@AlieN (08.05.2026 18:27): mně na to filmu vlastně nakonec taky vadilo něco, co bylo asi záměrem. Bylo to tak feel good, že bylo jasný, že ze strany šutru nehrozí žádné nebepečí nebo aspoň něco... V situacích, kdy od někoho, od koho čekám nepřátelské jednání, přichází s přátelským jednáním, jsem obvykle napnutý jako struna, kdy se to posere (exceluje v tom Příběh služebnice). Ale tady jsem byl naprosto v klidu a věděl jsem, že se nic nestane.
Kultura
@Dan9K (08.05.2026 17:35): Tak u Blair Witch je u tebe zásadní a jediná podstatná informace že ti bylo devět :D
Pak věřím že překvapení dobrý, ale pro kohokoli nad třináct už "je to o čarodějnici" automaticky znamená "je to vycucané z prstu" a pak je už úplně jedno jestli ten film zná a nebo o něm neví nic krom názvu.
Naopak mi to připomíná jak jsem nedávno viděl Witch od Eggerse - a já Eggerse miluju, všechny jeho pozdější filmy jsou boží - ale tady jsem si celou dobu říkal že je to nějak divně debilní, atmosféra sice fajn, ale postavy se chovají jako dementi, příběh i na duchařinu nedává smysl, události dost random, finále vyloženě cringe - a až jako dovětek před titulky tam bylo sděleno že šlo o co nejvěrnější ztvárnění starých zápisů tehdejších legend. Což je dost zásadní informace o inherentně "nespolehlivém vypravěči" která mění vnímání filmu a do značné míry vysvětluje věci které mi na něm vadily. Tohle absolutně mělo zaznít už na jeho začátku.
Ad Hail Mary - už tak mi vadilo že to nejzásadnější, odhalení záhady Tau Ceti a vyřešení záchrany světa, se tam sfoukne prakticky během okamžiku a bez nejmenšího problému. Což je fakticky fail filmu, ne překvapivý zvrat (v knize je to afaik komplikovanější). Ale tuhle výhradu u mě tupilo že jsem věděl že těžiště filmu je jinde.
Pak věřím že překvapení dobrý, ale pro kohokoli nad třináct už "je to o čarodějnici" automaticky znamená "je to vycucané z prstu" a pak je už úplně jedno jestli ten film zná a nebo o něm neví nic krom názvu.
Naopak mi to připomíná jak jsem nedávno viděl Witch od Eggerse - a já Eggerse miluju, všechny jeho pozdější filmy jsou boží - ale tady jsem si celou dobu říkal že je to nějak divně debilní, atmosféra sice fajn, ale postavy se chovají jako dementi, příběh i na duchařinu nedává smysl, události dost random, finále vyloženě cringe - a až jako dovětek před titulky tam bylo sděleno že šlo o co nejvěrnější ztvárnění starých zápisů tehdejších legend. Což je dost zásadní informace o inherentně "nespolehlivém vypravěči" která mění vnímání filmu a do značné míry vysvětluje věci které mi na něm vadily. Tohle absolutně mělo zaznít už na jeho začátku.
Ad Hail Mary - už tak mi vadilo že to nejzásadnější, odhalení záhady Tau Ceti a vyřešení záchrany světa, se tam sfoukne prakticky během okamžiku a bez nejmenšího problému. Což je fakticky fail filmu, ne překvapivý zvrat (v knize je to afaik komplikovanější). Ale tuhle výhradu u mě tupilo že jsem věděl že těžiště filmu je jinde.
@AlieN (08.05.2026 07:16): Za mě je to zásadní zvrat tím, že mění celý žánr, celé divácké očekávání, celou mechaniku toho, co tě má zajímat atd.
Jaký větší zvrat bys chtěl? A navíc potvrzuješ vlastně moje slova o tom, že jsou dneska lidi neochotní jít na film bez vědomí toho, do čeho vlastně jdou. Taks nedostal, cos chtěl. Dostaneš to třeba jindy.
Já jsem takhle byl jako malej Xkrát překvapenej, že jsem dostal úplně něco jinýho, než jsem čekal. Tehdy to bylo snadný, bez internetu.
A šlo vždycky o to, že jsem to o těch filmech vůbec netušil. Filmy jako Matrix, V kůži Johna Malkoviche, Eyes Wide Shut, nebo právě Blair Witch jsou filmy, které mě nejvíc sejmuly tím, že mi v průběhu prvního sledování filmu naprosto změnily náhled na to, co jsem si myslel, že budou a způsobily mi tím vlastně úplnou katarzi. A přijde mi škoda o to přijít :-)
U Blair Witch je nutný vidět ji jako desetiletej náhodou v televizi a myslet si, že je to real dokument, nebo když máš vychytralého staršího sourozence, kterej ti ten film uvede, jak se patří.
Prostřední, ještě snesitelná, fáze je, když sice víš, že je to jako film, ale máš pocit, že je to aspoň o nějaké "skutečné", mnoho set let trvající, záhadě i čarodějnici, a že na to možná něco je.
Když víš, že koukáš na normální fiktivní film, kde si všechnu legendu vycucali autoři z prstu, v tu chvíli na to už v podstatě nemusíš koukat, protože dostaneš hodinu a půl dlouhý nic v kvalitě záběrů z dovolené z 90. let.
Ten stav na tabula rasa je dneska skoro nedosažitelný.
