Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Mortyr 2: For Ever

  • PC 20
Na druhý díl Mortyra jsem se upřímně těšil. Na rozdíl od prvního dílu(recenze prvního dílu) zde už neotravovala žádná futuristická část hry a také mě nadchla demoverze, na které jsem trávil čas před léty. Ta ovšem obsahovala jeden z mála světlých momentů celé hry, a já se dočkal jen a jen zklamání.

Opět se ujímáte role Mortyra, který jde nyní po stopách tajné německé superzbrani ve Skandinávii. Větší hloubku v pointě hry nehledejte. Po většinu hry se postavíte sami proti stovkám nacistů. Občas se setkáte s parťákem, se kterým prohodíte pár vět, ale nijak vám v boji nepomůže, nebo zemře, jakmile se objeví. Takováto setkání se zde zobrazují většinou stejně ve formě cutscén, které se dvakrát nepovedli a jsou zbytečně zdlouhavé. Bohužel celou hru mě celá zápletka nudila a neměl jsem žádnou motivaci k postupu hrou. Nad vodou vše drží snad jen měnící se prostředí, kde navštívíte zasněžené lesy, zákopy, katakomby nebo samotnou nacistickou základnu. Dovolím si vypíchnout klášter, který má dost podobný vizuál z lokacemi z prvního dílu.

Nyní se dostáváme k největšímu problému hry, a tím je hratelnost. Stereotyp se dostaví po pár minutách hraní a přetrvává až do konce hry. Ze střelby jako takové nemáte žádný pocit, umělá inteligence nepřátel je na bodě mrazu a jejich nápadný respawn už jen doráží celkovou nedotaženost. Když jste od nepřítele vzdáleni desítky metrů, pálí po vás jak zběsilí. Když jste ovšem v jeho bezprostřední blízkosti, dělá mu problém vystřelit a rozhlíží se jako by o vás nevěděl.
Několik misí ve hře máte možnost projít Stealth způsobem, který ovšem také nefunguje a spíše otravuje, než aby se stal odreagováním od stereotypního střílení. A najdou se i takové mise, u kterých si nudou budete okousávat nehty nebo naštvaností trhat vlasy. To např. když máte čekat na kolony nepřátel na otevřeném poli, když se budete muset vláčet s extrémně pomalou drezínou, nebo se ,,zmocníte,, nacistické helikoptéry, která se nedá vůbec ovládat. Akce jako taková až na pár posledních momentů nemá žádný švih a v pouhých pár misích jí oživují celkem zábavné, přesto primitivní hádanky. Naleznete zde slušný arzenál zbraní, od pistole, přes samopaly, až po bazuku. Takovou protitankovou pušku jsem ovšem využil pouze na konci hry proti obrněncům.

Na technické stránce hry toho také moc pozitivního nenajdete. Grafická stránka hry je průměrná, dost jí sráží dolů krátká vykreslovaná vzdálenost, která bije do očí, nebo pády hry. Bugy jsou kapitola sama o sobě. Snad v žádné hře nebylo nikdy tak obtížné překročit práh, nebo tak jednoduché se zaseknout v podlaze nebo mezi dveřmi. Dokonce se mi v jedné misi stala příhoda, kdy byl můj parťák ukřižován nacisty na kříži. Poté se spustila cutscéna, kde mu hlavní hrdina vykope hrob a zakope ho. Po ukončení cutscény je ovšem stále mrtvola na kříži a hrob zakopán.
Ozvučení je na tom stejně. Celou hrou vás doprovází otřesný Soundtrack, který obsahuje na každou misi vždy jednu krátkou skladbu, která se stále opakuje. Ozvučení zbraní je průměrné.

Na druhého Mortyra jsem se dost těšil, ale přesto jsem neočekával žádnou pecku. Dočkal jsem se ovšem pouze obrovského zklamání. Ve hře se najde několik světlých momentů, které jsou ovšem zabaleny do technické nedotaženosti, extrémního stereotypu a nudné hratelnosti.

Pro: Prostředí, arzenál zbraní, odreagování ve formě hádanek

Proti: Hratelnost, stereotyp, umělá inteligence, respawn nepřátel, nefungující stealth, bugy, soundtrack, cutscény, absence motivace pro postup,

+11 +12 −1

The Fall of the Dungeon Guardians

  • PC 70
Těžké The Fall of the Dungeon Guardians vyloženě doporučit, ačkoliv se u mě kloní k těm lepším dungeonům z poGrimrocké vlny. Až moc záleží, jak vám sednou souboje. Na nižších obtížnostech probíhají poloautomaticky víceméně bez taktizování a na vyšších, kdy už hráč potřebuje pauzovat a kombinovat skilly, jsou zas zbytečně dlouhé (monstra mají tisíce životů).

Ke slujolezení určitě patří radost z průzkumu mapy a odhalování každého jednotlivého políčka. Tady Pád prošel, level design není špatný, poměrně dost tajných, jen hádanek mohlo být víc. Navíc se mi líbí možnost, kdy si musím na každém patře odemknout automapu. Takže ve výsledku si člověk užije lehké bloudění (víc se sžije s terénem) a zároveň na konci patra vždy vidí co vynechal, může doobjevit a s klidem opustit lokaci.

Neutrální poznámky - nemá respawn monster/grind, postrádá hlad a žízeň, čeština - sama se mi do hry nacpala, ale je solidní a ani jsem nemusel přepínat do angličtiny kvůli nepochopení hádanky/důležitého textu.

Pro: široká škála obtížností, zajímavý systém mapování, specializování postav a jejich využití v boji

Proti: nic mě nenapadá, jen ty rozporuplné souboje

+11

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
Po dlouhé pauze po Zaklínači 2 jsem rozehrál Zaklínače 3. Hra předčila oba dva předchozí díly. Zaklínač 3 nabízí open-world, kde můžeš přecházet z jedné lokace do druhé a případně se do dané oblasti vracet. Takže některé questy jsem si mohl nechat až na později a mohl jsem se věnovat například qestům hlavní líne.

questy
Mimo hlavní příběh hra nabízí velmi mnoho nejrůznějších zakázek a hromadu samostatných úkolů. Plno questů se ale dá i úplně minout při používání rychlého cestování (pomocí rozcestníků. Ty jsou skoro všude). Přijdete tím totiž o různé náhodné události, jež vás mohou potkat cestou. Každá vývěska na mapě vám kromě zaklínačských zakázek navíc odhalí spoustu otazníků Základním kamenem questů je tu možnost volby a záleží proto jen na vás, na čí straně budete. Hra má několik zakončení jež sami ovlivňujete svými volbami v jejím průběhu.

Elixlíry a inventář
Oproti Zaklínači 2 došlo k několika zásadním změnám. Mnohdy v dvojkách kritizované používání elixírů jen mimo boj už neplatí. Exilíry se můžou používat i v průběhu boje. To je výrazné usnadnění boje. Většina elixírů se dá navíc i různě vylepšovat. Pokud elixíry dojdou obnoví se automaticky během meditace Inventář předmětů se také trochu změnil. Hlavní změnou je, že se dá každá nalezená věc rozebrat na součásti, z nichž se dají vytvářet zbraně nebo zbroje. Ušetříte si tak čas hledáním surovin na meč nebo zbroj

Vedlejší činosti
Každý Zaklínač má nějaké vedlejší činosti pro ukrácení chvíle. Jako kostky nebo páka. Ve trojkách je karetní hra Gwint. Musím říct, že i přes tutoriál v hospodě v Bělosadu jsem tuhle hru jsem pochopil až po desítkách neúspěšných pokusů. Poté mě začala docela bavit. V Gwintu si můžete zahrát i turnaj. Další kratochvílí jsou dostihy, a pěstní souboje. Dále se můžete potápět a hledat skrýše pašeráků nebo hledat vylepšení zbrojí.

Závěr
Zaklínač 3 je vinikající RPG, kterou překoná asi jen málokterá hra. Svět Zaklínače nabízí rozsáhlý svět plný různorodých nestvůr a lidí. Děj i dialogy jsou perfektní. Hra vás pohltí a to i přesto, že je poměrně velmi dlouhá.

