Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Saboteur

  • PC 40
The Saboteur mně ležel v hlavě delší dobu, potom přišla Herní výzva 2017 spolu s příhodnou slevou, a tak jsem šel do toho.
Zpočátku to bylo docela fajn. Třeba závodní okruh, a tak trochu i dobové zasazení, mně na moment připomnělo Mafii. Ale ten pocit velmi rychle vymizel. Čím víc jsem to hrál, tím víc mě to štvalo. Ani vlastně nevím proč.

The Saboteur mně nesednul, a to ani přes jisté světlé momenty. Nějak nemám sílu pokračovat a snažit se to dohrát. Moje herní výzva tak selhala hned v 1. bodě, a už teď vím, že selhala i jako celek. Na začátku roku to vypadalo, že na hraní bude víc času...

Selhaná herní výzva 2017, kategorie 1. "To je člen" = nesplněno
+2 +8 −6

Sniper Elite 4 - Deathstorm Part 1: Inception

  • PC --
Mapa svou rozlohou konkuruje misím z původní hry. Odehrává se v zimě, takže pokud si člověk užil trochu toho poprašku v poslední misi SE4 (já tedy ano), tady dostane další dávku sněhu, i když v industriálním prostředí přístavu.

Co mě docela vytočilo je chování nepřátel. Mám pocit, jakoby autoři trochu pootočili volume agresivity a šestého smyslu doprava. Většinou stačí vteřina, po kterou mě nácek jen zahlédne a okamžitě vyvolá poplach v celém svém sektoru. Zřejmě jsou nějak duševně propojeni, jinak si to neumím vysvětlit. I účinnost tlumiče se zdá být snížena, protože nepřítel nemá problém zalarmovat celé širé okolí jen kvůli toho, že slyšel svým ultrazvukovým sluchem tlumený pšouk přes dvě zdi a jedno patro. Samozřejmě se stále bavím o nejvyšší obtížnosti. Kdo hraje na nižších, může počítat se standardním chováním.

Jinak je mapa pěkně navržena a její dohrání mi zabralo asi dvě a půl hodiny. Měl jsem problém se splněním jednoho z hlavních úkolů, protože autoři opět nepočítají s tím, že by někdo hrál bez GPS a tak né vždy poskytnou dostatek vodítek pro splnění mise. Stejně tak mi nedošlo, proč se jeden z vedlejších úkolů sebrání dokumentů od oficíra hlásí jako nesplněný v momentě, kdy jej neoberu do tří minut od jeho smrti. To i přes to, že leží jen tak na zemi a nikdo se k němu nedostane. Oh well, challenge...

Nejsem velkým fandou podobných přídavků, na kterých se autoři snaží nahonit ještě nějaké chechtáky a to i přes relativně vysokou cenu původní hry. Season Pass za tři kila nikoho nezruinuje, ale dobrý pocit z toho nemám. Přesto jsem si to relativně dobře užil a můžu tenhle nášup doporučit.
+15

Turok 2: Seeds of Evil

  • PC 70
Turok 1 se mi před půl rokem při dohrání líbil, Turok 2 jsem ale rozjížděl napotřetí. Poprvé ještě z originálky, kterou jsem odložil s tím že na tohle nemám. Podruhé mě odradila grafika. A až jsem objevil utilitu NGlide, díky které funguje v těchto vykopávkách akcelerace. Graficky je poznat, že jde o konzolovku. Na rok 1999 (PC verze dle Moby Games vyšla později než verze N64) vypadá prostředí přinejlepším průměrně, nicméně vychytávky typu potoky krve z potvor, zabodlé šípy, ustřelené končetiny jsou udělané dobře.

Příběh nemá ani cenu zmiňovat, protože v jedničce jste zabili nějaké zlo čímž se probudilo ještě horší zlo. To vše Vám vypráví v mizerných animacích nějaká paní které není moc rozumět, pochopitelně bez titulků a na konci v nanicovatém outru Vám paní povykládá ještě o horším zlu.

Nicméně důležité je, jak se to hraje a musím říct, že Turok 2 byla výzva. Možná jedna z nejtěžších 3D akcí, co jsem kdy v životě hrál. A nejde ani o souboje či nepřátele. Ti jsou celkem standartní, z rodu Unrealovských, takže čekejte sto a jednu humanoidních, robotických či jiných potvor, ne příliš podobných lidem. Potvory sice různě poskakují a trefit je je oříšek, ovšem jen do doby, než si vypnete defaultně zapnutý autoaim, který paradoxně míření ztěžuje. Občas je tu sice respawn, ale nic tragického. Výjimkou jsou bossové, zejména ten poslední, kteří jsou tuzí až běda... jen přijít na to jak je sejmout je záhul, pak to ještě zvládnout provést.

Výzvou není ani ovládnutí zbraní. Těch je přes 20, což je trochu moc, protože zaberou na klávesnici kromě číselné řady ještě řadu pod tím a vzpomenout si kde zrovna co je není tak snadné. Zbraně jsou často ve dvojicích - slabá a silnější verze a variují od těch naprosto zbytečných (oba nože, dvě omračovací zbraně, granátomet, vrhač min, jakási odrůda naváděcí střely, raketomet, vrhací disk, šípy) přes překvapivě slušné (automatická pistole, suprová brokovnice "Trhač") až po ty vynikající (plazmový kulomet, plazmová sniperka, plamenomet). Zvláštní kategorií je atomovka, kterou sbíráte 6 kol a pak je v posledním souboji naprosto k ničemu.

Výzva spočívá v samotném principu hry. Stejně jako v jedničce začíná Turok v centrálním hubu a otevírá si postupně šestici misí. Ale jakých misí! U každé z nich zkysnete na celé hodiny, jen tu poslední jsem hrál od půl třetí do půl deváté. A zatímco oproti jedničce ubylo skákání, přibylo bloudění. A to tak že velmi. Cesty se věví několikanásobně, jsou tu nadchody, podchody, vodní kanály, šplhání po skalách, plošinky, občas je proti pravidlům přežití nutný někam spadnout, jindy se Vám povede spadnout aniž byste chtěli. Pamatovat si kam mám ještě jít je nadliský úkol, mapa moc nepomáhá, neboť se nedá zmenšit a navíc se díky krásnému bugu vymaže, pokud ze hry vyjedete, abyste mrkli třeba do návodu. Aby to nebylo málo, tak stejný bug obnoví občas potvory při vyjetí ze hry, či při nahrání pozice.

