Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@SilentWolf (30.04.2026 17:59): Máš na stříbrném podnose slovenské vydání, takže na co čekat (pokud vůbec vyjde) na to české? :))

Zrovna včera jsem kupoval Melanchóliu vzdoru, vyšlo také jen (zatím) u slovenského vydavatelství Brak.

Ale, hurá, v květnu znovu vyjde Satanské tango od Hostu. Nobelova cena dělá své.
@SilentWolf (30.04.2026 17:59): moje ex dělala překladatelku, a je zvykem, že autora si drží překladatel. Proto hledala právě ty nejzajímavější autory, kteří u nás vůbec nevyšli, aby právě měla toho svého autora, kterého si zase bude držet ona.

Anebo zase promluví vydavatel no, ale to se přetahujou třeba o ty známý. King, že jo, vycházel vždycky na Laseru, ale pak to převzala Beta a to ta snad drží doteď. No a ta vydání z Laseru byla vždycky taková čtivější. Ta Beta je taková suchopárnější.
Dal jsem rewatch Perfect Blue a přebrousil jsem titulky. Je to perfektní film. Sám nevím, co je skutečnost (v tom filmu), a co není! Je to šílenej horor! Defakto tam bojuje zbytek osobnosti s koncepty toho čím si člověk myslí že je a ten boj prohrává. Ale v momentech ten film obrací celý koncept a dělá z zbytku osobnosti jen přetvářku. Masakr. Teoreticky vzato Mima nikdy nemusela existovat, jako Bruce Willis v šestém smyslu Celé to může být jen alegorie na kompletní ztrátu osobnosti Rumi, která vlastně bojuje o svůj život tím, že chce být někým jiným než sama sebou a prohraje. A tak to nejspíš bylo. Proboha - celé je to film o Rumi, holce co chtěla být hezká a zpívat a místo toho... se utopila v iluzi a vzala si život. Strašné.
@SilentWolf (30.04.2026 17:59): Je možné, že s příchodem "Babel fish" AI éry už začínají zavírat krám?

Resp. nevím, jaká je situace (popravdě moje rada by byla otravovat s dotazem na sociálních sítích Viktora Janiše :-D) - případně se podívat, jestli původní překladatelé jejích knih ještě pracují v oboru (často může překlad iniciovat i překladatel/ka) - viz článek o špatné situaci překladatelů u nás (a asi se to od té doby nezlepšilo).

Zatím jsem bral AI překlady jako čistý odpad, ale je pravda, že za posledního půl roku jsem nic nového nečetl - a půl roku je extrémně dlouhá doba, co se týče AI pokroku. A docela věřím tomu, že standardní AI překlad už je na úrovni (nebo lepší úrovni), než běžný amatérský překlad (mluvím teď o fantasy/xinxia/manhua). Nebo jsem si naopak ani nevšiml, že už čtu AI překlad (což je taky dost možné).

Čína v tomhle směru dost brutálně pokročila (a nemluvím jen o literatuře - kde je v podstatě jediná možnost buď znalost jazyka nebo AI překlad, protože mluvíme o desítkách miliónů novel) - jak si asi většina "terminally online" lidí všimla - čím dál větší množství čínských youtuberů, hlavně díky rozšíření techniky mezi širokou populaci (mobilní telefony, více účelové aplikace/platformy) a právě AI řešící překlady i hlasy (takže jazyk už není bariéra).

Jinak "Babel fish" érou myslím současné zavedení automatických překladů hlavně na Twitteru (a Youtube) - už zbývá vymyslet nějakou novou společnou aktivitu místo válek - navrhoval bych buď stavbu věže nebo starý dobrý "Human Instrumentality Project"...
Teď jak zase trochu víc hrotím čtení, tak procházím různé reddity a často na mě vyskakuje kniha Our Share of Night od Mariany Enríquezové. Tak si říkám, super, HOST u nás vydal už její dvě knihy, tak je asi otázkou času kdy tato oceněná a z její tvorby nejlépe hodnocená kniha vyjde. Ale i tak pro jistotu zkusím napsat HOSTu abych si utvrdil tu domněnku.
A odpověď "ne, neplánujeme". Což mě dost zaskočilo.

