Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Diablo IV

  • PS4 80
Na Diablo IV jsem se těšila, jako ostatně na každý díl této série. Po počátečních strastech s připojením do hry, jsem si vybrala čarodějku, což nebylo nic překvapivého, protože za ni hraji všude, kde se dá.

Každé začátky jsou těžké a ani tady tomu nebylo jinak. Neumírala jsem ale tak snadno, jako když jsem hrála prvních pár hodin za čarodějku ve dvojce. I když ve hře nejsou české titulky, tak i já, anglický analfabet, jsem dokázala díky anglickým titulkům pochopit většinu rozhovorů. Bála jsem se totiž, abych zvládla dokončit všechny úkoly, když nebudu chápat souvislosti. Hra je na toto ale skvěle připravena, jakmile je úkol aktivní, na mapě se hráči objeví značka nebo označení oblasti, kam je vhodné zajít pro splnění úkolu. Mezi jednotlivými úkoly se dá snadno přepínat, takže je vše dostatečně intuitivní a přehledné.

Dost mě iritovalo, že jsem viděla ostatní hráče jak brázdí mapu na koni a já všude běhala pěšky. To se ale po dokončení třetího aktu změnilo, a pak mi veškeré přesuny pěkně odsýpaly. Prostředí se více podobá Diablu II než Diablu III. Mě se však barevná trojka líbila, tak jsem si ve čtyřce nastavila alespoň barevný filtr. Je mi jasné, že drtivá většina hráčů mě v tomto nepochopí – proč by vše v Diablu mělo být do fialova? Já si to však užívala.

Úkoly se mi většinou líbily, někdy to teda byla taková přebíhaná, jako vezmi tohle, přines tamto, najdi ho a pak přijď, ale to k tomu patří. Mimo koně jsem získala i mazlíčka v podobě psa. Moc jsem nepochopila jeho význam. Běhal všude se mnou a pomáhal mi sbírat peníze. Bez toho bych se klidně obešla. V Torchlightu jsem mohla svého mazlíčka poslat do vesnice, aby prodal věci. To byla skvělá vychytávka. Jestli to tohle psisko umí taky, dejte mi někdo vědět jak to udělat.

Ke hře se mám v plánu vracet. Momentálně nemám ještě dochozeno 100% mapy, takže mě čeká ještě nějaký ten vedlejší úkol. Ráda bych si zkusila hru v multiplayeru, takže pokud je tu někdo, kdo by si chtěl zahrát, dejte vědět.

Pro: příběh, intuitivní menu, atmosféraProti: mazlíček k ničemu, někdy se nedalo připojit, časté stahování a instalace aktualizací
+19

Days Gone

  • PC 90
Postapokaliptická open world hra s vražděním hord zombíků a se napínavým až romantickým příběhem? Na papíře to zní zajímavě, jak se to ale hraje?

V prvé řadě jsem se musel nejprve prokousat trošku pomalejším začátkem, kde jsem moc nepobíral příběh. Po takových dvou hodinách jsem se pomalu začínal chytat a také si zvykat na otevřený svět. I tak jsem ze začátku byl neustále ve strachu, že mě někdo nečekaně přepadne, nebo že mi dojde benzín a já budu muset procházet pustinou pěšky a hledat kanystry. Moje první setkání s hordou provázelo zvolání ve stylu "a do háje" a následoval úprk. 

Po další dávce hodin jsem si pak zvykl na všechny důležité mechanismy hry, především na to, že od nechtěných náhodných setkání se zombíky není problém snadno ujet a že kanystr s benzínem je skoro vždy někde po ruce. Po čase mě i mrzelo, že jsem hru nehrál rovnou na survivora bez možnosti rychlých přesunů. A co se hord týče, stačí se trošku vybavit a v kombinaci s částečným útěkem a doplňováním nábojů z motorky každá horda dřív nebo později padne.

Stejně tak jsem se po pár hodinách zažral do příběhu, který mě až na pár drobností bavil až do konce. Avšak to finále mě trochu zklamalo. Souboj se Skizzem byl až moc jednoduchý, scéna s plukovníkem pak působila divně, když se Deacon až snadno vzdal poté, co mu zlikvidoval půlku tábora. Celý závěr pak byl až moc velký happy end. Také jsem ještě čekal souboj s Nerem a lepší vysvětlení O'Brianova chování, s čímž se evidentně počítalo až do pokračování, se kterým to zatím vypadá bledě.

Ruku v ruce s příběhem jdou tradičně dialogy, které nejsou nijak přehnaně ukecané, přitom jsem se obvykle dozvěděl vše, co jsem potřeboval. Korunu tomu pak nasazuje hláškující Deacon. Naopak celkem otravné bylo poslouchání rádia Free Oregon a občas působil divně rozhovor přes vysílačku s někým, kdo stojí opodál nebo když se Deacon omlouvá Boozerovi, že ho budí, když s ním doslova před minutou mluvil.

Příběhové mise mě obvykle bavily. Občas teda působilo divně, že mise spočívala pouze ve zhlédnutí cut scény. Nejnudnější pak byly stealth mise, které mi moc nešly a kvůli stálému opakování jsem musel poslouchat některé dialogy pořád dokola. Horší to bylo ale s vedlejšími misemi, kterých je dost, ale jen několika typů, po čase tak celkem nudí. AI nepřátel taky není zrovna hitparádou, od freakerů se toho moc čekat nemůže, ale nájezdníci či vojáci se občas chovali fakt nelogicky.

Ke grafické stránce hry nemám moc so vytknout, hra vypadá skvěle. Občas jsem ale narazil na nějaké bugy a logické chyby. Například se mi stalo, že jsem byl v rámci hlavní příběhové linky zajat Rippery v jejich základně. Hru jsem přerušil, pokračoval od tohoto místa další den a ona se v mučící místnosti objevila moje motorka. Taky jsem narazil na jednu základnu anarchistů v jeskyni, kde zrovna hibernovala jedna horda. To prostě nedává smysl.

Po dohrání hry jsem se věnoval i výzvám. Souboje s hordami nebo nájezdníky byly opravdu náročné, asi nejtěžší bylo pro mě získat zlatou medaili v Ambush the camp. Dost mě ale bavily závodní mise a jedna taxikářská.

Ačkoliv jsem při hraní narazil na dost věcí, co se mi nelíbí nebo co nejsou dotaženy k mé spokojenosti, hraní mě hodně bavilo. Na začátku jsem byl celkem zmatený, ale po chvíli mě chytil příběh, stejně tak celá postapo atmosféra. Po dohrání mi tak nezbývá než doufat, že se třeba někdy v budoucnu dočkáme pokračování ve stejném duchu.
+19

Four Last Things

  • PC 75
Staré obrazy mám rád, dá se říct, že rok od roku víc a víc. Podobně poťouchlý humor mi taky není úplně cizí a hra, která se snaží vyhnout se mainstreamu, to je přeci taky dobrý vklad. Tohle nemohlo dopadnout špatně.

Příběh hry je trochu na hlavu postavený, ale o to víc zábavnější. Spáchat všech 7 smrtelných hříchů, no kdo by odolal? :) Navíc, když je to pro dobrou věc a “spásu” hlavního hrdiny.

Procházení obrazovek má několik rovin, nejdřív se člověk kochá všemi detaily, pak se snaží najít všechny aktivní body a proklikat všechny možnosti, no a nakonec pak udělat pár bláznivých věcí, aby splnil, nebo se přiblížil splnění některého z hříchů.

Co hře uškozuje je především její délka, nebo spíš nedélka. Dá se dohrát do hodiny a do hodiny a půl pak udělat všechny akce, co hra nabízí a mít 100% achievementů. Pokud by byla hra aspoň 2-hodinová, hned bych tasil minimálně 90% hodnocení. Takhle je ale někde na půl cesty mezi hříčkou a pamětihodnou hrou. Ale bavil jsem se každou minutu a další hry od tohoto autora snad zvednou laťku ještě výš ;)

Pro: mnoho historických obrazů jako scény ve hře, vtip, narážky na náboženství a církev

Proti: krátkost, některá řešení dají zabrat

+19

Final Doom

  • PC 85
Toto samostatně spustitelné rozšíření Dooma II jsou vlastně dvě hry v jedné. Obě části mají 32 levelů jako originální hra, ani jednu neudělalo přímo id Software a obě jsou obtížnější. Ani jedna sice neobsahuje zásadní změny, nové zbraně nebo protivníky, ale přesto jde o velmi vydatnou porci obsahu. Už tak slušná herní doba je navíc podpořena vyšší obtížností.

Nepamatuji se kterou část jsem hrál poprvé, ale tentokrát jsem v remasteru začal TNT: Evilution od TeamTNT. Tato skupina stojí i za skvělými megawady Icarus: Alien Vanguard a Eternal DOOM ze stejného roku a jejich tvorba je obecně velmi kvalitní. A to samozřejmě platí i o jejich podílu na Final Doom. Jednotlivé levely jsou rozsáhlé, plné tajných oblastí a dostatkem akce. Obtížnost je vyšší než u Doom II, ale nejde o nic hrozného nebo zákeřného. Mapy jsou také doplněny nějakou novou grafikou, díky které nemá hráč pocit stereotypu ani těsně po dohrání dvojky. Zároveň ale nejde o totální změnu stylu, jen vhodné rozšíření. Výsledkem je příjemný zážitek a povedená epizoda.

Plutonia Experiment je dílem bratrů Casaliových, Daria a Mila. Oba jsou součástí TeamTNT a dokonce přispěli i do TNT: Evilution (konkrétně mapy 18,23,30,31,32), ale jejich samostatný projekt je z úplně jiného soudku. Mapy jsou sice menší, ale plné vyloženě zákeřně umístěných nepřátel. Útok tak vždy přijde z co nejnepříjemnějšího směru. Nejde o stovky protivníků, ale nešetří se těmi nejhoršími. Čekejte tak záplavy Revenantů, Arch-vilů a kulometčíků. V porovnání s částí dnešní produkcí není obtížnost tak vysoká, ale ve své době šlo snad o nejtěžší epizodu. Výjimkou jsou dva skryté levely, převážně ten druhý nešetří ani nejtěžšími protivníky a tentokrát mluvím o stovkách. Naštěstí je k dispozici dost munice, zdraví a ukládání.

