Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Crusader Kings II

  • PC 85
Moje žena mi nebyla schopná dát syna. Nervy tečeou. Potřebuji dědice. Mám schválit nový zákon, který dovoluje dědit i ženám, nebo raději zabít scou ženu a vzít si jinou? Dilemata nevšedního života ve středověku.

Nakonec pravděpodobně udělám obojí. Jen tak pro jistotu. A České země mohou i nadále vzkvétat. A k tomu i část Polska, Maďarska... a všichni víme, že Passov byl vždycky tak trochu český. Že...?

Ze všech her tohoto typu (dále například Hearts of iron nebo Europa Universalis) mě Crusader Kings II bavila nejvíce. Dokonce i v noci jsem přemýšlel nad tím, z koho si udělám svého spojence a které země k sobě připojím a počeštím je. Teď už jen zbývá obsadit přístav, a mohu se vydat i na moře.

Co říci závěrem? Snad jen: "Deus Vult!"

Pro: návykovost, velmi rozšířené možnosti panovníků, intriky

Proti: po čase stereotyp

+19

Borderlands

  • PC --
Když střílečka Borderlands vyšla, chlubili se vývojáři "nekonečným" množstvím zbraní. Což na jednu stranu je pravda, každá zbraň, kterou najdete je tak trochu jiná, ale na druhou stranu je zde jen několik druhů zbraní, které se liší v detailech. Nicméně hráč alespoň může nají něco, co mu přesně sedí.
Hledat můze hráč v otevřeném světě, který je specifický svoji kreslenou grafikou, která se někomu může líbit a někomu zase ne. Myslím si, že se ale přesně hodí k vtípkům a stylu hraní této hry. Je zde jedna hlavní dějová linka a spousta vedlejších úkolů, které není nutné plnit. No...do té doby, než hráč zjistí, že na toho bosse opravdu potřebuje pár zkušenostních bodů navíc. Vedlejší úkoly jsou někdy zajímavé, jindy opakující se (přines, zabij, zapni), ale to je problém každé velké hry. Rozhodně u všech úkolů pomůže si přečíst, o co se jedná a proč vlastně máme dojít tam a tam. Což mě přivádí k multiplayeru. Hrál jsem se dvěma stálými spoluhráči a oba to vzdali s tím, že je to nebaví - protože nevědí proč máme to a to dělat. Když jsem se ptal, jestli si čtou ty texty k úkolům, tak odpověděli, že ne. Bez zjišťování toho, co je v pozadí to opravdu může být místy trochu nudné. Oproti tomu, když se objevila někde bedna se zbraněmi, takovou soutěživost o to, kdo ji jako první vybílí jsem už dlouho nezažil :-D.

Pro shrnutí: zajímavá hra, která nechytné každého, ale pokud to chytne všechny hráče v coopu, čeká je mnoho hodin zábavy.

Pro: mnoho zbraní, specifická grafika, vtípky, multiplayer

Proti: občas opakující se vedlejší úkoly

+19

A Plague Tale: Innocence

  • PC 50
Asi tady jsem koukám v opozici, ale tahle hra mne naprosto nechytla. Když to vezmu popořádku, tak grafika hry je hezká, až na zobrazení hejn krys (ale chápu, že není možné detailně vykreslit takové množství objektů), zvuky a hudba jsou dobré (mnoho času mi hudba připomínala Zaklínače 3), ale gameplay, tak ten mne naprosto nechytl. Asi jsem už rozmlsaný hrami, co mají buď excelentní příběh, nebo mají zábavné herní mechaniky či obojí. Tahle hra nemá ani jedno z toho. Příběh je děravý jak řešeto (proč se krysy objevily, proč zmizely, proč chce toho kluka posednout, proč nechce posednout ostatní z rodiny, a hlavně, když s celý začátek hry snaží zabránit postupu prokletí, proč se najednou radují z toho, že přešel do další fáze?) a tuny dalšího nezodpovězeného. Gameplay má sice zajímavé mechaniky, jenže to, jak hráč postupuje je pořád na úplné stejný způsob, a i s novými variantami útoku je to furt to samé dokola. Celá hra je neskutečně lineární, což sice nemusí vadit u her se silným příběhem, ale to není tento případ. Logické hádanky jsou na úrovni mateřské školky. Co se mi nakonec asi nejvíc líbilo, byla spolupráce s NPC postavami. U vylepšení vybavení postavy jsem neviděl zásadní rozdíl při hře, a sbírané předměty neznamenají nic, než jen krátký nezajímavý popisek, do hry nepřináší žádnou další hodnotu. Prostě u této hry jsem se těšil, až bude konec, jen abych si mohl teda už říct, mám dohráno. A celková krátkost této hry byla pro mne v tomto případě pozitivum. Kdyby byl aspoň řádně podaný celý příběh o prokletí, tak by mne hra asi bavila. Ale nemůžu si pomoct, podle mého jak příběh, tak samotné hraní skončily někde v polovině vývoje.

Pro: Hezká grafika, dobré ozvučení, spolupráce s NPC

Proti: Děravý příběh, nezáživné herní mechaniky, lineárnost

+19 +21 −2

Kathy Rain

  • PC 75
Super oldschool adventura, o které přesně můžeme říct, že je jako ze staré školy. Ve stejném duchu, jako když dříve vydávala adventury Sierra. Pěkná, kreslená grafika doplňuje nápaditý a správně mysteriózní námět. Navíc obtížnost není kdoví jaká a tak to docela příjemně ubíhá. Sympatický je i hudební podkres a dialogy spolu s povedeným dabingem. Délka hraní je sice poměrně krátká, ale děj příjemně a souvisle teče skrz kurzor myši. Nicméně je pravda, že prostředí městečka není kdoví jak obšírné. Navíc jsem si říkal, že nevím, jestli obsah této adventury není srovnatelný s kdejakou adventurou, které před lety vznikaly a tvůrci je vydávali zdarma ke stažení. Pro ten pocit navrácení do starých let to ale rozhodně stojí. Sice je pravda, že závěr mě příběhově úplně nepřesvědčil a skoro to vypadá, jak kdyby šetřili vysvětlováním, ale pořád ten pocit, kdy se myšlenkami a atmosférou hry vracíte do doby, kdy Vám bylo super dobře a netrápila Vás žádná povinnost, je prakticky k nezaplacení. Adventura s absolutním odkazem na herní vydavatelství Sierra se vším všudy.