Jak je tohle možné? Vidí někdo do této problematiky víc? Je možné že na tom dělá někdo jiný? Kde hledat takové informace? Já třeba ani nevím zda se kupují práva jen na knihy, nebo rovnou na celého autora.

Možná bych do toho šel i anglicky, ale po Tom's Crossing asi budu potřebovat od AJ odpočinek. :D

Hlavně že Slovensko už svůj překlad má. :D
@Karasman (27.04.2026 19:00): Bylo to moc pěkný, ale promiň, musíš už jít! :)
Mě vždycky zajímalo, co se stalo s okolním světem mimo L.A. Přece ta sociálně-kulturní revoluce se týkala jenom tohoto jednoho města, ne? Tak jaktože je ostatní nechali na pokoji a nepodnikali na ně loupeživé nájezdy apod.? :)
@Gordon (27.04.2026 16:50): právě, tehdy málokdo tušil, jak pravdivý ten film je. Všichni jsme viděli Návraty do budoucnosti, kraviny typu Pátý element, případně naopak vyloženě apokalypsy typu Matrix.

A většinou ty věci, který maj pak nakonec pravdu, dostanou nejprve ten posměch.
Ono zpětně je to vždycky jednoduchý. Zpětně se vždycky díváme se znalostí současnosti a málo si uvědomujeme, že tehdy měli v tý budoucnosti stejnej "void", jako máme tehdy my.
@Karasman (27.04.2026 08:14): koukám, že Demolition Man zraje v lidech jako víno.
Pamatuju si zcela jasně, že byl v modré barvě, tudíž měl přesně 70 % na čsfd, ale tak, aby byl modrej (takže třeba 69.8). Už tehdy jsem mu dával 5 hvězd. Teď už má 79 %, takže těch mých 5 hvězd už není ničím extra.
Pamatuju si to, protože jsem si docela úzkostlivě všímal toho, že mám hodně málo věcí, které jsou v modré barvě, kterým bych dával 5 hvězd. Většina z nich taky v té modré být přestala (lidi si uvědomili kvalitu :D).
Anebo jsem je třeba i spoluovlivnil, proč se toho bát :)

a jako rozdíl mezi 70 a 79 je za mě propastný v tom, jak to jako předevnímám, jak dobrý ten film asi má být...
@Bellerofontes (27.04.2026 06:55): a zrovna Hardware jsem viděl taky, před pár dny, a ten zrovna tolik nedocením. Měl taky supr grungy atmosféru/estetiku, ale scénář mě příliš často nudil. Dredd s Urbanem je ale super, tam souhlas.
@Paul (26.04.2026 23:48): Taky se mi to moc líbilo. Novější Dredd s útokem na věžák je neméně skvělý.

Doporučuju nezaspat Hardware z roku 90. Zvláštní film s pro režiséra typickou, hodně podivnou poetikou. Čuju v tom i přiznanou inspiraci pro předělávku System Shocku.
Viděn poprvé Judge Dredd se Stallonem. Celý život jsem to ignoroval kvůli nízkýmu čsfd hodnocení a taková chyba! Parádní kyberpunkový oldschool 90s béčko, charismatický postavy, scénář jenž sice není žádným veledílem, ale prostě a jednoduše funguje, skvělej vizuál a atmosféra, pár vtipnejch hlášek, mladá Diane Lane...a jako třešnička na konci song v titulcích od The Cure kterej jsem nikdy neslyšel a okamžitě si ho oblíbil. 8/10, ale na čsfd jsem dal 5* abych tam trochu vyvážil tu negativitu :)

90ky byly stejně nejlepší obdobý pro tyhle filmy. T2. Demolition Man. 5th Element. Judge Dredd. Matrix.
Z moderních filmů bych vedle těchto klasik dal Upgrade.
Konečně se i k nám do kin dostal kompletní sestřih Kill Bill: The Whole Bloody Affair

Vidět v kině znovu po víc než dvaceti letech tenhle Tarantinův opus magnum byl parádní zážitek, zvlášť v takto kompletní podobě - na skoro pět hodin to uteklo hrozně rychle. Jeden z nejlepších filmů jednadvacáteho století, jděte na to :)