A bez návodu si ani neškrtnete. Ono tím megabludištěm totiž není potřeba dojít jen na konec. Kdepak, v každém kole musíte splnit několik úkolů, často se skládajících z dílčích částí (najít bombu a najít místo kde ji použít to vše krát 3). Pak je potřeba v každém kole najít tři malé klíče pro otevření dalších kol. Najít a aktivovat komoru s "nukem" a vybojovat si část zbraně. Najít ptačí pero, najít komoru a proměnit ho ve zvláštní schopnost. Takže z logiky věci musíte prošmejdit každý kout každého kola, některé věci jsou navíc důmyslně skryté za tajnými zdmi. Návod neslouží k tomu, vědět přesně kam jít, ale aspoň tušit, ve které části kola co najít, protože jinak to můžete hrát znovu, což stejně budete.

Největší peckou je totiž klíč Primagen. Ten se skrývá většinou za místem, na které potřebuje nějakou zvláštní schopnost, jenže ty nenachází ve stejném kole. Abyste doskočili ke klíčí v prvním kole, musíte v tom druhém najít talisman skákání atd.., což znamená naprosto nechutný backtracking. Druhý průchod je sice rychlejší, protože je vše otevřené, minimum nepřátel a víte zhruba kam jít, nicméně i tak je to nechutná prasárna sloužící k prodloužení hrací doby (pro hry z Nintenda 64 typická). A bez 6 Primagen klíčů si neotevřete portál k hlavnímu šéfovi.

Největším vtipem je při tom všem ukládání. V původní verzi jde ukládat pouze na save pointech, které jsou cca 2-3 za celé kolo. Naštěstí PC verze tenhle relikt odstranila a ukládat lze kdekoliv. Jinak si neumím představit kdo by to dohrál. Umřít se dá velice snadno a většinou vlastní blbostí, ale i tím, že nepoznáte, kam jde doskočit a kam ne. I tak se ale nedá uklídat u boss fightů či u některých vymazlených skákání.

Turok 2 byl mazec. Myslím že hráči moderních koridorových 3D akcí by se beznadějně ztratili a hru znechuceně odložili. V hratelnosti nepomáhá ani pár bugů či neférových taktik tvůrců, nicméně i tak jsem se celkem slušně bavil.

Pro: Je to výzva, konzolová střílečka se vším všudy, spousta zbraní, nepřátel, v principu zábavné.

Proti: Neskutečné bludiště, zbytečný backtraking, občas frustrující.

+13

Alien: Isolation

  • PC 60
Kvitujem snahu priniesť retro vzhľad a atmosféru 40 rokov starej filmovej série, ktorá však s odstupom času nezostárla zrovna najlepšie. Zelené funkcionalistické displeje pôsobili mierne úsmevne už v 90tich rokoch, keď som film videl prvý krát. Neviem, či to bol úmysel, ale UI a menu sú otrasné približne rovnako ako vypadajú vo filme. Vernosť originálu sa nezaprie ani v nelogických chodbách a dizajne miestností. Výčitky na UI bokom, čo je dôležitejšie je samozrejme atmosféra a hrateľnosť. Ak sa dá niečo pochváliť Scottovi RIdleymu, tak je to minimalistická úzkostlivá atmosféra, ktorá je v tejto hre dokonale prevtelená. Neviem však čím to je, ale skôr než strach pri hraní dominovala nervozita. Je to naozaj jedna z mála hier, pri ktorej som mal chuť rozbiť monitor a strach s tým nemal nič spoločné. Ak trpíte na GAD, doporučujem pri hraní zdvojnásobiť dávky Prozacu.
+13 +16 −3

Bully

  • PC 85
Kdysi dávno, v roce 2008 v americkém Andoveru dostalo jedno ze studií Rockstaru za úkol přenést již tradiční principy Grand Theft Auto do školního prostředí. Nápad, který mi připadal při nejmenším hloupý. Vždyť tohle přece nemůže fungovat. To přece nemůže nikoho bavit. Vývojáři se ale tohohle úkolu zhostili na výbornou. No, možná na A-.

Inspiraci jasně hledali v béčkových středoškolských amerických filmech, proto hlavní příběh není nijak oslňující a občas mi přišel připitomělý. A musím říct, že některé předměty jsou opravdu těžké. Například angličtinu, kde vytváříte slova z písmen, která máte k dispozici, jsem dělal s návodem v ruce. Podobně u zeměpisu, kde přišpendlujete vlajky na slepých politických mapách různých částí světa, jsem se několikrát podíval na skutečnou politickou mapu. V GTA hrách běžně platí rčení že „opakování je matka moudrosti“ tady to platí dvojnásob. To nejen ve školní lavici, ale i v klasických misích.

K misím mám jen jednu drobnou poznámku. Na mapě jsou všechny označeny hvězdičkou a vy tedy nevíte čeho se úkol bude týkat. Tedy můžete se toho dovtípit podle umístění na mapě. Pokud je hvězdička v oblasti, kde bydlí bohatá vrstva obyvatel Bullworth town, nejspíše půjde o něco se zbohatlíkama. V klasických GTA jsme zvyklí na rozlišení ikon a tady je zřejmé proč tomu tak je. Několik vedlejších misí jsem kvůli tomu minul. Ony se sice začnou opět odemykat po dohrání hlavního příběhu, ale to nijak neřeší pointu toho, na co ukazuji. I když Bullworth town není tak obrovský, jako je mapa San Andreas, pořád se mi zdálo, že mohl být i o kapánek menší. Hře by to jistě nijak neuškodilo. Největší zábavu si člověk beztak užije přímo ve škole.

Jako nezletilý nemůžete řídit auto. Hlavní aktér Jimmy dostane do rukou velmi brzy skateboard. Později i kolo a v zábavním parku můžete vyhrát Skútr. U toho ale pozor. Jak policie, tak prefekti neradi vidí, když jedete na skútru a nemáte helmu.

Protože jste student musíte dodržovat rozvrh. To je docela problém. Hra vám sice řekne že vyučování je rozdělené na dopolední a odpolední a od kdy do kdy probíhá. Nikde se ale nedozvíte, jaká hodina bude následovat. Takže se nevyhnete občasnému nahánění ze strany prefektů, protože už začala hodina a vy nejste ve třídě. Den je tu hodně krátký. Mezi jednotlivými hodinami nemá smysl plnit nějakou misi, pokud se tedy nechcete z hodiny tzv. ulít. Jestli jsem to vysledoval dobře, pak jedna minuta ve hře je jedna vteřina skutečného času. To mělo za následek, že tlačítko pro rychlý pohyb prošlo zkouškou ohně. Tři, nebo alespoň dvě vteřiny na jednu herní minutu by byly lepší. Nutnost chodit na hodiny nicméně odpadne, jakmile splníte všechny předměty a času na mise máte pak dost. Ačkoliv povinnost dodržet večerku zůstává.

