Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Final Fantasy IV

Final Fantasy II, Final Fantasy IV Pixel Remaster

Square •  Tose Co. (PS1, PS3, Vita, GBA) •  Square Enix (PSP)
23.11.1991
29.06.2001
12.12.2005
08.03.2010
19.04.2011
22.04.2011
28.08.2012
19.02.2014
08.09.2021
19.04.2023
kompatibilní
79
16 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Final Fantasy IV je japonské RPG z pilotní série firmy Square. Hra vyšla na SNES i v USA, tam však vyšla pod názvem Final Fantasy II, protože to byla po prvním díle teprve druhá hra ze světa Final Fantasy, která vyšla mimo Japonsko. Díly II a III (ještě na NES) se vydání na západě dočkaly až později.

Začínáte jako rytíř Cecil sloužící svému králi, který vám zadává nepříjemné úkoly, působící utrpení jiným. Cecilovi to začne vrtat hlavou a hne se v něm svědomí. Začne pátrat po důvodech, které jeho krále vedou k ne zrovna pozitivním skutkům a odhalí nepříjemnou pravdu. Příběh je plný zvratů, přidá se k vám spousta postav a celkově působí knižním, až filmovým dojmem. Ve své době příběh zaujal svou nápaditostí a výpravností a stal se inspirací pro mnoho dalších her.

Po stránce hratelnosti hře náleží prvenství, spočívající v představení ve své době revolučního soubojového systému – Active Time Battle, skloubení tahových soubojů s jistým časovým omezením odvíjejícím se od rychlosti vašich bojovníků. Jeho jádro tkví v tom, že po akci vaší postavy začne ubíhat čas a znovu zaútočit můžete až po jeho uplynutí. Růstem úrovní a statistik tento čas utíká rychleji (závisle na růstu hbitosti a tedy rychlosti postavy) a váš bojovník tak bude moci útočit častěji. Takto přistupujete k všem postavám v partě, takže bojovníkovi zadáte udeřit, kouzelníkovi zadáte, jaké kouzlo seslat a podobně. V menu lze zapnout tzv. Wait systém, který plynutí času zastaví zcela v momentech, kdy listujete seznamem kouzel či předmětů. Systému ATB se podřizuje i chování nepřátel – uplyne-li časový ukazatel a vy nezadáte další úder, dají vám potvory na frak, protože ony čekat nebudou. Je zde plně zachován taktický tahový rozměr, sklouben s určitou naléhavostí a napínavostí plynutí času.

Hra se dočkala i 3D remaku pro Nintendo DS a PC a pokračování Final Fantasy IV: The After Years.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (23.03.2024 14:35): Tak FF jsou specifické tím, že mají schválně nepovinné bosse, kteří jsou extra tuzí a jen tak někdo je nedá. Proto obvykle končí hra po titulcích s tím, že máš splněný příběh. Pokud chceš bonus, jdeš po těch bossech. Třeba ve Final Fantasy 5 jsem nikdy nezabil jakéhosi Skeleton Dragona. Už tak jsem tam grindoval fest, abych se dostal na 51 level a pak to šlo opravdu už pomalu. Nehodlal jsem u hry trávit další rok s tím, že mám hru dohranou příběhově, ale chybí mi tam zabít draka, tak budu x hodin grindovat, abych se dostal na úroveň, kdy jej dám.

Třeba ve Final Fantasy 12 jsem taky neporazil nejtěžšího bosse. Je to asi 5 hodinový souboj, ne-li delší, a po těch pěti hodinách jsem bohužel padl. Je to spíše už taková akční výzva. Já to teda jako povinnost k dohrání neberu :-) Třeba Dragon Questy mají něco podobného. Ukončíš příběh a pokud tě to napadne, dáš si uložit konec hry po titulcích, a když to pak loadneš, tak pokračuješ. A čeká na tebe opět fest tuhý boss. Pro mě jsou tohle něco jako New game +, do kterých obvykle nejdu. Kdyby šlo o jedinou hru na světě, kterou mám, tak samozřejmě neváhám, ale já si místo toho raději zahraju nějakou z dalších těch stovek her, které teprve čekají na zahrání.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Čtvrté pokračování Final Fantasy se řadí mezi ty nejpovedenější díly. A to platí i dnes, protože po dohrání Pixel Remasteru jsem ze hry naprosto nadšený. Vlastně ani nevím kde pořádně začít. Hlavní je dotažená hratelnost v čele se soubojovým systémem. Kombinace volby činností z mnoha možností a zároveň časového talku je ideální variantou a osvědčuje se i v mnohem novějších hrách. Jde o můj asi nejoblíbenější soubojový systém. Práce s více postavami je ve čtvrtém díle již zvládnutá na jedničku a tak není žádný problém postupné rozrůstání party ani střídání postav. Díky vhodné frekvenci náhodných soubojů je možné levelovat přesně dle přání, ale není nutný žádný extra grind. Zesílit lze také díky kvalitnějšímu vybavení. To nejen nakupujete nebo hledáte, ale je možné si některé speciality nechat vyrobit.