Celkově je tak Final Doom slušná porce kvalitního obsahu, ale je třeba nečekat novinky. Mému hraní rozhodně více vyhovuje TNT: Evilution, zákeřnosti Plutonie moc nemusím. Oba balíky map ale rozhodně stojí za zahrání.
+19

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 95
"Like all the bad things in my life, it started with the death of a woman. I couldn't save her."
 
Max Payne 2, to je prostě majstrštyk. Už první díl byl pecka, ale dvojka všechno posunula na úplně novou úroveň. Pamatuju si, jak jsem tenkrát hru zapnul a hned mě vtáhla. Maxův temnej příběh pokračuje, jen teď je to všechno ještě víc propracovaný, víc emocionální a hlavně – do hry přibyla Mona Sax. Mona! Ta femme fatale s ostřím na jazyku a nebezpečím v očích.

"Max, we've gotta stop meeting like this."
 
Jedna z věcí, co mě úplně dostala, byla možnost hrát i za Monu. Tahle postava měla tak silný kouzlo, že když jsem poprvé přebral kontrolu, měl jsem pocit, jako bych hrál úplně jinou hru. Její mise byly pořádně intenzivní a krásně rozbily hratelnost. Mona přináší nový pohled na děj, hlavně na tu chemii, co má s Maxem – to jejich neustálý napětí, kdy člověk nikdy neví, jestli si navzájem pomůžou, nebo se zradí.

"The past is a gaping hole. You try to run from it, but the more you run, the deeper, more terrible it grows behind you, its edges yawning at your heels. Your only chance is to turn around and face it. But it's like looking down into the grave of your love. Or kissing the mouth of a gun, a bullet trembling in its dark nest, ready to blow your head off."
 
Od prvního dílu se zlepšila i grafika, a to fakt výrazně. Každej kout New Yorku je propracovanej do detailu, všechno je temnější, drsnější, a ta atmosféra je vážně něco. Pořád to má ten neo-noir styl, ale je to víc filmový, víc realistický. A co se týče fyziky, tak dvojka přidala slavný Havok engine, což znamená, že každý výbuch, každý rozbitý sklo nebo zásah do nepřítele působí fakt uspokojivě. V tu dobu to bylo úplně něco jinýho, měl jsem pocit, jako bych ovládal akční scénu z nějakýho hollywoodskýho thrilleru.

"As surely as the bullet rips through the victim's flesh, organ and bone, it shatters the image of the man who presses the trigger."
 
Bullet-time je zpět, a tentokrát ještě lepší. Pocit, když skáčeš do místnosti plný nepřátel a během pár zpomalených vteřin je všechny pošleš k zemi, to je naprosto neskutečný. Navíc teď máš možnost stylově přebíjet zbraně během bullet-time, což dodává ještě větší hloubku a pocit hrdiny z akčního filmu.

"The past is a puzzle, like a broken mirror. As you piece it together, you cut yourself, your image keeps shifting. And you change with it. It could destroy you, drive you mad. It could set you free."
 
Co mě na Max Payne 2 vždycky bavilo, je ta temná romantika mezi Maxem a Monou. Celá hra se nese v takovým pochmurným duchu, ale jejich vztah jí dodává zvláštní hloubku a napětí. Do toho se přidává výborný soundtrack, díky kterýmu cítíš každej moment ještě víc. Vyprávění příběhu prostřednictvím komiksů je zpátky a zase je to ta stará dobrá atmosféra, co tě vtáhne a nepustí.

"We are willing to suffer, to die for the things we care about. For love, for the right choices. Because of her, I had solved the case. My case, all of it. Who I am."
 
Max Payne 2 je podle mě absolutní vrchol série. Všechno je lepší – příběh, atmosféra, hratelnost, grafika. Když na něj vzpomínám, mám pocit, jako bych prožil nějakej temnej, tragickej akční film s vlastními emocemi. Jestli jsi fanoušek noir stylu, tak tahle hra je pro tebe povinnost.

"I had a dream of my wife. She was dead. But it was all right."
+19

Final Fantasy V

  • GBA 80
O pátém dílu Final Fantasy jsem toho dříve moc nevěděl, moc se o něm nemluví. Takže jsem ani nic moc nečekal, ale jaká to byla chyba! Teď po dohrání jej řadím mezi své oblíbence v sérii. Přiměl mě trochu se zamyslet nad tím, proč mě tolik baví hry jako Octopath Traveler, série Bravely Default, anebo Xenoblade Chronicles 3. Je to primárně díky mnoha možnostem kombinování různých povolání, využívání již naučených abilit a odemykání a maxování dalších povolání. Je to prostě tak návykové, že chci mít na všech postavách všechno dostupné, je to zábava. Stejné je to i tady, a k dobru připočítávám i (téměř) neměnné složení party čtyř dobrodruhů, kteří mají prostor k příběhovým interakcím. Bavil mě i průzkum světa, jenž se mění v závislosti na globálních změnách, a tentokrát přijde na řadu i prozkoumávání mořského dna. Jako bonus je tu slušná řádka různých typů dopravních prostředků od létajícího wyverna po multifunkční loďku. Prostě a jednoduše jsem se pětkou velmi bavil od začátku do konce a ve všech ohledech mě i bavila více než čtyřka včetně bonusového dungeonu a superbossů.

Nejdříve jsem se snažil rozehrát původní hru z verze na PS1, ale překvapilo mě, jak dlouho trvají nahrávací obrazovky mezi souboji a spouštěním hlavního menu. Také jsem se pak dočetl, že PS1 verze trpí zhoršenou kvalitou zvuku, bugy a především špatnou lokalizací. Proto jsem rychle přesedlal na verzi GBA, která jede přímo nádherně, plynule a hlavně rychle. Radost pohledět, GBA si mě hned získalo (navíc GBA má onen bonusový dungeon plus čtyři další povolání).  

Zprvu jsem byl zaskočen tím, jak titěrně vypadají sprity jednotlivých postaviček a bral jsem to jako downgrade od předchozího dílu, nicméně tento dojem se postupně vypařil a najednou mi přišly hrozně roztomilé, především svojí snahou o mimiku ve vypjatých momentech, kdy postava překvapeně nadskočí s vykulenýma očkama, nebo když se protočí v dosaženém úspěchu třeba při hře na piano. Hned jsem si vzpomněl na groteskní výraz kancléře v Chrono Triggeru. Postavy na mě působí soudržně, jsou mi sympatické a líbí se mi jejich vzájemné popichování, různé popkulturní narážky (želva ninja a pizza) a vážné momenty jsou prokládány takřka cartoonovým a jiným situačním humorem, občas jsem se tedy zasmál. Zmínit musím i hudbu, jíž mě v drtivé většině času bavilo poslouchat. Je dynamická a pětce nedělá ostudu. Jo, a inventář je patrně neomezený, hurá.  

Příběh je opět spíše klasického charakteru. Čtyři krystaly jsou v ohrožení, je třeba je ochránit před zlem, a k tomu pak i celý svět, jenž se proměňuje a míchá dohromady i další dimenzi, do toho padají divné meteority. Ale přiznám se, že mě bavil způsob, jakým je vyprávění podáváno. Velkou měrou k tomu přispívají zmíněné postavy spolu s jejich neformální mluvou – kolemjedoucí hrdina Bartz na svém chocobovi, Lenna pátrající po zmizelém otci, pirátská kapitánka Faris a podivný stařík Galuf trpící ztrátou paměti, po němž pátrá záhadná dívčina Krile.

Později v příběhu jsem si vysloužil skvělou loďku, která se jedním kliknutím tlačítka převalí na hladině jako velryba a je z ní buď ponorka, nebo poletucha. Tento způsob přepravy se mi taktéž zalíbil, a stejně tak i průzkum pozemského světa (skvělá Phantom Vllage) nebo podmořského světa. Trošku mi tím evokuje podvodní průzkum v pokémoním regionu Hoenn (třetí generace, Emerald), bohužel však zde FFV postrádá onu nápaditou členitost a ukryté podvodní cestičky. Jedinou motivací je tedy hledání vstupu do dungeonů pod vodní hladinou.  

Stěžejní mechanika představuje 26 různých povolání a každá postava se je může naučit a vylevelovat. To mě chytlo tak moc, že jsem si je nakonec všechny vymaxoval na každé postavě (speciálně v GBA verzi existuje trik, jak si k tomu rychle vypomoci). A každá postava může využít až jednu další abilitu z již naučených ostatních povolání. Final Fantasy V je proto vlastně takový poloviční Octopath. Čtyři postavy, různá povolání a nespočet možných kombinací, ale omezený počet pro aktivní ability. Ve výsledku nelze sice využít ku prospěchu úplně vše, protože řada potvor je imunní na všechno možné, ale hráč si může najít pár funkčních řešení.  

Abych taky byl však někdy kritický, tak existuje jedna věc, která mi pila krev po celou dobu hraní a nenašel jsem nikde způsob, jak to přenastavit nebo změnit, a sice výměnu výbavy u každé postavy při každé změně povolání nebo ability. Jakmile se něco z toho změní, hra nabízí dvě možnosti – možnost automatického výběru výbavy a možnost úplného odstranění výbavy. Kde je možnost zachovat výbavu beze změny? Musel jsem to pokaždé přenastavovat (protože to se děje opravdu často) a ohromně to zdržuje v postupu, ach jo.  

Největší problém jsem měl až ve finálním dungeonu se superbossy, kdy nejvíc mi dala zabrat Neo Shinryu, která mě opravdu potrápila, než se mi ji podařilo skolit, což bylo dáno hlavně nízkou hladinou HP mých postav, protože jsem na ni šel asi dost underleveled. Pochopitelně už jsem se na ni vydal s vymaxovanými povoláními, takže velkou roli v úspěchu hrál Mimic s možností vybrat více pasivů. I tak mi to trvalo dost dlouho a chtělo to opravdu hodně přenastavování. V závěru jsem si vysloužil nevýznamnou odměnu ve formě Necromancera a Medal of Smiting. Yay.  

