Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Far Cry 3

  • PC 80
Far Cry 3 bylo ve své době známé a hráli ho i lidé, kteří jinak hrám neholdovali. A není divu. Tolik rozmanitého obsahu. Je to jedna z mála open world her, která mě fakt bavila, byť rozhodně není a ani ve své době nebyla dokonalá. Ale popořadě.

Super úvod a ze začátku mi to nemálo připomínalo Stalkera, více akčnějšího a mainstreamového. Hned ale zjistíme, že optimalizace je příšerná, málo fps, hra málo využívá GPU, neustálé propady fps, záseky a hra v některých částech misí neustále padala, k tomu si přičíst úplně debilní ukládací systém, kdy hra prostě během mise neukládá a v téhle hře jsou mise třeba i na 20 minut. Hra mi v jedné dlouhé stealth misi na konci třikrát spadla na plochu. Třikrát jsem ji musel opakovat. V další misi znovu ke konci dlouhé mise. Zkusil jsem nesčetně věcí, co PC wiki gaming nabízelo, co doporučovali lidé na forech, ale nic nepomohlo na 100%. Od Ubisoftu není moc hezké, že pro tuhle kultovní pecku nevydá nějaký opravný patch na nové HW, nebo rovnou remaster. Hráči musí hodiny googlit a zkoušet různé kombinace, aby to aspoň nějak fungovalo. Nehledě na takové rozmazané textury. Prostě hra není dělaná na vyšší než 1080 rozlišení a pro více než čtyř jádrové CPU.

Příběh je okay, neřekl bych, že nějak extra dobrý, ale má to hlavu a patu, dobré postavy a dialogy. Čím méně přemýšlíte, tím více si to užijete, protože Jason Brody dokáže opravdu husarské kousky, aby některé mise zbytečně natahoval. Mise mají starý game design plný skriptů, často hrajete část misi za kulometem vozidla a hra vám připomene staré kolejnicové střílečky, kdy se každý nepřítel schovává za výbušným barelem a čeká, než ho vyhodíte do povětří.

Samotný gameplay je tak různorodý a nabízí toho spoustu, všechno co vás k open world hře napadne je tady. Horší jsou některé prvky a paradoxy, které hru zbytečně zadupávají. Debilní save system, který neukládá během mise. Nemůžete si načíst hru z dřívějška. Pokud začnete hořet začnete extrémně rychle ztrácet HP, ale musíte čekat, než vám hra nabídne možnost se uhasit, pokud budete chvátat, tak se místo toho začnete léčit, tak oheň vás do doby vyléčení zabije. Dále hra tlačí na nutnost prozkoumávat celou mapu. Mapa je totiž zašifrovaná a otevře se vám, až když dorazíte k vysílací věži, vylezete na ní a odstraníte rušičku. Rychle cestování je tady ala Fallout, ale musíte nejdřív v každé oblasti s věží vybojovat tábor pro svou frakci. Ze začátku jste extrémně slabí, máte málo hp, nosíte s sebou málo munice a jen jednu zbraň. Znova vás hra nutí objevovat mapu a lovit zvěř, abyste si mohli vyrobit větší fusak na munici a pro další zbraň. Hra je také relativně těžká i na normální i nejlehčí úroveň. Takže budete často umírat (v mém případě na následky ohně) a v ruku v ruce s tím debilní ukládáním mě to dohánělo k šílenství.

Ubisoft přinesl Far Cry 3 a Assassin's Creed 2 a od té doby už jen recykluje a recykluje. Far Cry 3 sice nenabízí nic převratného, ale bere všechno, co v té době existovalo a dává to do jednoho balíčku otevřené mapy. Hodnocení ve své době 8/10, teď po tom trápení s optimalizací bych tomu dat 6, ale převažují pozitivní zážitky, tak tomu nechám to původní hodnocení.

Pro: Mnoho různorodého obsahu, adrenalinová akce, super mapa, fajn postavy

Proti: Příšerná optimalizace, debilní save system, spousta otravných mechanik

+13

Aliens vs Predator

  • PC 65
Znovu dohráno po 15 letech a vlastně to vůbec není špatná hra. V kontextu doby to nabízelo mnoho super nápadů a solidní game design za jednotlivé rady. Hra je lineární bez těch dnešních zbytečností jako je levelování postav, otevřený svět, vedlejší questy, takže něco co mi vyhovuje. AvP běží krásně plynule, to zmiňuji protože souběžně hraji Far Cry 3 a tam je optimalizace něco tak příšerného, že není zárukou u starých her, že vždy pojedou ladně. Hra respektuje všechny filmy, bere si z nich soundtrack, zvukové efekty.

Zamrzí jen horší příběh a propojení všech tří kampaní, kde probíháte po stejných lokací, ale to je to jediné, co všechny tři rady spojuje. Kromě nic moc příběhu, žádných výrazných postav, a malá využetelnost Bishopa (Lance Hanriksen) hře ubližuje také fakt, že člověk i predator jsou ze začátku velmi slabí, ale v polovině kampaně se dostanou k velmi op zbrani, která až moc efektivně ničí všechny alieny, u člověka karabina a u predatora kopí. Vetřelec žádné nové vychytávky nedostane, protože ta jeho kampaň má s bídou hodinu, což některé může odradit, já byl ale rád, protože to jeho ovládání se mi moc nelíbilo. Dohromady všechny kampaně dohrajete za 5 hodin. Ve své době to mělo zábavný MP.

Pro: Plynulý nepřekombinovaný gameplay, hororová atmosféra za mariňáka, respektuje filmy

Proti: Horší ovládání za xenomorpha, nic moc příběh, nevyvážená obtížnost, bez výrazných postav

+10 +11 −1

Alan Wake II

  • PC 85
Metafyzický, symbolický a mnohem ambicióznější. Sam Lake si řádně nastudoval Twin Peaks: The Return a napsal a odvyprávěl výborný příběh, který není jen poctou mému oblíbenému seriálu a Lynchovi. Je to král videoherních příběhů.

