Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

F.E.A.R. 2: Project Origin

75
241 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
10.02.2009 PCPS3X360
Vývojáři:
Monolith Productions
Oficiální stránky:
http://www.lith.com/Games/F-E-A-R--2--Proj…
F.E.A.R. 2: Project Origin je pokračování hororové FPS F.E.A.R. z roku 2005. Děj začíná 30 minut před závěrečným velkým výbuchem z prvního dílu v odlehlé části Armachamu, kde v kůži člena jednotky Delta, seržanta Michaela Becketta, vniknete do budovy s cílem doprovodit vysoce postavenou členku vedení. V budově naneštěstí potkáte soukromou armádu žoldáků, kvůli níž se evakuace protáhne. Nakonec jste svědky onoho velkého výbuchu a upadáte do bezvědomí.

Project Origin přináší poutavý hororový příběh, inteligentnější nepřátele, nové zbraně, lokace i schopnosti. A je to opět Alma, která vás bude strašit ve svých minihrách, kde můžete vcelku snadno přijít o život. Se svými zbraněmi si zastřílíte také například do duchů zemřelých lidí, kteří ustáli v cyklu událostí, které vykonávali před svou smrtí. Setkáte se tak třeba s byznysmenem, jenž se stále snaží stopnout taxík.

Bezprostředně na druhý díl navazuje příběhové DLC - Reborn. Série pak pokračuje třetím dílem.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Asi málokdo zapochyboval, že právě já, který k sérii F.E.A.R. má velké sympatie, bych mohl vynechat druhý díl s názvem Project Origin. Výjimka se opravdu nekonala, takže jsem se před dvěma týdny i do tohoto dílu s největším potěšením pustil.

Jako první nepřehlédnutelný rozdíl oproti všem předcházejícím dílům vidím ve vylepšení grafické stránky, která omšelou šeď kancelářských i jiných prostor nahradila pestřejšími a oku lahodnějšími barvami, takže tento neduh byl konečně vylepšen a hra se stala opět o něco zábavnější a záživnější. Přibyly automatické checkpointy, které jsou však rozumně rozmístěné, tudíž nedělají hru nikterak stresovou.

Ve všech dílech série jsem asi nejen já obdivoval perfektní akční stránku. A tady nastal kardinální průser! Tím průserem je zvuková stránka hry, kterou museli vývojáři naprosto zbytečně obměnit a neponechat v té kvalitě, v jaké ji všichni známe a obdivujeme. Mluvení a výkřiky vojáků Replica i dalších nepřátel totiž znějí, jako kdyby mluvili do hrnce a zvuk zbraní hráče i protivníků zní tuctově a průměrně, takže to, co dělalo F.E.A.R. akční peckou, se tady najednou pomalu vytrácí a přestože přestřelky i nadále zůstaly solidní, tohle jejich kvalitu a celkovou šťávu akční stránky nehorázně snižuje.

Zbraně doznaly určitých změn k lepšímu především z kvalitativní stránky, vítaná je útočná puška s optikou a velmi zdařilá je rovněž sniperka, jejíž zaměřovací mód funguje takřka bezchybně a velmi účinně.

Co dodat? Na to, jak jsem se na druhý díl těšil, jsem z uvedených důvodů z něho poněkud rozladěn. Slovo "F.E.A.R." však i přesto pro mě zůstane synonymem kvalitní akce, ale mám dojem, že na tento díl budu vzpomínat ze všech nejméně.

Pro: velmi pěkná grafika, účinnost zbraní, stále dobrá akce

Proti: zhoršená zvuková stránka, slabý příběh

+46
  • PC 75
Hodnotit hru, kterou jsem před rokem roztřískal na sr...y kvůli bugu (byl tak zásadní, že mi nedovolil hru vůbec dohrát: někde před koncem hry na mě zaútočí ve výtahu Alma a nedala se prostě odkopnout, vždycky mě zabila), nebude snadné, ale zkusím to.

Sérii F.E.A.R. mám docela rád. Hry disponují slušnými lekacími momenty, parádní akcí, bezkonkurenční AI a každý přírůstek v podobě datadisků něco málo přidal (nové zbraně, nepřátelé). F.E.A.R. je pro akční hry z vl. pohledu v podstatě tím, čím je takový Michael Bay pro akční filmy. Zřejmě nikdo od těchto filmů nečeká složitý a propracovaný příběh a zajímavé psychologické vývoje postav, ale rád by si přišel na své, co se týče akce. Pokud je tato složka v naprostém pořádku, funguje v zásadě i dílo jako celek. Lekačky a případnou invenci v leveldesignu vnímám u F.E.A.R.u jako bonus navíc. Jak je na tom dle mého názoru druhý díl?