Pro: open-world, rychlé cestování, děj, gwint,možnost rozebrat předměty na součástky.

+20

Pivo's Grand Adventures Episode 2: Redemption

  • PC 70
Když Ugra oznámil práci na druhém díle legendárního Piva, čekal jsem ze začátku spíše vylepšenou verzi prvního dílu. Pak ale přišla informace o questech, desítkách NPC, soundtracku a několika koncích. No a nakonec z toho vyšla vlastně plnohodnotná hra a ne jen hříčka, jakou byl první díl. A nutno říci, že je Pivo 2 dobře hratelný, zábavný a plný humoru.

Jednou z nejzábavnějších věcí je právě hledání uživatelů, hlavně těch slavných (Gordon a Jab Forever, Jackal, Walome:)), jejich dialogy jsou často vražedné :) Také překvapilo, jak je vlastně hlavní quest ke konci strhující, úplná epika i s "překvapivým" zvratem na závěr.

Co se týče miniher, vlak mi přišel nejlehčí a dokonce i zábavný. Miny už byly trošku frustrující, ale daly se. Raptor budu nenávidět do konce života a dostihy jsem vynechal, protože mám rád svou klávesnici.

Jediná vážnější věc, která mi tu pije krev, je nemožnost zrychlit či přeskočit rozhovory. Ty jsou občas úmorně dlouhé. Tedy ne že by byly nezábavné, ale než jedno okénko nahradí druhé, stihnu si ho přečíst třikrát a ještě si udělat čaj. Nejhorší to bylo při druhém hraní (verze 1.1), kdy jsem musel znovu přežít začátek.

Ve výsledku je Pivo 2 pohodovou záležitostí pro otrlejší hráče, protože některé pasáže dají zabrat, i když to zároveň není nic nezvladatelného. Každopádně, hru by si měl zahrát každý uživatel, který na DH chodí každý den. A najít se tam. Kde jinde se najdete ve hře, že?

PS: Zdálo se mi to, nebo je v zemi Ambrosie ze stromů složený nápis Ugra? :)

Důkaz, že jsem hru dohrál ZDE :)

Pro: Hratelnost, zábava, humor, nápad

Proti: obtížnost některých miniher, nejdou přeskočit dialogy

+21

Quantum Break

  • PC 75
Pokud je něco, co mám v příbězích velmi rád, tak je to manipulace s časem. A rád mám také Remedy - Alan Wake je srdcovka a Sam Lake je prostě týpek. Kvůli této hře jsem tehdy uvažoval o upgradu PC (věděl jsem, že to tam časem vyjde, jako Alan) a proto se ptám – jak se to sakra mohlo nepovést?

Hra špatná určitě není, ale tam kde má Max správně cynickou náladu, perfektní hlášky a metafory – Jack nemá nic z toho ani z ničeho jiného - jako hlavní postava je hodně špatný. Tam, kde mě Alan přikoval k židli svým tajemným prostředím, objevováním světa, nalézáním manuskriptů – tam na mě QB nijak nepůsobil. Proč? Když už nic tak jsem očekával alespoň zajímavé TV pořady, hudbu, vtípky… vše je tu takové poloviční.

Snad JEDINÁ věc, která mi trochu připomněla rukopis Remedy byly nápisy na tabuli (ohledně vývoje Alana) a u konce rozkreslená celá časová osa – takový krásný cit pro detaily. Tam jsem viděl, že to opravdu dělali oni. Ale ke konci mě už nebavilo ani pročítat ty e-maily. To je špatné. U Alana jsem hrál těžší obtížnost, jen abych zkompletoval ten manuskript.

Hratelnost je dost slabá – se schopnostmi manipulace časem není kupodivu žádná (kladu důraz na OPRAVDU ŽÁDNÁ) legrace. Ty schopnosti suplují věci, které v jiných hrách jdou.
Chcete granát? Ty tu nejsou - ale máme tu pro vás schopnost jakési časové exploze!!
Chcete dát nepříteli po hubě, tak pozor! Máme pro vás díky manipulace časem možnost doběhnout k nepříteli a po té hubě mu opravdu dát!
Lékárničky? ty nevedeme, schovejte se v časové bublině.
A chcete poznat funkční PC od nefunkčních? Máme pro vás time vision! Již vám nic neunikne!
A aby toho nebylo málo, máme pro vás další variantu na sprint v čase, ale teď se podržte! Tentokrát bez možnosti dát někomu po hubě!

A využívání těchto schopností pro řešení „puzzlů“ je vyloženě urážející. Na jedno auto vylézt jde, na druhé už ne, protože ho musíte vrátit v čase do bodu, kdy tam nebylo. Po spadlé knihovně nevyšplháte, musíte ji zase vrátit v čase do doby, kdy stála. A co souboje bez časohrátek? Lze podivně střílet skrz zdi a z úhlů, kde vás nepřítel nevidí. To myslím vypovídá za vše. Na nejtěžší obtížnost jsem umřel snad jen 10x na konci a celkově asi 15x. Žádná výzva.

Spojení se seriálem není zrovna šťastné – ale beru to. Zkusili to a doufám, že už nikdy nezkusí. Kdyby to bylo víc civilní, víc emotivní, více morálních voleb. Takhle je to prostě souboj proti „zlé“ společnosti. Kdy zabijete 100+ nepřátel a jdete po šéfovi.

Zachraňuje to konec – který je asi „secret ending“. Nevím sice proč jsem ho dostal, ale je to 10% k dobru hry.

Pro: Grafika na PC

Proti: Optimalizace, časohrátky jsou nuda, příběh, bugy, seriál, postavy

+15

Everyday Misanthrope

  • PC 80
Probouzíte se do života, ve kterém neznáte žádnou radost, pouze bolest. začínáte s 50 žetony utrpení a v průběhu dne za ně děláte rozhodnutí, kterými se snažíte znepříjemňovat lidem život, aby vám bylo lépe.

Je jen na vás, jaký cíl si stanovíte. Budete se snažit snížit své utrpení za cenu nejmenšího zla, nebo se naopak pokoušet zničit život co nejvíce lidem? A udělá to váš den skutečně lepším?

Everyday Misanthrope je skvělý příklad toho, že i malá hra, vytvořená za pár dní může mít větší myšlenku než průměrný AAA titul. Obecně je misantropie přehlíženým tématem a tato hra ho vtipně a skvěle zpracovává i nutí k zamyšlení.

Na konci hry ještě dostanete seznam svých „úspěchů“, v podobě krátké informace, jak vaše zákeřné činy ovlivnili den druhých. Dozvíte se zde třeba, že zákazník v obchodě se kvůli vám zpozdil, a jeho přátelé se začali koukat na GoT bez něho :(

Nepamatuji si, kdy jsem se naposled u nějaké hry tak moc smál :D Jen doufám, že to neznamená, že jsem taky misantrop, a můžu v klidu doporučit jako jednu z nejvtipnějších her vůbec :)
+14

Legend of Grimrock

  • PC 85
Legend of Grimrock bol vo svojej dobe návrat ku koreňom žánru dungeon crawler po viac ako jedenástich rokoch a v podstate odštartoval následnú vlnu nových, aj keď len malých indie dungeonov (The Keep, 7 Mages, Heroes of the Monkey Tavern, či The Deep Paths: Labyrinth Of Andokost). Zároveň bol aj akousi poctou starším žánrovým titulom (napr. Dungeon Master), od ktorých však niektoré prvky okopíroval. K tomu sa však dostanem až nižšie.

Grimrock využíva najtypickejšie zasadenie žánru, teda takmer nekonečné kobky. Prostredie sa skladá iba z troch variant a v celej hre som bol preto doslova odsúdení blúdiť nekonečnými murovanými chodbami. Takže samozrejme už z princípu nemôže herné prostredie vynikať nejakou detailnosťou, či prepracovanosťou. Avšak, keď ste s týmto žánrom už oboznámení, tak vám to nemôže vadiť. Toto stereotypné prostredie si hra kompenzuje najmä rôznymi hádankami, rozmanitými druhmi nepriateľov, či dobrým level dizajnom (v zmysle usporiadania chodieb).

