Bionis a Mechonis, dva titáni, na jejichž zesnulých tělech se Xenoblade Chronicles odehrává jsou domovem pro dvě znepřátelené strany. Mechonise obývají stroje, zatímco Bionise organické formy života. Mezi ně se řadí i lidem podobní Homové. Klíčovou zbraní ve válce je meč Monado, který mají ve svém držení právě Homové. Jeden z nich, Shulk, náhodou zjistí, že je schopen ovládat Monado. Poháněn pomstou za své zabité přátele se vydává na Mechonise válku skončit.
Hra se odehrává v otevřených prostorech umožňující velkou volnost. Průzkum je klíčovou složkou a je možné navštívit takřka každé místo viditelné na horizontu. Plněním vedlejších úkolů si hráč zlepšuje reputaci v jednotlivých městech a otevírá si tak další příběhové sekvence. To samé platí i pro jednotlivé postavy včetně Shulka a jeho spolubojovníků. Společnou účastí v boji lze dva charaktery mohou sblížit a odemknout mezi nimi speciální scény a zlepšenou spolupráci během soubojů.
Souboje probíhají v reálném čase. Všichni členové družiny používají automatické útoky. Těmi si nabíjejí zvláštní schopnosti, které lze později použít. Každým úspěšným útokem se také doplňuje ukazatel zvaný "Party Gauge" a jeho naplněním se dají řetězit útoky mezi bojovníky. Monado též umožňuje vidět záblesky budoucnosti v podobě budoucích útoků nepřátel.
3DS verze je, obsahově shodným, portem původního Wii vydání. Xenoblade Chronicles 3D lze hrát pouze na New 3DS/2DS. Starší typy handheldu nejsou podporované. Své verze se později dočkala i konzole Nintendo Switch pod názvem Xenoblade Chronicles: Definitive Edition. Obsahuje novou, bonusovou kapitolu Future Connected, která se odehrává rok po závěru původní hry. Tento i samostatně hratelný přídavek přidává novou lokaci z obsahem na přibližně 10 - 20 hodin. Definitive Edition mění mnohé i co se technické stránky týče, jako třeba lépe zpracované modely postav, detailnejší textury nebo přepracované inventáře a menu či remasterovaný soundrack.
@Fritol (03.01.2025 19:58): Mně se celkově líbí ta vertikalita lokací ve všech XC hrách. Líbila se mi i v té jedničce a pak ještě víc ve dvojce, v trojce se mi zdála nejumírněnější. XCX je samo kapitola sama pro sebe, většina toho terénu působí nějak úžasně a i ta základní Primordia má celé patro v místech, kam skoro není ze země vidět. Monolith si s tím umí vyhrát.
Nevím, jestli jsou pravdivé všechny ty leaky o Switchi2 (jakože nevážu se na ně), ale pokud fakt vyjde v březnu, tak by se s tím rovnou mohlo svézt i to XCX koncem března. Jinak holt až později, pokud vůbec. Každopádně plánuju to hrát na obrazovce noťasu, původní XCX jsem tak taky hrál (bylo to potřeba už kvůli miniaturnímu fontu, ale ten už teď vylepšili).
Nevím, jestli jsou pravdivé všechny ty leaky o Switchi2 (jakože nevážu se na ně), ale pokud fakt vyjde v březnu, tak by se s tím rovnou mohlo svézt i to XCX koncem března. Jinak holt až později, pokud vůbec. Každopádně plánuju to hrát na obrazovce noťasu, původní XCX jsem tak taky hrál (bylo to potřeba už kvůli miniaturnímu fontu, ale ten už teď vylepšili).
Pro: Rozlehlý vertikální svět ke zkoumání; výhledy; systém expování; mnoho živočišných forem; poutavý příběh; pocit úspěchu a odměny; originální svět; Extra story (DE); postavy; Monado; japonský dabing.
Proti: Hra si spoustu věcí nechává pro sebe a nutí interakci s internetem; v začátku rozvleklý příběh a generický dojem; příliš běhání; v závěru je hráč bez varování odříznut od některých lokací; většina úkolů podle stejného mustru.