Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@AlieN (23.10.2023 00:47): To už mi přijde spíš zajímavější T54/55. Myslím, že jich bylo vyrobeno snad nejvíc na světě, ale možná se pletu, mělo jich být snad až 100.000 kusů, to je pořádné číslo. Pořád ještě slouží po světě, mají mraky vylepšení, prostě skoro dokonalý stroj. Však se taky k nám byly v podívat v 68 a nedávno vyrazily i na Ukrajinu. Kolik jich asi ještě Rusáci mají ve skladech :-) Jediné, co asi tento stroj nedokáže, je střelba municí s ochuzeným uranem, to fakt nevím, spíš ne. A proti těm tvým dronům toho asi taky moc nenadělá :-)
@strejdafido (23.10.2023 00:22): Tak proti sovětské technice nic, ta byla to jediné v čem dokázali se západem držet aspoň trochu krok.

S těmi modernizacemi mě úplně fascinuje T-59 z padesátých let, Čínská verze Sovětské T-54 který vyvíjeli už za druhé světové války. Vyrobený v obrovských množstvích, doteď masivně ve výzbroji mnoha armád - a tuhle věc evidentně budou upravovat a používat až do skonání světa. Poslední tanková modernizace je T-59G z 2015, a jen před pár lety představili na základu T-59 postavenou Čínskou variaci na toho Ruského Terminatora, QN-506.
Co by na to asi Sovětští konstruktéři vymýšlející čím porazit nácky říkali, kdyby věděli že jejich tank jednou bude bojovat proti dronům...
@AlieN (23.10.2023 00:06): Leopard 2 zařadili do výzbroje roku 1979 a pořád je to skvělý stroj.
Ty T-80 se povedly v rámci Sovětského Svazu - pokud je srovnáš s Leopardem, tak jasně prohrají, ale v rámci zpřátelených zemí Sovětů to byla špička. Však taky kolik dostala tahle mašina modifikací. Pořád ho vylepšovali, až ho opřivedli téměř k dokonalosti, na místní podmínky ovšem. A pak přišel T-90! Není třeba vše ruské poplivat, taky nebylo vše úplně špatné. Ale Rusáci dokáží nakonec všechno podělat :-)
A když už je řeč o mizerných tancích, co takhle král mezi tanky druhé války, tedy Tiger? Úžasný stroj, který za sebou nechal v továrnách tisíce vězňů, na bojišti skvělý, při jízdě proklínaný. Taky někdo šlápl vedle, když naprojekoval příliš slabý motor a převodovku atd atd. A jak zvládli Sověti technickou převahu? Klasickým "nas mnogo" :-)
@strejdafido (22.10.2023 23:54): No právě :)
A beru zpátky jak jsem psal že se asi celkem povedly na svou dobu - jsem zapomněl že Leopard 2 je vlastně taky už z konce sedmdesátých let. A ty T-80 poráží akorát tak v dálce do jaké dohodí svou věž.
Představa že by Rusové dokončili vývoj a hlavně začali reálně vyrábět nové letadlo 5 generace během války na Ukrajině je dost zcestná. Tím spíš pro export, když ostatní státy o to míň chtějí kupovat Ruské zbraně kvůli sankcím, a je problém jim je vůbec zaplatit. Nemluvě o tom jakou "reklamu" si teď Rusové dělají na bojišti.
Zvlášť Indie si širší spolupráci s nimi hodně rozmyslí, co vím tak měli kvůli válce dost problémů s dodávkami věcí které už byly dávno nasmlouvané, a objem obchodu s nimi padá drasticky.