Začnem nepriateľmi: Tých je naozaj dosť a niektoré typy sú naozaj tuhé. Grimrock je podľa môjho názoru v bojoch náročnejší ako Dungeon Master. V niektorých prípadoch to však podľa môjho názoru tvorcovia s počtom nepriateľov prehnali a určité časti mi neskutočne pili krv. Zároveň však musím pochváliť finálneho bossa, ktorý je vizuálne veľmi originálne spracovaný a bol pre mňa príjemným prekvapením. Aj samotný boj s ním sa mi páčil. K jeho zdolaniu nestačilo iba frenetické klikanie a slávne dungeonové "behanie do štvorca", ale musel som trochu zapojiť aj svoje mozgové závity.

Hádanky sú spracované zaujímavo a určité puzzle ma prekvapili svojim riešením (nakuknutiu do návodu som sa však nevyhol). Avšak niektoré z nich sú vyložené okopírované zo staručkého Dungeon Mastera, ktorého som dohral pred necelým rokom, takže si na neho ešte celkom dobre pamätám. Tvorcovia asi rátali s tým, že Grimrock budú hrať najmä mladí, ktorý staršie dungeony nehrali, alebo starší hráči, ktorý však už na tieto finty dávno zabudli. Takže u mňa to malo za následok, že niektoré časti, ktoré ma asi mali pôvodne prekvapiť, som prešiel bez zákysu.

Levelovací systém je klasicky jednoduchý. Za zabitých protivníkov dostávate skúsenosti, za každú úroveň dostanete určitý počet bodov, ktoré potom rozdeľujete do viacerých špecializácií. Treba sa však zameriavať hlavne na jednu. Ja som to robil tak, že som body rozdeľoval do viacerých smerov a na konci som teda nemal vylepšené na maximálnu úroveň nič.

Level dizajn nie je nijak výnimočný. To teda znamená, že obsahuje všetky tie staré známe tlačidlá, plošiny, jamy, páky, nápisy na stenách, tajné steny, či miestnosti.... Skrátka, iste nehýri originálnosťou, avšak je tak spracovaný, že rozhodne neurazí. K tomu môžem ešte dodať jednu známu vetu: Načo meniť to, čo funguje? :))

Príbeh však iste patrí k tomu zaujímavejšiemu v celom žánri. Samozrejme, samotné lore nie je podrobne rozpisované a tak textu Grimrock obsahuje minimum, ale aspoň hráča necháva chvíľu v napätí. Určité veci som si musel z náznakov, listov, či prostredia domyslieť, pretože neboli jasne vysvetlené. Možno pre niektorých z vás je to záporný prvok hry, mne to však v rámci tohto žánru sadlo. No a ako som už spomenul, finálny boss je v tomto smere už len "čerešničkou na torte" :)

Snažím sa obhájiť moje vysoké hodnotenie. Nemôžem ignorovať najmä fakt, že táto hra oživila už de facto mŕtvy žáner a bez ktorej by sme sa vyššie menovaných titulov asi nedočkali. Grimrock inšpiroval ďalších tvorcov a ukázal im, že dungeony ešte nadobro neskončili a stále má žáner čo ponúknuť. Dokonca niektoré ďalšie tituly už boli originálnejšie, zrejme aj vrátane aj Grimrocku 2, na ktorý som počul len samú chválu. Skrátka Legend of Grimrock je remeselne veľmi dobre spracovanou hrou, ktorú však je nutné brať z určitého nadhľadu, skôr ako takú poctu klasikám. Takže keď vás tieto staré dungeony moc nebavili, tak vás ani Grimrock moc nezaujme... Jednoducho, príliš sa od nich nelíši. Avšak každého fanúšika tohto, dnes už okrajového žánru určite minimálne zaujme. A vlastne najmä im môžem túto hru odporučiť.

Pro: Starý dobrý dungeon v modernom spracovaní

Proti: Málo inovatívnych prvkov

+31

Hellblade: Senua's Sacrifice

  • PC 50
Hellblade je technologicky povedená hra - autoři použili nový způsob snímání ksichtu, což ve spojení s hereckým uměním hlavní představitelky Senui dává vzniknout působivým filmovým cutscénám, které jsou největší předností hry. Zatleskat musím i některým lokacím, které vypadaly opravdu skvěle (Sea of Corpses) a absenci HUDu, kdy se všechny potřebné informace dozvíte mluveným slovem od hlasů v Senuině hlavě (nápovědy co dělat, kam jít, informace v souboji o pozici a stavu nepřítele, atd.).

Tím ale výčet pozitiv v podstatě končí. Co se týče hratelnosti, tak autoři bohužel nedokázali dát dohromady nic moc zábavného. Většinu hry v podstatě jen řešíte 3 druhy puzzlů:

1) Dojdete ke dveřím, na kterých jsou symboly (např. kříž), které musíte někde v lokaci najít a dát na ně focus. Může to být vržený stín, díra ve stěně, či krvavá stopa na zemi.
2) Střídání realit - v lokaci jsou portály, kterými stačí projít a něco v lokaci se změní. Zavalený průchod se odblokuje, objeví se most, atd. Je třeba toto vždy nějak nakombinovat, abyste dosáhli svého.
3) Skládání symbolu - někde nad hlavou vám visí 3 části symbolu a vy musíte najít správné místo, ze kterého se na symbol podíváte a uvidíte ho celý správně složený.

Poprvé či podruhé to jsou zajímavé puzzly, ale až je budete během krátké doby řešit poněkolikáté, tak věřte, že už vám to poleze krkem.

Druhá polovina hratelnosti jsou souboje, které jsou jednoduše řečeno Béčkové. Brzy jsem zjistil, že stačí prostě jen neustále uskakovat a máte vyhráno. Ve finále to tedy vypadá tak, že jednou rukou zběsile drtíte mezerník a druhou zběsile mačkáte tlačítka na myši. Hra na vás neváhá během jednoho boje vypustit desítky řadových nepřátel a o soubojích s bossy už nemluvím raději vůbec. Tam mě bez nadsázky začaly chytat křeče do rukou a proklínal jsem se, že jsem si před hraním nepořídil gamepad.

Zamrzí i silně koridorové lokace, kdy často jdete dopředu cestou širokou 2 metry a pokud to není naskriptované, tak nelze přeskočit ani klacík ležící na zemi. Před tímto jsem hrál fantastický Dishonored 2 a ten skok ve svobodě pohybu byl prostě obrovský a vnímal jsem to ještě o to silněji.

Na závěr jsem si nechal příběh, který hodnotím tak nějak neutrálně. Někdo ho může považovat za geniální a asi bych jeho argumenty pochopil. Z mého pohledu to je ale klasický zamotanec, kdy je vše vyprávěno v symbolech, vypravěč neustále křičí "Shadow is coming", nevíte z počátku která bije a na konci zjistíte, že je zápletka vlastně poměrně jednoduchá. Já tuhle formu vyprávění příběhu prostě nemusím.

Tohle je jedna z her, co na videích vypadá skvěle... ale když se vám pak opravdu dostane do ruky a můžete si ji sami zahrát, tak zjistíte, že to zas tak skvělé není.

Pro: Hlavní postava, audiovizuál, filmové cutscény, hlasy v hlavě

Proti: Hratelnost, 100x se opakující puzzle, Béčkové souboje, krátké (5-6 hodin)

+25 +28 −3

Command & Conquer: Renegade

  • PC 85
Mám rád svět Command and Conquer. Nejsem sice žádný fanda strategií, ale určité základy jsem dohrál a mezi ně patří i první dva Comnnad and Conquer a první dva Red Alerty. Vždycky mě bavila ta monumentální akce, když desítky tanků útočí na soupeřovu základnu, odřezávání zdrojů či mise za komando, které je schopné zbourat půlku základny. A především ten příběh plný akčních animací a zvratů.

