Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Deer Hunt Challenge

  • PC 60
Pokud neberu v potaz arkádovou sérii Moorhuhn a jí podobné klony, tak je Deer Hunt Challenge jediným loveckým simulátorem, který jsem hrál. Nejprve jsem se chvíli šťoural v nastavení a vyzkoušel si lov v režimu Hunting Trip, a pak jsem se pustil do kariérního režimu Hunting Challenge.

Bavil jsem se dost, protože jsem se ke hře dostal v době, kdy jsem si z moc velkého počtu herních titulů vybírat nemohl a tento žánr jsem neměl vůbec probádaný. Po čase ale přišly na řadu kvalitnější kousky, a protože se lovecké mise začaly opakovat, pověsil jsem brokovnici, kulovnici i luk na hřebík a ke hře se už více nevracel.

Byly to mise s poslední zmíněnou zbraní, tedy s lukem, které se mi nejvíce zamlouvaly. Vyžadovaly totiž stealth postup, kdy jsem se musel k lovené zvěři přiblížit opravdu blízko, abych ji mohl skolit. Musel jsem brát v úvahu směr větru kvůli mému pachu, krýt se za keři a stromy, aby mě má kořist nespatřila a přitom způsobovat co možná nejméně hluku.

CD se hrou stále vlastním, ale nevím jestli se k ní ještě někdy vrátím. Možná, až zase přijde herní sucho, které si však v dnešní době neumím představit.

Pro: zbraně, mise s lukem, vliv prostředí na lov

Proti: po čase se mise začínají opakovat

+10

Ocean Quest

  • PC 70
Klonů Zumy a Luxoru, jež byly sami o sobě klony postaršího titulu z Arcade automatů Puzz Loop, je nepřeberné množství. Mě však zaujal Ocean Quest, ve kterém jsem se ze zikkuratů a pyramid přesunul na dno oceánu a žábu či skaraba nahradila miniponorka.

Moc dobře si pamatuji, že jsem měl mít ze Silvestra na Nový rok ve staré práci noční směnu, ale ta se nakonec nekonala. Šel jsem pěšky asi tři kilometry, protože jsem neměl k dispozici auto a MHD v tento čas nikdy nejezdí. Když jsem dorazil, tak mi bylo řečeno, že dnes má službu jen ochranka a u ostatních zaměstnanců je směna zapsána jen z důvodu, že se tímto způsobem řeší Vánoční odměny. Tedy že nikdo nepracuje, ale směna se zaplatí. V práci jsem byl nový a vedení se mi o tomto faktu jaksi zapomnělo zmínit, a tak jsem se obrátil a šel stejnou štreku nazpátek.

Proč píši takový zážitek ke hře, kde jde o to, abych vystřelováním kuliček z ponorky spojil tři a více těchto objektů stejné barvy, které následně zmizí a mě přibudou body do celkového skóre? Protože poté, co jsem se po nucené procházce vyspal, měl jsem ukrutnou potřebu si něco zahrát a do oka mi padl právě Ocean Quest. Jakmile jsem vystřelil první kuličku, nemohl jsem se od hry odtrhnout a dohrál jí na jeden zátah. Takhle si představuji relaxaci po právě prodělané frustraci.

Pro: návyková hratelnost, okolní prostředí, ponorka, rybičky

Proti: návyková hratelnost

+11

Jotun

  • PC 60
Krásná, ale poněkud prázdná hra.

Severská mytologie je zajímavá, a umělecké ztvárnění je úžasné. Graficky Jotun vyniká, vnitřní hlas je výborně namluven v severském jazyce (předpokládám švédštinu), a kouzlo přidává i pěkná hodící se hudba.

Herní mechaniky jsou na tom bohužel podstatně hůře. Pět světů, a každém z nich svět dvě mapy (takže celkem deset), ve kterých se bohužel téměř nic neděje, a každá trvá cca 20 minut (podle toho, jak moc chcete hledat skryté jablko či svatyni, přidávající bonusy). Svět se většinou skládá z nepříliš veliké mapy, ze které ovšem příliš nevidíte (protože kamera je extrémně přiblížená), a vy šmejdíte postavičkou ze strany na stranu tak dlouho, až najdete průchod k runě. Občas je někde pár nepřátel (málo maličko), občas je někde nutno něco zmáčknout/rozbít, ale nic co by zaměstnalo reflexy nebo kůru mozkovou. Takže se celou dobu jen kocháte grafikou a nesnažíte se myslet na to, že vás to tak trochu nudí.

Co mě na hře poměrně vadilo byla hodně přiblížená kamera (což ještě není takový problém), která se občas velmi pomalu posouvala (postavička byla u kraje obrazovky, a kamera se mi stále snažila zdůrazňovat něco uprostřed - což vadilo hodně), a navigační mapa každého světa, která dost často neodpovídala realitě (což nepovažuji za autorský úmysl ale za chybu). Docela mě překvapilo, že i na gamepadu na analogové páčce se postavička umí pohybovat pouze do 8 směrů.

Na konci každého světa je boss, který je mnohem zábavnější než svět samotný. Bossové nejsou nijak těžcí (až na toho závěrečného, šestého), ale mají svůj šarm a zajímavé schopnosti.

Technické zpracování výtečné, nezpozoroval jsem žádné problémy. Za chodu lze přepínat mezi klávesnicí+myší a gamepadem. Můj neznačkový Genius gamepad fungoval bez jakékoliv konfigurace okamžitě správně. To všechno v linuxové verzi hry z GOG.

Celkově se hra dá dohrát za cca pět hodin.

