Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Beneath a Steel Sky

  • PC 75
Dystopicko-postapo príbeh, v herne príliš nevyužívanej Austrálii, je najväčším ťahákom BaSS. Čo však prekvapí, je relatívna komornosť a krátkosť hry (skutočne len pár hodín, možno 5?), ktorá je v podstate predlžovaná len slepými uličkami vo forme nepodstatných predmetov a postáv, ale ani tých nie je veľa. Celkovo je použiteľných predmetov na obrazovke vždy minimum a občas i s nimi súvisí pixelhunting, alebo nutnosť najprv sa na daný predmet pozrieť a až následne je možné s ním manipulovať.

Poteší fakt, že všetky rozhovory sú plne nadabované a postava robotického side-kicka Joeyho je taktiež fajn. Grafika je pomerne príjemné malebná, ale hudobný doprovod ma vyslovene otravoval. Osobne proti midi nič nemám, ale v tejto hre boli melodie neskutočne verklíkové a upišťané, navyše vzhľadom na atmosféru hry, na niektorých miestach neadekvátne veselé.

Za zbytočné považujem umieranie v určitých miestach hry. Skutočne nastáva v úplne zbytočných momentoch a aj ked to nie je tak časté ako v hrách od Sierry, tam to bolo aspoň (občas) vtipné, oddvôvodniteľné, alebo budovalo "napínavosť" scény. Tu umieranie pôsobí dojmom, že je tu len preto, aby nejaké umieranie bolo. S tým súvisela i jedna vec, čo ma tak trochu naštvala. Hráč sa musel nechať v istej fázy hry nechať zabiť, aby si vôbec mohol odpovedať na určité otázky ohľadom príbehu: android pri nádržiach v podzemí takmer pri konci, pretože pri zdárnom splnení pasáže sa dané fakty nedozvie. Inak bol príbeh príjemný a to i napriek tomu, že cca od polovice hry bolo jeho smerovanie pomerne jasné.

Pro: príbeh, side-kick Joey, grafika

Proti: hudba, umieranie, krátka hracia doba

+16

Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer

  • PC 80
Po dohrání ne příliš vypilovaného Neverwinter Nights 2 jsem se s chutí vrhl na tento datadisk s očekáváním přesně toho samého, co u přechodu z NwN na jeho první rozšíření. Jak už tomu většinou bývá, značné množství much plnohodnotné datadisky (nikoliv DLC) odstraní, to samé platí i tady...

• První maličkost, která hru oživí, jsou texty při načítání oblastí. Při přechodu do jakékoliv lokace se zobrazí místo Tipů & triků krátký popisek načítajícího se prostředí. První částečné přiblížení ke starým textovým dungeonům.
• Grafici si také vyhráli. Stačila jen taková drobnost, jako odlišení jiných sfér do černobílých až sépiových barev. Barevnosti kouzel ubrali jen na sytosti což dohromady tvoří minimálně zajímavé 3D prostředí.
• Autoři děje (Obsidian Entertainment) zřejmě povolili a trochu zavzpomínali na svá stará díla. Příběhu totiž nechali větší volnost a okořenili jej značnou dávkou mystičnosti / epičnosti. Hráč totiž, podobně jako v P:T, bude ,,léčit" sebe sama, při čemž bude navštěvovat různé sféry, fantaskní bytosti, podsvětí...
• Texty a dialogy jsou dost ukecané, možná někdy a příliš propletené. Troufám si říct, že textu je tu jen o něco méně než v základní hře, i když délka hraní je cca 2/5 a lokací není zdaleka tolik.
• Obrovským mínusem základní hry byl spánek. Dalo se odpočívat téměř kdekoliv a tím se obtížnost redukovala na nejnižší možnou úroveň. Zde tomu ale už tak není. Spánek se stává díky prokletí hlavního hrdiny o hodně vzácnější.
• Konečně nová hudba. A to nejen profláknutá orchestrálka ale i elektroakustický ambient. Doprovod při soubojích ve Věži Rudých čarodějů nebo u závěrečné bitvy mě donutil vytáhnout si ze hry kompletní OST (jinak zřejmě nesehnatelný).
• Vývojáři zapracovali taky tak. Rychlejší načítání lokací a quick save je hodně znát.
• Další drobností je zobrazení času (vhodné u questů, které lze plnit jen v určité době) a celkový vliv u společníků, což mi v původní hře chybělo.
• Zvuková stránka hry a dabing opět stojí za povšimnutí.
• AI značně pokročila. Zejména u spolubojovníků.
• Prostředí ve kterém se hráč pohybuje je úměrně s dějem více ,,epické".

∙ Společníků je tentokrát méně (i když s lepším povoláním), ale není to ani moc na škodu. Ovládání více jak 3 postav je kvůli pošahanému engine hry, který je bohužel nepozměněný, dost nepřehledné. Modding to naštěstí opět částečně jistí.
∙ Již zmiňované asociace s P:T jsou někdy až moc okaté. Setkáte se tu s NPC jako jsou Remmaq (Morty) nebo Hořící muž ve hvozdu (Ignus).
∙ Méně cutscén. 90% dialogů probíhá v klikacím okénku.
∙ Přes veškerou záhadnost děje jsem se občas ztrácel, nabízí to ale trošku větší volnost a menší linearitu děje než tomu bylo v původní hře.

◦ Opět žádný (opravdu nulový) vliv božstva a povolání na dialogy. A to až do takové míry, že se některé kombinace doslova přou s dějem. Totiž závěr hry se odehrává v říši mrtvých, dokonce se objeví i samotný Kelemvor - bůh, kterému jsem celou hru zákonně sloužil.
◦ Ponechání necitlivého engine/HUD hry bez sebemenšího vyladění opravdu naštve.

Zbývá už jen poslední datadisk - Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir, který se ke starým D&D RPG přibližuje ještě o krok blíž.

Galerie screenshotů (25)

Pro: Mystičnost, vychytání mnoha much základní hry, nový hudební doprovod.

Proti: Nedotknutý necitlivý engine/HUD hry, paradoxy mezi povoláním a dějem-nulový vliv.

