Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@Jab (25.10.2023 13:29): 9/10 Přiznám se, tchyně mě dostala. Asi jsem o tom už někdy slyšel, ale ta druhá varianta je tak strašně moc běžná, že mě to vůbec nenapadlo (a vlastně ani nevidím důvod, proč by to nemohlo být také spisovné). U hranolek jsem si taky nebyl úplně jistý. :) Dost to trhá uši. Vlastně o dost více než nespisovné s hranolkama.
5/10. Což odpovídá mojemu balancu kdysi ve škole mezi známkou 3-4..( nakonec mi vždy dali tu trojku :)
9/10

ta samá věc. Jinak si na tohle dávám dost pozor, body 2 a 4 typicky (což je taky typický slovo to "typický" :D), a jsem citlivej na to, když to blbě používají ostatní :-) jinak k té tchýýýýni, prostě je to mnohem častější, než ta spisovná varianta, takže to působí spisovně :-) Asi v tomhle budou mít problém třeba Pražáci. Naopak Moraváci (ty velký písmena jsou taky peklo) si zase často myslí, že jsou spisovné varianty "hadra" nebo "karbenátek", ale tam je ten rozdíl teda větší, než jen v dlouhé samohlásce. Navíc ta správná odpověď je ten největší špek ze všech, kterej pletou úplně všichni (to samý jako scenárista/scénárista), takže to člověk snadno splete i kvůli (!) tomu. Navíc je teda dost blbě poznat, jestli je dlouhý í nebo krátký i. Mně to v tom fontu dost splývá.

@Karasman (25.10.2023 13:57):
 já teda vím, že jdou obě varianty, a uchem mi přijdou obě v pohodě, protože jsem na to zvyklej. Asi bych řek buď s hranolky nebo s hranolkama, jakože spisovně nebo nespisovně. To s hranolkami mi přijde podobně divnospisovné jako by jsme.
Teď je ale otázka, zda tak tvrdě trvat na tom, že je "ten" hranolek. Mně vlastně přijde přirozenější "ta" hranolka.

Je to podobná věc jako slovo fakt. Říkáme typicky ten fakt, ale v množném čísle říkáme typicky ta fakta, to znamená jednotné číslo je to faktum.

Takže pokud říkáme fakt, měli bychom říkat "fakty" a "fakta" dávají smysl, když bychom říkali běžně v jednotném čísle "faktum" :-) A jdou úplně všechny varianty. Tak bych to nechal klidně i hranolku (a za mě je přirozenější říkat hranolce, nemůžu si pomoct :-)
@Jab (25.10.2023 13:29): Taky 8/10. To s tou tchýní mě nenapadlo a že je správně hranolkami jsem nevěděl, protože mi to úplně trhá uši a jsem na to úplně alergickej. Vůbec nechápu, proč by to mělo být přípustné, když je to gramaticky špatně. Že to používá většina lidí blbě není důvod, aby se to začalo tolerovat...
@Cobot (23.10.2023 23:51): Aktivní ochranou jsem měl na mysli cokoli co se brání aktivně, ne přímo reaktivní armor. A když takový phalanx dokáže sestřelovat letící granáty, tak drony mu nebudou dělat potíže.

Ale je to jako vždycky samozřejmě o tom, kdo dokáže té techniky na protivníka hodit víc. Jako to třeba Hamas dělá s útoky z Gazy - Iron Dome je skvělý, ale dá se zahltit.
@AlieN (23.10.2023 23:36): Je spousta videí, dkde tu klec podletí. Aktivní ochrana podle mě není ůplně řešení. Je to drahé a spíš určené na rpg než pomalu letící dron. Jasně v oblasti s tanky budou muset bezpodmínečně jezdit něco jako shilky nebo gepardy. Taková renesance protiletadlových kulometů. Jenže ty drony jsou malé, špatně se detekují a když jich bude útočit několik z různých směrů nemusí to stíhat sestřelovat. Potřebuješ něco 360 stupňovým roszsahem.

Ono je ale pravda, že hodně dělá i to, že válka na UA je zákopová a operátor s dronem sedí za každým bukem. V případě účiné letecké podpory (dominace) by to taky vypadalo jinak. Hezký příklad jak jsou letadla 4+ generace v přehuštěné PVO nepoužitelné.
@Gordon (23.10.2023 23:21): Jako úplně každý jiný protitankový granát - ať už staré ruční granáty, hlavice z RPG, zápalné granáty... co se dá přimontovat na dron a mají toho přebytek, to na něj taky přimontují a zkusí poslat na rusy.