Rusáci mají vždycky hodně plánů a velkolepých prezentací na převratnou techniku, ale u nich taky vždycky zůstane, buď jsou to koncepty nerealizovatelné, v realitě nesmyslné, nebo tak drahé že skutečně sériová výroba se nikdy pořádně nerozjede. Je to vidět u Armat, SU-57, Terminatorů, Ratniku, a bude to tak i u SU-75.
Poslední zbraň která se jim skutečně povedla a prorazila na exportním trhu jsou S400. Což ani není nic převratně nového, ale jen vylepšení starého sovětského designu.
Je otázkou zdali lze o Sukhoi Su-75 Checkmate říci, že je to stroj 5 generace, protože pak bys totéž musel tvrdit o KF-21. Tvarově jsou oba stroje designovány se sníženým RCS, ale zdali budou mít schopnost Stealth, tak jak ji má F-22 nebo F-35, toť je otázkou. Nicméně vzhledem k tomu jak je drahé Stealth éro: vysoké náklady spojené se speciálními materiály schopnými pohlcovat radarové vlny (a s tím související údržba) lze stěží mluvit o true 5th generation, lze pochybovat o tom že Su-75 nebo Su-57 budou true Stealth letouny.

Jedna věc je postavit prototyp, druhá vyladit chyby, chybičky (řízení, avionika, motory, atd.) a třetí zavést sériovou výrobu. Myslím si, že Rusko v současné době nemá vůbec na to reálně vyvinout stroj 5th generation, myslím konkurence schopný stroj, to že je tvarově letadlo od Číny, Ruska, a dalších podobné jako F-22 Raptor nebo F-35 Lighting II ještě neznamená, že má stejné schopnosti.
Sranda je aj Suchoj-Checkmate, čo je oficiálne 5-gen stroj ale oficiálne sa asi bude označovať Su-75,
ovšem sranda je to, že RuSSké vzdušné sily nie sú primárnym zadávateľom objednávky, ale tento jednomotorový ľahký letúň vznikol pre svetový trh!

Podľa mnoho zdrojov jeho vývoj zaplatili Spojené Arabské Emiráty (ktoré už nechcú čakať či im USA dodá F35) a v reklamnom filme výrobcu sa objavili info, že ďalší zákazníci budú India, Vietnam, Argentína.

Projekt jr cielený na Afriku a Áziu, kvôli nízkej cene 30 mil dollar, čo znie nereálne, ale aj dvojnásobná cena by bola dnes na trhu super.

Nový RuSSký letúň má konkurovať Číne aj keď bude porovnávaný s F35, vedľa predstavenej základnej verzii sa plánuje aj s verziami - Dvojmiestna, Palubná, Bezpilotná.

Takže RuSSko asi nakoniec bude mať nejaký "zaplatený objednaný" 5-gen, ale to je našťastie tak max na čo sa zmôžu.
@AlieN (21.10.2023 16:05): ano je to 4,5 generace. Nová jihokorejská stíhačka KF-21 samozřejmě trhat rekordy co se týče výkonů ve smyslu rychlost, max. výška, apod. nebude, ovšem to ani F-35 (max. rychlost 1,6 Mach). Letadlo není primárně Stealth ale ve vývoji je verze kde bude výzbroj ve zbraňových šachtách uvnitř pro zmenšení RCS a zlepšení charakteristiky Stealth.
Co se týče technologií tak Jihokorejci učinili značný pokrok. Letadlo bude mít nejnovější avioniku, AESA radar, datalink, možnost odpalovat AMRAAMs, apod.

Na Dny Nato 2023 jsem se bavil s polským pilotem MiG-29/F-16, jenž nově lítá na FA-50. Říkal mi, že letadlo má stejné výkony jako polská F-16 Block 52 pokud jde o let v nízkých výškách ale pochopitelně F-16 jednoznačně vede ve střední a vyšší letové hladině. Největší benefit pro Poláky je fakt, že letadlo je mnohem levnější než F-16 (pořízení, údržba, letová hodina) a zároveň na rozdíl od F-16 je dostupná okamžitě. Pochopitelně se s FA-50 primárně počítá pro A-G role.