+16

Dostihy 3000 Deluxe

  • PC 75
Kdo by neznal českou deskovou hru Dostihy a sázky. Hru, kterou jsem hrál již v útlém věku a věřím, že jsem nebyl sám. Proto jsem Dostihy 3000 Deluxe (variaci Dostihů a sázek na PC) uvítal s otevřenou náručí. Hra má sice pár nedostatků, ale obsahuje i pár vylepšení, které se v původní hře nenacházejí (některé ani nemohou).

Největším plusem je bezesporu možnost hrát sám proti až třem počítačovým protivníkům, naopak největším mínusem je jejich umělá inteligence. Jakéhokoli koně vám totiž prodají za 400 dostihových peněz, což je velmi směšná částka, když uvážíte, že nejlevnější kůň ve hře stojí 1200. Pokud tedy kupujete koně od protivníků, dohrajete Dostihy za půl hodiny, ale hra tím ztrácí na zábavnosti. Proto je lepší hrát standardním způsobem a tohoto neduhu se vyvarujete.

Jinak je to ale velice solidní hra, která určitě nedělá špatné jméno své předloze a při správném taktizování zabaví i na pár hodin. Pokud doma tedy nemáte původní hru, nebo jste na hraní sami a chcete hrát tuto (řečeno počítačovou terminologií) tahovou strategii, jsou Dostihy 3000 Deluxe tou správnou volbou.

Pro: možnost hrát sám proti počítačovým protivníkům, kvalitní hudba na pozadí, jsou to dostihy

Proti: AI počítačových protivníků

+16

F.E.A.R. 2: Project Origin

  • PC 80
Z počátečního rozčarování z až příliš veselého (pestrobarevného) zpracování se nakonec vyklubala velmi dobrá FPSka, která se velmi dobře hraje. Graficky žádný velký posun vpřed se nekoná, ale to nemění nic na tom, že hra vypadá pořád slušně. Oproti jedničce jsem uvítal občasné venkovní mise, které hra potřebovala jako sůl. Ne že by přestřelky uvnitř budov nebyly zábavné, ale graficky interiéry působí opět velmi monotónně, jakkoliv se snaží oproti jedničce být rozmanité.

Nepřátel moc druhů není, což docela nechápu, protože zrůdiček různých tvarů a dovedností bych i sám vymyslel tucet. Pobavil nepřítel ve formě jakéhosi "necromancera", který měl velmi tuhý kořínek a pak voják s plynovou bombou na zádech, kdy po roztřelení bylo možné zjistit, co měl naposledy k večeři.

Zvuková stránka tradičně slušná, od namluvení postav přes všemožné efekty až po hudební doprovod. Délka hry kolem 5 hodin není příliš veselý údaj, ale zase pokud by hra nějakým způsobem v průběhu dalších hodin neinovovala hratelnost či design misí, pak by delší herní doba byla asi spíše na škodu. FEAR 2 si stále drží atmosféru 3D akce ze staré školy, což je velké plus.

Pro: Pořád slušná atmosféra, rychlá frenetická akce, lepší level design oproti jedničce, hudební a zvukový doprovod, bullet-time.

Proti: Stále málo druhů nepřátel, barevnější a tím pádem i méně strašidelná grafika, délka hry.

+16

Commandos 2: Men of Courage

  • PC 95
Po dohrání třetího dílu jsem okamžitě schrastil i díl druhý, šťastný, že příběhově opět dokáže nabídnout velice chytlavé a nezapomenutelné mise. Pochopil jsem ale že v tomto případě jde do tuhého a bylo daleko složitější vše dohrát do zdárného konce. To byl také důvod, proč jsem se do jedničky ani neodvážil. Asi bych se dřív psychicky zhroutil. Vzpomínky na rozbité bakelitové zdi a rozkopnutý počítač jsou totiž nezapomenutelné. Kdo by taky zapomněl na hru, kvůli který si rozflákal počítač a myš :-)

Pro: geniální parta - od každého trochu, obtížnost perfektní - donutí vše hrát, až do konce

Proti: nervydrásající druhá světová válka? - šak jo!

+16

Outcast

  • PC 95
K Outcastu jsem se vlastně dostal díky PIPovi, kterému tímto děkuju.
Před lety jsem tuším narazil na nějakou zmínku o této hře na jako blogu a na první pohled mě zaujala. Od chvíle kdy jsem objevil gog.com, jsem věděl, že si tuto hru musím koupit, ale vzhledem k obsahu mého wishlistu jsem to stále odkládal, až před týdnem jsem se k tomu konečně dostal...
Výsledkem je týden, ve kterém si toho kromě Outcastu moc nevybavuju.

Vždycky jsem měl rád hry odehrávající se v cizích světech, které může hráč skrze hlavního hrdinu objevovat, proto mi Outcast učaroval hned na svém začátku a díky skvělé hudbě mě pohltil jako málo her před ním.

Příběh, byť ne nejoriginálnější, je díky jedinečnému prostředí a skvělých postav více než uspokojující a díky tomu, že je kromě hlavní linie prakticky dotvářen ohromným množstvím vedlejších úkolů, působí dojmem neobvyklé propracovanosti a ucelenosti.

Hlavní hrdina "Cutter Slade alias Ulukai" je líbivý a dobře zapamatovatelný, a ostatní postavy také (v jejich případě hlavně díky skvělému dabingu, který dává duši většinu vedlejších postav - ty by jinak, kvůli tomu, že graficky jsou od sebe většinou docela k nerozeznání, upadly v zapomnění). Nevýhodou u hlavních postav je to, že si hráč musí přečíst manuál a v něm zmíněné informace o nich, aby v některých herních pasážích chápal, o čem je to vlastně řeč).