Pro: hudební podkres, příběh, kreslená grafika, atmosféra, díky které jsem se vrátil do mladých let

Proti: námět vyzní do prázdna, poměrně krátké, ne úplně složité

+19

Void Bastards

  • PC 75
Letošní pokořená hra číslo tři. Po dvou open worldech jsem si vybral něco méně náročného. Jedná se o indie záležitost kde se vtělíte do vězně (pak do dalšího, dalšího a dalšího - funguje takhle smrt) který má za úkol nastartovat FTL pohon lodi na které se nachází. Funguje to tak, že skočíte na mapu kde vás pohyb o políčko stojí jedno jídlo a jedno palivo a vybíráte si jakým směrem se vydáte. Skáčete od lodi k lodi, hledáte náhradní díly na vylepšování vaší výbavy, sháníte munici a věci nutné pro přežití a snažíte se doskákat na loď kde se nachází stěžejní náhradní díl (vždy jsou tři), pak se vydáte za dalšími a nakonec z toho složíte co je třeba (mnohokrát, vždycky se něco podělá). Jakmile se naboardujete na některou z lodí hra se přepne do FPS pohledu (klasická střílečka) a jde se lootovat. Problém je v tom umět si vybrat kam se nalodit (což se dozvíte z popisků lodí), někde vás mohou čekat hardcore nepřátele, jinde zase nesvítí světlo, nejde elektřina (nelze lootovat skříně) nebo tam všude hoří - do toho můžete trpět nedostatkem munice, jindy prostě není na výběr a musíte se vydat tam kam se vám fakt nechce a do toho všeho máte vždy omezený kyslík a tím pádem čas který můžete na lodích trávit. Posuny v příběhu jsou pro změnu řešeny komiksově a jsou plné suchého anglického humoru. Jo a nejde umřít, vždy začnete hrát za dalšího vězně který podědí něco málo z vaši předešlé výbavy a všechny apgrejdy a vydá se na cestu. Vzato kolem a kolem mě to prvních 8 hodin (celková doba hraní vám zabere 10-12 dle zvolené obtížnosti) neskutečně bavilo, pak začnou být věci repetetivní a snažíte se rychle dostat na konec. Nicméně dá se to hrát jak v kuse, tak pět minut denně, takže se hodí to pro všechny typy hráčů (s časem i bez).

Moje hodnocení je 75% a rozhodně to doporučuji minimálně zkusit. Pakliže si předplácíte Xbox Ultimate Pass, můžete si hru zdarma zkusit třeba hned. Just try it or leave it.

Pro: Humor, časová nenáročnost

Proti: Především repetetivnost

+19

Resident Evil 2

  • PS4 90
Moje letošní pátá dokončená hra se nesla v duchu dob minulých a přesto se jedná o poměrně čerstvý kousek. bylo to jako přijet po letech domů za rodiči a vzít si ze skříně staré a onošené tepláky - jednak padnou jak ulité a jednak si člověk hned vzpomene co s nima kde dělal. Hrát remake RE2 bylo pro mě sedmé nebe protože mi dovolil vrátit se do míst kde jsem strachy nedutal a ještě se nebál mi k tomu přibalit pana X (umí se perfektně plést do cesty a nejde ho zabít). Skoro všechno ve hře je na stejném místě jako to tam vývojáři nechali v roce 1998 a co není, to se upravilo pro potřeby moderní doby. Titul opět nabízí dva průchody (Claire a Leon) kdy každý má maličko jiná pravidla, zbraně a příběh. Nicméně pakliže se dostanete na konec za oba hrdiny, hra nekončí a nabídne vám 2nd run (kde je true ending a taky lehké změny). No a kdo by se po dokončení všeho nudil, může se zkusit překonávat v čase a hodnocení. Grafika vypadá prostě luxusně a do toho hraje vydařený soundtrack (který se dá za příplatek nahradit verzí původní - velmi vřele doporučuji zvláště pamětníkům). Ovládá se to prostě parádně a je radost to hrát i několikrát. Celá věc na mě působila jako splněný sen u kterého jsem nechtěl konec (ani jeden) ale jelikož jsem si dal načas se hraním dostanu brzy nášup v podobě RE 3 (STAAAAAAARS) a to už je opravdu za dveřmi. Pokud jste svoje mládí trávili u TV kde jste si plnili truhlu inkoustem (ten v remaku není) do psacího stroje a různobarevnými květinami pro vaše budoucí léčení a už vás původní verze unavuje natolik že ji procházíte jen s nožem a trošku vás to nudí, je tento remake pravě pro vás. Mě se to do gusta trefilo jednoznačně!

Hodnotím 90% a říkám směle do toho, protože tohle minout by byla velká škoda. No a jestliže jste nikdy RE 2 nehráli (závidím), je pravý čas začít (a až dokončíte remake, hned se vrhněte na původní dílo). P.S. Takhle by se měli oživovat starší pecky!

Pro: Perfektní hratelnost a skvělá grafika, hody pro pamětníky

Proti: Proti mám jedině to, že hra má konec, bylo by lepší kdyby to nikdy neskončilo :)

+19

God of War

  • PS4 90
Na otázku, kdo je řeckým bohem války odpovídám "Kratos". Učitel dějepisu zakroutí hlavou a s nepochopením mé neznalosti vrací mou žákovskou knihu se zapsanou pětkou. Přitom říká: "měl bys více číst."
Odcházím a s nepochopením jeho znalostí tiše odvětím: "Vy byste měl více hrát."