Druhé pokračování využívá engine z původního F.E.A.R.u a je nutno podotknout, že z něj tvůrci vymáčkli zřejmě maximum. Grafika obsahuje nové efekty a je určitě pestřejší než v minulých dílech. Stejně tak leveldesignéři se snažili a několikrát nás nechají podívat se i ven a opustit tak věčné, pro F.E.A.R. tak typické interiéry. I na těch však designéři docela zapracovali. Stereotyp prostředí jako v prvním díle (stále stejné kanceláře) tudíž nehrozí (navštívíme postupně nemocnici, školku, nejrůznější laboratoře, vězeňské cely s vyšlechtěnými mutanty, metro, podzemní kryt a navíc si dvakrát za hru vlezeme do Mecha, se kterým se musíme prostřílet skrze trosky města). Pravdou je, že je hra stále stejně striktně lineární a že exteriéry jsou v podstatě jen o něco rozsáhlejší koridory. Co se týče úrovní s Mechy, tady vidím jeden ze zásádních problémů hry a tím je obtížnost. V těchto momentech jsem totiž vůbec nepociťoval nějaké ohrožení, z hlediska náročnosti to nebyla žádná výzva - tyto úseky snad dohrajete napoprvé i totálně nachcaní nebo ospalí. A to díky nekonečné munici (střely a rakety), možnosti přepnout se do infra režimu a v neposlední řadě samoopravování Mecha v boji.

AI mi přišla téměř stejná jako předtím, nepřátelé se kryjí, obkličují vás, házejí granáty, vykukují za překážkami, střílejí i naslepo, mění svoje pozice, přelézají překážky, seskakují apod. Takže tady spokojenost. Při boji samotném však nas..e nemožnost používat dnes snad už ve všech střílečkách standard - vyklánění. To opravdu citelně schází a dost ovlivňuje celkovou hratelnost. Zamrzí to tím více, když každou chvíli vidíte, jak oponenti vystrkují zpoza rohu jen hlavu a zbraň a dávají vám zabrat. Ve hře sice máte možnost odstrčit nebo převrátit různé předměty, ale ani jednou jsem této "výhody" v boji nevyužil.

Bullet-time efekt nebudu hodnotit, protože jsem ho zatím ani v jednom z F.E.A.R.ů nepoužil - přijde mi to jako samoúčelný nelogický efekt (posilovač reflexů? Ale no tak...) a navíc se mi při jeho aktivování každá z akcí stávala paradoxně těžce nepřehlednou a přestřelky u mě ztrácely na intenzitě. Ale to je jen můj subjektivní názor.

Nepřátel byl celkem slušný počet, myslím, že se zde vyskytovaly všechny typy z předchozích dílů. Autoři přidali i některé nové, zajímavé kousky: např. Remnants (oživující mrtvá těla) a Abominations (velmi rychle se pohybující po všech čtyřech, lezoucí i po stěnách). Jejich animace je perfektní, zejména Abominations se pohybují těžko odhadnutelným způsobem a vypadají řádně strašidelně a docela úchylně. Avšak zatímco některých nepřátel si ve hře užijete docela dost, jiní se objevují ve velmi skromném počtu. Zamrzeli převážně klasičtí, v železe zakutí Heavy Replica Soldiers se svými hřebíkomety, vyskytovali se zde opravdu velmi poskromnu. Stejně tak velmi zajímaví (a rovněž tak nebezpeční) ATC Black Ops Pyro se svými napalmovými kanóny - objevují se jen zpočátku, pak už vůbec.

Co mě docela iritovalo, byl nadbytek lékárniček v první třetině hry, kdy byla hra relativně lehká. Oproti tomu ke konci, kdy byla hra nejtužší, byl docela zázrak nějakou najít a spolehnout jste se mohli jen na healovací injekce, které jste tu a tam nalezli nebo které se štěstím vypadly ze zabitých nepřátel. Možná to byl jen můj dojem, ale já bych výskyt lékárniček značně pozměnil.