Herní systém je více než dobrý a ovládání padne dobře do ruky. Přirovnal bych ho například ke hrám jako je série Gothic. Výraznou chybou je ale nepřehledný inventář a notes s úkoly, které by zasloužily lepší zpracování. A některé předměty (udělátka), které hráč sbírá, ale hra samotná ho neučí ani nenutí je používat - pokud je hráč náhodou nezkusí nebo se nepodívá do manuálu, může bez problémů dohrát celou hru bez nich - já osobně nepoužil teleport ani jednou (nepočítám jeho testování), neviditelnost asi dvakrát, dvojníka jednou a nic dalšího. Poslední věcí jsou pak zbraně - všechny jsou zajímavé, to ano, ale s výjimkou minometu, který je potřeba pro splnění několika questů, mezi nimy v zásadě není nějak výraznější rozdíl - ano, něco střílí rychleni, něco dělá větší zranění, ale v základě není probém tuto hru dohrát pouze se základní pistolkou (časem možná upgradovanou). Já osobně používal hlavně základní pistoli, samopal a občas tu plasmovou pušku, ale jediné co mě nutilo mezi nimi přepínat byla buď nálada nebo náboje - ne požadavky situace, jako je například množství či síla nepřátel. Uspávací sniperku jsem použil tak pětkrát, jen z legrace, a plamenomet jednou. Na vině může být hlavně fakt, že se hra není na tolik těžké, aby nutila hráče, aby nové zbraně kupoval, protože všude je dostatek nábojů a hráč, zažraný do příběhu, vidí, že mu naprosto vystačuje zbraň, kterou má a nic ho nežene k tomu, aby si pořídil jinou.
Všechny tyto chyby a maličkosti v hratelnosti se ovšem dají odpustit, protože žádná z nich kupodivu není při hraní tak výrazná, aby kazila celkový zážitek a atmosféru - možná jen situace, kdy vám uteče Twon-ha a někde se zasekne (já osobně jsem například strávil půl hry bez Twon-hy, protože mi ten kus zortu odkráčel k bariéře v Shamazaaru, takže jsem se k ní nedostal, až dokud bariéru nedeaktivovali).

Grafika je podle mého názoru velmi pěkná a díky skvělým animacím vypadají postavy v městech a při dobře zpracovaných "filmových" rozhovorech velice živě a hravě strkají do kapsy ošklivé snahy o "žijící" město a postavy ve hrách jako je Oblivion nebo Fallout 3.

V konečném výsledku mě tato hra neuvěřitelně bavila a jsem si jistý, že si ji ještě nejednou zahraju. Bez zaváhání se zařadila do mé první pětky. (Ne ovšem na první místo, kde zatím trůní "Beyond Good & Evil".)

Pro: Živý svět, postavy, příběh, herní systém, atmosféra, hudba, dabing...

Proti: Inventář a notes, nutnost číst manuál, zbraně a předměty, které hra nenutí hráče používat...

+16 +17 −1

Call of Duty

  • PC 90
Legendární, přesně tak...pro tuto hru platí slovo legendární. Nikdy na ní totiž nezapomenu. Objevila se v pravý čas, kdy herním a filmovým průmyslem táhla druhá světová válka. Objevila se rychle a okamžitě mě uhranula. Příběhovou linii jsem tak během chvíle dohrál snad desetkrát, a bylo mi uplně jedno, že je vlastně vcelku krátká. Po chvíli jsem totiž neváhal a okamžitě pustil multiplayer a tak pro mě začala další epizoda druhé světové války, která se mnou vydržela prakticky až do dnes. Pamatuju si totiž chvíli, kdy jsme po internetu hráli CoD snad každý den neuvěřitelných deset hodin, založili si klan Brainstorm a užívali si mládí. Nicméně Call of Duty je hrou, která obsahuje všecko, co kvalitní hra obsahovat má. Výborný příběh, perfektní zpracování, zapamatováníhodné scény a s tím vším spojené city, které jsem ke hře měl. Nejsmutnější na tom všem je, že veškerá sláva jednou odezní a tak odezní i zlaté období této hry a málokdo si na ní vzpomene a když už ano, tak především ve vzpomínkách. Na druhou stranu...zaplaťpánbůh za ně.

Pro: rozjezd zájmu o 2. SV, geniální atmosféra, nezapomenutelné scény, multiplayer, krátké ale stále dokola zábavné

Proti: žádná volnost, přesné postupy ke splnění cílů

+16 +17 −1

Star Wars: The Force Unleashed II

  • PC 50
A je to tu zase. Stejná mizérie, jako před rokem. Do puntíku stejná. FU2 působí víc než cokoliv jako nepříliš kvalitní DLC (ovšem za 60 babek, enjoy), nicméně v pár ohledech svého předchůdce přece jenom překonává (a v jiných je zas jednička ještě lepší…což jsem doposud považoval za zcela nemožné).

Hned z kraje si člověk všimne šmakózní nablejskané grafiky. Ta nebyla špatná ani v jedničce, nicméně dvojka je o fous lépe optimalizovaná, a na zhruba stejný nastavení mi šlapala o dobrých pět snímků plynulejc. Krom toho, CGI filmečky už nejsou pokryté vrstvou zvratků. Thumbs up. Na druhý pohled si člověk všimne tak nějak…příjemnějšího ovládání a výrazně vylepšené (čti uklidněné) kamery. No…a tím tak trochu výčet zlepšení od posledně končí.

A copak se nám zhoršilo? Pro začátek se tvůrcům povedlo snížit obtížnost…jak? No, jednoduše nám ze Starkillera udělali ještě většího a norrisovějšího killera, než kdysi byl. Fakt, od samotnýho kliknutí na „NEW GAME“ jste obuti do bot toho největšího bédés madafaka, o kterém kdy byla v tomto univerzu zmínka. To jsem si říkal už u jedničky, ale ve srovnání s tímhle je StarKiller z jedničky totální pšouk. A co především ze zdejšího Jediho dělá takový dělo? Novinka jménem „Force Fury“ (nebo tak ňák). To jakmile aktivujete, můžete si hodit nohy na stůl, zapálit si, a jen tak náhodně klikat po klávesnici a mlátit do myši, a danou místnost během mžiku vyčistíte od všeho živýho a elektrickýho. Nikdo vás do používání týhle srandy nenutí, ale už jenom její implementací tvůrci snížili obtížnost. To je prostě fakt. A mě nezbývá nic jinýho, než se ptát proč?

