Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Karateka

  • PC 65
Karateka mě kupodivu v mládí minula, nebo si vůbec nevzpomínám a je možná ostudou, že jsem ji ochutnal o desítky let později - sice to není žádná hitparáda, ale myslím, že za tenkrát jako jinoch bych byl nadšený.

Hra jako taková je velmi jednoduchá, přímočará - jde o to prorubat se přes bojovníky a osvobodit princeznu ze zajetí hlavního bosse. Postačí vám šest úderů, protivníky rychle začnete kosit, ale co je na ohrabky, je to zpoždění ovládání. Jeden by se fakt vzteky odmocnil, když brzdí před dalším protivníkem, ale bez reakce a borec Vás sundá jedním ťuknutím.

Takže ve výsledku tohoto prvního představitele bojovek vidím jako průměr, nostalgičtí hráči určitě půjdou s hodnocením výš.

Pro: přímočarost

Proti: zpozdění ovládání

+14

L.A. Noire

  • PC 90
K této hře se musím přiznat, že mne v době vydání naprosto minula. První zmínku o ní jsem objevil až tak před dvěma lety, kdy byla v žebříčku top nejdražších her světa. Tam mne poměrně zaujala, nicméně jsem na ní opět zapomněl. Zlom nastal až s předobjednávkou RDR2 na PC, kde v rámci Rockstar Launcheru byly jako bonus dvě hry z výběru zdarma – a tam se objevilo L.A.Noire, a tady jsem již neváhal.

Každopádně musím upřímně říct, že jsem tuto hru míjel zcela nezaslouženě. Detektivní adventury mne baví (mám odehrán téměř komplet všechny díly Sherlocka Holmese), a tady je adventurní styl ještě doplněn volným pohybem v rámci města, využíváním vozidel a střelbou – co by člověk řekl, zkrátka téměř ideál na příjemnou akční adventuru.

Co člověk musí uznat, ta hra je graficky stále skvělá – prostředí, auta – no člověk by tomu snad netipoval devět let. Propracovaná mimika obličejů je zajímavá, a je to jeden z nejzajímavějších prvků hry. Bohužel na ní je stáří hry vidět nejvíce, nicméně ve své době to musela být naprostá anomálie. Vzhled města a období je zpracováno úžasně, zcela odpovídá mým představám Ameriky té doby. A mapa je opravdu velmi rozsáhlá.

K ozvučení, hudbě a dabingu se nedá říct slovo – hraje to a zní dobově a skvěle.

A co hraní samotné? Celá hra je koncipována trochu jako retro „seriál“, takže hráč hraje jednotlivé epizody uvedené jako starý film/seriál, které jsou více či méně provázané mezi sebou. Adventurní stránka hry je zastoupena vyšetřováním jednotlivých případů, hledáním důkazů a vyslýcháním svědků/podezřelých. Výslech je velmi zajímavý prvek (byť už pak začne být poněkud monotónní), jelikož hra využívá mimiky obličejů, dle kterých máte určit, zda osoba mluví pravdu, mlží, či lže (a v tomto případě jim hodit do obličeje správný z nalezených důkazů). Hra vás nevede za ručičku, úspěšnost případu závisí, zda byly nalezeny všechny důkazy, zda byly správně provedeny výslechy a v některých případech na správně určeném pachateli. Mezi místy činu se hráč pohybuje přímo ovládáním postavy a vozidel. Hlavní linka je doplněna vedlejšími případy (loupež, napadení), které jsou pojaty akčněji – střelba, honička ve vozidlech, které dávají hře akční ráz. Po městě se může hráč pohybovat volně, způsobené vedlejší škody dostane vyúčtované v závěru každého případu.

Příběh a případy jsou zajímavé, zábavné ke zkoumání a vyšetřování.

Celkově mohu říct, že tuto hru jsem měl objevit už dříve. Výborná akční detektivní adventura s dobrým příběhem, velmi dobrou grafikou a neobvyklými prvky.

Pro: Pěkná grafika, pokročilá animace obličejů, zpracování města, vyšetřování případů, akční prvky

Proti: Že jsem si ji blb nezahrál už dřív

+29

Zanki Zero: Last Beginning

  • PC 80
Navzdory pomalejšímu rozjezdu jsem se v Zanki Zero dočkal milého překvapení. Našel jsem vše, co u čtverečkovaného dungeonu čekám: průzkum lokací plných pastí, spínačů a hádanek, úkrokovací tanečky místo soubojáku a věčně škrundající břicha mých pučmeloudů. Navíc se dočkal trochu jiného zážitku. Díky systému Shigabane a jepičím životům protagonistů se běžné piplací RPG mění na simulaci bandy lumíků.

Pomalejším začátkem mám na mysli, že musíte překousat velké množství textů, co se stalo se Zemí, co se aktuálně děje na ostrově, skandální flashbacky hrdinů a do toho se učíte mechanismy hry. Jakože snad každých 30 políček na vás vyskočí nějaká událost/skript a naruší průzkum. Časem se to naštěstí zmírní a hra dá trochu prostoru. Příběh nezklamal, klasická japonská přeplácanost, nic ve zlém, já mám mutanty, konec světa, klonování, tajemnou TV show, skupinový hřích z dětství, zradu ve vlastních řadách, masovýho vraha, nečekaná příbuzenská pouta a další skopičiny rád.

Grafika neoslní, navíc jde o nezvyklý mišmaš 3D, pixelartu a animovaných filmečků. Za mě dobrý, ale dokážu si představit, že nesedne každému. Zanki Zero má pár podivných mechanismů, něco funguje, něco méně. Například proč jsem měl na konci hry v základně 2000 jídel? Je to obsesivní sběrem a farmením kanců v prvních lokacích nebo tím, že jsem vždy hrdiny, jakmile dostali hlad, poslal do chřtánu dravé kosatky? Ale celkově mi nic zásadního nepřekáželo nebo nechybělo, jen drobnosti. Například bych uvítal víc typů monster, víc Shigabane vztahující se na víc než jeden druh a bestiář v menu (seznam co z které potvory dropuje apod).
+15

Duke Nukem II

  • iOS 70
Druhý Duke Nukem pokračuje rok po zničení doktora Protona. Duke je přímo z televize unesen Rigeliťany, kteří chtějí jeho mozek použít do počítače na ovládnutí Země. Naštěstí mu zapomněli zkontrolovat vybavení a navíc jeho celu dali přímo vedle skříňky se zbraněmi :) Tolik zápletka, ve které už jsou trošku náznaky humoru a Dukových hlášek, hlavně v textech mezi epizodami.

Grafika je samozřejmě lepší než v prvním díle, ale nijak zázračně. Dost se opakují prostředí a to i zcela nelogicky (jeskyně na vesmírné lodi) a samotné prostředí je takové přeplácané a nedetailní.