Pokusil jsme se o něj nedávno u partnerky, ale bohužel bez mého vědomí projela chvíli po začátku film přes google nebo čsfd a zjistila pravdu. Stejně jsme to pak dali, a myslím, že se mi na tom právě podařilo demonstrovat, jak je vlastně strašně důležitý k určitejm filmům přistoupit správně a ve správný čas.
No zrovna má estetiku na škole, tak jsem přispěl k výuce :D
Jaký větší zvrat bys chtěl? A navíc potvrzuješ vlastně moje slova o tom, že jsou dneska lidi neochotní jít na film bez vědomí toho, do čeho vlastně jdou. Taks nedostal, cos chtěl. Dostaneš to třeba jindy.
Já jsem takhle byl jako malej Xkrát překvapenej, že jsem dostal úplně něco jinýho, než jsem čekal. Tehdy to bylo snadný, bez internetu.
A šlo vždycky o to, že jsem to o těch filmech vůbec netušil. Filmy jako Matrix, V kůži Johna Malkoviche, Eyes Wide Shut, nebo právě Blair Witch jsou filmy, které mě nejvíc sejmuly tím, že mi v průběhu prvního sledování filmu naprosto změnily náhled na to, co jsem si myslel, že budou a způsobily mi tím vlastně úplnou katarzi. A přijde mi škoda o to přijít :-)
U Blair Witch je nutný vidět ji jako desetiletej náhodou v televizi a myslet si, že je to real dokument, nebo když máš vychytralého staršího sourozence, kterej ti ten film uvede, jak se patří.
Prostřední, ještě snesitelná, fáze je, když sice víš, že je to jako film, ale máš pocit, že je to aspoň o nějaké "skutečné", mnoho set let trvající, záhadě i čarodějnici, a že na to možná něco je.
Když víš, že koukáš na normální fiktivní film, kde si všechnu legendu vycucali autoři z prstu, v tu chvíli na to už v podstatě nemusíš koukat, protože dostaneš hodinu a půl dlouhý nic v kvalitě záběrů z dovolené z 90. let.
Ten stav na tabula rasa je dneska skoro nedosažitelný.
Pokusil jsme se o něj nedávno u partnerky, ale bohužel bez mého vědomí projela chvíli po začátku film přes google nebo čsfd a zjistila pravdu. Stejně jsme to pak dali, a myslím, že se mi na tom právě podařilo demonstrovat, jak je vlastně strašně důležitý k určitejm filmům přistoupit správně a ve správný čas.
No zrovna má estetiku na škole, tak jsem přispěl k výuce :D
@Dan9K (07.05.2026 23:30): Spasitele trailer doslova zachránil (a jeho tržby tomu odpovídají), kdybych já se těšil na čisté hard sci-fi o záchraně světa a pak zjistil že tam většinu času neschopný jouda šaškuje s nějakým šutrem tak jsem dost nasraný :D
Pro ten film to není nijak zásadní "zvrat", není u něj žádný problém vědět to předem. Asi na rozdíl od té Blair Witch? Nevím s jakými očekáváními na tu kdo šel, za mě je ten film nadhodnocená nuda a jeho kultovnost jsem nikdy nepochopil.
A s trailery to máš těžké, když já je miluji i jako samostatnou formu umění, koukám na ně skoro u všeho včetně filmů které mě vůbec nezajímají, ostatně proto jsem taky už před mnoha a mnoha lety začal chodit na trailerzone :)
Ale bylo pár filmů u kterých jsem se jim vyloženě vyhýbal.
Pro ten film to není nijak zásadní "zvrat", není u něj žádný problém vědět to předem. Asi na rozdíl od té Blair Witch? Nevím s jakými očekáváními na tu kdo šel, za mě je ten film nadhodnocená nuda a jeho kultovnost jsem nikdy nepochopil.
A s trailery to máš těžké, když já je miluji i jako samostatnou formu umění, koukám na ně skoro u všeho včetně filmů které mě vůbec nezajímají, ostatně proto jsem taky už před mnoha a mnoha lety začal chodit na trailerzone :)
Ale bylo pár filmů u kterých jsem se jim vyloženě vyhýbal.
@AlieN (07.05.2026 19:23): mně přijde vlastně trošku smutný, jak lidi nechtějí být filmem překvapený, do té míry, že neví úplně na co jdou.
Pro mě je právě velká kvalita toho filmu právě v tom, jak úžasně klame tělem a s divákem si hraje. Ale jakoby to dneska už nikdo nechtěl. Všichni potřebují být dopředu jasně připravení na to, o jaký druh zážitku se bude jednat, ale to mi přijde skoro jako supermarket. Vždyť v minulosti právě tahle překvapení vytvořila kulty a něco, co pak měli lidi potřebu řešit, napadá mě třeba Blair Witch. Tam, když člověk dopředu ví, nemusí vůbec začínat koukat.
Pro mě je právě velká kvalita toho filmu právě v tom, jak úžasně klame tělem a s divákem si hraje. Ale jakoby to dneska už nikdo nechtěl. Všichni potřebují být dopředu jasně připravení na to, o jaký druh zážitku se bude jednat, ale to mi přijde skoro jako supermarket. Vždyť v minulosti právě tahle překvapení vytvořila kulty a něco, co pak měli lidi potřebu řešit, napadá mě třeba Blair Witch. Tam, když člověk dopředu ví, nemusí vůbec začínat koukat.
@Cobot (07.05.2026 08:59): je to podle mě právě o tom nastavení, které máš v sobě ty.