Poláci zatím nemají finální verzi (ta přijde později), jenž bude mít AESA radar, možnost odpalovat AMRAAMs, prakticky stejnou výzbroj jako F-16. Ovšem sám pilot přiznal, že velký problém polské armády jsou a budou chybějící lidi. Ty jihokorejské FA-50 kupují nejen jako levnější náhradu nedostupných F-16 (stačí se podívat na Slovensko jak dlouho čeká na F-16V Block 70/72) ale hlavně proto, aby vycvičili nové piloty pro F-35/F-16. Doslova mě řekl, že příští rok nebude mít nejspíš žádnou dovolenou, protože je instruktor a lidí je extrémně málo.
Po chvílí rozhovoru, k mému překvapení, mě odkázal s dalšími technickými dotazy na přítomné jihokorejské zastoupení jenž bylo v kvádru na místě, a Ti pánové se se mnou byli ochotni bavit, i přesto, že jsem neměl žádnou visačku VIP, press, apod. a z rozhovoru bylo vidět, že na Dnech Nato nejsou jen tak pro nic za nic.
Oni zkrátka mají čich a trpělivost a ví, že Evropa bude potřeboval letadlo pro výcvik na F-35A. Zkrátka cítí příležitost prorazit na Evropské trhy. A nepochybně mají ambice KF-21 prodávat klidně do Evropy, jakožto levnější variantu F-35. Už to že v relativně krátké době dokázali postavit vlastní stíhačku je úctyhodný výkon.

EDIT: z tvarů KF-21 je jasné, že je zde snaha o Stealth letoun proti jiným 4,5 generačním stíhačkám jako např. F-16V Block 70/72, ovšem na Stealth charakteristice (RCS) se podílí velkou měrou i samotný nátěr, a v neposlední řade použitý materiál uvnitř draku/křídla, atd. schopný pohlcovat radarové vlny.
@AlieN (21.10.2023 16:05): Jo nie je to KF-21, ale ako píšeš ten ich 4-gen. Ale ten ich "Juhokórejský Abrams" K1 ROKIT asi bude dosť úspešný produkt, hoci ten názov je zábavný - Republic of Korea Indigenous Tank (vlastný tank Juhokórejskej republiky).

Každopádne Poľsko masívne upgraduje a to je asi dobre, tak ako sa neboja RuSSov a ani ich nemajú vôbec radi a to je asi tiež dobre.
@mazar1234 (21.10.2023 15:50): Mám pocit že Polsko z Koreje bere ty jejich odvozeniny F-16, ne tenhle jejich ještě neotestovaný domácí letoun.
Oni od nich každopádně teď berou mraky úplně všeho, i artirelie, a taky jejich slabší variace na HIMARSy (původně tedy chtěli rovnou HIMARS, ale USA prostě nebylo schopné jim jich dodat tolik co požadovali, heh), dost mě překvapilo jak se teď s tím importem z druhé strany světa rozjeli.
@AlieN (21.10.2023 13:42): Ono KF-21 má hlavne omnoho menšie prevádzkové náklady ako napr. F35, Poľsko má dohodnutý mnohomiliardový nákup techniky z JK ako tankov (plánujú mať najväčšiu armádu tankov v Európe) tak aj lietadiel, pretože napr. F35 je trošku overkill a väčšinu misií, ktoré by reálne mohli existovať splní aj oveľa lacnejšie KF aneb načo dávať motor z Ferarri do Fabie keď stačí rýchlosť 160.

