovo bez vodítka bylo minimum, řekl bych tak max 3 za celou hru. To, že hinty jsou na zdech beru jako skvělej nápad. Když ten hint dostaneš dříve, tak mě bavilo o něm přemýšlet vždy, když jsem nějaký rébus řešil. A když jsi ho dostal později (a neměl jsi ten rébus dořešný, protože jsi nevěděl), tak to zas potěšilo.
@Fingon (19.04.2020 17:02): Já jsem začal Might and Magicem 4, někdy v druhé polovině devadesátek, kdyy už běžely ty internety a mohl jsem si ji stáhnout i s manuálem :-). Pak jsem dohrál 3 a teprve pak 6.

Jinak M&M 3 - 5 nebyly tak rozšířené, protože potřebovaly kódy z manuálu a to měl málokdo. Krásně bylo vidět v Excaliburu tuším 16, kde byla recenze na MM4, že ji autor psal jen z pasáže prvního města, ven přes bránu, a přes kódy, se zjevně nedostal.
Já začal s MM6. Vlastně jsem ji ale nikdy nedohrál. Pokaždé jsem se zasekl u těch závěrečných dungeonů. Bavila mě dost, ale mám pocit, že jsem ji hrál až po Baldurs Gate a Falloutu. A ty mě jako RPG zasáhly více. Důvodem byly i různé další problémy, které zmiňuji níže. Sedmička mě pak ale strašně bavila. I díky tomu propojení se světem HoMaM III jsem se najednou pohyboval ve více uvěřitelném a propracovaném settingu. Od počátku hru o něco více táhl příběh a došlo k obecnému "zhuštění", kdy jsem už třebas trenéry hledal méně (ani nemluvě o tom, že se alespoň mistři a velmistři zapisovali do knihy a šli tedy lépe dohledat). Strašně mě pak zaujala do té doby nevídaná možnost hrát za opravdového Dark Side prevíta. Sedmička je pro mě prostě tím polem možností nejvíce RPG. U osmičky mi je třebas doteď vlastně jedno, jestli volím chrám světla či temnoty a podobně se stavím i k volbě "draci vs. jejich lovci". I to má tužku vliv na zbytek hry. Plus má tedy u mě osmička za temného elfa, což bylo vrcholově zábavné "povolání" (mínus třebas nejen za "OP" draky).

Trojka, čtyřka a pětka tu, domnívám se, asi moc nekolovaly. Dostal jsem se v devadesátkách k DM, Isharům, EoB I a II, Star Trail či dokonce Dungeon Hacku. Ale MaM mě tehdy minuly. Dostal jsem se k nim až o mnoho let později, kdy jsem čtyřku a pětku zkoušel s tím, že mám rád následující díly a pokud už jsem si nějaký dungeon oblíbil, tak měl tahové souboje. Což měla 4 a 5 splňovat. Bohužel právě ty mě strašně nebavily, takže jsme se zase poměrně rychle rozloučili.
@Fingon (19.04.2020 17:02): Začínal jsem sedmičkou. Nejdřív mě moc nechytla, protože tam byla parta a ne jeden člověk, jako v mojí oblíbené TES Areně, ani se tam nechodilo po čtverečkách, jako v Dungeon Masterovi. Po opuštění Smaragdového ostrova jsem té hře úplně propadl. Dohrál jsem ji asi pětkrát. Šestku jsem vžycky bral jako takovou horší verzi sedmičky, i když si to objektivně nezaslouží. Chybí mi tam vyladěné ovládání a třeba moje oblíbené experimentování s povoláním tam není tak důležité. Ke zbylým dílům jsem se dostal tak nějak omylem. Koupil jsem na GoGu šestku, abych ji taky jednou měl legálně a dostal k ní 1-5 darem. Tak přece je tam nenechám jenom tak ležet, ne?
@Fingon (19.04.2020 17:02): Já začínal s MM3 (ten jsem také jediný dohrál 2x), důvodem bylo jednak to, že jsem hru měl na počíátači a druhak, že jsem o ní snil poté, co jsem o ní četl v knížce Za tajemstvím počítačových her. Určitě jsem před šestkou ještě nějakou dobu hrál MM4. Ale to už je víc jak 25 let..