Jsem proto rád, že jsem si pětku zahrál, ačkoliv pořád je ještě prostor ke zlepšení. Trvalo mi to téměř 50 hodin a finální zamotaný dungeon také končím s postavami hned po 50. levelu. Bavilo mě farmení i grind. Po tomhle dílu se o něco více těším na další. Odehráno na chatě, verze GBA na Retroarchu, která mě konečně naučila přetáčení animací.  

Herní výzva 2024 – 7. Dohraj hru, ve které přímo ovládáš loď, ponorku nebo jiné plavidlo plovoucí po vodě nebo pod vodní hladinou (Hardcore) 

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 50 hodin
Levely 51-52
Povolání na max každé postavy: 26/26
Naučené ability každé postavy: 118/118
Hra na piano 8/8
Neo Shinryu, Omega Mk.II, Enuo kaput
Medal of Smiting 

Pro: Podmořský svět; učení povolání; postavy; humor; hudba; loďka/ponorka/poletucha; finální dungeon; inventář; želvák!

Proti: Přenastavování výbavy při každé změně ability nebo povolání

+19

The Last of Us Part II

  • PS4 100
  • PS5 100
Občas člověk žasne nad tím, co nemá okomentovanýho. Kolik zásadních titulů a jelikož opakování je matka moudrosti, tak jsem tenhle drsný počin rovnou zapl na PS5 abych si ho užil ve vší parádě.

Musím hned na začátek říct, že určitě neřeknu nic, co by jste nevěděli, takže pokud ještě hledáte nějaký další důvody, proč si to zahrát, tak nehledejte a jděte rovnou na věc.

Jedna věc je ale zásadní. A to násilí. Nejen, že v týhle hře je ho hodně, ale jakým způsobem je tu prezentováno, to dlouho tady nebylo. Je to masakr. A pokud si myslíte, že v nějaké části hry začne vše upadat a být růžové, tak jste na omylu. Svět Last of us se s nikým nemazlí a pokud vás takové věci pohoršují, tak hodně štěstí.

Nemá se ani cenu bavit o kontroverzním okamžiku, který otřásl herní komunitou v době vydání. Prostě tu tenhle okamžik je a nikdo s tím nic neudělá a jakým způsobem je prezentován, to je prostě paráda. Ta velká filmovost a vtáhnutí hráče do děje a kdy hltá každý okamžik, tak prostě poznáte, že hrajete něco víc.

Ale akorát bych opakoval superlativy z předešlých komentářů her od tohohle studia. Dycky, když zapnu hru od tohohle studia, tak je to prostě slast a ještě mne nezklamaly. A ani podruhý, co jsem hrál tuhle hru, jsem nebyl zklamán.

Dokonce nově hratelná postava mne opravdu bavila a člověk dokáže chápat všechny momenty ze všech stran a proto nemám co k tomu dodat.

Hratelností, grafikou, soundem a těmi detaily, kdy např. když umřete tak pohled Ellie, který je takový prázdný je opravdu drsný a vše je tu opravdu promyšleno do posledního detailu. A když už je tu propracováno i tohle, tak vám to řekne, že asi horko těžko se tu bude hledat nějaký další detail, který tu chybí.

A pokud tedy máte rádi drsný postapo svět a nevadí vám kontroverzní okamžiky a takové ty tyvole momenty, tak není čas ztrácet čas. Clickeři volají. Pro mne další srdcovka, ke který se budu rád vracet.

Pro: filmovost, postavy, násilí, i když je hra lineární tak dokáže opravdu bavit, nová postava, dialogy, promyšlený detaily, délka hry

Proti: občas opakující se vzorec plnění misí a s tím se váže i délka hry, že někdy to hře i trochu ubírá, někomu může vadit lieárnost, není další díl

+19

Cardhalia

  • PC 80
RPGčka už nějaký pátek nehraju. Jsou to žrouti času, trávím u nich celé dny, neumím se rozhodovat, nemám trpělivost na dlouhý trénink. Ale když jsem narazil při procházení seznamů her na Cardhalii, červík zahlodal. Už jsem o ní slyšel (a zase zapomněl) v diskuzi o Grimrocku. Lákal mě retro dungeon, navíc český, zadarmo, o velikosti pár mega a tak jsem to zkusil. Ještě prvních pár map jsem váhal, zda budu dohrávat, nebo to smažu, ale nakonec mě to vtáhlo a hodnocení se zastavilo na 80%.

Cardhalia je zkrátka taková klasika, kdy pokud jste vyrůstali u podobných her z počátku devadesátek, tak Vás nic nepřekvapí. Už ten příběh - tradiční fantasy kraj s orky, trpaslíky, lidma (a šemědy). Bdí nad ním dobrý bůh Ventus, ale ten se ztratil a zlý bůh Urifel roztahuje pařáty. Přestože byl zakletý do hlavolamu rozbitého na spoustu kousků, jeho služebník sbírá díly a zabíjí jejich strážce. Za oběť samozřejmě padne i mistr čaroděj a na jeho učedníkovi je, aby s pomocí trojice náhodně přivolaných hrdinů zachránil svět. Je to klišé od začátku do konce, ale přesně takové, aby Vás to chytlo a nepustilo až do toho konce. Na rozdíl od těch starší kousků příběh dokresluje spousta knížek či vyprávění lidí, takže se dovíte o slavných bitvách, hrdinech, zemích i historii. Textu je hodně, ale číst to nemusíte.

Grafika... inu Grimrock to není. Je to opravdu jako tenkrát, čili ručně kreslená spíše průměrná grafika s nijak zázračnými lokacemi... přesto se pár atmosférických míst najde (bažiny plné oživlých mrtvol, stromů a duchů). A na freeware pokud je grafika naprosto v pohodě.

No a hratelnost je do třetice klasika. Kdo někdy hrál Lands of Lore, Beholdery nebo podobné, bude hned jako doma. Vybral jsem si Jekila, pár minut nahazoval statistiky na ultimátního válečníka. Přidal k němu divokého barbara Badsalese, moudrého mága Linxe a cynického zloděje Goldara a vydal se ven. Klasicky po krátkém lesíku přijdete do městečka kde je kurevsky draho, první co se vydáte čistit je sklep. Nechybí pevnost orků s brutálním podzemím, přátelští trpaslíci a jejich doly, kobky střídají rozsáhlé lesy a vše graduje v temné pevnosti.

Inventář je v pohodě, mapa se díky bohu kreslí sama a dokonce umí i tajná tlačítka (ale nikoliv neviditelné stěny). Puzzle jsou obtížností zhruba uprostřed, kdo ví co čekat tak na většinu věcí přijde a na ten zbytek je návod. Takže bojovníci fasují meče/sekery/kladiva, štíty, brnění, mág nějakou staffku a róbu, zloděj luk a sadu paklíčů na truhly a jde se čistit. Mezi čištěním občas najdete nějaký loot, mnohem častěji než ve starých hrách někoho na pokec. Statistiky jsou snadné - na začátku si vybíráte podle síly (bojovníci), moudrosti (mágové) či obratnosti (zloději), levely dáváte do boje, magie nebo zlodějství.

Přes těch 80% jsem s hrou dlouho bojoval. Spousta lokací je absolutně prázdných a obrovských, loot v nich je mizerný. Věci nemají žádnou identifikaci, takže zkoušíte metodou pokus omyl, vágní popis v knihách moc nepomůže. Na identifikaci mě pomohla jedna stránka se seznamem věcí a účinků (díky autore!) ale i s ní jsem s tím občas bojoval. Měl jsem dva bojovníky, specializované na boj s vysokou sílou, ale přesto ten druhý měl s některými věcmi úplně jiné (o desítky bodů) útočné číslo. Navíc i přes vyšší útočné číslo byla damage poloviční.

Největší problém mě dělal samotný boj. Bojovníci se tak v 90% netrefili, takže to řešil mág bleskem, který většinou vyřešil vše. Jenže mana byla rychle pryč, následoval spánek (mana lahvičky prakticky neexistují) a mezitím respawn. Ten je tady skutečně brutální, projdete chodbu, vrátíte se z druhé části dungeonu po vyřešení něčeho jiného a chodba je plná!

Ale chtělo to trpělivost a dost se toho zlepšilo. Loot se stal zajímavějším, u trpaslíků se dalo nakupovat i prodávat. Někdy nepotěšilo odbyté vyřešení questu (trpasličí doly) ale zase jsem si spravil náladu dostáváním se do jejich pokladnice :) Bojovníci kolem levelu 10 se začali konečně trefovat a mág byl redukován na mobilní lékárničku (magii jsem jinak moc nevyužil). Respawn se z životu nebezpečného změnil jen na lehce otravný.

A gradace až k finální pevnosti je fantastická, čeká vás několik brutálních "bitevních valčíků" s nadupanými bossy (díky bohu za ovládání na NumLock a svalovou paměť na tuto činnost :D) a na závěr přijde neodbyté, krásné zakončení včetně osudu postav.

Zkrátka přes všechny výtky to funguje jako kdysi. Tuna obrovských map (pro představu koukněte na návod i s mapkami), výborná hratelnost s pocitem "ty doly musím projít, vyspím se v práci :D" a skvělá zábava. A na to že je to freeware, tak klobouk dolů.
+19

Final Fantasy

  • PS5 80
Původně jsem chtěla po odehrání dílů Final Fantasy z éry PS1 přejít na SNES díly, ale ráda dělám věci, pokud možno, popořadě a už mi to nedalo a přešla jsem tak k začátkům série. Vybrala jsem nakonec verzi Pixel Remaster, jehož kolekci jsem si nedávno koupila na fyzickém nosiči, a spustila první díl. První věc, kterou jsem udělala, tak bylo vypnutí pro mě naprosto odporného moderního fontu, a také jsem si přepnula na originální soundtrack. Moje parta se skládala z tradičního warriora a zbylá tři místa byla obsazena třemi kouzelníky (white, black a red) a já se brzy vypravila na jejich společně dobrodružství.