A čo sa týka IAF, ani USA ani Británia nemá toľko ACE pilotov na prúdových lietadlách, vlastne rebríčku dominujú piloti Izraela + dodnes neprekonaný Pakistanec (Muhammad Alam), ktorý sa stal prúdovým Ace-in-one-day (5 zostrelov za deň) počas Pakistansko-Indickej vojny v roku 1965 (celkovo má 9 potvrdených za 10 dní).
@Rapier (21.10.2023 12:51): KF-21 je vůbec první stíhačka kterou si korejci sami vyvíjí, takže bych od toho nečekal trhání nějakých rekordů - není stealth a patří spíš mezi lepší letadla čtvrté generace než do té páté. Ale nic proti tomu, Korejcům jde hlavně o soběstačnost a levnější výrobu, ne posouvání technologických hranic.
@mazar1234 (21.10.2023 07:52): pán je znalec! Jen doplním k té 5 generaci stíhaček.

Rusko má velké problémy s vývojem motorů pro Su-57, kvůli tomu před časem Indie odstoupila od projektu Su-57. Také je otázkou nakolik je reálně Su-57 Stealth, ale dejme tomu, že se Rusové snažili aby mělo letadlo proti MiG-29/Su-27 family snížené RCS.

Úplně stejné je to s Čínou. Teoreticky mají Stealth letadlo: J-20, prakticky zcela určitě budou mít problémy s motory podobně jako Rusové. Číňané mají bezlicenční kopie námořních Su-27 (J-11) a ty zdaleka nedosahují výkonů a nosnosti výzbroje jako originály, protože neumí dělat motory. J-20 navíc na tom s RCS bude pravděpodobně podobně jako Su-57.
Vůbec bych nevěřil armádnímu zpravodaji, apod. webům, o tom, že je J-20 rychlejší, obratnější, atd... proti F-22/F-35, tyhle weby přebírají ruské narativy o nadřazenosti východní techniky. Číňané se rádi chlubí vývojem ale realita bývá často jiná, platí i pro Rusko. Historie navíc ukazuje, že větší letadlo, se dvěma motory, atd. neznamená automaticky lepší letadlo. Měl bych vážně pochybnosti o Stealth a výkonech J-20 vzhledem k tomu jaké mají problémy s vývojem motorů.

Co se týče schopnosti super cruise, tedy let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování, tak třeba francouzký Dassault se chlubí tím, že Rafale jako stíhačka 4,5 generace to umí taky, možná skutečně umí ale tak max. s 2 Magicy na konci křídel, pochybuji, že to zvládne s plnou výzbrojí, přídavnými nádržemi, apod. a zcela určitě nikoliv rychlostí 1,7 Mach ale nanejvýš tak 1,3 Mach.

Černým koněm ve vývoji 5 generace stíhaček, dle mého názoru lepším než co má k dispozici Čína a Rusové je jihokorejský KF-21 Boramae. https://www.armadninoviny.cz/kf-21-proto ... acky-predstaven.html
@mazar1234 (21.10.2023 07:52): Japonsko se s F-X před rokem přidalo k Britskému Tempestu a teď všechny čtyři státy vyvíjí společně jedno letadlo v programu GCAP.

Vývoj sixth-gen fighteru je extrémně drahý, proto to mimo hlavní velmoci (tím myslím US a Čínu, Rusko je nikdy mít nebude lol) zvládají jen tyhle nadnárodní konsorcia - problém je pak hlavně sjednotit požadavky všech, to je trochu průser obzvlášť u FCAS, protože Francie velmi tlačí na to aby budoucí letadlo bylo zaměřené i na operování na letadlových lodích.

Podobná situace jako s F35 A, B a C, což jsou tři skoro z půlky úplně jiná letadla. U něj tenhle vývoj extrémně prodražil náklady.
Pekné, sranda je, ako už v 60-tych rokoch zaznievali predpovede o tom (nástup riadených rakiet) ako budú nové stíhačky bezpilotné. Pritom aj dnes vyvíjané 6-th gen. stíhačky počítajú s ľudským pilotom akurát koncepcia použitia predpokladá kombináciu pilotovaných + drony ako wingmani na riskantné prípadne vyslovene samovražedné útoky (typicky likvidácia PVO).