To je všechno, k čemu mám výhrady. V ostatních ohledech je to špičkový sand box, který nejen zabaví, ale hlavně pobaví. Kdo by odolal a nestrčil občas nějakého spolužáka do skříně, nebo odpadkového koše? Co takhle sníst banán, hodit slupku na zem a čekat až po ní někdo uklouzne? Nebo hodit po prefektovi sáček s kuličkami, aby si dřepl na zadek? Takhle samostatně to zní fádně, ale jde to kombinovat. Představte si situaci, kdy se dostanete do školní bitky. Jednoho oponenta strčíte do koše, druhého zmlátíte a plivnete mu do obličeje. Zahlédne to prefekt, který vás chytí. Vy mu dupnete na nohu a začne honička. Abyste se ho zbavili, hodíte po něm sáček s kuličkami, po nichž hodí záda. Takové vtipné situace nastávají velmi často, nevyjímaje v misích. Jimmy se snaží zapadnout v nové škole, ale příběh se netočí jen kolem jeho vztahu k spolužákům a spolužačkám. Setkáte se i s kuchařkou, které hygiena nic neříká, učitelem alkoholikem, a v prvé řadě sekretářkou, která je přímo posedlá ředitelem školy.

Prospěch v hodině hra odměňuje nějakou schopností. Třeba že když políbíte studentku, vyléčí to vaše zdraví, nebo že nemusíte slečnám dát dárek, aby vás políbily. Stejně tak sbírání předmětů je odměňováno. Co takhle rozbít zahradní trpaslíky v celém městečku? Odměnou může být i rozšíření šatníku o nějaký nový kousek, nebo nové kolo.

Postavy na vás reagují a pokud jsou členy nějaké skupiny, pak je jejich vztah k vám definován vaší reputací v dané skupině. Někdo vás tak může pozdravit a postěžovat si, jak je nějaký učitel hloupý, nebo do vás začít strkat až vyvolat bitku. A takoví šprti, když u nich máte špatnou reputaci, jsou skutečně komičtí.

Mimika a gesta ve hře mi přišla až podezřele podobná těm v The Sims 2. To přidává „feel“ komickým situacím.

Bully je jakousi kombinací knih Marka Twaina, postavy Barta Simpsona a nějakého středoškolského filmu s Emmou Roberts. Možná zvláštní kaše, ale výsledek mi chutnal.

Nejsem si ale jistý, na koho je hra mířená. Neumím si představit, že když bych byl stále školou povinný, že bych chtěl do školy chodit ještě ve videohře. A pro nás, kteří máme školu za sebou, je nemožné projít herními hodinami bez pomoci návodu. Hra by určitě mohla mít ještě lepší hodnocení, ale nějaké ty chybky má. Nedivím se, že Rockstar chtějí pokračování. Místo pro rozvoj tu stále je.
+13

Borderlands

  • PC 75
Tak jsem konečně dohrál tuhle nevím jakou žánrovou hru, čekal jsem RPG jako Fallout dostal jsem střílečku ve stylu Far Cry 2, příběh mě teda nevtáhl vůbec, vtipný mi to nepřišlo, ale to bylo asi i tím, že jsem z toho byl později celkově znuděn, že už jsem ty kecy ani nečetl/neposlouchal :D Je to jen čistě chození kosení všeho živého, spawn je celkem dost rychlý tak jestli to chcete solit o sto šest z asi 6sti druhů zbraní + jejich různé druhy tak to je vončo. Docela mě bavilo asi DLC - z bundlu celé talže nevim jestli dlc - kde místo přeživších byli zombící, tam už toho kosení bylo tolik, že byla i zábava se pořád otáčet dokola protože byli před váma, zá váma, pod váma všude :D a to takhle s brokárnou je bžunda. Bossové lehcí, dělal jsem všehny questy po cestě takže finální pašáci měli level 32-35 a já asi 37 možná víc ? No pohoda mohlo se zase kosit a vršit mršiny na hromady. Skilly postav asi na pytel, nepřišlo mi, že by to byly nějaké parádičky, spíš taková ikona nad barem s HP, která čekala nevyužitá skoro celou hru. Nainstaloval jsem dvojku tak uvidím jak se s tím dál poprali :)

Pro: střílení až běda

Proti: střílení až běda, nezajímavý příběh, všechno stále dokola, nulová interakce s prostředím, příliš rychlý spawn nepřátel

+10 +12 −2

Black Mirror

  • PC 40
Posel smrti je pro české hráče jedním ze základních pilířů tuzemské herní tvorby. Dokonce i ti, kteří mu nepřišli na chuť musejí s rukou na srdci uznat, že jde o jeden z nejlepších českých herních projektů. Řada hráčů tvrdí, že Posel smrti má světovou úroveň a najdou se i tací, kteří prohlašují, že jde o jednu z nejlepších adventur se kterou kdy přišli do kontaktu. Ani další dva díly nebyly marné a podařilo se jim celkem dobře rozšířit Poslovské univerzum napříč prostorem i časem a stvořit malý, leč fungující herní svět. Mohlo by se zdát, že trilogie celkem uzavřela příběh Posla a že už není z čeho vařit. Asi by bylo vzhledem k mým knihám hloupé, kdybych s tímto tvrzením souhlasil, ale i já musím přiznat, že hlavní zápletka točící se okolo kletby Gordonů byla vcelku vyřešena a tak by v případě pokračování bylo nutné přijít s něčím novým. To si ale evidentně nemysleli hoši z THQ Nordic a tak ono "pokračování", jež svěřili nepříliš známým ale poměrně zkušeným lidem z King Art, vůbec nenavazuje na děj trilogie, nýbrž se snaží o volné převyprávění právě toho našeho českého prvního dílu. A to je katastrofa!

V dnešní době se recykluje všechno. Takový Hollywood je už přes dvacet let jen továrna na recyklace. Lidé nemají nápady, nemají snahu, neumějí nic vymyslet a myslí si, že když recyklují něco dobrého, tak to bude dobré. Nebude. Může to být úspěšné, to ano, protože se na tom svezou fanoušci originálu, ale nebude to dobré. Každá recyklace, ať už herní, či filmová, je totiž znehodnocením původního díla a dává jasně najevo absenci úcty k němu. No a když si nevážíte originálu, co na jeho základě asi tak zplodíte? Black Mirror nabízí naprosto dokonalou odpověď, protože stačí jediná odehráná hodina a víte naprosto přesně, že tvůrci mají originálního Posla smrti za úplné nic. Možná jsem ovlivněn mým velmi kladným vztahem k původnímu Poslu smrti, ale tato hra se svým názvem drze staví mezi další díly série, takže nesrovnávat prostě nelze a ať se na Black Mirror podívám jakkoli, vidím jen nechutné odporné nacucané klíště, které parazituje na svém hostiteli. A můžu vám naprosto přesně říct, co konkrétně milé klíště vysává. Jsou to jen tři věci - za prvé motiv rodinné kletby se základní kostrou příběhu. Za druhé ústřední dějiště v zámku. A za třetí dvě známá jména - Gordon a Black Mirror. No a tím to vážení přátelé končí. Více podobností s trilogii nehledejte.