Hned na začátku mi Duke přišel šíleně těžký - zařval jsem hned v prvním kole. Nepřátelé se objeví zčistajasna, kolikrát splývají s prostředím a než stihnete reagovat, životy ubývají světelnou rychlostí. Nakonec jsem se ale do hry dostal, naučil se ji hrát. Vyplatí se postupovat opatrně, v některých situacích držet prst na spoušti, tedy tlačítku fire a případě problémů zdrhat o život. I tak mě nepřátelé zatápěli - v jedné z beden je raketa, po jejímž rozstřelení nastane na zemi ohnivé inferno. Nebo věžičky, které nejdou zničit obyčejnou zbraní.

Jinak základ hry zůstává stejný - tentokrát jsou tu 4 epizody po 8 kolech, což dává slušnou zábavu na jeden herní den. Bloudíte úrovněmi, sbíráte klíče, zdraví a hledáte kýžený exit. Stejně jako v prvním díle můžete na konci mít bodový bonus za splnění jednoho ze 7 úkolů, nicméně sbírání bodů je k ničemu. Ve hře nejsou životy, po smrt prostě jedete znovu.

Co se změnilo? Tak především Duke má klasický kulomet a jako bonus můžete najít raketomet, plamenomet či lasery, které Vám výrazně usnadní likvidaci. Ve dvou kolech osedláte i parádní vznášedlo. Jsou tu bonus jako automatická střelba či chvilková nesmrtelnost. Tvůrci už nedělají kola jako úplně šílená bludiště (nebo jsem si zvykl). A v pár kolech můžete najít checkpoint, takže když zařvete, jedete od něj. Bohužel je většinou až skoro na konci a ve spoustě kol, kde by byly potřeba nejsou -například předposlední mise čtvrté epizody. Občas je tu dobrý designerský nápad - šplhání na startující vesmírnou loď, občas tvůrci překvapí. To když ve vesmírné lodi prostřelíte sklo, načež Vás vcucne vakuum a game over :)

Každopádně mě druhý Duke bavil o fous víc než první a je taky o trošku hezčí. Ale na arkádovou špičku roku 1993 jako například Flashback či Lost Vikings se kouká stále hezky zpovzdálí.
+21

Beyond: Two Souls

  • PS4 80
Beyond: Two Souls je opravdu velký rozdíl oproti hře Heavy Rain od Davida Cage. Grafika? Ta se posunula opravdu o několik úrovní nahoru oproti Heavy Rain. Příběh je velice zajímavý, na zamyšlení, např. Aiden - entita, kterou hlavní postava ovládá. Velice se mi to spojuje s mým oblíbeným seriálem Stranger Things, ale to je jiná kapitola. :)

Překvapili mě i herci Ellen Page a Willem Dafoe a jejich herecké výkony.

Dále i mé vlastní rozhodnutí, na základě toho pokračuje příběh. Bohužel to nebylo příliš rozšířené a tak se často příběhy s ostatními shodují.

Mínus hře dávám z důvodu časové osy, která mě mátla.

Hra má hezký konec a celkově ji dávám 80 %.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost

Proti: Časová osa života

+19

Half-Life

  • PC 80
Asi taková povinnost každého hráče si zahrát tuhle hru. V Herní výzvě 2019 jsem si vyzkoušel Half-Life Blue Shift a dostal jsem podobný herní zážitek, ne-li o něco lepší. Hrát to v dnešní moderní době je docela výzva, protože hra vám nedá rozhodně nic zadarmo, lékárničky ani náboje nejsou všude, takže je fajn s nimi šetřit a hlídat si každý život, ukládat pozice, co to jde, abyste pak nemuseli větší část jet znova, skákat na milimetry přesně,. Hratelnost je super i na dnešní dobu, ano nemá to grafiku dnešních her, ale vůbec to nevypadá zle. Jsem rád, že jsem se ke hře dostal a úspěšně zvládl.
+16 +17 −1

Jump King

  • PC 90
Jump King je nejhorší hra, jakou jsem kdy hrál. Nikdy jsem při hraní nevyslovil tolik nadávek, jako při hraní Jump Kinga a to mám za sebou hry jako Dark Souls nebo Cuphead. Z celého srdce tuto hru nenávidím, ale současně musím říct, že jsem si její hraní zamiloval. Jak je to možné? To netuším, ale s každým dalším pádem dolů jsem v sobě vždy dokázal najít malé odhodlání jít do toho znova a pokusit se o další - s velkou pravděpodobností opět marný - pokus se vyšplhat alespoň o jednu plošinku výš. A pokud se to čirou náhodou povedlo, cítil jsem uvnitř pocit vítězství srovnatelný s poražením bosse ve zmíněném Dark Souls. Dosažení vrcholu věže je pak pocitem téměř nepopsatelným.

Hra na první pohled vypadá jako velmi jednoduchá platformová skákačka. Jenže zdání klame, to jak daleko a vysoko postava vyskočí je ovlivněno pouze délkou držení mezerníku. Jakmile postava skočí, už skok ovlivnit nejde a hráč se pak často jen s hrůzou v očích dívá na následky špatně zvolené intenzity skoku. Její správný odhad je pak v některých úrovních opravdu velmi obtížný, zvláště pak v těch, kdy je třeba provést třeba 15 precizních skoků za sebou a kde na hráče za každou chybu čeká pád přes několik obrazovek. Z předchozí věty tedy jasně plyne fakt, že hra rozhodně není určena pro choleriky nebo nevyrovnané jedince. Pro ně bych doporučil mít po ruce boxovací pytel nebo slušnou zásobu klávesnic na rozbití.

Tak jako u většiny hardcore her tohoto typu se dá postupem času skákání "naučit" a samotná základní hra ve výsledku zase tak těžká není. Skutečné peklo přichází až s DLC věžemi, kde je cena za chybu velmi vysoká. Například lokaci Lost Frontier v New Babe+ jsem procházel asi 8 hodin, než jsem se "náhodou" dostal do Hidden Kingdom. Následný pád zpět bolel opravdu hodně. Nebo úroveň Bugstalk v Ghost of the Babe a vlastně celé druhé DLC je záměrně nadesingováno tak, že pády opravdu hodně bolí.

+ Hra je jedna obrovská výzva
+ Jednoduché ovládání.
- Hudba je až na výjimky nemastná neslaná.
- Některé pády dolů jsou až moc extrémní, hlavně v Ghost of the Babe.
- Lokace Lost Frontier, Bugstalk a poslední dvě v Ghost of the Babe jsou jedno velké zlo.

Hru budete buď milovat nebo nenávidět, nebo stejně jako já obojí současně. Ale spíš nenávidět. Pokud ale hledáte fakt velkou výzvu, zkuste to.

Pro: Obtížnost, obrovská výzva

Proti: Obtížnost

+13

Plants vs. Zombies

  • PC --
  • Android 80
Když jsem začínal s internetem a hrami na internetu, tak jsem dost hrál minihry typu tower defense, což bych tady Plants vs. Zombies zařadil a byl jsem se hrou velmi spokojený. Hrál jsem ji na mobilu a ovládání bylo v pohodě. Jednotlivé části jsou rozmanité, nejvíc práce jsem měl s tou v noci a mlhou, ale jinak mi to nějak zvlášť těžké nepřišlo. Zpříjemnilo mi to cesty do práce a z práce, nějaké chvíle ve vlaku a sem tam na návštěvách, když jsem měl chvíli pro sebe.
+16

Boulder Dash

  • PC 50
Boulder Dash je další ze stařičkých kousků, které už ale dnes nemají moc co nabídnout.