Svět hry je opravdu rozsáhlý, povrh a moře nabízejí hodně prostoru k průzkumu, ale to není vše co hráče čeká. V řadě lokací jsou navíc přítomny skryté prvky, které nejsou nutné k dohrání, ale slouží jako skvělé osvěžení. Vyplatí se tak prozkoumat každý "čtvereček" a pečlivě projít všechny rozhovory. Grafika byla na svou dobu skvělá, při přechodu z NESu šlo o výrazný skok, a v remasterované verzi má co nabídnou i dnes. Především animace stojí za pozornost a šlo by z nich pořídit nejeden pěkný obraz. Hudba se také povedla, hru dobře doplňuje a stojí i za samostatný poslech. Tím co ale Final Fantasy IV především odlišuje od předchůdců je příběh. Během hry se odkrývá jeho propracovanost, postavy jsou skvěle napsané a mají smysluplnou minulost. Není vůbec problém se vžít do děje a osudy postav vás nenechají chladnými. Epičnost příběhu je sama o sobě dostatečnou motivací ke hraní.

Final Fantasy IV je zkrátka skvělá hra přinášející mnoho taktických možností, vysokou variabilitu prostředí, povedený příběh a pěknou prezentaci. Hraní mohu každému fanouškovi RPG žánru jednoznačně doporučit. Někdy se musím podívat i na 3D verzi a pokračování After Years.
+27
  • PSP 65
Čtyřku jsem si chtěl vždy zahrát, ale nevěřil jsem, že bych byl schopen ji někdy dokončit. I když jsem ve FF 7-9 strávil mnoho hodin, tak mě nakonec vždy to množství náhodných soubojů, skoků v obtížnosti či otevřený svět udolaly. Ale výzva je výzva a musím uznat, že bez opravdového dohrání by mi asi mnohé kvality zůstaly utajeny. Hrál jsem verzi PSP, protože se mi vizuálně líbila nejvíc.

Jednou z fascinujících kvalit je způsob, jak se svět ve FF IV epicky otvírá. Brzy získáte létající loď a možnost cestovat světem s několika kontinenty. Když už jsem se v něm začínal orientovat, otevřel se obrovský svět pod zemí. No a když ten prošmejdíte, získáte raketoplán a letíte na měsíc:). Když už jsem slavně došel ke konci hry (Svatba) a viděl titulky, po dohrání se otevřel obrovský dungeon, ve kterém jsou nejen nejlepší vybavení a výzvy, ale i puzzlovější hratelnost a příběhové pozadí postav, vlastně je to taková hra ve hře:). No a když už v základní hře opravdu už nic neuděláte, pořád tu jsou v PSP verzi dva "datadisky" (Final Fantasy IV: Interlude a Final Fantasy IV: The After Years), ke kterým se ale vyjádřím v jejich profilech. I když máte teď FF za nějaký moloch, tak je to přes množství obsahu krátké a svižné jrpg, pocitově, i na hodiny (cca 25h).

Na příběh se dá dívat dvěma způsoby. Tím prvním je ho posuzovat dnešní optikou. Dramatické oblouky jsou znehodnoceny fingovanými úmrtími (často jsem si kladl podobnou otázku). Vedle hlavní příběhové linky je zde důraz na jednotlivé postavy. FF IV ještě nedosáhla té emocionální vybroušenosti s použitím vizuálna a hudby pozdějších dílů, nejsou tu politické čachry (Suikoden), časové hrátky (Chrono Trigger) či opravdu vážná témata (Xenogears). Ale v roce 1991, kdy vévodily zvraty typu princezna se nachází v jiném hradu, se jedná o výjimečné dílo, inspirující další generaci jrpg her.

Největší překážkou pro mě byly prvky, které jsem považoval za tradiční definici jrpg. Nejhorší jsou náhodné souboje, kdy často po pár krocích jdete ze souboje do souboje. Dalšími nepříjemnostmi je ukládání na vybraných místech, delší animace nejsilnějších schopností, lineární vývoj postav, občasné bloudění atd... Frustraci se naštěstí dát vyhnout emulátorem, který umožňuje kdekoliv rychle ukládat a nahrávat a možnost zrychlení času, u kterého si nejsem jistý, jestli nebyl už ve SNES verzi.

Co mě potěšilo je možnost si jedním kliknutím optimalizovat výbavu postavy. Soubojový systém je poloakční (tzv ATB), kdy se jednotlivým postavám nabíjí čas pro akci a musíte ji volit. Tato jednoduchá změna oproti čistě tahovým soubojům přináší časový nátlak a strategický rozměr (často se vyplatí si akce načasovat). Jinak rpg systém funguje, je uspokojující likvidovat snadno nepřátele, se kterými jste si dlouho nevěděly rady a jejich zabitím si rozšiřujete pěkně zpracovaný bestiář. Nejlepší jsou bossfighty, které jsou často nepovinné a hlídají nějaký skvělý předmět, ty nejlepší jsou v závěrečném dungeonu, kde se dá i krásně grindit. Protože...

Grinding is the essence of JRPGs.

Pro: grafika, příběh, endgame (obsah po dohrání hry)

Proti: náhodné souboje, lineárnost vývoje postav

+24