Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Ramonovo kouzlo

  • PC 45
Bylo tomu brzy zjara, kdy zlý čaroděj Ramon vtrhl do Nového Města nad Metují, usadil se na místním zámku, zabral okolní lesy, uvěznil několik duchů a nechal zkamenět všechny hodné lesní skřítky. Podaří se hráči za pomocí zachráněných skřítků přemoct zlého čaroděje a zachránit město?

Přesně takto zní základní příběh adventury z herního pravěku, konkrétně z roku 1995, kterou vydala tehdejší společnost Vochozka Trading a za jejímž vývojem stál pozdější spoluzakladatel Pterodonu s.r.o. Michal Janáček.

Jedná se o dobu, kdy začaly vycházet první české adventury pro PC jako Tajemství Oslího ostrova, 7 dní a 7 nocí či Dračí Historie. Po těchto více či méně zdařile nakreslených dílech přišlo Ramonovo Kouzlo s úplně jinou technologií – veškerá hra se odehrává prostřednictvím naskenovaných fotografií, jako by se postava dívala pohledem vlastních očí. V současnosti působí rozlišení 640×480 notně archaicky, ve své době to ale bylo zajímavé zpestření – hra komunikující česky, v českých reáliích a ještě k tomu s digitalizovanými fotkami.

Celá hra se odehrává v Novém Městě nad Metují, novoměstském zámku a okolních lesích. Kromě herní náplně působí i poučně jako kulturní průvodce městem i jeho okolím s důrazem na historii. Podíváme se tak nejen do zámku, ale i do jeho originální zámecké zahrady s dřevěnými stavbami podle plánů Dušana Jurkoviče nebo na zříceninu hradu Výrov.

Dějepisné poznatky nemají jen edukativní charakter, ale jsou i součástí některých úkolů. Jak je patrné ze základního děje, je potřeba vyhnat zlého čaroděje z města a zachránit zkamenělé skřítky. Ty lze zachránit tím, že na ně použijete některý předmět vztahující se k jejich povolání, samotného Ramona pak můžete zničit na úplném konci.

Pohybujete se tedy mezi statickými obrazovkami pomocí šipek na obrázku. Občas se nedaří tvůrcům správně držet směr a orientace mezi jednotlivými obrazovkami je složitější, naštěstí vše pomáhá vyřešit jednoduchá mapa, která se sama kreslí na základě hráčova postupu. Jednotlivé úkoly jsou celkem jednoduché – častokrát jde jen o to sebrat předmět a někomu ho přinést, případně zodpovědět některou otázku vyčtenou z kroniky či zjištěnou od jiných postav. S nimi je možné konverzovat, rozhovory jsou však extrémně stručné. Vzhledem k celkovému počtu obrazovek je obtížnost relativně jednoduchá a hra se dá dohrát za jediný večer. Jen je potřeba často ukládat, ve hře se dá několikrát zemřít a nebo dokonce dostat do slepé uličky, ze které není úniku.

V současnosti hra již nikoho neosloví, ve své době se ale jednalo o originální počin, který určitě stál za zmínku a zahrání. Nyní lze toto dílo doporučit dobrodruhům a také těm, kteří by si chtěli zahrát dílo z období prvního významnějšího rozvoje českých adventur, kde má Ramonovo kouzlo své nezastupitelné místo.
+10

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 80
Po přepáleném Black Ops se vrací realističtěji podaná série Modern Warfare a uzavírá se příběh Pricea, Soapa a Makarova. Hra rozhodně není špatná, ale pocitově je to nejslabší díl série a je v něm cítit jakýsi downgrade oproti druhému dílu. Když se si googlil okolnosti vzniku této hry, tak se mi mé domněnky o tvůrčím rozkolu uvnitř IW a Acivision potvrdily.

Každopádně pamatuji si to jakoby to bylo včera, koupil jsem si na Aukru CD klíč a modlil se, aby to na steamu fungovalo. Naštěstí ano, a já už pár měsíců po vydání mohl pařit a multiplayer, byť taky pocitově slabší oproti MW2, a spolkl mnoho desítek hodin. MP je více balancovaný, ale řekl bych, že tím i přichází o tu zábavnost, protože všechny zbraně, perky a killstreaky v druhém díle byly tzv OP.

Singleplayer a jeho příběh tentokrát táhne sám Price. Makarov rozhodně není tak dobrá postava jako byl Shepherd a autoři ho mohli napsat mnohem lépe. A stejně jako v předchozích dílech hra nabírá grády, až ve třetině hry, když už se nehrají za noname USA vojáky, ale za členy Priceovy jednotky. Ke konci už není co vytknout. A rozhodně můžeme být rádi za vyobrazení Prahy ve třech misích a českého odboje.

Hudba byla slabší, jinak vše kopírovalo druhý díl a grafika je totožná. Všiml jsem si, že tvůrci zavedli lepší animace. Hra jako taková ale není tak plynulá jako původní díly, protože občasné propady fps byly znát, to však částečně opravilo přepnutí hry do režimu okna.

Ano, hra je to už čtvrtý reskin Modern Warfare z roku 2007, ale na rozdíl od Treyarchových her je to stále nadstandard.

Pro: Obstojné zakončení trilogie, postava Pricea, Praha a skvělý MP

Proti: Optimalizace, lehký downgrade oproti MW2

+8

Tales of Graces

  • Switch 75
Hodnotím remasterovanou verzi F na Nintendo Switch.
Zatím moje druhá zkušenost s Tales of- sérií, tentokrát trochu modernější, leč z dnešního pohledu pořád retro. Na Switchi se hraje vážně skvěle a musím opravdu ocenit plynulost hry. Za celou dobu jsem snad nezaznamenal jediné škubnutí obrazu a ani jednou hra nespadla i přes četné využívání save pointů.  

Překvapilo mě množství obsahu. Hru jsem hrál s japonským dabingem, který je přítomný odhadem z 90% a jen občas někde není. Týká se všech cutscén a všech namluvených konverzačních scének (zde se nazývají „skits“), kterých je ve hře přes 400, wow. Tuna vedlejších úkolů, z nichž mnohé ukrývají pouze další scénky s interakcí postav, díky kterým mě to bavilo více než v jiných hrách. Strašně moc se mi líbí poctivé klasické anime animace, které na hráče občas vyskočí, dohromady kolem 15. A hrozně moc se mi nelíbí, kolik je tu potenciálních missables. Přišel jsem na to až později během postupu hrou, když jsem udělal blbost, protože jsem nešel přímo za časovaným eventem a nechal jsem se svést úkolem po cestě, po němž jsem uložil hru, časovaný event se ale zároveň překryl hlavním úkolem a já už nebyl schopen jej splnit. Každopádně již od začátku hry mi uniklo několik skitů a několik vedlejších úkolů, na jejichž kompletaci jsem tedy musel chtě nechtě rezignovat, takže rada pro příště – jet podle návodu. I tak ale pilný hráč má co dělat.  