Celkové hodnocení: Dobrá

Pro: krasné umělecké ztvárnění, pěkná hudba, netypická "meditační" hra

Proti: prázdnost map a herních mechanik

+16

Dear Esteban

  • PC 10
Herních parodii je jako šafránu, takže Dear Esteban jako rychlovka pro Herní výzvu vypadal slibně. Bohužel i přesto, že jsou hráči schopni dělat miliardy trefných herních meme, tak u samotných her je to stále ubohé. Dear Esteban je nevtipný pokus o parodii, kterému chybí scénář a tím pádem i pointa. Alespoň se na to pěkně kouká.
+13

Adorables

  • PC 60
Hra je jednoduše roztomilá. Fotbálek 3 na 3 je príma. Hráč si nastaví směry pohybu, propočítá úhly všemožných odrazů a pak se spustí ta pravá mela, kdy se všech 6 příšerek všemožně odráží a přitom se odráží i míč, někdy dokonce i do branky :) Zajímavým faktem je, že pokud se do branky dostane příšerka, tak je až do gólu mimo hru a na řadu tak přichází třeba takřka bezvýchodná situace 3 na 1, nebo pokud se podaří "vsítit" všechny 3 příšerky v týmu je přeživší tým odměněn technickým gólem.

Potěšila mě možnost turnaje a to kontinentálního, nebo i světového. Velmi mě potěšilo, že evropský turnaj má stejné rozlosování jako ME 2016, takže jsem se mohl pomstít Turkům a Španělům a nakonec celé EURO vyhrát.

Hra nabízí celkem 6 režimů, kromě fotbálku, který je bez debaty nejlepší, jsou to: volejbal, hokej, boj o vlajku, shazování do vody a nakonec i útěk před mumií. Volejbal je paradoxně jen převlečený fotbal, jde o to dostat míč na druhou stranu. Hokej je bohužel nejslabší, do branek se těžko trefuje a puk se skoro pořád zdržuje za brankou, kde je tak málo místa, že se tam příšerka sotva vejde, když se ho povede dostat zas do pole, tak ho samozřejmě soupeř pošle opět za branku a jede se znova :( Boj o vlajku je souboj na pirátské lodi a úkolem je dostat protivníkovu vlajku na svou stranu a přitom bránit i tu svou. Shazování do vody je klasická šťouchaná, kdy vyhrává poslední přeživší a útěk před mumií jakbysmet.

Celkově mám ze hry rozporuplné pocity, fotbal je tak na hodinku opravdu zábava, u těch ostatních sportů stačí tak jeden zápas a hokej pouze kazí dojem. Hra je dobrá tak na 2-3 hodiny, pak už je to nuda.

Pro: fotbal, příšerky

Proti: hokej, stereotyp

+11

Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut

  • PC 80
Dragonfall má imho o něco vyšší hodnocení, než by odpovídalo realitě. Kladu si otázku, zda je to oblíbeností settingu Shadowrunu, cyberpunku obecně nebo zda si někteří hráči našli ve hře (a ve Flux State) své malé hřejivé levicové místečko. :) Každopádně jakkoliv to obracím, tak tohle není plnohodnotná AAA hra od renomovaného herního studia. Jakkoliv valnou část dnešní produkce bez potíží překonává. K tomu ale viz dále. Stačí ponejprv uvést, že Harebrained Schemes si limity svého díla uvědomují a odpovídá tomu i cena, za jakou se Dragonfall prodával a prodává. Pokud to berete jako poměrně vypiplané dílo od fandů pro fandy, tak byste neměli být zklamáni.

Hlavní složkou hry je nelineární postup ve smysl voleb v jednotlivých misích. Není to žádné terno, mise (až na poslední dvě) jsou poměrně krátké, ale přesto je to velmi příjemné. Cestou k cíli se musíte dostat přes značné množství soubojů. Soubojový systém je jen docela ucházející. Pár předmětů k použití v rychlém inventáři ("pomalý" ani není - jen stash), pár zbraní, kouzel a schopností... Mnoho toho není. Když už bych chtěl lépe využít možností "křížové palby" a do místnosti vstoupit dvěma vchody, tak musím počkat na soubojovou turn-based část (a tedy vyvolat souboj), neb v real-time to nejde. Těch pár schopností na postavu je málo a souboje jsou rychle docela rutina. Autoři by měli zcela překopat systém bitek. Přidat AP, odstupňovat cenu přesunů po každém čtverečku a úměrně s tím zdražit střelbu. Přidalo by to citelně možností, neb takto je to o ukrytí se za první bednou, naboostování nejlepší střelců a pak už o palbě a méně často střetnutí na blízko.

Dragonfall má krásnou grafiku. Přestože jsem k Unity enginu a jeho možnostem trochu skeptický, tak zde se někdo se světem velmi zdárně modeloval a kladl důraz na detaily. Prostředí díky tomu za celou hru neunaví. Bohužel část té pochvaly stojí a padá s QHD (a tedy předpokládám i případným UHD rozlišením). Na FullHD jsou postavy i grafika při maximálním přiblížení docela ohavné a to nehledě na velikost monitoru. Na 15,6 FHD monitoru je max přiblížení nepoužitelné oproti krásnému QHD na 25 palcovému monitoru. Nemělo by to tak být, ale bohužel je.