Reboot Posla smrti se odehrává roku 1926. Když se nad tím zamyslíte, stačilo zohlednit události v trilogii, využít jména z rodokmenu Gordonů a byl by tady sequel zasazený do doby mládí Williama. Vůbec tahle prasečina nemusela být reboot a fanoušci by to přijali stokrát lépe, ale to by si někdo musel Posla smrti vážit. No nic, jdeme dál. Black Mirror staví do popředí chlápka jménem David Gordon. Je to zjev, který na první pohled připomíná bezpáteřného grázla z ulice. Nesympatický vzhledem i charakterem. Nemastný, neslaný, nezajímavý... prostě typický hrdina adventur neboli šedá myš, která neurazí a nenadchne, jelikož se jí nikdo neobtěžoval vdechnout duši skrze minulost a názory. Vrcholem jeho pseudocharakteru jsou občasné suché ironické průpovídky, jež ladí s jeho bezduchým výrazem ve tváři. David se po smrti otce vydává na Black Mirror, aby mohl zdědit zámek, který nezná a nikdy na něm nebyl. Jenže smrt otce je obestřena záhadou a je třeba zjistit, co za tím stojí. Skutečnost, že David oproti Samuelovi zámek vůbec nezná, zcela odbourává jeden z mnoha rozměrů, které Posel smrti 1 měl a to komentování okolí s ohledem na čas. Nicméně Black Mirror postrádá i spoustu dalších rozměrů.

Jak se ta sranda vlastně hraje? Přeci jen doba pokročila a Point and Click adventury jsou také už jinde. A tak se musíte pohybovat pomocí kláves, což je nepřesné a nepohodlné, často vybíráte své reakce na dění (říct pravdu / lhát atd.), celé okolí je 3D, což se podepisuje na strohosti interiérů a omezenosti lokací, sesbírané předměty mají také 3D provedení, můžete očekávat QTE a při přechodu mezi lokacemi musíte čekat na zdlouhavý loading... Ta hra je strašně optimalizovaná a herní dobu natahuje tím, že prostě jen čekáte a říkáte si "doprčic, no snad se do toho pokoje už nevrátím, jinak budu muset čekat zas." Za zmínku stojí hrad sám. Black Mirror v původní trilogii nebyl po stránce architektonické kdovíjakým skvostem, ale působil majestátně, tajemně a obsahoval spousty prvků, které mu dodávaly punc něčeho výjimečného (obří glóbus, věž, ilustrovaná kronika, gigantické obrazy prvních Gordonů, přecpaná knihovna...). Nový Black Mirror je úplně jiný a nenajdete v něm jedinou povědomou místnost, ani jediný předmět, který by vám svým provedením utkvěl v paměti. Chybí tu i prostory, které by ho pomáhaly spojit s okolím - balkon, věž, pohled na zámek zvenčí... nic takového tu není, což vyvolává dojem toho, že interiér hradu je odříznutý od exteriéru a to navzdory tomu, že za okny vidíte les a na sklo dopadají kapky deště. Dalším neduhem zámku je neskutečná tma! Čtyři z pěti kapitol se odehrávají v noci (tři z nich dokonce v jediné noci) a světlo, které vrhají svíce a lampy téměř nic neosvětlí. Oproti tomu vaše svíčka, kterou dostanete brzy do pazourů svým plamínkem ozáří celý pokoj.

Za celou tu dobu (pomineme-li jednu lokaci) nevystrčíte paty z areálu zámku, takže zapomeňte na Willow Creek, zapomeňte na Warmhilll, Ashburry a další typické lokace světa Posla smrti, které hýřily atmosférou. Svět nového Posla, nebo spíše Black Mirror totiž není žádný svět. Je to jen velký tmavý zámek po vzoru Amnesie, který se snaží tvářit jakože má své stálé obyvatele, ale přitom tam venku nic není.
Každou herní minutou jen vzpomínáte na původního Posla a říkáte si, jak to tenkrát bylo krásné. Jak bylo krásné, když Victorie působila jako stará dáma utápějící se ve smutku a ne jako odporná ježibaba s umělým hnusným ksichtem, které by neuškodil už ani make-up lopatou. Jak bylo krásné, když Henry, ten zahradník, sice chlastal a kradl, ale nejednal s pány z Black Mirror jako s poslední onucí, narozdíl od jeho slepé reinkarnace, které by každý soudný pán rozbil hubu po první urážce. Jak bylo krásné, když adventurní úkony za něco stály a byly založené na logice, ne na příšernostech typu zlikviduju pavučiny tak, že je jako fakír spálím ohnivým dechem. Jak bylo krásné když zámek působil jako unikátní honosné sídlo vhodné k životu a ne temné, černé nic, kde v jediné místnosti najdete tři stejné obrazy. Jak bylo krásné, když se měnilo počasí a když jste mohli vyrazit ven a prozkoumávat panství, které vypadalo jinak ve dne, v noci i za deště. Jak byly krásné zvuky praskajícího dřeva, tikotu hodin, bouře nebo i té pitomé sekačky. Pokud znáte původní trilogii, tak zkrátka srovnáváte a srovnáváte, a tak jen trpíte tou laciností a rvete si vlasy za ten chrchel co si říká Black Mirror.

Katastrofou jsou akční pasáže s duchy. Posel smrti 1-3 také měl momenty, kdy šlo o život a bylo třeba reagovat správně a rychle, jenže tyto reakce závisely na čistě adventurních úkonech. Black Mirror do akčních pasáží přidává nutnost správného pohybu, a tak musíte kombinovat klávesnici + myš, překonat otřesnou kameru, být rychlí a ještě přijít na ten správný postup. Když si vezmete, že podstatná část zarytých adventuristů jsou starší lidé, kteří nejsou zvědaví na nějakou komplikovanou hurá akci, je to jako kdyby se vývojáři střelili do vlastní nohy.

Jen málo věcí se dá Black Mirroru skutečně pochválit. Dokonce i příběh je plný křečovitých zvratů, naprosto něvěrohodného chování postav a příšerných tupostí typu - musíš toho zjistit ještě hodně, ale já ti nic neřeknu, abys na to přišel sám. Krom dobrého dabingu, hudby v menu a občas zajímavých pasáží (hlavně 3. kapitola), mě nic dobrého nenapadá. Dokonce i logické hádanky za mnoho nestojí, jelikož jejich řešení je obvykle založené na tom, že je třeba pohnout kamerou nebo otočit předmět v inventáři.

