Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Beneath a Steel Sky

březen 1994
07.10.2009
71
67 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Britská sci-fi adventura od Revolution Software (série Broken Sword) odehrávající se v Austrálii v daleké budoucnosti.

Hlavní hrdina Robert ještě jako malý chlapec přežije jediný havárii vrtulníku, jenž spadne do jakési pustiny/pouště, kterou lidé nazývají "The Gap". Ujmou se ho místní domorodci, kteří se o něj starají jako o vlastního syna. Robert se naučí přežívat v pustině a pracovat s roboty - sám si postaví jednoho se jménem Joey, který ho provází celou hrou.

Roberta, už jako dospělého muže, jednou unesou vojáci a vyhladí celý jeho kmen. Vrtulníkem ho odvezou do Union City, kde se celá hra odehrává (má se jednat o Sydney v budoucnosti). Vrtulník ale těsně před přistáním havaruje a Robert utíká. Dokáže přijít na to, proč byl unesen, kam zmizel jeho otec a co s tím má společného jakýsi LINC?

Hra byla v roce 2003 uvolněna jako freeware. Jediná cesta, jak si ji zahrát, je použít program ScummVM.


Poslední diskuzní příspěvek

Ten pocit když to rozehrajete a řeknete si "Ta hudba je fakt skvělá" a pak v každém komentáři je v mínusu :(

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
S touto hrou jsem se poprvé setkal díky demu z CD od časopisu, ale nevzpomínám si kterého. Už tehdy mě zaujala stylizace a prostředí Union City přímo lákalo k prozkoumání. K plné verzi jsem se dostal až na GOGu a k dohrání až nyní, 25 let po vydání. Na hře musím ocenit prostředí a grafiku, obzvláště první a poslední třetinu. Prostředek je takový fádnější a méně zajímavý. Grafika je dobrá a některé části hodně povedené. Příběh je průměrný a celkem předvídatelný, ale jeho podání je slušné a udrží pozornost. Skvělou atmosféru navodí již pěkně zpracovaný manuál a komiks, sloužící jako úvod do děje. Obtížnost je tak střední, sice je k dispozici celkem malý počet předmětů, ale někdy je složité přijít na to kde je použít. Pixel-hunting je bohužel také přítomen, ale naštěstí jen málo. Hlavní roli hrají rozhodně rozhovory a vždy je nutné každého pořádně prokecat.

Dabing je průměrný a hudba upřímně za moc nestojí, ale nejde o nic tragického. Povedená a vtipná je interakce s parťákem robotem Joeym. Pobaví některé narážky např. na Led Zeppelin nebo Assimova. Během hraní je nutné několikrát vstoupit do virtuální reality. Jde o celkem slušnou část, ale mohlo to být propracovanější. Takhle z toho cítím nevyužitý potenciál. Což ale platí o celé hře. Řada věcí mohla být lépe a komplexněji propracována. Ke hře existuje čeština, kterou jsem využil, ale není zrovna povedená. Celkově jde o slušnou adventuru, kterou vzhledem k dostupnosti není důvod nezkusit. Každopádně jsem celkem zvědav na nedávno oznámené pokračování.
+32
  • PC 60
Taková docela rozporuplná adventura.. začátek, počínaje intrem a části v továrně je úplně skvělý, má to spád, logiku a baví to, pozdější fáze hry, kdy se dostaneme ven z továrny je taková klasická adventurní, to by nebyl problém, ale někde v polovině této části hra ztrácí spád a je to spíše takové chození od čerta k ďáblu v pár lokacích a chození ve virtuální realitě mi už vůbec nesedlo... no ale stejně, než se nadějeme tak je konec! Nechci tím říct, že hra je špatná, ale něco jí chybí.. vzhledem k tomu, že je ke stažení jako freeware, nechť si každý udělá názor sám :)

Pobaví,neurazí ale na znovuhraní to není, trochu lepší průměr. Zajímavostí je vtipný roboparťák který s náma chodí.

Pro: zajímavá grafika,roboparťák,intro

Proti: krátké a cca od poloviny nudné

+22
  • PC 75
Dystopicko-postapo príbeh, v herne príliš nevyužívanej Austrálii, je najväčším ťahákom BaSS. Čo však prekvapí, je relatívna komornosť a krátkosť hry (skutočne len pár hodín, možno 5?), ktorá je v podstate predlžovaná len slepými uličkami vo forme nepodstatných predmetov a postáv, ale ani tých nie je veľa. Celkovo je použiteľných predmetov na obrazovke vždy minimum a občas i s nimi súvisí pixelhunting, alebo nutnosť najprv sa na daný predmet pozrieť a až následne je možné s ním manipulovať.