Akční souboje mě opět neoslovily. Je tu systém uhýbání a vykrývání, ale v podstatě jsem to ani neměl moc zapotřebí (hráno na normální obtížnost). Útoky se mohou všelijak nastavovat a vylepšovat skrze bambilion titulů, na které jsou vázány, ale ve výsledku jsem vždy střídal jedno tlačítko pro útok a jedno pro obecné krytí, během něhož se opětovně nabíjí energie pro útok. V rámci těžší finální post game epizody z toho byla občas podobná mela jako třeba v Star Ocean: The Second Story R a musel jsem víc drtit to jedno tlačítko, ale po většinu hry byly souboje hotové velmi rychle (v průměru kolem 5-10 vteřin, hráno výhradně za Asbela), což se mi tu na soubojích líbilo, významně to přispělo k dynamice hratelnosti, a já tak neměl vůbec pocit, že by bylo zapotřebí grindovat. Ale vždy jsem stejně vymlátil vše, co jsem potkal.  

Co příběh? Příběh je úplně klasický se záchranou světa se špetkou sci-fi, s krystaly a životní energií planety, ale klade velký důraz na přátelství a romanci. Vlastně mi připadal hodně komorní a ta velká hrozba světu jakoby stála až někde na třetí koleji jen tak mimochodem. Epický prvek (i přes všechna možná klišé) spatřuji v motivaci hlavních postav, respektive co jsou ochotny obětovat pro druhého, i když se situace zdá neřešitelná, a taky odhodlání se nevzdávat. V podstatě takový druhý Naruto, a to se mi na tom líbilo. I tady se celé jádro točí kolem vztahů postav, které začíná už v brzkém mládí většiny zúčastněných a zdánlivě končí o mnoho let později ve vztahové temnotě.

Teprve na konci té úvodní kapitoly s mládím se stalo něco, co mě dokázalo připoutat k obrazovce. Postavy jsou spolu, pak se něco zvláštního semele, najednou jsou všichni od sebe pryč a já zůstal v napětí, protože jsem se ocitl s otazníky nad hlavou – co se doopravdy stalo? Jak na to reagovali ostatní? Poškodilo to nějak jejich důvěru? Zemřel snad někdo z nich? Proč je teď Asbel najednou sám? (Ale vážně, proč třeba zničehonic Huberta poslali k adopci do jiné rodiny a ani ho nenechali se rozloučit s Asbelem?? WTF?) Pak časový skok a ejhle, Asbelovi už není 11, nýbrž 18 a my ho vidíme jako téměř hotového rytíře v královském městě hned vedle jeho domovského Lhantu. Náhle přichází zpráva o tragickém skonu jeho otce a Asbel se musí vrátit domů, kde na něj dolehne tíže vzpomínek a vlivem okolností se vydává na cestu odvrátit hrozící nebezpečí, ale i znovu vybudovat zhroucené vztahové mosty.  

Postavy jsem si víceméně oblíbil. Parta časem nakyne až na šest/sedm členů, přičemž v souboji jsou aktivní čtyři, hráč ovládá libovolnou jednu z nich. Máme tu ústředního Asbela a jeho rytířského mentora Malika. Doprovází je Sophie s dost prapodivnou minulostí, sličná léčitelka Cheria a později ještě střelená nemytá technička a archeoložka Pascal (moje oblíbená postava, protože mě dokázala párkrát rozesmát), či Asbelův snobský bratr Hubert. A pak ještě někdo, koho označím po vzoru XC1 jako Seven. Osobně musím pochválit obsah oněch konverzačních skitů, protože vzhledem k množství mě bavilo je sledovat - nebylo to totiž o jídle nebo o tom, jak je hlavní hrdina úžasný (mrk mrk, Fire Emblem Engage) a více se řešila i rozvíjející se romance dvou potenciálních párů.  

Navzdory příjemnému vyprávění mi tu chybělo něco, co by hru pozvedlo výše, něco opravdu výjimečného, ačkoliv o pár dobrých nápadů není nouze. Takže i když jsem si hru užil, nejspíš na ni zanedlouho trochu zapomenu. Jinak hra vypadá na svou dobu dobře. Ale je příliš lineární, prostředí je složeno z koridorů a hráč se nedostane nikam mimo vymezenou trasu, což mě prakticky pořád otravovalo. Fast travel přijde až v poslední části hry a do té doby je třeba se pohybovat řetězově skrze želví přepravní společnost (Turtlez), a to tak, že pouze přes nejbližší sousedící lokace, což je na hlavu. Na mapě se sice dá orientovat, ale nedá se po ní běhat s postavami. Jo, a taky se na ní dají skenovat nové ukryté lokace (návod).

Funguje tu celkem zábavné craftění, všude samé truhličky a save pointy,  monstra se viditelně pohybují v dungeonech a dá se jim vyhnout, slabší monstra utíkají pryč. Kontinuálně získávané tituly postav je třeba stále měnit a levelovat (po dokončení levelu 5 se objeví Mastered). Kromě skitů hráč sbírá i Discovery points, vizuálně zajímavé nálezy na cestách – a aspoň tyhle se mi povedlo zkompletovat, takže plný počet 85/85, fajn. Taky mě bavilo pár rébusových miniher (sláva, konečně minihry, na které nepotřebuju šílené reflexy!). No a rozhodně cením bonusovou epizodu, která mi přišla v mnohém zajímavější včetně dungeonů.  

Poznámka pro sebe – v jednu chvíli mi glitchnul Switch playtime counter měřící herní dobu hry a kus mi ukrojil. Odpovídá to i době, kdy proběhl jeden z posledních dvou updatů Switche (po něm další opravný) a podle toho, co jsem četl, se přesně toto může stávat. Takže Switch mi udává herní dobu 65+ hodin, nicméně ten správný counter přímo ve hře mi ukazuje skoro 95 hodin. Tak snad si už zítra půjdu vyzvednout Switch 2, který to bude umět líp.

Herní výzva 2025 – 4. Dohraj hru, ve které hraješ za postavu, která během hry viditelně stárne. 

Pro: Postavy; anime scény; rychlé souboje; japonský dabing; na Switchi běhá krásně

Proti: Fast travel přijde pozdě; missables; lineární koridory

+16

StarCraft II: Heart of the Swarm

  • PC 85
Heart of the Swarm vyšlo v roce 2013 jako datadisk a přímé pokračování kampaně Wings of Liberty od Blizzard Entertainment. Tentokrát se hráč ujímá kontroverzní postavy Sarah Kerrigan, známé jako Královna čepelí, která se opět dostává do čela Zergů – geneticky modifikované mimozemské rasy vedené instinktem a krutostí. Hra přímo navazuje na události z předchozího dílu a nabízí zcela nový úhel pohledu – tentokrát z pohledu Zergů, kteří dosud sloužili hlavně jako nepřátelská hrozba.

Hlavními protivníky jsou nyní především lidský Dominion pod vedením Arcturuse Mengska a v menší míře i Protossové. Hratelnostní jádro zůstává věrné RTS žánru, ale přibylo mnoho novinek – především silná RPG složka zaměřená na Kerrigan samotnou. Ta se účastní většiny misí jako mocná hrdinka, kterou lze vylepšovat odemykáním nových schopností. Novinkou je i evoluční systém, kde si hráč vybírá mezi různými mutacemi a přizpůsobuje si zergské jednotky podle preferovaného stylu. Ovládání je stále intuitivní, automatizace zůstala, a k tomu přibyl důraz na tempo a rychlost reakcí, které k Zergům tematicky skvěle sedí.