Pokud rádi čtete tak... Tady si opravdu počtete. Kvalita dialogů a příběhu celkově je velmi dobrá, o tom žádná. Ale naprostá absence dabingu je hrůzná a skutečně zvedá obočí. Bůh ví, proč také autoři převzali tradiční "kecací kolečko". Naneštěstí zde jej rozšířili de facto na celou městskou čtvrť, což už tedy opravdu zůstává rozum stát. S textovou formou hry (když si odmyslím solidní hudbu) bohužel souvisí i závěry, kdy se o důsledcích svého konání dozvíte z asi třech či čtyřech krátkých odstavečků. Což je fakt málo a po té časové investici je to otrava.

Zarazila mě ale i spousta dalších detailů, které pak prostě odkazují na to, že tohle není opravdu AAA titul. Otravná je například nemožnost ukládání při pohybu, de facto nulový loot ze zabitých nepřátel, nemožnost obecně používat předměty (až na lékárničky) a kouzla mimo souboje. Dále třebas nelogické obtíže s cyberware, kdy jsem i přes zbývající esenci nemohl nainstalovat stejný díl, ale mohl naopak jiný, na esenci "dražší". Po další misi, aniž bych cokoliv měnil, najednou díl nainstalovat šel. V esenci je celkově strašný bordel, někdo říká, že nelze jít pod jedna. Další že už použitá esence se nevrací, ale v případě výměny za "levnější implantát" jde do jakéhosi vedlejší převisu, který se jako první vyplácává při použití jiného implantátu. Pokud tohle ve hře je, tak jsem to číslo "převisu" absolutně minul a nikdy ve hře nepotkal. Dokud mě tedy někdo neopraví, tak beru celý cyberware za velmi zabugovaný. Rovněž v posledních misích se mi během soubojů stávalo, že postavy až na minutu přestaly reagovat. De facto exkluzivně se tak dělo v "Matrixu".

Celkově ale i přes klacky pod nohy výše uvedené je to moc pěkná hra. A docela dlouhá (zabrala mi okolo čtyřiceti hodin minimálně - spíše více). Zvláště s radostí to říkám, jelikož jsem naletěl APEXu a následně z desetkrát změněného dealu se sklopenýma ušima vycouval (teď bych asi volil smrt Vauclaira, Feuerschwinge i APEXu). Následný rozhovor rozhodně nebyl něco, na co bych se těšil a docela z něj mrazilo. :) Smutné také je, že Flux State tak či tak skončí v rezervaci za zdmi - nebo v případě smrti draků není vůbec. Ale taková tragika k téhle hře a její atmosféře patří.

Pro: hudba, QHD (a více) grafika, prostředí, velmi dobré dialogy a děj, ucházející soubojový system, možnost voleb, velmi dobrá celková atmosféra

Proti: absence dabingu, FHD grafika, zabugovaný cyberware, nemožnost ukládat v pohybu a používat předměty mimo souboje, nemožnost rozdělit partu mimo souboj, zdlouhavé kecací kolečko

+26

OutRun

  • Arcade 70
OutRun je další automatovka, u které jsem strávil spoustu času a utratil za ni spoustu drobných. Ferrari je po Porsche má druhá nejoblíbenější automobilová značka, takže jsem rád usedl do sedačky stylového červeného automatu a vyrazil na cestu po USA.

Časový limit je nemilosrdný, a dokončení hry tak není nic lehkého, když navíc vezmu v potaz další vozidla (včetně Porsche 911 Turbo), která se mi pořád pletla do cesty, a jízdu mi tak vůbec neulehčovala. Super vychytávkou byla na tehdejší dobu možnost volby směru, kam se bude má cesta ubírat dál. Z písečných pláží jsem se tak dostal přes rušná města či zasněžené hory až do cíle a často jsem jel jinou cestou.

OutRun není špatná hra a patří mezi ty nejznámější tituly pro Arcade automaty vůbec, ale postrádám u něj multiplayer a více zábavy jsem si užil třeba u SCUD Race.

Pro: Ferrari Testarossa Spider, stylový vzhled automatu, možnost volby směru, okolní krajina

Proti: přísný časový limit, chybí multiplayer

+8

AdVenture Capitalist

  • PC 65
Podobných her se v poslední době vynořilo celkem dost. Jsou zadara a člověk v nich vydělává nechutně moc peněz, postupuje do neuvěřitelných úrovní a je to pořád stejné. Vlastně stejné to pořád není, ale... Rozvoj vlastního impéria, je zpočátku raketově rychlý, ale po nějakém čase už je další postup tak pomalý, že trvá celé dny a pak ještě déle. Krátkodobě pomůže restart celého byznysu, který z nějakého důvodu urychlí celý systém vydělávání astronomických částek. Člověk se tak dostane o kus dál než byl před restartem, ale postup se zas zpomalí a tak je nutný restart nový a pak znova a znova. A pak už přestane člověka bavit všechno tohle dělat a už do hry nevstoupí.

Hra se hraje prakticky sama, což by možná měl být sen všech znuděných hráčů, kteří už jsou otrávení ze zběsilého klikání myší a cvakání klávesnice, ale obávám se, že i ti časem opět přejdou na vyzkoušené běžné hry, kde je nějaký ten "pohyb" nutný :)

Jako asi jediný klad téhle hry tak vidím to, že seznámí hráče s názvy těch obrovských částek, které v běžném životě nemá prakticky možnost poznat, nebo si je aspoň představit. Otázkou je, jestli je tahle znalost k něčemu dobrá :)

Pro: znalost obrovských čísel, chvilkový pocit bohatství

Proti: hra se hraje sama, po 5 minutách je to pořád stejné =nuda

+13

Pong

  • Arcade 85
O Pongu jsem věděl, že je nejstarší videohrou, ale až donedávna jsem ho znal jen z internetu. Proto jsem byl rád, když jsem navštívil videoherní "výstavu" Game On v Praze. Pong zde byl hned první hrou na ráně a byla u něj skoro pořád fronta, ale tomu se není co divit.