Kratos v minulé herní generaci nadělal pořádnou paseku. Po nešvaru s bohem války Áreem si Kratos vyřídil své účty se samotným Diem. Souboj to byl velkolepý a protáhl se na celou trilogii, která měla velkolepý úspěch celou historii minulé herní generace. Na konci třetího dílu byl příběh uzavřen a proto při oznámení nového dílu, který nenese žádné označení, jsem byl překvapen.
Nečekejme však zajetý herní mechanismus. Při prvních minutách nové hry jsem byl několikrát zaskočen. Hned na úvod musím dodat, že mile zaskočen.
HERNÍ GRAFIKA je vynikajícím důkazem, jak hra zvládne vyobrazit sebemenší detail příběhu. Hru hraji po dvou letech po vydání (2020) a stejně se v některých lokacích přistihnu, že mam otevřenou pusu úžasem.
PŘÍBĚH navazuje na uzavřenou trilogii. Jakkoliv se mi to zdálo nepravděpodobné, tak si hru užije skalní fanoušek Kratose z předchozí trilogie, ale zároveň i nováček.
HERNÍ MECHANISMUS prošel změnou. Nemyslím tím, že se útok přesunul z mačkání čtverce na křížek, nikoliv. Změna je kompletní a úctyhodná. Kromě hlavního protagonisty se jedná o kompletní novou hru, která má s předchozím herním mechanismem pramálo společného.

Závěrem bych rád hru doporučil nováčkům, kteří mají volný víkend a nevědí co hrát A ZÁROVEŇ skeptickým fanouškům, kteří si mysleli (bláhově, jako já), že na zdánlivě uzavřený příběh nelze kvalitně navázat.

Pro: Příběh, prozkoumávající do této doby nepříliš prozkoumané prostředí; Grafika, oku lahodící; Hratelnost s prvky RPG;

+19

Mortyr 2: For Ever

  • PC 40
Mise v Norsku je tradičního rázu, najdi, osvoboď a znič. Přičemž stačí jen jít dopředu, sledovat navigační ikony, sbírat lékárničky, zabíjet dotěrné nacisty, koukat na in-game sekvence a načítající se loadingy, abych se ocitl v dalším levelu. Ale přeci jen tu jsou i dost nesmyslné pasáže. Voják u vstupu do základny střeží objekt, já se k němu za zády plížím, ale i když nestihne vystřelit světlici, stejně vždy zpoza budov vyběhnou jeho kolegové a snaží se mě zneškodnit. Popisovaná situace by neproběhla v momentě, kdy bych nechal dotyčného hlídkujícího být. Ale to by, vzhledem k pozdějšímu průběhu s odpálením nádrží, pozbývalo významu i tak. Nebyla šance jeho sejmutí, aniž by nepřiběhly další posily.

Vykreslování prostředí probíhá za pochodu, otočí-li se hráč daným směrem. Objekty za jeho zády, které zrovna scéna perspektivy nezabírá, mají sníženu úroveň detailů. K době vydání je to pochopitelné, ale dnes už vůbec ne. A plynulost hry je pro mě také oříšek, jde si naprosto libovolně, ale alespoň dost na to, aby se dal její běh považovat za dostatečný. Trochu to zkrášluje možnost použití širokoúhlého rozlišení, správného poměru stran, jeho ověření častým uplatněním přiblíženého zaměřovače na zbrani. Střídá se prostředí i klima, zasněžené Norsko, zákopové Polsko, výcvikové centrum nacistů, jejich tábor, příjezdové cesty kdesi na venkově, Jugoslávský les, den a noc, krásně svítící sluníčko, železniční transport. Ty pasáže se zářícím svitem přispívaly k lepšímu dojmu z vizuální stránky, byť rozhodně není kdovíjak pokročilá.

Eliminace děl a jiné těžké techniky je založená na neustálém odkládání nesené zbraně, bojováním s přesilou, chozením sem a tam, jejím opětovném zvednutí a hledáním vytyčeného místa. Téměř u cíle jsem v zoufalství házel obyčejné granáty a zadaný úkol byl splněn, čímž postrádalo smysl obouruční výbušninu nést. Na venkovní cestě, kde měli nepřátelští vojáci svá děla a sjížděli se ze všech stran, spočívala náplň v tom, zabít nejdříve klasické pěšáky, co stále přibíhali, zabírali několik věží a znepříjemňovali mi mou práci. Abych posléze mohl zpomalit jejich postup, k němuž si dopomáhali svou zbrojí na pásech. O to horší, že na konec čekal i tank, zneškodnitelný pouze skrze přistavěný kanón, ale za otevřeného okna z budky, kde v něm hráč trůnil. A samozřejmě, na něj útočili, nešlo v sedle ukládat, míření byla potíž.

Peklo následovalo vzápětí. Mise v kasárnách opět nešla na startu uložit, protože autoři shledali za žádoucí zájemce o Mortyr 2: For Ever do nepříčetnosti vytáčet tím, že jim nedovolí ukládat tehdy, ovládá-li zrovna nějakou útočnou zbraň, popř. je na korbě jedoucího vozidla. Při nezdaru tak procházela má pokroucená mysl dvojím načítáním, když se mi povedlo těsně po eliminaci tanku z něho vystoupit a dát Quick Save. Spustila se ingame sekvence a zmíněné nahrávání. Ke cti tvůrců, co tento šlendrián zakomponovali do herních mechanik, budiž i to, co dokonala pokažená perspektiva pohledu z držené zbraně - závislé na zapojené myši a jejím klouzání po podložce - kterou já o den dříve nově vybalil a jal se ji používat. V důsledku onoho pokažení mi prostě nešlo správně zamířit vojáky, jelikož se úhel vychýlil nad jejich úroveň a nemohl jsem mířidla vrátit o něco níže. Trošku měněno i nastavení, moc to smysl ale nemělo.