Mise v Heart of the Swarm jsou dynamičtější a akčnější než v předchozím díle. Často se hráč ocitne v ofenzivní roli, kdy Zergové doslova zaplavují mapu. Navštívíme jak organické světy plné slizu, tak futuristické lidské základny nebo zničené planety Protossů. Kerrigan je středobodem vyprávění a mezi misemi se nachází na zergské biologické lodi Leviathan, kde lze komunikovat s dalšími postavami a provádět výzkum. Hudební doprovod je nyní temnější s těžšími beaty a organickými elektronickými tóny ladícími s „vetřelčí“ estetikou. Příběh je osobnější, zaměřený na Kerriganinu pomstu a její postupný návrat ke své ztracené lidskosti.

Mezi hlavní negativa patří menší strategická variabilita – Zergové často spoléhají na masové útoky, což může působit monotónně. RPG prvky sice zpestřují hratelnost, ale někomu může vadit, že kampaň místy působí jako akční hra s prvky strategie, než jako čistokrevná RTS. Přestože hra nabízí silný příběh, žánr už v době vydání opět ztrácel na popularitě. Navíc i Heart of the Swarm zůstává stále zpoplatněný a za vysokou cenu, která může odradit nové hráče. Přesto jde o velmi kvalitní rozšíření, které nejen posouvá příběh, ale přináší i zajímavý herní experiment.

Pro: temnější příběh s důrazem na postavu Kerrigan, evoluce jednotek a schopností, atmosféra misí, dynamická a útočná kampaň, opět skvělý dabing

Proti: méně strategických možností, občas působí jako akční hra než RTS, stále zpoplatněná kampaň, kratší herní doba oproti WoL

+9

StarCraft II: Wings of Liberty

  • PC 95
Hra vyšla v roce 2010 a stojí za ní osvědčené studio Blizzard Entertainment. Jde o přímé pokračování legendární RTS StarCraft z roku 1998 a následného datadisku Brood War z roku 1999. Wings of Liberty se soustředí na kampaň za lidskou rasu – Terrany. Hráč se opět ujímá role Jima Raynora, bývalého maršála a vůdce povstalců, který se snaží postavit tyranské vládě Dominia. Hra rozvíjí původní příběh a přináší nový pohled na osudy známých postav.

Ve hře čelíme nejen známým nepřátelům, jako jsou Zergové a Protossové, ale také frakcím v rámci samotných Terranů. V porovnání s prvním StarCraftem nabízí hra řadu technických a hratelnostních inovací. Výrazně se zlepšila kontrola jednotek, kterých lze nyní ovládat i celou armádu v rámci jedné skupiny. Navíc se těžaři po vybudování automaticky zapojí do těžby, což výrazně zjednodušuje mikromanagement. Novinkou je i možnost ukládat budovy do skupin stejně jako jednotky, což zefektivňuje produkci. Grafika se dočkala kompletního vylepšení s detailními modely a plynulými animacemi. Hudba se navíc dynamicky mění podle toho, proti komu hráč zrovna stojí, což přispívá k pohlcující atmosféře.

Mise jsou různorodé a odehrávají se na pestrých planetách – od bažinatých světů přes pusté vesmírné kolonie až po chladné ledové základny. Atmosféru podtrhuje specifický hudební doprovod, který kombinuje rockové prvky s nádechem "space country". Mezi misemi se hráč vrací na loď Hyperion, kde může vylepšovat jednotky, nakupovat pasivní schopnosti a vést rozhovory s posádkou, které posouvají příběh. Nedílnou součástí je i ikonický humor okořeněný například sledováním zpravodajství. Tamní reportér Donny Vermillion totiž jede otevřenou Mangskovskou propagandu a na našeho rebelujícího hrdinu kydá špínu a hnůj kudy chodí. Nemluvě o animaci, kde si Tosh hraje s voodoo panenkou. Toto vše je opravdu velmi vtipné a konkrétně já se smál jako malý kluk. Nebo, když Jim rozstřelil v začátku v Joy Ray's baru televizi. Vedlejší mise za Protossy přidávají další rozměr a rozšiřují příběh celého vesmíru. Hlavní dějová linie se pomalu, ale jistě blíží k osudovému střetu s invazí Zergů a setkáním po letech se Sarrah Kerrigan.

I přes mnohé kvality má kampaň své nedostatky. Obtížnost některých misí, zejména na vyšší úrovni, může být frustrující. Žánr klasických RTS už není tolik populární jako v minulosti, a i když je StarCraft II jeho vrcholem, působí v dnešním kontextu poněkud zastarale. Navíc nelze přehlédnout inspiraci světy Warhammeru i Warcraftu, které Blizzard přetavil do vlastní estetiky, ale určité podobnosti zůstávají nápadné. Kritiku si zaslouží i obchodní model – zatímco multiplayer je zdarma, kampaň zůstává placená a její cena i po letech zůstává relativně vysoká. Přesto jde o výjimečný zážitek pro fanoušky příběhových RTS.

Pro: hutná příběhová kampaň, atmosféra, výrazně vylepšené ovládání a moerní herní mechaniky, poutavá hudba, rozmanité mise, vylepšování, výtečné filmečky, dabing a humor

Proti: vyšší obtížnost na Hard a Brutal, kampaň je stále za vysokou cenu, menší popularita RTS žánru dnes, tak trochu vykradení Warhammeru, některé mise mají opakující se šablonu

+6 +7 −1

Planet of Lana

  • XboxX/S 75
Planet of Lana je hezky kreslená logická plošinovka, která na první pohled zaujme vizuálem, vzdáleně připomínající tvorbu japonského Ghibli studia, stojícího za oskarovou Cestou do fantazie, mou oblíbenou Princeznou Mononoke a dalšími animovanými hity. Hratelností zase připomíná indie hit LIMBO .

Hra začíná v poklidné přístavní vesnici, kterou ale napadnou robotičtí zřejmě mimozemštani a začnou unášet obyvatele, mimo jiné i sestru hlavní hrdinky Lany. Takže se rozjíždí jednoduchý příběh o záchraně. Stejně jako zmíněné Limbo zde chybí jakákoliv akčnější složka a dopředu se posouváme jenom řešením lehkých hádanek na každé obrazovce. Velmi rychle po startu začne Lanu doprovázet kočkovité stvoření Mui, který/á následně pomáhá např. shozením provazu, přepnutím spínače a podobně v postupu jednotlivými hádankami. Ovládání Mui a zárověň Lany funguje velmi dobře, hádanky nejsou vůbec problémem a za nějaké čtyři hodinky jsem měl hotový první průchod.

Více mi vyhovoval hororovější styl Limba nebo třeba Figment a Bramble, dvě skryté pecky, ke kterým bych se bez game passu nedostal. Lana je oproti nim až moc sluníčková a vybarvená, ale je to příjemná relaxační hra a pokud puzzle hry patří mezi vaše oblíbené žánry, tak za zahraní rozhodně stojí.

 9."platina" roku 2025, 77. celkově
+10

Sniper Elite 5

  • XboxX/S 85
Sniper Elite 5 je mou už třetí hrou v sérii, je to pořád dokola to stejné v jiném prostředí, vždy s o pár let lepší grafikou, ale nemám problém si takovou hru jednou za tři čtyři roky zahrát.