Jedná se poměrně jednoduchou "labyrintovku", ve které je hráčským úkolem posbírat všechny diamanty a vyvarovat se střetům s různými entitamy, které tomuto chtějí zabránit za každou slizkou cenu.

V několika levelech se proplahočíte až ke zdárnému konci, a můžeme v klidu zapomenout, hra jako taková je v průměrná, neurazí ani nenadchne a podobně laděných je několik.
+9 +11 −2

Wasteland 2

  • PC 75
Verze: Director's Cut

Vstupuji do hry jako ostřílený hráč Fallout 1 a 2 a očekávám takové malé Falllouťácké pokračování post-apo atmosféry...
Hned ze začátku mně ale nemilo překvapilo pár zásadních věcí, které musím jenom kritizovat a to jsem jenom na začátku.

1) Stavba týmu:
Můžete vzít 1 až 4 osoby co samo o sobě hodně ovlivňuje náročnost hraní a hra jako kdyby nebyla připravena na to jestli si seberete 1 anebo 4 členy hned na začátku...
K tomu můžete hned přijmout další holku a už vás je 5 a to způsobuje hroznou unbalanci vůči náhodným potkání s nájezdníky v pustině...
Další negativum je při stavbě možnost vzít anebo ne PERK k perkům len tolik, že ani jeden mně neoslovil
Další do nebe volající debilita je schopnost opravovat topinkovače... Jako wtf ???

2) Začátek hry:
Po přijetí prvního questu se člověk trochu rozkouká a osahá si inventář co je na 1 s * co je ale total děsivé je kamera. Ta kamera je tak neskutečně nemožná, že s ní bojuji celou dobu hraní a to její nastavení stálého centrování je fakt na rozbití PC. K tomu když kameru otočíte, tak mapa kterou používáte se neotočí a není nic lepší aby se člověk kvůli tomu zatoulal.

3) První úkol:
Možná moje chyba, ale hned jsem se zasekl na tom, že nevím co dělat s nalezenými zesilovači a následně mi není umožněno vstoupit do citadely...

4) Hrozné nastavení obtížnosti:
Tohle mi přídě jako ani z voze ani na voz... Normální obtížnost je hodně jednoduchá a vyšší obtížnost už je moc a to hlavně když si na začátku neseberete všechny 4 postavy.

5) Volby v dialogu:
Hodně mne nepotěšilo dialogové okno, malé písmo a možnosti, které používají jedno anebo dvě slova jako odpověď... Typ odpovědí je nepřehledný a omezující.

6) Samotný Boj
Nevím z jakého důvodu musí mít první výstřel vždy někdo z mého týmu, jako fakt proč ?
Stealth nefunguje vůbec, škoda...
Taktika v boji je na jednu stranu pestrá, dokonce aj male zbraně jsou k použití, ale časem se dostáváte do repetativního kolečka i když ve hře je milion zbraní a to hlavně kvůli taktice. Nejvíce se mi osvědčilo prostě rozestavit team a sniperom z dálky první ranou poškodit nepřítele a čekat až se přiblíží blíž a poté prostě palba ze všech stran co mi přídě jako velká škoda a zabití části potenciálu hry který má...

A teď nějaké pozitiva:
Hodně velké plus jsou doplňky ke zbraním, stačí se naučit dovednost "výroba zbraní" a můžete modifikovat jakoukoliv zbraň od pistole až po sniper...
Další pozitiva jsou interakce mezi jednotlivými postavami v týmu a také humorné dialogy.
Celkově hra nenazlobí ani nepotěší je to takový průměr, který časem zapadne, určitě se nejedná o ikonu jakou byla jednička ve své době anebo když to přirovnáme k Falloutu, já od toho čekal mnohem více, možná aj to je má chyba.

V hře jsem zatím tak v půlce a po dohrání ještě komentář upravím doplním tak prosím moc mne nemínuskujte : )

Pro: Hudba, použití radia, čeština, zvířata, male zbraně, humor

Proti: Sestavení týmu, začátek boje a první tah, nastavení obtížnosti

+14

Pandora's Box

  • PC 85
Pandořina skříňka je opravdu výbornou záležitostí, velmi povedeně udělanou a přinášející spoustu zábavy, pokud jste milovníky puzzle a máte dobrou prostorou orientaci.

V několika levelech, které hráče provedou světadíly luštíte, skládáte, přesunujete, obracíte nápadité hádanky za zvuků příjemné hudby a čas příjemně běží a Vás to ženě za odhalením dalšího skrytého obrazce nebo 3d objektu a že některé dokážou opravdu potrápit mozkové závity a otestovat trpělivost.

Vidím to na jasnou jedničku v žánru, nebo alespoň jsem za ty roky na nic lepšího nenarazil, rozhodně nadprůměrná záležitost, které do špičky chybí jen malinko.

Pro: rozmanité hlavolamy, velký herní čas

Proti: snad až na grafiku, která by snesla vyšší rozlišení mě nic nenapadá

+12

Duke Nukem

  • PC 60
K prvním dvou Dukům jsem se strašně dlouho chtěl vrátit. Duke Nukem 3D je naprostá klasika, Manhattan Project nebyl vůbec špatný. A tak jsem to spustil a po celovečerní a celonoční pařbě dohrál.

Duke Nukem 1 je typickou sériovou výrobou podle jednoho mustru, kterou trh zásobovalo na začátku 90. let Apogee, ale i ID Soft. 3 epizody, každá má 8-10 kol, na konci každé epizody boss. Ať už to byl Duke, Cosmic, Biomenace, Keen či Dangerous Dave, jednalo se o slušné hry, který nebyl problém dohrát, ale kvalita byla někde jinde. Stačí se podívat o rok dříve, kdy vznikl Prince of Persia a pak když uvidíte tu grafiku v titěrném okýnko, skoro se Vám přestane chtít hrát.

Graficky to není opravdu žádná hitparáda, ne že by hra byla ošklivá, jen velice jednoduchá. Kupodivu jsem si ale zvyknul a během hry objevil i pár pěkných obrázků na pozadí jednotlivých kol.

Příběh asi nemá smysl moc rozebírat - prostě je tu hrdina, který se vydá nakopat zadek dr. Protonovi a jeho armádě robotů a to na Zemi, Měsíci a v budoucnosti.

A co hratelnost? Inu Duke skáče, střílí blesky po robotech, občas vezme klíč pro cestu dál, během každé epizody nasbírá tří pomocné předměty (skákací boty, chytací rukavice, robotická ruka). Zbraň jde upgradovat, takže střílí rychleji, mezi jednotlivými koly jde ukládat.