Často to řeším v souvislosti s hudbou a že to mám hrozně jinak než ostatní.
Ty jsi chtěl hard sci-fi. To je legitimní. Já taky miluju hard sci-fi a chtěl bych ho.
Ale je to právě o tom egu. Pojďme ho trochu víc vypnout během toho, co na sebe necháváme působit umění.
Pojďme míň chtít plnit naše sobecké požadavky a nechat se víc vtáhnout do světa toho konkrétního umělce. Nakonec je to pak taky sobecké, v tom dobrém slova smyslu, protože tím vlastně obohacujeme sami sebe.
Lidi strašně moc přicházejí o hloubku sdělení mnoha druhů umění jenom proto, že jim vadí nějaký konkrétní detail, přes který se nedokáží přenést, narážím na to pořád.
A je jinak super, že nekoukáš na ty trailery, trailer tenhle film zničil.
Často to řeším v souvislosti s hudbou a že to mám hrozně jinak než ostatní.
Ty jsi chtěl hard sci-fi. To je legitimní. Já taky miluju hard sci-fi a chtěl bych ho.
Ale je to právě o tom egu. Pojďme ho trochu víc vypnout během toho, co na sebe necháváme působit umění.
Pojďme míň chtít plnit naše sobecké požadavky a nechat se víc vtáhnout do světa toho konkrétního umělce. Nakonec je to pak taky sobecké, v tom dobrém slova smyslu, protože tím vlastně obohacujeme sami sebe.
Lidi strašně moc přicházejí o hloubku sdělení mnoha druhů umění jenom proto, že jim vadí nějaký konkrétní detail, přes který se nedokáží přenést, narážím na to pořád.
A je jinak super, že nekoukáš na ty trailery, trailer tenhle film zničil.
@Paul (07.05.2026 15:52): Já od filmu čekal trochu víc věrnosti realitě po vzoru Marťana, i když to že půjde hlavně o buddy movie s mimozemšťanem jsem naštěstí z trailerů věděl - takže jsem tak z filmu byl v určitých ohledech zklamaný (ale jako sf buddy movie pořád moc fajn). Až později jsem po rozhovorech se čtenáři i sledování rozhovorů které dál sám autor viděl že se z knihy fakt hodně zkracovalo (za což může i ten autor z pozice producenta filmu), takže na stopáž delší minisérie by mi tu taky dávala smysl.
@Cobot (07.05.2026 08:59): je to scifi buddy comedy movie. Knížka je samozřejmě rozpracovanější. Co ve filmu trvá jednu větu, v knize je na pět stran. Ale to je holt limitace média, proto jsem psal, že jako miniseries by to mohlo být ještě lepší. Jako ilustraci knížky jsem si to ale užil náramně :)
@Zoltan (04.05.2026 20:37): Já se jaksi naučil zcela oddělovat autora, i napsané postavy, od toho co bych já očekával nebo mi bylo sympatické. Podle mě se to hodí a člověk se více soustředí na kvalitu textu a děj samotný.
Třeba takový 90210 si stěžoval na Raskolnikova že byl na zabití a vlastně knihu odložil ještě než ho mohla naplno pohltit. A to je škoda.
A R. Murakami by si určitě zasloužil další české vydání. Zvláště když vydána čtveřice byla myslím docela úspěšná komerčně i u čtenářů.
Třeba takový 90210 si stěžoval na Raskolnikova že byl na zabití a vlastně knihu odložil ještě než ho mohla naplno pohltit. A to je škoda.
A R. Murakami by si určitě zasloužil další české vydání. Zvláště když vydána čtveřice byla myslím docela úspěšná komerčně i u čtenářů.
@Cobot (07.05.2026 08:59): Já se o tom bavil s kámošem, co Spasitele četl a nakonec i viděl a on byl z filmu nadšenej, že to právěže vystihlo tu knížku, která taky není žádné hard scifi. Já viděl jen film a mně to přišlo fajn a vlastně mi to přišlo dost podobné i tomu Marťanovi, který je taky dost odlehčený.
@Strady (07.05.2026 09:48): Jednička sračka skutečně byla, tak snad dvojka je opravdu lepší. Ale víc se po trailerech těším na Street Fighter.
Včera jsem byl na Mortal Kombat II a odcházel jsem z IMAXu nadšený. Jednička je proti tomu úplná sračka. Lepší choreografie bojů, více krve, lepší humor. Krásný čtyři hvězdy. Jediný co, nejsou žádné ikonické skladby, nojo jednička dala moc vysokou laťku.
@Paul (06.05.2026 23:48): ja spasitele nečetl a šel jsem na nej pouze se zkusenosti přečtení Marťana a shlédnutí jeho filmové verze.
Čekal jsem hard sci-fi a dostal jsem Disney buddy movie pro děti. Pro mě tedy obrovské zklamání.
Chápu, že se to musi pro masy přežvíkat stejně jako Marťaň, ale tohle bylo fakt na hlavu. Ale jak říkám knihu jsem tentokrát nečetl. Na trailery cíleně nekoukám.
Čekal jsem hard sci-fi a dostal jsem Disney buddy movie pro děti. Pro mě tedy obrovské zklamání.
Chápu, že se to musi pro masy přežvíkat stejně jako Marťaň, ale tohle bylo fakt na hlavu. Ale jak říkám knihu jsem tentokrát nečetl. Na trailery cíleně nekoukám.