K sestřihu samotnému - rozšířená anime scéna doplňuje důležitou pasáž, ale imho byla až zbytečně dlouhá, naopak v souboji s Crazy 88 jsem si všiml několika záběrů navíc a ty potěšily velmi (většinou gore detaily, pár záběrů s tím děckem které na konci nechá jít). Navíc je i useknutí druhé ruky Sophie, to je velmi fajn detail, a že odstranil ten cliffhanger s ní mi dává dost dobrý smysl - i když kolik lidí co se na tohle podívá Kill Bill ještě nikdy nevidělo aby to pro ně mělo nějaký význam? V druhé části jsem si mnoha změn nevšiml, jen odstranění Nevěstina monologu "I am gonna Kill Bill" - ten by se mi asi líbilo kdyby zachoval, a kdyby přidal i delší vystřiženou scénu s Billovým soubojem v Číně , byl by to fajn buildup k finále. Naopak ta scéna z nevěstince před finále... mám pocit že ta gradaci spíš ubližuje, ne že by ve filmu být neměla, ale v tomhle cutu by se myslím hodila víc jinde - mohl zamíchat s tou chronologií trochu víc, dát ji dřív, a setkání s Billem těsněji navázat hned za Budda a Elle Driver?

No a pak je tam i potitulková scéna z Fortnite... viděl jsem ji už dřív na youtube, no na youtube jako taková blbina dobrý, ale dát ji hned po filmu kdy ještě divák rozdýchává katarzi z toho opusu, to bylo hodně velký špatný. Lepší odejít z kina před ní :D
@MCZ (16.04.2026 19:21): První komentář... :(

Jinak (jak asi minimálně ti "terminally online" zaregistrovali) zajímavé téma z posledního týdnu po aplikaci "babel fish" na twitter (tj. aktivované automatické překlady) - konflikt mezi ruskou/brazilskou a japonskou komunitou ohledně pirátství (co se ČR týče, tak tohle téma už je asi "dávná" (uzavřená) minulost) anime/mangy.

Zajímavé (pro mě jako už vesměs nezúčastněného pozorovatele) zejména vidět to z pohledu japonských animátorů/grafiků/scénáristů apod., kteří často pracují na zakázku pro animační studio, které je opět na zakázku najaté produkční korporací - práce často za minimální mzdu, odbory neexistují, 12h a víc denně...
Tak dočetl jsem konečně pád Hyperionu. Před 10 lety jsem kolegovi říkal, že se chystám číst Hyperion. Je to šílené. Navzdory tomu, že jsem to četl takto extrémně roztrhaně, Pád Hyperionu jsem ještě jak vůl četl na čtečce jakousi verzi, kde byly samé chyby, asi vlivem nějakého zastaralého softu na převod textu (přitom knihu mám v knihovničce for fuck sake!). A finále Pádu jsem četl v asi 5minutových intervalech mezi tím, když jsem sám v horečkách běhal k synovi v horečkách a hodinu po dočtení jsme jeli na pohotovost.

No prostě velice podivuhodné podmínky a navzdory tomu musím říct, že to asi sesadilo z trůnu Temnou Věž jakožto TOP1 dílo obřích kataklysmických rozměrů. Hlavně proto, že v Temné Věži je finále sice super, ale stále tak trochu cheap.. Endymion ani nechci rozečítat protože mám pocit že musím vstřebat Hyperion.

Naprostý masterpiece a až trochu pročistím backlog rád se k tomu vrátím a dám si to v normálních podmínkách, ne na poli 10 let.

Tak, a teď dočíst drobečka Tom's Crossing.
@Dan9K (12.04.2026 09:46): Jj, wikipedia je v tohle směru strašné zlo :-D Pro mě (tedy kromě toho, že to je zajímavé téma) je to hlavně dobrá připomínka, jak málo toho vlastně stále víme (a že pár tisíc let je tak strašně krátká doba).