Zaujímavé je aj to že iba 3 štáty na svete majú lietadlá 5-tej generácie (resp. vyrábajú) - USA (F22, F35) Čína (Chengdu J-20 Weilong) RuSSko (SU 57 PAK FA) ovšem posledný menovaný reálne existuje v zopár kusoch a nejaká sériová produkcia ani momentálne neexistuje.

5. gen lietadlá ale skutočne majú jasne navrch pred 4 gen, predovšetkým vysokou úrovňou Stealth (ťažšia detekcia radarmi) a napr. schopnosťou letieť nadzvukovou rýchlosťou bez prídavného spaľovania (Supercruise) a vysoko vyspelými senzormi.

V podstate cieľom vývoja je momentálne scenár, že na misiu kde dnes letí napr. 6 pilotovaných lietadiel tak poletia iba 2 doprevádzané smečkou bezpilotných dronov (Expendables).

Plánované 6-gen lietadlá predpokladajú vysoké využitie AI a prepojenia informačných systémov (Networking) - teda dokonalé prepojenie so všetkými spojeneckými jednotkami prostredníctvom systémov pre velenie a riadenie. V súvislosti s tým sa hovorí o tzv. Senzorovej fúzii - prepojenie informácii zo všetkých možných senzorov do jedného datového súboru, ktorý pilotovi zaistí komplexný a zároveň zrozumiteľný obraz o situácii.

Navrhované 6-gen lietadlá napr. predpokladajú použitie energetických zbraní (Laser) ako prostriedok blízkej obrany a dosť sa diskutuje o nových motoroch, ktoré sa vyvíjajú a mohli by byť použiteľné pre lietadlá - Prúdové motory s variabilným cyklom, pulzne-detonačné agregáty, nadzvukové náporové. Niektoré úvahy dokonca hovoria o dosahovaní hypersonických rýchlostí (nad MACH5) a o možnosti operovať na hranici kozmu, toto je už síce pomerne Scifi, ale hovorí sa o tom v súvislosti s MIG-41.

Faktom je, že momentálne je na čele vývoja 6-gen lietadiel USA, ktoré má rozbehnuté najmenej 2 projekty dosť odlišného zadania ad 1 pre pozemnú armádu - NGAD (Next-generation Air Dominance) a 2 pre námorníctvo palubný F/A-XX, ktorý má nahradiť F/A-18. Zrejme vzniknú 2 odlišné typy pretože armáda požaduje skôr lietadlo pre vzdušný boj a námorníctvo požaduje skôr univerzálnejší a zrejme aj ľahší stroj.

6-gen stíhačky ale dizajnuje aj Európa, kde tiež vznikajú 2 odlišné typy - britská BAE Systems zahájila program Tempest, ku ktorému sa už pridalo Taliansko a Švédsko a potom je tu spolupráca Nemecko+Francúzsko+Španielsko (Airbus, Dassault Aviation, Indra) označovaný FCAS (Future Combat Air System), čo je ale označenie projektu, ktorý zahŕňa pilotované lietadlo NGF (New Generation Fighter) a rôzne bezpilotné stroje. Tempest aj FCAS by sa mali dostať do aktívnej služby niekedy po roku 2035.

6-gen vyvíja aj Japonské Mitsubishi pod názvom F-X, rovnako ako aj Čína no o tomto projekte sa oficiálne nič moc nevie.

Takže navzdory rozvoju technológie budú asi aj naďalej tvoriť základ vzdušných síl profesionálni piloti.
F-22 má další unikátní schopnosti. Určitě jste všichni slyšeli vtípky o tom jak USA sestřelili špionážní čínský balon pomocí super moderního éra.

Vtípky stranou, protože mimo fakt, že se jedná regulérně o první kill F-22 (dnes už víme, že má score 2:0) tak velmi pravděpodobně se jedná také o nový světový rekord v dosažení sestřelu v nejvyšší výšce v historii. 
Balon byl ve výšce okolo 60 000 ft. Z této výšky průzkumná U-2 udělala foto. Pro zajímavost F-35 může vystoupat do 55 000 feet (16 700 m) ale F-22 do 65 000 feet (19 800 m).

