Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@samorost (08.03.2021 21:06): Zajímavý, ale nedivim se tomu, chápu, že je asi malej a byla náhoda, že to vyšlo zrovna takhle. Ale to těžko můžou provozovatelé nějak kontrolovat. Pokud nechceš mít hru toxickou, tak prostě lidi musíš trochu korigovat, ti rozumní se poučí a ostatní půjdou někam jinam. Synkovi se tahle zkušenost určitě neztratí, ač dle všeho za nic nemůže, ale svět prostě neni fér. Pevně doufám, že kdyby chtěl třeba napsat fuj a vyšlo by z toho fucccc, tak by dopad stejně ;)
Z trochu jiného soudku. Dnes mi na tři dny zabanovali mladšího synátora v Rocket League. Kouká smutně na obrazovku a ptá se mě, co tam píšou. Mrknu na onen oznam a vidím, že to vyfasoval za útočné a nevhodné slovní, či hlasové napadení soupeře. Chtěl napsat „nice” (jedno z mála slov, které v jeho věku anglicky umí) a jak v rozehraném zápase chvátal, stihl napsat jen „ni”, k tomu pak nedopatřením mezeru a ve spěchu namáčkl asi šest „g“. Výsledný tvar tedy „ni gggggg”. Uf... Tak jsem mu to tak nějak vysvětlil, koukal dost vyjeveně a zjevně moc nechápal, co se přihodilo a proč nemůže hrát. Do háje borovýho, proč mám v poslední době pocit, že každý den musím zažít alespoň jednu zcela absurdní situaci a že svět se nejspíš definitivně zbláznil. Divné časy... :c(
@Charllize (08.03.2021 19:48): jako já chápu, že je to absurdní, zrovna jsem si objednal obří pizzu s pitím za 350.

Což je taky téma samo o sobě, že za kulturu jsme ochotni dát řadově méně než za věci typu jídlo.
Diskutéři z novinek a idnesu by pro to měli jednoduché vysvětlení - jsou to zbytné věci. S čímž já zásadně nesouhlasím.

Každopádně doba je těžká, covid, nejsou kšefty, do toho kupuju byt, splácím auto a za dva měsíce mi narvou umělou kost a šrouby do čelisti za 70 tisíc, takže prostě nemám na 26 let starou hru za 260 korun :D
@rikuhahl (08.03.2021 18:58): no a za mě je to právě ideální příklad pro to, abych poukázal na tu absurditu. Jak jsem psal, ideální příklad je pouze ten, kdy napíšu to samé, jako o čem se bavíme, protože jinak se to dá vždycky napadnout, že to v něčem nesedí.



@Tulareanus (08.03.2021 18:58): celý problém vznikl na základě toho, že jsem napsal, že je to absurdní cena, původně jsem chtěl jenom vědět, komu ty peníze půjdou, načež se toho všichni chytli a byl jsem donucen to vysvětlit. Jinak se teda divím, že si odstátnicoval, protože se mýlíš :-) možná jste to tehdy měli jinak.  V celé Evropské unii i USA je to 70 let a OSA či SOSA a všechny podobné instituce v různých státech spolu úzce spolupracují. odkaz 

"Ak by sa filmy alebo hry od začiatku predávali za lacno, tak sa ich vývoj nikdy nezaplatí. Nechápem, čo je na tom divné alebo nepochopiteľné."   Není na tom divné nic, kde to píšu? Ty jsi psal, že "To, že niekto vytvorí nejaké dielo neznamená, že čas to dielo pripraví o hodnotu", takže jsem jenom poukázal, že je to i jinde, než ve hrách.