Hodnotit jen příběh a to jak je odvyprávěný je to 9,9/10 hra. AW 2 se soustředí se na naprosto unikátní videoherní příběh v artové formě,. Wake je stále uvězněný v Black Lodge, tedy na Dark Place. Saga má parťáka Caseyho, který nosí tvář Sama Lakea a dabuje ho Max Payne a nějak mi to nešlo dohromady a mělo to rušící element. V Bright Fallsu je mnoho bizarních a zajímavých postav, ale nic vám neřeknou, v lepším případě dvě věty, a pak už mlčí. To Alan zažívá surrelistické dobrodružství, kdy jednou mění svým slovem celé scény a podruhé je hlavní hvězdou rockové videoklipu.

Já bych tomu tu devítku chtěl dát, ale prostě nemůžu, kvůli samotnému gameplayi. Ta samotná hratelnost uměle natahuje celou hru a natahuje ji ve velice průměrném kabátku. Velkou inspiraci to bere z těch méně akčnějších Resident Evil dílů a také Silent Hillu. Takže oproti prvnímu AW nebo Controlu musíte přistupovat, že to není akční střílečka, ale spíše velmi pomalá, utahaná akční adventura, kde se sice hra bude tvářit, že stále máte nouzi o náboje a lékárny, ale když se to stane, tak se náhle změní logika hry a z mrtvol začnou potřebné zdroje vypadávat. Hra jako taková je těžká i na normální obtížnost, zejména pokud na Alana naběhnou tři stíny, a povalí ho, tak je game over. Požitek ze střelby moc není.

Není to jen velmi průměrná survival střílečka, je to také nudný walking simulátor. Grafika a sound design jsou na vysoké úrovní a mapa je fakt krásná, ale k čemu to, když ta obrovská otevřená mapa, po které běháte hlemýždí rychlostí a kromě hlavní dějové linky nic dalšího nenabízí? Kéž bych mohl svému o měsíc mladšímu já říct, aby se vykašlal na pročesávání na každé mapě. Při prvním hraní hry to nestojí za to a dokud jsem tuhle strategie hraní nevzdal, tak jsem hru i nesnášel. Hráč si totiž může nabýt dojmu, že v té chatce na kraji mapy najde Saga něco unikátního, něco co změní pohled na příběh. Ale to se nestane, najde tam maximálně krabičku nábojů, zajímavý byť velmi krátký text, nebo v lepším případě puzzly s figurkami, které jsem stejně většinou nedokázal dát dohromady (možný nedostatek v jinak velmi kvalitním neoficiálním CZ překladu?) a řešení musel googlit. NPC vám nic neřeknou, nedají vám žádný vedlejší úkol. A když už se tedy hecnete, že budete pročesávat každý metr čtvereční, tak vám garantuji, že i tak můžete kvůli mizernému HUDu něco přehlédnout.

Každá hra od Remedy v něčem bezkonkurenčně vyniká, aby v ostatních elementech byla ryze průměrná, nebo ještě hůře. Stejně tak tomu je i v případě AW2, skvělý příběh, kterého jsem se nemohl nabažit zabalený ve zdlouhavém bloudění a běhání po mapě a nezáživný soubojový systém. Tohle je nejdelší hororová hra, kterou jsem kdy hrál. A k tak super příběhu, kdy samotné hraní bylo spíše rušícím nudným elementem mezi další výbornou cutscénou, by určitě slušelo rychlejší tempo přestřelek a méně plazení se po otevřených mapách. Chápu ale vývojáře i EPIC, že vydat singleplayerovou hru v koridoru dohranou do deseti hodin a účtovat si za to 60 euro by ale asi v dnešní době neprošlo.

Pro: Geniální artový příběh, detailní audiovizuál, originální nápady

Proti: Celý gameplay brzdí výborný příběh, soubojový systém, walking simulator po pusté otevřené mapě

+14

Viewfinder

  • PC 80
Viewfinder je logická hra, která připomíná Portal. Místo portálů budete ale používat Polaroid a výsledné fotografie vám vytvoří cestu.

Země umírá, proto je vytvořena umělá realita, kde vědci mají dostatek času a prostředků pro vytvoření řešení, které zvrátí proces vymírání vegetace. Jejich řešení je ale z nějakého důvodu skryto za sérií hádanek. Abyste vyřešili tyto hádanky, používáte fotografie, ze kterých se vytvoří 3D objekty. Tedy z obyčejné fotky se stane realita. Vyfotíte ze strany most, a fotografii umístíte do propasti a máte cestu pro ukončení levelu. Puzzly jsou různorodé, některé slabší, některé moc složité, některé mají milý humor. Při řešení vás provádí AI kočička, která má inteligentní a melancholické monology.

Viewfinder je rozhodně skvělá hra, ale tak nějak je cítit, že to mohlo být lepší, více komplexnější, něco co se povedlo druhému dílu Portalu. Ale kvalitou se to tomu prvnímu jistě vyrovná. Pro:   Kreativní gameplay, občas lepší než samotný Portal, příjemná hudba, kočička Cait Proti:   Nevyvážená obtížnost, příběh mohl být komplexnější

Pro: Kreativní gameplay, občas lepší než samotný Portal, příjemná hudba, kočička Cait

Proti: Nevyvážená obtížnost, příběh mohl být komplexnější

+7

Still Wakes the Deep

  • PC 60
Na hru jsem se těšil, protože mám rád příběhové adventurky. Jenže upřímně hra kromě vynikajícího skotského dabingu v ničem nevyniká. Příběh tu sice je, a překvapilo mě, že ho většina recenzí tady dává do pozitiv, ale mně přijde velmi prosťoučký a lze ho shrnout v jednom souvětí: "Skotský problémový taťka od rodiny utíká před policií na ropnou plošinu, než se věci přeženou, jenže při těžbě se něco zvrtne a lidi se začnou měnit v monstra z filmu Thing.". To je celé... protože ve hře nenarazíte na žádný příběhový zvrat ani vývoj. Postavy jsou taky nic moc, nezáleželo mi na nich, vlastně tam jsou více méně jen 2, 3, které mají větší prostor a celé jejich charisma se opírá jen o ten skotský přízvuk. Stejně tak vaše postava a celý gameplay, nejčastější věcí, kterou kromě chůze, lezení a otevírání dveří dopředu v lineární koridoru dělá je mumlání nadávek, občas si vzpomene, jak se hádal se svojí manželkou a to je celé. Žádné zajímavé gameplay sekvence zde nečekejte, nebudete bojovat s monstry, jediné co budete je při interakci s nimi držet W, než za nimi zabouchnete dveře. Kromě dabingu potěší neokoukané prostředí a pěkná, byť velmi náročná grafika. Za 3,5 hodiny dohráno, ale pocitově je to tak dvakrát delší.

