Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mortyr 2: For Ever

Mortyr II

29.10.2004
49
33 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Pokračování budgetové akce Mortyr 2093-1944 se odehrává v období 2. světové války. Sven Mortyr, britský zpravodajský důstojník, je poslán do Skandinávie, aby prověřil zvěsti o tajné německé super-zbrani. Jeho druhým úkolem je osvobodit tamější vědce. Musí proto využít svého tvrdého výcviku, nabytých dovedností a schopností, aby se nepozorovaně dostal do obrovské nacistické pevnosti, překazil dokončení zbraně a záchranu otce. V klasických druhoválečných exteriérech a interiérech využijete několik dobových zbraní, vozidel a mimo jiné můžete rozdat pár příkazů svým spolubojovníkům.

V roce 2008 se tato čistokrevná FPS série dočkala již třetího dílu s názvem Mortyr 3: Diverzní akce a dále pak čtvrtého dílu s názvem Operation Thunderstorm.


Poslední diskuzní příspěvek

Jede mi to ve 32 fps. Někdy to spadne na 15 fps. Nevíte někdo co s tím?

edit: Trik s resetem počítače pomáhá.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 45
Budget jak vyšitý a tak jsem k druhému Mortyru také přistupoval. Byl jsem dokonce nadšený, protože první mise byla dost dobrá. Teda dost dobrá, hra je blbá, inteligence nepřátel je zhruba na stejné úrovni, jako inteligence slepého makaka po lobotomii, kterého navíc někdo vzal třikrát lopatou po hlavě, ale právě toto mě na Mortyrovi bavilo. Měl jsem zrovna chuť na nějakou odreagovačku, ve které jsem nepřemožitelný rambonátor, který vše likviduje jen základní pistolkou. To mi hra splnila, ale bohužel jen v první misi, načež začala obtížnost stoupat strmě vzhůru (hrál jsem na nejlehčí). To mne celkem naštvalo, jelikož tohle jsem nechtěl a taky to vůbec nečekal, protože první (ale i druhou) misi jsem přejel pouze se základní pistolkou stylem "já jdu uprostřed, všechno kolem umírá a zabít mě může maximálně granát". A v první misi taky najdete sněhuláky! No řekněte, viděli už jste někdy ve střílečce sněhuláka? Náckové se zřejmě nudili, ještě že se nekoulovali. První mise mne tedy rozesmála a pobavila.

A já si bláhově myslel, že to tak bude do konce. Nebylo.

Nevím jestli pak měli fašouni lepší bouchačky, ale nějak mi už můj rambo stajl nevycházel, poněvadž jsem tak nějak umíral. Tady přišla další rána, protože hra se neukládá ani na začátku mise, takže hurá a hrál jsem od začátku. Ale tentokrát už jsem používal Uložit hru.

Tvůrcům se musí nechat, že mise jsou celkem různorodé, příběh celkem graduje a krátká délka hry je jednoznačně ku prospěchu věci. Jen ta AI nepřátel, to je něco extra. To tak běžím do chumlu fašistů, ještě za běhu většinu sejmu, ale u posledního mi dojdou náboje. A jak mu tak před ksichtem nabíjím, tak on na mne zamyšleně kouká, pak se otočí a hezky skrčeně, abych ho neviděl si poodejde dva metry. Pak jakože bude střílet, tak jsem ho picnul. Tahle situace je běžná. Taky se mi jednou povedlo zastřelit nepřítele a on udělal šňůru, rozpažil ruce a tak zůstal.
Ve hře jsem třeba vůbec nečekal vrtulník, se kterým můžete i lítat. Bohužel to moc nejde.

Takže, Mortyr 2 pro mne nebyl relaxační záležitostí jak jsem čekal, ale rozhodně jde o velmi kvalitní béčko, ke kterému když přistupujete jako k béčku, tak byste neměli být nějak výrazně zklamáni. Nicméně ten konec...

ten je vážně dost impotentní.

Pro: Někdy je to sranda, sněhuláci, AI nepřátel, některé detaily, různorodost misí.

Proti: Hlavně AI nepřátel, postupně se zvedající obtížnost.

+19
  • PC 40
Mise v Norsku je tradičního rázu, najdi, osvoboď a znič. Přičemž stačí jen jít dopředu, sledovat navigační ikony, sbírat lékárničky, zabíjet dotěrné nacisty, koukat na in-game sekvence a načítající se loadingy, abych se ocitl v dalším levelu. Ale přeci jen tu jsou i dost nesmyslné pasáže. Voják u vstupu do základny střeží objekt, já se k němu za zády plížím, ale i když nestihne vystřelit světlici, stejně vždy zpoza budov vyběhnou jeho kolegové a snaží se mě zneškodnit. Popisovaná situace by neproběhla v momentě, kdy bych nechal dotyčného hlídkujícího být. Ale to by, vzhledem k pozdějšímu průběhu s odpálením nádrží, pozbývalo významu i tak. Nebyla šance jeho sejmutí, aniž by nepřiběhly další posily.