Tvůrci za ty roky práce na předchozích dílech dotáhli koncept k dokonalosti a liší se pouze v dílčích věcech, nejviditelněji v multiplayerové složce. Tentokrát oproti čtverce, která umožňovala nějaký coop, kdy jste mapu řešili ve dvou lidech (nebo tam možná byly jen speciálně pro tento mód navržené mise) je v tomto díle možnost po vzoru Dark Souls invadovat hru jiného hráče a snažit se mu jeho stealth počínání rozkopat. Je to v přímém rozporu s tím, jak máte hru procházet. Pomalu z úkrytů odstraňovat nácky, plánovat další postup v misi, počkat si na vhodný okamžik kdy se nácek otočí rozbíjí pobíhající živý soupeř, kterého samozřejmě enemáci neřeší a obvykle když se ho pokusíte zastřelit tak vzbudíte jejich pozornost a sesype se na vás celá mapa. I přesto mě to pár pokusů bavilo, ale pak jsem si to vypnul, protože mě neustále někdo invadoval a hru mi "kazil". Další možností mulťáku byla klasická horda, ale tato verze nebyla zdaleka tak zábavná jako ve spin offu Zombies Army, kde to je tak nějak lépe vyvážené a zábavnější.

Příběhově a lokací se tentokrát po Itálii dostáváme do Francie, kde máme zarazit operaci Kraken, týkající se ponorek, mapy jsou obrovské, plno úkolů je nepovinných a aktivují se až po např. sebrání dokumentu nebo vyslechnutí rozhovoru apod. Graficky hra vypadá nádherně a zejména noční mise, kterých asi byla většina vypadají fantasticky. Jinak je to stále stejně zábavný stealth se zavádějícím názvem Sniper Elite, protože tu snajpu zase tak často bohužel nevyužijeme pokud chceme jít opravdu bez odhalení nepřítelem.

Takže pokud jste hráli nějaký starší díl, tak přesně víte do čeho půjdete a co dostanete v lepší grafice v novém prostředí a já se těším, až zase za pár let zahraju Sniper Elite: Resistance . I když by to Rebellion mohl proložit dalším dílem zombíků.


8."platina" roku 2025, 76. celkově
+3

Snatcher

  • SegaMD 80
Snatcher byl pro mě dlouholetý rest, který jsem několikrát nakousl, ale nikdy mě neudržel natolik, abych se mu věnoval naplno. První chvilky jsou přece jen trochu neintuitivní a rozvláčné (pokud nejste zvyklí na japonské konzolové adventury). Na začátku letošního roku jsem si však řekl, že by bylo vhodné konečně pokořit předchůdce mého oblíbeného Policenauts, a tentokrát jsem se už od hry skutečně neodtrhl. Kvalitou, atmosférou i hratelností se Snatcher může bez problémů měřit se svým pozdějším duchovním nástupcem. Rozdílná je sice doba, kulisy i zápletka, ale základní vzorec – napínavá sci-fi detektivka s hutnou atmosférou a výraznými postavami – zůstává.

Zatímco Policenauts staví na motivu návratu ztraceného muže do světa budoucnosti, Snatcher je možná ještě temnější, přímočařejší a výrazně cyberpunkový. Inspirace Blade Runnerem je nepřehlédnutelná, ale hra nikdy nepůsobí jako bezduchá kopie. Hlavní hrdina Gillian Seed přichází do města Neo Kobe City, aby vystopoval tajemné „Snatchery“, tedy humanoidní roboty, kteří zabíjejí a nahrazují lidské bytosti. Jeho pátrání však rychle přechází z profesionální mise do osobní roviny. Gillian trpí ztrátou paměti a hledání pravdy o sobě samém se postupně propojuje s větším konspiračním narativem, který prokoukne na konci hry.

Formálně jde o klasickou japonskou adventuru (jako např. Famicom Tantei Club Part II: Ushiro ni Tatsu Shōjo) s výběrem příkazů a častými rozhovory, ale tempo je rychlé, dialogy svižné a nechybí ani akční pasáže ve stylu dobových light-gun arkád (a některé nejsou vůbec jednoduché). A přestože původní hra pochází již z roku 1988, ukazuje hra nadčasové kvality. A to zvláště v pozdější CD verzi (SEGA CD, jediná verze, co vyšla i mimo Japonsko a s anglickým překaldem) s plným dabingem a výtečným soundtrackem (One Night In Neo Kobe City). Retro-futuristické kulisy, hutná atmosféra a stylová výprava. Snatcher ani dnes neztrácí na působivosti.

Nejde však jen o styl. Hideo Kojima už zde naplno rozvíjí svou zálibu v popkulturních odkazech a hře s médii. Pod zdánlivě klasickou zápletkou se skrývá řada motivů, které se později vrátí i v jeho dalších dílech. Jde o typicky „kojimovský“ příběh, pokud to lze tak nazvat. Osobní, ale zároveň globálně katastrofický, kombinující sci-fi s filosofií identity a technologie. Nechybí ani mnoho spojení s jeho minulým a budoucím dílem (např. postava Metal Geara jako asistenta, jméno Solid Snake v easter eggu).

Některé herní prvky dnes působí archaicky (např. nutnost opakovaně volit stejné příkazy k posunu děje), a audiovizuál už pochopitelně nepůsobí tak bombasticky jako při vydání. Přesto jde o mimořádně zdařilý a zajimavý titul, který se i dnes hraje překvapivě dobře. Hráče hra většinou intuitivně směruje dál, frustrace je prakticky napřítomná – a to je u takto příběhové hry rozhodující. Snatcher je přesně tím, čím by měla být kultovní adventura z 90tých let (tedy 80tých :)), stylová, napínavá, zapamatovatelná. Jen bohužel neměla v rámci České republiky šanci (vydání na obskurní SEGU CD), a vlastně si ji zahrají jen fajnšmekři žánru nebo fanoušci tvůrce, a to je škoda. Doporučuji.

Pro: atmosféra, výprava, příběh, audio (dabing, hudba), herní doba okolo 8 - 10 hodin

Proti: občas archaické ovládání, několik zdlouhavých pasáží

+15

Firewatch

  • PS5 95
Po skoro 10 letech od vydání jsem se vrátil k tomuto walking simulátoru a ztrávil s ním pěkné dva večery. Hra mě hned úvodem vtáhla a já začal nasávat osudovou volbu Henryho útect od životních problému do přírody.

Hra má skvělý začátek, který míchá vizuální novelu, intro a základy hry do jedné směsy a díky tomu se vám chce pokračovat dále. Jako hlídač národního parku hned prvního dne narazí Henry na problémy, ale taky na fajn partačku Delilah, která ho naviguje do vysílačky, kam vyrazit a co řešit. Po prvním dnu a prvním úspěšně vyřešeném problému, se ale začíná odehrávat něco podivného - možná až mysteriozního.

Denní hikování parkem je uklidňující. Atmosféra, kterou se tu povedlo přenést je naprosto vtahující a příběh hlavního hrdiny dostatečně zajímavý. O to víc, když Vám samotnému je ke čtyřicítce a hrdinu více chápete. Bylo skvělé nemít na mapě žádné body zájmu, ale orientovat se jen podle kompasu. Příjemné bylo i poslouchat skvěle namluvené postavy a sledovat tak jejich vývoj v čase.

Za mě je tohle nejlepší walking simulátor.
+16

Warhammer 40,000: Rogue Trader

  • PC 90
Kde Wrath of Righteous mi splnil túžbu, ako mala vyzerať Baldur’s Gate 3, tam Rogue Trader splnil ambíciu, o ktorej len snívalo Tyranny. A to ponúknuť komplexný a sofistikovaný playthrough za arcizápornú postavu v službách kozmického diktátora. Suverénne najlepší, aký som v cRPG zažil: kde vaša postava nie je „cha! vdova! upražím jej hlavu blasterom a okradnem jej mŕtvolu“ psychopatom, ale kde človek fakt môže byť reálne architekt kozmických genocíd s paletou rozhodnutí, z ktorých mňa ako hráča mrazilo. Kde to zlo má svoju vnútornú logiku, a práve preto nie je karikatúrou, práve preto dokáže pôsobiť reálne desivo.

