Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cardhalia

20.09.2005
76
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V Cardhalii se znovu probouzí dávné zlo. Temné síly se snaží shromáždit všechny dřevěné talismany - střípky starověkého artefaktu Lingmyst, aby osvobodily uvězněné démony. Strážci Lingmystu roztroušení po celé Cardhalii postupně umírají. Hlavní hrdina příběhu žije v Šedém hvozdu jako učedník moudrého kouzelníka Villigena. Villigen je ovšem jedné podivné noci napaden a pozřen temným přízrakem, podle jeho posledních slov je potřeba vyhledat jeho přítele Kolba v blízké vesnici.

Cardhalia je klasická kobkovka ve stylu Dungeon Master nebo Eye of the Beholder, kterou se prokousáváte se čtyřmi postavami. Hlavní postava může být pouze Jekil nebo Mikeila, zbytek party si vyberete z 11 charakterů. Hrdinové se liší nejen základními vlastnostmi, ale i unikátními bonusy a postihy. Vývoj postav směřujete do tří základních schopností (boj, magie a zlodějna). Kouzelníci si dokáží osvojit až 24 kouzel rozdělených do čtyř skupin (život, smrt, příroda a chaos). Kouzla mají více úrovní a lze se je naučit pouze z magických kamenů.

Kromě žánrové věrnosti (realtime souboje, pohyb po čtvercích) se Cardhalia může pochlubit na poměry freeware kvalitním ručně kresleným grafickým zpracováním.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Cardhalia vznikla jako freeware pocta klasickým dungeonům, nejvíce mi v průběhu hraní připomínala Lands of Lore: The Throne of Chaos.

Jedním z největších kladů je délka hry. Zhruba třicet (počítáte-li i některé miniaturní jeskyně) rozsáhlých map jsem pokořil za tři dny dost tuhé pařby (celý víkend + pondělí po práci). Prostředí je velmi rozmanité, po počátečních lesích projde parta vesnici, rozličná podzemí, pevnost, trpasličí město spolu s několikapatrovými doly, další obří lesy a velmi zdařilou kryptu, aby dorazila až na samý konec hry, Černou skálu. Tomu také odpovídá pestrá škála nepřátel, je jich rozhodně přes třicet (téměř ke každému typu existuje více variant) plus pár bossů.

V dungeonech se samozřejmě nacházejí klasicky zamčené dveře, plošinky, teleporty, pasti, propadliště, otočné plošinky, páky a tlačítka. Tady mě tvůrci hodně potěšili, protože možných umístění tlačítek je snad deset (jednou se dokonce nacházejí dvě na jedné stěně, to je opravdu unikát). Systém kouzlení funguje obdobně jako v již zmiňovaném Lands of Lore: The Throne of Chaos, téměř každé ze 24ti kouzel je možné najít vícekrát a pokaždé tak vzroste jeho síla (a s tím i množství many, nutné k jeho seslání). Třetina kouzel je buď ochranných, nebo způsobují dodatečné zranění při fyzickém útoku, zbytek je klasický mix léčení a útočných kouzel plus pár kousků typu Paralýza, Neviditelnost, Rychlost. Nekouzlil jsem ovšem zdaleka tak často, jak bývá podle mého v klasických dungeonech zvykem (viz dále).

Z obrázků to tak nemusí působit, ale hra je také na dungeon slušně ukecaná, není problém každou chvíli narazit na knihu, která popisuje určitou historickou událost či magický předměty a strávit jejím čtením hezkých pár minut. Lze také hovořit s NPC, případně v několika obchodech nakupovat zbraně, brnění, lektvary, kouzla a podobně. Zbraní a brnění jsou desítky, výjimkou nejsou kouzelné či naopak prokleté kousky (nejlepší zbraň například vyžaduje současné používání speciální helmy, jinak svého nositele slušně zraňuje).

Na začátku hry si s hlavním hrdinou nahážete celkem tři statistiky (Síla, Moudrost, Obratnost) a poté pomocí speciálního svitku přivoláte další tři členy party, kteří již mají tyto vlastnosti pevně dány. Každá postava má v závislosti na vybavení určitou hodnotu Útoku a Obrany, postupně získává zkušenosti (bojem, plněním questů a odemykáním zámků pomocí paklíčů) a při přechodu na další úroveň investuje jeden bod do tří různých schopností (Boj - zvyšuje Útok a počet životů, Magie - zvyšuje sílu kouzel a množství many, Zlodějství - zvyšuje Obranu a schopnost páčení zámků).

