Čtvrtý díl populární RPG série Dragon Age se odehrává deset let po událostech v Dragon Age: Inquisition. Ve hře hrajeme za nového hrdinu, zvaného Rook, důležitou roli v příběhu má ale i postava Inkvizitora z předchozího dílu. Opět se vracíme do Thedasu, rozervaného sváry a válkami. Národy mezi sebou válčí a frakce se rozpadají, to vše kvůli dvojici starých elfských bohů, kteří se po staletích dostali ze zajetí a chtějí zničit svět. Rook a jeho společníci udělají vše pro to, aby Thedas sjednotili, porazili bohy a zachránili kontinent.
Stejně jako předchozí díly, i Dragon Age: The Veilguard nabízí singleplayerový zážitek. Tvorba postavy zahrnuje mimo klasického výběru povolání a propracovaného editoru postavy také výběr frakce, což je zdejší forma originu, neboli příběhového pozadí. Na výběr jsou tradičně tři třídy (válečník, zloděj a mág) a čtyři rasy (lidé, trpaslíci, elfové a Qunari).
Klíčovým prvkem ve hře jsou společníci, těch ve hře nalezneme sedm. Každý má svůj unikátní charakter, svoji historii i názory, mohou se s hráčem spřátelit (včetně romance) a stejně tak komunikovat mezi sebou. Dobře vedené rozhovory se společníky mohou umožnit i odemknutí silných schopností. Oproti předchozím dílům můžeme mít naráz v partě maximálně tři postavy, čili Rook plus dva vybraní společníci.
Při soubojích je možné hru zapauzovat a rozdat příkazy ze kruhu schopností, který se při pauze zobrazí. Tentokrát ovládáme pouze hlavního hrdinu, schopnosti společníků aktivujeme právě pomocí kruhu schopností, jinak jsou samostatní. Do mise se může Rook vybavit třemi aktivními bojovými schopnostmi, k tomu má navíc jednu ultimátní schopnost a schopnost definovanou výbavou. Hra obsahuje synergie mezi postavami a jejich schopnostmi. Za vyhrané souboje a plnění úkolů získáváme zkušenosti a zvyšujeme si level, ze stromu dovedností si pak můžeme vybrat nové perky a schopnosti. Do čtvrtého dílu se vrací i crafting a transmog.
Na výběr máme z několika obtížností, od nejjednodušší "Užít si příběh" přes Adventurer, což je klasický zlatý střed až po náročný Nightmare. Lze si však i nastavit vlastní obtížnost, kde si může hráč upravit prakticky cokoliv (například automatické zaměřování, obtížnost parírování, ukazatelé na mapě).
Při putování rozsáhlým světem narazíme na různorodá prostředí, od poloostrovu Rivain, přes elfí ruiny v Arlathanském lese až po Minrathous, starověké hlavní město Tevinterského impéria a největšího města v Thedasu.
@Steffie (08.11.2024 19:51): To já sem málem plakal taky, ale ze zcela jiných důvodů :D Jsem pochopitelně rád, že si to užíváš a že roky čekání pro tebe nepřišlo na zmar. Bohužel já.....jsem poněkud zarmoucen :D
Pro: Audiovizuál; technický stav; finále je samo o sobě fantastické; dosti solidní gameplay
Proti: Slabá hudba; necelistvý artstyle; náběh do finále jakoby nebyl, neboť zdejší pisatele někdo nenaučil dějovou gradaci; to je ale ten nejmenší problém těchto pisatelů