Warhammer 40 000 ako prepíčená (v najlepšom možnom zmysle) vízia najkrutejšej možnej budúcnosti, kde je vesmír locknutý v boji medzi lovecraftianskými kozmickými horormi a turbofašizmom 3000, kde všetky mimozemské rasy sú najhorším možným tieňom archetypov, z ktorých vychádzajú (jako nečakajte od Aeldari pohostinnosť a láskavosť jak od elfov Tolkienových), je samozrejme snáď najvďačnejším možným settingom pre tento typ hry. A Owlcat sa toho univerza chopil brilantne.

Kde doteraz som mal o tomto svete len matnú predstavu (z veľkej časti mediovanú mačistickými fašoidnými fanartmi, ktorým uniká, že má ísť o to najkrutejšíe možné univerzum, nie niečo, k čomu sa má vzhliadať), tak Rogue Trader zo mňa spravil fanúšika W40k. Čo dokáže jedno inteligentné dielo, ktoré svoje univerzum chápe a ktoré demonštruje, že je oveľa viac a oveľa hlbšie a chytrejšie, než plátnom pre kompenzačné fantázie.

Ako hra Rogue Trader – už teraz tradične od Owlcatu – ďalším paragonom klasických robustných cRPG, s bohato rozvetveným naratívom, kde roleplay je mienený doslovne, a vynikajúcim writingom – jedna postava v treťom akte (harlekýn-solitér Nocturne of Oblivion, samozrejme) sa stala inštantne jak mojou najobľúbenejšom postavou celého W40k univerza, tak jednou z najlepšie napísaných postáv vo videohrách vôbec - a vysoko kvalitných a fascinujúcich companionov, ktorých výber brilantne využíva záber a možnosti settingu. Má komplikovaný (v dobrom, aj keď zo začiatku sa z toho točí hlava) a zábavný bojový systém, aj rozširujúce mechaniky do šírky – kde vo WotR to bolo budovanie pevnosti a Heroes-like vedenie kruciáty, tu je to kolonizácia planét, objavovanie galaxie a vesmírne bitky. Yup, a má najkomplexnejší epilóg, čo som v cRPGs kedy videl, kde sa dostane k slovu každá drobná línia, každý partikulárny osud postáv a planét.

Ako najväčšiu minelu nakoniec považujem dve silne nešťastné designové rozhodnuta, kde človek môže veľmi ľahko prehliadnuť veci, ktoré sú zásadné a bez ktorých je človek výrazne ochudobnený – tak tu dám preventívne rady. V treťom akte, keď budete v miestnosti, kde je hrozne moc klietok, fakt ju prehliadnite celú, aby ste neminuli jednu postavu, a v piatom akte na úplne prvej planéte tiež prehliadnite úplne všetko predtým, než budete interagovať s centrálnym počítačom, a voľte možnosti od hora dole, inak sa vám neodomkne možnosť, ktorá dáva background k celému naratívnemu záveru. (Yup, a pri Abelardovom queste musíte passnúť všetky checky a mať so sebou Pasqala, aby sa vám odomkol optimálny záver questu. Nedáva to ani v jednom prípade vôbec žiaden zmysel, sú to bugy, ale žiaľ to tak funguje.)

Každopádne Rogue Traderom Owlcat si pre mňa upevnil povesť Black Islu 21. storočia, korunných tvorcov súďobých izometrických cRPG, ktoré sa stanú klasikami. Je fakt dar mať štúdio, kde writers sú nerdstvom, ktoré majú zjavne načítané lory a settingy, v ktorých robia hry, rozumejú im do hĺbky a majú ich radi – a prial by som si od nich RPG pomaly v každom mojom milovanom settingu. Už sa neviem dočkať Dark Heresy, aj keď zas si ho zahrám asi až rok po vydaní, až to prestane byť taký bugfest.
+20

Desperados: Wanted Dead or Alive

  • PC 90
Desperados: Wanted Dead or Alive je taktická RTS z roku 2001 od německého studia Spellbound Entertainment. Jde o hru zasazenou do prostředí Divokého západu navazující na styl her jako Commandos: Behind Enemy Lines. Hráč ovládá skupinu postav s různorodými schopnostmi, které musí spolupracovat při plnění náročných misí v nepřátelském prostředí.

Hlavní postavou je John Cooper, pistolník a vůdce týmu, dále expert na výbušniny Sam, svůdá Kate, doktor Doc McCoy ovládajícího střelbu na dálku a jedy a další. Každý má unikátní schopnosti – od přepadení protivníků po léčbu zranění – které je nutné chytře kombinovat. Mise nabízejí pestrou škálu cílů – od sabotáží až po únosy či přepadení vlaků. Výrazným plusem je propracované ozvučení a hudba, které navozují napínavou atmosféru západu. Například pískot větru v prérii, dramatické hudební motivy a autentické dabingy postav.

Herní mapy jsou detailní, promyšlené a rozmanité – od vyprahlých pouští po zasněžené hory či rušná městečka. Příběh se odvíjí plynule mezi misemi a nabízí několik překvapivých zvratů, které udržují napětí a motivují k dalšímu postupu. Zajímavostí jsou realistické herní prvky, jako například možnost omylem zastřelit vlastní postavu při špatném míření, nebo efekt zahřívání zbraní, který omezuje příliš častou střelbu. Tyto prvky dodávají hře na věrohodnosti a nutí hráče myslet několik kroků dopředu.

Nevýhodou je bezpochyby vysoká obtížnost, která může méně zkušené hráče snadno odradit. Hra neodpouští chyby – jeden přehlédnutý nepřítel často znamená nutnost načíst pozici. Některé mise jsou frustrující nejen kvůli náročným zadáním, ale i kvůli ne zcela intuitivnímu ovládání v určitých situacích. Občas se také objeví tzv. "záseky" – momenty, kdy je jediným řešením zdlouhavé metodické zkoušení možností. I přesto však Desperados zůstává legendou žánru, která dodnes inspiruje moderní taktické strategie.

Pro: atmosféra prostředí, příběh, postavy, hudba, ozvučení, mapy, realistické prvky, výzva pro hráče taktických her

Proti: vysoká obtížnost, některé mise jsou příliš dlouhé, záseky, těžkopádné ovládání

+10

Indiana Jones and the Great Circle

  • PC 90
Uf... trvalo to ale konečně jsem se odhodlal napsat svůj komentář k této skvělé hře.

Hra se odehrává v roce 1937, mezi událostmi filmů Dobyvatelé ztracené archy a Poslední křížová výprava a nabízí autentický zážitek, který věrně zachycuje ducha původních filmů.

Ve hře mámé kombinaci prvků jako jsou akce, stealth a řešení hádanek v pestrých lokalitách jako, Vatikán, Egypt, Thajsko nebo Čína. V těchto jedinečných a krásných lokací prozkoumáváme místa s různorodým přístupem k plnění úkolů. Ikonický bič Indiana Jonese slouží nejen k boji, ale i k překonávání překážek, což přidává na dynamice pohybu. Souboje jsou zaměřeny spíše na pěstní souboje a využívání prostředí než na střelbu, což odpovídá charakteru Indiana Jonese. Hra také umožňuje hráčům volit mezi přímým střetem a tichým postupem, což zvyšuje variabilitu herního zážitku.