@Cobot (23.10.2023 23:15): Co proti těm současným na koleni upraveným dronům stačí jsou třeba klece ze železa, pletiva. Proti Javelinům byly tyhle cope cage dost nahovno pokus, ale na levný čínský dron který potřebuje kontakt a přesný zásah to stačí. Ale zas je to velká věc kterou na ten tank musí navařit, což ho nějak omezuje.
A drony v budoucnosti už si s takto jednoduchými prostředky předpokládám poradí. Ale to už zase budou používanější aktivní prvky ochrany - tak jako teď se blýskají Gepardy, tak comeback v rusku bude mít něco na způsob jejich starých Shilek, krom rychlopalných kanonů se začnou používat lasery, etc.

Btw asi nejepičtější zásah dronem jsem viděl před pár dny, kdy u Avdiivky trefil za jízdy plamenomet TOS-1
Tak než se zavede účiná ochrana proti dronům, tak to maj tanky dost nahnutý. Dneska stačí čínskej dron z aliexpresu s protitankovým granátem hozenej na věž a tank za pár milionů si ani neškrtne. Na tohle musí být výkonné hlavňové protidronové kulometné věže. A co teprve až budou vypouštět roje dronů řízené AI, které nebudou potřebovat operátora. Ty ty střílny zahltí. Kdo by to byl před pár lety řekl. Nicméně bude to zajímavé jak si s tím zbrojaři poradí. Právě ta nízká cena dronů je zásadní problém.

Jinak k těm letadlům. Dost by mě zajímalo zda je vůbec J20 5th gen. Nikdo nezná parametry motorů, nikdo neví jak výkoné to má senzory a radar. Bůvi jestli to není jen létající krabice od bot co jen jako 5th gen vypadá. Primárně to letadlo má mít podobné použití jako Mig 31. Tedy rychle letět rovně, odpálit rakety a otočit se. Stejná wunderwaffe jako SU-57.
@AlieN (23.10.2023 00:47): To už mi přijde spíš zajímavější T54/55. Myslím, že jich bylo vyrobeno snad nejvíc na světě, ale možná se pletu, mělo jich být snad až 100.000 kusů, to je pořádné číslo. Pořád ještě slouží po světě, mají mraky vylepšení, prostě skoro dokonalý stroj. Však se taky k nám byly v podívat v 68 a nedávno vyrazily i na Ukrajinu. Kolik jich asi ještě Rusáci mají ve skladech :-) Jediné, co asi tento stroj nedokáže, je střelba municí s ochuzeným uranem, to fakt nevím, spíš ne. A proti těm tvým dronům toho asi taky moc nenadělá :-)
@strejdafido (23.10.2023 00:22): Tak proti sovětské technice nic, ta byla to jediné v čem dokázali se západem držet aspoň trochu krok.

S těmi modernizacemi mě úplně fascinuje T-59 z padesátých let, Čínská verze Sovětské T-54 který vyvíjeli už za druhé světové války. Vyrobený v obrovských množstvích, doteď masivně ve výzbroji mnoha armád - a tuhle věc evidentně budou upravovat a používat až do skonání světa. Poslední tanková modernizace je T-59G z 2015, a jen před pár lety představili na základu T-59 postavenou Čínskou variaci na toho Ruského Terminatora, QN-506.
Co by na to asi Sovětští konstruktéři vymýšlející čím porazit nácky říkali, kdyby věděli že jejich tank jednou bude bojovat proti dronům...
@AlieN (23.10.2023 00:06): Leopard 2 zařadili do výzbroje roku 1979 a pořád je to skvělý stroj.
Ty T-80 se povedly v rámci Sovětského Svazu - pokud je srovnáš s Leopardem, tak jasně prohrají, ale v rámci zpřátelených zemí Sovětů to byla špička. Však taky kolik dostala tahle mašina modifikací. Pořád ho vylepšovali, až ho opřivedli téměř k dokonalosti, na místní podmínky ovšem. A pak přišel T-90! Není třeba vše ruské poplivat, taky nebylo vše úplně špatné. Ale Rusáci dokáží nakonec všechno podělat :-)
A když už je řeč o mizerných tancích, co takhle král mezi tanky druhé války, tedy Tiger? Úžasný stroj, který za sebou nechal v továrnách tisíce vězňů, na bojišti skvělý, při jízdě proklínaný. Taky někdo šlápl vedle, když naprojekoval příliš slabý motor a převodovku atd atd. A jak zvládli Sověti technickou převahu? Klasickým "nas mnogo" :-)
@strejdafido (22.10.2023 23:54): No právě :)
A beru zpátky jak jsem psal že se asi celkem povedly na svou dobu - jsem zapomněl že Leopard 2 je vlastně taky už z konce sedmdesátých let. A ty T-80 poráží akorát tak v dálce do jaké dohodí svou věž.
Představa že by Rusové dokončili vývoj a hlavně začali reálně vyrábět nové letadlo 5 generace během války na Ukrajině je dost zcestná. Tím spíš pro export, když ostatní státy o to míň chtějí kupovat Ruské zbraně kvůli sankcím, a je problém jim je vůbec zaplatit. Nemluvě o tom jakou "reklamu" si teď Rusové dělají na bojišti.
Zvlášť Indie si širší spolupráci s nimi hodně rozmyslí, co vím tak měli kvůli válce dost problémů s dodávkami věcí které už byly dávno nasmlouvané, a objem obchodu s nimi padá drasticky.