Konečně shlédnut Spasitel, poslední den co to ještě dávali v kinech..a naštěstí spokojenost, lépe to v rámci jednoho celovečeráku asi adaptovat nešlo, přitom z trailerů jsem byl skeptik. Tak čtyřdílná minisérie by sice mohla být ještě lepší, ale ta by zase nešla do kin. Každopádně za mě super, až mám chuť si to přečíst znovu.
@Drolin (04.05.2026 20:16): Skvělá komedie, takže by se mi to mohlo líbit :)
@Zero (04.05.2026 20:21): Něco dalšího od Rjú Murakamiho bych bral také, byť ne všechny jeho knihy se mi líbily.
A s Odepsaným souhlas, vidím to stejně. Za celou dobu čtení jsem se na něj nedokázal naladit, pochopit ho a ani ho respektovat. Vlastně jsem byl výrazně proti němu.
@Zero (04.05.2026 20:21): Něco dalšího od Rjú Murakamiho bych bral také, byť ne všechny jeho knihy se mi líbily.
A s Odepsaným souhlas, vidím to stejně. Za celou dobu čtení jsem se na něj nedokázal naladit, pochopit ho a ani ho respektovat. Vlastně jsem byl výrazně proti němu.
@Drolin (04.05.2026 19:23): Haruki Murakami je fajn, ale kdyby takhle vydal něco nového Rjú Murakami... Ale oba mám rád.
@Zoltan (04.05.2026 19:39): Jo, snad nikdy jsem neměl takovou chuť mrštit knihou o zeď jako u čtení Odepsaného. Ten protagonista byl absolutně příšerný sociopatický manipulativní hajzl, který ze sebe ještě dělal chudáčka. A vzhledem k tomu, že to je prý hodně autobiografické, mě to štvalo ještě o to víc.
@Zoltan (04.05.2026 19:39): Jo, snad nikdy jsem neměl takovou chuť mrštit knihou o zeď jako u čtení Odepsaného. Ten protagonista byl absolutně příšerný sociopatický manipulativní hajzl, který ze sebe ještě dělal chudáčka. A vzhledem k tomu, že to je prý hodně autobiografické, mě to štvalo ještě o to víc.
@Zoltan (04.05.2026 19:39): Pomalu šetřím :)). Dazaie jsem si docela oblíbil skrze sbírku Zapadající slunce ještě než se stal booktokem populární, ale deprimující je určitě.
Štafetu jsem nyní přečetl a bylo to pohodové čtení, něco např. v tomto stylu. Není to žádná velká literatura, ale neurazí jako právě ty kavární knihy :).
Štafetu jsem nyní přečetl a bylo to pohodové čtení, něco např. v tomto stylu. Není to žádná velká literatura, ale neurazí jako právě ty kavární knihy :).
@Drolin (04.05.2026 19:23): Na Murakamiho těšing největší! Divné obrázky vypadají také skvěle. Samozřejmě plánuji i ty lepší slopy s kočkami a kavárnami do sbírky, to musí být! Štafeta a Domov zlatem spravený vypadá taky nadějně.
Dazaie vynechám, ten člověk mě deprimuje a Odepsaný mě vlastně celou dobu štval.
Dazaie vynechám, ten člověk mě deprimuje a Odepsaný mě vlastně celou dobu štval.
V červnu vyjdou Divné obrázky. Zatím docela silný rok na japonské překlady, ještě máme,
Hrbačka
Štafeta
Zdvořilostní návštěva starého přítele
Domov zlatem spravený
Město a jeho nejisté zdi
a tradičně pár slopů s kočky a kavárny :)).
Hrbačka
Štafeta
Zdvořilostní návštěva starého přítele
Domov zlatem spravený
Město a jeho nejisté zdi
a tradičně pár slopů s kočky a kavárny :)).
@SilentWolf (30.04.2026 17:59): Máš na stříbrném podnose slovenské vydání, takže na co čekat (pokud vůbec vyjde) na to české? :))
Zrovna včera jsem kupoval Melanchóliu vzdoru, vyšlo také jen (zatím) u slovenského vydavatelství Brak.
Ale, hurá, v květnu znovu vyjde Satanské tango od Hostu. Nobelova cena dělá své.
Zrovna včera jsem kupoval Melanchóliu vzdoru, vyšlo také jen (zatím) u slovenského vydavatelství Brak.
Ale, hurá, v květnu znovu vyjde Satanské tango od Hostu. Nobelova cena dělá své.
@SilentWolf (30.04.2026 17:59): moje ex dělala překladatelku, a je zvykem, že autora si drží překladatel. Proto hledala právě ty nejzajímavější autory, kteří u nás vůbec nevyšli, aby právě měla toho svého autora, kterého si zase bude držet ona.
Anebo zase promluví vydavatel no, ale to se přetahujou třeba o ty známý. King, že jo, vycházel vždycky na Laseru, ale pak to převzala Beta a to ta snad drží doteď. No a ta vydání z Laseru byla vždycky taková čtivější. Ta Beta je taková suchopárnější.
Anebo zase promluví vydavatel no, ale to se přetahujou třeba o ty známý. King, že jo, vycházel vždycky na Laseru, ale pak to převzala Beta a to ta snad drží doteď. No a ta vydání z Laseru byla vždycky taková čtivější. Ta Beta je taková suchopárnější.