A přesně to nabízí v 3D akci Renegade, výborná hra, kterou jsem dohrál už několikrát. Obvykle podobný změny žánru dopadnou katastrofou, ale Renegade nabízí hned od začátku pocit "jééé tady to znám". Hlavním hrdinou je Havoc, jednočlenná armáda na straně GDI, proti němu stojí samozřejmě NOD v čele s Kanem, který je ale tentokrát v pozadí. Celý příběh se točí okolo unesených vědců a pokusů vytvořit tibériové mutanty. Dojde i na pár zvratů a měnění stran a celý příběh doprovází špičkové animace plné akce, hlášek a drsného vojenského machrování.

Celá hratelnost je v principu klasická 3D akce, ne úplně koridor, ale žádné velké bludiště. Akorát 3D akce navázaná na svět Command and Conquer. Takže můžete ničit věže či protiletadlovou obranu pomocí C4, tanky a různé vozítka či pletuchy pomocí raketometu a do budov si zajdete, prostřílíte se ke kontrolnímu panelu, který odpálíte. Je to sranda sledovat to co bylo ve strategii otázkou sekundy, jak si tady musíte v budově odpracovat. Funguje to jak má - opdálíte elektrárnu a stavbám včetně vražedných obelisků dojde šťáva. Odpálíte Sam-Site a můžou Vám z letadla shodit posily či bonusy. Pokud potkáte tank, bugynu nebo monumentální Mammoth, není problém si ho osedlat. Bohužel i tady to funguje stejně jako ve strategiích, takže tankem prostě vojáka pořádně netrefíte i kdybyste se na hlavu postavili.

Samozřejmě jen dobývání základen by byla nuda, takže se podíváte na ponorku, do válkou ničeného města a chrámu, do podzemní laborky či vězení a samozřejmě se finále odehrává v Temple of Nod. Místo zastaralého hledání secretů se plní úkoly - primární splnit musíte, sekundární naleznete v průběhu mise a plnit je nemusíte a terciální většinou objevíte až když je splníte. Například trochu SPOILER - když se v posledním kole vrátíte, můžete se podívat do mimozemského talíře, splnit si terciální úkol a získat nejlepší zbraň ve hře.

Zbraně jsou parádní a přesně takové jaké mají v pořádné střílečce být. Dobrý kulomet střídá lepší rotačák, sniperka zabíjí na jednu ránu, raketometem vyčistíte cestu od vozítek, plamenotem je ideální na čištění mutantů nebo úzkých chodeb, jsou tu hned 4 energetické zbraně, které opravdu narozdíl od spousty her fungují. Laserový gatling či bleskomet jsou boží! A komu by to nestačilo, tak jsou tu meganářezy typu přivolávač Iontového děla či vzdušného úderu. Bohužel jich ve hře moc není.

Nepřátelé jsou zpočátku takoví nazdárkové, moc toho nevydrží, navíc máte postupně stále lepší zbraně, takže se to zdá pohodové. Jenže zdání klame, protože po obyčejných vojácích přijdou různé raketové, protichemické či sniperské variace, objeví se odolné Black Hand, pak neviditelní vojáci a ke konci i armáda mutantů. Bohužel tady přichází největší chyba hry. Respawn. Ten zpočátku není moc patrný a zpočívá v posilách z vrtulníků, později ale hra naprosto zešílí a nepřátelé se objevují znovu a znovu na xkrát vyčištěných místech. A to navzdory tomu, že jste zničili Hands of Nod na tvorbu vojáků i helipady pro vrtulníky. Korunu tomu dá poslendí kolo, kde na Vás počítač naprosto nesmylně posílá desítky nepřátel, které se nemají odkud brát. Díky tomu se obtížná hra mění naprostý chaos, protože nevíte odkud a kam dříve střílet. Nedejbože, když přitom všem máte ještě někoho eskortovat a ten někdo leze zásadně dopředu přímo mezi vojáky.

Mezi drobné detaily co mě vadily bych zařadil neschopnost vyskočit víc jak 5 centimetrů a to že se hrdina plazí jak lemra. Na začátku jsem dokonce myslel, že mám zapnutou chůzi místo běhu.

Ale jsou to jen drobné kazy, Renegade je výborná 3D akce, která svět Command and Conquer přibližuje tak jak známe, jen z jiného pohledu.

Pro: Zbraně, ničení budov a základen, vozítka, frenetická akce, spousta úkolů, výborné animace.

Proti: Respawn

+18

Crash Bandicoot

  • PS1 80
První dobrodružství mého oblíbeného vačnatce. V prvním díle umí pouze skákat a točit se.
Ve hře navštívíme celkem 3 ostrovy. Úrovně jsou různorodé. Někdy navštívíme ztracené město, někdy prcháme před koulí a nebo jedeme na praseti. Hru lze dohrát na 100%.
Ve hře lze získat 26 drahokamů z nich 6 je barevných. Drahokamy lze získat rozbitým všech beden v úrovni. Ve hře projdeme celkem 32 úrovní, z nich v 6 úrovních musíme porazit bosse. Ve hře narazíme na různé nepřátelé, třeba kraby nebo domorodce.

Pro: Vše

Proti: Nic

+19 +20 −1

Gomo

  • PC 55
Co si budeme nalhávat, tahle hra je zklamání, a to i přesto, že jsem věděl o jejích nedostatcích a problémech. Amanita styl je jasně vidět, bohužel tomu chybí ta vtipná a chytrá nadstavba, i po vizuální stránce je to slabší.

Celá hra je vlastně jen honba za gomovým psem, kterého však spatříme jen úplně na začátku a pak úplně na konci. Během hry je však Gomo takřka lhostejný ke všemu kolem, jen něco zmáčkne, přidá součástku, nebo nějak jakože vtipně proleze a štráduje si to o obrazovku dál. Když už mluvím o těch obrazovkách, ty na sebe takřka vůbec nenavazují ani designem ani spojitostí. Občas se objeví nějaký předmět, který se použije skoro vždycky na dané obrazovce (proč to s sebou taky tahat, že jo). Daný předmět je po použití teatrálně odhozen, což taky nepůsobí moc věrohodně, takhle se hrdina na dobrodružné výpravě nechová.

Jako WTF moment je projití do jiné dimenze a shlédnutí souboje tanků proti mimozemským strojům, věc vytržená z kontextu a jiné reality, nemá příčinu, ani důsledek. Paradoxně je tahle obrazovka asi ta nejhezčí :) Obecně jsou obrazovky relativně pěkné, jen tam občas jsou nelogické předměty a zákoutí, ve srovnání např. s Machinarium jsou však přesto slabé. Oceňuji nápaditý konec, respektive seznámení s autory a přitom to byla taková blbost :)

Hraní Goma byla nuda, o tom svědčí i to, že jsem ho hrál natřikrát s velkými několikaměsíčními přestávkami (a to ta hra má tak maximálně 2 hodiny). Možná, kdybych hrál hru někdy před 15 lety, byl bych spokojen, ale určitě ne nadšen. Je to škoda, potenciál tam byl, ale kluci Slováci si vzali asi velké sousto, Gomo je slabota, tečka.

Pro: některé pěkné obrazovky, asi 2 vtipné situace

Proti: obrazovky bez návaznosti, trapné chvíle, hloupé řešení situací

+13 +14 −1

Assassin's Creed Origins

  • PC 70
Assassin's Creed Origins má být díl který opět nastartuje zvolna upadající sérii. Upřímně si myslím, že ačkoli je zde mnoho změn a mnohé určitě k lepšímu, tak spousta věcí zůstává vlastně při starém a tím táhné Origins ke dnu.

Začněmě pozitivy a rovnou tím největším pozitivem který celou hru táhne vzhůru. Egypt. Egypt! EGYPT. Zdejší Egypt je vážně něco. Je tak skvěle vymodelovaný a hlavně vystavěný, že máte pocit jakoby jste tam fakt byly. Zdejší chrámy, pevnosti a rozvaliny jsou vyvedeny s až maniakální přesností a vidět zdejší pyramidy ještě než je zcela ohlodal zub času je fakt paráda. Nejde ale jen o stavby ale o prostředí jako takové. Ta chuť neustále objevovat a zkoumat co je za další dunou je neskutečná. Prostě Ubisoft znovu dokazuje, že jde li o převedení historických míst, do herní podoby a zprostředkovat nám jak to asi vypadalo, tak nemá konkurenci.