Ad kultura - a wikipedia - o válkách wikipedia editorů by se taky mohly začít točit filmy :))

Jinak když mluvíme o válkách - nemůžu odolat - Explosive Media a jejich lego propaganda jsou zatím asi z mediálního pohledu nejzajímavější letošní události...
@7c (11.04.2026 18:13): teď jsem kvůli tobě propadl strašnému wikipedia freefallu.
Velmi podnětné a divím se, že jsem o tom pořádně neslyšel.
Možná když bych viděl seriál Westworld, který je tím prý dost inspirován.

Mám k tomu asi podobný přístup jako Richard Dawkins. Buď je to úplná břečka, anebo je to naprosto geniální vysvětlení skoro všeho. Nic mezi tím.
Otázka, jestli to nepatří spíš do vědy? Ale zajímavé téma (za mě klasické TIL):

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicameral_mentality - hodně stručně hypotéza, že zhruba před koncem doby bronzové (resp. před cca 3000 lety) lidská mysl fungovala na bázi oddělených mozkových hemisfér

které mi připomenulo hned dva autory:

Megan Whalen Turner - fantasy série The Queen's Thief/Attolia (zasazením a podáním bohů)
Stanisław Lem - Mír na Zemi (oddělené hemisféry)
Cabrini (2024) - překvapivě neskutečně aktuální (nastává čas katolické USA?). "The point of power is always in the present moment." :-)
Tak jsem byl taky na Project Hail Mary a doporučuju.

A jestli máte holku, tak rozhodně doporučuju s holkou :-)

ale je super, že se to bude líbit i chlapům myslím, takže ideální scífko na rande.
@Gordon (29.03.2026 03:14): ono se to děje i u věcí jako jsou vynálezy (hromosvod), nebo i hudba (dodekafonii vymysleli prý tři různí lidé nezávisle na sobě, ale přiřkli to tomu nejznámějšímu, Schönbergovi)

Holt to kolektivní (ne)vědomí je ještě možná podceněné.
A nebo nápady nepřicházejí ze vzduchoprázdna a když se stanou příhodné okolnosti, holt má ten samý nápad víc lidí. I přestože ty okolnosti nejsou vždycky zřejmé
@AlieN (28.03.2026 11:37): U AE jsou i nějaké další díly, ale o těch jsem po přečtení první knihy ani neuvažoval.

Ad Expanse - těžko říct - z literárního hlediska mi přišla nezajímavá (je možné, že se v dalších dílech zlepší). Co se světa a příběhu týče, tak to je určitě ta nejlepší (možná jediná dobrá) část, postavy jsou bohužel slabší (ale alespoň většinou nesympatické - u toho si nicméně nejsem jistý, jestli je to autorův záměr). Také jsem měl dost silný pocit, že autoři Expanse četli stejné sf novely a hráli stejné sf hry, jako já (tj. poznával jsem hodně známých témat/zápletek) - což může být plus i mínus (pro mě spíš mínus).
Někdy to pořadí bývá matoucí :-)

To znáte třeba to, že Denis postrach okolí (resp. Dennis the Menace) vznikl na dvou různých místech světa (USA, UK), v mozku dvou různých lidí, zcela nezávisle na sobě z různých příčin?

A úplně ve stejný den...12. března 1951.

Prostě celou historii lidstva se lidstvo obešlo bez Denise postrachu okolí, ale pak prostě svět uznal za vhodné v ten samý den mít hned dva.
@7c (28.03.2026 11:08): Já si Expanse chci přečíst hlavně proto že ty knihy nebyly adaptované všechny, pokračování příběhu. Ale díky za varování.
A Altered Carbon... no první série fantastická, ale vzpomínky na absolutně zmršenou druhou doteď bolí, tam si nedovedu naopak představit že předloha by mohla být horší.
@AlieN (28.03.2026 00:27): Ad Expanse - seriál jsem neviděl, ale knihy jsou IMO hodně slabé, tj. nikomu bych je nedoporučoval. To samé za mě Altered Carbon - tam si nedokážu představit, že by adaptace mohla být horší, než předloha (ani kdyby to točil Uwe Boll).