Ve vývoji postav leží podle mého jediný kámen úrazu celé hry. Většinu zkušeností totiž dostávají za samotný boj, postava, která zasadí poslední úder, dostane více zkušeností než ostatní postavy. Jelikož jsem postavy specializoval vždy v jedné schopnosti (dva válečníci, kouzelnice, zloděj), tak dvě nebojové postavy na konci hry zaostávaly za válečníky o více než dvě úrovně (neboť v boji klasickým útokem trefily velké houby). Zloděj hrál roli statisty, který občas vypáčí životně důležitý zámek (bez zloděje se hraje opravdu velmi špatně), kouzelnice místo útočných kouzel sesílala nejčastěji Rychlost, protože boje s některými nepřáteli (speciálně kamenní golemové v dolech) se táhnou a táhnou. Ne že by byly tahové, ale válečníci bez kouzla Rychlosti útočí v závislosti na používané zbrani zhruba 4x pomaleji než nepřátelé, s kouzlem Rychlost stále 2x pomaleji než nepřátelé, navíc mají i na vysokých úrovních nepříjemnou schopnost při útoku často minout.

Na svébytné grafické zpracování jsem si sice nějakou dobu zvykal, nicméně jde o práci jednoho člověka, zatímco v běžných komerčních projektech dělají na grafice desítky lidí. Hudba je velmi podařená a příjemná, dialogy svižně a vtipně napsané.

Přes výše zmiňované výhrady stran vývoje postav je Cardhalia počin, který nemá na poli freeware produktů obdoby a který se propracovaností a zejména zábavou může směle měřit s produkty komerčními.

Pro: délka, rozmanitost prostředí, propracovanost

Proti: nevyváženost postav, místy zdlouhavé boje

+25
  • PC 85
U téhle hry musím říci, že jsem byl již zpočátku opravdu velmi nadšen. Už po shlédnutí gameplay videa jsem věděl, že půjde o prvotřídní hru, tedy jsem přerušil všechny dosavadní činnosti a vrhnul se do světa Cardhalie.

Tuto hru ocení hlavně pamětníci, jedná se tedy o klasický "krokovací" dungeon a proto hra nemusí sednout každému a hlavně mladší hráči, či ti kteří se dostali k hraní PC her později, jí asi tolik nedocení. Ovšem oblíbenci tohoto žánru z Cardhalie budou určitě velice nadšeni, kvalitou se v mnoha ohledech vyrovná starším komerčním dungeonům a myslím si, že některé dokonce i předčí.
Hra má velmi pěkné grafické zpracování, jedná se o ručně kreslenou grafiku, z níž přímo sálá ta nostalgie. Navíc nabízí nádherný hudební a zvukový doprovod, který pěkně podtrhuje hutnou atmosféru. Po technické stránce tedy není opravdu co vytknout.

Hratelností se tedy vyrovná starým klasikám, nabízí též klasické realtime souboje (které jsou ovšem příjemně svižné a zábavné), jednoduchý vývoj postav, pěkně nadesingované dungeony, spoustu předmětů, klasický fantasy příběh atd... nudit se tedy určitě nebudete. Jediné co bych hře mohl vytknout je absence jakéhokoliv popisu předmětů, což mi občas velmi vadilo, některé schopnosti předmětů můžete sice zjistit z přečtení nějaké té listiny, na které narazíte během svého putování, ale určitě to není zrovna nejlepší způsob.

Tedy závěrem bych jen dodal, že na poli freeware se jedná o velmi profesionální počin, dle mého jde o nejlepší freeware hru, co jsem hrál, pokud si tedy chcete trochu zavzpomínat na časy minulé, pak tedy neváhejte a stahujte, Cardhalia za ten čas určitě stojí.

Pro: Návrat ke klasickým dungeonům.

Proti: Absence popisu předmětů.