Jedná se o první díl mnohaleté série, který vyšel v 80. letech, a proto bylo všechno v porovnání s novějšími díly značně zjednodušené, což mě paradoxně dost bavilo. Na hradě nám řekli, že jsme vyvolení a že musíme zastavit velké zlo, tak jsme šli. V rámci postupu hrou jsme získávali různé předměty, které nám postupně otvírali nové oblasti mapy, a vždy šlo jen o to něco najít, někomu něco donést a mohlo se jít dál. Žádné dlouhé monology či dialogy, v jedné či dvou větách jsme dostali zadání či nápovědu, ať se úplně neztratíme, ale jinak hra krásně plynula ubíhala.

Soubojový systém ještě neznal Active Time Battle, takže jsem si mohla užít klidu či si jít uvařit kávu při vybírání rozkazu či přemýšlení nad tím, jaké kouzlo bych tak zkusila na daného nepřítele. Jak už bývá v sérii zvykem, tak opět na mě čekala směsice různých typů nepřátel, byť ještě nebyli tak bizarního vzezření jako v novějších dílech. Na začátku hry se hodilo mít velkou zásobu antidotů a vzhledem k jinému systému magie (tedy omezený počet toho, kolikrát mohu použít kouzlo dané úrovně bez nutnosti odpočinku či použití etheru) jsem s kouzly šetřila, a tak se i z mých kouzelníků stali různě slabí válečníci, aspoň zpočátku hry.

Průzkum světa mě bavil a ještě lepší bylo, když jsem se dostala k novým dopravním prostředkům a já hned mohla projet oblasti, které byly pro mne do té doby nepřístupné. Dungeony byly zpočátku hodně jednoduché, ale postupně přibyly i složitější (jak to jen v roce 1987 šlo), které obsahovaly teleporty nebo třeba praskliny, jimiž se dalo propadnout do jiných částí. A samozřejmě jsem se vždy těšila na to, jaký na mě na konci čeká bossfight.

První díl jsem si užila a je trochu škoda, že nelze přepnout i na tu starší grafiku z NES, abych mohla porovnat dané scény. Jsem zvědavá na další díl, jenž přinesl některé změny, které nebyly přijaty všemi jen kladně.
+19

The Blackwell Epiphany

  • PC 90
Blackwell Epiphany přichází s finále, které je přesně takové, jaké jsem očekával. Uzavírá příběh, odpovídá na většinu otázek, boří pravidla a přichází s epickým vyvrcholením a hořkým koncem. Nejdříve si odbudu pár výtek a technických věcí a pak už budu (skoro) jen chválit.

Grafika mě přišla podivně rozplizlá. A opět nechybí achievmenty, které jsou tentokrát opravdu k vzteku, protože nejdou posbírat za jednu hru a hlavně jsou naprosto debilní. Kráčet po sněhu sem a tam, počítání kroků ve hře, lhaní lidem.... Opravdu jsem na to neměl náladu kazit si finále série takovýma kravinama, tak jsem se na to vyprdl.

Jinak ovládání zůstalo stejné jako v předchozím díle, hratelnost je mnohem hutnější a delší. Stejně jako ve čtverce tu je jeden prologový případ, následovaný třemi standartními a to vše zastřešuje hlavní příběh, který vrcholí v ono epické finále. Nemám tady co vytknout - případy jsou dlouhatánské, hra plně využívá všech principů z předchozích dílů - spolupráce, výslechy, kombinace stop hádanky, testuje Vaši pozornost při tom jak dobře posloucháte, čtete a umíte si dát věci dohromady, nechybí tu pátrání po heslech, kódech i hackování online hry. Vzhledem k tomu, že je to popáté to stejné a principy jsem už měl v malíčku, tak 95% věcí jsem vyřešil sám... no ale na těch zbývajících 5% jsem do toho návodu kouknout musel. Oproti kratičkým prvním dílům se tady délka vyšplhala na 8 hodin a to jsem se opravdu nikde neflákal, ani dlouho nekysnul, jen jsem poctivě obíhal postavy a hltal každou novou informaci a stopu.

SPOILERY!!! A příběh a vše kolem? Parádní. Je tu spousta vedlejších věcí - Rose se zaplete s policií, které pomáhá i čelí z pozice zatčené. Ve flashbacích uvidíte mladou Kometesu ještě pod jménem Jocelyn a proč odvrhla Madeline. Dočkáte se i dalších odpovědí - proč se zbláznila babička a teta Lauren a co se s ní poté stalo. A konečně se dočkáte odpovědí ohledně Joeyho - co se mu stalo, proč zemřel a proč se stal průvodem.

Hlavní příběh lemuje šest lidí, kteří před 20 lety byli členy sekty, která jim změnila životy k lepšímu. Po letech je ale někdo zabíjí a co hůř - trhá jejich duše na kusy! Joey je v šoku, stejně jako Rose a musím říct, že jsem na ty nečekané zvraty a šokující scény koukal s otevřenou pusou. Příběh odkazuje na sektu z předchozího dílu, ale hlavní zlo leží někde úplně jinde.

Jednotlivé případy jsou podobně jako ve čtverce. Prolog je o nešťastné herečce co umřela v rozpadlém feťáckém baráku. A první větší případ je absolutní emocionální masakr. Muž je zabit přímo před Rose a vzápětí je jeho duše roztrhána na kusy. Jeho přítelkyně zmizela, jeho malá nevlastní dcera straší v domě (zde i Joeymu dochází cynické hlášky) a někde poblíž je ještě otec šílený hrůzou co se stalo. Rozuzlení příběhu je brutální, šokující a to je jen začátek. Rose snaží vyřešit další dva případy a zachránit duše, což je takový průměr - sportovec který se srovnává s tyranským otcem z dětství a kromě toho je tu celebrita a prostitutka s nečekaným twistem.

Na konci přijde další brutální zvrat a finále se rozjede naplno. Nečekaný záporák (tohle se mě osobně nelíbilo - ale vysvětleno je to perfektně), ohrožení celého města, Rose v blázinci a Joey který se ji zoufale snaží pomoc a přitom se nemůže ničeho dotknout. Konec? Nečekané vítězství, nečekaný osud jedné z postav a přesmutný konec jiné postavy. Nelíbilo se mi jak to dopadlo, holt v každé podobné sérii musí někdo umřít. Nicméně z hlediska emocí, dialogů, epičnosti a uzavření všeho to funguje na 100%.

Zkrátka výborné finále. Ze zhruba třicítky adventur v roce 2014 mám i s tímto okomentované dvě (ještě Polda 6) a dohrané tři (ještě Moebius), ale věřím že Blackwell Epiphany by byla určitě na jednom z předních míst pomyslného žebříčku.
+19

Dragon Age: The Veilguard

  • PC 70
Komentář níže je psaný na úrovni writingu ze hry, který musela nekonzistentně patlat dohromady parta brigádníků a jeden až dva šikovnější scénáristé se to snažili ukočírovat.

Barevné jako Fortnite, postavy z minulých her vypadají jinak, celkové ladění jak pro děti, podivná humornost

Ukazatel questu přes půl obrazovky, ukazatel truhel – ikdyž vypneš, tak to tam je.

Rychlé střídání lokací a událostí na začátku – tu maják, tu kemp, tu lesík, tu Morrigan, tu cesta lodičkou, tu Blight, vše během deseti minut.

Souboják - neresponsivní ovládání + mačkání tisíce tlačítek, nebavilo mě to vůbec

Exploring zábavnej, Crossroads super a design map taky povedený. Města bohužel nemastný, neslaný.

Chození v Lighthousu od vykřičníčku k vykřičníčku annoying

Companioni celkem fajn, kromě Bellary a Harding, ty mě strašně sraly. Romance velký špatný. Celkově companioni lepší než v Inquisition.

Rook se skoro furt tváří poťouchle, jako kdyby dala ostatním do brnění prdící polštářky

Finále super, byť po vzoru Suicide mission.  

Jako samostatná hra Veilguard není zas tak špatný. Dragon Age je to ale nejhorší ze všech. Stejně jako byla Andromeda nejhorší ze všech Mass Effectů, ale alespoň mi připomínala Mass Effect. Toto mi Dragon Age téměř v ničem nepřipomíná. Většinu času jsem se k hraní nutila a měla jsem neskutečnou chuť si místo toho zahrát jedničku a dvojku.

Pro: Konečně nový Dragon Age,

Proti: ale stejně chcete hrát dokola první dva díly, protože jsou mnohem lepší

+19 +20 −1

Final Fantasy VII Remake

  • PC 90
Naschvál som si FF VII remake nechával ako posledný komentár výzvy i roka, aby mi naozaj potvrdil to, čo som už tušil pri dohraní v marci - lepšiu hru som tento rok nehral.

Pôvodný Final Fantasy VII som kedysi nedohral ani do polovice, ale hra ma očarila už pri vydaní na pc v roku 1998. Poznám veľmi dobre soundtrack, mnohé postavy, videl som viackrát film Advent Children... Až je to zvláštne, mať taký silný vzťah s hrou, ktorú som nedohral. Možno je to aj tým, že reálne som ju vedel zohnať a tým pádom zahrať až o veľa rokov neskôr, kedy som si aj po Advent Children a rôznych spin-offoch, ktoré ukazovali postavy a lokácie v modernom háve, hovoril, "aké by to bolo krásne, keby aj FF VII vyzerala takto cool a zároveň aj hrateľnosť by modernizovala."

A síce som si musel počkať riádne dlho, ale stálo to za to. Hra vyzerá krasne, znie krajšie než kedykoľvek predtým, postavy a situácie sú zábavné, nemáte pocit, že ten, koho nemáte v družine hrá druhé husle, postavy reagujú častejšie než v Baldur's Gate 3 a ešte pribudli aj zaujímavé podpríbehy, lokácie a postavy, ktoré azda s výnimkou nudných puzzlov s gigantickými robotickými rukami a Train Graveyard nikdy nepôsobili ako vata, ale rozšírenie lore lokácii či postáv. Aj motorkové naháňačky a bitky ma veľmi bavili. Nepáčili sa mi akurát príbehovo nové whispers, ktoré vytvárali viac dejových trhlín, než ich uzatvárali, ale to asi posúdim viac až v pokračovaní.