Hra má kupodivu celkem slušné ovládání, se skoky jsem neměl problémy. Problémem je to, že každé kolo je docela velké, plné nepřátel, pastí a navíc šílené bludiště. A vy ho musíte probloudit celé a posbírat vše co jde + tunu secretů, které jsem se ani nesnažil hledat. A přestože si dáváte pozor, sbíráte energii, při té délce jednotlivého kola se nakonec může stát, že zařvete a jedete znovu. Po 10-15 minutách v kole to opravdu nepotěší. Problémem je taky to, že občas nevidíte kam skáčete, padáte, nebo se na Vás vyrojí houf nepřátel. Ke konci jsem se dokonce musel na poslední kolo kouknout na youtube na návod kam vlastně jít. Jak jsem psal, na konci každé epizody bojujete s dr. Protonem, což je kupodivu celkem snadné.

Duke Nukem není těžkou hrou i přes občasné zařvání nikdy nezakysnete moc dlouho. Nakonec je to i celkem zábava, ale nemůžu si pomoc, oproti jiným skákačkám co v té doby na PC vyšly (o konzolích nemluvě) je to prostě béčko a víc jak 60% dát nemůžu.
+26

Shadow of the Tomb Raider

  • PC 60
Po dohrání se mi mísí v hlavě vícero různých dojmů, ale převládá především zklamání. Po minulém dílu jsem byl velmi příjemně překvapen a na tento jsem se dost těšil. Jenže hrát tyhle jakože open-world hry, napěchované collectibles, krátce po sobě asi není úplně dobrá volba.

Začnu tím pozitivnějším. Hra si drží krásnou grafiku, občas se vám naskytne nějaký ten fotogenický výhled, nové prostředí (tentokrát džungle) vypadá parádně. Dál bych pochválil fajn prvek s maskováním se v blátě a celkově trochu lepší důraz na stealth postup. Po technické stránce (šplhání, střelba, puzzly,...) je to v podstatě standard, na který jsem si zvykl v minulých dílech. Začátek se nese ve slibném duchu napínavého survivalu v džungli, což je fajn, ale vydrží to sotva čtvrtinu hry. Příběhově mě potěšily pasáže z Lařiny minulosti. Přes to, co napíšu dále, mi tato pozitiva stačí na relativně slušné hodnocení.

Teď co mi vlastně tak vadilo? Asi předně, že je to prostě nuda. Po slibném začátku přijde totální příběhový bizár a clusterfuck. Ten muselo dohromady splácat tak dvacet lidí, kde každý přinesl něco svého a všechno tam zůstalo. Výsledkem je boj o jakési zapomenuté město, kde běhají křováci v bederních rouškách a jehož osud mi prostě nemohl nebýt totálně ukradený (a je to teda navíc vlastně stejný námět jako v minulém díle). Vedlejší postavy se chaoticky objevují a říkají nesmysly, záporáci mají prapodivnou motivaci a pořád se střídá dynamika Totální psychopat/Vlastně dobrák s kladnými úmysly. Totéž se bohužel dá říct i o Laře. Navíc se tam mihne nějaká rasa goblinů a samozřejmě konec světa (ve skutečnosti jen zatmění slunce?!). Navíc je hra plná opravdu nehorázně velkého množství strašně nudných video sekvencí.

Za naprosto nejhorší považuji level v rafinérii. Lara se tady ocitne zcela náhodou, zničeho nic ji začne kontaktovat sekundární záporák přes rádio ("... Fuck you Rourke!" "Commander Rourke!" je scénáristický skvost) , Lara zešílí, naběhne tam hlavním vchodem, všichni do ní začnou střílet, nikdo ji netrefí, ale VŠECHNO ZAČNE VYBUCHOVAT, načež Lara vystřílí pár desítek lidí a vrtulník. Okamžitě následuje scéna, kdy se zase odnikud vynoří Jonah a uprostřed hořících trosek spolu klidně rozebírají co dál. To se prostě nedá brát vážně.

Navíc mě trochu trápily bugy. Různý clipping předmětů, zasekaný zvuk, občas trochu trhaný pohyb hlavní hrdinky a zvláštně navazující předpřipravené animace (skok + zachycení se něčeho vypadalo skoro vždy divně). Pohyb Lary je divně jakoby zrychlený a tak vlastně vypadá veškerý gameplay nepřirozeně, ať už se jedná o skoky, souboje, plížení nebo cokoliv.

Bohužel jsem se do dohrání musel už docela nutit (9 hodina hraní jsem natáhl na měsíc). Klady hry jsou vlastně to, co bylo dobré už v minulých dílech, v jiných věcech ale šla hra dolů a mnohdy jsem dost koulel očima. Zklamání.
+25

The Banner Saga 2

  • PC 80
Úvod do deja
Naša karavána pokračuje v putovaní do najväčšieho mesta ľudí, Arberrangu.

A v čom je hra iná oproti prvej časti ?
➤príbehová časť: pokračovanie už tak epického príbehu, ktoré v pár chvíľach prekonáva aj prvý diel. Nechýbajú nečakané udalosti aj zložité rozhodnutia. Znovu sledujeme príbeh dvoch karaván no tentokrát sú diametrálne odlišné, jedna, ktorá sa snaží ochrániť hlavne bezbranných členov a druhá zameraná viac na boj.
➤svet: zo zväčša zasneženej časti sveta sa presúvame do bažín, čarovného lesa či do ciest pod horou. Krásna grafická stránka hry len zlepšuje celkový zážitok.
➤rozhodnutia: mne osobne sa zdá, že v prvá Banner sága bola založená zvyčajne na rozhodnutiach či chcem nejakú osobu alebo skupinu prijať do karavany a neskôr som zistil dôsledok. V tomto diely bolo rozhodnutí s dôsledkom menej, ale zdali sa mi o to dôležitejšie.
➤hrdinovia: k starým známym sa pridávajú noví hrdinovia s novými profesiami, ako napríklad berserker či komplet nová rasa Horseborn aj s ich hrdinami, ktorých som zo začiatku moc nevyužíval, ale neskôr som im prišiel na chuť. Čiže nové postavy hodnotím veľmi pozitívne, ale aj tak som najčastejšie používal tie staré.
➤nepriatelia: k nepriateľom menom Dredge, ktorí nás prenasledovali celý prvý diel sa pridala už zmienená rasa koní Horseborn a ľudská rasa Kragsmen. Som určite rád, že rase Dredge pridali nové druhy bojovníkov, napríklad skulkeri či nový boss, ktorý vás prenasleduje veľkú časť hry.
➤súboje: ostávajú pri starom, akurát v nich môžete používať nové schopnosti vašich hrdinov, ktoré som osobne moc nevyužíval. Občas sa v boji vyskytnú barikády, ktoré celkom dokážu pomôcť, keď už nič tak aspoň zastavia väčších nepriateľov.
➤koniec: ďalší skvelý koniec, možno lepší ako v prvej časti. Človeka, ale o to viac zaujíma, čo sa stane ďalej.