Hra však u mě nejvíce ztrácela při souboji s jedním bossem - plukovníkem Vanekem. Těšil jsem se na tuhý fight, avšak jaké bylo moje rozčarování, když jsem zjistil, že se souboj omezil jen na tupé klikání jednoho dvou tlačítek myši... Připomnělo mi to "ničitele myší" - starou českou adventuru "7 dní a 7 nocí. Co tohle mělo ku..a znamenat? Drahocenné body dolů. Po nemožnosti vyklánění zřejmě další oběť konzolím. Odkopávání monster (nebo Almy) při kontaktu zblízka vítám, ale postavit na tom celou hratelnost jednoho zásádního souboje? Tohle neberu...

Co mě ale totálně vytočilo, byly bugy, kterých bylo sice velmi málo, ale zase stály za to. Např. ke konci hry (potom, co se zřítíte s transportní plošinou), jsem se v jedné místnosti s žebříkem neustále propadal skrze level a umíral. Řešení? Dané místo prostě přeskočit a raději zapomenout... Když už jsme u té plošiny... Nejprve jsem se zděšením přihlížel tomu, jak se moje drahocenné, vystřílené rakety z raketometu na objevivší se vojáky naprosto minuly účinkem, protože ještě zřejmě nedoběhl skript, odkdy se už může naostro. Potom, co jsem vystřílel všechny nepřátele, kteří na plošinu naskočili, hra se neuložila a neaktualizovala (další úkol v nedohlednu), mohl jsem jet donekonečna (a ještě dál...). Opět řešení prosté - načíst posl. save znovu a hrát trochu jiným stylem, aby se hra "vzpamatovala". Že se jedná o jeden z těch těžších okamžiků ve hře, to nikoho až na mě zřejmě nes...o. Od čeho mám v menu nastavení obtížnosti, že? Fuj... Vrcholem všeho byl již na začátku tohoto komentáře zmíněný bug, kdy jsem prostě u výtahu nemohl od sebe Almu odtrhnout a vždycky jsem jí podlehnul (navzdory tomu, že mi tak atraktivní zase nepřipadala :) ). Na Netu jsem si našel další zoufalce se stejným problémem a ujistil se tak, že na tom nenese vinu můj vrozený kreténismus. Holt jsem musel počkat, než Steam tento bug zaplátoval a dohrál jsem to s "menším" zpožděním.

Nebýt těchto zásadních bugů, konzoloidního klikání a absence vyklánění, neměl bych problém této hře udělit bez námitek i vyšší hodnocení. Bohužel...

P.S. Docela se začínám obávat třetího dílu. Snad tentokrát Monolith překvapí.

Pro: AI, akce je pořád výborná (navzdory zásadnímu handicapu - nemožnosti vyklánění), grafika, zvuky, destrukce prostředí, lekačky a s nimi spojená atmosféra

Proti: Bugy, konzoloidní klikání, nemožnost vyklánění, nevyvážená obtížnost (s Mechem od Monolithu nikdy nešlápnete vedle)

+23
  • PC 65
Už dlouho jsem nehrál tak rozporuplnou hru. Na jednu stranu: Z FEAR 2 úplně čpí konzolizace - na každé změně je jasné, že byla udělaná v honbě za konzolovou audiencí, za mass market appealem a ve snaze, aby se to na konzolích hrálo a hýbalo stejně dobře jako na PC (na rozdíl od jedničky, na kterou byl hlavně na PS3 dost žalostný pohled). Jak jinak si vysvětlit:

- Grafický downgrade v podobě odstranění dynamických stínů prostředí a velké redukci částicových efektů při soubojích
- Svítící nepřátele při zapnutí bullet-time a celkové zesvětlení hry do té míry, že používat baterku je v 95% hry zbytečné
- Velký HUD roztažený na celou obrazovku a zvýrazňování zbraní/lékárniček modrým čtvercem
- Lineárnější a menší úrovně
- Obtížnost na bodu mrazu, předně díky lékárničkám v každé místnosti a nově lobotomizovaným nepřátelům
- QTE mash-F-to-not-die
- Zpomalení pohybu a zvýšená výdrž vás i nepřátel

A dalo by se pokračovat. Na většinu těhle bodů se dá reagovat podobným způsobem: aby to bylo utáhnutelné/líp viditelné/pohodlné/jednodušší na konzolích. Nejsem žádný PC master race purista a nemám ve zvyku při sebemenší změně k horšímu řvát, že za to můžou konzole, ale u FEAR 2 je velmi těžké se té myšlenky zbavit.

