Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kona

78
12 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
17.03.2017 PCPS4XOne
09.03.2018 Switch
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.konagame.com/
Hlavnou postavou tejto survival hry je Carl Faubert, veterán z kórejskej vojny, ktorý sa v civile živí ako súkromný detektív. V roku 1970 musí vycestovať na zasnežený kanadský vidiek, aby vyriešil jednoduchý, ale lukratívny prípad. Jeho klientom je bohatý priemyselník a banícky magnát W. Hamilton, ktorý obviňuje miestny indiánsky kmeň z poškodzovania a vykrádania jeho víkendovej poľovníckej vily. Prípad ale nebude taký jednoduchý, ako sa spočiatku zdá...

Hra je inšpirovaná filmovými survival horormi zo 70. rokov, ktoré v tej dobe mali v Kanade a USA veľkú popularitu. Prvky boja o prežitie sa prejavujú najmä v neustálom boji s mrazom. Okrem zdravia a staminy sa totiž hráč musí starať aj o teplo, ktoré sa počas pobytu na zime stráca. Podchladenie sa najskôr prejaví na rozmazanom videní a končí smrťou. Jediným spôsobom, ako prežiť, je dostať sa čo najskôr k ďalšiemu zdroju tepla, alebo založiť oheň. Na oheň však nestačia len zápalky, ale treba aj drevo. Ale keďže je hmotnosť inventára obmedzená, nosenie veľkej zásoby dreva neprichádza do úvahy.
Podobné starosti sú hlavnou náplňou hry, pretože Kona sa nesnaží desiť pekelnými príšerami ani lakačkami. Hráč je sústavne nútený si uvedomovať krehkosť vlastného života a bojuje najmä s reálnymi nepriateľmi, ako sú napríklad vlci. Okrem spomínaných survival prvkov však Kona obsahuje aj adventúrne logické hádanky.

Autori pôvodne plánovali vydávať hru po epizódach, ale nakoniec sa rozhodli vydať štyri samostatné hry.


Poslední diskuzní příspěvek

Ve finále spíše zklamání. Navíc mi z inventáře zmizeli věci na dokončení [spoiler], takže jsem to musel rozehrávat podruhé. Jen tedy nechápu…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Sedám ke kompu, je zachmuřené páteční ráno. Není mi dobře, beru náhradní volno. Mám chuť na pomalou, tichou a lehce melancholickou hru. Instaluju 35MM na druhou štaci a koukám na novinky na Steamu... Kona vyšla z early access do plné verze. Kona, Kona, co to je? Nepamatuju, že bych si to nechával sledovat. Mrkám na obrázky a... to je ono! Přesně tohle chci teď hrát! Za dvě kila přidávám hru do knihovny a jdu na to.

Kona je adventura ve stylu immersive walk simulátoru. Obsahuje survival prvky, minimum akce, nějaké to řešení logických hádanek a především se odehrává v otevřeném světě, takže kromě chození je možno se vozit. Nejprve klasickým pickupem, se kterým se nedá pouštět do žádných off-roadů, později hráč může získat sněžný skútr na nějaké to rejdění po lese. Vozidla slouží i jako úschovna předmětů, protože toho je ke sbírání docela dost a kapsy nejsou bezedné.

Laděním je Kona spíše mysteriózní, což mi naprosto vyhovuje. Pár hororových momentů by se našlo, nejsou to ale žádné infarktové situace. Atmosféra je krásně mrazivá, sněhová bouře snižuje viditelnost na minimum a neustálá nutnost sledovat stav postavy nutí hráče být v pozoru a neplánovat žádné větší akce bez přípravy. Sníh hezky křupe, občas se rozezní povedený hudební podklad a vlčí vytí v dálavách dokáže probudit z letargie.

Příběh si hráč odkrývá sám postupným šmejděním po lokacích. Ty jsou dostupné již od začátku a je na hráči, v jakém pořadí jimi bude postupovat a kolik jich vůbec navštíví. Deník se plní zápisky a fotografiemi, pro lepší orientaci v jednotlivých dějových ocáscích. Kromě hlavní motivace hrdiny se totiž velice rychle objevují další záhady a minipříběhy s hromadou jmen, ve kterých není jednoduché se orientovat. Příběh samotný není nijak komplikovaný a jeho vyvrcholení mě zklamalo nejen po stránce děje, ale taky hratelnosti. Autoři původně plánovali vydávat hru na epizody, nakonec se ale rozhodli vydat čtyři hry jako standalone.