I když už je hra stará 45 let (neuvěřitelné číslo), tak je stále zábava ji hrát. Samozřejmě, těžko to může být stejný pocit jako zažívali hráči v 70. letech, ale stejně. U mě to bylo asi 50% zážitku z toho, že hraju hraju herní historii a dalších 50% pak ze samotného hraní. Dalo by se říct, že hra je velmi jednoduchá, ale neni tomu tak, i po čtvrt hodině hraní není samozřejmostí, že se povede míček odpálit. Kombinace úhlu a místa odpalu má vliv na rychlost i směr míčku a tak lze měnit tempo hry, kdy z pohodového míčku je najednou raketa, kterou člověk skoro ani nepostřehne a soupeř má bod. Oceňuji i zvuky, které jsou samozřejmě jednoduché, ale je jich celkem hodně a odpovídají tomu, co se děje na ploše.

Pong je i dnes dobrá hra a když budu mít někdy v budoucnu příležitost, určitě si ho s chutí zahraju znova.

Pro: historie, variabilita úderů, zvuky

Proti: nedostupnost automatů s klasickým pongem

+16

Everybody's Gone to the Rapture

  • PC 60
Postapokalyptické rozjímání mezi nebem a zemí. Zvizualizovaný román. Procházka malebnou vesničkou s temnou minulostí. Tak nějak by se dalo popsat Everybody's Gone to the Rapture.

Anglická vesnička, ve které se příběh místních obyvatel odehrává, je vskutku moc hezká. Až mě zamrzelo, že je kulisou pro tak málo interaktivní hru. Opravdu tady jen chodíte, kocháte se a posloucháte příběhy zdejších usedlíků. Příběh je vyprávěn útržkovitě a jediný skutečně hmatatelný vizuální zážitek je ze samotného prostředí venkova. Všechno ostatní je ponecháno na divákově představivosti. Takže to celé připomíná tak trochu čtení knížky nebo spíš poslouchání audioknihy doplněné o ilustrace.

Celé to plyne velmi pomalu. Do teď si nejsem jistý, jestli urputné držení klávesy SHIFT skutečně zrychluje chůzi nebo šlo jen o placebo. Tak jako tak jsem hru zvládnul za cca 4,5 hodiny, což je tak akorát.

Příběh se postupně vyjasňoval a gradoval, a závěr byl až magický. Hra jako celek dokáže být okouzlující, ale není úplně pro každého.

Pro: Krásné prostředí, rozjímací atmosféra a soundtrack

Proti: Jen chodíte a chodíte

+21

Tibia

  • PC 95
jeden z prvních MMORPG her. zvolíte jednu ze čtyř profesí, Druid-Knight-Paladin-Sorcerer.
stavět cech nebo se připojit.
připojit se k bitvě
tam je skvělá mapa
návyková hra

malé lidi...skvělá válka...
+4

Undertale

  • PC 60
Hra Undertale vyvolala při svém vydání docela pozdvižení. To jsem zaregistroval a o hru jsem se i trochu zajímal. Po zevrubném prozkoumání a s mírně zdviženým obočím, jsem konstatoval že bych tomu mohl dát šanci. No, poněkud se zpožděním jsem se dostal ke hře až teď. Je to hra dobrá, nebo špatná? Podle mého hodnocení lze usuzovat že mě hra moc neuchvátila ale je to trochu složitější. Undertale je totiž dle mého hra dost rozporuplná.

Už samotná grafika je docela zvláštní. Ačkoli je funkční a až překvapivě detailní, zároveň vypadá jako by celou grafickou stránku někdo spatlal v Malování. Ničemu nepomáhá ani samotná stylizace a vzhled monster. U některých jsem si říkal že je fakt povedený, zatímco u dalšího už jsem nechápavě kroutil hlavou.

Překvapivě mě zaujal soudtrack, který se dle mého hodně povedl. A příjemně dokresluje v některých lokacích atmosféru.

Nicméně to hlavní a stěžejní na téhle hře je její obsah. Postavy, postavičky a příběh, to je na čem hra stojí. A padá. Množství nápadů a ujetostí je zde skutečně nevídané. Když už si myslíte že tohle nic netrumfne, tak hned za rohem se přesvědčíte o opaku. Hra je silně zaměřená na hůmor a vtípky všeho druhu. Což je na videohru neobvyklé, většina her se spokojí s pár vtípky či easter eggy. Undertale je ale na legraci postavený a vychází mu to. Nepamatuji si kdy jsem naposledy u hry vyprskl smíchy. Ovšem pod touto komediální slupkou je i druhá vážnější a dojemnější rovina. Překvapení je že obě vrstvy se navzájem neruší a netlučou. Tak v čem je problém? Toby Fox to na vás hrne horem spodem. To co je ze začátku fajn a legrace je později únavné. Bezbřehá fantazie a neustále šílenější postavy a situace se postupně zají a zevšední. Problém je v tom že VŠICHNI jsou nějak střelení nebo zvláštní. Hra jakoby neměla žádné mantinely a hranice za které už by teda nešla.