Rusáci mají vždycky hodně plánů a velkolepých prezentací na převratnou techniku, ale u nich taky vždycky zůstane, buď jsou to koncepty nerealizovatelné, v realitě nesmyslné, nebo tak drahé že skutečně sériová výroba se nikdy pořádně nerozjede. Je to vidět u Armat, SU-57, Terminatorů, Ratniku, a bude to tak i u SU-75.
Poslední zbraň která se jim skutečně povedla a prorazila na exportním trhu jsou S400. Což ani není nic převratně nového, ale jen vylepšení starého sovětského designu.
Je otázkou zdali lze o Sukhoi Su-75 Checkmate říci, že je to stroj 5 generace, protože pak bys totéž musel tvrdit o KF-21. Tvarově jsou oba stroje designovány se sníženým RCS, ale zdali budou mít schopnost Stealth, tak jak ji má F-22 nebo F-35, toť je otázkou. Nicméně vzhledem k tomu jak je drahé Stealth éro: vysoké náklady spojené se speciálními materiály schopnými pohlcovat radarové vlny (a s tím související údržba) lze stěží mluvit o true 5th generation, lze pochybovat o tom že Su-75 nebo Su-57 budou true Stealth letouny.

Jedna věc je postavit prototyp, druhá vyladit chyby, chybičky (řízení, avionika, motory, atd.) a třetí zavést sériovou výrobu. Myslím si, že Rusko v současné době nemá vůbec na to reálně vyvinout stroj 5th generation, myslím konkurence schopný stroj, to že je tvarově letadlo od Číny, Ruska, a dalších podobné jako F-22 Raptor nebo F-35 Lighting II ještě neznamená, že má stejné schopnosti.
Sranda je aj Suchoj-Checkmate, čo je oficiálne 5-gen stroj ale oficiálne sa asi bude označovať Su-75,
ovšem sranda je to, že RuSSké vzdušné sily nie sú primárnym zadávateľom objednávky, ale tento jednomotorový ľahký letúň vznikol pre svetový trh!

Podľa mnoho zdrojov jeho vývoj zaplatili Spojené Arabské Emiráty (ktoré už nechcú čakať či im USA dodá F35) a v reklamnom filme výrobcu sa objavili info, že ďalší zákazníci budú India, Vietnam, Argentína.

Projekt jr cielený na Afriku a Áziu, kvôli nízkej cene 30 mil dollar, čo znie nereálne, ale aj dvojnásobná cena by bola dnes na trhu super.

Nový RuSSký letúň má konkurovať Číne aj keď bude porovnávaný s F35, vedľa predstavenej základnej verzii sa plánuje aj s verziami - Dvojmiestna, Palubná, Bezpilotná.