Pokles neminul ani příběh. Zatímco v jedničce byl kvalitní, a byl bezpochyby to nejlepší na celé hře, v tomdle je příběh tak nějak…příliš povrchní. Nějak mě nenapadá, co víc k němu povědět.

Jinak se to ale hraje fakt zhruba stejně, jako jednička. Autoaim furt těžce nespolehlivej, bugy furt, smrdutej level design taky furt, stereotyp furt…snad největší viditelný rozdíl vidím v použití Euphorie...totiž takhle, v jedničce jsem tu Euphorii v akci viděl, tady vůbec. Tak nevím, buď to k načítací obrazovce prcli jenom proto, aby to zabralo trochu místa, nebo se mi regulérně zhoršuje zrak.

Pro: Grafika, fajn optimalizace, ovládání a kamera prošly úspěšnou operací, vymizely souboje s Jedi bossy, už to v rámci nepřátel nepůsobí tak freewarově

Proti: ještě lehčí, než jednička, příběh, kupa hnoje zůstala nezměněna, celkově to působí spíš dé el céčkově, je to krátký jak sviňa, ale to mi asi ani tolik nevadí...

+16 +17 −1

Medal of Honor

  • PC 80
Popravdě řečeno jsem vždycky více holdoval CoD sérii než MoH. Allied Assault jsem samozřejmě hrál, ale poté přišlo Airborne a dlouhá odmlka. Jak vidím pokus EA znovu dobýt nebo alespoň podělit se o trůn FPS?

Vyrovnat se současným trendům v FPS žánru a zároveň nekopírovat Call of Duty je bezpochyby velice těžké. Proto jsem se s neoriginalitou nápadů ve hře smířil a snažil se ji vychutnat jako celek a popravdě řečeno jsem se skvěle bavil.

Afganistán není ideální místo pro hru, ale o to více mě překvapilo. Nadchlo mě zpracování různorodé přírody a bojišť. Jak už jsme vlastně zvyklí, mise se odehrávají všude, čím více jsou kontrastní tím lépe, tudíž navštívíte horské lesy, útesy ve vichřici, savany nebo vesničky domorodců.

Příběh začíná velice rozporuplně, prostředí je tmavé a monotonní, mise nijak kulervoucí. Ale pokud překousnete začátek, hra se rozvine velice zajímavě. Uchvátilo mě prolínání herních postav - kropíte afgánce hezky z helikoptéry, když najednou vám jakýsi neznámý sniper takříkajíc zachrání vrtuli když odstřelí skrytého útočníka s RPG a hned se ocitáte v kůži onoho snipera a pokračujete v jeho misi. Celkově se příběh s emocemi v FPS moc neočekává, ale mile překvapil, přirovnal bych ho k něčemu mezi Bad Company a Call of Duty, protože zhruba natolik mi ostatní postavy za těch slabých 6 hodin herního času přirostly k srdci.
Myslím, že skvělý konec a všeobecně příběhové pasáže nepotřebují dalšího komentáře, jednoduše to vyzkoušejte.

Kapitolou samostatnou je určitě multiplayer. Ač jsem měl čest ho ochutnat jen v betaverzi, fungoval pěkně plynule, trochu mne zamrzela nevyrovnanost hodností - na nízkých úrovních máte slabé zbraně a malý výběr vlastně všeho a každý o pár levlů výš si vás hned dá (prakticky máte malou šanci ho zabít). Zde tedy MoH na CoD dost ztrácí, i když se tvůrci jak se patří inspirovali kde to šlo.

Finální verdikt je následující - kdyby MoH vyšlo současně s CoD4, bylo by asi jedničkou jen škoda těch neoriginalit, tzn. hra je to skvělá, ale na CoD nemá.

Pro: příběh, grafika, podobné s CoD

Proti: monotónnost na začátku kampaně, podobné s CoD

+16 +17 −1

James Cameron’s Avatar: The Game

  • PC 55
Bohužel Avatar jako hra naprosto zklamal, přitom měl velký potenciál. Jenže to by tak hra musela být o mnohem déle ve vývoji, a ne vyjít společně s filmem. Takový už je u některých her podle filmu osud být vytvořeny rychle a nedotaženě.

Přitom zde není ani tolik technických chyb, i když jsou jako chování lidí a jejich pohyb, od vojáků až po stroje vše se chová vyloženě divně, tedy hlavní problém je v hratelnosti. Co se nejdřívě tvářilo jako nádherný otevřený svět s možností volby a skvělě vypadajícím příběhem na pozadí skončilo totálním fiaskem. Příběh vůbec nejde ve stopách filmu, a pokud jste film neviděli budete ještě více ztraceni. Vše je podáno tak nemastně a neslaně, že těžko bude děj hnacím motorem pro dohrání hry.

A hratelnost je tedy pouze lineární. Jenže žádná napěchovaná akce jako je například u Call of Duty ale koridor kde se občas s někým střetnete, projíždíte vozidlem které reaguje prapodivně a ničíte vše co jde aby byly body zkušeností. Je zde sice možnost volby mezi Navi a RDA jenže na celkovou hratelnost to má jen nepatrný dopad, a celkovou hru to rozhodně nezachrání.

Co tedy nemá na hratelnosti a příběhové lince, snaží se dohnat na grafické prezentaci která je vskutku povedená. Pandora vypadá nádherně, ale zapomeňte na její objevování mimo linku kterou vytyčili autoři.

Celá hra nezabere ani moc času, je tedy určená ortodoxním fanouškům filmu kteří si přejí být v kulisách filmu a stačí jim obyčejná koridorová střílečka která bez grafiky nemá co nabídnout. Přitom nápad a možnosti byly obrovské.

Škoda Avatare mohl jsi být hitem.

Pro: Pěkná grafika, herní prostředí, výběr dvou stran konfliktu a možnost přidat se k nim

Proti: slabá hratelnost, technické chyby, nenaplněný potenciál

+16

Cryostasis

  • PC 70
Abych řekl pravdu, od Cryostasis jsem mnoho nečekal. Byť některá gameplay videa vypadala velice povedeně, rozporuplné hodnocení napříč internetem nedávala v nějaký zázračný zážitek moc nadějí. Už vím proč.