Pro: Výtečný dabing a neokoukané prostředí

Proti: Prosťoučký příběh, stereotypní gameplay, občas ovládání

+7

Control

  • PC 80
S Controlem jsem bojoval několik let. A není se čemu divit. Remedy se snaží většinu hráčů odehnat. Zamotaný a složitý příběh s tunami textu? Ano! Uživatelsky nepřívětivá mapa a rozhraní? Samozřejmě! Repetitivní přestřelky, kde nepřátelé hltají náboje po desítkách? Taky! Ale za tím vším se skrývá brilantně napsané univerzum, které se klidně vyrovná i mému oblíbenému Falloutu.

Příběh je směsicí Twin Peaks, Akty X, ale třeba i novějšího The OA. Takže cestování dimenzemi, neviditelný nepřítel Sykot. Surrealistická prostředí, která si upravuje fyzikální zákony. Je to zamotané, ukecané, pokud se budete snažit najít všechny texty, nahrávky, tak vám to zabere mnoho času. A přestože na rozdíl od předchozího Quantum Breaku jsou zde texty mnohem čtivější i zábavnější, tak pořád je to tak, že co minuta běhání to jedna A4 textu. Hrané sekvence jsou výtečné a bavily mě nejvíc, navíc většinou shrnují ty tuny textu. Postavy jako Ahti, Rada, ale i zesnulý ředitel s Max Paynovským hlasem jsou výborné a hltal jsem o nich všechny informace.

Hratelnost je... Hratelnost je. Není to vyloženě špatné, ale je to repetitivní. Dlouhé souboje s vlnou nepřátel, které se znovu na stejném místě po nějakém čase znovu respawne. Jako střílečka mě to bavilo nejméně. Nejhorší ale je neustálé bloudění na mapě. Je vidět, že bez Microsoftu a jeho vhledu jsou Remedy stále zaseklý 20 let zpátky, kdy hry prostě byly uživatelsky nepřívětivé. Z toho důvodu nedoporučuji vedlejší mise, kdy musíte hledat/eliminovat určité objekty. To bylo o nervy a nepřidává to vašemu požitku nic pozitivního. Ale hlavní mise vás zavedou na místa, tak originální se super designem. Vlastně, až vás střílení omrzí (mě omrzelo velmi rychle), tak doporučuji zapnout v nastavení nesmrtelnost a 1 shot kill. Pak z toho máte skvělou příběhovou logickou adventuru/skákačku.

Audio a grafika jsou super, vlastně více než to. Zničitelnost prostředí je uděláno na výbornou. Optimalizace je mnohem lepší než v předchozím Quantum Break. Sice hra potřebuje opravdu hodně výkonu a propady fps tu jsou, ale nebylo to nic hrozného. Dabing je výtečný. Tady asi není co vytknout

Tohle lore, co Sam Lake napsal je určitě výživné a postaví se na tom nejen Alan Wake univerzum, ale i další hry. Jenom hru udělat přístupnější, nejsem v roce 2005, abych trpěl v hledání jednoho neoznačeného předmětu 10 minut, abych to nakonec vzdal a kouknul se na youtube návod. Ale moc často se nestává, že bych při hraní, a po dohrání pročítal internety, abych zjistil víc a víc a teď hop na DLC a Alana Wake 2.

Pro: Výborně napsané, skvělý dabing a audiovizuál, originální nápady

Proti: Uživatelsky oldschool hra, po čase repetitivní souboje, dost zbytečného textu.

+18

Call of Duty: Black Ops Cold War

  • PC 70
První CoD kampaň, kterou vytvořilo studio Raven, naštěstí nejde cestou cheesy akčňáku z 80.let jako tomu bylo u prvního a druhého Black Ops, ale snaží se jít ve stopách Infinity Ward, tedy cestou více uvěřitelnějšího příběhu. Bohužel to nedosahuje takových kvalit jako trilogie MW, nebo reboot MW z 2019, takže nečekejte interaktivní špionských film zasazený do Studené války, ale spíš jde o jakousi recyklaci prvního Black Ops příběhu s méně wow efekty.

Příběh je zasazený do období Studené války a je to taková recyklace prvního Black Opsu, kde hlavní hrdina zažívá vymývání mozku. Bohužel, stejně jako Treyarch, ani Raven nemají cit ani zkušenosti napsat kvalitní strhující příběh, ale rozhodně to není špatný příběh a nesnaží se o něco víc, jako to dělal Treyarch v Black Ops 2. Je zde mise na otevřené mapě, kterou můžete vyřešit vícero možnostmi a je to zábavné. Během hry můžete dělat rozhodnutí, které ale nemají větší váhu, až na to poslední, které rozhoduje o tom, jaký bude konec a jak a kde bude mise probíhat. Postavy jsou mdlé, stejně jako záporák, dabing nijak nevyčnívá oproti průměru. Dvě vedlejší mise jsou nudné, ale ty logické hádanky a šifry byly vcelku zajímavé, i když vás tím hra nutí znovu rozehrát předchozí mise.

Stejně jako v COD Vanguard zde najdeme různé upgradované zbraně, které jsou svým zasazením docela mimo, pochybuju, že by sovětský voják nosil Colt 1911, nebo kalašnikov s bubnovým zásobníkem a optikou...Ale na rozdíl od Vanguardu mě zbraně bavily méně. A grafika a audio jsou také oproti předchozímu MW19 downgrade.

Kdybych měl hru zasadit do kontextu novějších CoD, tak mě sice příběh nenudil, hratelnost taky ne, ale MW19 dělalo prostě všechno mnohem lépe. Hra ale rozhodně neurazí a jsou mnohem horší hry v sérii.