"V digitálnom prostredí tlačí konkurencia ceny extrémne dole. No treba si položiť otázku - čo je náročnejšie a nákladnejšie na výrobu? Vývoj hry - čiže softwaru alebo jej vylisovanie na disk a potlač krabice?" - určitě vývoj. Opět poukazuji jen na zaběhnutou praxi a už podruhé opakuji, že tou "absurdností" ceny myslím hlavně to, že ta cena jde proti této zaběhnuté praxi. Je to nějaký vývoj a vlastně si myslím, že i skoro dobrý vývoj, jen mě to překvapuje.
@Dan9K (08.03.2021 16:58): No, hele, kdyby byl benzin dvakrát ročně za 10 korun, tak se určitě vyplatí na ten termín plánovat dovolenou a všude co nejvíc jezdit. Tenhle příklad se ti moc nepoved, protože benzin žádný akce nemá, reaguje jen na cenu ropy, kurzy dolaru a další drobný nuance. Takže si radši kup hru v akci ;)
@Dan9K (08.03.2021 18:24): Cena benzínu sa neustále mení tak ako napr. aj cena akcii na burze. Je iné ako sa mení cena spotrebného tovaru a tovaru, ktorý je unikátny a nenahraditeľný (ak chceš hrať Lost Eden, tak ti ho adekvárne nenahradí hranie inej hry, hoci od Crya, lebo zážitok je iný). Ceny rôznych tovarov môžu byť "prepálené" rôznym spôsobom. Porovnávať však treba relevantné tovary, lebo takto sú to hrušky a jablká, pri ktorých fungujú rôzne princípy trhu a "hodnoty". Netreba zabúdať na to, že nie každý tovar má vysokú maržu. Ak obchod predáva určité tovary, tak niektoré majú vyššiu maržu, aby vykryli tie tovary, na ktoré sa vyššia marža nedá dať, lebo by to ľudia nekupovali (vysokú maržu v potravinárstve majú napr. sladké vody ako Kofola, Vinea, Coca Cola a nízku, až takmer nulovú maržu má pečivo). Zľavu treba brať ako čisto nástroj marketingu. Nebudem obhajovať žiadne konkrétne ceny. Ja prevažne nakupujem v zľave, či už sú to hry alebo aj niektoré druhy potravín atď... Jasné, že ceny aj v zľave sú xkrát také, že sa to predajcovi oplatí. Ale predajca chce na tom predsalen zarobiť. To je predsa dôvod prečo to predáva. Aj ty máš nejakú svoju osobnú cenu, za ktorú si ochotný vykonávať prácu. Možno by niekto urobil tú istú prácu lacnejšie. Prečo aj ty nerobíš lacnejšie v takom prípade?

V digitálnom prostredí tlačí konkurencia ceny extrémne dole. No treba si položiť otázku - čo je náročnejšie a nákladnejšie na výrobu? Vývoj hry - čiže softwaru alebo jej vylisovanie na disk a potlač krabice?

Ak by sa filmy alebo hry od začiatku predávali za lacno, tak sa ich vývoj nikdy nezaplatí. Nechápem, čo je na tom divné alebo nepochopiteľné. Ak by sa nezaplatili, tak ich už také nebudú vyvíjať. Zníži sa budget. Keď sa zníži budget, budeš mať menej alebo menej kvalitných ľudí (programátori, dizajnéri, scenáristi), pretože tí kvalitnejší ti nebudú chcieť za tie peniaze to robiť. Alebo menej času a priestoru na vývoj. Hra bude menšia, kratšia, zabugovanejšia etc... Nevravím, že sa nenájdu firmy, ktoré sa to snažia odrbať, ale to je iná téma.