Co se mi naopak líbilo, slušná míra atmosféry v nepropustných lesích. V nichž na mě čekal jakýsi prototyp vrtulníku, z něhož jsem měl výhled před sebe, jak na mě útočí vojáci. Já musel jen letět, abych se nezřítil na zem. A to vymezeným úsekem, v malé vzletové výšce, kličkovat mezi stromy. Po chvíli došlo opět k animačce, těmi je hra prolezlá a drží si jimi filmové tempo vyprávění. Přítomná česká lokalizace od Cenegy to dále umocňuje. Tady mi rovněž došlo, jakým způsobem hra pracuje s herními aspekty. Na jednu stranu přemíra skriptů, klasičtějšího pojetí, co se FPS žánru týče, ale na tu druhou zase prvky, jejichž implementací moc radostný výraz na tváři nemám. Jak již zmiňováno výše, snaží se to působit neotřele, vlít mi do žil novou krev, být revoluční a zajímavé, ale praktická funkcionalita bere často za své. A to i díky složitějšímu ovládání, dříve nebo později vyplouvajícímu na povrch, když se po mně neustále chce, abych nad ním projevoval určitou míru trpělivosti. Tu ne každý rozhodně má.

Pro: Mise jsou inovativní, stejně tak hratelnost, slušná výzva. Několik stupňů obtížnosti.

Proti: Nemožnost ukládání na pár místech, přílišná složitost vícero aspektů, technické problémy.

+19

Runaway: A Road Adventure

  • PC 65
Runaway jsem rozjel v rámci Herní výzvy 2020 (Základní kámen Hard Core ). Hned po prvním spuštění jsem si uvědomil, jak moc mi v dnešní době chybí klasické „point and click“ adventury. Runaway vypadá na své stáří perfektně a skloubí v sobě přehlednost a ulítlost lokací, která mi nejvíce připomíná sérii Polda. Ze začátku je hra chytlavá, vcelku dává smysl a na dost věcí se dá přijít selským rozumem. Bohužel, čím jste dál v příběhu, tak se všechny tyto smysly vytrácejí. Poslední kapitola byla již opravdu otrava.
Konkrétně mi vadí některé postupy, kdy musíte určitou věc, či objekt prozkoumat několikrát a v závislosti na progresu v příběhu, s tím objektem bude hlavní hrdina reagovat, či nikoliv. Například, vám je jasné, že bude potřebovat pytlík na kafe, který leží v koši, ale Brian mi oznámí, že ho na nic nepotřebuje. Vezme si ho, až budete mít bobule. Na druhou stranu mu přijde fajn, vzít si háček z věšáku, i když vy netušíte proč. S tímhle budete bojovat celou hru. Je to hrozně nepříjemné, protože spoustu věcí můžete prohledávat víckrát. Z některých v průběhu hry něco kápne víckrát a z některých jen jednou, takže se často a zbytečně vracíte k bednám a taškám. Největší gól je poslední kapitola v Mohavské poušti. Tam platí jednoduché pravidlo - když nevíte kam dál, vypadne to z lokomotivy. Hlavní hrdina mi k srdci úplně nepřirostl. Je to strašný posera. Třeba když se odmítl hrabat v bahně, i když v něm byl schovám předmět nutný k dalšímu postupu. Musíte tedy vymyslet jiný, dost nelogický způsob, jak předmět z bahnité kádě dostat.
I tak jsem se minimálně prví polovinu hry docela slušně bavil a nostalgicky zavzpomínal na doby, kdy tento žánr hrdě stál vedle žánrů RTS strategií a FPS.
+19

WARSAW RISING: City of Heroes

  • PC 70
Varšavu jsem si vybral jako výjimečnou vsuvku, která mě měla seznámit s hrou takového druhu a mé diváky s češtinou, která vznikla na portálu Překlady her.
Je to vskutku zajímavý počin, který se tématicky dotýká období, které se nesporně zapsalo do historie a vskutku depresi z okupované Varšavy přenáší mistrně.
V podstatě hned na začátku hra připomene hned několik dalších titulů, stylizací intra Valiant Hearts: The Great War, herní mechanikou Darkest Dungeon a zdejšími událostmi This War of Mine. Vývojáři k některým věcem přistupují po vlastní ose, ale ta inspirace právě zmíněnými je zjevná.
Pro mě to bylo první seznámení s podobným typem hry, nikdy před tím jsem nic takového nehrál a všechny hry zmíněné, které to připomíná, sice znám, ale ještě jsem neměl odvahu si je zkusit a možná škoda, protože bych nejspíš měl nutnou průpravu k hraní Varšavy.
S klidným srdcem mohu říct, že jsem hru "jednou" dohrál a dopadlo to vskutku katastroficky. Druhé zahrání, nedopadlo o moc lépe a skončí stejně katastroficky. Uvidím jestli tomu budu chtít věnovat více času, v tuhle chvíli je ta motivace spíše menší.
Nechápej mě špatně, myslím si, že to není vůbec špatná hra a jistě si své fanoušky najde, ale nemohu se zbavit pocitu, že jsou zde mechaniky nastaveny zbytečně přísně a že mi hra zcela záměrně něco neřekla, aby mě v tom pořádně vykoupala. Prakticky v obou pokusech, které jsem hře věnoval, jsem za živého boha nepřišel na to, jak nad ní vyzrát a aspoň trochu se v postupu zařídit tak, abych nemířil k úplné pohromě. Abych si zařídil dostatek surovin a nějak udržel svůj odboj bojeschopný. Každá ztráta tady zatraceně bolí, ale zisky jsou nevýznamné, nicotné a k pohromě se dopracuješ mrknutím oka.
Nebude to na dva průchody, troufám si tvrdit, že ani na 20. Mnohé je tam podmíněno těžkou náhodou a členové odboje se odemykají postupně, takže jen na potenciální složení odboje snů, kdy si po průchodu výuky už můžete skládat základní členy odboje po svém, to samo zabere tak 5 opakování a kdo ví jestli to bude stačit.
Nicméně, i přes tu depresivní hratelnost, jsem se docela dobře bavil a mít na hru více času, jistě bych ji ždímal do morků kostí, už jen proto, že se vzniklou češtinou se to dá uchopit a jistě pochopit, jestli prokouknout těžko říct, ale milovníci komplexních, na velké náhodě postavených, deskovek si zde jistě přijdou na své. Nehledě na to, že hra je sice už venku, ale ladění a vývoj stále probíhá, takže co je dnes, nemusí být pravda za týden.
Není to však nic pro občasné hráče, tady se setkáte s poměrně velkou výzvou i na normální obtížnosti. Hra dělá všechno proto, abyste prohráli a je to jen na vás, jestli to ve vás probudí odbojáře duší i srdcem a tu výzvu přijmete.
Já to zkusím za čas, s odstupem, ještě párkrát a třeba se to zlomí.