Příběh se točí okolo tajemného Velkého kruhu a vypátrání jeho tajemství. Kromě našeho hlavního hrdiny mu pomáhá také jedna nová postava jménem Gina Lombardi. Taková hlavní ženská hrdinka po boku Indiana Jonese, ostatně jako v každém filmu je tomu tak i zde. Děj je plný napětí, humoru a dobrodružství, které jsou pro sérii typické. Hra se nebojí zabrousit do nadpřirozených prvků, (opět jako je tomu i ve filmech) což dodává příběhu na zajímavosti.

Grafika hry je naprosto parádní, s detailními prostředími a plynulými přechody mezi první a třetí osobou. A s tím souvisí i optimalizace hry, protože na to jaké má hra poměrně vysoké HW a právě grafiku, běží hra naprosto perfektně. Fakt jsem neměl snad jediný sek ve hře a to mám na dnešní dobu, už docela starší počítač a jel jsem na vysoké detaily s plynulými 60 FPS. Takže za mě bomba, takhle optimalizované by měli být všechny hry.

Herecké výkony, zvláště pak Troye Bakera jako Indiana je naprosto přesvědčivě dechberoucí a málokdo by poznal, že to ani nedabuje Harrison Ford. A hudba? To je epické vyvrcholení atmosféry hry.

Ale je tu i věc, která se tak úplně nepovedla a to je AI nepřátel. Ta občas působí nepřirozeně a některé akční sekvence jsou až příliš naskriptované, což trochu kazí dojem ze hry.

A závěrem?
Indiana Jones and the Great Circle je důstojným přírůstkem do série a nabízí dobrodružství, které potěší jak fanoušky filmů, tak nové hráče. Díky kombinaci napínavého příběhu, promyšlené hratelnosti a kvalitního technického zpracování se jedná o jeden z nejlepších titulů s Indiana Jonesem. Přestože má hra své nedostatky, celkový dojem je velmi pozitivní.

Pro: Příběh, Indiana Jones, lokace, grafika, soundtrack, optimalizace

Proti: AI nepřátel, možná pár menších bugů (ostatně jako je to všude)

+5

Duke Nukem Forever

  • PC 80
Ty roky vývoje v tom úplně vidět nejsou a ani tu AAA nálepku si to úplně nezaslouží, ale špatné to není. Vizuál je hodně jak kde. Interiéry vlastně docela fajn, exteriéry jsou horší a hra dost trpí rozbitým DOF, na což sice existuje mod, ale nějak se mi ho nepovedlo zprovoznit. A tak jsem musel vypínat ve venkovních levelech postprocess. Bohužel wrapper na DX11 kvůli AutoHDR rozbil grafiku, tak jsem musel hrát v DX9. I tak mě překvapilo i vzhledem k vizuálu, že hra ani zdaleka nebyla locknutá na 120 FPS, ale kolikrát padala k 70. Nejpozoruodnější byl asi úl. Design v duchu Vetřelce se fakt povedl.

Z hlediska gameplaye se mi líbily hádanky i střídání herních stylů. Jízdní sekce fajn, zmenšené sekce taky. Střílení je oproti Serious Samovi apod. hodně umírněné a auto aim jsem musel vypnout, protože se choval hodně divně. Ale na střední obtížnost jsem to neměl i bez něho na ovladači problém ustřílet. Hrou jsem proplul v pohodě až na jeden zásek, a tím byl souboj s chobotnicí. Ono to tak těžké nebylo, jen jsem si musel nechat na netu poradit taktiku. O to víc překvapí snadnost finálního souboje.

No a pak tu máme fórky, vajíčka, narážky a osobnost Duka. A k tomu nemám výhrad. Vím, že 2010 ještě nebylo 2025, ale i tak bych řekl, že to na tu dobu už bylo vcelku odvážné. A dnes by to dostalo hroznou čočku :-D Každopádně hra parádně odsýpá, člověk má tendenci jet level za levelem. Decentních 80 %.

Pro: Gameplay a jeho variabilita, hlášky, fórky

Proti: Někde nic moc grafika a dodrbaný DOF, obtížná chobotnice

+14

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 90
Infinity Ward pokračovalo ve své krasojízdě a druhý díl Modern Warfare je jako jednička, ale na kokainu...v dobrém. Hru jsem hrál i hned po vydání a je neuvěřitelné, že o 16 let později si to budu užívat stejně jako mé pubertální já. MW2 prostě nestárne a užijí si to i hráči, kteří by si ji zapnuli poprvé až nyní.

Hra volně navazuje v příběhu prvního dílu. Přidává dva nové charismatické záporáky a celý příběh (na rozdíl od těch Treyarchových CoD) dává smysl a je strhující a i přestože se nebojí MW2 jet někdy až moc wow filmovou cestou, tak stále je to mnohem více při zemi než o rok mladší Black Ops. Souboj dvou válečných veteránů, kteří se nebojí zašpinit si ruce zhltnete za 3, 5 hodiny na jedno sezení, protože vás hra nepustí. Žádná negativa - stereotyp, glitche, špatně AI, jak tu někteří píší, jsem neobjevil ani před 16 lety, ani nyní. Hra nemůže být stereotypní, protože se co dvě minuty střídá scéna a herní náplň. Glitche tu nejsou. A AI nepřátel prošlo upgrade, umí si zalehnout do trávy, střílí přes překážky... Activison do tohoto projektu nasypal opravdové peníze a je to vidět po všech stránkách.

Multiplayer ve své době byl přelomový a utopil jsem v něm 450 hodin. A má stále aktivní hráče. Jendou za čas ho nainstaluju a překvapuje mě, že to TDM match najde do minuty a bez cheaterů.

Prostě není co vytknout. Zábava, na jedno odpoledne, na kterou ale budu vzpomínat léta.

(Hra má svůj remaster - to jsem také zvažoval, ale moc se mi nelíbí možnost vlastnit hru na Battlenetu, který nepoužívám, navíc je hra bez MP a cena 20 euro jen za 3,5 hodinový obsah mi nepřijde zrovna fér. Activision/Blizzard je hrabavá firma. Lépe by udělala, kdyby každý starší CoD titul dali na game pass)

Pro: Příběh a postavy, hudba, multiplayer

Proti: Neexistuje stroj času zpět do bezstarostného období 2009-2010 

+11

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS5 80
Oproti prvému dielu výrazné zlepšenie. Po skúsenostiach s jednotkou sa mi do Uncharted 2 príliš nechcelo, ale napokon som Drakeovi dal šancu. Spočiatku ma to príliš nebavilo, pripadalo mi to v podstate rovnaké ako jednotka. Ale čím dlhšie som hral, tým viac som sa bavil. Postavy sú lepšie napísané a človek im nemá problém fandiť. V jednotke mi Nathan prišiel otravný, tu bol v pohode (ba dokonca aj sympatický!), sexy femme fatale Chloe tiež a potešil ma aj návrat Eleny.

Príbeh mi prišiel tiež kvalitnejší, hoci je to (zámerne) podobne preplácaná bejkovina ako minule. Bol však zrežírovanejší oveľa zručnejšie, dynamickejšie a nebál sa megalomanskej popcornovej akcie (páčili sa mi rôzne uhly kamery v niektorých akčných scénach).