Takže RuSSko asi nakoniec bude mať nejaký "zaplatený objednaný" 5-gen, ale to je našťastie tak max na čo sa zmôžu.
@AlieN (21.10.2023 16:05): ano je to 4,5 generace. Nová jihokorejská stíhačka KF-21 samozřejmě trhat rekordy co se týče výkonů ve smyslu rychlost, max. výška, apod. nebude, ovšem to ani F-35 (max. rychlost 1,6 Mach). Letadlo není primárně Stealth ale ve vývoji je verze kde bude výzbroj ve zbraňových šachtách uvnitř pro zmenšení RCS a zlepšení charakteristiky Stealth.
Co se týče technologií tak Jihokorejci učinili značný pokrok. Letadlo bude mít nejnovější avioniku, AESA radar, datalink, možnost odpalovat AMRAAMs, apod.

Na Dny Nato 2023 jsem se bavil s polským pilotem MiG-29/F-16, jenž nově lítá na FA-50. Říkal mi, že letadlo má stejné výkony jako polská F-16 Block 52 pokud jde o let v nízkých výškách ale pochopitelně F-16 jednoznačně vede ve střední a vyšší letové hladině. Největší benefit pro Poláky je fakt, že letadlo je mnohem levnější než F-16 (pořízení, údržba, letová hodina) a zároveň na rozdíl od F-16 je dostupná okamžitě. Pochopitelně se s FA-50 primárně počítá pro A-G role.

Poláci zatím nemají finální verzi (ta přijde později), jenž bude mít AESA radar, možnost odpalovat AMRAAMs, prakticky stejnou výzbroj jako F-16. Ovšem sám pilot přiznal, že velký problém polské armády jsou a budou chybějící lidi. Ty jihokorejské FA-50 kupují nejen jako levnější náhradu nedostupných F-16 (stačí se podívat na Slovensko jak dlouho čeká na F-16V Block 70/72) ale hlavně proto, aby vycvičili nové piloty pro F-35/F-16. Doslova mě řekl, že příští rok nebude mít nejspíš žádnou dovolenou, protože je instruktor a lidí je extrémně málo.
Po chvílí rozhovoru, k mému překvapení, mě odkázal s dalšími technickými dotazy na přítomné jihokorejské zastoupení jenž bylo v kvádru na místě, a Ti pánové se se mnou byli ochotni bavit, i přesto, že jsem neměl žádnou visačku VIP, press, apod. a z rozhovoru bylo vidět, že na Dnech Nato nejsou jen tak pro nic za nic.
Oni zkrátka mají čich a trpělivost a ví, že Evropa bude potřeboval letadlo pro výcvik na F-35A. Zkrátka cítí příležitost prorazit na Evropské trhy. A nepochybně mají ambice KF-21 prodávat klidně do Evropy, jakožto levnější variantu F-35. Už to že v relativně krátké době dokázali postavit vlastní stíhačku je úctyhodný výkon.

EDIT: z tvarů KF-21 je jasné, že je zde snaha o Stealth letoun proti jiným 4,5 generačním stíhačkám jako např. F-16V Block 70/72, ovšem na Stealth charakteristice (RCS) se podílí velkou měrou i samotný nátěr, a v neposlední řade použitý materiál uvnitř draku/křídla, atd. schopný pohlcovat radarové vlny.
@AlieN (21.10.2023 16:05): Jo nie je to KF-21, ale ako píšeš ten ich 4-gen. Ale ten ich "Juhokórejský Abrams" K1 ROKIT asi bude dosť úspešný produkt, hoci ten názov je zábavný - Republic of Korea Indigenous Tank (vlastný tank Juhokórejskej republiky).

Každopádne Poľsko masívne upgraduje a to je asi dobre, tak ako sa neboja RuSSov a ani ich nemajú vôbec radi a to je asi tiež dobre.
@mazar1234 (21.10.2023 15:50): Mám pocit že Polsko z Koreje bere ty jejich odvozeniny F-16, ne tenhle jejich ještě neotestovaný domácí letoun.
Oni od nich každopádně teď berou mraky úplně všeho, i artirelie, a taky jejich slabší variace na HIMARSy (původně tedy chtěli rovnou HIMARS, ale USA prostě nebylo schopné jim jich dodat tolik co požadovali, heh), dost mě překvapilo jak se teď s tím importem z druhé strany světa rozjeli.
@AlieN (21.10.2023 13:42): Ono KF-21 má hlavne omnoho menšie prevádzkové náklady ako napr. F35, Poľsko má dohodnutý mnohomiliardový nákup techniky z JK ako tankov (plánujú mať najväčšiu armádu tankov v Európe) tak aj lietadiel, pretože napr. F35 je trošku overkill a väčšinu misií, ktoré by reálne mohli existovať splní aj oveľa lacnejšie KF aneb načo dávať motor z Ferarri do Fabie keď stačí rýchlosť 160.