Na druhou stranu... mě to nějakým perverzním způsobem vlastně celkem bavilo. Kdyby ta hra nebyla dlouhá pět, ale deset hodin, asi budu podstatně míň shovívavý, ale takhle jsem si tu jízdu na lineární horské dráze užil. Na rozdíl od jedničky se autoři fakt snažili vyhnout se za každou cenu stereotypu - skoro každá úroveň je v jiném prostředí a dokonce i klasickou FPS hratelnost prokládají mezihrami v podobě ovládání mecha a turretových sekvencí, navíc řádně přibylo wtf halucinačních sekvencí. To plus kratší délka dávají dohromady výrazně pestřejší hru, než byl původní FEAR. Asi ne lepší, ale určitě pestřejší.

Hra je pestřejší vzhledem ke skladbě úrovní, ale i doslova. Konečně najdete v prostředí víc než pět barev, což, jestli máte původní FEAR i díky atmosféře radši než já, vás může mrzet. To chápu, ale mě tahle zvýšená barevnost vyhovovala a nepřišlo mi, že by tím nějak výrazně, či spíš vůbec trpěla hororová atmosféra. Naopak lekačky byly dle mého názoru nápaditější, jelikož tvůrci se snažili víc mísit akci a horor a celkem se jim to daří (jednou jsem se dokonce velmi solidně lekl).

Akce je naštěstí téměř stejně zábavná, jako v jedničce. Není to úplně ono, jednak kvůli zmíněné umělé demenci a pak kvůli poněkud vykleštěnému zbraňovému arzenálu, který prostě nepůsobí tak dobře, jako v jedničce. Asi kvůli kombinaci horších zvukových efektů, které zmiňují v komentářích ostatní kolegové, grafického downgradu a jejich snížené účinnosti (chudák brokovnice to odnesla nejvíc). Bullet-time to naštěstí ale pořád slušně drží nad vodou, takže to pořád má co do sebe.

Příběh asi nemá smysl komentovat, snad jen tak, že je velmi výmluvné, že ani jeden ze dvou scénáristů (podle IMDB) není za svým majstrštykem podepsaný v závěrečných titulcích.

Bavilo mě to, to jo, ale víc než těch pět hodin by nebylo vítaných, takhle to bylo tak akorát. Pokud bude FEAR série pokračovat v podobné trajektorii (a podle všeho pokračuje), tak věřím, že trojka v coopu, který mě brzy čeká, bude neopakovatelný zážitek.
+23 +24 −1
  • PC 85
Koupit F.E.A.R. 2: Project Origin mne víceméně přinutilo až blížící se vydání trojky.F.E.A.R. i F.E.A.R.: Extraction Point mne hodně bavily a musím se přiznat, že dvojka mi nějak unikla. Napraveno.

Čekal jsem trochu něco jiného, trochu víc jako v předchozích dílech, víc stereotypu, ale nějak jsem se s tímhle pojetím taky sžil. Přidání kolegů do týmu hraní trochu ozvláštnilo, ale nějak jsem k nim nepřilnul. když nakonec Stokesová umřela, nějak mi to nevadilo. Navíc měla na můj vkus až moc modelingový ksicht. Vojáci Replika pořád dobří, pořád stejná kvalita (zpracování), jenom mi přišli nějak hloupější, ale dávám tomu za vinu to, že F.E.A.R. jsem hrál naposledy někdy před rokem a půl. Bohužel co mi skoro vadilo, byli obrněnci. Možnost využívat heavy suit z nich dělala jenom trochu větší tvrďáky, chtělo to jenom víc olova. Škoda, předtím to prostě byla výzva a nutnost taktizovat, takdy stačilo stát a držet levé myšidlo :-(
Chudáček Alma hrála trochu druhé housle a taky z ní nešel až takový strach, lekaček s ní ubylo. Bohužel. Jako by ji tvůrci dvojky omlouvali a snažili z ní udělat hodné děťátko a ze všech ostatních parchanty (ne že by nebyli).

Klasické zbraně byly výborně zpracovány, dobře seděly a dělaly tan správný rachot. Jenom k těm futuristickým výtky. Laser prostě nenadchnul. Ničím. Účinek špatný, zvuk divný, ani se mi vlastně nelíbil. Energetická zbraň sice pěkná a účinná, ale nic mi ji nenutilo používat. Ve finále jsem zjistil, že jsem ji s sebou tahal jsem z principu. Taky bych mohl zmínit raketomet, který byl sice výborný, ale nevyužitelný.