Pro: Snaha o zajímavý příběh, možnosti volby, otevřená mise na KGB velitelství, hádanky

Proti: Horší audiovizuál a gameplay než MW19

+8

Quantum Break

  • PC 65
Microsoft a Remedy si prostě ukousnul až moc velké sousto. Již v roce 2010 s prvním Alanem Wakem jasně Remedy prezentovalo, jak chtějí herní průmysl obohatit - propracovaným příběhem a nadstandardním audiovizuálem s hranými filmečky. Jenže kde Alan Wake to dělal poměrně dobře, Quantum Break opravdu pokulhává. Překombinovaný příběh o cestování časem, který rozhodně není špatný, ale je extrémně zmatený. Grafika je sice hezká, dabing prvotřídní, ale i potom to sráží na kolena špatná optimalizace a nic moc gameplay.

Příběh hry je prezentován na třech rovinách - samotný gameplay, cutscény a hrané filmečky. Při hraní narážíte na tunu textů v mailech, poznámkách, denících, v rádiu, v televizi... Bohužel většinu času to není zajímavé, přidává to plno postav, se kterými se vůbec nesetkáte, nebo naopak to nepřidává vůbec nic a není to ani zajímavé (v televizi běží AW Night Springs na 5 minut, kde je konkurz na jakousi postavu). A i když jednou za čas naleznete velmi zajímavé čtení (tajemná postava Hatche a jeho původ), tak dále se s tou myšlenkou vůbec nepracuje. Cutscény jsou moc pěkné, a upřímně všechno podstatné se mělo Propojující seriál je zajímavý nápad, ale jaksi působí laciným dojmem a co je hlavní, je to takové zmatené, dává prostor postávám, kterou ve hře (vůbec) nejsou a působí to zcela jinak, než to, co se nám hra snaží prezentovat. Remedy by si prostě mělo osvojit techniku Show don't tell. Tyhle tři roviny jsou jaksi nepropojené.

Hratelností je to mizerná střílečka, kde NPC jsou jenom žrouti nábojů, některé neskolíte ani na několik zásobníku ze samopalu. Pokud zvoráte nějaký segment, hra vás vrátí o několik minut dozadu a navíc ještě za cutscénu, kterou musíte znovu načítat. Hra nabízí pár vychytávek jako je časový štít, časový teleport, ale protože to není dobrá střílečka a ani to nemá plynuly audiovizuál. Ve výsledku: Jdete, nacházíte tunu textu, střílíte, cutscéna. Tohle několikrát opakujete a pak 20 minut hraného filmu. A prostě to není zábavné. Jo a podle toho, co jsem sledoval na youtube, tak ty rozhodnutí, které mají být stěžejné, tak vlastně nemají žádný vliv. Rozhodně nečekat na game design jako v Detroit: BH.

Vypadá to, že původní záměr měl být mnohem větší, ale že Microsoft utnul finance, nebo tam byl nějaký rozkol. Nebo nevím, jak si vysvětit, že to celé jaksi nedrží pohromadě.

Další hru od Remedy Control mám rozehranou několik let, takže to jasně ukazuje můj vztah k novým hrám od Remedy Kdyby Quantum Breakv nebyla koridorem do 10 hodin, tak mám stejný problém jako u Controlu.

Pro: Příběh, herci, dabing, inovativní (byť ne vždy dotažené) nápady

Proti: Optimalizace, nezáživná hratelnost, tuna nudného textu, nic moc seriálové propojení

+11

Call of Duty: Vanguard

  • PC 65
Pokračuji v další CoD kampani, tentokrát Sledgehammer a jejich Vanguard. Střílečka je to zábavná, ale má hloupý a nezáživný příběh plný klišé, s postavami, které mi byly ukradené. Ale díky svému dobrému gunplayi mě to drželo. Zbraní je hodně, ale historiky určitě tyto zbraně naštvou, protože např. na STG 44 můžete nasadit bubnový zásobník a reflexní optiku, navíc tuto zbraň můžete najít u Japonských bojovníku v roce 1942... A pokud se hráč přenese přes tohle, tak co třeba neexistující revolverová brokovnice? Každopádně, střílí se z těchto zbraní skvěle, mají super zvuk i zpracování, a na CoD překvapivě kopou. Střelba z opakovaček mi připomněla léta na GameParku, kde se hrál CoD2 MP bolt action mod.

Grafika je super, dabing taky. Ale od roku 2008 je to první hra, kde mě opravdu zklamala AI. Tu sice hráči kritizují v každém CoD, ale já jsem se u toho pozastavil až ve Vanguard, když nepřátelé stojí v otevřeném prostranství a nic nedělají. Nebo se kryjí... zády ke mně.

Rozhodně obrovský downgrade oproti COD:WW2 a v ledasčem nejhorší hra ze série, ale ta střelba je fakt zábavná, snad možná víc než v MW19!

Pro: Zábavná střelba na plynulém audiovizuálu, v první misi hrajete za Miloše Nováka!

Proti: Příběh, postavy, dialogy, AI

+6

Call of Duty: WWII

  • PC 80
Pamatujete, jak před dvaceti lety byly střílečky jen o druhé světové válce, ale pak se to kvůli Modern Warfare v roce 2007 změnilo? Já ano a CoD WW2 je tedy velmi osvěžující hrou, protože ty čtyři předchozí pokusy Call of Duty (BO2, AW, BO3 a IW) zasadit boje do budoucnosti nebyly zrovna něco, na co by se vzpomínalo.

Příběh se točí okolo 4 mladých vojáků a jejich dvou nadřízených. A je více než dobře napsán, protože mi na těchto postavách záleželo, což už se nestalo od roku 2011, kdy vyšel poslední díl Modern Warfare. Jistě, konec je možná přitažený za vlasy, najdete sem tam nějaké to klišé, ale není to boom boom Michael Bay testosteronová jízda, jako předvádějí v každém příběhu kluci z Treyarchu. Jediná mise, která vybočuje z řady koridorových lineárních misí je ta, kde za francouzskou odbojářku máte za úkol infiltrovat německé velitelství v Paříži. Ta mise je fajn, máte otevřenou mapu a můžete to vyřešit několika způsoby, snad jen škoda, že hlavní hrdinka s velmi silným francouzským přízvukem naopak velmi dobře mluví Německy, jako by byla rodačka. Pak si taky zajezdíte v tanku a zalítáte ve stíhačce. Obě tyto mise mají příšerné ovládání a bylo to spíše za trest, než jako osvěžující a vítaná mise.