A čo sa týka IAF, ani USA ani Británia nemá toľko ACE pilotov na prúdových lietadlách, vlastne rebríčku dominujú piloti Izraela + dodnes neprekonaný Pakistanec (Muhammad Alam), ktorý sa stal prúdovým Ace-in-one-day (5 zostrelov za deň) počas Pakistansko-Indickej vojny v roku 1965 (celkovo má 9 potvrdených za 10 dní).
@Rapier (21.10.2023 12:51): KF-21 je vůbec první stíhačka kterou si korejci sami vyvíjí, takže bych od toho nečekal trhání nějakých rekordů - není stealth a patří spíš mezi lepší letadla čtvrté generace než do té páté. Ale nic proti tomu, Korejcům jde hlavně o soběstačnost a levnější výrobu, ne posouvání technologických hranic.
@mazar1234 (21.10.2023 07:52): pán je znalec! Jen doplním k té 5 generaci stíhaček.

Rusko má velké problémy s vývojem motorů pro Su-57, kvůli tomu před časem Indie odstoupila od projektu Su-57. Také je otázkou nakolik je reálně Su-57 Stealth, ale dejme tomu, že se Rusové snažili aby mělo letadlo proti MiG-29/Su-27 family snížené RCS.

Úplně stejné je to s Čínou. Teoreticky mají Stealth letadlo: J-20, prakticky zcela určitě budou mít problémy s motory podobně jako Rusové. Číňané mají bezlicenční kopie námořních Su-27 (J-11) a ty zdaleka nedosahují výkonů a nosnosti výzbroje jako originály, protože neumí dělat motory. J-20 navíc na tom s RCS bude pravděpodobně podobně jako Su-57.
Vůbec bych nevěřil armádnímu zpravodaji, apod. webům, o tom, že je J-20 rychlejší, obratnější, atd... proti F-22/F-35, tyhle weby přebírají ruské narativy o nadřazenosti východní techniky. Číňané se rádi chlubí vývojem ale realita bývá často jiná, platí i pro Rusko. Historie navíc ukazuje, že větší letadlo, se dvěma motory, atd. neznamená automaticky lepší letadlo. Měl bych vážně pochybnosti o Stealth a výkonech J-20 vzhledem k tomu jaké mají problémy s vývojem motorů.

Co se týče schopnosti super cruise, tedy let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, tak třeba francouzký Dassault se chlubí tím, že Rafale jako stíhačka 4,5 generace to umí taky, možná skutečně umí ale tak max. s 2 Magicy na konci křídel, pochybuji, že to zvládne s plnou výzbrojí, přídavnými nádržemi, apod. a zcela určitě nikoliv rychlostí 1,7 Mach ale nanejvýš tak 1,3 Mach.

Černým koněm ve vývoji 5 generace stíhaček, dle mého názoru lepším než co má k dispozici Čína a Rusové je jihokorejský KF-21 Boramae. https://www.armadninoviny.cz/kf-21-proto ... acky-predstaven.html
@mazar1234 (21.10.2023 07:52): Japonsko se s F-X před rokem přidalo k Britskému Tempestu a teď všechny čtyři státy vyvíjí společně jedno letadlo v programu GCAP.

Vývoj sixth-gen fighteru je extrémně drahý, proto to mimo hlavní velmoci (tím myslím US a Čínu, Rusko je nikdy mít nebude lol) zvládají jen tyhle nadnárodní konsorcia - problém je pak hlavně sjednotit požadavky všech, to je trochu průser obzvlášť u FCAS, protože Francie velmi tlačí na to aby budoucí letadlo bylo zaměřené i na operování na letadlových lodích.

Podobná situace jako s F35 A, B a C, což jsou tři skoro z půlky úplně jiná letadla. U něj tenhle vývoj extrémně prodražil náklady.
Pekné, sranda je, ako už v 60-tych rokoch zaznievali predpovede o tom (nástup riadených rakiet) ako budú nové stíhačky bezpilotné. Pritom aj dnes vyvíjané 6-th gen. stíhačky počítajú s ľudským pilotom akurát koncepcia použitia predpokladá kombináciu pilotovaných + drony ako wingmani na riskantné prípadne vyslovene samovražedné útoky (typicky likvidácia PVO).