Pro: Zasazení, grafika, hudba,

Proti: Fakt vysoko nastavená obtížnost

+19

Lichdom: Battlemage

  • PC 60
Konečně jsem prošel posledním koridorem a zabil aspiranta na vládce světa. Tím by se dala shrnout celá hra.

O čem
Celá zápletka se točí kolem toho, že k vám do krámu s tretkami přijde random náfuka a řekne něco ve stylu, chci náhrdelník chňo chňo a chci zrovna ten po babičce co má tvoje sestra na krku.. Nechceš dát? Tak dostaneš buchec a vemu si i tvou sestru hihi.

Pak se proberete a nějaký totálně random borec vám jen tak předá moc, kterou by snad chtěl i ten hlavní záporák příběhu - no řekněte - umíte kouzlit tak, že celé armády spálíte na uhel a když umřete tak smrt si pro vás nepřijde a resnete se prostě u levitující koule, které potkáváte cestou - to vám řekne i ten dědula, který vám tu moc z hecu dá, protože vás prý žene pomsta. *Smajlík s oči do stropu*

Jak
Celá hra je jeden obrovský koridor kde řežete milion monster s pár odbočkami, na kterých vás čeká nějaký ten challenge v této formě - na uzavřeném prostoru se spawne hromada monster, které musíte sejmout, pak se vrátíte zase na cestu hledání své sestry s chutí pomstít se.
Projdete průběžně myslím 5 lokací, které se liší jen vizuálně. Jednou jste na sněhu, jednou zas na poušti pak bažiny.. klasika. Cestou potkáváte hologramové záznamy nějakého druhého bojovníka, kterého dědek naverboval před vámi a pak i nějaké scénky na kterých jsou třeba záporáci jak vysvětlují master plan nebo jak vysávají někomu život. Záznamy jsou jediné co vás alespoň na chvíli zastaví z neustálého běhu a sesílání jednoho kouzla za druhým, pokud nepočítám loading.

Kouzla
Na pomoc na vymazání celé evil populace máte 8 možných tříd kouzel, na začátku oheň a pak led, pak něco jako debuffy, elektro atd. Každá třída má direct kouzlo, plošné kouzlo a štít. Já použil jen elektro, led a debuff - proto píšu atd. Prostě zmrazíte příšeru, hodíte na ní debuff čímž se vám zvýší síla dalšího kouzla a pak elektro/lighting který umí přeskakovat na další monstra. To jsem dělal naprosto celých těch 13 hodin herní doby. No možná 11 protože jsem neměl elektro tak brzo, předtím to byl oheň a ty další dvě.. Velké taktické myšlení jsem zrovna nepotřeboval. Plošňáky jsem nevyužíval skroro vůbec a štít jen na bossích.

Upgrady-RPG prvek
Po zabití monster se vám samy od sebe sbírají předměty, kterými vylepšujete své schopnosti - otevřete inventář dáte upgrade a toť vše. Můžete si sice kombinovat spelly, ale za celou hru se mi nepodařilo, ať už jsem zkoušel cokoliv co je v nabídce upgradů a reforgů a bůh ví co ještě, vyrobit lepší spell než mi sama hra nabídla na upgrade v průběhu hraní.

Obtížnost
Kidlení monster je úplně lehké, když si najdete ten správný postup. Někdy sice máte trochu problém zvládat ty masy, hlavně protože ty silnější potvory střílejí naváděcí sračky ze všech směrů - nemáte jak uhnout pokud nezajdete někam za roh a každá ta sračička vás shodí na zem/zpomalí a ubere často jeden život ze tří. Takhle by se to mohla zdát, že to může být těžký, ale stačí se točit kolem nějakého pilíře a kosit prostě postupně ty šašky co se k vám přiblíží mezi prvními.

Jak je ale hra vcelku jednoduchá při procházení koridorů tak u bossů si hra hraje na dark souls. Já jsem vyloženě na vyšší obtížnost zabil jen prvního bosse a ty další bez šance. Možná su lama, ale musel jsem si snížit obtížnost na druhé ze 4, aby se mi v průběhu boje doplňovalo zdraví. Protože jinak máte prostě tři životy a tím hasnete, což s naváděcími střelami je fakt zábava haha. Ne nebavilo mě to. Jo a nějaké kotouly, skákání, manévry zapomeňte to hrdina neumí - jen nějaký pidi telekineze přesuny - tři za sebou.

Grafika
Jediné co se mi na hře vyloženě líbilo byla samotná vizualizace. Svět je opravdu pěkný a pěkně se na všechno kouká. Měl jsem na plno nastavené vykreslování do dálky a přišlo mi to fakt super, když jsem procházel horami nebo když byl v dálce nějaký hrad. Na to, že hra je brutální Béčko tak má podle mého Ačkovou grafiku.

Souhrn
Lichdom: Battlemage je vyloženě posazena pouze na akci, ale ne s kdovíjakou zábavnou náplní. Hráče, který nemá úchylku s tím, aby dohrál každou blbost co má na steamu to podle mě odradí už po slabé druhé hodině hraní.

Repetitivnost, slabý příběh, pro mě nic neříkající upgradový systém kouzel v hezkém kabátě.