Vykreslování prostředí probíhá za pochodu, otočí-li se hráč daným směrem. Objekty za jeho zády, které zrovna scéna perspektivy nezabírá, mají sníženu úroveň detailů. K době vydání je to pochopitelné, ale dnes už vůbec ne. A plynulost hry je pro mě také oříšek, jde si naprosto libovolně, ale alespoň dost na to, aby se dal její běh považovat za dostatečný. Trochu to zkrášluje možnost použití širokoúhlého rozlišení, správného poměru stran, jeho ověření častým uplatněním přiblíženého zaměřovače na zbrani. Střídá se prostředí i klima, zasněžené Norsko, zákopové Polsko, výcvikové centrum nacistů, jejich tábor, příjezdové cesty kdesi na venkově, Jugoslávský les, den a noc, krásně svítící sluníčko, železniční transport. Ty pasáže se zářícím svitem přispívaly k lepšímu dojmu z vizuální stránky, byť rozhodně není kdovíjak pokročilá.

Eliminace děl a jiné těžké techniky je založená na neustálém odkládání nesené zbraně, bojováním s přesilou, chozením sem a tam, jejím opětovném zvednutí a hledáním vytyčeného místa. Téměř u cíle jsem v zoufalství házel obyčejné granáty a zadaný úkol byl splněn, čímž postrádalo smysl obouruční výbušninu nést. Na venkovní cestě, kde měli nepřátelští vojáci svá děla a sjížděli se ze všech stran, spočívala náplň v tom, zabít nejdříve klasické pěšáky, co stále přibíhali, zabírali několik věží a znepříjemňovali mi mou práci. Abych posléze mohl zpomalit jejich postup, k němuž si dopomáhali svou zbrojí na pásech. O to horší, že na konec čekal i tank, zneškodnitelný pouze skrze přistavěný kanón, ale za otevřeného okna z budky, kde v něm hráč trůnil. A samozřejmě, na něj útočili, nešlo v sedle ukládat, míření byla potíž.

Peklo následovalo vzápětí. Mise v kasárnách opět nešla na startu uložit, protože autoři shledali za žádoucí zájemce o Mortyr 2: For Ever do nepříčetnosti vytáčet tím, že jim nedovolí ukládat tehdy, ovládá-li zrovna nějakou útočnou zbraň, popř. je na korbě jedoucího vozidla. Při nezdaru tak procházela má pokroucená mysl dvojím načítáním, když se mi povedlo těsně po eliminaci tanku z něho vystoupit a dát Quick Save. Spustila se ingame sekvence a zmíněné nahrávání. Ke cti tvůrců, co tento šlendrián zakomponovali do herních mechanik, budiž i to, co dokonala pokažená perspektiva pohledu z držené zbraně - závislé na zapojené myši a jejím klouzání po podložce - kterou já o den dříve nově vybalil a jal se ji používat. V důsledku onoho pokažení mi prostě nešlo správně zamířit vojáky, jelikož se úhel vychýlil nad jejich úroveň a nemohl jsem mířidla vrátit o něco níže. Trošku měněno i nastavení, moc to smysl ale nemělo.

Co se mi naopak líbilo, slušná míra atmosféry v nepropustných lesích. V nichž na mě čekal jakýsi prototyp vrtulníku, z něhož jsem měl výhled před sebe, jak na mě útočí vojáci. Já musel jen letět, abych se nezřítil na zem. A to vymezeným úsekem, v malé vzletové výšce, kličkovat mezi stromy. Po chvíli došlo opět k animačce, těmi je hra prolezlá a drží si jimi filmové tempo vyprávění. Přítomná česká lokalizace od Cenegy to dále umocňuje. Tady mi rovněž došlo, jakým způsobem hra pracuje s herními aspekty. Na jednu stranu přemíra skriptů, klasičtějšího pojetí, co se FPS žánru týče, ale na tu druhou zase prvky, jejichž implementací moc radostný výraz na tváři nemám. Jak již zmiňováno výše, snaží se to působit neotřele, vlít mi do žil novou krev, být revoluční a zajímavé, ale praktická funkcionalita bere často za své. A to i díky složitějšímu ovládání, dříve nebo později vyplouvajícímu na povrch, když se po mně neustále chce, abych nad ním projevoval určitou míru trpělivosti. Tu ne každý rozhodně má.

Pro: Mise jsou inovativní, stejně tak hratelnost, slušná výzva. Několik stupňů obtížnosti.

Proti: Nemožnost ukládání na pár místech, přílišná složitost vícero aspektů, technické problémy.

+19
  • PC 20
Na druhý díl Mortyra jsem se upřímně těšil. Na rozdíl od prvního dílu(recenze prvního dílu) zde už neotravovala žádná futuristická část hry a také mě nadchla demoverze, na které jsem trávil čas před léty. Ta ovšem obsahovala jeden z mála světlých momentů celé hry, a já se dočkal jen a jen zklamání.