Samozrejme, nič z toho nebolo ani trochu realistické a postavy by nič z toho, čo sa tu deje nemohli prežiť. Ale vyčítať to podobnej hre by bola podobná hlúposť, ako to, že podobné kúsky vo filme prežije Indiana Jones. Záporák je síce stereotypný, ale opäť: výrazne lepší a zapamätateľnejší než v jednotke. Hádaniek mohlo byť viac, ale zábavný gunplay to celkom kompenzoval. Cením pridanie stealthu, ten v jednotke citeľne chýbal. Zdalo sa mi tiež, že záporákom trochu stúpla AI, takže už nenabiehali pred hlaveň ako ovce na porážku a párkrát ma dokázali aj celkom potrápiť. Stále sú síce sem-tam grambľaví a dokážu sa odpáliť aj vlastným granátom, ale fuck it, zlepšenie bolo aj tu citeľné.

Stále mám síce trochu pocit, že gunplayu chýba väčší naturalizmus (napr. keď to porovnám s The Last of Us, kde som cítil váhu každého výstrelu), ale bavil ma viac než v jednotke. Zmienku si zaslúži aj príjemný grafický kabátik a zaujímavé prostredia. Celkovo ide o príjemnú, nenáročnú popcornovú jazdu, akýsi videoherný ekvivalent hollywoodskych dobrodružných filmov. Čakať nejaký komplexný príbeh či postavy, alebo nebodaj emócie, by bolo chybou. Toto je proste čistá oddychovka, pri ktorej človek vypne. A v tejto kategórii Uncharted 2 obstojí bez väčších problémov.
+8

The Sinking City

  • PS5 --
U svatýho Dagona, já si to fakt užil. Určeno spíše pro univerzálnější hráče, kteří se nezaleknou otravné akční složky, otevřeného světa, detektivní činnosti, relativně hlubokého lore a opakujících se mechanik. Je to low-budget slepenec všeho dohromady, v né úplně ideálním provedení.

Zdecimované město po povodni má svou uhrančivou atmosféru a všudypřítomná zkáza nabízí solidní postapo kulisy. Hlavní hrdina se propadá do šílenství a jeho podlité rudé oči naznačují, že mu ty noční směny moc neprospívají. Nebo má fakt děsivé noční můry.

Jakožto bývalý námořník (a vojenský potápěč) se ve skafandru vrhá do hlubin na krátké výlety po mořském dni, aby se v lineárních koridorech vyhýbal bublinkám a občas vyharpunoval nějakou dotěrnou rybku s chapadýlky. Ve čvachtajícím otevřeném Oakmontu si zase hraje s mapou a neustále hledá souřadnice dalšího místa k vyšetřování nebo destinace pro jeden z mnoha vedlejších úkolů. Kromě nočních můr, vidin a náchylnosti na mentální kolaps, má hrdina i nadpřirozené schopnosti, co mu pomáhají provádět detektivní činnost.

Zamořené oblasti ve městě mají nekonečně se spawnující příšery a jsou spojené většinou s nějakým vedlejším úkolem. V rámci hlavního příběhu není jejich návštěva povinná, ale soubojům se zmutovanými monstry se ani tak nejde úplně vyhnout. Naštěstí se v popelnicích spawnuje i harampádí, pro krafting munice, výbušnin a lékárniček. Vyrábění věcí za pochodu, z nesmyslných surovin, je tady docela běžná kratochvíle.

Autoři sice město otevřeli k volnému prozkoumávání, ale pohyb po něm je zmatečný. V zatopených částech je potřeba všudypřítomný motorový člun, se kterým často není vidět na cestu (tma, mlha) a občas jsem se s ním dokázal i solidně zašprajcovat. Všudypřítomný je i pocit dežaví z interiérů, které se opakují v různých variacích nebo jsou rovnou kompletně zkopírované. Řešení úkolů skáče po mapě sem tam a je znát, že ani samotní autoři nepočítali s tím, že by někdo nevyužíval "rychlé cestování". I průchod otevřeným světem má mít nějakou posloupnost, ale tady se na to nehraje.

Kvůli neosvojeným detektivním praktikám se mi podařilo zakysnout hned na začátku, pak už to ale (na nejnižší obtížnost) šlo relativně hladce. Hra příliš nevede za ručičku a na vyšších dvou obtížnostech dokonce ani neposkytuje nápovědy pro další postup, takže je určena jen pro ty největší šerloky - např. máte text a musí vás napadnout si zajít do kartotéky policie vyhledat adresu podezřelého. A nad tím vyhledáváním je taky potřeba se trochu zamyslet. Takže hodně štěstí.

Volby v příběhu nemají vliv na zakončení a příklon k jedné nebo druhé postavě byl často výběrem mezi dvěma zly nebo mezi pomstou a přirozenou spravedlností. O třech různých koncích se rozhoduje až v samotném finále, což pro mě bylo mírným zklamáním. Přesto mě příběhovno, inspirované Lovecraftem, neskutečně chytlo a to vlastně nejsem žádný fanda. Nebo jsem?

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: 35hod

Remastered verze:

První hodinu jsem odehrál ještě v původní verzi (PS5) poměrně nedávno a poté plynule navázal Remastered verzí. Sépiově rozpitý obraz nahradily textury s vyšším rozlišením a ostrostí, Unreal Engine vylepšil hlavně nasvětlení a zvýšený byl i počet objektů (např. nábytek v místech, které předtím byly prázdné). Autoři údajně zapracovali i na chování NPC ve městě, zkrátili nahrávací časy nebo lépe vybalancovali souboje. V některých místech mi ale přišla hra až příliš tmavá, hlavně při přejezdech na člunu. Cutscény zůstaly prakticky stejné. Celkově fajn update, hlavně pro majitele původní hry, kteří ho mají zdarma.
+15

Desperados III

  • PC 85
Nehrál jsem žádné předchozí Desperados, a vlastně asi zatím ani žádnou jinou hru z podobného žánru. Určitě si ale nějaké další najdu, protože Desperados III jsou velmi dobrým úvodem do žánru plížím-se-a-potichu-vyčistím-mapu-od-všech-nepřátel-a-jejich-mrtvoly-schovám-do-křoví.

Na realitu se tu příliš nehraje, spíš než o simulátor kovbojů jde o puzzle hru. Máme určité postavy, každá s danými schopnosti a pravidly. Stejně tak různé typy nepřátel se chovají předvídatelně a podle pravidel. A záleží jen na nás, jak si v dané mapě s danými podmínkami poradíme. Primární je tu plížení a nenápadný přístup, takže často jsem se schovával a metodicky nožem vyčistil celou mapu. Někdy úroveň umožnila prostřílet se brokovnicí. A jednou jsem několik hodin postupně lákal desítky nepřátel na koleje přímo pod pravidelně projíždějící vlak, který všechno vyřešil za mě. Rozhodně je tu spousta možností, jak různé situace řešit.

Každá postava je úplně jiná a scénáristi vymysleli spoustu záminek, proč je pokaždé dostupná jiná kombinace postav a jejich schopností. Každá mise může být klidně záležitost i na několik hodin. Po dohrání příběhové verze každé mapy se navíc zpřístupní další výzvy pro sbírání odznáčků a možnost hrát s vlastní zvolenou kombinací postav. Postupně se odemykají i speciální výzvy tajemného Barona s unikátními podmínkami pro hraní. Dohromady jsem určitě strávil přes 50 hodin v základní hře, DLC mapy dobu ještě výrazně prodloužily, a to jsem rozhodně neudělal a nezkusil úplně všechno.