V žánru není nezvyklé, že je adaptace lepší, než předloha (i když často spíš u povídek - kde to je i tím, že se téma dá více rozvést - koneckonců, povídky jsou poměrně často i výchozím bodem pro autorův pozdější román) - už proto, že 90% sf/fantasy je odpad nebo "krmná" literatura (či jak to nazvat) - kde nápad/gimmick táhne celé dílo a literární kvality/forma mohou být vedlejší (resp. jsou tolerovatelné, protože priorita/"fokus" jsou jinde).

Klasické příklady jsou za mě Honor Harrington série (co se kolem toho vytvořilo za fandom, "přitom taková blbost", abych citoval) a The Malazan Book of the Fallen - ve kterých je prioritou svět (a nápady/mytologie) a postavy jsou v nejlepším případě na vedlejší koleji, ale hlavně karikatury/autorovi miláčci (které nezabil)/postavy na šachovnici.

Jsem zvědavý, jak dopadnou plánované adaptace novel Brandona Sandersona - tak je IMO taky potenciál, protože zajímavé nápady se kombinují s poměrně chudou prózou (což tedy není pro každého automaticky negativum).
@Gordon (28.03.2026 04:03): Duna je okopčený Lawrence z Arábie zhruba stejně jako půvdní Star Wars jsou okopčená válka ve Vietnamu :)
Herbert postavil své dílo na reáliích Arabského světa, náboženských mýtech, Britské propagandě, a Lawrencových memoárech i s tím jak on sám se bral za "falešného spasitele", a rozvinul to do své vlastní vize. Dunu začal psát dávno před tím než začal o Lawrencovi vznikat i Leanův film (taktéž skvělý, samozřejmě), který nakonec vyšel rok před knihou.
@Dan9K (27.03.2026 22:36): Tak oni už udělali, ROP za lidovou miliardu dolarů, kde už v prologu popletou mapu a poté následuje mučení v podobě writingu na úrovně slovní úlohy ze čtvrté třídy nebo watpadu.

@AlieN (27.03.2026 23:15): Problém hobita byl v tom, že se snažily na něj naroubovat LOTR filmovou nostalgii. přesto, že se jedná o knížku pro (nejen) děti. A navíc natáčení bylo hektické a stresující, protože se na vše strašně tlačilo "ze shora".
Duna je hlavně okopčený Lawrence z Arábie. :)

Jinak mě se asi také nejvíce líbí první film a vlastně i kniha z LOTR trilogie.
@AlieN (28.03.2026 00:27): o tom filmu jsem už slyšel, a taky to, že je o něm lepší nevědět vůbec nic, co už se mi teda nepovedlo (jestli je to to, co myslím)
jinak já mám problém už s realismem Marťana :-) Ten film byl zvláštní, že některé věci hrotil jak v Odysee (umělá gravitace), aby pak na samotném Marsu sekali jednu kravinu za druhou. Ale mám ten film rád, a nikdy nezapomenu, jak si Ricky Gervais užíval na Glóbech, že to bylo v rámci kategorie komedie/muzikál. Hilarious comedy The Martian :-)


dobře, nebudu tedy zbytečně měnit názor :-)
@Dan9K (28.03.2026 00:09): "no, na ty jsem nějak zapomněl "
Šťastný to člověk! :D

Já to tak mám třeba u spousty adaptací P. K. Dicka. A že mám jeho knihy fakt hodně rád a četl jsem jich spoustu dřív než jsem si zamiloval jejich filmové adaptace. Ale filmy Blade Runner, Total Recall, Minority Report a pár dalších jsou prostě top, a to adaptují jen hodně volně. Jen Scanner Darkly je knize velmi věrná (a skvělé je obojí, film i kniha).
Třeba u takového Kmotra si už úplně nevzpomenu jestli jsem dal dřív knihu nebo film. Ale boží je opět obojí.
A aktuálně je zajímavé Project Hail Mary - film mě bavil jako docela komediální buddy movie o záchraně světa která si s realismem tak trochu vytírá prdel (ve srovnání s předchozím Marťanem), knihu jsem nečetl. Z diskuzí s lidmi kteří ji ale četli mi vypadlo že by mě vlastně asi docela zajímala, a že je zřejmě lepší v mnoha ohledech které film dost ostentativně ignoruje... ale nejspíš zase horší v těch které mě na něm nejvíc bavily.
(eh, to mi připomíná že jsem už před delší dobou koupil Anihilaci a Expanse - film a seriál zbožňuji, ke knihám se ne a ne dostat... a vzhledem k tomu že jsem se teď pustil do Pratchettovek to ještě potrvá)