Ruku v ruce s prostředím jdou i lidé a těch je tady požehnaně. Ve větších městech už se jedná o solidní zástupy a opět tak navozují pocit skutečného místa. Někteří vám i zadají nějaký ten vedlejší úkol. A tím se dostáváme k hlavnímu negativu hry. Příběh, ať už hlavní nebo vedlejší mise, je velmi slabý. Téměř všechny vedlejšáky jsou na jedno brdo a vystupuje v nich nějaký zlý Řek/Říman kterého je třeba odstranit. Časem, už to začne hodně otravovat a zároveň se to stává víc a víc směšnější. Když už si v Ubisoftu daly takovou práci o zjišťování daných reálií, tak mohli zapracovat i na vztazích mezi jednotlivými národy. Zde totiž Řekové vystupují málem jako okupanti a nebozí Egypťané jako utlačovaný národ ( takhle to fakt nefungovalo, ano, byly tam třenice a třídní rozdíly ale pokud by se Řekové, chovali tak jako ve hře, tak je Egypt imrvére po dobu panování Ptolemaiovců v občanské válce ). Po čase jsem už vedlejší mise plnil zcela mechanicky a jejich zadání mi šlo jedním uchem tam a druhým ven.

Bohužel ani hlavní linka situaci nijak nevylepší, spíše naopak. Prakticky celá hlavní linie je jen odstraňování jednotlivých cílů. Přičemž se postupem času prozabíjíte až na vrchol vašeho zabijáckého listu. Vaše cíle nemají žádné charisma ani osobnost. Prostě se tam na pár minut objeví, řeknou pár vět, maximálně je lehce nastíněn jejich charakterový rys a poté je bez jakéhokoli vzrušení odpravíte. Žádný charismatický záporák se nekoná, prostě jezdíte po Egyptě a zabíjíte skoro-bezejmenné cíle.

Co se týče záporáků, můžeme s klidem aplikovat i na hrdiny a ostatní postavy ve hře. Všechny, snad kromě Bayeka, jsou absolutně nazajímavé a už po pár minutách jsem je pouštěl z hlavy. To se pak těžko buduje nějaký epický příběh. Díky všem těmto věcem jsme pak "epický" závěr prozíval. Mimochodem mám čím dál větší podezření že Ubisoft se snaží tak nějak polorestartovat celou značku. Assassíni a Templáři ( + jejich předchůdci zde ), sci-fi prvky atd. jsou čím dál více upozaďovány a jsou tam jen proto že se jedná o danou značku ale prim hraje dané prostředí.

Prim také hraje boj a tady si ho užijeme dosytosti. Předně je třeba říct že změna bojového schématu hře prospěla. Boj je teď více akční a nepůsobí tak blbě, než když na vás v předchozích dílech jednotliví protivníci nabíhaly jako prasata na porážku a zbytek čekal až na ně dojde řada. Na druhou stranu zde ubylo takových těch cool momentů, kdy jste efektně skosily několik nepřátel v řadě. Alespoň že zůstala docela fajn dorážecí animace posledního protivníka. Každopádně zbraní na dorážení budete mít víc než dost ( meče, sekery, palice atd. ), přičemž jednotlivé druhy zbraní mírně mění hratelnost. Dva meče jsou rychlé ale dávají menší poškození zatímco palice je pomalá ale dává rány jak z děla. Souboje mají bohužel i stinnou stránku a sice Bayek má tendence se zasekávat o různé menší překážky. Také kamera mě dost zlobila a hlavně v interiérech měla tendence se zbláznit nebo zaseknout v určitém úhlu.

Samozřejmě ani tady nesmí chybět různé sběratelské předměty a místa která budou čekat jen na to až je objevíte. Naštěstí zde Ubisoft zapracoval a výrazně zredukoval daný počet sběratelských věcí a věcí na objevení celkově. Díky tomu už není taková otrava snažit se o dokončení hry na 100%. Všemu rozhodně pomáhá i systém provincii, takže na vás nevyskočí vše najednou. Aktivit je zde přehršel, od prolézání starověkých kobek přes "dobývání" pevností až po změření sil s válečnými slony. Je toho dost ale hlavně je to střídmě dávkováno.

Grafika je pak nádherná a na rozlišení 2K je jen radost pohledět. Naštěstí se mi vyhly grafické bugy a glitche které postihly snad všechny ostatní díly v této sérii. Technická stránka mi obecně přišla lepší než např. u Unity nebo Syndicate. Párkrát se mi hra trhla a jednou zamrzla úplně, jinak však všechno šlapalo bez problému.

Nový Assassin's Creed je pro mě spíše naprosto famózní výlet do minulosti a prozkoumávání starověkého Egypta. Příběh a postavy nestojí za nic a zde bohužel Ubisoftu, ujíždí vlak drahnou dobu ( v téhle sérii snad stál po příběhové stránce za něco jen druhý díl a datadisky k němu + možná ještě trojka ale tam byl zase zcela marný Connor ). V něčem se tenhle díl zlepšil ale ve spostě věcí je vše při starém. Nebýt toho skvělého Egypta tak je to o dost horší.

Pro: Egypt celkově ( chrámy ruiny atd. ), grafika, osekání věcí na mapě a větší zabavnost objevování celkově

Proti: Postavy, příběh, historická nepřesnost, kamera při boji a zasekávání postavy

+23

Sniper Elite 4

  • PC --
Na Sniper Elite 4 jsem se těšil jako na máloco. Otevřené mapy byly velkým lákadlem a rozhodně jsou tím nejdůležitějším, co posouvá tuhle hru z šedivého průměru. Celkem osm misí, přičemž každá má hrací dobu kolem dvou hodin, k tomu hromady vedlejších úkolů a pro masochisty i výzev (např. zabíjet nepřítele každé dvě minuty, zlikvidovat dvě válečné plavidla jednou kulkou, používat jen brokovnici atp.). Bohužel se mi pokazilo in-game počítadlo herní doby, ale tipoval něco lehce přes dvacet hodin. A to je pomalu dvojnásobek třetího dílu.

Po chvilce rozjímání jsem sáhl po druhé nejvyšší obtížnosti, která se od té nejvyšší liší mj. tím, že lze libovolně ukládat. Samozřejmě jsem měl automaticky vypnutý HUD s ukazateli čehokoli, včetně health baru, GPS nebo minimapy. Ačkoli hra dovoluje HUD a obtížnost celkově vyladit přesně podle toho, jak to hráči vyhovuje, jedna věc na HUDu vypnout nejde - počítadlo zkušeností. Je to hlavní důvod, proč jsem hru nejprve refundoval s tím, že ji prostě hrát nebudu, protože celý ten immersion dostává do zadele poté, co mi po každém zabití naskakují na obrazovku hromady zbytečných informací o množství zkušeností a to né někde v dolní části obrazovky, ale pěkně uprostřed, abych to jakože nepřehlédnul!

HEADSHOT +60xp! Infantry kill +200xp, GHOST +20xp, NO ASSIST +60xp, RIFLE KILL +100xp. 440XP! To si tam příště ty hlavy rebelionské příště můžou vrazit i zvukový doprovod, ať to má pořádné grády!

Fcuk dat.

Nakonec jsem to se skřípěním zubů přetrpěl a naučil se to ignorovat, ale jestli to ti troubové nechají i v dalším díle, z vysoka se jim na to vyseru. Takhle si kurvit svůj "snipeří" master-piece, to už chce pořádnou dávku debility. On opravdu SE4 patří k tomu nejlepšímu, co Rebellion zatím vyprodukoval. Místy jsem si připadal jako ve 3rd person Commandos, radost ze hraní rostla s každým tiše odpraveným náckem. Mapy jsou pěkně, i když trochu účelově, nadesignované. Možností je hromada, člověk si to může servírovat přesně tak, jak mu to vyhovuje.