Jsou lidé, co říkají, že hra u českého hráče automaticky propadne, protože češi budou více kritizovat. No jistěže kritizovat budou! Jenže k tomu mají zatraceně dobré důvody. Ale nemuseli by je mít, kdyby tvůrci Black Mirror za něco stáli. Kdo lépe poslouží jako lakmusový papírek kvality než češi? Nikdo. V rebootu Posla smrti 1 prostě nikdo jiný. A to myslím smrtelně vážně. Jen ukňouraný sebestředný hlupák co má víc zubů než mozkových buněk může vysvětlovat naše nízké hodnocení BM vlastenectvím nebo zhrzeností z "krádeže" značky, neboť Posel smrti 2 a 3 také nebyli čeští a přitom je čeští hráči přijali velmi dobře.

Hlavním problémem hry je to, že parazituje, že si hraje na něco co není. Kdyby autoři přišli s jiným titulem (a že by to vzhledem k minimálním odkazům na trilogii nebylo těžké), tak by sice neoslovili tolik hráčů, ale ti hráči by v "Black Mirror" viděli něco úplně jiného. Tolik by nesrovnávali a snažili by se hru vnímat spíše jako temnější Syberii 3. Neříkám, že by výsledek uspěl, protože hra jako taková není žádný zázrak ať už se to nazve jakkoli, ale pár desítek procent navíc by to bylo. Takhle Black Mirror neskutečně trpí svým názvem a jeho potenciál tkví v tom, že může oslovit neznalce trilogie z řad mladých hráčů, kteří potřebují modernizaci a zjednodušení. Klasické adventuristy, kteří hru vnímají jako knihu, jsou zvědaví na příběh, dialogy, atmosféru, logiku a zajímavý námět, však tahle hra nemůže potěšit.

Když jsem začínal s psaním fanfikce, říkal jsem si, jestli je to vůči původnímu dílu férové. Jestli je vhodné vzít ty samé postavy a ty samé lokace a postavit s nimi nový příběh. Ale s přihlédnutím na nový Black Mirror vím, že to vhodné bylo, a jsem nesmírně rád za to, že Posel smrti IV-X vůbec vznikli. Recenzi tedy ukončím reklamou. Reklamou na Posla smrti. Pokud ho neznáte a máte rádi klasické adventury, poctivou řemeslnou práci, temnou atmosféru a pěkné prostředí, tak si ho sežeňte a vykašlete se na Black Mirror. Stojí to za to. Pokud Posla smrti už znáte a myslíte si, že jste v dostatečně dobré náladě, abyste Black Mirror vnímali jako parodii nebo paralelní vesmír, tak do něj jděte. No a pokud jste od Black Mirror očekávali solidního nástupce, který nabídne silný příběh ve známých kulisách, zajímavé postavy a závěr, který přiměje k zamyšlení, tak se pusťte raději do knížek. Mají své mouchy, to jistě, ostatně z prvních knih amatérismus jen číší, ale příběhově jsou o několik řádů výš, nejsou to klíšťata a hlavně - nemyslím, že by se kvůli nim musel Samuel Gordon obracet v hrobě, což kvůli Black Mirror bezpochyby dělá.

Pro: Hudba v menu, občas zajímavé pasáže, některé pěkné lokace

Proti: Parazitování na známé značce, špatná kamera a nepřesný pohyb, pasáže s duchy, slabé dialogy a kupa dalších věcí

+26 +27 −1

Night Slashers

  • Arcade 90
Night Slashers je fantastická řežba plná nekonečných gejzírů krve a rozervaných kusů těl. Scream, Bloody, Gore, jak byl řekl nebožtík Chuck. Praskající lebka v žádné jiné hře nevyluzuje tak sladký tón. Anebo mlaskající střeva na podlaze zní uchu líbezněji? Gurmán neví co dřív, a proto kydlí bez přestání. Jako v každé automatovce pracně vytvořený svinčík rychle mizí a není možné si jím dlouze pokochat. O to víc se musí hráč snažit. Óda na radost!

Night Slashers je svým věkem stejný ročník jako druhé díly Final Fight a Streets of Rage, ale dává si je s prstem v nose. Bohužel hra vyšla v době vzrůstající hysterie kolem Mortal Kombat a do Evropy se dostala v nepoživatelné verzi. Ještě na přelomu tisíciletí jsem narazil na automat, kde byla servírovaná zelená krev. Fuj! Copak jsme prasata bez špetky vkusu? Dnes už tento problém řešit netřeba. Před pár lety se totiž na trhu objevila vymazlená předělávka, která se s ničím nepáře a každý si ji může vychutnat v teple vlastního domova. Krvavější a zadarmo. Ber nebo běž blít.
+11

Ori and the Blind Forest

  • PC 100
Tohle je tak strašně dobrý! Miluju ty zdánlivě menší hry, ze kterých přitom úplně stříká souhrnnej talent lidí, co na nich pracovali (Mark of the Ninja je jinej dobrej příklad, nebo první Portal). Žádná vata, promyšlený dávkování novýho obsahu, dotažený ovládání, lehce slzopudnej příběh, férová obtížnost a samozřejmě, ach ten AUDIOvizuál :-) . Co by se tady sakra dalo zlepšit? Snad jen trošičku uspěchanej závěr a třeba bych přidal hodinku nebo dvě navíc, ale zase kdo ví, třeba už by to pak nebyl tak opojnej koncentrát všeho, co je na single-player hrách dobrý... Končit se má v nejlepším a to se tady povedlo beze zbytku.

Aktuálně TOP 10, možná TOP 5 a už se nemůžu dočkat novýho playthrough, tentokrát na hard :-)
+23

Four Last Things

  • PC 50
Miniaturní, ale o to detailnější adventura, která se může pochlubit vizuální stránkou složenou prakticky jen z uměleckých (výtvarných) děl. S jednoduchou hlavní premisou, a to „spácháním sedmi smrtelných hříchů“, zde však vzhledem k silné inspiraci v Monty Python i s notnou dávkou satiry. Tvůrce Four Last Things se s jistotou inspiroval klasickou trilogií z devadesátých let od 7th Level, a minimalismus adventurní části je zde tak kombinován s vysokou mírou interaktivity (tedy komentování) všeho, co jde.

Vzhledem ke krátké hrací době a jednoduchosti splnění některého ze sedmi hříchů (u některých stačí jen dva tři kliky) je titul jen jistou ukázkou výtvarných děl a atmosférickou renesanční jednohubkou. Nicméně, proč je třeba splnit sedm smrtelných hříchů a jaké je rozuzlení, to už si budete muset zjistit sami.