Samotná herní náplň není nijak objevná. Po většinu času se potulujete po promrzlé lodi, soupeříte se zmutovanými členy posádky a krom toho flashbacky do minulosti napravujete některé dřívější omyly. To opravdu nezavání nijak strhujícím zážitkem. Ovšem proti tomu stojí jediné slovo: atmosféra. Ta je vskutuku mrazivá, k čemuž přispívá i celková pomalost hry. Je potřeba počítat s tím, že se neotočíte za zlomek sekundy jako v běžných FPS, krkoky jsou pomalé a únavné, stejně tak přebíjení trvá dlouho, natož výměna zásobníku. S tímhle vším je třeba počítat stejně jako s tím, že v mrazivé místnosti vám bude rozhodně méně příjemně než u roztopených kamínek o místnost vedle. Tohle vše opravdu výborně přispívá ke skvělému zážitku ze hry, navíc podpořeno zajímavě vyprávěnou dvojí linií příběhu. Toliko k pozitivům.

Bohužel hra trpí několika opravdu nepříjemnými neduhy, kterých se východní spolubratři nedokázali vyvarovat. Tvůrci by zejména potřebovali řádně proplesknout za celkové technologické zpracování. Tahle stránka hry je totiž opravdu Odfláknutá s velkým O. Grafika, ač se tváří všelijak pokrokově a vychytaně, je mizerná a naprosto tragicky optimalizovaná. O tom snad dostatečně svědčí to, že hra mi běžela takřka stejně plynule na minimální i maximální detaily (včetně AA, nejlepších textur, DX10). Nutno přiznat, že některé efekty jsou velice pěkné (např. tající jinovatka, proudy vody, led), ale zbytek je velice fádní a rozhodně nepůsobí dostatečně kvalitně, aby ospravedlnil krvavé HW nároky. Pryč už ale od grafiky, na které hra opravdu nestojí. Jak jsem psal, atmosféra je vynikající, ale u mne ji naprosto nehorázně shodily bugy. A opět velice prazvláštním, východním způsobem. Chápu, že se ve hře sem tam vyskytne chybka, ale co jsem zažil u Cryostasis, to jsem jinde neviděl. Zhruba první 2/3 hry jsem totiž nezaznamenal jediný problém, aby se pak jako mávnutím kouzelného proutku hra totálně pohřbila naprosto tragickým chováním. Začalo to občasným vypadnutím textur, které vedlo k pádu celé hry, aby se pak problém přeměnil ve stupňované padání s intenzitou od několika minut, až po cca půlminutové intervaly ke konci hry... Řeknu vám, že tohle dohrávat byl porod. Nakonec však šup a úplný konec se zas zdál být naprosto bug free. To jsem si aspoň myslel než jsem se dostal k souboji s bossem, který mi snad 20x spadnul vždy, když už měl boss na krajíčku. To opravdu potěší, když se v tomhle flashbacku nedalo ukládat. Grrrr! Jako už jen takový malý vtípek pak působí to, že mi v téhle pasáži hra vypínala ovladače ke grafické kartě = černá obrazovka.

Nakonec se ale hra poddala a já ji dokončil. Nebýt oněch velice nepříjemných problémů, šel bych s hodnocením určitě přes 80, takhle u sebe ale pěkných pár procent strhávám za prasáckou optimalizaci a technické chyby. V skrytu duše závidím těm, kterým hra fungovala bez problémů.

Pro: atmosféra, příběh a jeho vyprávění

Proti: technická stránka hry

+16

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 85
Čím je vlastně série Modern Warfare tak jedinečná co se týče singleplayeru? Přináší až neuvěřitelnou jízdu, kdy se na hráče valí spousta akce, dechberoucích momentů a skvěle naskriptovaných situací. Někdy je toho tak moc, že to vše najednou snad ani nejde pobrat.

Právě proto druhý díl pokračuje tam kde první Modern Warfare začalo, s vážným tématem kdy opustilo druhou světovou válku, a zaměřuje se na fiktivní konflikty, a využívá i ty reálné (jako Afgánistán), nyní jde opět do ještě většího konfliktu kdy se válka přenese i na půdu USA. A protivníky už nejsou jenom teroristé ale i regulérní armády.

Příběh opět dokáže zaujmout díky své akčnosti, zběsilosti a v zásadě i jednoduchosti( překvapil mě docela jeden dějový zvrat který sem opravdu nečekal), mise se opět střídají mezi americkými jednotkami a britské speciální jednotce Task Force 141. Jinak kontroverzní letiště, mi přišlo zajímavé svým zpracováním a cílem šokovat, ale toto je pouze jedna odchylka od již tradičních misí.

V zásadě mě pokračování potěšilo, i když zamrzí krátkost kampaně, nenáročnost na hardware, vynikající hudební doprovod na kterým se podílel Hans Zimmer což se ve hrách jen tak nevidí.

Nový díl mě teda nadchnul a opět dokázal že hra má stále co nabídnout a je skvěle hratelná.

Pro: Až filmovost hry, skvělé mise, nové nápady, akčnost a dynamičnost, zvrat v příběhu, kontroverzní letiště

Proti: Bohužel tato jízda skončí dříve něž by si hráč přál

+16

Batman: Arkham Asylum

  • PC 95
Na tohoto Batmana jsem byl opravdu zvědavý, protože tak vysoká a konstantní hodnocení plná uznání jsem dlouho u žádné hry neviděl. Po dohrání mohu říct, že tohle byla nejlepší hra roku 2009. Perfektní vyprofilování celé řady postav se skvělým dabingem mě dostalo. Arkham Asylum na rozdíl od celé řady her podle filmové předlohy má vlastní příběh a stává se tak plnohodnotnou alternativou pro fanoušky filmového Batmana.