Jediné, čo mi prišlo zbytočné, bol záver, ktorý bol japonsky extrémne epický a nelogický, aj vzhľadom na to, že sme vlastne ešte len na konci prvej kapitoly pôvodnej hry. Ale nevadí, hra je aj napriek tomu naozaj dobrodrúžstvom počas ktorého mi záležalo na postavách a aj keď som pôvodný Midgard z originálneho FF VII poznal dobre, tu som ho videl z iného - hlbšieho a malebnejšieho hľadiska. Zároveň som veľmi rád, že vývojári modernizovali súbojový systém, ktorý je oveľa zábavnejší než už dnes naozaj archaické ATB s čakaním na svoj "ťah". Vďaka tomu mohlo pribudnúť aj viacero rôznych mechaník a boss fighty sú rozhodne variabilnejšie a zaujímavejšie, ako aj herné štýly jednotlivých postáv.

Už od dohrania sa neviem dočkať vydania Final Fantasy VII Rebirth na pc a preto viem, že mojim hlavným herným cieľom na rok 2025, bude práve ten, keďže Remake bol mojim najherným zážitkom za rok 2024.

Pro: rozšírenie a vylepšenie originálnej látky, hudba, vizuál, dabing, postavy a rozšírené lore

Proti: zbytočne epický záver, Whispers, pár menších blbostí spomenutých v texte.

+19

Fahrenheit

  • PC 80
Pro svůj jubilejní pětistý komentář jsem si chtěl vybrat něco speciálního. Zvolil jsem Fahrenheit, jedinou adventuru z období 1984-2009, která tu za daný rok (2005) má nejvíce hodnocení a nemám ji dohranou. Samozřejmě jsem Fahrenheit znal, ale vyhýbal jsem se mu jak čert kříži. Kdysi jsem nedokázal vyřešit ani první kapitolu (z 44!). Odrazovala mě šílená nelinearita (hraní za vraha i poldy), konzolové ovládání, podivné pohyby myší, akční mezihry i rozptyl hodnocení zde a spousta kritiky.

Fahrenheit není rozhodně typická adventura, vlastně se žánru dotýká jen zlehka a není podobný ničemu co jsem kdy hrál. Ve chvílích největší frustrace jsem hru nazýval simulátor "šipkované", hra Vás nenechá chvíli v klidu a je to opravdu akční, nervydrásající, nelineární interaktivní film s obrovským důrazem na to interaktivní.

Jak začít? Asi příběhem. Na ten tu všichni nadávají, jak se ke konci příšerně zkazí, jak to nedává smysl atd... no já si nemůžu stěžovat. Příběh (možná i díky stylu hraní) mě strhnul jako už dlouho nic ne a mám přesně opačný názor než většina lidí zde. První půlka je totiž trošku nuda. Hrdinou je Lucas Kane, obyčejný chlápek co pracuje v bance, jeho brácha je kněz, před nedávnem ho opustila přítelkyně. No a Lucas je v kavárně posednutý, v tomto stavu si vyryje do rukou podivné symboly a následně ubodá náhodného muže. Co teď? Uklidit stopy a zmizet. Jako Lucas se schováváte, snažíte se zjistit co a proč se stalo, lidi kolem Vás začnou umírat. Jedna smrt ke konci je opravdu srdcervoucí, jiné můžete zabránit. Přichází podivné vize, schopnosti... 

Druhá část hry je práce dvou detektivů, tak trošku chodících klišé policajtských filmů. Carla Valenti je osamělá dívka s kamarádem gayem, která nemá na vztahy čas. Tyler Miles vypadá a mluví jako černošský gangsta (minulost v gangu), má přítelkyni co chce aby s prácí skončil protože o něj má strach. Nad sebou mají uřvaného tlustého kapitána. A ti dva sbírají stopy, porovnávají důkazy a stahují smyčku, která má vyvrcholit zatčením jako z učebnice... jenže nestane se. Lucas prokáže neskutečné schopnosti a uniká.   

A zatímco všichni nadávají, já si přerod poměrně tradiční kriminálky v mysteriozní/sci-fi thriller neskutečně užil. Ano určitě to má spoustu logických děr, nesmyslů, dost se to inspiruje vizuálně Matrixem - všichni umí karate a tak je tu několik bojových scén. A dál už asi nebudu ani naznačovat. I když mě hra místy příšerně štvala, ten příběh a jak to bude dal mě nedovolil přestat. Zaprvé tomu pomáhají osobní životy hrdinů, které klišoidní postavy příjemně mění a jak se blíží konec dojde k několika nečekaným rozhodnutím (Tyler opouští policii aby byl se svou láskou, Carla a Lucas se nečekaně sblíží). Nechybí ani deprese či třeba přirozený sex.

A zadruhé jsou tu opravdu dechberoucí akční scény - za mě bortící se dům, andělé či street akce s policií. Ve finále se z hrdiny stává další Neo a je to úchvatné. V rámci příběhů je spousta věcí, které můžete udělat tak či onak, ale v zásadě rozhodnutí příběhu závisí až na finálním souboji, kde jsem si pochopitelně šel pro ten nejlepší ze tří konců.

Hratelnost je... originální. Některé věci mě štvaly od začátku do konce, některé byla v pohodě, některé jsem se naučil a s tím jak se blížil konec příběhu a zároveň jsem si byl jistější rostlo i moje hodnocení. Ovládání je z konzolí a je na ránu. V 3D prostoru se pohybujete šipkami s pevnou kamerou. Jedno tlačítko slouží na měnění kamer, druhé na rozhlížení, třetí na rozhlížení z vlastního pohledu a přesto občas něco nefunguje, občas bloudíte a do konce si to nesedlo.

Pokud se něco dá použít, hra po Vás chce specifické pohyby myší (většinou nahoru/dolů/vlevo/vpravo), ale dojde i na čtvrt, půl obloučky či kombinace. Většinou v šibeničním časovém limitu (když například šplháte); totéž platí v rámci akčnosti i v rozhovorech (včetně časového limitu). V rozhovorech se taky nikdy nemůžete zeptat na vše, což mě taky štvalo.

Základ hry je pak moje nenáviděné šipkování. V akčních sekvencích blikají ne jedna, ale hned dvě sady šipek (doporučení č. 1: WASD a kurzorové šipky), někdy je to lehčí, někdy brutální. Kupodivu jsem se v průběhu hraní tohle peklíčko naučil a většinou procházel. Ale tohle šipkování je prostě u všeho - u akčních scén, ze kterých díky tomu nic nemáte, u tance, hraní na kytaru, basketu, tréninku, dokonce i u pitvy nebo rozhovorů kde nemáte šanci číst titulky. Vřele doporučuji hrát na easy, kde hra toleruje občasný přehmat. Kromě toho je tu časté drcení tlačítek (vlevo/vpravo) na zničení klávesnice, ideálně v kombinaci s předchozím takže přehmatáváte.

Co dál? Je tu centrování kurzoru (u dýchání ve stresu) které se dá. Střílečka na střelnici v pohodě díky tréninku z FPS. Pak jsou tu dvě naprosto mimořádně otravné stealth akce. Doporučení č. 2: Hra se nedá ukládat, ale ukládá sama formou checkpointů i v rámci kapitol. Takže pokud něco poserete, ideálně je dát Stop a z menu Continue a zkusit to znovu.

No a pak je tu průzkum. Ale ani tady Vás hra nenechá v klidu. Jednak musíte vše potřebné stihnout, než někdo zavolá/přijde/dojde Vám časový limit. Pak jsou tu rozeseté bonusové kartičky, životy velmi umně skryté, v rámci limitů většinou nemáte šanci vše prozkoumat. A to hlavní - hrdinové mají psychický stav. Kdejaká hovadina (stará fotka, telefonát, zprávy, špatná volba v rozhovoru) je rozhodí; některé ty věci jsou nevyhnutelné v rámci příběhu. Takže nikdy netušíte při takovém průzkumu jak se sníží/zvýší psychický stav, po pár kapitolách můžete mít psychickou trosku, která si to hodí/udá se/vzdá to.

Takže (ne)doporučení č. 3: Zahrajte si to s návodem. Já si našel jeden na gamefaqs s lokacemi kartiček a životů, s doporučením co udělat a čemu se vyhnout, abych ze hry měl co nejvíce, dověděl se co nejvíce z příběhu a vyhnul se tomu stát se psychickou troskou. Samozřejmě spousta lidí to odsoudí, ale já si tak užil příběh na maximum bez frustrace z toho že netuším co a jak, bez děr v příběhu... a stejně to vše ostatní jsem si musel ušipkovat, umačkat, udýchat, proplížit, prošplhat a prosprintovat. A díky tomu je to u mě krásných 80%.
+19

3 Minutes to Midnight

  • PC 85
Je to již dlouhých sedm let, co byla ve vývoji adventura 3 Minutes to Midnight. V roce 2019 dokonce zvládla úspěšnou kickstarterovou kampaň. V následujících měsících a posléze i letech se po ní ale slehla zem a už to vypadalo, že nikdy nevyjde. Nakonec jsme se přeci jen vloni na podzim trochu překvapivě dočkali a tak si můžeme tento výtvor španělského studia Scarecrow zahrát.

Méně je někdy více. To jsem si říkal několikrát během hraní a už chápu, proč tvorba hry trvala tak dlouho. Tvůrci si totiž ukrojili hodně tlustý krajíc chleba a na to, že se jednalo o jejich prvotinu, si na svá bedra navalili až příliš těžký náklad. Ale k tomu se dostaneme postupně, začněme příběhem. Dostáváme se do bezvýznamného zapadlého amerického městečka na konci čtyřicátých let. Vžíváme se do postavy mladé neposedné rebelky Betty Anderson, kterou nad ránem vyruší ze sladkého spánku výbuch nedaleké přehrady. Po probuzení však zjišťuje, že si vůbec nic nepamatuje, ani svoje vlastní jméno. A když vyjde ven z domu, zjišťuje, že jsou na tom úplně stejně všichni obyvatelé městečka.