Herní doba se má pohybovat kolem 5 hodin, osobně jsem ale ve hře strávil dobrých 7-8 hodin čistého času, což je slušné. Kromě zakončení bych tak měl druhou výtku pouze k nahrávání lokací, které probíhá formou dost nešetrného "zaseknutí" hry, při kterém zvuk dále funguje, ale není možné se pohybovat.

Všehovšudy mi Kona jednou spadla, ale jinak se jedná o technicky slušně zvládnutou gamesku, kterou rozhodně stojí za to vyzkoušet.

Hodnocení: ✰✰✰✰
+23
  • PC 80
Kona je přesně to, co si chci už roky zahrát. Kanadské lesy. Zasněžená krajina. Tajemství malého městečka. Osobitý způsob vyprávění. Lehce otevřená mapa plná interaktivních míst, dokumentů k prozkoumání a příběhů k odhalení. Detektivní zápletka, která si trochu bere z Akt X a trochu z noir detektivek. A celé je to fakt kvalitně a hodně atmosféricky napsané.

A to nejdůležitější: je to fakt radost hrát. Prvotní atmosféra je skutečně vtahující díky skvělé hudbě a podařenému jízdnímu modelu auťáku, se kterým se hlavní hrdina Carl po mapě potuluje. Strach z neznáma trochu opadne při prvním flashbacku, který působí hodně fantasy klišé dojmem (prostě to na mě ze všech stran až příliš křičelo, že je to jen hra), ale nikterak výrazně. Ve výsledku mě ale ona až příliš explicitně servírovaná sci-fi rovina trochu rušila a mnohem více bych si to užil jako klasickou detektivku s případnými tajemnými náznaky. Nicméně i tak se mi líbilo netypické využití jedné z mých oblíbených urban legends, zlého lesního ducha Wendiga. Příjemné bylo zjištění, že mě ve hře vyloženě nikdo nenahání a tak jsem se při hraní nemusel stresovat a mohl si to šmejdění naplno a bez stresu užívat.

Kromě klasického chození hráč vyřeší nějaké ty hádanky. Super je, že řada z nich je nepovinná a hráč si opravdu musí spojovat informace z dokumentů, které po cestě nalézá a tudíž zapnout tu a tam i malinko mozek. Samotné hádanky nejsou těžké, ale hodně věcí lze nepozorností přehlédnout. Kdo ale rád chodí křížem krážem po mapě a musí prošmejdit každý její kout, ten si tady bude libovat. Všude na hráče čeká nějaké větší či menší tajemství.

Rovněž se mi líbilo zakomponování survival prvků, které příjemně doplňují pocit ohrožení, ale nakonec jsou spíše kosmetického rázu a rozhodně při hraní neruší. Rozhodně to není další The Long Dark. Kona je v první řadě 3D adventura.

Bál jsem se i mnohými vytýkaného akčnějšího konce, ale nakonec nebylo čeho. Je fakt, že lineární finále za zbytkem hry výrazně zaostává, ale je naštěstí krátké a v rámci mezí i slušné vygradované. Z příběhového hlediska mě to ale přeci jen zklamalo. Kdyby hře nechyběl kvalitní konec, tak bych se nebál sáhnout po hodnocení atakujícím 90 %.

I přes výtky směřující k neuspokojivému závěru Konu hodnotím jako příjemnou a přiměřeně dlouhou adventurku, která nenudí a udrží si pozornost až do konce. A to opravdu není málo. Za 8 eur fajn koupě.