Pro: Masochisty co rádi hezkou grafiku

Proti: Repetitivnost, slabý příběh, pro mě nic neříkající upgradový systém kouzel - jediný RPG prvek

+19

Mutant

  • PC 5
No..vypustit takový nedodělaný pasvil do světa při plném vědomí, to už chce pořádnou dávku odvahy. Nebo šílenství. Dokonce i jako sekundární příloha herního magazínu stojí tato hra za pendrek. Procentuální hodnocení na databázi z mé strany zároveň vyjadřuje, kolik maximálně Kč bych byl ochoten za Mutanta dát, kdybych se třeba zbláznil a chtěl bych ho mít ve své sbírce. 5Kč. Více ne..
Pokud se rozhodnete tuto ujetost dohrát jako já, doporučuji se obrnit trpělivostí, protože k tomu všemu je hra obtížností ještě poměrně náročná. Osobně jsem hrál vždy cca 20 minut, poté vypnout a pokračovat až další den nebo i týden.
Obrovským bezvýznamným plusem je dozajista možnost používat více než dvě zbraně zároveň.

Pro: více rukou, více zbraní (wow)

Proti: zbytek

+19

Beyond: Two Souls

  • PS4 80
Beyond: Two Souls je opravdu velký rozdíl oproti hře Heavy Rain od Davida Cage. Grafika? Ta se posunula opravdu o několik úrovní nahoru oproti Heavy Rain. Příběh je velice zajímavý, na zamyšlení, např. Aiden - entita, kterou hlavní postava ovládá. Velice se mi to spojuje s mým oblíbeným seriálem Stranger Things, ale to je jiná kapitola. :)

Překvapili mě i herci Ellen Page a Willem Dafoe a jejich herecké výkony.

Dále i mé vlastní rozhodnutí, na základě toho pokračuje příběh. Bohužel to nebylo příliš rozšířené a tak se často příběhy s ostatními shodují.

Mínus hře dávám z důvodu časové osy, která mě mátla.

Hra má hezký konec a celkově ji dávám 80 %.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost

Proti: Časová osa života

+19

Total Immersion Racing

  • PC 20
Jedna z levných budgetových her, svého času vesele nabízena ve stojanech před prodejnami s počítačovým i jiným příslušenstvím. Oldgamer89 zakoupil, nainstaloval, dohrál, ihned zapomněl a vyhodil. Je to fakt bláto. Nedoporučuji nikomu.
Vozy jsou všechny stejné a chovají se jak kostky ledu spuštěné po lehce naklopené skleněné tabuli, tratě neuvěřitelně nudné. Herní režimy nepotřebují jakékoliv rozlišení, je to pořád to samé nudné, fádní a unavující dokola. Tak bych mohl pokračovat ještě pár řádků, až bych se dostal ke grafickému zpracování, které je na svůj rok vydání celkem obstojné. A pouze za to uděluji krásných 20%.

Pro: grafické zpracování..

Proti: ..vše, co zbývá

+19

Dragon Age: Inquisition – The Descent

  • PC 80
V Dragon Age: Origins mě Deep Roads příliš nebavily. Proto jsem k nim ve třetím díle přistupovala s jistou dávkou skepse, ale musím říct, že mě tenhle přídavek mile překvapil. Za největší plus považuji lineárnost téhle části hry, kdy postup někdy dost temnými a podzemními chodbami byl příjemným osvěžením od zbytku hry, kdy jsem se spíše pohybovala na otevřeném prostranství open worldu.

Ze začátku se mi zdálo, že se bude jednat jen o další lokace plných typických nepřátel ze světa Dragon Age, ale ke konci hra získala mysteriózní nádech (i když ten tak dlouho nevydržel), čímž si Descent získal moji plnou pozornost. Ani jsem neměla potřebu prostřídat toto DLC s něčím ze základní hry a rovnou jsem to za několik hodin i dohrála. Finální souboj sice nebyl kdoví jak dechberoucí a mně osobně přišel od zbytku docela nezajímavý, ale zato pohled na poslední lokaci v DLC stál za to. Velkým plusem je pak rozšíření zajímavého lore o Deep Roads a dvě NPC, která moji partu doprovázela a kupodivu mi nijak na nervy nelezla (na to, že to byli trpaslíci).

Co mě zklamalo, tak byla absence nějakých zajímavých vedlejších úkolů a úkoly byly vyplněné spíše sběratelskými věcmi. Věřím, že v této lokaci by šlo vymyslet i něco zajímavějšího než seber deset trpasličích hrníčků či stránek deníku.
+19

Prehistorik

  • PC 70
Popravdě, Prehistorik jsem hrával spíše druhý díl, jedničku jsem samozřejmě taky kdysi zkoušel, ale nikdy nedohrál. A zápasil jsem s ním i teď. GOG verze byla přes veškerou šíleně rychlá a tudiž nehratelná. Abandonware stránky, uložto, warforum, piratebay, všechno zklamalo, dokonce i na http://www.legendsworld.net/adventure/news jsem měl problém najít hratelnou verzi. Nakonec se podařilo, jen aby zjistil, že na tohle opravdu nemám. Přes veškerou snahu jsem se nedostal dál, než za půlku druhého kola a tak nastoupil Dosbox s ukládáním pozic a po docela tuhém boji Prehistorik padl.

Jak jsem psal, většina zná spíše druhý díl plný secretů, tajných pasáží, passwordů s ulítlou grafikou a sbíráním všemožného jídla s ulítlou grafikou. Jednička vyšla v roce 1991 a je to takový duchovní předchůdce. Grafika není špatná, je pestrobarevná a působí pravěce.

Pračlověk za kterého hrajete musí v každém kole posbírat tolik jídla, aby naplnil status bar. Jídlo získáváte mlácením potvor, které můžete sebrat když omdlí a také procházením jeskyní. Žádný jiný cíl ani příběh ve hře není, ostatně intro je obrázek chrápajícího hrdiny, kterému se zdá o kýtě a v outru máte obrázek natěšené rodinky na žrádlo. Celá tahle sranda má pouhá 4 kola + 3 bossové. Bossfighty jsou navíc opravdu jednoduché.