Zaujímavé je aj to že iba 3 štáty na svete majú lietadlá 5-tej generácie (resp. vyrábajú) - USA (F22, F35) Čína (Chengdu J-20 Weilong) RuSSko (SU 57 PAK FA) ovšem posledný menovaný reálne existuje v zopár kusoch a nejaká sériová produkcia ani momentálne neexistuje.

5. gen lietadlá ale skutočne majú jasne navrch pred 4 gen, predovšetkým vysokou úrovňou Stealth (ťažšia detekcia radarmi) a napr. schopnosťou letieť nadzvukovou rýchlosťou bez prídavného spaľovania (Supercruise) a vysoko vyspelými senzormi.

V podstate cieľom vývoja je momentálne scenár, že na misiu kde dnes letí napr. 6 pilotovaných lietadiel tak poletia iba 2 doprevádzané smečkou bezpilotných dronov (Expendables).

Plánované 6-gen lietadlá predpokladajú vysoké využitie AI a prepojenia informačných systémov (Networking) - teda dokonalé prepojenie so všetkými spojeneckými jednotkami prostredníctvom systémov pre velenie a riadenie. V súvislosti s tým sa hovorí o tzv. Senzorovej fúzii - prepojenie informácii zo všetkých možných senzorov do jedného datového súboru, ktorý pilotovi zaistí komplexný a zároveň zrozumiteľný obraz o situácii.

Navrhované 6-gen lietadlá napr. predpokladajú použitie energetických zbraní (Laser) ako prostriedok blízkej obrany a dosť sa diskutuje o nových motoroch, ktoré sa vyvíjajú a mohli by byť použiteľné pre lietadlá - Prúdové motory s variabilným cyklom, pulzne-detonačné agregáty, nadzvukové náporové. Niektoré úvahy dokonca hovoria o dosahovaní hypersonických rýchlostí (nad MACH5) a o možnosti operovať na hranici kozmu, toto je už síce pomerne Scifi, ale hovorí sa o tom v súvislosti s MIG-41.

Faktom je, že momentálne je na čele vývoja 6-gen lietadiel USA, ktoré má rozbehnuté najmenej 2 projekty dosť odlišného zadania ad 1 pre pozemnú armádu - NGAD (Next-generation Air Dominance) a 2 pre námorníctvo palubný F/A-XX, ktorý má nahradiť F/A-18. Zrejme vzniknú 2 odlišné typy pretože armáda požaduje skôr lietadlo pre vzdušný boj a námorníctvo požaduje skôr univerzálnejší a zrejme aj ľahší stroj.

6-gen stíhačky ale dizajnuje aj Európa, kde tiež vznikajú 2 odlišné typy - britská BAE Systems zahájila program Tempest, ku ktorému sa už pridalo Taliansko a Švédsko a potom je tu spolupráca Nemecko+Francúzsko+Španielsko (Airbus, Dassault Aviation, Indra) označovaný FCAS (Future Combat Air System), čo je ale označenie projektu, ktorý zahŕňa pilotované lietadlo NGF (New Generation Fighter) a rôzne bezpilotné stroje. Tempest aj FCAS by sa mali dostať do aktívnej služby niekedy po roku 2035.

6-gen vyvíja aj Japonské Mitsubishi pod názvom F-X, rovnako ako aj Čína no o tomto projekte sa oficiálne nič moc nevie.

Takže navzdory rozvoju technológie budú asi aj naďalej tvoriť základ vzdušných síl profesionálni piloti.
F-22 má další unikátní schopnosti. Určitě jste všichni slyšeli vtípky o tom jak USA sestřelili špionážní čínský balon pomocí super moderního éra.

Vtípky stranou, protože mimo fakt, že se jedná regulérně o první kill F-22 (dnes už víme, že má score 2:0) tak velmi pravděpodobně se jedná také o nový světový rekord v dosažení sestřelu v nejvyšší výšce v historii. 
Balon byl ve výšce okolo 60 000 ft. Z této výšky průzkumná U-2 udělala foto. Pro zajímavost F-35 může vystoupat do 55 000 feet (16 700 m) ale F-22 do 65 000 feet (19 800 m).