A právě zde začíná asi největší zádrhel hry a tím je až za vlasy přitažená užvaněnost. V první části tak procházíte město, potkáváte roztodivné bytosti a postupně je prokecáváte. Ale vzhledem k tomu, že dané osoby také mají amnézii, je takové prokecávání… …hodně bezduché. Prvních pár desítek minut jsem se u hry strašně trápil, i když jsem se snažil všechny rozhovory poctivě pročítat či poslouchat. Ale to byla právě ta chyba, z většiny rozhovorů se člověk nic kloudného nedozvěděl až z toho bolela hlava. Tvůrci se totiž snažili hru pojmout hodně vtipně. Občas byl ten humor až příliš na sílu a hlavně hodně často. Místy to vypadalo, že chtějí mít humor v každé větě, a podle toho to taky dopadalo. Někdy se to povedlo, častokrát se to však minulo účinkem. Navíc se do dialogů snažili vložit spoustu popkulturních odkazů, postavy pak až příliš často prolomily čtvrtou stěnu. Na můj vkus toho všeho bylo prostě moc. V tu chvíli jsem hodně přemýšlel, jak budu tuto hru hodnotit. Bylo mi tvůrců vlastně líto. Bylo totiž vidět, že do hry vložili spoustu lásky a dali si záležet na sebemenším detailu, všechno bylo do puntíku uhlazené a propracované. Ale prostě jim tam chyběl dramaturg, který by dokázal spoustu dialogů proškrtat. Tady nutno poznamenat, že sami tvůrci si těchto problémů byli vědomi a tak hned po vydání v následujících dnech a týdnech ještě samotnou hru výrazně upravovali. Jednou z přidaných funkcí je také možnost vyznačení, které části dialogů jsou podstatné, což zmíněný problém pomůže zjemnit.

Každopádně s postupující dobou hraní jsem se dokázal přizpůsobit stylu vyprávění, dokázal odhadnout, které z rozhovorů můžu přeskakovat a začal jsem si užívat hraní. A navíc jsem také začal detailněji rozpoznávat všechny roztodivné bytosti v městečku a jeho okolí. A nutno přiznat, že každá z postaviček má svůj vlastní unikátní charakter se svou do detailu propracovanou přítomností i minulostí, kterou se v postupujícím příběhu dozvídáme. Byla radost odhalovat jejich slabiny a tajemství a těchto nabytých zkušeností posléze využívat. Po prvním seznámení s obyvateli i prostředím městečka začnou přicházet i první úkoly, které se nesou ve specifickém duchu. On totiž celý svět této hry je v dobrém slova smyslu takový zvláštně ujetý a když člověk pochopí jeho zákonitosti i zákonitosti chování jeho postav a přistoupí na vypravěčskou notu, začne si hru skutečně užívat.

Příběh se začne rozvíjet až do těch nejvyšších obrátek a po mdlém začátku vás překvapí, kam až se ve finále dostaneme. Postupem času si začnete oblibovat jednotlivé postavy i s jejich úchylkami, které posléze můžete využít. Tvůrci se navíc rozhodli vytvořit příběh hodně nelineární. Není to ale jako ve hrách od Telltale, kde přijdete do nějakého bodu a tam se rozhodnete, jestli půjdete vlevo nebo vpravo. Zde totiž nemáte jasně dané, který úkon odkloní příběh do které svojí větve. Řada úkolů jde dělat rozličnými způsoby a je jen na vás, pro který se rozhodnete. A každá z těchto odboček pak může mít konsekvence do budoucna – a to nejen ve formě, že se s vámi daná postava nebude bavit, ale třeba i v tom, že už vůbec nebude naživu. Těchto různých odboček je skutečně velké množství, které vedou k šesti různým koncům, jež mohou být skutečně velmi rozdílné. A tvůrci si u těchto odboček připravili i některé záludnosti. Jako příklad uvedu postavu, kterou musíte přesvědčit o své loajalitě správným zodpovězením na pět otázek. Když neodpovíte správně, postava vás již nebude brát jako kamaráda. Když si však uložíte pozici před tímto rozhovorem, ten nesplníte a pokusíte se vrátit zpět k uložené pozici, postava si bude přesto pamatovat, že jste zklamali a nařkne vás z podvodu. Podobných různých vychytávek je ve hře skutečně velké množství a je zábava si je užívat. Osobně ale nejsem příznivcem nelinearity u adventur, tříští to totiž průběh vyprávění. Autoři totiž musí počítat s různými variantami předchozího rozhodnutí a tomu upravovat následující akce, které tak nemusí mít ten správný dopad. Navíc může přijít spousta udělané práce vniveč, protože se k některým pasážím hráči vůbec nemusí dostat, což je velká škoda. Ve hře existuje určitá posloupnost akcí, která vás může dovést do konce už za nějakých šest hodin, kdy ale přijdete o velkou část příběhu. A replayabilita v adventurách je pro mě osobně velký nesmysl, málokdo se po dohrání hry do ní pustí znovu, aby si vyzkoušel, kde mohl jednat jinak. A když si to zahraje znova po roce či dvou, stejně si z původního díla moc pamatovat nebude.

Musím se přiznat, že jsem se s postupujícím časem skutečně bavil a těšil jsem se, jaké další vykutálenosti si pro mě tvůrci připraví. V jednu chvíli se dokonce přepnete na jinou hratelnou postavu, se kterou odehrajete celkem slušnou část příběhu. Asi můžu prozradit, že touto hratelnou postavou je starostka města Eliza, matka hlavní hrdinky Betty. A je charakterově úplně jiná – zatímco Betty je hyperaktivní neřízená střela, která má pozitivní přístup k životu, ale nadělá spoustu lumpáren a problémů všude, kde se objeví, tak Eliza naopak působí hodně seriózně, odměřeně a distingovaně a stejným způsobem působí i na okolí. Blíží se totiž volby a chce být znovu zvolena. Díky tomuto kontrastu obou postav uvidíte některé situace zase z jiného úhlu pohledu, což vám pomůže pochopit některé z předchozích událostí.

To vše se odehrává ve vizuálně atraktivním a detailně propracovaném světě. Za grafickou stránku je totiž zodpovědný David Puerta, kterého můžeme znát z jeho předchozích prací na adventurách Runaway nebo Yesterday. A jeho zkušenosti jsou skutečně znát, grafická stránka je prostě parádní, nádherné propracované kreslené prostředí i postavy, všechno navíc detailně rozanimované. Skutečně radost pohledět, obzvlášť když je vše doplněno parádním sound designem a hudbou přesně dokreslující atmosféru dané lokace i aktuální situace. Neméně vydařený je také dabing, kdy má každá z asi padesáti postav svůj vlastní hlas přesně zapadající do charakteru postavy. A protože Betty umí mluvit i se zvířaty, dočkáme se lidskými hlasy nadabovaného chrochtání, kvákání či bučení.

Tvůrci odhadují dobu dohrání hry na 15-20 hodin. Jak jsem tak vypozoroval, řada hráčů tráví ve hře času mnohem víc. Já jsem k dohrání potřeboval 28 hodin, to se mi u adventury už hodně dlouho nestalo. Čím víc jsem se do atmosféry městečka i poznávání jeho obyvatel dostával, tím víc jsem si to užíval a těšil jsem se, jakým směrem se bude příběh odvíjet. A po dohrání musím říct, že jsem nadmíru spokojený a celou hru jsem si do sytosti užil, i když ten závěr mi přišel takový uťápnutý, vzhledem k rozmáchlosti hry bych čekal něco velkolepějšího. Nutno ještě dodat, že hned po mém dohrání vyšel nejnovější update, který opět upravuje celý příběh a měl by také dost výrazně osekat některé nesmyslně dlouhé dialogy. V jednom z rozhovorů se hlavní tvůrce hry Jan Serra nechal slyšet, že sice měli v rané fázi rozpracované další dvě point-and-click adventury, ale že se rozhodli je zrušit a jejich další projekt, pokud tedy nějaký vůbec bude, tak již bude z jiného žánru. Za mě je to velká škoda, 3 Minutes to Midnight se jim skutečně podařilo a se získanými zkušenostmi z vývoje věřím, že by jejich další titul byl ještě větší bomba.

3 Minutes to Midnight je klasická point-and-click adventura oplývající zajímavým příběhem plným dobrodružství, zajímavých puzzlů a roztodivných charakterů v jednom malém pozapomenutém městě v nádherné a detailně rozanimované grafice. Jejím největším problémem je absolutní ukecanost, které je potřeba se přizpůsobit a vyfiltrovat spoustu zbytečných frází. Každopádně všem fanouškům humorných i dobrodružných adventur mohu jen doporučit.

Může se tu hodnotit jen po pěti procentech, osobně bych to dal někde mezi 80 a 85.
+19

Might and Magic VIII: Day of the Destroyer

  • PC 75
Osmý díl série Might and Magic je posledním titulem, který běží na stejném enginu jako šestka a sedmička. Dohromady tak tvoří trilogii, kterou jsem si v velmi oblíbil a rád se k těmto hrám čas od času vracím. Osmý díl tak na první pohled vypadá velmi podobně jako jeho předchůdci.

Asi největší novinkou v tomto díle je ta, že si na začátku dobrodružství nevybíráme celou partu, ale jen jednoho hlavního hrdinu. Další až čtyři členy party je možné si najmout a případně zase propustit, když je potřeba uvolnit místo pro někoho jiného. Čím je naše parta slavnější, tím silnější hrdinové se k ní chtějí připojit. Nicméně, já nikdy nedám dopustit na partu, se kterou jsem skoro od počátku. Prostě není nic lepšího, než si každého hrdinu vypiplat od první úrovně. I proto nejsem zrovna fanouškem této novinky.