Zdálo by se to snadné, ale opak je pravdou. Jak jsem psal, musíte sbírat jídlo i v jeskyních, které jsou ovšem plné ohňů a to je problém číslo 1 - hrdina skáče strašně málo a nikdy netušíte jestli oheň přeskočí nebo ne. Jinde ve hře skoky nejsou problémem, problémem jsou obludy. Abyste je zabili svým kyjem, musíte bušit do mezerníku jak vzteklí, jinak se k Vám dostanou a ublíží Vám. Pak je musíte rychle sebrat, než zase oživnou, což může být problém když bojujete s více nepřáteli. Nepřátelé se navíc rádi prochází na místech kam musíte skočit, vylézají z jeskyní, jsou tu nepříjemné potvory plivající oheň, celá řádka nezabitelných sviní, která Vám bude znepříjemňovat cestu (opije házející ořechy, hadi, papoušci). Pochopitelně je to vše nakombinované dohromady a tak energie a životy utíkají rychlostí blesku. Navíc se k tomu přidává i časový limit, který jsem ve dvou ze čtyř kole nestihl i přes ukládání.

Zkrátka a dobře, je to těžký jak prase. Jedinou pomocí jsou powerupy, které jsou náhodné z indiánského ducha. Můžete získat sekyru místo kyje, která zabije nepřátele na jednu ranu, skákací boty či krátkou nesmrtelnosti.

Narozdíl od šíleností typu Cool Spot či Fantastic Dizzy ale věřím, že s troškou tréninku by se hra dala projít i bez save states. Navíc mě i přes jednoduchou náplň v podstatě docela bavila, ať už graficky či principem shánění žrádla. Takže 70%.
+19

Hravouka

  • Android 80
Ideální vzdělávací hra pro malé dítě. Moje tříletá dcera je nadšená. Prostředí je pěkně nakreslené, živočichové jsou interaktivní, je to slušně nazvučené. Na tabletu to zvládne ovládat i dítě. Ačkoliv samozřejmě dcera dávno zná zeleninu na zahrádce nebo zvířata v lese, tak to, že může kolem toho chodit s myškou a interagovat s věcmi je pro ni nové a zajímavé. Občasný encyklopedický zápisek jí přečtu a vysvětlím já. Celkově velká spokojenost s nákupem. Chtělo by to samozřejmě ideálně více prostředí, více zvířátek a rostlin, více všeho. Aktuální obsah je však odpovídající ceně, takže za mě určitě palec nahoru, inteligentní naučná zábava pro vaše malé dítě.

Celkové hodnocení: Výborná
+19

Metro Exodus - The Two Colonels

  • PC --
DLC na dvě hodiny, které popisuje příběh otce Kirilla z původní hry. Chlebnikov oproti Artyomovi dokonce i mluví a je pěkné, že si autoři uvědomili svůj kardinální přešlap s němým hrdinou...

Příběhově DLC pěkně doplňuje původní hru, ale s hratelností už je to horší. Lineární koridor v podzemí nemá čím překvapit, na povrch se v rámci hraní nedostanete vůbec. První části, v klaustrofobických kanálech, dominuje flambáčomet a nekonečné pálení všeho kolem. Poté se hra přesouvá do civilní roviny ve stanici, následována naprosto tragickou akční pasáží a krátkou "hororovu" procházkou. Vše zakončené frustrujícím soubojem s bossem, který mě stál asi dva rage-quity.

Docela mi pila krev všudypřítomná tma, k dispozici není baterka ani noční vidění a samotný plamen flambáčometu toho neosvítí tolik. Skončil jsem s gammou na maximum, abych vůbec viděl, kam jdu. Nepříjemná byla i chvíle v poslední části, kde jsem se dokázal dostat do slepé uličky, kdy z jedné strany byl nepřeskočitelný stůl a z druhé strany stojící gorila. Musel jsem konzultovat youtube, abych se dozvěděl, že cesta, kterou jsem zvolil, je špatná a ačkoli se na ni vyskytují skrypty, nejde se z ní dostat zpět.

Je škoda, že se autoři nesnažili přiblížit hratelnosti DLC Kshatriya. Seděla by tady jako prdel na lavor.... Voba Plukovníky bych doporučil asi jen zarputilým fandům Metra, jinak nemají co nabídnout.
+19

Need for Speed: Underground 2

  • PC 90
Tohle je pro mě legendární záležitost. Po pachuti z Hot Pursuit jsem si chtěl na velké obrazovce zahrát něco osvědčeného.

Je to už starší kousek, tak na začátku bylo trochu laborování. Instalace, widescreen patch přidávající podporu gamepadu, mód na grafiku, nějaké to nastavování a jelo se. Ve svý době mi to přišlo neskutečně krásný, pamatuju si, jak jsem nemohl z toho, že na pneumatikách je vidět vzorek. Dnes už to sice zestárlo, ale se správným módem je z toho stále setsakra pěkná záležitost. A co víc, chválit se dá tuna dalších věcí.

Předně jsou ve hře úplně obyčejná auta. Taková, která potkáváme na silnici nebo taková, která vlastníme nebo jsme si chtěli koupit. Za druhé jsou ta auta pomalá. Ano, tak pomalá, jako ve skutečnosti. Minimálně v začátku, než se člověk pustí do úprav. Ale i poté jsou běžné rychlosti kolem 100 km/h a dostat se přes 200 už znamená pořádnou rychlost a riziko hnědých kaťat. A teď asi řeknu něco kontroverzního, ale mně ten jízdní model připadá... no realistickej. Neřeším drift závody, ale při běžným ježdění se to prostě chová jako v moje předokolka, s kterou jezdím i na okruh. Předokolky mají nedotáčivý smyky, zadokolky přetáčivý, všechno je to hodně přirozený a upřímně mi to přijde jako jeden z nejlepších jízdních modelů, ne-li nejlepší, s nímž jsem měl to dočinění. Samozřejmě ke konci hry, kdy jezdíte v podstatě s formulí, to už říct nelze, ale dost velkou část hry jezdíte s autem, z něhož máte fakt reálný pocit. Naproti tomu efekt nitra, a to jak obrazový, tak zvukový, je nesmírně uspokojující. Člověk úplně cítí tu rychlost. A když už jsme u toho ježdění, jezdí se ve městě. Velkém, krásném, rozmanitém a jednoduše skvělém. Úžasná je dohlednost. Z kopců vidíte na elektrárnu a další části, které ani nemáte odemčené a tudíž se na ně těšíte. Super je taky product placement. Kdo by si nedal Whopper, že? K tomu všemu chytlavý a zapamatovatelný soundtrack. Z fleku každý zazpívá nejméně 5 skladeb, no ne? A ještě jedna poznámka ke grafice - blur většinou vypínám, ale tady ne. Protože se mi tu hrozně líbí! Vypadá prostě skvěle a je tam až když jedete sakra rychle. Nevím, proč pak v MW přešli na ten extrémně rozmazanej hnus. Hrál jsme s pohledem z kapoty, z HUDu jsem měl jen budík a bylo to skutečně pohlcující. Jdou vypnout replaye, takže člověka při závodění nic neruší a víc si to užije.