Dal jsem rewatch Perfect Blue a přebrousil jsem titulky. Je to perfektní film. Sám nevím, co je skutečnost (v tom filmu), a co není! Je to šílenej horor! Defakto tam bojuje zbytek osobnosti s koncepty toho čím si člověk myslí že je a ten boj prohrává. Ale v momentech ten film obrací celý koncept a dělá z zbytku osobnosti jen přetvářku. Masakr. Teoreticky vzato Mima nikdy nemusela existovat, jako Bruce Willis v šestém smyslu Celé to může být jen alegorie na kompletní ztrátu osobnosti Rumi, která vlastně bojuje o svůj život tím, že chce být někým jiným než sama sebou a prohraje. A tak to nejspíš bylo. Proboha - celé je to film o Rumi, holce co chtěla být hezká a zpívat a místo toho... se utopila v iluzi a vzala si život. Strašné.
@SilentWolf (30.04.2026 17:59): Je možné, že s příchodem "Babel fish" AI éry už začínají zavírat krám?
Resp. nevím, jaká je situace (popravdě moje rada by byla otravovat s dotazem na sociálních sítích Viktora Janiše :-D) - případně se podívat, jestli původní překladatelé jejích knih ještě pracují v oboru (často může překlad iniciovat i překladatel/ka) - viz článek o špatné situaci překladatelů u nás (a asi se to od té doby nezlepšilo).
Zatím jsem bral AI překlady jako čistý odpad, ale je pravda, že za posledního půl roku jsem nic nového nečetl - a půl roku je extrémně dlouhá doba, co se týče AI pokroku. A docela věřím tomu, že standardní AI překlad už je na úrovni (nebo lepší úrovni), než běžný amatérský překlad (mluvím teď o fantasy/xinxia/manhua). Nebo jsem si naopak ani nevšiml, že už čtu AI překlad (což je taky dost možné).
Čína v tomhle směru dost brutálně pokročila (a nemluvím jen o literatuře - kde je v podstatě jediná možnost buď znalost jazyka nebo AI překlad, protože mluvíme o desítkách miliónů novel) - jak si asi většina "terminally online" lidí všimla - čím dál větší množství čínských youtuberů, hlavně díky rozšíření techniky mezi širokou populaci (mobilní telefony, více účelové aplikace/platformy) a právě AI řešící překlady i hlasy (takže jazyk už není bariéra).
Jinak "Babel fish" érou myslím současné zavedení automatických překladů hlavně na Twitteru (a Youtube) - už zbývá vymyslet nějakou novou společnou aktivitu místo válek - navrhoval bych buď stavbu věže nebo starý dobrý "Human Instrumentality Project"...
Resp. nevím, jaká je situace (popravdě moje rada by byla otravovat s dotazem na sociálních sítích Viktora Janiše :-D) - případně se podívat, jestli původní překladatelé jejích knih ještě pracují v oboru (často může překlad iniciovat i překladatel/ka) - viz článek o špatné situaci překladatelů u nás (a asi se to od té doby nezlepšilo).
Zatím jsem bral AI překlady jako čistý odpad, ale je pravda, že za posledního půl roku jsem nic nového nečetl - a půl roku je extrémně dlouhá doba, co se týče AI pokroku. A docela věřím tomu, že standardní AI překlad už je na úrovni (nebo lepší úrovni), než běžný amatérský překlad (mluvím teď o fantasy/xinxia/manhua). Nebo jsem si naopak ani nevšiml, že už čtu AI překlad (což je taky dost možné).
Čína v tomhle směru dost brutálně pokročila (a nemluvím jen o literatuře - kde je v podstatě jediná možnost buď znalost jazyka nebo AI překlad, protože mluvíme o desítkách miliónů novel) - jak si asi většina "terminally online" lidí všimla - čím dál větší množství čínských youtuberů, hlavně díky rozšíření techniky mezi širokou populaci (mobilní telefony, více účelové aplikace/platformy) a právě AI řešící překlady i hlasy (takže jazyk už není bariéra).
Jinak "Babel fish" érou myslím současné zavedení automatických překladů hlavně na Twitteru (a Youtube) - už zbývá vymyslet nějakou novou společnou aktivitu místo válek - navrhoval bych buď stavbu věže nebo starý dobrý "Human Instrumentality Project"...
Teď jak zase trochu víc hrotím čtení, tak procházím různé reddity a často na mě vyskakuje kniha Our Share of Night od Mariany Enríquezové. Tak si říkám, super, HOST u nás vydal už její dvě knihy, tak je asi otázkou času kdy tato oceněná a z její tvorby nejlépe hodnocená kniha vyjde. Ale i tak pro jistotu zkusím napsat HOSTu abych si utvrdil tu domněnku.
A odpověď "ne, neplánujeme". Což mě dost zaskočilo.
Jak je tohle možné? Vidí někdo do této problematiky víc? Je možné že na tom dělá někdo jiný? Kde hledat takové informace? Já třeba ani nevím zda se kupují práva jen na knihy, nebo rovnou na celého autora.
Možná bych do toho šel i anglicky, ale po Tom's Crossing asi budu potřebovat od AJ odpočinek. :D
Hlavně že Slovensko už svůj překlad má. :D
A odpověď "ne, neplánujeme". Což mě dost zaskočilo.
Jak je tohle možné? Vidí někdo do této problematiky víc? Je možné že na tom dělá někdo jiný? Kde hledat takové informace? Já třeba ani nevím zda se kupují práva jen na knihy, nebo rovnou na celého autora.