Pro: hudba, dialogy, humor, vizuální stránka

Proti: krátké, jednoduché

+22

Mafia III

  • PC 45
Že Mafia III nebude ani zdaleka taková, jak bych si pokračování legendární hry představoval bylo zjevné už dlouho před vydáním. Po vydání se obavy potvrdily a já neměl vůbec chuť to hrát - hlavně ne v nefunkčním stavu a za plnou cenu. Počkal jsem si tedy hodně dlouho a bez jakýchkoliv očekávání jsem si třetí díl konečně zahrál.

Po tak dlouhé době čekání jsem přišel rovnou k téměř hotové hře se všemi fíčurami. Chyb jsem zaznamenal jen málo a některé pobavily. Grafika občas připomíná Life is Strange, ale to mě až tak netrápí, framerate mně stačí na třiceti. Takže vlastně nic nebránilo užít si hru po stránce herní a příběhové. A tady to skřípe nejvíce.

Nevadí mně postava, za kterou hraju, nevadí mně ani chybějící italští mafiání v oblecích. Vadí mně především to, jakým způsobem je hra vyprávěna a podána, a co je herní náplní. Mafia byla vždy o detailech a realističnosti, zároveň byla vždy dech beroucím filmovým vyprávěním s dokonalými filmovými scénami, monumentální hudbou i příběhovou gradací. A tady to prostě skřípe. Trapně “levelovitě” vystavěný příběh s neustálým opakováním toho samého do zblbnutí. I když samotné herní mechaniky fungují solidně a samy o sobě dokážou být zábavné, jejich spojení do celku je otřesné. Celé to nepobralo ani moc logiky, což ale paradoxně může být i výhodou. Třeba jedním molotovem se dá krásně urychlit cesta k výslechu konkrétní osoby - co na tom, že vyslýchaná osoba je potom trošku ugrilovaná.

Pochybuju o tom, že ten, kdo to vymyslel, vůbec někdy hrál první dva díly. Nebo jestli si snad myslel, že tenhle slepenec nesmyslného stále se opakujícího vraždění bude víc cool? Zatímco ostatní už pomalu začínají chápat, že s repetitivností moc nepochodí, tak tady ty maníci z Hangáru nasekají jeden level za druhý jak přes kopírák. Vlastně celá náplň Mafie III odpovídá obsahu vedlejších misí Assassin’s Creed Syndicate. A to je vážně smutné. Moc smutné. Mafia III v jádru není špatná a hrát se dá docela dobře, ale ten obsah…

Kdyby se to jmenovalo jakkoliv jinak, neštěkne po tom ani pes a brzo to svou podprůměrností upadne v absolutní zapomnění. Jelikož se to ale jmenuje Mafia, je to zklamání. A v zapomnění upadne beztak taky. Jen po tom zůstane hodně hořko na jazyku.

Pro: Solidní jízdní model, více konců

Proti: Není to Mafia, pořád to samé dokola, chybí logika a realističnost, chybí napětí a zájem o celý příběh

+18 +19 −1

Hero of the Kingdom II

  • PC 70
Míváte pocit, kdy se napřed ujišťujete, že přece nesežerete tu nezdravou pizzu celou sami a nakonec si říkáte, že příště si objednáte dvě? Tak to přesně proto vydali Lonely Troops tenhle díl. Sice obměnili klasický salám středověku za neméně klasickou pirátskou šunku, ale stále je výsledek nechutně návykový. Co na tom, že je kůrčička (čti hluchá místa) místy větší než by bylo vhodné a příběh je starý jak výroba Gorgonzoly. Pranic nevadí ani občasná přeplácanost (české „Hlavně, že je toho moc!“). Pizza/hra prostě funguje.
A tak je jen na vás jestli máte chuť jít zase k Italovi anebo si dnes dáte raději čínu.


Herní výzva 2017, kat. 8

Pro: Více téhož

Proti: Více téhož

+20 +21 −1

Uncharted: The Lost Legacy

  • PS4 80
Uncharted: The Lost Legacy je datadisk/pokračování k Uncharted 4: A Thief's End. Ačkoli se jedná o menší dílo a i mechanismy a celkově struktura hry je převzata ze čtvrtého dílu, příběhově se jedná o nepřímé pokračování. Přiznám se že oznámení dvou žen jako hlavních hrdinek, mě značně znervóznilo. Bál jsem se, že se bude jednat o rádoby drsné holčiny a úlitbu dnešním trendům. Naštěstí se nic z toho nekoná a jak Chloe tak Nadine jsou obě v pohodě a jedná se o perfektní náhradu za Nathana a spol.

Po stránce mechanik a hratelnosti se jedná o to samé jako u dílu čtvrtého. Zajezdíte si s džípem, budete se schovávat ve vysoké trávě a tiše eliminovat nepřátele a pochopitelně i vyřešíte nějaké ty puzzly. Vážně, žádné novinky se tady po této stránce neobjeví. Což není na škodu, fungovalo to ve čtyřce a funguje to i tady. Navíc díky krátkosti zde tyto věci ani nestačí zevšednět nebo nudit.

Nenudí ani příběh a postavy. Už jsem psal že obě holky jsou ok. Nicméně se jedná o opravdu povedenou dvojku, neustále se špičkují a dobírají si jedna druhou. A ne vždy v dobrém. Chemie mezi nima funguje a zároveň se nikdy nestanou otravnými automaty na rádoby cool hlášky. Mírnou výtku mám jen k Asavovi, což je záporák tohoto dílu. Díky kratší délce nedostává tolik prostoru a tak ho poznáme spíše zkratkovitě. Nejedná se o nic strašného ale více prostoru pro něho by určitě neškodilo, poté by pak nemusel působit jako typický záporák.

To co tady hraje prim je ale opět pocit objevování a dobrodružství. Opět se tak dostaneme na ztracená místa a k zapomenutým artefaktům. Je třeba říct, že Naughty Dog opravdu umí navodit ten pocit, jako když se díváté na dobrý dobrodružný film ale s tím rozdílem, že ho hrajete a jste tak přímými hybateli děje.

Hra vypadá velmi hezky i na základní PS4 a i náročnější scény si drží stabilní framerate. Celkově je hra velmi povedená a zábavná. Naughty Dog se evidentně pokusily o to zda bude jejich formulka fungovat i bez Nathana. A ona funguje a velmi dobře. Snad jen zamrzí absence jakékoli novinky a trošku slabší záporák.

Pro: prostředí, puzzly, Chloe a Nadine, dobrodružná jízda, hudba

Proti: kratší délka a žádné novinky, slabší záporák

+12

The Sexy Brutale

  • PC 70
The Sexy Brutale začíná víc než slibně – základní koncept zřejmě inspirovaný Majora's Mask, pohledný vizuál, skvělý swingový soundtrack, tajemný úvod do příběhu kasína, kde vše není úplně v pořádku, a pomalé osahání si herních mechanik na první jednoduché vraždě, po jejímž vyřešení hráč zjišťuje, že má k dispozici pouze jednu z mnoha schopností a logicky tedy začne přemýšlet o tom všem, co by hra s takhle parádním konceptem mohla nabídnout.