!! Záverečné zhrnutie !!
Druhý diel ságy ma okamžite vtiahol do pokračujucého epického príbehu a nepustil až do konca. Hru som prešiel prakticky na dve posedenia. Od prvej časti sa toho moc nezmenilo, čo sa týka herných mechaník a grafiky. Tá je stále úžasná a originálna. Zo zasnežených končín sveta sa presunieme skôr do bažín a na polia. Mňa osobne zaujal najviac čarovný les. Do nových častí sveta pribudli aj nové rasy ako takzvaný koňáci (Horseborn) či bažinný ľudia (Kragsmen). K vašim hlavným nepriateľom z jednotky pribudnú nové typy ako Skulkeri (menšie zvieratá) alebo nový boss, ktorý vás bude prenasledovať značnú časť hry. Ale, aby to neostalo len pri nepriateľoch tak sa k nám pridajú aj noví hrdinovia, poprípade odídu niektorý starí. Väčšina nových hrdinov má aj nové povolanie ako berserker, vrhač sekier či stopár. Každý mal svoje unikátne schopnosti, ktoré som ale ja nevyužíval. Skôr som v súbojoch stavil na čistú silu a trošku taktiky. Súboje ostali pri starom systéme, akurát sa v niektorých vyskytnú barikády, ktoré sú celkom fajn a dokážu pomôcť. Na rozdiel od prvého dielu sa mi v tomto zdajú rozhodnutia viac dôležité a majú aj väčší dopad. A určite mali veľký dopad aj na koniec, ktorý som moc nečakal a úprimne som s ním nebol spokojný, teda pokiaľ ho zapríčinili moje rozhodnutia.
Rozohrávať od začiatku už však nebudem a radšej sa postavím čelom svojim chybám v treťom a posledom diely zatiaľ skvelej Banner ságy.

➤Čas strávený v hre: 7 hodín
➤Obtiažnosť: stredná
➤Achievementy: 18/55


HODNOTENIE: 80/100%
+20

Graveyard Keeper

  • PC 100
Pixelartové nezávislé hry mají jednu obdivuhodnou, čti: zákeřnou vlastnost – Přes naprosto odpudivě vyhlížející grafiku dokážou hráče absolutně pohltit, sevřít pevně do svých spárů, zakousnout se ostrými zuby, které na první pohled schovávají, do hráčova podkoží a s bohorovným klidem čekat, dokud hráč hru nedohraje… kompletně jí nepokoří, neobětuje ji (velkou) část své duše a ještě větší (o DOST větší) porci svého drahocenného času, který se mu do příchodu Zubaté pomalu a neúprosně odečítá… a to z toho onen hráč má navíc ještě nesmírné potěšení a výše jmenované naservíruje hře na stříbrném podnosu… nejlépe v kvalitě zlaté hvězdy, protože obsedantní Správce hřbitova si potrpí na dokonalost. Od mramorových mohyl počínaje, po šťavnaté dýně konče.

Jako první musím uvést, že pixelart mi všeobecně nevadí. Jednou z mých nejmilejších her dodnes zůstává první Kyrandia. Vzhled Graveyard Keepera mi ale vadil neskutečně a bolelo mě dívat se i na pouhé screenshoty. Totéž platí i pro „hrobníkova“ velkého amerického soka Stardew Valley, na něhož mě nenalákal ani emotivní, řeklo by se až: hollywoodský undergroundový příběh zvěčněný v knize Krev, pot a pixely. Takže opravdu nemohu srovnat souboj těchto dvou titánů, jak je v těchto konkrétních případech běžná a do značné míry nevyhnutelná praxe. A jsem vlastně radši, jelikož mi od začátku chybělo srovnání naprosto s čímkoliv. A jak se stalo, že jsem hru nakonec dohrál a ještě jí dávám absolutní hodnocení, když jsem předtím nemohl vystát její vizuál? Může za to jeden šupák, který tuto hru kdysi hrál na svém You Tube kanále. Tam jsem totiž viděl ukázku gameplaye, který mne jakožto milovníka Factoria zaujal. Hra putovala do seznamu přání a při začátku čínského Nového roku do knihovny… nějaká neviditelná inštance mě ke hře nutkavě přitahovala i přes můj odpor k ní. K prvnímu rozehrání jsem si přivstal, protože jsem vnitřně tušil, co se stane – napoprvé jsem u hry proseděl téměř nepřežitě dvanáct hodin a to se mi nestalo už léta. Poznal jsem, že mám na monitoru spuštěno něco mimořádného…

Úvod do podivného fantaskního světa je rychlý, neurčitý, ale přesto poutavý – přesně jak to u současných nezávislých her bývá zvykem. Po kratičkém rozkoukání se ihned chopíte nástrojů a pouštíte se do práce, do zvelebování vašeho pozemku. Prvních pár rad do začátku poskytne alkoholická lebka Garry, který mi připomínal Morteho a tudíž mi byl od začátku sympatický. Dál je to však na vás. Hra se s vámi už vůbec nemaže, naprosto nic nevysvětlí. Nevíte jak udělat to, anebo ono? Prostě si na to přijďte sami. Nevíte k čemu je tohle dobré a na co to lze využít? Prostě to zkoušejte a uvidíte. Absence jakéhokoliv hintu po celou dobu hraní ze hry činí hardcore záležitost, kde se po hráči vyžaduje aktivní přístup. Já osobně si z toho udělal výzvu. Například chytání ryb jsem ze začátku vůbec nemohl pochopit, protože nikde žádná vysvětlivka. Nakonec jsem na to postupným zkoušením přišel a o to větší jsem z toho měl radost. A tak je to tu se vším, s každou novou činností. Mnohokrát jsem byl v nutkavém pokušení podívat se na nějakou tématickou wiki, aby mi zde někdo poradil, ale vždy jsem odolal a plně jsem přistoupil na hru, kterou s vámi hra hraje, aneb poraď si sám. Když se toho budete poctivě držet, hra vás odmění extatickou satisfakcí. Krom toho - nikde žádný stres, nebo nervy, ale vše do pohody. Úžasný relax. Nad prvotní odpudivostí grafikou jsem si už ani nevzdychl...