Opět se ujímáte role Mortyra, který jde nyní po stopách tajné německé superzbrani ve Skandinávii. Větší hloubku v pointě hry nehledejte. Po většinu hry se postavíte sami proti stovkám nacistů. Občas se setkáte s parťákem, se kterým prohodíte pár vět, ale nijak vám v boji nepomůže, nebo zemře, jakmile se objeví. Takováto setkání se zde zobrazují většinou stejně ve formě cutscén, které se dvakrát nepovedli a jsou zbytečně zdlouhavé. Bohužel celou hru mě celá zápletka nudila a neměl jsem žádnou motivaci k postupu hrou. Nad vodou vše drží snad jen měnící se prostředí, kde navštívíte zasněžené lesy, zákopy, katakomby nebo samotnou nacistickou základnu. Dovolím si vypíchnout klášter, který má dost podobný vizuál z lokacemi z prvního dílu.

Nyní se dostáváme k největšímu problému hry, a tím je hratelnost. Stereotyp se dostaví po pár minutách hraní a přetrvává až do konce hry. Ze střelby jako takové nemáte žádný pocit, umělá inteligence nepřátel je na bodě mrazu a jejich nápadný respawn už jen doráží celkovou nedotaženost. Když jste od nepřítele vzdáleni desítky metrů, pálí po vás jak zběsilí. Když jste ovšem v jeho bezprostřední blízkosti, dělá mu problém vystřelit a rozhlíží se jako by o vás nevěděl.
Několik misí ve hře máte možnost projít Stealth způsobem, který ovšem také nefunguje a spíše otravuje, než aby se stal odreagováním od stereotypního střílení. A najdou se i takové mise, u kterých si nudou budete okousávat nehty nebo naštvaností trhat vlasy. To např. když máte čekat na kolony nepřátel na otevřeném poli, když se budete muset vláčet s extrémně pomalou drezínou, nebo se ,,zmocníte,, nacistické helikoptéry, která se nedá vůbec ovládat. Akce jako taková až na pár posledních momentů nemá žádný švih a v pouhých pár misích jí oživují celkem zábavné, přesto primitivní hádanky. Naleznete zde slušný arzenál zbraní, od pistole, přes samopaly, až po bazuku. Takovou protitankovou pušku jsem ovšem využil pouze na konci hry proti obrněncům.

Na technické stránce hry toho také moc pozitivního nenajdete. Grafická stránka hry je průměrná, dost jí sráží dolů krátká vykreslovaná vzdálenost, která bije do očí, nebo pády hry. Bugy jsou kapitola sama o sobě. Snad v žádné hře nebylo nikdy tak obtížné překročit práh, nebo tak jednoduché se zaseknout v podlaze nebo mezi dveřmi. Dokonce se mi v jedné misi stala příhoda, kdy byl můj parťák ukřižován nacisty na kříži. Poté se spustila cutscéna, kde mu hlavní hrdina vykope hrob a zakope ho. Po ukončení cutscény je ovšem stále mrtvola na kříži a hrob zakopán.
Ozvučení je na tom stejně. Celou hrou vás doprovází otřesný Soundtrack, který obsahuje na každou misi vždy jednu krátkou skladbu, která se stále opakuje. Ozvučení zbraní je průměrné.

Na druhého Mortyra jsem se dost těšil, ale přesto jsem neočekával žádnou pecku. Dočkal jsem se ovšem pouze obrovského zklamání. Ve hře se najde několik světlých momentů, které jsou ovšem zabaleny do technické nedotaženosti, extrémního stereotypu a nudné hratelnosti.

Pro: Prostředí, arzenál zbraní, odreagování ve formě hádanek

Proti: Hratelnost, stereotyp, umělá inteligence, respawn nepřátel, nefungující stealth, bugy, soundtrack, cutscény, absence motivace pro postup,

+11 +12 −1
  • PC 60
Srdcová záležitost, přesto jen lehce nadprůměrná. Po perfektní jedničce, jenž okouzlila především svoji hratelností je dvojika bohužel horší. Grafické zpracování je oproti prvnímu dílu obrovským krokem dopředu a celkově vůbec není špatná. Bohužel, hratelnost je chabá, stejně jako u 3. dílu. Příběhem mě Mortyr 2 zaujmul asi nejvíce - je zajímavý, poutavý a určitě i originální. Hlavní hrdina se postupem času ocitá na všech možných místech evropy, od norska, až po polsko. Arzeál je slušný a čítá všechny možné zbraně, které byly použity v WW2. Ovšem AI nepřátelů je oproti prvnímu dílu příšerná.

Sérii Mortyr mám upřímně rád, toto pokračování skvělého dílu neurazí, ale ani nenadchne. Jde o slušný příspěvek do série, s šikovným grafickým zpracováním a zajímavým příběhem. Pokud jste si oblíbily jedničku, nebo pokud naopak ne, Mortyr 2: For Ever si zahrajte - neboť se jedná o naprosto odlišnou hru. A pakliže jste si oblíbily toto pokračování, sežente si i 3. díl. Snad se brzy dočkáme dalších dílu.

PS: Moje první hra, kterou jsem si koupil. Tudiž si ji nesmírně cením.

Pro: Grafika, příběh, arzenál ...

Proti: Hratelnost, AI ...

+10 +11 −1