Má hra mínusy? Má, a několik. Předně je to nevyváženost obtížnosti. Většinu závodů zvládne člověk napoprvé, občas se ale vyskytne nějaký nečekaně těžký. A pak je pár vyloženě šílených. Jde o dragy v provozu. Ruku na srdce, to se nepovedlo. Je to o náhodě a je to moc šílený i na tuhle hru. Divné jsou taky drifty. Nejdřív jsem jezdil s předokolkou, tak mi nebylo divný, že auto nedriftuje ale dělá jen takové power slidy. Pak jsem ale zkusil zadokolku a k mému překvapení... sorry, tohle taky není drift. Rozjet se, strhnout volant a klouzat bokem... to je slide, to není drift. Nejsem odborník, ale klasickej drift tam prostě dělat nejde ani s výkonným autem. Jinak zadokolky jsou na ovládání podstatně těžší a já po několika nepříliš úspěšných pokusech zůstal u předokolky. Dalším mínusem je absence prostorového zvuku. AAA hra z roku 2004 ho fakt mít měla. Místo toho se tam nějak podivně přelévá ze strany na stranu stereováha a moc netuším, co to mělo simulovat. Jestli nějaký odrazy od stěn? Možná. Zní to každopádně blbě. Poslední velká výtka směřuje k nutnosti zhyzdit si auto pro další postup ve hře. To je fakt škoda.

Suma sumárum je to skvělá hra. Pohlcující, zábavná, se skvělým jízdním modelem, grafikou, muzikou. Jako jo, má mínusy, ale... no kašlem na ně a tady máš 90 % :-*

Pro: Jízdní model, grafika, soundtrack, nastavitelný HUD

Proti: Nevyvážená obtížnost, chybí prostorový zvuk, nutnost zohavit si auto, divné driftování

+19

INSIDE

  • PC 90
Limbo bylo ještě indie poplatné dobovým vyprávěcím vzorcům (skromná, přátelská romance vůči krutému prostředí – systému viz. Machinarium nebo Super Meat Boy). Lišilo se ale ártovějším výtvarným pojetím (pro mě velmi emocionálním), herním minimalismem sázícím všechno na atmosféru a náročnějšími 6, 7 lety vývoje, který ho posunul dál než v jádru původně webové hry nastupující nízkonákladové scény z přelomu minulé dekády. Inside už není jen nezávislý projekt a singulární autorská vize, ale právoplatný árt se vším všudy. Komplexnějším tématem, víceúrovňovým fikčním světem a pokročilou grafikou. Je to opět velmi jasně podáno jako hra na jednu noc a to noc potenciálně plnou zázraků, což se mi opět po 10 letech od Limba stalo.

Kompozice už není hlavně ozdobná jako u první hry, ale naládovaná obsahem a v kombinaci s živější filmovou kamerou, kdy máte vždycky něco i v popředí, jste naplno vtaženi do děje (všimněte si, že obraz je neustále lehce v pohybu a působí jako steadicam). Trpící malý objevitel je velmi plynule rozpohybován a obzvlášť když plave nevypadá jenom jako herní figurka (mimoto taky přesně reaguje na situace dechem a řečí těla). Grafika je detailní a světlo i fyzika vypadají skvěle. V té dystopické stylizaci orwellovského chladu a odcizení obrazů Edwarda Hoppera 40, 50. let zasazených do industriálního korporátu navíc její modelovitost pěkně vynikne.

Celý je to o kontrole, UI a korporátní kultuře: Chlapec se ocitne v lese, kde pěstují homunkuly. Pěstitelé nosí masky, protože v korporaci není prostor pro individuální identitu. Chlapec sleduje homunkuly skrze výrobní komplex (na ovládání a výrobu se používají červi - odkaz na Limbo - a spoooousta vody), přes zdecimované Sektory 1 a 2 do používané Trojky a Čtyřky, kde zkoumají chování UI. Tam najde Shluk (Huddle) a osvobodí ho. Ve skutečnosti zřejmě ale je Shluk právě tím, co ovládá chlapce. Alternativní zakončení je jak kluk odpojí ovládací panel a hra se vypne, protože se z něj stane homunkulus bez patronátu Shluku. Shluk zdemoluje co mu přijde do cesty. Jednoho z CEO rozplácne na krvavej biftek; asi jako pomstu. Hra končí na břehu jezera, kde se Shluk rezignovaně a úlevně zastaví. Vzhledem k povaze Sektoru 1,2,3,4 a dalším indiciím působí osvobození Shluku jako standardní, předem připravený jev. Další fázi výroby. Nehledě na to v celém příběhu je znát jistá forma nadsázky. Na jedné úrovni mi to přijde o revolučním souboji něčeho organicky nekontrolovatelného, bizarního a vykořisťovaného (Shluk může být symbolem spolupráce individualit, když už samotná individualita – hrdina, v souboji se systémem nestačí) proti nepřirozeným, umrtvujícím institucím. A na druhé straně o iluzi tohoto revolučního souboje, který je pouze součástí vyššího plánu oněch institucí. Alternativa (alternativní konec) o vzdání se kontroly, blaženém spánku, a postoupení ji něčemu jinému.

Pro: Všechny scény pod vodou a především s vodníma vílama.

+19