Leveldesign konečně dočkal pořádých změn a šedé kancly vystřídala i denní obloha. Sice se mi po šedých koridorech občas zastesklo (řekněme si upřímně, co dělá F.E.A.R. F.E.A.R.em ;-) ), ale prostředí opravdu nenudí. Spíše překvapí svou rozlehlostí.

A teď musím dost oponovat Chuckovi. Zvuková stránka je dokonalá. Poslední rok musím/můžu hrát jenom večer a v noci a jenm se sluchátky, abych nebudil dcerku a tak krácně vynikne různé vrzání, skřípání, zrychlený dech a tep Becketa, vašeho alter ega a to vše přidává na výborné atmosfře. A poslední 2 jednání, kdy honíte Keegana a slyšíte ho stánat z různých, nečekaných, směrů. Jeho klapání botů o kovové podlahy......ještě teď se i ježí ježčí chlupy na zátylku.

F.E.A.R. 2: Project Origin příjemně překvapil a dost dobře nechápu jeho někdy nízká hodnocení: http://www.gamerankings.com/pc/932145-fear-2-project-origin/index.html

Pro: kupodivu příběh, lokace, celkový grafická stráka a pak ZVUK

Proti: není to původní F.E.A.R.

+19
  • PC 65
Původně měl tento komentář být delší, ale po té co jsem nepatrně změnil hodnocení hry se aktualizovala celá stránka, a koment je fuč. Tedy to po druhý napíšu stručně, mám jen jedny nervy.

Technologicky se mi osobně zdá jednička působivější. Fyzika, zničitelnost/interaktivita prostředí a zvuk. Pár osob jsi tu už na zvuk stěžovalo. Mě nevadí, že vojáci Replica už nezněj tak cool. Spíš mi vadí, že zbraně znějí jako něco na kuličky co jste si koupili u čongů. Občas neslyším výstřel ze zbraně nepřítele, některý zvuky jsou moc potichu, jiný zase moc nahlas.

Grafika sama o sobě je super. Textury, nasvícení a stíny, některé efekty. Ale jak jsem říkal. Už to na mě nepůsobilo tak bombasticky. To asi bude tím, že páni vývojáři si museli utáhnout opasky, kvůly konzolím. To samé platí o AI. Ta je pořád dobrá, vojáci se stále snaží jak to jde, ale jednička nastavila laťku moc vysoko. Bude to tím, že tu někdo dal tentokrát přednost kvantitě před kvalitou. Takže se tu panáci spawnují jako o závod, protože by to jinak bylo málo akční, že. Tam kde jednička měla skupinku schopných a smrtících zabijáků, kteří bojovali jako jeden. Tam má dvojka leckdy i desítky přitroublíků nabíhající na smrt.

A proč se u všech svatejch nemůžu vyklánět za roh? Nebo mi něco uniklo? Co je to za bejkárnu? Takovej super prvek, kterej mi v jedničce mnohokrát zachránil load. A jo, ono by to pak bylo asi moc jednoduchý.

Jinak pokud opominu to vše, tak zbytek je fajn. Almička tu je hodně, a navíc je nadržená. Chápejte, byla 12 let naložená sama někde v krabici. Navíc, Beckket musí být fešák. Stejně tak je fešná Skokesová "proklínám tu starou z análu vytaženou babiznu co do ní naprala kulku!" Ale Almička se pomstila za mě, takže jsem byl docela rád.

Atmoška tu není tak hustá, avšak se tu najde pár napínavých momentů. Ten nejlepší byl asi v opuštěné škole...pokud mě paměť neklame. Kdy po vstupu do místnosti se objeví duchové, vaše baterka nefunguje, hlubokou tmu naruší jen občasné vteřinové probliknutí zářivek, a silueta Almičky, nevidíte, smysly nabroušeny, střílím po všem co se pohne, do toho se snažím následovat Almičku . Do toho začnou všude bušit dveře. Uf....už jen do toho přidat dětský smích, nebo pláč...super hororová scéna.

Pro: Pořád se to dobře hraje, prostředí už není tak jednotvárný a nepřátel je taky víc, pár skvělých hororových okamžiků, grafika.

Proti: Horší AI, konzolovitost, jednoduchost, hrozný zvukový design.

+19