Grafika, stejně jako v předchozím Infinity Warfare udělala obrovský skok kupředu. Zbraně jsou fajn a Němci na každý zásah reagují, tak jak očekáváte. Jistě, sovětské zbraně v rukou německých vojáků na západní frontě jsou trošku bijící do očí, a někdo může namítnout, že britský operativec je žena (najděte si např. Nancy Wake), jen protože žijeme ve woke období. Já tohle všechno dokážu přehlídnout a celkový zážitek ze hry mi to nezkazilo.

Sečteno a potrženo, pokud jste vyrůstali na Medal of Honor, Call of Duty a seriálu Band of Brothers tak byste neměli být zklamaní, právě naopak, protože si myslím, že si to bere jen to nejlepší z CoD 2, zasazuje to překvapivě dobrého příběhu o bratrství a krásné grafiky.

Pro: Dobře napsaný příběh zasazený do ww2, plynulý audiovizuál, zábavné střílení

Proti: Občas klišé, špatné ovládání vozidel

+12

High on Life

  • PC 60
Když ohlásili druhý díl, tak jsem si řekl, že musím konečně zahrát tento rest. Čekal jsem mix barevného doomu a adult cartoon humoru. A taková ta hra přesně je, nebo se aspoň o to snaží.

Příběh je prosťoučký a tvůrci celý svůj um vložili do dialogů. Bohužel vaše postava je němá, takže tuto roli přebírají mluvící zbraně, kterých je hned několik, a každá má jinou povahu. Tvůrci sypou jeden vtip za druhým, ale je to jako ve Family guy, na 25 vtipů připadá jen jeden dobrý.

Zbaně jsou originální, ale střelba není tak zábavná. Je zde velmi málo typů nepřátel. Stereotyp se dostaví brzy, a od půlky hry jsem všechny nepovinné přestřelky jenom proběhl k další části úkolu.

Rick a Morty sice není špatný seriál, ale před roky jsem se zasekl ve druhé sérii. Každopádně, pokud vám nesedne humor, tak je to jen špatná, repetitivní střílečka. Rozhodně nečekat nic tak propracovaného jako je Doom, i když si z něho často tvůrci často berou příklad.

Pro: Dabing, občas vtipné, originální nápady

Proti: Repetitivní střílečka, pocitově dlouhé, příběh mohl být lepší a postava mluvit

+7

Call of Duty: Advanced Warfare

  • PC 65
Na první pohled se zdá být hra oproti předchůdcům velkým skokem kupředu, grafika konečně využívá nové generace konzolí (PS4) (byť stále stejný engine, jen lepší textury a hlavně obličeje), ale hratelností je to furt staré (dobré?) CoD. Hru jsem si rozhodně užil víc než její dva předchůdce, ale chybí zapamatovatelné scény, byť papírově tam jsou (střelba jednou rukou), nejsou kvalitně zrežírované, nebo je to možná tím, že jsem moc neměl vztah k postavám, Price, Soapa a Shepherda asi už nic netrumfne. Hra začíná nudně a navíc musíte jednu misi opakovat nadvakrát tomu moc nepřidává. Nehledě na velmi špatný klišoidní konec. Spacey je sice super, ale taky postavu mohli napsat komplexněji, hlavně její konec (snaží se nás půl hry zabít, aby ke konci, když má možnost otočil a jen před námi utíkal do jisté smrti???). Ale Sledgehammer si svým prvním CoD ostudu rozhodně neudělal a Treyarch by se od něj mohl ledacos naučit.

Pro: Grafický skok zejména v cutscénách, dabing

Proti: Místy slabší scénář, hloupý konec, občasný stereotyp

+4

Call of Duty: Infinite Warfare

  • PC 75
Tahle hra je velmi příjemné překvapení. Infinity Ward udělal od Ghostů opravdu velký skok, nejen co se týče audiovizuálu, ale i gameplayových inovací.

Ano, příběh je jednoduchý, ale vyloženě mě ničím neštval, jako například Black Ops 2. Najdou se zde i super vedlejší postavy - mluvící robotek Ethan, nebo dost fajn parťačka Salt a vlastně ani ta hlavní, která konečně mluví, není třeba tak hloupě napsaná jako to umí Treyarch. Záporák je ale fakt slabý, Jon Snow a jeho motivace je laxně napsaná.

Co se týče grafiky a zvuků, tak je neuvěřitelné, jak krásně tahle hra vypadá a zní, v kontextu předchozích dílů. Těch inovací je opravdu mnoho, většina jde ruku v ruce se zasazením do budoucnosti. Nové cool zbraně, od odstřelovačky, která se dá transformovat na útočnou pušku, po antigravitační granáty. Hráč lítá ve vesmíru ve své stíhačce a překvapivě to není nudné! Je zde několik vedlejších misí, které ale nejsou generické a s chutí jsem dohrál všechny. Stav beztíže je mnohem lepší, než byl třeba v krátké misi v Ghostech. Člověk se podívá na planetky, Mars, Měsíc, a já nevím kam všude možně a je to super. Celý ten scifi kabátek je uvěřitelný, žádný ufouni, jen několik (desítek?) miliard lidí ve sluneční soustavě, kteří si jdou navzájem po krku, proto je škoda, že příběh jako takový je dost nemastný.

Mimochodem, je potřeba si uvědomit, že tohle není původní Infinity Ward, které stálo u vzniku CoD a hlavně přineslo sérii Modern Warfare, Acitvision dost klíčových lidí vyštípal před vydáním MW3, a v příšerných Ghostech je to opravdu vidět. Ale touhle hrou a hlavně nových Modern Warfare z roku 2019 si vážně napravili svou reputaci.