Samotný gameplay je pak rozdělen mezi boj, puzzly a kecání. Nejvíce budete bojovat, resp. "bojovat". Kromě klasického zmlácení oponenta do kulata, ho můžete i mírumilovně ukecat a přesvědčit aby se vzdal. Volba mezi násilím a pacifismem má pak dopad i na další postup hrou a jedním z konců. Ať už budete kecat nebo mlátit, vaše prsty si neodpočinou. Po každém vašem tahu a volbě následuje minihra kdy se musíte s malým srdcem vyhývat nepřátelským projektilům a nástrahám. Je to značně akční a zábavné ale jako vše i toto na konci poněkud omrzí a navíc někteří protivníci jsou opravdu frustrující. Hra obsahuje i RPG prvek ale ten mi přišel velmi primitivní. Ve hře není moc zbraní ani zbrojí a většina předmětů je jídlo které vám obnoví zdraví. Puzzlů je ve hře pár a v zásadě nejsou nijak těžké, max. vytuhnete na pár minut. Škoda, více puzzlů mohlo hru oživit.

Undertale je skutečně hodně originální počin a je i zábavný. Bohužel čím déle jsem ho hrál tím méně jsem se bavil. Přišlo mi že Toby Fox na mě hází své nápady bez ladu a skladu. Navíc neustálé bojování mi po čase přišlo značně repetetivní a únavné. naštěstí není hra nijak dlouhá a do 7 hodin ji máte projetou. Za sebe říkám že méně je někdy více.

Pro: Postavy, vtipy, soudtrack, svět, puzzly , příběh

Proti: po čase velmi únavné a repetetivní, hra nemá mantinely a je zde "všechno" povoleno

+13

FIFA 18

  • PS4 80
Sérii FIFA pravidelně hraju už od ročníku 98 a dokud byly mým zdrojem her zejména warez fóra, nevynechal jsem jediný ročník. První ročník, který jsem si koupil byla až FIFA 12, pak 14 a v plánu byla i 16, ale na tu jsem tehdy neměl potřebné železo a vlastně ani moc času, takže 14 se stala mým společníkem na tři dlouhé roky.

U kamaráda jsem ale pak na PS4 hrál FIFU 17 a už nešlo jinak, následovala koupě konzole od SONY, přičemž jsem měl v plánu vrátit se k dvouletému cyklu a rozhodně nekupovat každý nový ročník. Ovšem jeden herní mód to změnil - The Jorney. Právě Cesta Alexe Huntera, toho sedmnácti letého kluka, kterému jste pomohli stát se profesionálem a zažít s ním jeho první úžasnou sezonu v Premier League, byla tím hlavním důvodem, proč jsem zainvestoval i do aktuálního ročníku a logicky tedy byla tím prvním, co jsem po instalaci spustil.

Reklamní sdělení před vydáním byla plná superlativ ve stylu - "Ještě epičtější příběh Alexe Huntera! Více známých tváří včetně CR7! Větší možnosti volby a ovlivnění příběhu i osudu postav!" apod. Dokonce i recenze novou epizodu Cesty víceméně chválily, což moji natěšenost jen umocňovalo. A jak to dopadlo? Narozdíli od recenzentů nadšený nejsem. Nechci tady házet spoilery, takže jen obecně. Známých tváří z fotbalového prostředí je rozhodně více, dokonce i ten Ronaldo se tu mihne, byť o nijak zásadní roli nejde. Co se samotného příběhu týče, tak je znát, že si na něm dali v EA záležet a chtěli ho posunout o level výš, než v předchozí části, ale mě zkrátka nebavil. Co na tom, že opravdu máte možnost ovlivnit osud, pokud se nepletu, tak tří osob, když je Vám to vcelku jedno, jak to dopadne. Byť jsem se těšil hlavně na Alexe, tak paradoxně nejzájímavější částí Cesty pro mě byla možnost hrát za jiné charaktery, ale to už bych příliš spoiloval, tak pryč od toho...

Zejména se ale prodloužila doba loadingu, za což možná může moje PS4, která rozhodně nejmodernějším HW neoplývá, ale vypadá to zkrátka nějak takhle - Dohrajete zápas - několika vteřinový loading - nepříliš zajímavá cutscéna - loading - minutovej otravnej trénink - loading - další zápas. A to jsem ještě ani nezahrnul loadingy samotných tréninků a zápasů. Je jich zkrátka opravdu hodně. A když se na to podívám zpětně, tak i v 17 mě bavily především zápasy, kdy jsem ovládal jen jednoho hráče z jedenácti a částečně jsem tak byl závislí i na tom, co předvede AI kolem mě. Ale to už tady moc neplatí, protože FIFA 18 přichází jako už tradičně s novým herním modelem a vylepšenou fyzikou. A tím se dostáváme k tomu podstatnějšímu.

FIFA - to už dávno nejsou jen aktualizované soupisky. Opravdu každý ročník přichází s úplně jiným herním modelem, který zásadně mění dynamiku hry a tady pro mě osobně 18 s o rok starším bratříčkem prohrává na plné čáře. Je znát, že pohybová fyzika hráčů doznala velkých změn. Hráči jsou pomalejší, svým způsobem neohrabanější - zasekávačky v plném sprintu - moje oblíbená činnost v 17, tady absolutně nefunguje, protože hráč nechá míč metr až dva od sebe, což končí v 99% případů ztrátou míče. A podobných prvků, které se snaží více přiblížit realitě, je ve hře více a nic proti tomu. Jen kdyby zbytek nebyl tak moc arkádový. Tentýž hráč, který není schopný zaseknout míč Vám pak pošle milimetrový pas přes celé hřiště, a to v 99,9% případů. Chybovost je v podstatě nulová.