Stealth sice né vždy funguje úplně bezchybně a čas od času mě dokázalo nasrat, když jsem šmiknul nácka nožem a ten, protože mě viděl asi tak 20 pikosekund, stačil vyvolat poplach v celém svém sektoru skrz dvě zdi betonového bunkru. Výdrž nepřátel, resp. poškození zbraní, není taky vždycky úplně košér a rána z winchersterovky do hrudi čas od času nácka tak akorát povalila na zem. Samopaly jsou z účinností taky naštíru, ale to už je takový trademark všech Sniper Elite her.

Technicky to celkem ujde, engine už má svoje nejlepší za sebou, ale hra vypadá dobře. Postava Karla se pohybuje pořád tak nějak stejně prkenně a vůbec to smooth movementu ubisoftích her to má hodně daleko, pro potřeby her to ale není nijak rušivé. Hudba už ale rušivá je, její vypnutí tak pro mě bylo nutností. Dovolil bych si vypíchnout jen takovou drobnost směrem k technické stránce - engine zřejmě nedokáže pracovat se dveřmi, jinak si nedovedu představit, že ve hře žádné nejsou. Tedy jsou, ale ty nikdy nejdou otevřít. Všude jinde jsou prostě jen zárubně. Maličkost, ale bije do očí.

Krátké rozhovorové intermezza před každou misí mají poněkud groteskní charakter, hlavně kvůli hereckému výkonu některých zúčastněných (nebudu jmenovat Anyu), zakončení bylo příšerné, ale lze nad tím mávnou rukou. O odstřelu škodné je tahle hra především a to dělá dobře.

Hodnocení: ✰✰✰✰
+15

Post Mortem

  • PC 75
Velice zajímavě vytvořená adventura.

Nejzajímavější je stylizace. Lokace klasické 2D adventury jsou tu protažené do 3D prostoru. Po něm se pohybujete podobně jako v krokovacích dungeonech. S tím rozdílem, že se neposouváte o jednotlivé kroky, ale na předem stanovené pozice. Tohle si hra vypůjčila z dnes již klasických adventur, jakou je například Shadowgate. Nicméně myslím si, že už i tehdy v roce 2002 mohla být grafika trošinku lepší. Rozdíly mezi aktivními prvky a pouhou grafickou kulisou jsou místy až příliš zřejmé. Uznávám ale, že v takovém případě by některé věci mohly být k nenalezení.

To, kvůli čemu by dnes hra již v žádném případě neuspěla jsou animace. Někdy jsem i odvracel zrak, abych se nemusel dívat na špatně se pohybující ústa. Ano, v roce vydání byly takové animace běžné, jen říkám, že dnes se na to dá stěží koukat.

V čem je naopak síla téhle hry jsou dialogy. Ty totiž směřují vaši cestu hrou. Můžete tak třeba získat podrobnější popis podezřelého, nebo také ne. Můžete někoho naštvat a pak si ho jen s tíhou usmiřovat, nebo naopak někomu tzv. „lézt do zadku“ a dostat z ní/něj informace navíc. Procházet touto hrou je jako jít z bodu A do bodu B a mít k tomu na výběr několik cest, které se různě proplétají. V tomhle se Post Mortem vůči běžné adventuře vyjímá a spíše připomíná novější hry od Telltale Games.

Příběh je vždy u adventury „alfou a omegou“ a tady se povedl. Má spád a hlavní postavě vše dochází v ten pravý moment. Navíc celý příběh podtrhuje potemnělá atmosféra a noirový hudební podkres. U toho jsem měl z počátku strach, že mě bude po čase štvát (a to mám rád styl noir), ale to se nestalo. Soukromý detektiv, za kterého hrajete má charakter nastavený tak, že můžete být jak skeptičtí vůči nadpřirozenu, nebo tomu všemu i věřit. Bohužel mi nepřišlo správné hrát za skeptika, jestliže hlavní postava trpí vizemi. Tohle lépe zpracoval první Posel smrti (alias Black Mirror), kde i na konci máte jako hráč možnost věřit v rodinné prokletí, nebo v dědičnou nemoc.

Pokládám se za celkem ostříleného „detektivkáře“. Zatím mě v napětí dokáží udržet jen švédští spisovatelé ukrývající se pod pseudonymem Lars Kepler, nebo Robert Galbraith, kterým je ve skutečnosti J.K. Rowlingová. Pokud jste na tom podobně a máte schopnost mezi řádky vyčíst identitu pachatele, pak vás zklamu, ale nejspíše vám i tady hned z kraje dojde, kdo jím je. (Hned při prvním setkání mi došlo, že mi doktor Kaufner lže, nebo alespoň něco zatajuje. O psychologickém profilu pachatele totiž řekl, že šlo o zločin z vášně, pozapomněl ale zmínit možnost okultizmu, na který jasně ukazovalo umístění hlav pachatelem. Později hra ukáže pachatele zezadu a je vidět jeho účes. Ve chvíli, kdy se začalo mluvit o de Allepin, mi došlo, že zabil i jeho, a dokonce i důvod.) Mile mě ale překvapil Gus MacPherson (hlavní postava objevující se i ve hře Still Life coby dědeček Victorie McPherson). Už od začátku dává najevo, že mu v tomto případě něco nesedí a ve chvíli, kdy získáte první stopu ukazující na pachatele dává najevo, že už totožnost zná, ale že „nemá dostatek důkazů“. Ostatní charaktery jsou také zpracovány zajímavě. Měl jsem z nich pocit, že skutečně prožívají své životy a že právě to co dělají je vede k chování vůči mně. Co se týče tří možných konců hry, nejsou zas tak rozdílné. Špatný konec vás může potkat jen když nenasbíráte dost důkazů, a i tak se mu můžete vyhnout. Dobré konce jsou tedy dva, ale rozdíl mezi nimi je minimální a jaký z nich vyberete je jen na vás v poslední dialogové volbě.

Rébusy v této adventuře potřebují trpělivost. Musím uznat, že tou moc neoplývám. (Takže u Alchymie jsem se podíval do návodu, i když jsem věděl jakým způsobem to vyřešit. Byl jsem prostě líný.) Jsou na úrovni takové Syberie, ačkoliv jich tu není zase tolik, a jsou vsazené spíše do druhé půlky hry.

Závěrem bych tuhle hru doporučil lidem, kteří hráli staré klasiky coby již výše zmíněný Shadowgate, nebo i lidem, kteří mají rádi Telltale adventury, ale rádi by něco náročnějšího s trochou z klasického pojmutí žánru adventura. Tahle hra sice zestárla, ale pořád má co nabídnout. Tohle je potemnělá detektivka, jak má být.

Pro: příběh, různorodost cest v příběhu, hudební podkreslení, potemnělá atmosféra stylu noir

Proti: stáří je přeci jen znát

+10

Hero of the Kingdom

  • PC 80
Bez mučení přiznávám, že před Výzvou jsem ani netušil, že tahle slovenská hra existuje. A byla by to škoda. Protože ne vždy mám sílu a chuť lámat si u her hlavu, či prsty (nebo oboje; viz letošní DH Masters).
Tahle hra je totiž upřímná stejně jako její hlavní hrdina - si na nic si nehraje: Jednoduchý příběh, jednoduchá hratelnost, líbivá grafika. A dobrý pocit u závěrečných titulků, zlo bylo potrestáno, potřebným bylo pomoženo, a život už bude jen krásný... pokud se nerozhodnete splnit všechny achievementy.
Ale o tom až příště. Teď zhasnout a spát. Dobrou noc...


Herní výzva 2017, kat. 4

Pro: Příjemná jednohubka s chytlavou hratelností

Proti: Občas se příliš draží žánrových klišé

+28

Big Bang West

  • PC 70
Big Bang West je jednoduchou budovatelskou strategií ve stylu herní trilogie Be a King od 300AD a jejích pokračování. V podstatě představuje jakousi další evoluci těchto "indie" her.

Stejně jako v Be a King a spol. osídlujete území na přibližně 35 mapách. Tentokráte však už ne fantasy království, ale "divoký západ". Prvních pět map tvoří tutoriál, který vás seznámí s principy hry - v daném časovém limitu postavit městečko, které obsahuju daný počet daných budov a generuje určité množství surovin. Ty jsou čtyři: dřevo, jídlo zlato kámen. Co se týče budov, najdeme zde klasické westernové baráčky od farmy a dolů přes obchod, saloon, kancelář šerifa až po luxusní měšťanské domy, stáje, kostelík a hřbitov. Zbylých třicet map se nese ve stejném duchu jako tutoriál, jen se zvyšující se obtížností.