Samotná hratelnost je plnokrevná a stoprocentní, komplexně rozvrstvená a obsáhne na desítky různých činností z nichž každá jednotlivě je samostatná a svébytná herní složka, která se ale zároveň váže na ostatní. A tato provázanost funguje překvapivě bezchybně. Až jsem žasnul, kolik si autoři dali práce s těmi nejmenšími detaily – ze všeho je cítit promyšlenost. Mohlo by se na první pohled zdát, že zde jde primárně o spravování chodu hřbitova, ale to je opravdu jen zdání. Stalo se mi, že jsem se na hřbitov úplně vykašlal, protože jsem na něj zkrátka neměl čas, nebo se mi jednoduše hodilo věnovat se něčemu jinému. Čemu dalšímu? Nejste jen funebrák. Jste i řemeslník, pěstitel, horník, kuchař, rybář, vinař, kobkař, tesař, kazatel, organizátor, alchymista, explorer, kšeftař a v neposlední řadě děvečka pro všechno ve stylu „slepička a kohoutek“ anebo (i třeba) dohazovač. To vše v sobě obsahuje jedna jediná hra, prosím pěkně! Když už jsem si myslel, že snad znám už všechny herní mechaniky, hra mi skromně naservírovala novou, ještě komplexnější (výroba knih kupříkladu). Že je to málo a chtělo by to trochu té akce? Žádný problém, běžte do sklepa pod kostelem, kde máte vstup do dungeonu, který má neskutečných patnáct úrovní, které se sice dají dohrát za dva tři večery, ale i tak je to nálož. Každý si zde najde to své. V mém případě to byla alchymie, v té jsem se chorobně vyžíval. Celé hodiny jsem trávil ve svém sklepení a patlal dohromady přísady. Udělal jsem si z toho soukromou minihru, takže jsem svým zápalem vyzkoumal přes patnáct receptur, aniž bych předtím vlastnil svitek s receptem. Krásné je, že i odpad z vašich nepovedených experimentů se dá zužitkovat. Další mojí specialitkou byl vzhled hřbitova. Byl jsem schopen strávit hodinu tím, že jsem jen vymýšlel rozvržení jedné řady hrobů a umístění těch nejvhodnějších náhrobků. Pohlížel jsem na hřbitov optikou renesančního umělce. VŠE muselo být přesně na svém místě. Bez ústupků, bez kompromisů… jednoduše dokonalé! Kdo jste zvědaví na výsledek, mrkněte sem.

Všechny uvedené činnosti mají jedno společné pojítko a o to v této hře jde především. Tím je crafting. CRAFTING kam se podíváš. Kdo nerad craftuje, rychle ruce pryč, zde se craftuje tak, až to kolikrát není hezké. A samostatnou kapitolu představuje správa vašeho inventáře. Vše vyžaduje nějaké suroviny. Dokonce i samotné suroviny vyžadují suroviny a… vaší energii. Při každé činnosti vám ubývá energie v podobě modrého proužku. Energii doplníte hezky po staru – půjdete se vyspat, nebo můžete něco pojíst, či vypít. Když jsem byl ze začátku chudý, cpal jsem se jen pečenými houbami a svého správce jsem za to upřímně litoval. Spánek ale není důležitý jen na doplňování energie. Je to zároveň i jediná možnost, jak uložit hru. Ze začátku jsem se tohoto systému trochu obával, ale nakonec ho oceňuji jako dobrý nápad. Když jsem ale někdy probděl dva dny, trochu jsem se bál, aby mi hra nespadla a já nemusel vše opakovat, ale hra mi nespadla, nebo nezamrzla ani jednou jedinkrát. Tvůrci odladili hodně z toho, co jim bylo z počátku vyčítáno. Spánek je tedy i jakási další herní mechanika, neboť i jeho pomocí lze synchronizovat váš další postup.

A tím se dostáváme k tomu, co mi na téhle hře učarovalo asi ze všeho nejvíce – pocit z vašeho progresu. Začínáte jako naprostý nuzák se zanedbaným hřbitovem, zabedněným kostelem a sešlou zahradou v prostoru vaší venkovní dílny. Nemáte ani vindru a nikdo vám nic nedá, jen po vás pořád něco chce a vše je příšerně drahé. Sami ani nevíte co pořádně máte dělat, nebo na co se zaměřit. Nevíte ani do jaké dovednosti v rozsáhlém stromu schopností investovat. A tak se protloukáte a desetkrát otočíte každý měďák, než ho do něčeho investujete. A postupně tomu všemu přicházíte na kloub. Vše jde jen velmi pozvolna, ale není dne, kdybyste nezaznamenali alespoň maličký úspěch. A to je to nejlepší na Graveyard Keeper – hra vám neustále navozuje pocit odměny a dobrého pocitu ze sebe samého. Činí vám potěšení zušlechťovat vaší zahradu, pucovat hřbitov, dělat si zásoby stavebního materiálu, studovat co k čemu slouží a následně to využít. Jste pyšní na vaši první úrodu mrkví (osel jistě také), jste nadšení z nového ponku, který jste si postavili, usmíváte se při vytěžení dalších pár kusů železné rudy, která je zpočátku hůře dostupná. Vše najednou začíná vypadat obydleně a udržovaně. Postupně zjišťujete, že peněz a možností je stále víc. Lidé, kteří se s vámi zpočátku ani nechtěli bavit, vás začnou upřímně uznávat a v té chvíli jste odměněni nepopsatelně silným pocitem toho, že tohle vše jste sami vytvořili z ničeho a že jste se svým vlastním úsilím vypracovali v kapacitu v mnoha oborech a… že vám to sype spoustu peněz. Kdo rád hraje hry založené na podobném schématu, jistě už chápe o čem přesně tu cukruji.

Nebylo by to ale o ničem bez nějakého nosného příběhu (který tu nebudu spoilerovat) a vedlejších postav. Spíše postaviček. Nehratelné charaktery jsou v této hře svérázné, až bizardní, stejně jako celý prapodivný mikrokosmos, do kterého je příběh zasazený. Každá postavička je tu svým způsobem pošahaná a pitoreskní. Však také vaším samozvaně nejlepším kámošem je mluvící lebka a čerstvé nebožtíky vám dodává mluvící bolševický osel s neodolatelně roztomilýma plandavýma ušima. Po hřbitově se vám potuluje emo duch co se bojí lidí, je ze všeho vystrašený a celou noc se dívá jak spíte. Váš „nadřízený“ v záležitostech duchovních je narcistický biskup a vaším obchodním partnerem je věčně škytající obchodník trpící obžerstvím. Takto bych mohl pokračovat dál. Co je ale na všech těch charakterech nejkouzelnější? Všichni do jednoho jsou vtipní a legrační a jejich geniální žvatlavý „dabing“ přesně odpovídá charakteru, který představují. Celá hra je prošpikovaná laskavým a milým humorem, který ale dokáže i zahřát u srdíčka. Když mi třeba lebkoun Garry mezi řečí řekl, že mě má opravdu rád, že jsem jeho „fakt nejlepší kámoš“, byl jsem z toho až dojatý. Ve hře je navíc obsaženo mnoho easter eggů a popkulturních odkazů. (viz. třeba quest: „Vedlejší úkol“) V druhé polovině hry navíc VELMI oceníte dodatečně implementovanou pracovní sílu v podobě zombie dělníků. Povedené, vtipně pojmenované DLCéčko „Stranger Sins“ představuje vysokou školou herního managementu – jakmile postavíte hospodu, už se nezastavíte. Hospoda nejvíce otestuje vaše organizační schopnosti. Jako bonus se dozvíte i něco o minulosti vesničky. To vše podkresleno krásnou a příjemnou hudbou. Co víc ještě chtít?