Jo a Společenstvo je nejlepší, úplně jednoznačně :)
@AlieN (27.03.2026 23:15): no, na ty jsem nějak zapomněl :-)

mám to určitě stejně. Problém je, že málokdy jsou tvůrci filmu geniálnější než spisovatel.
Ještě se mi tedy nikdy nepovedlo to, že bych nejdříve četl knihu, měl ji rád (anebo ne, ono je to vlastně jedno), a pak si ještě více zamiloval film. Možná jen smůla. Mám to výhradně opačně, když jsem viděl film dřív. A pak se mi samozřejmě ale do knihy dvakrát nechce. Ale jsem schopen si to užít mnohem víc. Takhle jsem si třeba dal Pottera až po tom, co jsem viděl Xkrát všechny filmy a bylo to super. V podstatě takové DLC rozšíření se spoutou nových informací :-)
Proto se vlastně nevyhýbám tomu vidět film dříve než knihu, protože skvělých filmů je podle mě méně než skvělých knih a přečtením knihy se obávám zbavuji 100% zážitku z filmu :-)

a kdoví, možná je to nakonec ten důvod, proč mám daleko raději Společenstvo prstenu (film i knihu), než zbylé díly. Já si teda jako myslím, že je jednoznačně nejlepší, ale možná je to nakonec tím, že jsem viděl tehdy nejprve film. Na základě toho jsem přečetl trilogii a až poté jsem viděl druhý a třetí díl a ty se mi líbily mnohem méně.
@Dan9K (27.03.2026 22:36): Jak "kdyby"? Máme přece Rings of Power :D

A neřekl bych že to co píšeš platí nějak obecně, spíš je to specifické na konkrétně Jacksonovu trilogii protože on se většinou předlohy drží až fanaticky, snažil se o co největší věrnost a knihy tahal po place jako bibli na kterou se permanentně obracel - ale zato v pár momentech od ní pro dobro filmového vyprávění totálně uhnul což v kontrastu o to víc vynikne.

Zato když ten samý Jackson točil Hobita, bral ho jen jako náčrt který překreslil a přimaloval spoustu ozdob navíc aby vyplnil stopáž. V některých ohledech dokonce i k lepšímu (imho). A nemyslím že by hlavní výčitka od lidí na něj za to byla že se nedrží stoprocentně předlohy (už proto že ta kniha by, ehm, měla v otisku jedna k jedné své vlastní velmi evidentní problémy), ale proto že to prostě nebyly úplně povedené filmy (zvlášť v kontrastu s jeho LotR trilogií... asi nikdy mě to nepřestane mrzet, ta uspěchaná produkce, protože některé momenty jsou nezapomenutelné a ukazují že potenciál tu prostě byl).

No ale možná je to jen mé osobní vnímání, třeba to jiní mají jinak - mě totiž nevadí změny v adaptacích proti předlohám když výsledek funguje, ani při adaptacích knih mých nejmilovanějších, jako Duna (a dílo Herberta je samozřejmě mnohem lepší a důležitější než dílo Tolkiena - ano tohle je kopec na kterém jsem odhodlán zemřít).
Villeneuvovy Duny, resp dvojka a evidentně i trojka, od předloh v mnoha ohledech dost zásadně uhly, vypráví příběh s důrazem na dost jiné aspekty než autor knihy, zatímco mnoho jeho příběhových liní brutálně sesekal - ale filmy fungují skvěle a tak je mám také velmi rád.
Mně přijde, že Tolkien je hrozně ctěnej. Právě se na tom ukazuje to, že ty minimální změny, které Jackson udělal, vytvořily takové halo. Přitom je to úplně normální ve filmových adaptacích. Většinou uhnou mnohem víc a dělají větší změny. Ale v LOTRovi to bylo vždycky zásadní téma, i když je to vlastně dost věrný.
Proto mi přijde, že Tolkien nepotřebuje nějakou zásadní ochranu, protože ji má tak nějak skoro nejvíc ze všech automaticky. Už na základce jsem okolo něj vnímal u některých spolužáků takovou aureolu zbožtění a nedovolil jsem si říct křivého slova.