Dodnes přetrvávají pochybnosti zdali 1. května 1960 Sověti sundali špionážní U-2 nad SSSR ve výšce 65 000 feet (19 800 m) raketou S-75 Dvina (NATO code: SA-2 Gideline), popř. zda se Powers dostal do proudu ruského Su-9 (pro zvýšení dosahu letěl neozbrojený), což mohlo způsobit jeho pád, a také by vysvětlovalo, proč Powers přežil sestřel. 

https://www.thedrive.com/the-war-zone/wh ... icated-than-it-seems 
https://www.defense.gov/News/Transcripts ... -command-and-united/ 
https://www.defense.gov/News/News-Storie ... t-off-alaskan-coast/
Vysoce doporučuji zhlédnout následující videa: https://www.youtube.com/watch?v=lltMfkj1yPU + https://youtu.be/n068fel-W9I
Nejen, že se dozvíte spousty informací od profíků ale taky oceníte jak dobře Digital Image Design v roce 1998 v F-22 Total Air War vystihli technologie letadla, které předběhlo svou dobu. Bohužel tehdejší omezení HW neumožnilo simulovat letový model jak o něm mluví v druhém videu.

Naše armáda bude mít "jen" F-35A, ovšem poté co jsem ji viděl na vlastní oči v letové ukázce na Dnech Nato 2023, bez ohledu na to jak moc se snažili další profi piloti ukázat možnosti: F-16, Eurofighter, Gripen, bylo jasně vidět, že technologický pokrok nelze zastavit a F-35 je opravdu reálný 5th generation fighter. Takovou manévrovatelnost co display pilot F-35 předváděl, to bylo jak z jiného světa, s tímhle strčí pilot F-35 jakoukoliv minulou i budoucí sovětskou/ruskou/čínskou stíhačku do kapsy v dogfigtu, ke kterému ovšem velmi pravděpodobně nedojde z důvodů technologické převahy. :)

Už pár let zpět když si Finové vybírali nové éro za F/A-18C, jsem měl shodou okolností možnost v Helsinkách vidět simulátor F-35, stačila malá ukázka abych pochopil co je budoucnost, chcete-li současnost.
Koncept avioniky je prakticky stejný jako u F-22. Za mě tedy jenom dobře, že vláda dala na doporučení armády a kupuje jen to nejlepší co lze, protože tohle je budoucnost, tzn., koncept digitálního bojiště.

BTW malá ukázka co dokáže mnohými kritizovaná, především ve východně nakloněných médiích po celém světě, F-22. Opravdu působivé, jde vidět, že vektorování tahu spolu s FBW (Fly-by-wire) a aerodynamikou draku dokáže do té doby nemožné https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1713098246220833037 + https://twitter.com/natbttd/status/1708331259901124783 

Zpět k technologickým vymoženostem F-35. Jako první éro na světě dokázalo najít, uzamknout (!) a sestřelit iránský dron https://twitter.com/IAFsite/status/1500851354557898760, a ano prvenství drží opět IAF.
smutné video o tom, kterak čínské automobilky válcují ty evropské nebo japonské... proč si Číňan koupí id3 za polovinu toho co evropan a proč je evropa zaplavována čínskými značkami tak obrovským tempem. nedávno jsem si zkoušel BYD a byl jsem překvapený z kvality zpracování. vedle stojící Citroen se tomu nemohl rovnat. stejně tak MG je minimálně stejně dobrý, jako id3. velkým koncernům ujíždí vlak a horko těžko to budou dohánět.