Poteší fakt, že všetky rozhovory sú plne nadabované a postava robotického side-kicka Joeyho je taktiež fajn. Grafika je pomerne príjemné malebná, ale hudobný doprovod ma vyslovene otravoval. Osobne proti midi nič nemám, ale v tejto hre boli melodie neskutočne verklíkové a upišťané, navyše vzhľadom na atmosféru hry, na niektorých miestach neadekvátne veselé.

Za zbytočné považujem umieranie v určitých miestach hry. Skutočne nastáva v úplne zbytočných momentoch a aj ked to nie je tak časté ako v hrách od Sierry, tam to bolo aspoň (občas) vtipné, oddvôvodniteľné, alebo budovalo "napínavosť" scény. Tu umieranie pôsobí dojmom, že je tu len preto, aby nejaké umieranie bolo. S tým súvisela i jedna vec, čo ma tak trochu naštvala. Hráč sa musel nechať v istej fázy hry nechať zabiť, aby si vôbec mohol odpovedať na určité otázky ohľadom príbehu: android pri nádržiach v podzemí takmer pri konci, pretože pri zdárnom splnení pasáže sa dané fakty nedozvie. Inak bol príbeh príjemný a to i napriek tomu, že cca od polovice hry bolo jeho smerovanie pomerne jasné.

Pro: príbeh, side-kick Joey, grafika

Proti: hudba, umieranie, krátka hracia doba

+16
  • PC 40
V Revolutionu vážně neumí (respektive neuměli) dělat adventury, které by měli hlubší příběh, a především kvalitní dialogy. Stejně jako v Broken Swordu se také dostaví pocit, že autoři nevěděli zda udělat hru vážnou či humornou, a tak sáhli po tom nejhorším řešení - ke kompromisu.

Jediné, co převyšuje standart je hratelnost, kdy hraní příjemně plyne bez větších zádrhelů, ať už díky menšímu počtu předmětů či minimalstickým dialogům. To samé by šlo říci o grafické stránce, ale ta se i přes kvalitní zpracování nemůže měřit s produkcí LucasArts a Sierry. Mimo to je ovládání příjemné a jednoduché. Z technické stránky je ale největším problém hudba (mimo jiné jsem raději hrál bez dabingu – takže ten neposoudím). Psát, že se nehodí by bylo komplimentem. Přesný opak ve stejném roce vydaného DreamWebu. Co na některých adventurách nemusím, tak to jsou "vtipní" sidekickové (obzvláště Cedric z KQV). Zde je to modul, který jde vložit do několika přístrojů. Dále už se jedná o běžnou adventuru kratšího rozsahu. Pokud mě však hra přestane bavit v půlce, a nemám sebemenší důvod v ní pokračovat, pak si nemůže odnést lepší hodnocení. A to je případ Beneath a Steel Sky.

Z mého pohludu zklámní, ačkoliv jsem příliš po zkušenostech s BS nečekal. Hru tak řadím někde mezi King's Quest V a Prisoner of Ice, což znamená hratelné, ale ničím vyjímečné tituly. Přesto však mám v plánu ještě vyzkoušet prvotinu Lure of the Temptress, která se mi jeví nejzajímavěji. Pokud jste dokončili pět až deset adventur, pak ano, hra zabaví a možná i zaujme. Avšak v užším srovnání s tituly Legendů či také do cyberpunku/dystopické vize laděném DreamWebu se ukazuje, jak velké rozdíly jsou ve špičce žánru.

Pro: ovládání, grafika

Proti: hudba, dialogy, hlavní postavy

+16 +18 −2
  • PC 80
V dnešní době plné her od Wadjet Eye Games a dalších podobných (např. Gemini Rue) se vysloveně nabízí zkusit oprášit (a v mém případě vlastně prvně se doopravdy setkat - recenze z dobového časopisu, kdy jsem ani neměl PC a jen mě to bavilo číst, se nepočítá) Beneath a Steel Sky. A výsledek? Překvapivě pozitivní. Ba co víc, řekl bych nad očekávání úspěšný!

BaSS se hraje velice dobře. Ovládání je nadčasové a v ničem si nezadá se současnými hrami. Hra smotná je poměrně jednoduchá a víceméně logická. Bohužel (pro někoho bohudík) však i docela krátká. Prostředí je vynikající, grafická stylizace je perfektní a pro lidi se slabostí pro onu pixelovou dobu (jako jsem já) je i animace super. Co mě však pobavilo nejvíce je humor ve hře obsažený. Ačkoliv je hra ve své podstatě vážná, nechybí tu spousta narážek, vtípků a humorných scén. Za vše lze zmínit třeba soudní přelíčení s údržbářem Hobbinsem :-)

A vzhledem k tomu, že se dnes jedná o freeware, neexistuje jediný důvod, proč této perličce jedno odpoledne nevěnovat. Za mě jednoznačně palec nahoru. (Za předpokladu, že si zahrajete verzi s dabingem, který přidává minimálně 20% hodnocení.)

Pro: stylizace, animace, humor, dabing

Proti: délka

+16