Bohužel nikdy nenaplní ten počáteční slib – herní náplň se nikdy nestane o moc komplexnější než v tutoriálu. Lokace sice nabízí mnoho interaktivních objektů, ale po jejich osahání je hned zřejmé, které budou potřeba k vyřešení puzzlu a leckterému hráči se určitě povede vyřešit je na první pokus. Vždy stačí akorát sledovat budoucí oběť, poslouchat, co říká a čekat na klíčová slova, až příliš nápomocně zvýrazněné červeným fontem. Pak je třeba přetočit den nazpět, použít každý dostupný objekt, zjistit, které dva až tři jsou užitečné a jak spolu pasují dohromady a skoro vždy máte vyřešeno.

Získáváte sice nové schopnosti, ale při řešení puzzlů je využijete jen velmi zřídka a slouží hlavně jako (někdy i doslovné) klíče k zámkům zabraňující vám přístup k další části hry. Dostanete schopnost dokonalého sluchu, tou získáte kombinaci, která vám odemkne dveře k další hádance. Dostanete schopnost vidět duchy, s tou si můžete promluvit se skupinkou duchů, která vám bránila v otevření dveří k další hádance. A tak dále.

Je to moc příjemná hra a sedm hodin mi u ní uteklo jako voda, stejně se ale nemůžu ubránit určitému zklamání. Sledování osudů návštěvníku markýzovy vily zůstává po celou dobu stále stejně poutavé a je až s podivem, jak zručně se neznámému studiu Cavalier Game Studios povedlo příběh ukočírovat, dokonce i vyvrcholení příběhu je velmi uspokojivé, jen škoda, že většinu invence tvůrci využili právě na něj a audiovizuál. Do budoucna si na ně určitě ale dám pozor.
+22

Operation Thunderstorm

  • PC 25
Kdybych se sérii Mortyr nevěnoval trochu více, nezjistil bych ani, že existuje nějaké čtvrté pokračování. Ten mají opět na svědomí polští City Interactive, kteří stojí již za třetím dílem. Hodně lidí může zmást, jak to že se Mortyr IV nejmenuje Mortyr IV. Vysvětlení je jednoduché. Už třetí díl se prodával pod dvěma názvy, z nichž jeden byl Battlestrike: Force of Resistance. Nyní to máme Mortyra IV ala Operation Thunderstorm.

Jak tomu bylo i v předchozích dílech, ujímáme se opět role Johna Mortyra, který je vyslán do srdce Německa, aby zlikvidoval tři předáky Třetí Říše. Těmi jsou Joseph Goebbels, Heinrich Himmler a Herman Göring. Hra je tak rozdělena do tří, průběhově naprosto totožných kapitol, ve kterých vždy na konci odpravíte jednoho z vůdců. Někdo by si pomyslel, že půjde o nějaké bossfighty, ale kdepak. Dokonce jsem ani jednou nepoznamenal, že jedna mrtvola mezi stovkami mrtvých nácků za mnou byl právě Himmler. Nutno podotknout, že herní dobu tvoří pouhé dvě hodiny hraní, a to na vysokou obtížnost. Primitivní děj je vyprávěn prostřednictvím dopisů při loadingu a třech krátkých, celkem povedených filmečků.

Hratelnost jako taková by byla zábavná, nebýt extrémní jednoduchosti a naprosto tupé umělé inteligence. Někdo by si i řekl, že se dočká stealth akce, když máte co nejméně nápadně odpravit vysoko postavené nacisty přímo v srdci Říše. A ono to tak dokonce i z úvodu vypadá, než zjistíte, že jedna smrt vojáka, který při smrti ani nepípne, spustí řetězec scriptů a na vás začnou vybíhat desítky tupích vojáků, jakoby jste odpálili dynamit. Potěšila mě přítomnost secret roomu, ve kterém jsem získal Bazuku... kterou než jsem ovšem stačil použít, objevili se závěrečné titulky.

Grafické zpracování je pěkné. Překvapila mě zničitelnost prostředí, fyzika i efekty při střelbě. Co technickou úroveň snižuje jsou bugy (propadávání zkrz podlahu) nebo rychlé mizení mrtvol před očima.
Ozvučení je průměrné a těch pár skladeb, které vás ve hře občas doprovází, jsou vykradené ze třetího dílu Mortyra.

Celá série her Mortyr měla být zakončena třetím dílem (recenze). Čtvrtý díl s názvem Operation Thunderstorm už se ani pořádně za Mortyra považovat nedá, jelikož se ničím neliší od většiny budgetových stříleček od City Interactive. Kdo si chce primitivně zastřílet v dvouhodinové odreagovačce, může pro něj být právě Operation Thunderstorm řešením na zažehnání nudy. Ostatní se ovšem vyhněte titulu obloukem.

Pro: Grafika, povedené filmečky, odreagovačka

Proti: Herní doba, jednotvárnost kapitol, tupá umělá inteligence, jednoduchost, bugy

+6

Memoranda

  • PC 65
Na 2. bod herní výzvy (Právě vychází) jsem se nechala inspirovat v diskuzi o adventurách a rozehrála Memorandu s poměrně velkým očekáváním.

Děj se odehrává na maloměstě a jeho okolí, které jsem postupně s hlavní hrdinkou, Mizuki, objevovala. Mizuki po rozchodu s manželem trpí ztrátou identity a pomalu zapomíná i své vlastní jméno. Aby toho nebylo málo, trpí také nespavostí. Že je třeba hlavní hrdince pomoct, je tedy jasné už od začátku. Málo koho by však napadlo, že cesta k úspěchu začne nalezením plakátu s fotografií ztraceného slona, po kterém je vyhlášeno pátrání.

Po grafické stránce se mi hra velmi líbila, občas jsem však zapomínala, ve kterém období se hra vlastně odehrává. Místy na mě dýchaly staré časy a jindy se zase připomínala moderní doba.
Přiznám se, že mě tato adventura moc nebavila. Ač se děj jeví jako netradiční a originální, hra vůbec neodsýpala a přišlo mi, že se vůbec nikam neposouvám. Když jsem třeba po delší době našla konečně nějaký nový předmět který byl například zákeřně schovaný ve vysoké trávě a zjistila, že nejde na nic použít, byla jsem ze hry čím dál více otrávená.

Hrací doba Memorandy se pohybuje kolem čtyř hodin, já s ní však strávila kolem devíti hodin. Ve hře jsem se několikrát zasekla a bez návodu bych hru zřejmě nedohrála. Systém nápovědy se mi zde jevil téměř zbytečný, jelikož málokdy opravdu pomohl k postupu.