Pro: Audiovizuál, zajímavé zasazení a opravdu mnoho svěžích inovací, super vedlejší mise

Proti: Příběh mohl být lepší, záporák

+7

Call of Duty: Ghosts

  • PC 55
Vždy jsem byl zastánce, že Infinity Ward umí dělat Call of duty, ale tohle je fakt bída. Tohle má být AAA hra z roku 2013? Zastaralý audiovizual, nic moc napsaný příběh a postavy, nemastný gameplay. Upřímně, CoD z Wishe s názvem Homefront má více zapamatováníhodných momentů. Tahle hra nepřináší nic nového a o 6 let starší první Modern Warfare dělal snad vše mnohem lépe.

Příběh je nijaký... Federace států z Jižní Ameriky napadne USA - proč? Nevím a vlastně to není důležité, protože hlavní příběh se točí kolem špatně napsané osobní vendetty kolegy tvého taťky, který je jedním z Ghostů, elitní zabijáků US Army. Hrajete za jednoho bratra, který nemluví a ten druhý bratr má charisma chatuGPT. Žádné zajímavé postavy, žádné zajímavé dialogy, žádné památné momenty...Nic. I když jedno pozitivum tam je. Hra se drží při zemi, nesnaží se za žádnou cenu bombardovat hráče wow momenty, jako to dělali vývojáři Black Opsech stejně tak nemá úplně dementní dialogy, jako měl Black Ops 2. Hra není filmová, nejsou zde žádné filmečky, jen nudné úvody před misí. Prostě vůbec žádné emoce a je to otázka, co je tedy horší? Rozčilovat se u špatně napsaných Black Ops 2, nebo bezhlavě kráčet v Ghostech?

Střílení je ok, ale je zde už 6 let starý proces reskinu z prvního Modern Warfare. Nebudu lhát, ona ani moje oblíbená trilogie MW nebyla audiovizuálně na špici, ale tady už je ta zastaralost enginu opravdu vidět, už to bylo únavné i v MW3. Black Ops 2 se sice svým scifi tématem tenhle fakt snažil zakrýt, ale zde je to vidět od první minuty. Zvuky zbraní jsou papundeklové, dabing nevýrazný. Gameplay nemá žádné inovace, kromě toho, že se prolítnete pár minut ve vesmíru a zahrajete si za pejska, který stiskem klávesy Q udělá automatické a rychlé zakousnutí. To je celé. Tohle byl pokus Activisionu ušetřit na všem co se dá, protože věděli, že tak silná značka si stejně svých x milionů hráčů najde...A našla, protože tady máme dalších 12 dalších her...

S tímto dílem jsem zároveň hrál i Infinite Warfare a musím říct, že IW příběhově taky sice nic moc, ale hratelnost a technická stránka hry je úplně někde jinde.

Pro: Vcelku zajímavý cliffhanger, je to barevné a hýbá se to

Proti: Neúnosná recyklace, nemastný příběh, žádné inovace, nuda, nuda, nuda

+5

Call of Duty: Modern Warfare II

  • PC 75
Když jsem začal hru hrát a kouknul se na zdejší hodnocení, tak jsem počítal s jistým ústupem kvality oproti mw19. Jenže v první třetině kampaně se žádný downgrade nekonal. Naopak mi přišlo, že IW vždy prvními misemi šetří hráče (v předchozím dílech se vždy hrála nějaký trénink, nebo za no name mariňáky), ale tady se servírují super mise od začátku. V první misi hrajete rovnou za Ghosta a má super hudební pozadí. Pak si skočíte do Amstrdamu a vlastně je to super dokud se neobjeví snahy o osvěžující nápady gameplaye. Nejdříve je to extrémně natahovaná honička na okruhu, kde máte likvidovat konvoj a přeskakujete z jednoho auta na druhé, pak Far Cry open mapa, kde máte vícero úkolů, a kde pokud selžete vrátíte se hezky o dobrých 5 až 10 minut zpátky, protože systém checkpointů je úplně mimo, a následně offline WARZONE gameplay. Jak absurdně to zní, aby si SOAP běhal po více méně otevřené mapě a musel lootovat a craftit z doprovodu zvláštních dialogů z vysílačky. Sice to navazuje pocit survival horroru, protože když už přijdete ke zbrani, tak má jen 3 náboje a SOAPovi se třesou ruce, jenže ta mise je pocitově extrémně dlouhá a repetitivní. Tyhle nově poajté mise se ale dají přežít a ze začátku jsou vlastně i zábavné. Ale nejhorší inovace, kterou IW přineslo jsou obrněnci z Warzone...Tyhle nepřátelé jsou extrémně otravní a není žádný požitek na ně střílet, než jim "křupnete" jejich zbroj, a protože je jich je v jeden moment klidně i 3, tak to prostě kazí flow celého gameplaye.

Příběh jako takový je zvláštní. Točí se kolem hlavního záporáka, který ale je tak rutinně napsaný, že k němu není žádný vztah. Další záporák vznikl z úplně hloupého důvodu a měl přinést plot twist, který ale není dobře napsaný... Generál Shepherd by se mohl od svého předchůdce z roku 2009 učit. A přijde mi, že Price nemá tolik prostoru, a když jo, tak moc nevyčnívá.

Technická stránka hry je víceméně totožná z MW19 - tedy skvělá. Až na nějaký nucený AA, který hru v pohybu trošku rozmazává, ale není to nic hrozného. Propady FPS jsem nezaznamenal. Zvuky jsou výborné a zbraně jsou prostě "Chef's kiss".

Multiplayer je fajn, hrál jsem to hnedka po vydání a i nyní ho hráči furt hrají, jen nesmíte být vybíraví, zrušit filtry a nastavit crossplay a hru vám to do 3 minut najde (byť většinou s pingem kolem 100, hádám, že to už EU hráčí asi nebudou).

Sečteno podtrženo: Celkový dojem ze hry je spíše zklamáním. IW se snažili v kampani o změny, ale ne každá se povedla, příběh je takový nezáživný, chybí zapamatovánihodné momenty, jako z původní trilogie a mw19. Hru zachraňují zachované prvky z původního dílu a svižný a zábavný MP.

Pro: Multiplayer, některé snahy o oživení gameplaye, zbraně, zvuky.

Proti: Nic moc příběh, některé zvláštní inovace v SP, některé mise jsou dlouhé a stereotypní.