Český autorský zákon, ale sotva platí v celom svete. :) Ani na Slovensku neplatí (napr. možnosť nakladania s dielom autora končí na Slovensku 75 rokov po smrti posledného z autorov). Majetkové práva však nezanikajú. Tj, nemôžeš len tak niekoho nahrávku, knihu alebo hru len tak predávať. Môžeš si však vyhotoviť vlastnú verziu diela a tú potom predávať alebo distribuovať. Mimochodom z autorského zákona som ešte kedysi štátnicoval. Ja som však hovoril o hodnote diela. Dielo, ktoré má estetické črty nestráca hodnotu svojim vekom, tak ako hodnota hier nie je daná čisto technológiou. To, že niekto predáva digitálne Lost Eden znamená, že to tiež musí mať niekde na serveroch uskladnené a mať k tomu príslušné úpravy (ako to robí napr. GOG). To, že peniaze idú nejakému molochovi inak neznamená, že on nezaplatil za vlastníctvo alebo licenciu na daný titul, resp. v dobe keď ešte existovalo Cryo to neznamenalo taktiež, že peniaze sa rozdelili (primárne) skladateľovi hudby a kreatívnemu tímu. Každý z nás si sám nastavuje to, čo má akú hodnotu v živote (nielen finančnú), ale vyčítať softwaru, ktorý nie je len vyslovený trolling alebo cheap shit ako rôzne putinovky a hentaiovky na steame, cenu 10€, mi príde celkom smutné. Ako keby napr. okamžitý prístup k tovaru a nepoškoditeľnosť média na strane kupujúceho tiež neboli benefitmi oproti fyzickej kópii. Ja inak osobne hodnotu titulu, ktorý si kúpim zvyčajne rátam podľa toho koľko hodín som bol ochotný v danej hre stráviť pokiaľ ma to bavilo. A nemyslím si, že Lost Eden nemá hodnotu dvoch obedov denného menu. :)
@Steve (08.03.2021 18:38): good point, tento rozpor si samozřejmě uvědomuji už od začátku a byl jsem napnutý jak struna, kdo mi to omlátí o hlavu. Nicméně fakt je ten, že hudba je mnohem levnější nominálně, inflace neinflace, kdežto ta hra je i přes to stáří nominálně dražší než před 20 lety.

A problematika příkladu je strašný problém pro většinu lidí. Skoro si až říkám, že ideální příklad je pouze ten, kdy uvedu jako příklad přesně to stejné jako to, o čem je meritum věci :-)
@Dan9K (08.03.2021 18:24): 500 kč v 90. letech je jako 2500 kč dneska, ale 10€ dneska je víc než 200 kč v 90. letech? Nebo jsem se jenom zamotal kvůli absurdním a zcela nevhodným přirovnáním uměleckých děl k rohlíkům a benzínu? :D
@Tulareanus (08.03.2021 18:05): to ti můžu vrátit úplně stejně, že působíš jako inteligentní jedinec, ale absolutně nechápeš princip příkladu a nedostatečně čteš to, co už jsem napsal. Příklad s benzínem se týkal čistě problematiky toho, že napálím standardní cenu, abych ji dvakrát do roka zlevnil. Je to to stejné, co se děje v obchodech s oblečením nebo co dělá Alza. Cena bez slevy je nesmyslně nadsazená a pak se udělá jakože "sleva" a až pak je to vlastně cena adekvátní a srovnatelná s konkurencí.