Co říci na závěr? Big Bang West je milá hříčka s krásnou kreslenou grafikou, příjemnou klasickou "westernovou" hudbou, nízkou obtížností a návykovou hratelností, kterou sice dohrajete za odpoledne, ale rádi se k ní zase někdy vrátíte, když si budete chtít odpočinout od "velkých her".

Pro: Grafika, hudba, chytlavé.

Proti: Krátké, časem se ohraje.

+14

Lemmings

  • PC 100
Čím začít? Napadá mě: zlaté staré časy a říkám si. Proč to bylo dříve tak super? Proč mě to tak bavilo? Proč, proč to?? Je jasné, že v tom má prsty mládí. Všechno je v tom věku jiné, dítě objevuje, objevuje a vše ho baví. Jsou to jasné plusové body, takže těžko srovnávat, jelikož jako dítě jste vždy o krok napřed. Když pomineme tento krásný věk, dá se přeci jen oproti dnešku vyzdvihnout jedna další, tentokrát vlastnost hry, která má se hrou lemmings hodně společného a tou je originalita. Vím, že je v dnešní době těžké dělat originální hry, je těžké vymýšlet jiné žánry a inovace a dříve to byla obrovská výhoda. Tenkrát byl herní svět ještě celkem v plenkách, přecházelo se na nové prostředí, grafiku, a když si představím, že skoro každá hra, ke které jsem se začátkem 90 let přimotal, byla buď úplně jiná, originální, nebo se alespoň z části vymykala již mě známým hrám, vychází mi z toho obrovská výhoda pro toho, kdo tohle skvělé období zažil.

Lemmings jsme s kamarádem objevili velmi brzy poté, co hra vyšla a přiznám se, že mě okamžitě chytla. Chytla mě atmosféra, i když mnozí by mohli namítnout, že tam žádná není, ale pro mě ano, tedy alespoň si jí pamatuji. Chytla mě ta originalita, nikdy předtím jsem nic podobného neviděl a nehrál. Výborná je i hudba, na tu dobu vynikající skladby, které snad nikdy neomrzí a co si budeme nalhávat, tolikrát, co jsem musel opakovat různá kola a poslouchat po tisícáté pořád to samé, to by mě ve většině her přestalo bavit, ale v Lumíkách ta hudba sedí ja ucho na hrnec.

Jako malý jsem měl tu výhodu, že Lemming pro mě byla obrovsky těžká hra. Dostal jsem se maximálně přes první obtížnost, a jelikož bylo hned ze začátku na výběr ze všech čtyřech, občas jsme zkoušeli i Mayhem, ve které jsme se ale nedostali ani přes 3 kolo. Proto jsem také u hry zůstal poměrně dlouho. Jsem jeden z těch, kterého baví pořád dokola zdolávat úroveň, kterou nemohu dokončit. Znám spoustu lidí, kteří to zkusí 2-3 krát a po nezdaru končí. Mě nevadilo zdolávat jedno kolo třeba týdny. Už si ani nepamatuji, kdy přesně jsem hru dohrál, ale bylo to určitě o mnoho let později, než jsem se k ní dostal poprvé.

Asi pro její originalitu, atmosféru a hudbu slovo Lemming zmiňuji pokaždé, když se s někým bavíme o počátku hraní na PC. A myslím si, že už něco znamená, být zmiňován spolu s takovými hrami, jako byly: Dune 2, Prince of Persia, Monkey Island....

Pro: Originalita, hudba, námět, různorodost levelů

Proti: občas mi vadila obrovská zhuštěnost Lumíků, kdy se pod jedním skrývaly až desítky

+23

Postal 2

  • PC 60
Takový normální chlapík, který prožívá takový normální pracovní týden. Plný běžných úkolů. Vždyť, co je zvláštního na tom dojít do obchodu a koupit mléko?.. Žena na něj v maringotce pořád řve, pes mu u vchodu pomočí nohu a auto nestartuje. No co, může být i hůř. V obchodě hrdina vystojí nekonečnou frontu za rytmu orientální indické hudby. Za mléko zaplatí 10 dolarů. Pořád to může být horší. Ale ty herní mravokárci, co na něj vytáhli u vývojářů bouchačky, jsou prostě moc!

V Postalu se na vás lepí jedna smůla a zvláštní náhoda za druhou. Je to vlastně takový simulátor vzteku. Nejednou jsem si vzpomněl na film Volný Pád s Michaelem Douglasem. Zároveň to nevybíravě reflektuje společnost. Jdete vrátit knihu a v knihovně na vás zaútočí ekologové, co jim vadí, že knihy jsou ze dřeva. Jdete do kostela, kde si za velký peníze koupíte odpustek a pak bojujete s arabi, kteří na něj zaútočí. I na Pulp Fiction je tady známý odkaz.

K tomu tady máte velkou volnost jak se vyřádit. Nemáte prachy? Můžete vykrást banku. Chcete se pomstít policajtům? Spousta možností a bizarních zbraní. Moje nejoblíbenější byli ty chladné. Kosa, perlík, zahradní nůžky. Házení pamlsků psům, kteří za vás pak bojují. Kočka místo tlumiče. Motorová pila. Zbraní je fakt dost a některé jsou dost nekonvenční.

Bohužel náplň samotných misí není tak dobrá. Dlouhé cesty k nim plné načítání lokací. Pak nějaká krátká přestřelka, které předchází dlouhé stání ve frontách a nesmyslně velké poplatky. Akce v misích je dost průměrná a nepřátelé dost tupí. Pocit ze střelby nic moc a celá hra je hodně krátká. Naštěstí ten apokalyptický konec není vůbec k zahození.

Jestli chcete upustit páru. Nebo naopak se učit trpělivosti. Tak směle do toho. Steam verze to dost vylepšila.

Pro: drsný ale trefný a svobodný humor, hromadění vzteku, zajímavé zbraně (hlavně chladné), volnost, zajímavý konec

Proti: krátká a divná kampaň, umělá inteligence obyvatel i panáků v kampani, slabý pocit ze střelby

+25

Oddworld: Abe's Oddysee

  • PC 85
Díky kategorii Kamarád doporučuje jsem konečně splnil další z velkých herních restů. Aba jsem kdysi hrál, ale nikdy jsem se nedostal moc daleko. Dnes po dohrání a uležení dojmů mohu prohlásit, že skutečně jde o prvotřídní hru. Povedené grafické zpracování obstojí i dnes a navozuje hutnou atmosféru. Zvuky jsou na dobové úrovni, ale komunikace mezi Mudokony je úžasná.

Nejde jen o klasickou plošinovku. Pro záchranu Mudokonů s nimi musíte nejen komunikovat, ale pomocí příkazů řešit překážky. Hra je tak jakousi kombinací spíše jednoduššího plošinovkování s řešením rébusu a správným používáním schopností bezbranného hlavního hrdiny.

Hru mohu klidně doporučit, díky tutoriálu (světelné cedule) je v pohodě hratelná i dnes. Jak jsem se k jejímu hraní odhodlával docela dlouho, nakonec jsem byl rychle vtažen do hry a velice spokojen.
+35

Daikatana

  • PC 75
Legendární špatnou hru Daikatanu jsem kdysi dohrál s pocitem, že to nebylo tak špatný, ale v průběhu let jsem ji mnohokrát viděl v žebříčku nejhorších her a rozhodl se ji znovu podívat na zoubek.

Jak vidíte z hodnocení, názor jsem nezměnil, ač jsem během hraní hru tisíckrát proklel. Daikatana trpí milionem bugů, nedodělaných věcí, ale nabízí téměř epickou délku (na 3D akci), zajímavý příběh, mix hratelnosti nových a starých 3D her a především defacto 4 hry v jednom. A ještě zajímavé RPG prvky a rozhodování.