+7

Call of Duty: Modern Warfare

  • PC 85
Když Infinity Ward v roce 2007 přišla s filmově vypadající moderní střílečkou, která se drží realisticky vykresleného konfliktu tak změnila FPS hry jednou pro vždy. Do té doby se moc vývojáři nezajímali o kvalitní příběh v FPS žánru, a pokud ano, tak zase trpěla hratelnost. Activision si byl plně vědom úspěchu hry a od té doby to byl každý rok jen reskin tohoto dílu a tahle to vydrželo úctyhodných 12 let, než znovu Infinity Ward muselo spasit značku a přišlo s novým revolučním enginem a gunplayem.

Příběh je skvělý, autoři se nebojí ukázat konflikty a terorismus v té nejsyrovější podobě. Vaše postava bude svědky bombových atentátů na civilisty v Londýně, útoku na ambasádu, kde se teroristi nezdráhají zastřelit dítě, mučení a dalších praktik, které se v každém ozbrojeném konfliktu odehrávají. Omlazený kapitán Price (kterému podle wiki má být "jen" 36) je opravdu super postava, nebojí si zašpinit ruce. Stejně tak Farah a její příběh z dětství, kde je motivace vykopat Rusy ze své (byť fiktivní) země výborně podaná. Příběh je skvěle dramaturgicky odvyprávěný spoustou různorodých misí, kde vám autoři nedají vydechnout. Snad jen škoda, že záporáci tak nějak působí genericky. A kdyby byl rok 2019, tak napíšu, že Rusové jsou dost démonicky vykreslení.

Nový engine je krásně plynulý a rozjedete ho bez zadýchaného HW. Zbraně jsou tak tak skvěle zpracované, mají výborné zvuky a střílet do nepřátel je vyloženě lahůdka.

Bohužel MP je mrtvý nebo plný cheaterů, takže to nemůžu hodnotit. ale předpokládám, že se to moc neliší od druhého dílu (2022), na kterém mám 100 hodin.

Koridorové střílečky mají cca od roku 2012 velký problém, vývojáři už je prostě nedělají. Dělají open worldy s generickým obsahem na 20+ hodin. A když už se nějaká AAA objeví, tak je to většinou doplněk k MP a ty tyto příběhové kampaně bývají horší kvality (Battlefieldy). Proto MW2019 je velký a chtěný úspěch navazující na zlaté časy CoD.

Pro: Audiovizuální inovace, skvělý filmový příběh, gunplay

Proti: Některé generické postavy a jejich motivace

+9

Days Gone

  • PC 65
Scénář a režie Tommy Wiseau. Pokud neznáte must see film The Room (2003), tak to jděte napravit. Po zhlédnutí totiž uvidíte určité podobnosti v kvalitě příběhu, postav, dialogů a režie u tohoto filmu a Playstation "exkluzivity" Days Gone.

Ale popořadě. S touhle hrou jsem od začátku bojoval, mám ji na disku od chladného března a vyloženě jsem se ji musel nutit dohrát kvůli mému (zlo)zvyku dokončovat hry. Hra ze začátku, byť už se projevovaly všechny problémy, o kterých budu níže psát, byla zábavná. Jezdilo se po lesíčku na motorce (rychlostí je to spíš Babetta s žravostí Hummera), kterou jste každých 5 minut museli opravovat a doplňovat palivo, sbírali houby, lovili srnky, čistili tábory od (ne)lidských protivníků a furt dokola. Po pěti hodinách hraní se otevře nová část mapy, abyste dělali to stejné dalších 5 hodin, a to se opakuje ještě několikrát. Následně se ale přidá lehce na tempu, otevře se poslední zbytek mapy, kde děláte jeden a ten samý úkol (vystřílení tábora, získání nějakého objektu) pořád a pořád dokola za doprovodu prazvláštních monologů hlavní postavy. Jako by nestačilo, že celá hra je natahovaná generickými povinnými misemi, tak vaše postava do nekonečná provádí animaci sbírání lootu, nastupování a vystupování na motorce, otevírání dveří, zámků, kapot, atd... Musíte čekat asi 20 sekund, než Deacon dolije benzín, který ale nejdříve musíte najít. První hraní her hraju vždy bez módů, ale tady se to nedalo, tak jsem v polovině hry nainstalovat mod pro neomezený benzín v motorce a vyšší rychlost, protože ani upgrady v kempech neměly moc velký efekt. Upgrady pro Deeka jsou ale naopak velmi OP. Nejdříve se bojíte i pěti zombie, protože jim Deek nedokáže utéct, ke konci už Deek kosil zombie po stovkách. Zbraní je dostatek, ale tak nějak půlka z nich je nepoužitelná. Střílení jsem si vylepšil za pomocí módu lepšího míření, to pomohlo dost k lepšímu zážitku. 

Mapa je krásná a detailní, horší je to s propady fps. Ve hře také byly bugy, které vás nutí restartovat hru, protože se např. nenačetla část mapy a chudák Deek letěl do vzduchoprázdna. Zvuky jsou pěkné, dabing taky.

Příběh, postavy, dialogy a také monology hlavní postavy Deacona St. Johna (no, uznejte sami, už jen to jméno) je jakoby to napsal někdo za pomocí ChatuGPT. Celá ta "kvalita" psaní zabíjí celý potenciál hry, která mohla být zombie RDR 2. Je tu příběh plný klišé, kde se postavy mezi sebou baví hloupě a nepřirozeně (vaše postava právě dokončila 25. generickou povinnou vedlejší misi, kde vám zadavatel do nekonečna opakuje ve vysílačce vaše jméno, aby v další misi nevěděl, jak se vlastně jmenujete). Deacon St. John (!!!) si furt mumlá něco pro sebe, v cutscénách se furt zvláštně šklebí a gestikuluje. Má nekonzistentní charakter, kdy jednou je chladný flegmatik hledící si svého, aby o pět minut měl následně zájem na všem.

Tahle hra bolela. Hru zkrátit, zrychlit a najmout reálné scénáristy a mohla to být solidní devítková open world hra na překrásné mapě. I přesto jsem po zničení poslední hordy cítil jistý smutek. Třeba vznikne dvojka.