Když udělaj Kingovi Temnou věž, tak tam není kámen na kameni, taky to byl akorát průšvih.
Kdyby něco takovýho udělali Pánovi prstenů, tak je to skandál olbřímích rozměrů :-)
@Niktorius (27.03.2026 19:01): "... souboje s nimi nikdy netrpí typickou nemocí moderních blockbusterů, v nichž akce brzo unavuje, protože v ní na ničem nezáleží." Toto podepisuju!
Povedený článek, díky za něj :)

Hodně by mě zajímalo, jak by ty hry vypadaly, kdyby do nich mohl mluvit sám Tolkien. Ten chtěl mít v případných filmových adaptacích vždy poslední slovo... mám takové podezření, že by ty hry moc zábavné nebyly, resp. by spíš Tolkien převedení svého díla do her zakázal :D
Kurník. Dokopal jsem si k vytvoření sestřihového videa za posledních asi 15 let - průřez animáky z mý blu ray sbírky .-) a tak trochu povzdechnutí, že kanály co čučí na filmy se těm na který by mě zajímala jejich reakce tak nějak instinktivně vyhýbají (protože je buď neznají, nebo je neznají buď).
@AlieN (17.03.2026 17:05): byl jsem na těch krátkých oscarových filmech v Oku a za mě výborná přehlídka. Není tam špatný film pro mě, maximálně je mi třeba něco trochu víc nesympatické.

 Dvě osoby vyměňující si sliny je za mě takřka geniální záležitost. Krásně poukazuje na to, jak si v různých kulturách vytváříme absurdní arbitrární pravidla, která jsou ale absurdní jen zvenčí. Když se v tom člověk narodí a žije, tak málokomu dojde, co dodržujeme za kraviny :-)
rozhodně to není pro každého, ale pro toho správného je to skvost.
Viděn Spasitel a dobré. Knihu jsem zapíchl v půlce protože mi přišlo, že Rocky ten děj odklonil směrem, na který jsem v tu chvíli neměl náladu.

Ve výsledku ale díky filmu aspoň vím kam směřovali a možná jsem to mohl vydržet. Tak jsem aspoň moc rád za ten film.

A co mám dítě tak mě rozslzí každá blbost.. :-D hrozné.
@M.a.t.t. (20.03.2026 14:44): Já bych s tím tak úplně nepředbíhal a hlavně nesoudil jen podle předlohy, protože film se od ní má dost zásadně lišit - a má v něm být vidět i dost ze samotného džihádu, odehrávat se snad víc v "mezeře" mezi knihami. A samozřejmě hodně jiné bude i směřování Chani a rozkol s Paulem, jak s tím začala už dvojka.

Villeneuve sám řekl:
"it will be a very different film, a very different Dune movie, have a different tone with a different rhythm, a different pace. If the first movie was more of a contemplation about a boy discovering a new world, and the second one is a war, then this one is a thriller. It’s more action-packed and more dense, more muscular than the other two films." 

A jasně, taky bych si ze všeho nejdřív přál aby to vydělalo půldruhé miliardy a Dennis si řekl "no ok, tak teď si střihnu tu Nuclear War a Setkání s Rámou, a pak přijdu s další Dune trilogí o Letovi" :D
Ten release date bude ale problematický, když na něm teď s tímhle trailerem přitvrdili. Trochu jsem čekal že uhnou a posunou to... aby jim to na box office neublížilo :/
@Tulareanus (17.03.2026 18:29): Tiež z toho traileru nie som tak nadšený ako väčšina, hoci dobrý film to bude určite. Mám však trochu problém sa na to tešiť ako na veľké epické "vyvrcholenie trilógie" nakoľko viem, že to lepšie nás vlastne ešte len čaká. Keď si totiž spomeniem na tú staršiu minisériu Deti Duny, zďaleka najmenej ma na nej bavila prvá časť, ktorá podobne ako tretí film adaptovala Mesiáša Duny. Taktiež si ani nemyslím, že by boli recenzie a celkové prijatie lepšie než v prípade druhého filmu.
Tak možná lidi nechtějí hrát za nesympatické psychopaty. I když je teda volí a nejpopulárnější je GTA ehm.