Možná bych do toho šel i anglicky, ale po Tom's Crossing asi budu potřebovat od AJ odpočinek. :D
Hlavně že Slovensko už svůj překlad má. :D
@Karasman (27.04.2026 19:00): Bylo to moc pěkný, ale promiň, musíš už jít! :)
Mě vždycky zajímalo, co se stalo s okolním světem mimo L.A. Přece ta sociálně-kulturní revoluce se týkala jenom tohoto jednoho města, ne? Tak jaktože je ostatní nechali na pokoji a nepodnikali na ně loupeživé nájezdy apod.? :)
Mě vždycky zajímalo, co se stalo s okolním světem mimo L.A. Přece ta sociálně-kulturní revoluce se týkala jenom tohoto jednoho města, ne? Tak jaktože je ostatní nechali na pokoji a nepodnikali na ně loupeživé nájezdy apod.? :)
@Karasman (27.04.2026 19:00): jo, ale právě podle to mě není jen o hláškách, vůbec to není blbý.
@Dan9K (27.04.2026 15:52): Já DM miluju už od devadesátek, tam je tolik hlášek, který používám dodnes, že jen máloco to může překonat :-). Jeden z mála filmů, který mám rád s dabingem.
@Gordon (27.04.2026 16:50): právě, tehdy málokdo tušil, jak pravdivý ten film je. Všichni jsme viděli Návraty do budoucnosti, kraviny typu Pátý element, případně naopak vyloženě apokalypsy typu Matrix.
A většinou ty věci, který maj pak nakonec pravdu, dostanou nejprve ten posměch.
Ono zpětně je to vždycky jednoduchý. Zpětně se vždycky díváme se znalostí současnosti a málo si uvědomujeme, že tehdy měli v tý budoucnosti stejnej "void", jako máme tehdy my.
A většinou ty věci, který maj pak nakonec pravdu, dostanou nejprve ten posměch.
Ono zpětně je to vždycky jednoduchý. Zpětně se vždycky díváme se znalostí současnosti a málo si uvědomujeme, že tehdy měli v tý budoucnosti stejnej "void", jako máme tehdy my.
@Dan9K (27.04.2026 15:52): Demolition Man možná stoupá proto, jak se hezky naplnilo/ňuje jeho poselství.
@Karasman (27.04.2026 08:14): koukám, že Demolition Man zraje v lidech jako víno.
Pamatuju si zcela jasně, že byl v modré barvě, tudíž měl přesně 70 % na čsfd, ale tak, aby byl modrej (takže třeba 69.8). Už tehdy jsem mu dával 5 hvězd. Teď už má 79 %, takže těch mých 5 hvězd už není ničím extra.
Pamatuju si to, protože jsem si docela úzkostlivě všímal toho, že mám hodně málo věcí, které jsou v modré barvě, kterým bych dával 5 hvězd. Většina z nich taky v té modré být přestala (lidi si uvědomili kvalitu :D).
Anebo jsem je třeba i spoluovlivnil, proč se toho bát :)
a jako rozdíl mezi 70 a 79 je za mě propastný v tom, jak to jako předevnímám, jak dobrý ten film asi má být...
Pamatuju si zcela jasně, že byl v modré barvě, tudíž měl přesně 70 % na čsfd, ale tak, aby byl modrej (takže třeba 69.8). Už tehdy jsem mu dával 5 hvězd. Teď už má 79 %, takže těch mých 5 hvězd už není ničím extra.
Pamatuju si to, protože jsem si docela úzkostlivě všímal toho, že mám hodně málo věcí, které jsou v modré barvě, kterým bych dával 5 hvězd. Většina z nich taky v té modré být přestala (lidi si uvědomili kvalitu :D).
Anebo jsem je třeba i spoluovlivnil, proč se toho bát :)
a jako rozdíl mezi 70 a 79 je za mě propastný v tom, jak to jako předevnímám, jak dobrý ten film asi má být...
@Paul (26.04.2026 23:48): Některé filmy to na CSFD nemají lehké a proto je také velká chyba se jím řídit.
Zkus i gamesu.
Zkus i gamesu.
@Bellerofontes (27.04.2026 06:55): a zrovna Hardware jsem viděl taky, před pár dny, a ten zrovna tolik nedocením. Měl taky supr grungy atmosféru/estetiku, ale scénář mě příliš často nudil. Dredd s Urbanem je ale super, tam souhlas.
@Dan9K (27.04.2026 05:21): S tímhle se naprosto ztotožňuju!
@Paul (26.04.2026 23:48): Jj, Upgrade byl boží!
@Paul (26.04.2026 23:48): Jj, Upgrade byl boží!
@Paul (26.04.2026 23:48): Taky se mi to moc líbilo. Novější Dredd s útokem na věžák je neméně skvělý.
Doporučuju nezaspat Hardware z roku 90. Zvláštní film s pro režiséra typickou, hodně podivnou poetikou. Čuju v tom i přiznanou inspiraci pro předělávku System Shocku.
Doporučuju nezaspat Hardware z roku 90. Zvláštní film s pro režiséra typickou, hodně podivnou poetikou. Čuju v tom i přiznanou inspiraci pro předělávku System Shocku.
@Paul (26.04.2026 23:48): já třeba Demolition Man miluju, a Dredda jsem nemohl vystát. Na první pohled podobné, ale pro mě to bylo jako den a noc.