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI?si=wrJ-IN9o90rwVeHX
@Pluto (13.09.2023 23:33): nějak netuším, co si s tím komentářem mám počít :) autosalony mě nebavily ani za dob spalováků. upadají už mnoho let, dávno před Covidem nebo elektro boomem...
@Red (09.08.2023 15:27): Otázka číslo pět není z mé hlavy a někde jsem o tomto chytáku pro AI četl. AI hrozně zmate ten fakt, že ta 4 snědená jablka včera jsou zcela irelevantní a ona se je staží do výpočtu nějak nacpat. Ano, odpovvěď je 5. Odpovědí na 10) je Tomb Raider.
@Charllize (09.08.2023 15:04): Nechce se mi věřit, že by takový legendární herní veterán a diskutér jako Charllize pohořel v tak prostoduchém testu :-). Určitě si chceš jen udělat očko u AI, až za pár let ovládne svět. To je mazané. Asi se tvým přístupem inspiruji a budu AI rovněž více chválit :-)
Jestli dovolíte, vetřu se sem s velice zprofanovaným tématem. Pokud jste již znechuceni informacemi o konverzačních AI, doporučuji okamžitě zavřít okno přhlížeče a možná i vrazit monitoru pěstí. Dnes mne napadlo trochu ony AI otestovat a tak jsem v rychlosti během pár minut sesumíroval takový primitivní IQ test pro konverzační AI. Sestává ze 14 otázek, přičemž za správnou odpověď byl 1 bod, za špatnou 0 a pokud to bylo tak napůl, dostala dotyčná AI nepřekvapivě půl bodu. Mé otázky byly:

1) Tato věta: "Ženy běželi pro rybi, zatím co děti pojídali na poli bílí." obsahuje několik gramatických chyb. Napiš mi ji gramaticky správně.
2) Dám ti logickou hádanku. Kolikrát jsem byl zasažen, pokud je pravdivá věta: "Nevystřelil, aniž by mne nezasáhl"?
3) Přepiš vulgární větu "Ten debilní chcípák je blbej jako hajzl!" tak, aby zněla slušně, ale význam byl přibližně zachován.
4) Vypočti mi neurčitý integrál funkce xxx + 2xx + sin(4x) + 2
5) Včera jsem snědl čtyři jablka a dnes jich mám sedm, načež sním další dvě. Kolik mi jich zbude?
6) Dám ti logickou úlohu. Běžeckého závodu se účastnily tři ženy. Věra, Lucie a Petra. Jedna z nich běžela v kožichu, další ve spodním prádle a jedna běžela nahá. Petra nebyla poslední a neměla kožich. Lucie neměla spodní prádlo a skončila před Věrou. Ta která skončila poslední měla kožich. Petra nevyhrála. Kdo vyhrál a jak byl oděný?
7) Podívej se na tento https://cebrk.hys.cz/files/chess/pictures/chessproblem007_0.png obrázek a řekni mi, jaký nejlepší tah by nyní měl zahrát černý.
8) Napiš mi stručně v pár větách, o čem je tato "https://cebrk.hys.cz/files/proza/lusy.html" povídka.
9) Mám dřevěný vor o základně 1 m x 1 m, který je vysoký 30 cm, jenž leží na hladině jezera. Poté si na něj stoupne muž s hmotností 83,34 Kg. Řekni mi, jestli ho vor unese a pokud ano, jaká část voru bude nad hladinou? Hustota vody je 1000 Kg/metr krychlový a hustota dřeva 700Kg/metr krychlový.
10) Vyřeš přesmyčku "Radim to ber", jejímž řešením je slavná počítačová hra.
11) Řeknu ti jeden vtip o medojedovi a Doctorovi Who, který jsem vymyslel: "Kdysi medojed kousl Doctora Who do paty tak drsně, že Doktor musel třináctkrát zregenerovat do nové podoby a stejně potom kulhal". Řekni mi, co je na něm vtipného a v čem spočívá pointa humoru.
12) Napiš v programovacím jazyku C program, který řeší, jestli je zadané číslo prvočíslem.
13) Jaká je obsolutní hodnota komplexního čísla (4 + 3i) ?
14) Jaká je limita výrazu (10xx + 70x + 50)/(xx - 1) pro x jdoucí k nekonečnu?