Psát postavy pro knihy a seriály je trochu jiná soutěž něž je psát než pro hry. Dobře napsaná uvěřitelnou postava neznamená dobrá postava ve hře. Pokud má hrát nějakou roli v motivaci za ní hrát, nebo aby hráči na ní záleželo, nebo se ji naopak snažil pomstít tak jsou to trochu jiné nároky. Typický příklad, kde to často hapruje jsou sympatičtí solitéři, kterým je všechno jedno a někdy je ten rozpor, co by dělali jako postavy a co je hra nutí dělat dost bolestivý. Další věcí je, že hry málokdy mají prostor pro takové vykreslení, právě ty příklady příklady typu imperátora nebo hledání ztracené víry vycházejí z opravdu dlouhodobé zkušenosti postavy jinak z toho jsou další šablony a archetypy.

A alternativní morální systémy typu dualismu, kdy principy dobra a zla se navzájem doplňují a potřebují to jsou takový obrovský nároky najít potom nějaký smysl a motivaci. O to víc se to potom točí po osobních vztazích.
@Tulareanus (18.03.2026 20:15): ... jo, tak ono je jasné, že někdo to "koření" musel potkat. Jen bych čekal spíš hašiš.

Souhlas, v podstatě jsem tam taky mířil. Jen k tomu poslednímu takový podotek, že tohle je přece ultimátní důvod hrát hry, dělat divadlo, nebo třeba cosplay - mít možnost prožít něco jiné. A uvědomění, že abych to ve hře mohl zažívat, je třeba aby někdo tu negativní path do hry vymyslel je už jen malý krůček - no právě asi tak malý, až je těžko postřehnutelný. Což mi připomíná, že jsem furt ještě neodehral Tyranny :D
@Kunick (18.03.2026 20:03): Tak pokiaľ viem, tak Herbert mal rád aj filozofiu a tuším aj lysohlávky. :)

A k tým videohrám, podľa mňa to veľakrát nemusí byť ani nejaký appeasement, skôr 1. do hry dávajú svoje aktuálne politicko-filozofické presvedčenie alebo 2. nevedia sa vymaniť z toho vnímania sveta svojou optikou alebo optikou svojej kultúry. 3. alebo si myslia, že by to bolo pre recipienta príliš exotické a nevedel by sa s tým stotožniť na úrovni, že by mu to vôbec prišlo zaujímavé, lebo by to bolo pre neho neuchopiteľné. Veď práve z takýchto dôvodov sa ľudia utiekajú ku klišé a gýču, keď chcú ľahko identifikovať miesto toho, aby boli nútení spoľahnúť sa na seba v tom, ako zaujmú stanovisko.

Mi to pripomína aj niečo ďalšie s čím som sa viackrát stretol IRL, ale aj na DH, čo sa týka hier, seriálov alebo kníh - ľudia dávali = medzi "kladná/sympatická postava" a "dobre napísaná postava", pričom, keď som o nejakých postavách tvrdil, že sú to fakt výborne napísané postavy, tak boli v rozpakoch, či to myslím vážne, lebo tá postava nebola vôbec kladná. Pre mňa sú typické príklady Durance z Pillars of Eternity alebo Tywin Lannister z Game of Thrones (ktorý bol aj bravúrne zahraný).

Tým chcem vlastne povedať, to, že dnes mám pocit, že je aj problém pre ľudí rozlišovať práve na základe vyššie napísaného to, čo je posolstvom autora alebo jeho názorom a čo je len vykreslením narácie a myšlienok z jeho predstavivosti. Napríklad ak mám v príbehu otrokárov a otroctvo a distingvované správanie "posh" otrokárov, tak to automaticky predsa neznamená, že to schvaľujem alebo, že za tým vystupovaním je niečo, s čím sa morálne stotožňujem.