Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mutant Year Zero: Road to Eden

67
20 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
04.12.2018 PCPS4XOne
30.07.2019 Switch
Vývojáři:
The Bearded Ladies, High Voltage Software (Switch verze)
Oficiální stránky:
https://www.mutantyearzero.com/
Hra Mutant Year Zero: Road to Eden kombinuje taktické prvky ze série XCOM, po jehož vzoru probíhá boj na tahy, s pohybem po mapě v reálném čase, který připomíná sérii Commandos. Stejně jako v Commandos, i zde hraje velkou roli stealth – nepřátelům je možné vyhýbat se či je přepadnout ze zálohy a zmenšit tak jejich počty pro případný následující boj.

Děj nás zavádí do doby, kdy lidstvo jako takové už téměř neexistuje, a hráč se ujímá jednotky mutantů zvané Stalkeři, se kterou postupně odkrývá příběh hry. Ten se odehrává jednak v Arku, což je něco jako domov mutantů, který slouží jako hráčova základna, kde si může nakoupit či vylepšit zbraně, a pak se část hry odehrává v takzvané Zóně, kam se mutanti vydávají hledat zásoby, jídlo, ostatní mutanty či různé artefakty. Vaši mutanti postupem hrou rovněž nabírají na úrovních a odemykají nové mutace, ať už v podobě aktivních schopností či pasivních výhod.

Hra se v červenci 2019 společně s vydáním portu na Nintendo Switch dočkala vydání rozšíření Mutant Year Zero: Seed of Evil, navazující na konec původní hry a dále rozvíjející příběh jednotky Stalkerů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tato hra pro mě byla a je překvapením. Lákal mě tahový styl soubojů, ale měla jsem obavy z té části hry, kdy se postavy plíží a potichu zabíjejí své nepřátele. Nakonec se ukázalo, že tato kombinace, tedy akčního i tichého zabíjení, se tvůrcům vcelku vydařila a jako celek to funguje dobře.

Zpočátku mě překvapilo, že mám k dispozici jen malý počet hrdinů, přece jenom to není taková farma na zabíjení vlastních vypiplaných vojáků jako podobný XCOM. A o to více mě překvapilo, jaké přesile moji zvířecí hrdinové stáli. Tedy stáli by, pokud bych ignorovala četné věty typu, že to není jako XCOM. To tiché zabíjení tam opravdu není z legrace a nebýt jeho, tak moji tři reci stojí proti 2x až 3x větší přesile nepřátel.

Ovšem nebudu lhát, zpočátku se mi hra zdála těžká. Napomáhalo tomu drahé vylepšení zbraní, které po pracně nasbíraných třiceti či šedesáti součástek navýšilo poškození zbraní o jednu. Jednu. Což proti nepřátelům s brněním nestálo ani za řeč. Naštěstí se ukázala jedna z mutací mého věrného prasátka býti naprosto ultimátní schopností, kdy jeho výpad na nepřítele ho srazil na zem a mému týmu dal navíc dvě celá kola, kdy ho bylo možné nepozorovaně zabít. A já začala vidět po všech těch nepřátelích s 24 HP, které nebylo možné udolat se třemi hrdiny v rámci jednoho kola, světlo na konci tunelu.

Postavy mi byly sympatické, vždy jsem byla ráda, když promluvily a Shut The Duck Up! mě několikrát rozesmálo. Skvělé byly také jejich hlášky, když hrdinové našli nějaký artefakt z doby minulé, například hudební přehrávač od Apple (ve hře jako Hipster Fruit Tester). Škoda, že jich nebylo víc. Zatímco postavy mě bavily, tak příběh už tolik ne. Respektive mě vůbec nezaujal, jelikož se pořád skládal z toho, že někam jdeme, dojdeme tam až na konci hry a tam se dozvíme pravdu. Já vím, cesta je cíl, a ta cesta je tady zábavná, ale přece jenom to z mého osobního pohledu mohlo být více propracované.

Opravdu příjemné překvapení, myslela jsem si, že mi bude vadit, že tam není skoro žádná znovuhratelnost, že je rozmístění nepřátel a předmětů předem dané, tedy že je hra prosta náhodného generování, ale nic z toho mi nevadilo. Naopak to byla fajn změna oproti jiným hrám v daném žánru. Krom příběhu mě mrzí ještě malá odlišnost mezi postavami. Mutace mají sdílené, takže to, co má jedna postava, může mít i druhá. Raději bych viděla více druhů schopností než jen opakovat několik stejných.

Pro: sympatické postavy, prostředí, kombinace tichého a akčního postupu

Proti: příběh, malá variabilita mezi postavami

+19
  • PC 80
Určite poznáte ten pocit, keď sa na hru tešíte niekoľko mesiacov, no aj napriek tomu vás pozitívne poteší. To sa mi stalo v prípade Mutant Year Zero, ktorý som si ako veľký fanúšik novodobého XCOMu vyhliadol hneď od jeho oznámenia. S emzáckou sériou od Firaxis má však spoločný akurát ťahový boj a musím povedať, že je to dobré.

Mutant Year Zero je akýsi hybrid medzi stealth hrou a ťahovou stratégiou s RPG prvkami. Hra je poriadne návyková, súboje sú parádne a dosť náročné aj na normálnej obtiažnosti. Oproti titulom ako XCOM je rozdiel v tom, že normálne sa pohybujete v reálnom čase a do už spomínaného ťahového režimu sa prepnete až pred bojom. Navyše tu funguje tzv. mechanizmus prepadu, ktorý vám umožní nečakane napadnúť nič netušiaceho súpera. To je v spojení s tým, že súperov sa oplatí počkať si, keď sú osamote, aby ste to následne veľká taktická výhoda.

Vaše postavy - sympatickí zvierací a ľudskí mutanti, ktorí v trojici prechádzajú atmosferickým post apokalyptickým Švédskom - levelujete, vylepšujete im schopnosti (mutácie), nejaké bonusové atribúty, zbrane a vyberáte nejaké to brnenie a prilbu. Nie je to nič sofistikované, ale myslím, že je to postačujúce, hoci mutácií a vlastne aj samotných postáv, ktorých je iba päť, mohlo byť o čosi viac.

Sklamaný som hlavne z príbehu. Zatiaľ čo atmosféra je skvelá, štylizácia a aj samotný svet hry poteší a postavy si s ich humorom rýchlo obľúbite, za tých cca 25 hodín sa to dejovo nikam neposunie a je to vlastne veľké klišé. Aj cliffhanger na konci, keď sa mutanti dozvedia, že sú iba výsledkom experimentov a tajomný šéf posledného útočiska ľudí na Zemi Elder je vedec, ktorý ich uniesol, som tak nejak predvídal od polovice hry. Počas hrania sa našlo aj niekoľko bugov, ktoré sa dali vyriešiť iba načítaním starších uložených hier.

Suma sumárum, Mutant Year Zero: Road to Eden je veľmi príjemné prekvapenie a prepracovaná hra, ktoré zabaví a potrápi vaše mozgové bunky. Odporúčam.

Pro: Atmosféra, prepracovaný svet, návykovosť, náročnosť, skvelý súbojový systém

Proti: Nič moc príbeh, ovládanie na klávesnici, nejaké tie bugy, mohlo to byť ešte o čosi lepšie

+17