+22
  • PC 70
Bylo by snadné odbýt Cardhalii jako neinovativní napodobeninu Lands of Lore. Svého předcůdce totiž připomíná grafikou, stylem hry, lehkým přesahem do adventury i členěním světové mapy. Jenže takhle jednoduché to nebude.

První indicií je rok vydání a tou druhou profil vývojářského studia. Cardhalia je fanouškovský projekt, pocta klasickým krokovacím dungeonům. Objevila se v době kdy byl tento žánr už nějakou dobu bezpečně mrtvý, a do jeho částečného vzkříšení zbývalo ještě sedm dlouhých let. Před vyprahlé kobkaře přistála jako dar z nebes.

Děj je vcelku jednoduchý. Po krajině se roztahuje zlo hrozící pohltit vše živé. Starobylá organizace strážců je vybíjena a veškeré pokusy postavit se na odpor selhávají. Nastává čas hrdinů. 

Hráč ovládá čtyřčlenou partu, definovanou pomocí tří parametrů - síla, moudrost, obratnost. Z nich vyplývají tři schopnosti - boj, magie, zlodějství. Logicky tedy postavy zaujmou tři různé role. Je vhodné naverbovat zloděje, protože pomůže otevřít nejeden zámek, čímž průchod hrou trochu zpříjemní. Kouzlící člen postavy je na zvážení. Užitečné je léčení a odstraňování otravy, ale zbytek kouzel mi přišel buď náladový, nebo s příliš krátkou účinností. Bez obou se navíc dá obejít, takže schůdná varianta je vzít tři bojovníky a kouzlícího zloděje. 

Tři válečníci se rozhodně vyplatí, protože šarvátky jsou zdlouhavé do takové míry, že jsou občas až otravné. V soubojovém systému problém není. Kopíruje ten z Lands of Lore, jen mu přidává trochu těžkopádnosti. Bohužel postavy mají nepěkný zvyk úder minout. Zdálo by se to jako prkotina, ale není, protože jsou schopné máchnout do prázdna třeba pětkrát za sebou, což sebou nese slušnou dávku frustrace. Nepřítel trpí stejným neduhem, takže se šermování občas zvrhává do jakési rvačky kriplů, kdy proti sobě stojí dvě znepřátelené entity a navzdory vší snaze si nejsou schopné nijak ublížit. Bohužel jeden z těchto kriplů (ten cizí) mlátí mnohem častěji, takže souboj na férovku není schůdná cesta. Nezbytné je kličkování, uhýbání, čekání za rohem a staré dobré házení předmětů. 

Králem protahovaných bitev je souboj s před-předposledním bosem. Zabral mi poctivých čtyřicet minut nadávání, klení, protahování zdřevěnělých prstů a v neposlední řadě i úkroků v místnosti o velikosti 3x3 políčka. Je to extrém, ale nejistota zda nepřítel padne na tři rány, nebo jich bude potřeba jedenáct, znemožňuje plánování strategie. Jednou z otravnějších mechanik hry je totiž svižný respawn, takže než se mi podařilo upižlat jednoho nepřítele, druhý se mi zhmotnil do zad. Pokud jsem se do takového sendviče dostal v úzké chodbě, tak neměla parta šanci přežít.

Nebýt nemohoucnosti válečníků a obnovování nepřátel, byla by Cardhalia snad až příliš lehká. Mapy jsou sice zamotané, ale nikterak komplexní. Složitější jsou jen doly, v nichž je potřeba hledat roztodivné klíče poschovávané po čtyřech různých patrech. Hodně pomáhají svitky s nápovědou, něco se dá vyčíst z porůznu roztroušených knih a jedno z tradičních úskalí dungeonů eliminuje sama mapa, protože zobrazuje spínače. 

Cardhalia je výlet do časů zaslíbených krokovacím dungeonům. Evokuje je grafikou, povedenou hudbou i starosvětskou hratelností. S tehdejší špičkou žánru se měřit nemůže, s tou dnešní také ne, ale svou existencí je určitě neuráží.

Pro: atmosféra, ukecaný příběh, hudba, vlídnost hry, osobitá grafika

Proti: často frustrující neschopnost bojovníků, magie je příliš náladová, mapy postrádají nápaditost, chybí logické hádanky

+20