Mírně frustrující může občas být, když si člověk vymyslí skvělý plán, ale pak má problém ho provést. Někdy jsem delší dobu lovil přesný milimetr, kde mě ještě nepřátrelé nevidí, nebo jsem musel střetnutí hodněkrát opakovat, abych trefil přesnou vteřinu, kdy stihnu nenápadně proběhnout mezi hlídkujícími psy. To je ale celkem detail, který mi rozhodně nezkazil skvělou hru. Doporučuje devět kovbojů z deseti.

Herní výzva 2025 - 2. Tenkrát na Západě (HC) - Dohraj hru, která se odehrává z větší části na Divokém západě.

Pro: spousta možností řešení různých situací, různorodé mise a postavy, hromada herního obsahu

Proti: občas může být složitější své plány fyzicky provést a načasovat

+12

Alan Wake II

  • PC 95
Musím říct, že druhý díl má silně změněný přístup oproti prvnímu dílu. Zatímco jednička byla z hlediska žánru hlavně thriler s výrazně akčnějším přístupem, tak dvojka je v prvořadě horor s pomalejším více atmosférickým tempem. A vlastně se to k téhle sérii hodí i více. Hra je silně jedinečná z hlediska stylu vyprávění děje. Nebal bych se to až nazvat takovou evolucí v rámci podobných příběhových her. Musím i pochválit rozhodnutí hraní a vyprávění děje pomocí dvou postav. Velmi se mi líbilo zakomponovaní písniček, které hrajou po dokončení každé kapitoly. Je to skvělý atmosférický prvek. Technicky je hra na špici. Grafika bezkonkurenční. Nádherné animace. Je tu jedno z nejlepších zpracovaní mimiky v obličeji, co jsem ve hrách viděl. V rámci cutscen má kamera hodně pěknou práci se střihem. Skvěle je i to, jak hra pracuje s nasvícením. Jediné, co je škoda, že gameplay jako takových by možná chtěl více nějakých nových prvků oproti prvnímu dílu, ale celkově je tahle unikátní hra opravdu masterpiece.

Pro: Atmosféra, příběh, změna přístupu, unikátní způsob vypravení děje, dvě hratelné postavy, zapojení hudby, občasné live action scény, stylové jump scary, grafika, obličejové animace, cutsceny, práce se střihem, nasvícení

Proti: Gameplay by mohl mít více výraznějších novinek

+7

Duck Hunt

  • NES 80
Jedna z největších legendárních her na konzoli PolyStation z Vietnamské tržnice. Duck Hunt na žluté kazetě, která obsahovala až 99+ her a cena často nad 300 Kč - to byly divoké devadesátky a nulté léta tohoto století. Dětství děti z devadesátých let.

Každý to ví. Zapojíš konzoli do televize, zastrčíš kazetu, tasíš zbraň a šup na lov kachen. Je to neuvěřitelné, fakt se pomocí pistole dalo střílet kachny na televizi. A byla to neskutečná zábava. Nikdy jsem to nedohrál, to ani nešlo.

Součástí hry je i otravný NPC pes, který se hráči neustále směje pokud netrefí kachnu. Pes bohužel nešel zastřelit :D

Hrál jsem i arcade verzi (až dávno v dospělosti) a taky je to fajn zábava. Ale kouzlo hraní doma v obýváku u televize chybí.

Bohužel tahle technologie je již zaniklá a pistole na současné televizi nefunguje. Kdo by to před 30 lety čekal, že v té době 10 let stará hra nebude po pár letech funkční.

Pro: Zábavná hra na postřeh, skvělé zvuky, využití technologie pistole a CRT obrazovky.

Proti: Dneska na běžné televizi nehratelné (nutnost vlastnit CRT TV), otravný pes.

+10

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

  • PC 80
Filozofická otázka, kterou si lidé pokládají od nepaměti: "Jak hodnotit remaster? Jen nový audiovizuál? Či i původní obsah?".

Nejprve k remasteru. Je to klasický 1:1 remaster výtečné hry aka cash grab. Ale upřímně, kdyby Activison dovolilo nějaké větší změny, tak by to někteří hráči nepřekousli. Grafiku většinou nehodnotím a nezajímá mě, ale smysl remasteru je přeci přinést hráčům původní pecku v novém kabátku. Animace jsou ale krásné, plynulé. Výbuchy a celkově efekty jsou výborné, strhující. Hra běží bez záseků a v pohybu je kouzelná. Horší je to, když se člověk zastaví a začne sledovat jednotlivé textury a efekty. Já to udělal a musím říct, že ta grafika na rok 2016 je vlastně jen OK. Rozhodně MWR nepatří k té nejhezčí hře do té doby. Audio je super, ale... Některé zvuky zbraní byly z nějakého důvodu zachovány. Pamatujete na už v té době ošklivý laciný zvuk D.Eaglu, M14, M21, či další automatické odstřelovačky Barrety? Tak ty jsou tady původní. V kontextu nových zvuků u ostatních zbraní je tohle velmi negativní element. Nejsem si jistý, zda hodnotit AI je v těchto hrách fér, protože hra se stále musí prezentovat, tak že vy jste hlavní hrdina ve virtuální střelnici. Kdyby ty davy nepřátel flankovali, snažili by se vás přechytračit a překvapit, už by to nebylo CoD a muselo by nepřátel být mnohem méně. Takhle si vystačím s tím, že se nepřítel na svém místě kryje, střílí a hází granáty do té doby, než ho nezastřelíte, nebo dokud se nepřiblížíte k jeho pažbě.

A samotná hra? Tu jsem nejspíše poprvé hrál na strejdově notebooku pár měsíců po vydání. Následně jsem si jí v roce 2009/2010, když jsem neměl 60 éček na originálku MW2 na steamu, s kamarádem koupil, abychom mohli smažit dnes již legendární a revoluční multiplayer. Ale stejně si myslím, že hlavní tahákem byla kampaň, která v kontextu všech těch stříleček z druhé světově (MoH, CoD) či sci fi/hororových (HL2, FEAR) byla svým zasazením do realisticky pojatých moderních konfliktů jako zjevením. Nehledě na to, že příběh je velmi dobře napsán a odvyprávěn. Hra je moderní realismus a nabídla filmový příběh a střih plný emocí (kde jinde se střídají perspektivy a dokonce vaše postavy umírají?). Od mise Black Hawk Down vás hra nepustí. Atomový výbuch, výborná sniper mise v Černobylu, boj s časem a zastavení třetí světové války a ten konec! V Black ops jsem psal, že Treyarch neumí zamaskovat skripty. Infinity Ward (původní vývojáři) rozhodně umí. Jistě, občas v nějaké misi, když chvátáte, tak vám to hra jasně dá najevo a nepřítel vás sundá během vteřiny. Ale není to nic tak hrozného jako v Black Opsech, či v World at War.

Skvělá hra v novém kabátku, ze kterého ale vývojáři mohli vymáčknout mnohem víc a rozhodně to není must play remaster. Pokud nemáte 20 euro, tak si vystačíte s původní hrou.

Pro: Klasická výtečná kampaň v plynulém kabátku.

Proti: Mohlo to vypadat a znít lépe.

+5