Takřka zmizely strkanice nebo popotahování za dres. Projít celé hřiště s jedním hráčem nebylo nikdy lehčí, protože záloha zde v podstatě neexistuje a hra se tak odehrává v podstatě jen kolem vápna na obou stranách hřiště. Na jednu stranu chápu snahu EA hru zatraktivnit, protože AI v 17 byla až příliš defenzivně laděná a často si posílala spoustu přihrávek na své vlastní polovině, ale vzhledem k ustavičným řečem o snaze přiblížit se reálnému fotbalu, je tohle zkrátka mimo.

Co se týče dalších módů, tak drobných změn doznala kariéra, kde se nyní můžete zúčastnit přímo vyjednávání s hráčem, ale jelikož se pořád dokola opakují tytéž situace, začnete tuto část po několika přestupech přeskakovat. Zajímavější už jsou Squad Battles ve FIFA Ultimate, kdy můžete každý týden měřit síly s novými týmy, které sestavily jiní hráči, byť ovládanými umělou inteligencí a jejich poražením sbírat body do žebříčku, za které na Vás čekají zajímavé odměny. Jinak toho ve FUT příliš nového není, snad jen nové ICONy, byť pokud do hry nechcete investovat další peníze, tak jsou pro Vás v podstatě nedosažitelné.

Jsem se nějak rozepsal, tak už to utnu. FIFA 18 není v zásadě špatnou hrou, je to pořád zábava, zejména v co-opu s kámošem na gauči u televize, ale změny herního modelu jsou od minula poměrně značné a rozhodně ne všechny jdou správným směrem. Snad FIFA v dalším pokračování přijde s nějakým rozumným kompromisem. A co se týče Cesty, kterou jsem poměrně zkritizoval, takže to možná vyznělo, že jsem se u ní vůbec nebavil, ale to není tak úplně pravda. Jen jsem měl možná až příliš velká očekávání a ta se bohužel pro mě nenaplnila, a tak bylo jednodušší všímat si chyb. Nicméně konec zůstal znovu otevřený, takže jo - koupím i další díl, protože mě to přeci jen zajímá, jak to s tím Hunterem a celou jejich rodinou dopadne. Byť věřím a doufám, že herním modelem se pokusí znovu přiblížit spíše 17 ...

Pro: squad battles, lepší fyzika hráčů i míče, Cesta - byť s výhradami, pořád je to zábavnej fotbal

Proti: hra od vápna k vápnu v podstatě bez zálohy, ustavičné loadingy v Cestě, v podstatě nutnost sypat do hry další peníze, pokud si chete postavit tým ve FUT podle svých představ

+10

SCUD Race

  • Arcade 80
SCUD Race je automatovka, kterou jsem často hrál v jedné mé oblíbené hospodě. Naposledy, když jsem tam byl, tak byly "Autíčka", jak jsme SCUD Race s kamarádem přezdívali, rozbitá, ale snad je ještě někdy dají do kupy a budu se znovu moci projet v mém oblíbeném Porsche 911 GT2.

Netvrdím, že jsem doma nehrál žádnou hru pod vlivem alkoholu, ale to si dám jen pár piv a navíc nejsem vlastníkem volantu. U SCUD Race je to ale něco úplně jiného, protože v hospodě si dám těch piv daleko víc, sem tam to proložím panáčkem, a pak nastane ta jediná možná situace, kdy usednu za volant značně opilý. Naštěstí tím ale nikomu neublížím, a tak si jen můžu užívat tento jedinečný zážitek, který v reálu nikdy nezažiji (snad:)).

Hru se mi podařilo dohrát jen jednou, a to když přišel jeden známý, se kterým jsem se již dlouho neviděl a válcoval všechny soupeře tak, že mě vybičoval k mému životnímu výkonu. Předtím jsem se myslím dostal maximálně do čtrnáctého kola z patnácti, a to jsem kvůli nedostatečnému časovému limitu ani nedokončil.

Pro: Porsche 911 GT2, okruhy, atmosféra, vibrace volantu, můžu si před jízdou přihnout

Proti: občas auta neposlouchají, jak by měla

+6

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • PS4 90
Nikdy jsem nehrál žádnou hru z této série, dokonce ani ten Ground Zeroes. Ale sleva na playstoru byla lákavá, recenze ještě více, tak proč to nezkusit, že.

Jako neznalce Kojimovy tvorby mě v první misi trochu překvapily některé výjevy aneb být pronásledován ohnivým ďáblem na ohnivém jednorožci, ale celkem rychle jsem na ten jeho styl přistoupil.

Takže si tak běhám po Afghánistánu, plním hlavní mise, spoustu vedlejších, posílám si na základnu čím dál tím víc vojáků, starám se o základnu, dělám vývoj, ale především objevuji stále nové možnosti jak danou situaci vyřešit.
A to je ta největší síla této hry, otevřenost a variabilita. Jak jinak si vysvětlit fakt, že plním vedlejší misi "Eliminate the Heavy Infatry 08" (po osmé to samé) a stále mě to baví.
Ono celkově je náplň misí taková jednotvárná, a záleží poté na hráči jak k tomu bude přistupovat. Můžete zkoušet stále nové věci a třeba se u toho bavit stejně jako já, nebo každou misi splnit co nejrychleji a odsoudit hru za stereotyp.
To ale neznamená že by hra byla bezchybná. Ocenil bych přeci jen více příběhově orientovaných misí po vzoru té úvodní nebo té v karanténě atmosféra se té misi upřít nedá. Pak věřím že bych šel s hodnocením ještě výš.