Srovnání s jinými uměleckými obory se tu už řešilo. Jsou tu 2 aspekty. Za 1) digitální distribuce - i ta hudba je digitálně nesrovnatelně levnější, než když bylo CD. V 90. letech bylo jedno hudební CD za 500 korun. Což je jak dneska 2 500. Dneska je to na Spotify legálně prakticky zadarmo. A můj point byl o tom, že v 90. letech jsem si kupoval CD od stejné firmy levněji, než ta hra stojí dnes v digitální distribuci. Za 2) zvyk, který se zavedl. Řešili jsme a uznal jsem, že se ty poměry v současnosti mění a psal jsem, že je to vlastně i dobře, že ty hry dále zůstávají živé.
Tohle ale není jen případ her, děje se to i s filmy. Nejdříve jsou napálené v kině za draho a ani si to nemůžeš pustit podruhé. Pak to jde na nosiče, kde to dříve stálo znovu absurdní částky, teď už je to levnější. No a pak to můžeš vidět téměř zadarmo v televizi nebo na streamovacích službách. A mnoho starých filmů je i volně přístupných. 
Navíc stáří například u hudby vyloženě řeší autorský zákon. Nahrávky starší 50 let jsou zdarma. Díla autorů více jak 70 let po smrti jsou zdarma. To neznamená, že Mozart nemá hodnotu a když ho dneska někdo nahraje, tak se za to platí, protože se platí za tu nahrávku, ale ne za to dílo. To ostatně uznávám, že může být dobré pojítko s tím Lost Edenem. Ta hra jako taková už je de facto volná, ale platím za tu kompatibilitu s dnešními systémy a hardwarem.
@Dan9K (08.03.2021 17:59): Mne len príde, že xkrát v diskusiach pôsobíš ako inteligentný jedinec, ale tieto absurdnosti, či už o benzíne alebo o tých cenách, tomu fakt nerozumiem. Obzvlášť preto, že sa pohybuješ pri hudbe. To, že niekto vytvorí nejaké dielo neznamená, že čas to dielo pripraví o hodnotu, ak jeho účel nie je čisto funkčný a plnohodnotne nahradený niečím iným, ako napr. kábel alebo konektor.
@Dan9K (08.03.2021 17:14):  Staršia hudba by tiež mala byť oveľa lacnejšia než novšia? Alebo staršie obrazy? Mne to príde také, že vyrábaš problém tam, kde nie je. Navyše ešte pri malej čiastke. Existuje x porovnávačov cien, wishlistov a podobne. To, že si ty odmietaš uľahčiť život, je len tvoj problém. Nehovoriac o tom, že (nielen) pri software platíš za to, čo ten softvér robí a nie za to, koľko stála jeho výroba alebo aký je starý.
@MickTheMage (08.03.2021 11:13): ona to není výmluva, já o tomhle jednoduše nevím, protože wishlisty nepoužívám, jak už vyplývá z toho, co jsem psal dříve. Čili děkuji. Vyprošuji si ale zařazovat mě mým charakterem mezi typické Čechoslováky, vždyť to ani nedává smysl, protože právě oni jsou přeci mistři slev, tudíž, ať bych se zachoval jakkoliv, mohlo by to být ohodnoceno jako typicky české.
@Fritol (08.03.2021 09:58): Tak tohle má každý jinak. Hodně lidí kupuje digitálně knihy i filmy nebo alespoň platí nějaké příšerné předplatné. Souhlasím, že fyzická verze je lepší, ale často nejdou moc sehnat nebo za ceny mnohonásobně vyšší.

@Dan9K (08.03.2021 10:00): U her je ten věk složitá otázka, souhlas. Osobně dám raději 10 eur za 26 let starou hru a 3 roky starou beru za euro. To je trochu nadsázka, prostě beru hodnotu dle dané hry a ne dle stáří.
@jvempire (08.03.2021 09:46): přišlo by mi adekvátní 3-5 euro. Ten zmiňovaný Atlantis (který je o 5 let novější) tolik stojí.
Point s ostaními uměleckými obory beru a sám jsem nad tím hodně přemýšlel už v minulosti. Ale holt ty ostatní věci tolik nestárnou. Očividně se tohle mění i u her, ta praxe bývala jiná a dává to i smysl u novějších her, protože rychlost vývoje se strašně zpomalila. Ale hry z roku 1995 byly v roce 2000 pravěk, co teprve dneska. Na druhou stranu je to i dobrá věc, jsem rád, že se hry stávají oborem, který neignoruje svou minulost, kdy sebevětší legenda je za chvílí mrtvá a ty hry žijí dál.
@jvempire (08.03.2021 09:46): Knihy, filmy a deskovky jsou fyzické. Digitalní film bych si nekoupil za 10 euro ani v den vydání, natož po 20 letech. Myslím, že @Dan9K uvažuje naprosto správně v tomhle. 