Viděn poprvé Judge Dredd se Stallonem. Celý život jsem to ignoroval kvůli nízkýmu čsfd hodnocení a taková chyba! Parádní kyberpunkový oldschool 90s béčko, charismatický postavy, scénář jenž sice není žádným veledílem, ale prostě a jednoduše funguje, skvělej vizuál a atmosféra, pár vtipnejch hlášek, mladá Diane Lane...a jako třešnička na konci song v titulcích od The Cure kterej jsem nikdy neslyšel a okamžitě si ho oblíbil. 8/10, ale na čsfd jsem dal 5* abych tam trochu vyvážil tu negativitu :)
90ky byly stejně nejlepší obdobý pro tyhle filmy. T2. Demolition Man. 5th Element. Judge Dredd. Matrix.
Z moderních filmů bych vedle těchto klasik dal Upgrade.
90ky byly stejně nejlepší obdobý pro tyhle filmy. T2. Demolition Man. 5th Element. Judge Dredd. Matrix.
Z moderních filmů bych vedle těchto klasik dal Upgrade.
Telefonní budka - krátký horror na youtube.
Seriál Laetitia na Canal+. 1. 5. 2026 to ale odstraní. Celkem mě to zaujalo.
Konečně se i k nám do kin dostal kompletní sestřih Kill Bill: The Whole Bloody Affair
Vidět v kině znovu po víc než dvaceti letech tenhle Tarantinův opus magnum byl parádní zážitek, zvlášť v takto kompletní podobě - na skoro pět hodin to uteklo hrozně rychle. Jeden z nejlepších filmů jednadvacáteho století, jděte na to :)
K sestřihu samotnému - rozšířená anime scéna doplňuje důležitou pasáž, ale imho byla až zbytečně dlouhá, naopak v souboji s Crazy 88 jsem si všiml několika záběrů navíc a ty potěšily velmi (většinou gore detaily, pár záběrů s tím děckem které na konci nechá jít). Navíc je i useknutí druhé ruky Sophie, to je velmi fajn detail, a že odstranil ten cliffhanger s ní mi dává dost dobrý smysl - i když kolik lidí co se na tohle podívá Kill Bill ještě nikdy nevidělo aby to pro ně mělo nějaký význam? V druhé části jsem si mnoha změn nevšiml, jen odstranění Nevěstina monologu "I am gonna Kill Bill" - ten by se mi asi líbilo kdyby zachoval, a kdyby přidal i delší vystřiženou scénu s Billovým soubojem v Číně , byl by to fajn buildup k finále. Naopak ta scéna z nevěstince před finále... mám pocit že ta gradaci spíš ubližuje, ne že by ve filmu být neměla, ale v tomhle cutu by se myslím hodila víc jinde - mohl zamíchat s tou chronologií trochu víc, dát ji dřív, a setkání s Billem těsněji navázat hned za Budda a Elle Driver?
No a pak je tam i potitulková scéna z Fortnite... viděl jsem ji už dřív na youtube, no na youtube jako taková blbina dobrý, ale dát ji hned po filmu kdy ještě divák rozdýchává katarzi z toho opusu, to bylo hodně velký špatný. Lepší odejít z kina před ní :D
Vidět v kině znovu po víc než dvaceti letech tenhle Tarantinův opus magnum byl parádní zážitek, zvlášť v takto kompletní podobě - na skoro pět hodin to uteklo hrozně rychle. Jeden z nejlepších filmů jednadvacáteho století, jděte na to :)
K sestřihu samotnému - rozšířená anime scéna doplňuje důležitou pasáž, ale imho byla až zbytečně dlouhá, naopak v souboji s Crazy 88 jsem si všiml několika záběrů navíc a ty potěšily velmi (většinou gore detaily, pár záběrů s tím děckem které na konci nechá jít). Navíc je i useknutí druhé ruky Sophie, to je velmi fajn detail, a že odstranil ten cliffhanger s ní mi dává dost dobrý smysl - i když kolik lidí co se na tohle podívá Kill Bill ještě nikdy nevidělo aby to pro ně mělo nějaký význam? V druhé části jsem si mnoha změn nevšiml, jen odstranění Nevěstina monologu "I am gonna Kill Bill" - ten by se mi asi líbilo kdyby zachoval, a kdyby přidal i delší vystřiženou scénu s Billovým soubojem v Číně , byl by to fajn buildup k finále. Naopak ta scéna z nevěstince před finále... mám pocit že ta gradaci spíš ubližuje, ne že by ve filmu být neměla, ale v tomhle cutu by se myslím hodila víc jinde - mohl zamíchat s tou chronologií trochu víc, dát ji dřív, a setkání s Billem těsněji navázat hned za Budda a Elle Driver?
No a pak je tam i potitulková scéna z Fortnite... viděl jsem ji už dřív na youtube, no na youtube jako taková blbina dobrý, ale dát ji hned po filmu kdy ještě divák rozdýchává katarzi z toho opusu, to bylo hodně velký špatný. Lepší odejít z kina před ní :D
Scroll.fm appka která mění jakýkoliv subreddit v Youtube playlist.
@MCZ (16.04.2026 19:21): První komentář... :(
Jinak (jak asi minimálně ti "terminally online" zaregistrovali) zajímavé téma z posledního týdnu po aplikaci "babel fish" na twitter (tj. aktivované automatické překlady) - konflikt mezi ruskou/brazilskou a japonskou komunitou ohledně pirátství (co se ČR týče, tak tohle téma už je asi "dávná" (uzavřená) minulost) anime/mangy.
Zajímavé (pro mě jako už vesměs nezúčastněného pozorovatele) zejména vidět to z pohledu japonských animátorů/grafiků/scénáristů apod., kteří často pracují na zakázku pro animační studio, které je opět na zakázku najaté produkční korporací - práce často za minimální mzdu, odbory neexistují, 12h a víc denně...