Ještě k rekrutování vojáků na vaši základnu. Probudilo to ve mě jistou sběratelskou vášeň srovnatelnou se sbíráním hokejových kartiček v dětství. Prostě jsem musel mít na své základně ty nejlepší. Někdy se to stávalo pro mě i hlavní náplní vedlejších misí, tedy hlavně si vyzobat ty dobré vojáky.

Co se týče technického stavu, neměl jsem s ním žádný problém až na jednu výjimku. Lezení po skalách. Ovládáte jednoho z nejlepších vojáků, pro kterého není nic překážkou. Tedy až na skalnatý výběžek půl metru vysoký.

Tahle ochutnávka světa metal gearu se mi moc zamlouvala. Vzbudila ve mě zvědavost a chuť poznat tento svět víc, zjistit odkud ty postavy pocházejí, co s nimi bylo dál.
A hratelně? Bojím se, že každá další stealth hra, ketrou budu teď hrát, bude uz jen slabým odvarem metal gearu.



+14

Zup!

  • PC 30
Zup! je "logická" hříčka od které jsem čekal oddychovou zábavu ve stylu např. Hexcells. Obrázky vypadaly zajímavě a v slušné slevě jsem pořídil celou sérii. Po dohrání prvního dílu jsou dost zklamán. Hra má velice dobrý nápad a daly by se kolem něj postavit opravdu zajímavé rébusy. Bohužel všechny levely jsou strašně primitivní a dohrání celé hry je otázkou půl hodinky.

Účelem je dostat modrý čtvereček na plošinku v čemž vám brání a pomáhají jiné různobarevné čtverečky. Bohužel máte vždy jen pár možností co udělat, takže i když náhodou netrefíte správné řešení napoprvé, je dohrání stejně otázkou 30 vteřin.

Hru bych doporučil jen notorickým sběratelům achievementů, kterých hra obsahuje mnoho. Bohužel jejich získání je tak snadné, že je jakákoli hodnota degradována. Doufám že další díly nabídnou větší výzvu, protože hra má potenciál zábavně ukrátit volné minutky.
+22

Crash Team Racing

  • PS1 80
Crash Team Racing je jedním z několika málo titulů, které jsem hrál na prvním PlayStationu. Myslím, že jsem si vyzkoušel i nějaký ročník NHL, ale to bylo jen na chvilku a už ani nevím, o jaký se konkrétně jednalo.

Mým nejoblíbenějším závodníkem byl samotný Crash, ale často jsem volil i šíleného doktora Neo Cortexe či obrovitého Tinyho Tigera. Nejvíce času jsem strávil u multiplayeru, kde jsme po sobě s bratrem metali rakety, bomby nebo bleskové koule a využívali i ochranné či zlepšující power-upy, jako je nitro, neviditelnost nebo maska Aku-Aku.

Nepočítám, že se k CTR ještě někdy dostanu, protože žádné PS nevlastním, ale těch hodin, co jsem u něj strávil, určitě nelituji, i když mě hra vždy po určitém čase přestala bavit a musel jsem si dát menší pauzu.

Pro: zábavnost, tratě, závodníci, power-upy, multiplayer

Proti: po určitém čase hra ztrácí šťávu

+14 +15 −1

Gran Turismo

  • PS1 100
Hru jsem poprvé objevil v roce 2013. I dnes pro mne není lehké uvěřit, že byla vydána na přelomu 1997/98 s ohledem na tehdejší ponuku závodních her na PC (NFS, Screamer). Po úvodním seznámení s členěním hry jsem se rozhodl nejdřív odehrát její arkádovou část s tím, že simulační část bude přeci jen podstatně těžší. Arkáda posloužila jako seznamka s některými auty a zároveň jako přípravka nebo jezdecká škola pro simulaci.
Jenže ouha, nejdřív jsem byl nucen si odemknout všechny licence. Znamenalo to měsíce tréninku, který se ale nakonec ukázal ve smyslu "tězce na cvičišti, ještě těžčeji na bojišti". Simulace fungovala na principu vyhrávaní kreditů závoděním, nákupu dílů vylepšujících výkony aut a samotném tuningu. Některé závodní série nebo těžší závody mne za první místo odměnili hezkými a většinou perfektně vyladěnými závodními speciály. Hra disponuje americkými, britskými a japonskými vozy, s důrazem na množství japončíků. Dále se vozy dělí na předokolky, zadokolky, čtyřkolky a vozy s motorem umístěným ve středu. Každý vůz je hezky popsán s jeho klady i zápory.
Samotné závodění bych přirovnal k návyku na těžkou drogu. Jakmile jsem byl nucen měnit parametry aut, zkoušet jestli a jak to funguje na okruhu, stávala se ze hry záležitost pohlcující mne i na několik hodin denně. Pomalu jsem si garáž plnil vozy které jsem považoval za nejlépe ovladatelné, což se ne vždycky shodovalo s pojmem nejvýkonnější. Byla tam i možnost auto prodat, bohužel s výraznou ztrátou, protože hra jaksi nebrala v potaz upgrade ani počet závodů jako v NFS Porsche.
Ve hře bylo mnoho technických okruhů se záludnými zatáčkami a mnohdy i nerovným povrchem na kterém auto dokonce poskakovalo. Nejdelší závody, jako např. "300km Endurance Race" trvaly téměř dvě hodiny - samozřejmě v závislosti od auta - a já musel navštívit boxy kvůli výměně ojetých pneumatik a dotankování paliva. Takže kromě ježdění jsem také musel přemýšlet nad strategií boxů. Co se týče poškození vozů, fungovalo bohužel jenom v licencích.
Jediné mínus hry bylo divné chování auta při delším kontaktu s některými mantinely. Jinak vím, že hra má několik různých bugů ale já se nesetkal ani s jedným.