Tahle hra má vše co mít vůbec lze. Obdivuhodným způsobem mě pár nadšenců z Petrohradu dokázalo přikovat na dlouhé dny k monitoru, aniž by disponovali vysokým rozpočtem a řvavou kampaní. Jakoby láska k hernímu řemeslu, bazírování na detailech a čisté hratelnosti, byla obtisknuta do hry samotné a z ní přešla přímo do vás. Lazy Bear Games mi přichystali potěšení jako málo kdo – laskavou a milou zábavu plnou humoru a originálních nápadů, která mě nepřestala bavit od začátku do konce. I zde se najde pár nedomyšleností, nebo pitomostí. Několik větších a menších chybek, které lze vytknout, ale kde ne? Pokud však hledáte po všech stránkách hutný herní zážitek, chcete něco hardcore, něco vtipného, chcete si zahrát na kněze i zelináře zároveň, chcete si projít dungeon, chcete si zachytat ryby, vzít jako vedlejšák práci hospodského, tesat umělecká díla, psát knihy, a ucrafotvat se u toho k smrti??? Není problém, mám pro vás soukromý tip – Graveyard Keeper! Hra to rozhodně není dokonalá, ale dokonale pobaví.

Dlužno ještě vychválit do nebes bezchybný a osobitý překlad ze serveru Překlady her, který hru obohatil ještě o jednu originální dimenzi navíc.

Pro: Hratelnost, možnosti, potěšení, postavičky, "dabing", hudba.

Proti: Z určitých lokací kouká nedodělanost, několik drobností... stýská se mi

+17

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame

  • PC 75
S druhým Princem je to těžké. Ve všech směrech je asi celkově lepší, než první díl. Je hezčí, výpravnější, zdá se mi, že i akčnější, rozhodně stylovější a dost určitě obtížnější. Přesto, nedokázal se mi dostat pod kůži tolik, jako jeho předchůdce. Což je vlastně celkem zvláštní.

Hned první věc, kterou chci pochválit je příběh, protože světe div se, je celkem propracovaný.... na tehdejší dobu. Spravedlivě mohu prohlásit, že jeho začátek je epický. Když vidíte hlavního hrdinu poprvé proskočit oknem, jste okamžitě zhypnotizovaní epičností tohoto okamžiku, neb nad ním nemáte pořádně čas ani přemýšlet, protože ještě ani nedopadnete a už se na vás hrne typan s turbanem a šavlí. Jakmile padne, začínáváte se rozkoukávat a vydáte se dál, při čemž zjišťujete, že jste pronásledovaní... atd. atd. Netřeba popisovat celý děj, spíše jsem jen chtěl naznačit, že to, co neumí spousta dnešních her, tak Princ zvládl na výbornou už tehdy a to je to "hloupá" 2D plošinovka. Děj vás pak prohání různorodými úrovněmi, kde už bych řekl, že to začíná trochu drhnout.

Hra se dočkala řádného grafického vylepšení, takže by se dalo říct, že se na to nejspíš mnohem lépe kouká... což tak ale úplně není můj případ, byť nedokážu úplně vysvětlit proč. Jednoduše mi styl prvního Prince přijde z nějakého důvodu hezčí. Proč to tak je, nejsem schopen vysvětlit, ani kdyby mne pronásledoval nesmrtelný kostlivec, třímající šavli. Pěkný kabátek jednotlivých úrovní jde však ruku v ruce s rozlehlostí a velikostí těchto levelů, což začíná být problém ve chvíli, kdy si vzpomenete, že hra má opět (a tentokrát vážně) šibeniční časový limit. Zaváháte-li, ztratíte-li správný směr kvůli špatně zvolené cestě, můžete začít od znovu a to je prostě fakt, který celkovému dojmu připisuje záporné body. Dle mého, hru nelze dohrát bez perfektní znalosti layoutu všech úrovní. Nehledě na to, že cestu vpřed stráží nepřátelé, díky kterým působí tlusťoši z minulého dílu jako turecké děti s klacky.

Ano, souboje jsou těžké, ale ne příjemně těžké, spíše... frustrující. Další věcí, která mi hodně vadí je, že ta postavička prostě nedělá to, co chci, aby dělala. Jak jsem se u minulého dílu bavil tím, že jsem dělal akrobatické skoky a machrovinky, hodné o něco mladšího Warrior Withina, zde se mé akrobatické kreace omezili na volný pád na držku kamsi dolů. To vedlo přirozeně k tomu, že stejně rychle, jak letěla postavička dolů, tak rychle vyletěla nahoru klávesnice i se stolem, když už jsem to nevydržel. Já vím, zní to divně, ale první Princ prostě reagoval lépe, nemohu si pomoci... (tiše uznávám, že už na to možná nemám skill hrát takovéto hry, ale stejně...)

Druhý Princ je tedy z obecného hlediska rozhodně posun vpřed (v mém případě dolů) a jistě si zaslouží, aby se na něj nezapomnělo. Přeci jen tehdy měl úspěch a dost lidí jej dosud považuje za nejlepší díl vůbec. Já se k nim tedy neřadím, ale ten názor respektuji.

PS: tu červenou vestu modrým turbanem chci do teď

Pro: příběh, výprava, animace a soubojový systém, nápaditost... a stylizace.

Proti: vysoká obtížnost, ještě krutější časový limit, jistá frustrace z hraní... a stylizace?

+22

Into the Breach

  • PC 90
Konečne po dlhej dobe ťahová stratégia u ktorej cítiť poctivú robotu a hlavne nadšenie pri jej tvorbe. Konceptom pripomína o skoro 30 rokov staršiu Godzilla 2: War of the Monsters, ktorá bola vo svojej dobe veľmi kvalitným ťahovým titulom pre NES. Pamätám si ako sme ju, po príchode zo školy, hrávali s bratom aj niekoľko hodín za deň.

Into the Breach sa síce svojim technickým a grafickým spracovaním nijako extra nelíši od starších herných titulov, avšak svojimi hernými mechanizmami a skoro nekonečnou znovuhrateľnosťou a gameplayom je to veľmi originálna hra, ktorá Vás zabaví na dlhé hodiny.

Súboje sú aj na normálnej obtiažnosti celkom náročné a hra Vám málokedy odpustí aj tú najmenšiu chybu alebo zaváhanie. Postupne ako sa Vám darí oslobodzovať jednotlivé ostrovy a ich obyvateľov od mimozemského nepriateľa, tak získavate určité victory points, za ktoré si môžete kupovať nové jednotky mechov, tankov, artilérii, robotov a ostatných jednotiek, z ktorých dokáže poskladať fungujúci a nezničiteľný tím na záchranu sveta.
Dôležitou súčasťou hry sú aj takzvaní Time Travelers, čo sú v podstate velitelia jednotlivých jednotiek, ktorí počas súbojov zbierajú expy a môžu sa tiež postupne vylepšovať a získavať nové špeciálne vlastnosti a schopnosti. Ak sa Vám náhodou nepodarí zachrániť svet, vždy si môžte jedného z týchto Time Travelerov vziať aj na svoju ďalšiu záchrannú misiu.