Soubojový systém je sice zjednodušený na maximum, ale za to vypadá neskutečně efektně. Časem se sice dostavil menší pocit stereotypu, ale nic, co by trvalo delší dobu. Skvělé jsou také plošinovkové pasáže, které právě stereotypní souboje dokázaly zase příjemně zpestřit. I když nepatřím mezi ty, kteří musí objevit všechny tajnosti, tak hádanky od Riddlera mě dostaly. Někdo si s tím musel dát pěknou práci. Líbily se mi také profily celé řady postav, Batmanovo vychytávky a s tím spojené možnosti odlišného přístupu k hraní, povedená a nenáročná grafika s PhysX, komplexnost ostrova a zařízení Arkham Asylum, skvělé dialogy, které by s klidem mohly být ve filmu a samozřejmě výborný Joker, který má jako záporák neuvěřitelnou moc přitahovat pozornost a obdiv publika.

Tento Batman je pro mě hrou s velkým H. Je hravý, má skvělou hratelnost a optimálně dlouhou herní dobu. Dvojku vyhlížím jako jednu z nejočekávanějších her a věřím, že Arkham City nabídne hned dvojitou porci takto kvalitní zábavy.

Pro: Grafika, zvuky a hudba, skvělý dabing a vyprofilování postav, nádherně zpracované prostředí a jeho komplexita, vyšperkovaná hratelnost s možností volby stylu hraní, vylepšování postavy, efektní soubojový systém, Joker.

Proti: Občas stereotypní souboje.

+16

Secret Files: Tunguska

  • PC 70
Adventury jsem nikdy moc nehrál a ani teď jim zrovna neholduju. Jediné na co si vzpomenu je série Polda, Memento Mori, NiBiRu, Posel smrti a moje modla Fahrenheit. Tunguska byla jednou z posledních a i přes skvělý námět mě po příběhové stránce trochu zklamala. Grafika a animace jsou pěkné, cutscény mají atmosféru, ale děj se dosti táhne. Je to díky tomu, že je to " až moc klasická adventura" a je nutno kombinovat mnoho předmětů. Existuje klávesa na odhalování aktivních míst, přesto je hra místy docela těžká, protože logičnost situací skřípe často tak, až to hezké není. Dabing postav, krom samotné Niny, která mluví fakt příšerně, mi nevadil. Zbytek hry ale funguje tak jak má a ve výsledku je to vcelku nadprůměrná záležitost u které jsem se napoprvé skvěle bavil, napodruhé už tolik ne. 70%

Pro: klasická adventura, zajímavý námět, pěkná grafika a slušná atmosféra

Proti: tempo příběhu je docela pomalé, dabing Niny, nelogické kombinace

+16

Mafia II

  • PC 85
Jedna z nejočekávanějších českých her tohoto roku, zřejmě na poli prodejnosti uspěla, což se podtvrdí až další činností 2K Czech, jenže naopak vůbec nedostála slibům a hypu dříve okolo hry vytvořeným.

Několik možných konců, možnost ovlivňovat vyvíjení děje a mít volnou ruku na jakou stranu se přiklonit nebo jakou cestou se vydat, postavy které Vám běhěm hlavní dějové linie mohou pomoci či poradit když vyřešíte jejich komplikace, hluboké charaktery se kterými můžete mimo mise jít do baru, či jim pomoct s problémy nebo naopak u nich ztratit přízen, velké město které nabídne spoustu možností a vedlejších misí, kde bude stále co objevovat. Tak tohle vše v Mafii 2 nenajdete. Zřejmě tlak na dokončení hry donutil vývojáře hru okleštit o původní nápady, a z opravdu smělých myšlenek a nápadů zbylo opravdu málo. Tento trend ještě navíc teď umocňuje DLC, které se záhy objevily s dodáním nového obsahu který již měl být zřejmě obsahem původní hry. Takže si vlastně hráč koupí půlku Mafie 2 aby později dokoupil další obsah a příběh byl nakonec poskládán do formy, ve které byl původně plánován.

Ona hra sama o sobě nemá ve své kategorii konkurenci, protože žádnou jinou současnou hru podobného ražení nenajdete, příběh je vyprávěný skvěle, jen si občas říkáte že chybí určité souvislosti, stanou se věci na které by měli následovat reakce a mít to dohru jenže tomu tak není, Empire Bay má vytvořenou historii, kterou se dozvíte jen skrze loadingová okna která však rychle zmizí, tudíž častokrát těžko stihnete přečíst celou myšlenku či citaci.

Město je vytvořeno opravdu s citem pro detail, dobová hudba je excelentní a pokud máte rádi starší klasiky a styl zde budete plesat radostí, vozový park také nabídne solidní možnosti, zbraně taktéž potěší, jenže opět město působí jako hriště které nabízí obrovské možnosti které tu měli být jenže chybí větší využití, můžete jít na jídlo, koupit zbraně, vykrást obchody, pooravit auto a vylepšit ho, kočkovat se s policií či gangstry na které lze náhodně narazit.

Přestřelky jsou zábavné, ale oproti prvnímu dílu mi přijde že zde jich je až moc poskrovnu, většinu času vyplní jízda v autě z bodu A do bodu B případně někam dál, město není zrovna malé, takže to klidně může zabrat i 10 minut. Což při některých misích mi zrovna nepřišlo tak zábavné. Pěstní souboje jsou dobře odvedená práce, ale opět nemusí sednout každému kvůli absenci kontaktních zbraní, přestože v jedné misi jsou v cut-scéně použity bassebolové pálky, škoda.

Příběh je trochu zvláštně poskládán, a závěr mnoho neobjasní spíše položí další otázky, co se týká českého dabingu,setkáme se zde i s minimálně jedním dabérem který byl v prvním díle, dokonce dabuje postavu se stejnou pozicí jako minule, třeba u velmi důležité postavy mi dabér Homera Simpsna vůbec neseděl, ale co jsem viděl anglický dabing ten také zrovna solidní kvality nedosahuje, tudíž bych český hodnotil že není špatný ale rozhodně nedosahuje kvalit prvního dílu.