Ještě musím spomenout možnost srovnat své časy s časy závodníků z téměř celého světa na stránkách gtplanet.net a cyberscore.me.uk. I když je GT dvacet let stará hra, pořád přibývají nové časy, dokonce i nové rekordy, což jenom potvrzuje její nadčasovost.

Pro: Obrovské množství aut, hezké tratě, pocit ze závodění, kvalitní systém tuningu

Proti: Divné chování auta při delším doteku s mantinelem

+19

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

  • PC 85
Gra ma duży potencjał ale optymalizacja jest bardzo zła. Ten problem wymaga pilnej korekty.
Gra stale aktualizująca. wcześniejszy dostęp.
Dynamika gry jest świetna.

+świetna atmosfera
+Przyjemne prowadzenie pojazdów.
+ładna grafika

-słaba optymalizacja
-niektóre błędy

(przepraszam za zły język :) )
+15 +21 −6

Divinity: Original Sin II

  • PC 70
"Jedinečná hra"
10/10 - Games.cz
"Fascinující, násilné a vtipné"
5/5 - Hrej.cz
"Na téhle hře není takřka nic špatně"
10/10 - Zing.cz
"Bože, to je dlouhý"
7/10 - Bingman

Tento komentář je věnován uživateli Jab, bez jehož podpory bych tento koment nenapsal: Jabe, bez tebe by na DH byla racionalita jen slovem ve slovníku cizích slov.

Pokud si pročtete výše zmíněné recenze, zjistíte, že se v nich často vychvaluje příběh. Musím dát za pravdu, že ten má opravdu zajímavou zápletku a solidní základ pro postavy. Navíc každého zatvrzelého ateistu musí potěšit vyzobrazení Bohů jako sobeckých, mocichtivých parchantů, jak to má taky být. Ale to provedení (čti vyprávění) mi trochu kulhá. Nejenže se hrozně táhne (opravdu bych se nebál hru trochu "prostříhat"), ale zvraty zde mají velmi slabý tah na branku. Moje reakce byla tak maximálně "Aha" a šlo se dál.

Podobný problém mám také s postavami: jak jsem říkal, spousta z nich má solidní základ, hází jim však klacky pod nohy průhledné dialogové možnosti. Vždycky tak nějak z těch nabízených možností tušíte, co si vybrat, aby se stalo, co potřebujete. Nejvíce patrné je to u vašich společníku, kde dosáhnout u všech na konci něčeho jako: "Myslel jsem, že lidem už nemůžu věřit, ty jsi mi však ukázal opak, příteli..." je docela easy business.

Ve hře k tomu není nic památného. Opravdu mi v mysli neutkvěla jediná momentka, zvrat, quest, místo atd. Budu zde možná překvapivě srovnávat s místním otloukánkem Falloutem 3, který, ano, má své mouchy, ale dodnes vzpomínám na quest s ghoulama, kteří chtěli bydlet s ostatními osadníky v jednom hotelu a pak je povraždili, na Vault plný Gary klonů, na misi ve virtuální realitě, na atomovou bombu v Megatonu a její odpálení atd.

K soubojovému systému nemám příliš výtek. Je dostatečně komplexní, avšak při užití trocha toho selského rozumu jednoduchý na pochopení. Nejvíce mi na něm vadí dvojí typ brnění, fyzické a magické v podobě dalších "health barů". Všichni tak mají de facto 3 různé health bary, kde z každého ubíráte nějakou jinou činností a přišlo mi, že je lepší svou partu specializovat na jeden typ útoků (ubíráte tedy jen ze dvou health barů), než mít vyváženou partu 2 mágy a 2 útočníky. Ale zvyknete si. Soubojů však v celé hře nemuselo být tolik. Jak jsem kdysi psal, mám tahovky rád, ale tady bojujete furt s někým. Souboj střídá souboj (jo a střety nejsou zrovna nejkratší) a časem se z toho stane až rutina, protože si uvědomíte, že používáte pořád ty stejné skilly.

Nakonec se dostávám k mé poslední výtce a to k samotnému RP systému. Máte velkou svobodu při vytváření vašeho avatara. Vybíráte nejen skilly a perky, ale také původ, rasu a typ charakteru a díky tomu se vám v dialozích často otevře nějaká nová možnost odpovědi. Většinou se mi však zdálo, že nepřináší nic navíc, tedy že bych se stejného výsledku dobral i bez nich. A třebas takový tag "Barbarian" je úplně na prd, protože jediné co umožňuje, je odpovědět něco na způsob "Budu se koupat v tvé krvi", což bývá v konverzacích zastoupeno i v mírnějších variacích. Stručně řečeno, nikdy jsem neměl pocit, že mi perky a tagy k něčemu jsou, že by hru nějak výrazně ovlivňovaly. Na RPG mi to přijde dost lineární.

Shrnutí:
Přestože jsem to ještě nezmínil, hra mě bavila, ale odvařený z ní nejsem. Prvních 20 hodin jsem byl nadšený, ale hlavně délka, rozvláčnost a množství soubojů mě udolalo a trochu znudilo. Být o polovinu kratší, intenzivnější a kdyby se ze scénáře vyhodilo vše zbytečné, půjdu určitě do zelených čísel. Přiznávám, jsem asi příliš kritický, chtěl jsem však své dojmy konfrontovat s někdy až gloryfikujícími recenzemi a názory a přinést i jiný pohled na hru. Proto jsem se také rozepsal více, než bych býval byl měl v úmyslu. Sorry.
+48 +49 −1