Pro: originální setting, hutná atmosféra, nic mě tam nenahání a nestresuje, vyvážená a rozmanitá hratelnost, jízdní model, kvalitní writing a dabing, interaktivita prostředí, s citem zakomponované survival prvky, hudba, skvěle zpracovaná sněhová bouře

Proti: zpracování flashbacků, neuspokojivé finále

+22
  • PC 75
Kona je nápaditý žánrový hybrid. S trochou nadsázky simulátor jízdy na skútru nočním zimním lesem a šmejdění v cizích chatách, přísně vzato pak mysteriózní adventura nezanedbatelně obohacená o survival prvky.

Carl, zkušený soukromý detektiv, přijíždí do osamělé jezerní oblasti kdesi v Kanadě řešit zdánlivě banální případ. Je poměrně jasné, že případ se ukáže jako vše, jen ne banální. Carl zjišťuje, že oblast je nejen velmi řídce osídlená, ale ze záhadných důvodů téměř opuštěná, k tomu se rozzuří psí počasí. Protože má ale v řešení záhad tah na branku, rozhodne se nejen přežívat, ale pochopit, co se tu vlastně stalo.

Na poměrně velké mapě se hráč coby detektiv pohybuje volně podle vlastních priorit, s mapou v ruce šmejdí od obydlí k obydlí, tady se sveze autem, tamhle mezi stromy se rozhodne zajet se skútrem. Sbírá deníky, dopisy, účtenky, občas něco vyfotí, leccos okomentuje a zapíše si. Tahle sklizeň informací, která přináší celkem detailní informace o místní komunitě podivínů, se hráči přehledně učeše do detektivního deníku. Pokud není hráč ze všemožných útržků moudrý nebo nedával chvíli pozor, po pár objevech může zalistovat v deníku a pak se nestačí divit, jak to Carlovi pálí a jak pěkně umí vyprávět.

Ačkoli záhad je spousta, detektiv řeší také spoustu praktických aspektů situace. Sem si pěkně nacouváme, do kufru skútru hodíme pár polen, protože ne všude mají u chat dřevo. Docela jsme promrzli, tak o chvíli později uvnitř té nejbližší zatopíme v kamnech a pro duševní klid dáme i jedno cigáro. V chatce je příšeří venku slyšíme hrčení motoru skútru a oknem vidíme, jak jeho reflektory olizují zasněžený noční les. Už je nám líp, je čas vyrazit k další usedlosti. Podobná situace je sama o sobě malým uvěřitelným příběhem, který svými rozhodnutími napsal hráč.

Hybridnost žánru se mimo jiné projeví tím, že do jinak realistické situace vstupují mysteriózní flashbacky vysvětlující situace z minulosti. Není to v principu nepodobné těm, které hráč mohl pozorovat ve Vanishing of Ethan Carter, ale ten byl oproti Koně méně realistický a zapadlo to lépe do konceptu. U světelných figur v nočním lese jsem si nemohl nevzpomenout také na Kholat. V tamním fantasmagorickém světě mi podobní průvodci sedli více. Musím přiznat, že bez téhle roviny hry bych se obešel, ale zároveň netvrdím, že by způsobila velké škody na zážitku.

U Kony fakt platí, že celek je více než suma částí. Survival není nijak nelítostný. Příběh je poutavý, ale ne vyloženě strhující. Zimní krajina je lehce znepokojivá, ale ne hororová (jak je tomu v Kholat). Bude to hlavně to, jak vkusně do sebe tyhle komponenty zapadnou, co vás bude držet u hry a hlavně bavit.

Mínus, které ovlivňuje mé hodnocení, vidím v samotném závěru příběhu, který mě úplně neuspokojil. Slibně rozpletená příběhová vlákna mnoha postav se na mé gusto utínají poněkud překotně. Akční sekvenci s vlkem a přízrakem, jako by někdo do hry vmáčkl navíc. Meditativnost předchozího pátrání chybí a leckoho možná překvapí, když naskočí závěrečné titulky.

Přesto je tahle hra mimořádně osvěžující, opřená o dobrý a cílevědomě použitý nápad. Určitě ji můžu doporučit. Uspokojení může v tomhle případě přinést i cesta, nejen cíl.