Jinak (jak asi minimálně ti "terminally online" zaregistrovali) zajímavé téma z posledního týdnu po aplikaci "babel fish" na twitter (tj. aktivované automatické překlady) - konflikt mezi ruskou/brazilskou a japonskou komunitou ohledně pirátství (co se ČR týče, tak tohle téma už je asi "dávná" (uzavřená) minulost) anime/mangy.
Zajímavé (pro mě jako už vesměs nezúčastněného pozorovatele) zejména vidět to z pohledu japonských animátorů/grafiků/scénáristů apod., kteří často pracují na zakázku pro animační studio, které je opět na zakázku najaté produkční korporací - práce často za minimální mzdu, odbory neexistují, 12h a víc denně...
Brno dostane 70mm filmy o víkendu https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-krrr-festival-2026-krnov-304158
Tak dočetl jsem konečně pád Hyperionu. Před 10 lety jsem kolegovi říkal, že se chystám číst Hyperion. Je to šílené. Navzdory tomu, že jsem to četl takto extrémně roztrhaně, Pád Hyperionu jsem ještě jak vůl četl na čtečce jakousi verzi, kde byly samé chyby, asi vlivem nějakého zastaralého softu na převod textu (přitom knihu mám v knihovničce for fuck sake!). A finále Pádu jsem četl v asi 5minutových intervalech mezi tím, když jsem sám v horečkách běhal k synovi v horečkách a hodinu po dočtení jsme jeli na pohotovost.
No prostě velice podivuhodné podmínky a navzdory tomu musím říct, že to asi sesadilo z trůnu Temnou Věž jakožto TOP1 dílo obřích kataklysmických rozměrů. Hlavně proto, že v Temné Věži je finále sice super, ale stále tak trochu cheap.. Endymion ani nechci rozečítat protože mám pocit že musím vstřebat Hyperion.
Naprostý masterpiece a až trochu pročistím backlog rád se k tomu vrátím a dám si to v normálních podmínkách, ne na poli 10 let.
Tak, a teď dočíst drobečka Tom's Crossing.
No prostě velice podivuhodné podmínky a navzdory tomu musím říct, že to asi sesadilo z trůnu Temnou Věž jakožto TOP1 dílo obřích kataklysmických rozměrů. Hlavně proto, že v Temné Věži je finále sice super, ale stále tak trochu cheap.. Endymion ani nechci rozečítat protože mám pocit že musím vstřebat Hyperion.
Naprostý masterpiece a až trochu pročistím backlog rád se k tomu vrátím a dám si to v normálních podmínkách, ne na poli 10 let.
Tak, a teď dočíst drobečka Tom's Crossing.
@Dan9K (12.04.2026 09:46): Jj, wikipedia je v tohle směru strašné zlo :-D Pro mě (tedy kromě toho, že to je zajímavé téma) je to hlavně dobrá připomínka, jak málo toho vlastně stále víme (a že pár tisíc let je tak strašně krátká doba).
Ad kultura - a wikipedia - o válkách wikipedia editorů by se taky mohly začít točit filmy :))
Jinak když mluvíme o válkách - nemůžu odolat - Explosive Media a jejich lego propaganda jsou zatím asi z mediálního pohledu nejzajímavější letošní události...
Ad kultura - a wikipedia - o válkách wikipedia editorů by se taky mohly začít točit filmy :))
Jinak když mluvíme o válkách - nemůžu odolat - Explosive Media a jejich lego propaganda jsou zatím asi z mediálního pohledu nejzajímavější letošní události...
@7c (11.04.2026 18:13): teď jsem kvůli tobě propadl strašnému wikipedia freefallu.
Velmi podnětné a divím se, že jsem o tom pořádně neslyšel.
Možná když bych viděl seriál Westworld, který je tím prý dost inspirován.
Mám k tomu asi podobný přístup jako Richard Dawkins. Buď je to úplná břečka, anebo je to naprosto geniální vysvětlení skoro všeho. Nic mezi tím.
Velmi podnětné a divím se, že jsem o tom pořádně neslyšel.
Možná když bych viděl seriál Westworld, který je tím prý dost inspirován.
Mám k tomu asi podobný přístup jako Richard Dawkins. Buď je to úplná břečka, anebo je to naprosto geniální vysvětlení skoro všeho. Nic mezi tím.
Otázka, jestli to nepatří spíš do vědy? Ale zajímavé téma (za mě klasické TIL):
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicameral_mentality - hodně stručně hypotéza, že zhruba před koncem doby bronzové (resp. před cca 3000 lety) lidská mysl fungovala na bázi oddělených mozkových hemisfér
které mi připomenulo hned dva autory:
Megan Whalen Turner - fantasy série The Queen's Thief/Attolia (zasazením a podáním bohů)
Stanisław Lem - Mír na Zemi (oddělené hemisféry)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicameral_mentality - hodně stručně hypotéza, že zhruba před koncem doby bronzové (resp. před cca 3000 lety) lidská mysl fungovala na bázi oddělených mozkových hemisfér
které mi připomenulo hned dva autory:
Megan Whalen Turner - fantasy série The Queen's Thief/Attolia (zasazením a podáním bohů)
Stanisław Lem - Mír na Zemi (oddělené hemisféry)
@MiDlo (08.04.2026 20:38): Naprosto fantastický film.