Možná bych hru ocenila více, kdybych znala tvorbu spisovatele Haruki Murakami, dle které se vývojáři nechali inspirovat. Nicméně mnohdy však ani dobrá inspirace nebývá zárukou k vytvoření dobré hry.
+27

Wolfenstein: The Old Blood

  • PC 85
Vynikající prequel k The New Order, který jsem si užil snad ještě více. Zombíci ke konci tomu přidali šťávičku a řachance z twin brokovnic prostě neomrzí. 8 hodinová herní doba (rád si lokace prohlížím) je úctyhodná a to mám hru splněnou bez challengí a sebrání všech collectibles jen na nějakých 56%. Rozhodně doporučuji.

Pro: Příběh a jeho styl vyprávění, twin brokovnice, zombíci, humor, grafika a optimalizace

Proti: Stále příliš lineární, ne tak napínavé animace a dialogy jako v The New Order

+21

Prince of Persia

  • PC 95
Začátkem devadesátek jsem 3 roky pracoval jako úředník. První rok své úřednické kariéry jsem datloval zápisy a vyjádření na mechanickém psacím stroji, pak však vypukla vědeckotechnická revoluce. Přijela dodávka specializované firmy a v kancelářích jsme najednou měli úplně nové tři-osm-šestky, pochopitelně i s monitory, klávesnicemi a myšmi. Jen windowsy tenkrát ještě neexistovaly. Po spuštění PC naběhl NORTON COMANDER.

"Prodloužené středy" pak dostaly úplně novou náplň...

Vysvětlení: takzvaná "prodloužená středa" znamenala, že úřad byl otevřený až do 18.00 (za odměnu jsme mohli jít v pátek domů už ve 13.00). Jenže po po 15.00 hodině už nechodili žádní návštěvníci ani žadatelé, prostě to byla taková mrtvá sezóna a my jsme museli čekat, až "padne".

Před zavedením výpočetní techniky se ve středu odpoledne jen tak bohapustě popíjelo. Po zavedení PC nastalo takzvané "kino". Kolem 16,00 jsme se shromáždili v zadní kanceláři, kde bylo bezpečno a nahodili Prince of Persia. Do druhé řady se posadili starší chlápci 40+, bývalo jich tak 4-5. Ti se jen dívali, jak princ skáče přes propasti a napichuje se na pícháky. V první brázdě, přímo u klávesnice, jsme se střídali dva mladí odvážlivci - já a ještě jeden začínající úředník, oba sotva třicetiletí. Pilovali jsme prstoklad, trénovali jsme souboje se strážci (i s tím tlustým), objevovali jsme tajná zákoutí (bonusové životy!!!) a učili jsme se podzemí nazpaměť... Pak přišel ten proslulý zákys - spadlá mříž, finito, konec. Vytuhli jsme na tom asi dva měsíce.

Naštěstí jsem se na jednom sci-fi conu (tenkrát jsem ještě jezdil na sci-fi cony) seznámil s jakýmsi týpkem (taky to byl úředník, ale z jiného úřadu). Ten mi prozradil, že je třeba chvilku počkat, pak přiběhne myš, sešlápne nášlapák a mříž se zvedne.

Jednu sobotu jsem vzal své děti do úřadu (byl zrovna den otevřených dveří nebo co). V prázdné kanceláři jsem spustil PC a předvedl jsem jim, jak dokážu proběhnout Prince of Pertsia za 45 minut. Toho dne jsem byl ten nejlepší táta na světě.
+72

Mortyr III

  • PC 55
Když nebudu počítat demoverzi druhého dílu, byl pro mě Mortyr III prvním Mortyrem kterého jsem hrál, a je pro mě také dosud nejlepším dílem série.

Ujímáte se role britského agenta Johna ,,Mortyra,, Forsytha, který je členem partyzánského odboje v Evropě, jejichž cílem je sabotovat německé továrny a stroje. Hra vypráví na pozadí primitivní a nepodstatný příběh, který ovšem dodá nějakou motivaci hrou postupovat. Na rozdíl od původního Mortyra (recenze) zde již nenaleznete žádné futuristické prvky, což je dle mého názoru jedině dobře. Zahrajete si celkem osm různorodých misí, které mě osobně zabrali pouhé 3 hodiny hraní na těžkou obtížnost. Vzhledem k tomu jak je hra krátká, tak jsem se u ní ani nestačil chvilku nudit. Navštívíte zde řadu vizuálně pěkných lokací, které se skládají převážně ze zalesněných oblastí a vesniček. Výjimkou jsou poté mise v rozbombardovaném městě, vykradení banky nebo zmocnění se jedoucího vlaku.

Hratelnost jako taková není vůbec přelomová, přesto baví a funguje jak má. Až tedy na nepochopitelně extrémní zpětný ráz těžkého kulometu. Jediné, co lze vytknout, je horší umělá inteligence, nápadné respawny nepřátel, nebo špatně či pozdě spuštěné scripty. Arzenál zbraní je dostačující, do ruky tak dostanete pistoli, samopaly, kulomet, pušku i odstřelovačku.

Grafické zpracování je na první pohled pěkné, ovšem kvalitu dost snižuje velmi krátká dohlednost. Vše je tak zahaleno v mlze... ale možná je to tak dobře vzhledem k odporným texturám pozadí. Nemile mě překvapila možnost změny pouhých dvou rozlišení, ze kterých ani jedno nevyhovovalo mému monitoru, takže jsem si musel zvyknout na částečné rozmazání. Zvuky zbraní jsou na lehce nadprůměrné úrovni a hrou vás doprovází příjemný Soundtrack (narozdíl od otřesné hudby ve druhém Mortyrovi- recenze)

Třetí Mortyr je povedenou a zábavnou odreagovačkou, ve které se na pár hodin vžijete do kůži člena partyzánského odboje. Hra nemá s původními díly snad nic společného, a za to jsem já jedině rád. Kdo hledá akční titul na zabití pár hodin volného času, je pro vás třetí Mortyr jasnou volbou.

Pro: Zábavnost, na první pohled pěkná grafika, různorodost misí, prostředí, arzenál zbraní, ozvučení

Proti: Krátká herní doba, horší umělá inteligence, nápadné respawny, bugy ve scriptech, rozlišení

+10

Kotlebstein 3D

  • PC 50
Primitivní předělávka klasického Wolfa 3D do satirické proti Kotlebovské grafiky. Je fajn, že se mladá generace může vyjadřovat i takhle pošahanými nápady. Škoda, že modifikace grafiky nešla víc do hloubky a tak potěší jen nový dabing.
Samozřejmě ale není vůbec žádný důvod, proč se do hry pouštět, kromě splnění Herní výzvy 2017. Bratia odpustí, ale jinou slovenskou hrou prostě nemá cenu ztrácet čas :)
+12