Pro: deník, noční cestování na skútru, lokální reálie, uvěřitelnost, zábava

Proti: nadpřirozená rovina hry, závěr příběhu

+16
  • PC 85
Vyšetřování případu poškození majetku v severní oblasti Quebecu mě hned ze začátku naplnilo čirým nadšením. První, co mě tak nějak zaujmulo, byl zajímavě řešenej model řízení (hráč začíná v autě), kdy nebylo nutný držet standardně pořád šipku dopředu, jízda byla ladná, realistická a i pohyby rukou na volantu působí tak nějak přirozeně. Tempo chůze (i hry samotné) je zvoleno příjemně, grafika pohledná. Hudební doprovod mi ze začátku dokonce silně připomněl atmosféru ze Silent Hill (trochu řízlou Twin Peaks). Tak jsem se do toho jaksi ponořil a vyrazil jsem na schůzku za svým novým zaměstnavatelem s nevídanou chutí i entusiasmem!

Samotné vyšetřování je zpracováno hezky - plní se postupně hrdinův deník, kde si může vždy člověk tak nějak osvěžit/ujasnit, k čemu vlastně došel. Musím však pohanit to, že se mi v deníku prvně objevil záznam "jak se dostala skříňka k doktorovi?" Ovšem já toto zjistil ze samotných reálií hry až později (asi jsem tu skříňku otevřel dřív, než jsem měl?) Možná by si s tímto chtělo vyhrát víc.

Brzy se ovšem autoři rozhodli okořenit hru i pasážemi jakýchsi vidin či vizí. A tam se to bohužel moc nepovedlo. Místo atmosférického proložení příběhu, mě to naopak toto vždy spíš hrubě vytrhlo z děje. Navíc tyto části slouží jen k tomu, aby snad i méně chápaví hráči (nebo ti, co texty nečtou) nějak zjistili, co se vlastně stalo. Mě toto více bavilo objevovat z různých vzkazů, dokumentů a průzkumu domků a vše si domyslet/představit sám, popřípadě se to dočíst ve "vlastních" poznámkách.

Nikam jsem nespěchal, atmosféra byla totiž velmi příjemně mrazivá, užíval jsem si každej krok, dlouho jsem si procházel různý příbytky i přilehlý lesíky. Zrovna ve chvíli, kdy se mi ta sněhová vánice tak trochu okoukala, náhle se setmělo a hned to mělo jaksi hrororovější říz a opět to znovu navodilo jakousi tíseň. Projíždět na skútru temným lesem, osvětlujíce jen nevelký prostor před sebou, rozhlížejíc se obezřetně okolo - cool.

V jedné části jsem se potom jaksi zaseknul já hledal pořád (jak blbec) po lesích "klíč" k té ledové stěně - nakonec stačilo k ní přijet prostě podruhé s výbavou a otevřela se sama? Hmm.

Závěr potom patří k tomu nejhořšímu. Nepřátelé. Ledoví vlci? Ale né. Hlavní beast - takhle ho zobrazit, místo, aby jej nechali tajemným neviděným stínem? Navíc vypadá jak pokémon. Ale né! Finish, kdy se předemnou tvoří trasa z plotů, abych jedinou možnou cestou utíkal před monstrem (naštestí je tak pomalej)? Uf. Boje proti vlkům jsou přitom odfláknutý, přítomnost střelných zbraní je ve hře naprosto zbytečná. (sekal jsem je raději sekerou - přišlo mi to snazší)

Podle mě příběh stačilo ponechat jen lehce mysteriózním a závěr udělat jinak, méně teatrální, myslím si, raději bych, aby zůstalo tajemství legendy zahaleno hávem mrazivýho neznáma. Škoda.

Celkově: Zajímavá gameska, bavilo mě to až do konce - příběh má co vyprávět, hutná atmosféra, pomalý rozvážný tempo, nutnost přemejšlet, slušná muzika. Škoda toho slabýho závěru...

85%

Tak nevím, dalo se nějak navštívit tu Hamiltonovu loveckou chatu? Nebo jsem na bosse narazil předčasně? :/

Pro: Grafika, atmosféra, tempo, příběh, soundtrack, prostředí, model řízení (pickup)

Proti: Závěr, vize, v jednom případě zápisky v deníku předběhly vlastní děj, velmi snadné

+14