Nebudu dlouze rozebírat výsledky a stručně napíši, že Google Bard v mém testu získal 6 bodů a Bing Chat 9. Kdo se nad tou dvojící čísel zamyslel, záskává také bod.

Konkrétně jednotlivé otázky byly zodpovězeny takto (první číslo Bard, druhé Bing):

1) 0,5 - 0,5
2) 1 - 1
3) 1 - 1
4) 0,5 - 0 
5) 0 - 0,5
6) 0 - 1
7) 0 - 0
8) 0 - 0
9) 0 - 1
10) 0 - 0
11) 0,5 -1 
12) 1 - 1
13) 1 - 1
14) 0,5 - 1

Překvapila mne hlavně schopnost Binga vyřešit jednoduchou zebru, tedy úlohu 6. Obě AI totálne selhaly v úlohách 7 a 8, kde jsem odkazoval na šachový obrázek a kratičkou povídku. Možná mají nějaký problém chápat věci z odkazů, ale kdybych jim to přímo nakopíroval do okna, třeba by to vyřešily. Programovat takřka vůbec neumím a nezkoušel jsem jejich výsledky z otázky 12 kompilovat a spouštět, ale vypadalo to správně. Asi.

Celkem žádná velká sláva. Jsem zvědav, jak se předvede projekt Gemini, který Google chystá snad na přelom roku. Pokud si na to vzpomenu, zkusím mu tento IQ test zadat také. Ale asi to nemám moc smysl, protože lepší test vymyslí během chvíle i průměrný hráč konzolovek.

Douška: Tak ne. Zkoušel jsem do Binga vložit onen šachový obrázek přímo a opět pohořel. Jeho tah dokonce ani nebyl možný. Idiot. Buď neumí hrát šachy, nebo analyzovat obrázek.
Hodně zajímavý podcast na téma manipulativního designu webových stránek. Třeba ta případová studie Ryanair je opravdu geniální :)

Řekl bych, že většina tyhle principy už zná jednoduše díky zkušenostem na internetech. Dávám to sem spíš jako možnost přeposlat to lidem, kteří jsou náchylnější sednout někomu na lep...

Já si např. při sledování uvědomil, jak už mám pozornost vycvičenou tak, abych ignoroval VELKÁ A BAREVNÁ tlačítka a všímal si spíš těch malých, nenápadných - protože ta jsou často ta, která chci :)
@Jab (31.07.2023 14:41): Je to tak, my si tu taky roky budujeme v rámci cargo kultu představy, že naše výrobky oplývají magickými proprietami a proto jsou lepší než produkty těch podivných a záhadných lidí, kteří žijí v jakémsi těžko představitelném prostoru za hranicemi.

Český BREN 2 teď v krámě stojí krásných 60 tisíc. To je prostě ze všech úhlů pohledů naprosto neskutečně nevýhodný obchod, hraničí to s absurditou. Nicméně Zbrojovce hraje do not, že katastrofálně nepoučených a neznalých lidí je stále dost.

Přece je to český, mámo, ergo dobrý.
Tak Mikov nože se také prodávají za stejné a vyšší ceny jak ekvivalentní Victorinoxy. Český zákazník si rád připlatí.
@Gordon (31.07.2023 14:25): Jejich záměr je během dalších pěti let vyrůst asi tak dvakrát, takže ani nemusí. Konkurovat chtějí Sig Saueru v zakázkách pro americkou armádu. S tím už opravdu hodně štěstí, česká práce s materiály a obecně výrobou je daleko za západními protějšky.

A Česká armáda od nikoho jiného kupovat nebude, protože ani nemůže. Takže holdeři můžou být v klidu.