Druhou novinkou je to, že výběr povolání nahradil výběr rasy s tím, že každá rasa je v některých schopnostech lepší než jiná. Některé rasy pak mají ještě svá specifická kouzla či schopnosti. Osobně si vždycky jako prvního beru Necromancera, jehož portrét se při povýšení na Liche změní na kostlivce a zhrubne mu hlas. Zajímavá pak může být možnost si v pozdější fázi hry skoro celou partu nahradit draky, kteří mohou používat dračí dech a dávají možnost létání celé partě. Ale jak už plyne z předchozího odstavce, já raději hraji se svými původními hrdiny.

Jinak je to prakticky stále stejný Might and Magic. Grafika je prakticky stejná, systém trénování a zkušenostních bodů taktéž. Celkově mi hra přijde o něco kratší a hlavně o dost lehčí, oproti předchozím dílům. Vzpomínám si, jak jsem v šestce i sedmičce dostával na frak od titánů či draků a to jsem byl na celkem vysokém levelu. Zde si s draky dokáži poradit se svoji základní partou bez větších problémů. Obtížnost šla dolů i v jednotlivých dungeonech. Na žádný obří Hrad Darkmoor, Hrobku Varn, či rozsáhlé doly zde prostě nenarazíme. Co mě naopak velmi těší je to, že zde není konec s blastery, který mi ten skvělý fantasy feeling předchozích her v závěru vždycky pokazil.

Příběh je fajn a prakticky se drží stylu předchozích dílů. Nejvíce mě to bavilo na Souostroví Dýky, Alvaru a v Zemi stínů. Zajímavé pak byly i sekvence v jednotlivých Rovinách elementů, kde byly celé řady elementálů a stvoření pocházejících z daného živlu. Samotný závěr v Escatonově krystalu a Paláci mě naopak celkem zklamal.

Celkově jsem se u osmého dílu bavil, nicméně přišel mi o něco horší než díl předchozí. I tak se k němu vždycky rád vracím.
+19

Black Mirror III

  • PC 75
Další díl z Gordonovy trilogie dohrán. Třetí díl navázal na předchozí díl, což bylo super. Člověk začal tam kde skončil a to u hořícího zámku. Hra hned začne zběsilým tempem, které se drží do zhruba poloviny hry. Následně se tempo zpomalí a ve hře se objeví další velmi důležitá osoba, která nám pomáhá dojít až k Černému zrcadlu.

Prostředí hry je opět velmi temné a tajuplné. Autorům se opět podařilo naprogramovat skvělou ponurou atmosféru s krásnou grafikou a zvukama. Zvuky a hudba skvěle doplňují děj. Musím pochválit i povedený český dabink.

I tady nechybí různé minihry a hádanky. Zejména ty poslední s hieroglyfy byly nejtěžší a musel jsem použít nápovědu. A pak nastal konec. Celkem divoký a rychlý.

Pro: Ponurá atmosféra celé hry, hvězdný dabing, stylizované lokace, dokončení celého příběhu, postavy, zvraty.

Proti: Občas obtížné hádanky, druhá půlka hry je pomalejší v tom dávkování příběhu. Chybí nějaký happy end co vlastně bylo se zámkem po tom všem. To už je o naší fantazii.

+19

Nosferatu: The Wrath of Malachi

  • PC 80
Temná atmosféra, v tejto hre od málo známych švédskych vývojárov Idol FX, sa dá doslova krájať. Jedného dňa si prídete na svadbu Vašej sestry a zistíte, že po celom honosnom sídle máte rozlezených upírov a dokonca jedného, ktorý chce ovládnuť celý svet. No, nenasralo by Vás to?

Mňa áno a tak som sa rozhodol zobrať do rúk krucifix, drevený kolík, svätenú vodu a poďme vyčistiť ten barák. Samozrejme nemôžu chýbať aj nejaké tie búchačky, ktoré sú veľmi dobre vyvážené a rád som ich používal.

Hrateľnosť je plynulá, ovládanie Vašej postavy je bezproblémové. Healovanie prebieha klasicky oldschoolovo, s použitím lekárničiek , ktoré postupne nachádzate po celom sídle. Celé sídlo je rozdelené na tri veľké časti a je tak pomerne rozľahlé. Každá časť obsahuje veľa miestností a niekoľko poschodí. Všade na Vás číhajú nepriatelia, od nižších upírov, cez duchov až po chrličov a démonov. V mnohých miestnostiach na Vás čakajú truhličky, v ktorých môžete nájsť rôzne potrebné veci, od lekárničiek až po muníciu do Vašich búchačiek. Práve nábojov je v celej hre obmedzené množstvo, takže si vždy musíte dobre rozmyslieť na akého nepriateľa vystrelíte a na akého radšej použijete zbraň na blízko. Počas hry budete čeliť aj niekoľkým menším bossom a na konci hry jednému hlavnému bossovi. Čakal som, že posledný bossfight bude náročnejší. Fešáka som vybavil za dve minútky a poslal som ho do zatratenia. Hotovo.

Negatívom hry je slabšia umelá inteligencia monštier a taktiež zachránených postáv, ktoré namiesto toho, aby Vás nasledovali do bezpečia, tak sa zasekávajú o otvorené dvere, zabíjajú sa pádom z vyvýšených plošín alebo zostanú jednoducho stáť na mieste a čakajú asi na spasenie, ktoré však nepríde a namiesto toho ich killne nejaké monštrum...

Všetko čo som napísal, je podfarbené strašidelným sláčikovým soundtrackom, ktorý perfektne umocňuje atmosféru hry. Keď atmosféra začína hustnúť alebo sa vo Vašej blízkosti nachádzajú nepriatelia, tak sláčiky zavíjajú ako besné. Naopak, keď sa situácia upokojí, tak sa upokojí aj hudba.
Celá hra sa dá dohrať za jeden deň.

Normálna obtiažnosť
Herná doba: 6 hodín

****
8/10
+19

Star Wars Outlaws

  • PS5 100
Na úvod se přiznám, že byť jsem velký fanoušek Star Wars, části s Jabbou nebo zločineckými syndikáty mě baví vždy ze všech nejméně. Pro mě SW jsou světelné meče, kodex rytířů Jedi, Darth Vader a boj světlé a temné strany Síly. Když proto tato hra byla oznámena, byl jsem značně skeptický a rozhodnutý ji vynechat. Kombinace téhle části SW a Ubisoftu, od kterého se dal očekávat další generický open-world, na který jsem už alergický, mě ani trochu nelákala. Nesledoval jsem novinky, nesledoval jsem trailery. Pak hra vyšla a okamžitě dostávala ze všech stran pořádnou čočku a já věděl, že jsem se v původním odhadu nemýlil. Pak jsem ovšem naprosto nahodile v různých internetových diskusích narážel na příspěvky lidí, kteří psali, že tu hru hrají a výborně se baví a ty hejty nechápou. Pomalu to ve mně začínalo hlodat, začal jsem si říkat: "Hele, je to ale SW, co to zkusit? Třeba to aspoň bude prostě oddychovka v SW kulisách a zabaví." Tak jsem napsal své milované... Ježíškovi... a od Vánoc se do téhle hry pustil, aby mi už po první hodině hraní klesla čelist a já se do Outlaws úplně zbláznil. Zbožňoval jsem každou minutu hraní od začátku až po závěrečné titulky a musím v hodnocení napálit 100 %.

Na jednu stranu ano, je to zase další open-world s hodně podobnou šablonovitou strukturou, kterou jsme viděli už stokrát. Několik unikátních lokací (tady planet), ve kterých se ale člověk pohybuje nelineárně tak, jak chce, minihry na páčení zámků a hackování počítačů, in-game deskovka (tady karetní hra Sabacc) a dokonce si můžu písknutím přivolat Geraltova koně... pardon, speeder, aby mi přijel až pod nos (a samozřejmě nemůžou chybět ani závody speederů).

Jenže, ono tady nějak všechno prostě funguje úplně perfektně. Jádro hry, což je stealth, je super zábavný a neustále mi připomínal Metal Gear Solid 5 (jen bez těch padáčků a dalších japonských pitomostí), což byla jedna z mála stealth her, která mě fakt bavila. Do toho máte společníka Nixe, který je opravdu úplně klíčový a strašně užitečný (v příběhové misi, kde ho chvíli nemáte, teprve zjistíte, jak esenciální herní mechanika to je; kromě toho tahle mise má i přesně ten emocionální efekt, jaký chtěla mít). Přestřelky jsou zábavné a to hlavně proto, že když jednou střelím Stormtroopera do hlavy, tak je prostě po něm. Páčení zámků je rytmická minihra a hrozně mě bavila. Hackování počítačů je logická minihra. A Kessel Sabacc? Po hrozné in-game deskovce v Horizon 2 byl tohle opravdu balzám na duši. Ty karty jsou prostě super, jednoduchý princip, ale hodně variability. Navíc postupně hráč získává další možnosti podvádění, které jsou mimořádně uspokojivé a zároveň do logiky herního světa skvěle zapadají.

Tak je to vůbec se vším. V jiných open-world hrách mám vždycky hrozný vnitřní problém s vedlejšími questy. V Zaklínači 3 se snažím zachránit Ciri, ale do toho mám čas si hrát na zaklínače a brát si po vesnicích zakázky? V Horizonu zachraňuji svět a vážně mám čas a motivaci jít někde v nějaké zapadlé díře nějakému NPC shánět ingredience na jeho projekt nebo se účastnit závodů na robotických mountech? V Outlaws ty vedlejší questy dávají perfektní smysl. Kay je psanec, bez peněz v kapse a lapená v síti soupeřících syndikátů a prostě dává smysl, že dělá všechny možné zakázky, aby si vydělala peníze na vylepšení gearu, nebo aby se dostala k informacím.

Mimochodem, nezmínil jsem hvězdnou loď, která tu kromě funkce domova dává i možnost "volně" si létat vesmírem, případně se účastnit různých vesmírných bitev. Ovládání je tak svižné a nerestriktivní, že i tahle část byla moje vyloženě oblíbená (jediná škoda je, že na začátku je ta loď až příliš slabá a je až příliš velký skok po upgradu lodi, kdy najednou všechny vesmírné bitvy začnou být úplně lehoučké).