Dodnes přetrvávají pochybnosti zdali 1. května 1960 Sověti sundali špionážní U-2 nad SSSR ve výšce 65 000 feet (19 800 m) raketou S-75 Dvina (NATO code: SA-2 Gideline), popř. zda se Powers dostal do proudu ruského Su-9 (pro zvýšení dosahu letěl neozbrojený), což mohlo způsobit jeho pád, a také by vysvětlovalo, proč Powers přežil sestřel. 

https://www.thedrive.com/the-war-zone/wh ... icated-than-it-seems 
https://www.defense.gov/News/Transcripts ... -command-and-united/ 
https://www.defense.gov/News/News-Storie ... t-off-alaskan-coast/
Vysoce doporučuji zhlédnout následující videa: https://www.youtube.com/watch?v=lltMfkj1yPU + https://youtu.be/n068fel-W9I
Nejen, že se dozvíte spousty informací od profíků ale taky oceníte jak dobře Digital Image Design v roce 1998 v F-22 Total Air War vystihli technologie letadla, které předběhlo svou dobu. Bohužel tehdejší omezení HW neumožnilo simulovat letový model jak o něm mluví v druhém videu.

Naše armáda bude mít "jen" F-35A, ovšem poté co jsem ji viděl na vlastní oči v letové ukázce na Dnech Nato 2023, bez ohledu na to jak moc se snažili další profi piloti ukázat možnosti: F-16, Eurofighter, Gripen, bylo jasně vidět, že technologický pokrok nelze zastavit a F-35 je opravdu reálný 5th generation fighter. Takovou manévrovatelnost co display pilot F-35 předváděl, to bylo jak z jiného světa, s tímhle strčí pilot F-35 jakoukoliv minulou i budoucí sovětskou/ruskou/čínskou stíhačku do kapsy v dogfigtu, ke kterému ovšem velmi pravděpodobně nedojde z důvodů technologické převahy. :)

Už pár let zpět když si Finové vybírali nové éro za F/A-18C, jsem měl shodou okolností možnost v Helsinkách vidět simulátor F-35, stačila malá ukázka abych pochopil co je budoucnost, chcete-li současnost.
Koncept avioniky je prakticky stejný jako u F-22. Za mě tedy jenom dobře, že vláda dala na doporučení armády a kupuje jen to nejlepší co lze, protože tohle je budoucnost, tzn., koncept digitálního bojiště.

BTW malá ukázka co dokáže mnohými kritizovaná, především ve východně nakloněných médiích po celém světě, F-22. Opravdu působivé, jde vidět, že vektorování tahu spolu s FBW (Fly-by-wire) a aerodynamikou draku dokáže do té doby nemožné https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1713098246220833037 + https://twitter.com/natbttd/status/1708331259901124783 

Zpět k technologickým vymoženostem F-35. Jako první éro na světě dokázalo najít, uzamknout (!) a sestřelit iránský dron https://twitter.com/IAFsite/status/1500851354557898760, a ano prvenství drží opět IAF.
smutné video o tom, kterak čínské automobilky válcují ty evropské nebo japonské... proč si Číňan koupí id3 za polovinu toho co evropan a proč je evropa zaplavována čínskými značkami tak obrovským tempem. nedávno jsem si zkoušel BYD a byl jsem překvapený z kvality zpracování. vedle stojící Citroen se tomu nemohl rovnat. stejně tak MG je minimálně stejně dobrý, jako id3. velkým koncernům ujíždí vlak a horko těžko to budou dohánět.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=wrJ-IN9o90rwVeHX
@Pluto (13.09.2023 23:33): nějak netuším, co si s tím komentářem mám počít :) autosalony mě nebavily ani za dob spalováků. upadají už mnoho let, dávno před Covidem nebo elektro boomem...
@Red (09.08.2023 15:27): Otázka číslo pět není z mé hlavy a někde jsem o tomto chytáku pro AI četl. AI hrozně zmate ten fakt, že ta 4 snědená jablka včera jsou zcela irelevantní a ona se je staží do výpočtu nějak nacpat. Ano, odpovvěď je 5. Odpovědí na 10) je Tomb Raider.
@Charllize (09.08.2023 15:04): Nechce se mi věřit, že by takový legendární herní veterán a diskutér jako Charllize pohořel v tak prostoduchém testu :-). Určitě si chceš jen udělat očko u AI, až za pár let ovládne svět. To je mazané. Asi se tvým přístupem inspiruji a budu AI rovněž více chválit :-)