Závěrem tedy mě hodně mrzí jak nebylo splněno tolik co by dělalo hru tak unikátní a výbornou, na druhou stranu se jedná o dobrou hru která nemá ještě plně využitý potenciál ale přesto vše stojí aspoň jednou za zahrání díky neopakovatelné mafiánské atmosféře které se mnoho vyvojářů obává, tudíž her s touto tématikou je míň jak šafránu.

Pro: Atmosféra 40. a 50. let, mafiánská tématika, přestřelky, bitky, vozový park, město Empire Bay, soundtrack

Proti: Velký hype, nevyužitý potenciál příběhu, slíbená možnost volby není, žádné vedlejší questy, zaměřeno hodně na prodej DLC

+16

Trine

  • PC 90
Snad poprvé se mi stalo, že ze hry měl někdo větší radost než já. Moje přítelkyně to se mnou na klávesnici a joypadu sfoukla za dva dny. A vrněla blahem.

Trine je netradiční plošinovka s nádhernou grafikou, která je pro pohádkový příběh jako dělaná. Sem tam jsem se přistihl, že nehledím na postavy a akci, ale na originální pozadí.

Postavy jsou vtipné, každá disponuje jinou schopností, příčemž hra ve dvou umožňuje slušnou dávku spolupráce. Přítelkyně měla v oblibě zlodějku, já jsem překlikával mezi obtloustlým a škaredým rytířem, který je taková lehká parodie na skutečného
reka, a mágem ,,ňoumou,, který se ještě nenaučil kouzlit firebally.

Hratelnost je vskutku stylová, během tutoriálu jsem pochopil vše, takže ovládání šlo pěkně od ruky a neumíral jsem kvůli zbytečným věcem typu - jéé, spletl jsem si tlačítko.

Hra sama je poměrně hodně krátká (5 hodin, ve dvou ještě míň), a mezi mínusy taky řadím celkem častý respawn nepřátel, kteří dovedou být pořádně otravní, hlavně když úpěnlivě přemýšlíte nad hádankou.

Suma sumárum mne žádná plošinovka nebavila víc než Trine, snad s výjimkou Super Maria, ale to už je zase jiná kapitola.

Vřele doporučuji.

Pro: Postavy, humor, grafika, hádanky, kooperace ve více hráčích

Proti: respawn kostlivců, délka hry

+16

Call of Duty: United Offensive

  • PC --
Sám tomu nemůžu uvěřit, ale ač jsem říkal, že je první díl COD nejlepší, není tomu tak uplně pravda. United Offensive je sice pouze datadisk ale co na tom záleží. Pravdou je, že je v mnoha ohledech vyladěnější, atmosféričtější a zábavnější než originál.

Kvalitou level designu se originálu bez problému vyrovná (což bylo pro mě asi největší překvapení), válečnou atmosféru posouvá na novou úroveň (takhle to má, IW, vypadat!), mise jsou zpracované velmi vkusně - zde si vývojáři byli naprosto jisti čeho chtějí docílit, žádné mise narvané indivuduálními úkoly, většinou je jediným úkolem dostat se na pozici a udržet ji ať to stojí co to stojí. Prostě velmi věrně zpracovaný 'život' pěšáka. Dokonce se tu objevuje pár věcí, které se v jiné podobě objeví i v dalších dílech COD - mise v letadle je vynikající, vojáci občas 'hláškují' a debatují což se ukázalo jako velmi důležitá součást dalších dílů COD apod.

UO nepostrádá slabší místa, ale většinou narazíte na věc, která vás nadchne a přes to určité slabší místo vás přenese. Stále je to typciké COD, tedy 'stupidní' koridorovka, ale přišlo mi, že je zde kladen větší důraz na opatrnější postup než je tomu u jiných dílů. Samozřejmě z části je to kvůli oldschoolovému způsobu zdraví, které se doplňuje pouze lékárničkami, takže vás to občas donutí se některým územím například proplazit, ale také je to výsledek promyšleného designu úrovní. Nakonec mi zbyla pouze jedniná výtka (zato docela důležitá) a to je nedostatek kvalitních zbraní. Resp. zbraní je tu dokonce o pár kusů více než tomu bylo v originále, ale většina těch opravdu dobrých zbraní je po většinu hry nedostupná. Arzenál, který je vám dodán na počátku mise (resp. kampaně) stojí za pendrek a ty dobré buď nikdo nepoužívá, nebo používá, ale nábojů do nich je asi jako cihel zlata.

Tak nakonec nejlepší díl COD přeci jen nepochazí z rukou vývojářů z IW.:)

Pro: level design, atmosféra

Proti: přespříliš lineární

+16 +17 −1

Call to Power II

  • PC 50
Call to Power II byla tahovka od které jsem sice nic nečekal... rozhodně ne Civilizaci 2.5, nicméně co jsem měl jako Civkař dělat, když do vydání Civilizace III zbýval rok a Activision naservíroval hru, která "originál" napodobovala snad i fontem svého názvu?! No jistě - zakoupit, zklamat se a rychle hru přeprodat! Hned vysvětlím proč to s CtPII ani nemohlo dopadnout jinak.

Bylo to jednak proto, že jsem se narozdíl od uživatele Bodkina pochopitelně s "všenapravujícím" modem nesetkal, ale taky proto, že mi hra nesedla ani svým příliš přetabulkovaným konceptem a unylým výtvarným stylem.
Na budoucnost jsem se těšil, když jsem do ní se svojí civilizací konečně dospěl, děsil jsem se, jak mohou mít někteří herní designéři malou fantazii. Přitom éra kapitána Kirka, ýtýho a bakelitových skafandrů byla jednou z mála předností, kterou Call to Power vedle animovaných jednotek oproti tehdejší konkurenci v podobě Civilizace II nabízela.. Ale ok, uznávám, že aspoň ten faraon s hands-free je originální. Hrou vás každopádně doprovází od počátku do konce hůře či lépe zakamuflovaná nuda.
Zdání hloubky a výzvy je tu vytvářeno bohatým vývojovým stromem spoustou neobvyklých civilizací na výběr a rozsáhlou časovou linií, že to všechno přesto jaksi nefunguje dokazuje mimojiné, že žádné Call to Power III už nevzniklo.