Dále se chci rozplývat ještě nad jednou věcí a sice tím, že konečně jsem po dlouhé době hrál RPG bez jakýchkoli levelů a scalování. Svět a nepřátelé se nijak vůči hráči nescalují, to znamená, že když si odemknu nové abilities (což tady probíhá tak, že musím splnit nějaké prerequisites, a nikoli bezduchým expením) a získám lepší gear, tak je ta hra prostě lehčí. Například zatímco na začátku jsou hry v Sabaccu víceméně o náhodě, po odemknutí dalších podvodů a lepších token karet už jsem ani před hraním neukládal pozici pro save scumming - sebejistě jsem věděl, že každou hru dokážu vyhrát. A takhle má podle mě RPG vypadat, protože právě to je na tom progressu uspokojivé. Odemykám si možnosti a vylepšení, abych byl silnější a aby věci, které na začátku byly těžké, byly na konci snadné.

Příběh, pravda, není žádná velká pecka (jako třeba Horizon 1, když vezmu jen open-worldy), zvraty jsou často předvídatelné, ale není to ani nuda, motivuje k pokračování a emoce to vyvolává přesně takové, jaké má, když vás někdo třeba podrazí nebo naopak někdo jiný se ukáže jako pravý kámoš. Navíc příběhové mise jako třeba Jabbův palác na Tatooine nebo infiltrace imperální vesmírné stanice mají neskutečnou atmosféru a koule.

Nedostatků se tu pár taky najde, především občasné bugy (kromě takových těch klasických jako propadnutí se podlahou nebo velmi výjimečný crash mě nejvíc štvaly ty, kdy se splněný vedlejší úkol neoznačil v quest logu jako hotový, takže tam do konce hry visel), slabší grafika (třeba vlasy Kay, ale obecně po dohrání Horizonu 2 byly Outlaws v tomto ohledu trochu jako pěst na oko) nebo fakt, že asi 90 % truhel obsahuje jen kosmetické věci. Ale světe div se, zatímco v jiných hrách to nesnáším, tady mě překvapivě hodně bavilo si třeba svou vesmírnou loď nebo speeder různě přebarvovat :-)

Závěrem tedy - nenechte se mýlit zfanatizovaným davem, který se rozhodl tuhle hru prostě hejtit z principu. Je vážně mimořádně dobrá a zábavná. Hodně mě mrzí, že nebyla přijata kladněji a že už asi od této značky nemůžu čekat víc, zatímco jiné krávoviny dostávají jeden díl za druhým.

Pro: Hratelnost! Zábavný stealth, přestřelky, minihry, vesmírné přestřelky, Sabacc, průzkum, volnost, RPG prvky

Proti: Slabší grafika, sem tam bugy (ale nic hrozného)

+19

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest

  • Wii 75
Přesto, že mám filmového, a především pak knižního Pána prstenů hodně rád, hru z tohoto universa jsem doposud nehrál. Ne že bych se těmto titulům úplně vyhýbal, jen mě žádný nezaujal natolik, abych se do něj pustil. Žádný, až na Stínovou sérii a právě Aragornův úkol na Wii, který vyhrál v souboji o to, co si zahraji dříve.

Děj hry kopíruje ten filmový, jen ve značně osekané podobě, kdy je vypuštěna a místy také značně upravena řada událostí. Většina toho hlavního tu však je. Nechybí tak Větrov, Roklinka, Moria, Fangorn, Rohan, Helmův žleb, Minas Tirith, Černá brána ani olifanti. Po každé příběhové kapitole s Aragornem jsem se mohl podívat do Hobitína v kůži Samova syna Froda a plnit zde různé jednoduché úkoly. Je to vlastně takový zajímavý tutoriál, kde jsem se především učil, jak zacházet s novými zbraněmi, abych pak nemusel tápat na bojišti.

Hrál jsem na nejtěžší obtížnost King, a přesto mi hra nepřišla nijak zvlášť těžká, když tedy pominu sem tam ne příliš poslušné ovládání, které mi obtížnost občas uměle zvyšovalo. Posbíral jsem vše, co šlo a splnil jsem i všechny vedlejší úkoly. Odměnou mi pak bylo jen několik ohňostrojů v Hobitíně. Není to nic moc, ale zase lepší, než vůbec nic.

Souboje s rozličnými nepřáteli jsou jen o máchání ovladačem ze strany na stranu, i když je zde pár komb, která se však vyplatí využívat jen na tužší protivníky, protože se při jejich provádění spotřebovává jakási útočná síla. Vrcholem je v tomto ohledu poslední úroveň, v níž vlastně žádná jiná činnost neprobíhá a byl jsem opravdu rád, že byla celkem krátká.

Určitě musím pochválit nepovinný kooperativní režim, který jsem párkrát využil. Druhý hráč se totiž může připojit naprosto kdykoli během mého hraní a jako Gandalf mi pomoci s likvidací nepřátel nebo především s léčením. Můj starší syn mě tak několikrát vytáhl z těch několika málo šlamastik, do kterých jsem se dostal a nemusel jsem se spoléhat na automatické ukládání. Hudební motivy jsou zde původní, ale dabingu se až na Sama a Gimliho ujali jiní herci, než byli ve filmech. Sam je však coby vypravěč slyšet nejvíce, takže nejde o žádnou tragédii.

Pro: Pán prstenů, Hobitín, olifanti, kooperativní režim, filmová hudba

Proti: souboje, občas neposlušné ovládání, poslední úroveň

+19

Need for Speed: Underground 2

  • PC 85
Need for Speed Underground přinesl světu akční arkádové závodění a zábavný tuning aut. Co očekávat od pokračování? Naštěstí to, co fungovalo dříve tu zůstává, navíc však přibyla jedna velká novinka v podobě volného pohybu ve městě Bayview, kde se hra odehrává.

Poprvé v sérii se tak hra nesoustředí jenom na závody samotné, protože se hráč musí dopravit na místo startu. Současně je vhodné postupně objevovat a navštěvovat nejrůznější servisy pro modifikování auta nebo obchody s prodejem aut. Ty naštěstí není nijak složité najít, protože stačí si všímat určitých světel. Současně dojde na několik sprintů, kdy je potřeba se v krátkém čase dostat ve městě na určité místo. Několik časových limitů je pak až krutě náročných. Je zde i možnost vyzvat kolemjedoucí závodníky k duelu přímo ve městě, což zní na první dobrou zajímavě, avšak mně to moc nebavilo. Už jen proto, že to bylo často celkem na dlouho a nebylo za to moc peněz. 

To vše dává volnému pohybu celistvý feeling, že jsme skutečně v nějakém městě, kde probíhají nelegální závody. Za mě obrovský palec nahoru.  Když to trošku přeženu, dala by se hra přirovnat k odlehčenému GTAčku bez násilí, kde se jen závodí. 

Co se typů závodů týče, jsou zde klasické okruhy či závody z místa na místo. To vše obvykle za provozu, ale ta kolem jedoucí auta obvykle nejsou žádnou náročnou překážkou. Jsem moc rád, že zde zůstal můj oblíbený Drag spočívající ve vhodném řazení rychlostí a driftovací okruhy. Přibyly speciální turnajové závody na izolovaných okruzích a pro mě nejtěžší drifty z kopce dolů. Teda přesněji nejtěžší do té doby, než jsem přišel na to, že si stačí na drifty vytunit vhodnější auto. Pak už to zase šlo bez problémů.

Auta jsou skvělá, tunit se dá skoro vše, co mě napadne. Jen jsem úplně nepobral ukazatel prestiže, který spočívá v tom, mít všechny prvky co nejdražší. Ve výsledku jsem musel pro vyšší hodnotu nasázet přes sebe různé vinyly, které jako celek nevypadaly vůbec hezky. Oproti tomu můj stávající promyšlený design pak nebyl dostatečně dobrý.

Příběh je vyprávěn pomocí pohledů na komixové stripy, což vypadá fajn. Avšak příběh samotný je vcelku jednoduchý a kdybych ho během hraní nevnímal, o nic bych nepřišel. Co mi ale vadilo byl okamžik, kdy jsem vyjezdil všechny dostupné závody a žádné další se mi už nenabízely. Hra mi přímo nenaznačovala, že je potřeba získat určitou úroveň zmíněné prestiže, což je jen napsáno v jedné nabídce u mapy. Ale upřímně, dokud jsem se nedostal do tohoto zákysu, ani jsem netušil, že tam něco takového vůbec je. Pak mě zklamal závěrečný souboj s Calebem. Čekal jsem něco jako průřez všemi typy závodů, ale dostal jsem jen jeden velký pětikolový závod jeden na jednoho.

Umělá inteligence ostatních závodníků se přizpůsobuje aktuální situaci. Jinými slovy, pokud jsem první, ostatní jsou rychlí. Pokud udělám chybu a ostatní mi ujedou, najednou jezdí pomalu a já nemám problém je během chvíle dojet. Tento způsob však nemám moc rád, protože když jedu celý závod hodně dobře a v posledním kole nebo ještě hůř v posledním úseku udělám chybu, můžu závod opakovat. A stejně tak i obráceně. Pokud někde v prvním kole udělá soupeř chybu a ztratí klidně půl minuty, je za pár kol zase kousek za mnou a to i když jedu naplno a bez chyb.

Graficky hra vypadá i dnes úžasně, hlavně všechen ten tuning aut. Jen mě občas vadil efekt kapky na kameře, což je na první pohled super fíčura, ale když ji vidím podesáté, tak mi spíš kazí rozhled, než aby způsobila znovu wow efekt. Opomenout samozřejmě nesmím ani soundtrack, kterému vévodí skladba Riders of the Storm. Jen škoda, že se nejedná o původní verzi od Doors, ale o remix se Snoop Doggem. I další skladby lahodí mému uchu, takže soundtrack čas od času rád poslouchám i při práci. 

Za mě jsou druhé Undergroundy druhým vrcholem celé série Need for Speed. V mých očích jsou jen malinko horší než můj oblíbený, avšak jinými hodně opomíjený čtvrtý díl. Až na pár krátkých chvilek jsem se při hraní velmi dobře bavil a to i dnes, po více než dvaceti letech od vydání.
+19