Začnu příběhem. Ten začíná v 25. století. Svět ovládá Mishimova korporace, lidstvo je sužováno virem, na jehož léčbu mají jen bohatí. Hiro Miyamoto je obyčejný učitel šermu, který se střetne s jedním staříkem a vyslyší jeho prosbu najít unesenou dceru. Ve hře je ale více. Tajemná Daikatana se schopností cestovat v čase, osudy několika japonských rodin sahající stovky let do minulosti a cesta za definitivním zatnutím tipce vede přes 4 období, každé úplně jiné. Cestou navíc potkáváte (resp. zachráníte) dvojici sidekicků - cynického žoldáka Superflye Johnsona a tajemnou japonku Mikiko Ebiharu, kteří s Vámi komunikují v animacích, dotváří děj a za tu obrovskou délku si na ně zvyknete a to víc poté překvapí konec kdy po poražení záporáka Mikoko rupne v kouli a rozhodne se získat moc Daiktany pro sebe, zabije Superflye a pokusí se zabít hlavního hrdinu. Následné napravování času je dost nejasně podané a musel jsem si ho vyhledat na netu, aby to pochopil.

Jak jsem říkal, každá epizoda je v podstatě jiná. Hned ta první, futuristická je ovšem dost příšerná. Odpudivá grafika do zelena, nehostinné prostředí (bažiny, kanály) střídá nelogicky krematorium. Útočí na Vás xkrát zmiňovaní komáři a žaby, do počtu zabitých se počítají i civilisti, takže Vás hra v podstatě nutí vraždit nevinné. Do toho je to tmavé, najít cestu, natož secrety je za trest a zbraně na houby! Slizometem nemůžete střílet pod vodou, odráží se a paradoxně jde o nejlepší zbraň. Rakety Vám rychle dojdeou, brokovnice střílí bůhví proč 6 nábojů, když na věšinu potvor stačí jeden-dva, vrhač C4 je špatný vtip nebezpečnější Vám než nepřátelům a totéž platí o kanonu.

Hned druhá epizoda je jak vyměněná. Dostáváte se do antického Řecka a k ruce máte Daikatanu, která se dá vylepšovat. Ze začátku je poměrně k ničemu, ale stačí vytrvat (cca 2 epizody) a máte modře zářící a pulzující meč, kterým rozesekáte na kaši cokoliv. Bohužel pokud bojujete Daikatanou, zlepšujete ji, ale nezlepšujete postavu. Ta se může vylepšovat v pěti odvětvích - síla, rychlost, rychlost střelby, životy a skok. A především bez hodně životů a skákání se prostě neobejdete, hlavně bez skoků se k některým secretům nedá vůbec dostat. Ale k Řecku - najedou je hra jako vyměněná. Krásná antická architektura střídá monumentální chrámy či skály, stojí proti Vám různé mýtické potvory - kostlivci, harpyje, kyklopové, obří pavouci, setkáte se s Charonem a nakonci Vás čeká Medúza, která umí přesně to, co v mytologii. Stačí jediný pohled a zkameníte. Zbraně jsou různé magické artefakty - mocné Hádovo kladivo, kterým se mlátí do země, výbušný řecký olej či Poseidonův trojzubec střílející modré blesky.

Třetí epizoda je vrchol hry. Středověké Norsko, sužované mrazem a epidemií moru. Po ulicích se toulají nakažené přerostlé krysy a oživlé mrtvoly, cestu vám zkříží vojáci s různou výzbrojí, pár čarodějů s pěkně nechutnými kouzly. Projdete ledovými tundrami, vesničkami, odpornými kobkami a majestátními věžemi a nad tím vším se proplétá příběh o magické nákaze, jednom nekromantovi a šíleném králi. Dá se říct, že by mi třetí epizoda klidně stačila jako samostatná hra. Bojovat budete zpočátku kuší či balistou, ale později vyrvete z pařátů mrtvých čarodějů opravdu mocné staffky, kterými zatopíte i drakovi.

A pak je tu závěr z roku 2030, trošku nesourodý, ale ne špatný. V honbě za Mishimou musíte hned na počátku utéct z Alcatrazu plného nasraných muklů a krys, probít se přes panelák plný gangsterů, supermoderní laboratoř střídá japonské sídlo a tak. V cestě Vám stojí stále líp vyzbrojená komanda, Vaše výzbroj konečně připomíná klasické střílečky - pistole, brokovnice, kulomet (ledový), rotačák a ultravýkonný laser. Tou dobou jsem sice všechno kosil na max vyladěnou Daikatanou, ale zbraně tu nejsou vůbec špatné.

Každá epizoda má nějakých 5-7 kol, většina kol se dělí na několik částí, přičemž styl hraní je kombinací klasiky a moderny. Sbíráte secrety, které se IMHO bez návodu nedají najít a kolikrát se do nich nezvládnete dostat i když víte kde jsou. Je tu spousta klíčů, občas je postup jasný, občas si pobloudíte, některé části kol jsou hubovitě propojené ala Hexen a všude číhá dost potvor. Úměrně tomu, jak máte namaxované statistiky nebo Daikatanu se boj mění z tuhého boje o život na procházku krvavou alejí. Veliká výtka patří nejasným cestám dál, protože tlačítko se nezmáčkne když nestojíte na milimetr přesně, občas musíte rozbít něco co jindy rozbít nejde, občas se někde nespustí skript ale o tom více v mínusech.

Bohužel i přes epickou délku, měnící se prostředí, zbraně, nepřátelé, levelování a zajímavý příběh chápu, proč hra byla takový propadák. Na vině jsou příšerné bugy, které nezmizely ani v GOG verzi. Zasekávání se o cokoliv, propadání se do textur, vraždící dveře, vraždící páky od dveří, občas se nespustí skritp. Například na konci Řecka po zabití Medúze mají oživnout všichni zkamenělí - mě natřikrát neoživli. Občas je nějaká potvora prostě nemsrtelná - v mém případě dvě ze čtyř nalezených Dopefish.
Když si vylevelujete meč, září a bliká Vám před nosem tak, že nevidíte pomalu kam jdete, protože Vás z toho bolí oči. Když si vylevelujete super rychlost a skoky, začnou Vás štvát otřesné zvukové efekty při běhání a skákání. Zasekávání do věcí je tak časté, že klávesou N se spustí cheat noclip, abyste se dostali z bezvýchodné situace! Načítání trvá snad 20 sekund a je u něj opět odporný zvuk.

A pak jsou tu parťáci. Smrtelní, debilní, zoufalí, zabugovaní, prokletí. Parťáci si neumí sami sebrat zbraně, musíte na zbraň přesně zamířit a říct jim to, totéž s léčením. Bez zbraní se nechají zabít klidně krysou nebo dveřma a nenapadne je odejít. Najít si cestu je pro ně kolikrát nemožné, občas se zaseknou a běží na místě, občas někam zapadnou a musíte loadovat, střílí přes Vás, nechávají se snadno zabíjet a jako vrchol na Vás neustále pokřikují, že do nich nemusíte žduchat, aby se kurva pohli z místa a neběhali na pětníku. Pokud jste moc rychlí, tak se zastaví a čučí do blba a v jednom kole když je někde necháte, prostě zmizí a nejsou k nalezení. Samozřejmě jejich smrtí Vaše hra končí. Úpřimně nejvíce jsem si užil začátek Řecka, kde jsem bojoval sám za sebe. Takhle jsem si musel co pár kol dát pauzu, takže mě Daikatana vydržela nakonec celých 5 dní.

Jako vtip na mě působí omezené ukládání, které naštěstí bylo v patchi odstraněno.
Všechny tyhle bugy a problémy mě ale hru nezkazily. Užil jsem si délku hry, poslední záchvěv tradičního bloudění, secretů, užil jsem si měnící se prostředí, zbraně i nepřátele, božskou Daikatanu i zajímavý příběh. Daikatana rozhodně není takový propadák, jak se všude píše.

Pro: Epická délka, 4 různé světy se vším všudy, levelování, Daikatana, příběh.

Proti: Otřešná první epizoda, neskutečný bug fest, naprosto šíleně nevyladění spolubojovníci.

+30