Rozhodne túto hru vyskúšajte, len pozor na závislosť :)

Pro: Originálne herné mechanizmy, znovuhrateľnosť, gameplay, postupné vylepšovanie tímu

Proti: Môže nastať závislosť :)

+25

How to Survive

  • PC 70
Jako přežít ???
Zajímavý počin z RPG pohledu známého např z hry Postal 1 anebo 2. Dalším docela netradičním prvkem je možnost CO-OP módu na jediném PC, ale musíte vlastnit Joystick. Já jsem pořídil náhražku joysticku jako Xbox 360 jinak je to model Genesis P65 a funguje na výbornou...
Jak přežít ???
Musíte jíst, musíte spát, musíte pít a musíte také odpočívat v kempu kde na vás nemůžou zombíci to je a si celý princip hry.
Ve hře sbíráte věci, craftíte, opravujete itemy a hlavně manažujete inventář.
Zajímavý je strom skillů, kde vylepšujete základní vlastnosti. Vylepšené vaření, zrychlené ruce u přebíjení atd.

Příběh je lineární a posun v před zabezpečují questy, které dostáváte od lidí, kterým se daří nějaký podivným způsobem přežívat osamotě na určitých místech na mapě.

Velkým nedostatkem který rozebírají aj kolegové ve všech diskusích je možnost ukládaní postupu hry. Prostě to nefunguje, žádný způsob jak uložit pozici... Jestli je to změř vývojářů nevím, ale je to fakt o hubu hlavně když musíte opakovat lokaci několikrát jenom proto, že neexistuje ani autosave .
Negativum které jsem našel je neustálé obnovování zombií na stejném místě jako ze starého Diabla 1

Pro: možnost CO-OP 2 hráčů, střídaní dny a noci

Proti: ukládání postupu, nutnost mít Steam account pro uložení hry

+11 +12 −1

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

  • PC 60
Je mi to moc líto, ale Gabriel Knight je hra, která mě mnohem více štvala, než mi přinesla radosti. Nicméně je to sympatická záležitost, kde každý díl je úplně jiný a těším se na pokračování. A tím bych mohl skončit? No dobře, tak ne...

Jelikož jsem herní systematik, nemohl jsem se vrhnout na remasterovanou verzi, musel jsem dát původní, už jenom kvůli originálnímu dabingu, tak tomu, aby mě potom druhý a třetí díl zase nevrátil o dvacet let nazpět. A přestože jsem hru měl za peníze (což by si mohl leckdo ťukat na čelo za takhle starou hru) a měla by fungovat, tolik technických problémů jsem zažil snad jen u DreamLand: Final Solution, a možná ani tam ne. Černé obrazovky, naprosto rozbité sejvy, chybové hlášky, zmrtvená aktivní místa, extrémně rychlá chůze, sekání zvuku...ani si nemohu vzpomenout na všechno. A zdá se, alespoň podle googlu, že jsem u většiny z nich úplně osamocen, takže asi prostě jenom smůla. No jo, ale když vás někdo přepadne na ulici, taky nad tím nemávnete rukou jenom proto, že všechny ostatní okolo nechal ten týpek na pokoji.

Většina negativ už tu byla popsána, mnoho ikonek, grafika, občas trochu přepálené rébusy, hlas vypravěčky atd. Jasně, s tím vším vlastně souhlasím. Grafika je na můj vkus strašná. Já se omlouvám, ale když to srovnám se srovnatelným, třeba s Quest for Glory: Shadows of Darkness nebo s o rok a půl starším Indiana Jones and the Fate of Atlantis, tak kam se hrabe Bitner.
Dvě věci grafiku zachraňují; za 1) pěkné animace. ta jedna je furt dokola a z nějakého důvodu se mi přehrávala v titěrném okénku, ale vlastně co záběr, to legenda, i přestože jsem tu hru předtím nikdy nehrál. A za 2) portréty při rozhovorech. Ještě, že tam byly! Tak moc to pomáhá v jednom z hlavních kladů hry; jednotlivé charaktery, které jsou skoro všechny velmi zajímavé a zábavné. Samotná hlavní postava je bezvadná, cynická a sympatická, s dnes velmi nekorektním vztahem k ženám, což je věc pozoruhodná, když autorkou je právě žena. Holt jiná doba.

Gabriel Knight sází na příběh a rozhovory, ale s těmi rozhovory je jedna zásadní potíž, neustále nabourávají iluzi realističnosti. Každého zpovídáte z těch samých témat, i když jsou úplně irelevantní, vzhledem k tomu, s kým se bavíte a každé téma musíte zakončit opakujícími se odpověďmi, abyste si byli jisti, že jste nic neprošvihli. To je podle mě špatné rozhodnutí.

Příběh jako takový je ok, ale nic z čeho bych skákal do nebes. Kvalitu má scénář a charaktery, příběh je dobrodružná mystická krimi a fakt nevím, jak by se z toho udělal dobrý film. Možná Fincher by to zvládl, ale na 99% by z toho vzniklo spíš něco mezi Mumií, Anakondou: Honba za krvavou orchidejí a MacGyverem.

Chválím ale edukativní hodnotu, něco jsem se dozvěděl o něčem, co mě vlastně nikdy moc nezajímalo, ale ani tím nepohrdnu.

Štvalo mě, že vůbec nemizí předměty z inventáře, i když je celou hru už pak nepotřebujete. To je sice realistické, ale ke konci už to bylo trochu neúnosné. I díky tomu je obtížnost na poměrně dost vysoké úrovni na můj vkus. Mnohdy jsem navíc netušil, co se po mně ani rámcově chce a může se stát, že něco první den opomenete a pátý den to budete potřebovat a fakt to člověka ten pátý den nenapadne. Na druhou stranu oceňuji, a to VELMI, absenci dead endů.

Dabing je super, ale bohužel se potýká s velmi špatnou zvukovou kvalitou. Je to škoda. Hudba je chválena, mně ale přišla často příliš rozjuchaná, ale to patří k době. Na druhou stranu je tam pár výborných tracků, jako hudba z intra, hřbitova nebo muzea. A z těch rozjuchaných je třeba ta z policejní stanice dobrá, ale spíš na samostatný poslech.

Když to vezmu kolem a kolem, vnímám prvního Gabriel Knighta vzhledem k tomu všemu jako takovou výrazněji vytuněnou textovku, ale prostě nezažíval jsem u toho takové ponoření do děje, jako se to daří jiným adventurám. Pevně věřím, že u dalších dílů to bude jiné a všem fanouškům se omlouvám!

Pro: charaktery, dabing, dialogy, portréty postav, animace, drobná edukativní hodnota

Proti: tisíce bugů, grafika, technická kvalita zvuku a namluvení, množství ikonek, ne zcela šťastně vedené rozhovory, obtížnost

+18

Rise of the Tomb Raider

  • PS4 60
První díl se mi líbil, ale Rise of the Tomb Raider je pro mě zklamáním. Příběh je jedna velká hrůza a prostředí mě taky nenadchlo. Grafika celkově je pěkná, přestřelky často zábavné. Ve hře jsem narazil i na technické problémy.

Pro: Grafika, animace, souboje jako takové

Proti: Příběh, Postavy

+2 +8 −6