Něco jsem si ale přece ze zkušenosti s tímto pokusem Activisionu odnesl a to, že tahovky se nemají hrát online, jinak hrozí smrt - opět z nudy, ať už vám, nebo protihráčům. Dnes jsem oproti svým zvyklostem stručný, ale já už k Call to Power opravdu nemám co říci.

Pro: Přestože byla cesta autorů s cílem nabídnout alternativu k Sidovým Civilizacím dlážděna dobrými úmysly...

Proti: ... vznikl epitom tahové, potažmo herní nudy :(

+16

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven

  • PC 95
Vzpomínky jsou nejúžasnější věc v lidské mozku. Pokud si totiž vzpomenu na chvíle, kdy jsem s bratrancem mastil tuhle hru, okamžitě mě polije horko radosti.

Vzpomínám na chvíli, kdy jsem hru koupil s časopisem Level. Pořádně jsem o ní nevěděl, v té době mi bylo jedenáct let. Ale okamžitě jsme jí nainstalovali a ještě rychleji jí podlehli.

Od té doby mi na skříni střežila vstup mapa celého tohoto světa a my vnímali každý quest, který nám ve hře nabídli. Každému jsme přikládali obrovskou váhu a vstoupit do dungeonů pro nás byla ta největší pocta. Prostě nás to bavilo, neskutečně jsme si to užívali.

Nejúžasnější vzpomínka je pak na mezerník, kdy se při mačkání a sbírání mrtvol pěkně zvětšoval měšec a enter, když se na nás řítila tisíc nepřátel a my jsme si hru v poklidu zastavili entrem, vše vylepšili, každého nasměřovali na nějakého nepřítele a pak enter zase zmáčkli. Pokaždé se ve hře vyloudil takový ten zvuk na zastavení/rozjetí hry a já ho mám v hlavě do dnes. Když už mluvím o konkrétním zvuku, rád bych připomněl i samotnou hudbu, která právě v tomto díle byla nádherná, přenádherná.

Stejně jako samotný svět. Po asi padesáti hodinách hraní si napříkald vybavuju, jak jsme se dostali do cirkusu na severu země, který se nacházel uprostřed pouště. A co by se uprostřed pouště mohlo také nacházet jiného než draci...

Ty tehdejší vzpomínky, kdy stojime u vchodu kaple a řítí se na nás desítky harpyjí jsou prostě nezapomenutelné. Fakt, kdy nám jeden z družiny na jed umírá a my se musíme rychle dostat do města abysme ho vyléčili. Prostě to byla bomba, nezapomenutelná bomba. Mezi RPG obrovský klenot. Takový, který v současnosti nikdo nevyrovná, protože takové hry již nevznikají. Škoda.

Pro: Svět, dungeony, příběhy lidí, družina, levelování, efekty, kouzla a čáry, hudba...

Proti: Problém hru spustit na Vistách

+16 +17 −1

The Movies

  • PC 60
The Movies jsou strategií přibližující chod filmového studia, což je záležitost komplexní, zajímavá a nesnadná. Obsahuje dvě roviny: strategickou a tvůrčí, které se může hráč úplně vyhnout a přesto být úspěšný, v opačném případě však může stvořit film téměř podle svých představ (a být ještě úspěšnější). Strategická část je na možnosti bohatá, od účelného rozmisťování kulis pro natáčení, přes kultivaci pracovního prostředí, až po pěstění vztahů mezi hereckými hvězdami a starosti o jejich závislosti na návykových látkách. Překvapí tudíž, že se obejde bez obsáhlých tabulek a spousty (pod)menu; takřka všechny činnosti se uskutečňují jen přetažením postavičky z místa na místo. Žel řešení ovládání je natolik inovativní, až jsem si – jako konvencemi ukolébaný hráč – místy nevěděl rady a mnoho funkcí / vazeb objevoval až v pokročilé fázi hry (jestli někdo ví o tlačítku pro vyhledávání scénáristů, ať mi dá vědět). Opravdu bych ocenil kvalitnější integrovaný systém nápovědy.

Prošel jsem celou historii Hollywoodu a hra mě ani na konci nepřestala bavit, za což může kromě originality námětu a profesionálního zpracování i povedený motivační systém (žebříčky, udílení cen, za něž lze získat zajímavé bonusy apod.).

Už na první pohled na The Movies zaujme grafické provedení. Studio není příliš velké, ale v pokročilé fázi hry je opravdu nacpané věcmi a lidmi; filmy se v něm natáčejí v reálném čase, takže je kdykoli možné zazoomovat si až do pohledu „vlastních očí“ a sledovat totéž, co uvidí diváci na plátně. Do toho kolem pobíhají techničtí pracovníci, herci natáčející film přes ulici, nudící se komparzisté... Všechno žije, je to barevné a detailní a vypadá úžasně!

Spornější je samotná tvorba filmů. Probíhá jednoduše skládáním krátkých záběrů za sebe a jejich množství je úctyhodné, čítá snad na stovky šablon, orientace v nich je ale špatná. V hlavě se mi odehrává scéna, jak bych ji chtěl vidět na plátně, žel najít v záplavě možností právě „tu svou“ scénu není vůbec jednoduché. A i kdyby bylo, tvorbu filmu považuji za svou povahou kreativnější proces než lepení předrenderovaných animací za sebe. Spousta nádherných kulis situaci nezachrání. Nenapadá mě lepší, snadno naprogramovatelné řešení, ale tohle zdaleka není optimální. Natočil jsem si dva filmy a zbytek už nechal na počítači; naštěstí je samotná strategická část natolik silná, že vystačí pro hru sama o sobě. I když na stovky hodin, jako to svede např. Pharao, někoho zabaví stěží.

Pro: originální námět; inovativní ovládání; široké možnosti; grafika; rádio (obzvláště po 2. světové válce)

Proti: kostrbatá tvorba vlastního filmu; na ovládání si je třeba zvyknout (nejlépe s návodem v ruce)

+16