Jsme v době, kdy digitální hraní má mizivou hodnotu a ruku na srdce, u 2 roky staré indie hry každý druhý čeká na dolarový bundle a reálná hodnota AAA her na steamu po pár letech nepřesahuje 5 euro. Cena 10 euro za 26 let starou hru je naprosto absurdní a jen chtějí podojit staromilce. Kor když peníze ani nejdou původním tvůrcům a akorát si je rozděli kravaťáci, co se dostali k licenci, takže k placení takové částky není ani žádný ušlechtilý důvod. Kdyby za těch 10 euro byly krabicové verze, tak neřeknu ani slovo.
@leebigh (08.03.2021 09:45): jo, to uznávám, ale žádná jistota to není, hned vedle jsem si všiml, že prodávají i Atlantis 2, jenomže je to, dle recenzí, port z mobilu, bez prakticky všech puzzlů a chybí tam i mnoho scén.
Já se právě taky chovám tržně, přijde mi to moc, takže buď se na to vyseru, nebo počkám na slevu, nebo spáchám ten nejtěžší zločin. Kdyby ty peníze dostali aspoň ti tvůrci. Takovému Stephané Picqovi bych to nejradši dal celý, ale takhle si to akorát rozdělí dva molochy.
@Dan9K (08.03.2021 09:28): Tak tehdy hlavně byl problém takhle staré hry vůbec sehnal. V tomhle sláva GOGu a digitální distribuci. Možnost koupit klidně i 40 let staré hry je super. Ceny těhto her jsou běžně 5-10 euro, osobně si nemyslím, že je to moc. Kolik bys chtěl aby stály?

Často se s tím pojí i nějaký přednastavený emulátor nebo jiné řešení. Není to vždy dokonalé a osobně si poradím i bez toho, ale dost lidí to ocení. Srovnání s rohlíkem, který tou dobou je nepoživatelný, není moc fér. Hra je pravděpodobně stále stejně zábavná a kvalitní (nekvalitní) jako původně. Často je i odladěnější díky patchům.

Je zajímavé, že staré knihy, filmy nebo deskovky nikdo za pětinu ceny nečeká :-)
@Dan9K (08.03.2021 09:28): Já ti nevím, tak je to trh. Doposud sis tu hru nemohl legálně koupit, navíc hrozí technické problémy abys ji rozjel, tak proč nenastavit tu cenu výš? Pokud nebude poptávka, tak to časem spadne. To bys mohl podobně brblat i na GOG, kde retro "novinky" taky stojí podobné peníze.
@MickTheMage (08.03.2021 08:12): tak to je fajn, že se mě to netýká.

Tady jsem koukám šlápnul do vosího hnízda. Steam je schopen prodávat za prachy hry, který už jsou 20 let freeware (viz Hidden and Dangerous), takže se tomu nedivím, ale nevím, proč to obhajovat. V době, kdy ještě digitální prodeje nehrály prim, tak bylo běžné, že ceny klesly po několika málo letech na hranici 200 korun. Konkrétně hry od Crya tolik stály klidně po dvou letech. Teď je to 26 let stará hra a zvyky se koukám mění, je to dražší, než to bylo před 20 lety. Když vám to přijde v pohodě, je to vaše věc. Samozřejmě, že ta částka mě nezruinuje, ale stejně tak mě nezruinuje utratit deset korun za dva dny starej rohlík a řekl bych o tom, že je to absurdní cena.
Omlouvám se Rapierovi, ale mám nesouvisející dotaz. Mám vyhlídnutou jednu hru z roku 1995 a zkoušel jsem ji vyhledat na Steamu a zadařilo se. Je za absurdní cenu 10 euro. A zajímalo by mě, v momentě, kdy je ta firma dávno mrtvá, komu ty peníze jdou?  (jde o Lost Eden  od Crya)