Pro: Překrásná mapa Oregonu, hordy

Proti: Scénaristické selhání po všech stránkách, extrémně natahované a stereotypní, občasné bugy 

+7 +9 −2

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 80
Po přepáleném Black Ops se vrací realističtěji podaná série Modern Warfare a uzavírá se příběh Pricea, Soapa a Makarova. Hra rozhodně není špatná, ale pocitově je to nejslabší díl série a je v něm cítit jakýsi downgrade oproti druhému dílu. Když se si googlil okolnosti vzniku této hry, tak se mi mé domněnky o tvůrčím rozkolu uvnitř IW a Acivision potvrdily.

Každopádně pamatuji si to jakoby to bylo včera, koupil jsem si na Aukru CD klíč a modlil se, aby to na steamu fungovalo. Naštěstí ano, a já už pár měsíců po vydání mohl pařit a multiplayer, byť taky pocitově slabší oproti MW2, a spolkl mnoho desítek hodin. MP je více balancovaný, ale řekl bych, že tím i přichází o tu zábavnost, protože všechny zbraně, perky a killstreaky v druhém díle byly tzv OP.

Singleplayer a jeho příběh tentokrát táhne sám Price. Makarov rozhodně není tak dobrá postava jako byl Shepherd a autoři ho mohli napsat mnohem lépe. A stejně jako v předchozích dílech hra nabírá grády, až ve třetině hry, když už se nehrají za noname USA vojáky, ale za členy Priceovy jednotky. Ke konci už není co vytknout. A rozhodně můžeme být rádi za vyobrazení Prahy ve třech misích a českého odboje.

Hudba byla slabší, jinak vše kopírovalo druhý díl a grafika je totožná. Všiml jsem si, že tvůrci zavedli lepší animace. Hra jako taková ale není tak plynulá jako původní díly, protože občasné propady fps byly znát, to však částečně opravilo přepnutí hry do režimu okna.

Ano, hra je to už čtvrtý reskin Modern Warfare z roku 2007, ale na rozdíl od Treyarchových her je to stále nadstandard.

Pro: Obstojné zakončení trilogie, postava Pricea, Praha a skvělý MP

Proti: Optimalizace, lehký downgrade oproti MW2

+9

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 90
Infinity Ward pokračovalo ve své krasojízdě a druhý díl Modern Warfare je jako jednička, ale na kokainu...v dobrém. Hru jsem hrál i hned po vydání a je neuvěřitelné, že o 16 let později si to budu užívat stejně jako mé pubertální já. MW2 prostě nestárne a užijí si to i hráči, kteří by si ji zapnuli poprvé až nyní.

Hra volně navazuje v příběhu prvního dílu. Přidává dva nové charismatické záporáky a celý příběh (na rozdíl od těch Treyarchových CoD) dává smysl a je strhující a i přestože se nebojí MW2 jet někdy až moc wow filmovou cestou, tak stále je to mnohem více při zemi než o rok mladší Black Ops. Souboj dvou válečných veteránů, kteří se nebojí zašpinit si ruce zhltnete za 3, 5 hodiny na jedno sezení, protože vás hra nepustí. Žádná negativa - stereotyp, glitche, špatně AI, jak tu někteří píší, jsem neobjevil ani před 16 lety, ani nyní. Hra nemůže být stereotypní, protože se co dvě minuty střídá scéna a herní náplň. Glitche tu nejsou. A AI nepřátel prošlo upgrade, umí si zalehnout do trávy, střílí přes překážky... Activison do tohoto projektu nasypal opravdové peníze a je to vidět po všech stránkách.

Multiplayer ve své době byl přelomový a utopil jsem v něm 450 hodin. A má stále aktivní hráče. Jendou za čas ho nainstaluju a překvapuje mě, že to TDM match najde do minuty a bez cheaterů.

Prostě není co vytknout. Zábava, na jedno odpoledne, na kterou ale budu vzpomínat léta.

(Hra má svůj remaster - to jsem také zvažoval, ale moc se mi nelíbí možnost vlastnit hru na Battlenetu, který nepoužívám, navíc je hra bez MP a cena 20 euro jen za 3,5 hodinový obsah mi nepřijde zrovna fér. Activision/Blizzard je hrabavá firma. Lépe by udělala, kdyby každý starší CoD titul dali na game pass)

Pro: Příběh a postavy, hudba, multiplayer

Proti: Neexistuje stroj času zpět do bezstarostného období 2009-2010 

+14

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

  • PC 80
Filozofická otázka, kterou si lidé pokládají od nepaměti: "Jak hodnotit remaster? Jen nový audiovizuál? Či i původní obsah?".

Nejprve k remasteru. Je to klasický 1:1 remaster výtečné hry aka cash grab. Ale upřímně, kdyby Activison dovolilo nějaké větší změny, tak by to někteří hráči nepřekousli. Grafiku většinou nehodnotím a nezajímá mě, ale smysl remasteru je přeci přinést hráčům původní pecku v novém kabátku. Animace jsou ale krásné, plynulé. Výbuchy a celkově efekty jsou výborné, strhující. Hra běží bez záseků a v pohybu je kouzelná. Horší je to, když se člověk zastaví a začne sledovat jednotlivé textury a efekty. Já to udělal a musím říct, že ta grafika na rok 2016 je vlastně jen OK. Rozhodně MWR nepatří k té nejhezčí hře do té doby. Audio je super, ale... Některé zvuky zbraní byly z nějakého důvodu zachovány. Pamatujete na už v té době ošklivý laciný zvuk D.Eaglu, M14, M21, či další automatické odstřelovačky Barrety? Tak ty jsou tady původní. V kontextu nových zvuků u ostatních zbraní je tohle velmi negativní element. Nejsem si jistý, zda hodnotit AI je v těchto hrách fér, protože hra se stále musí prezentovat, tak že vy jste hlavní hrdina ve virtuální střelnici. Kdyby ty davy nepřátel flankovali, snažili by se vás přechytračit a překvapit, už by to nebylo CoD a muselo by nepřátel být mnohem méně. Takhle si vystačím s tím, že se nepřítel na svém místě kryje, střílí a hází granáty do té doby, než ho nezastřelíte, nebo dokud se nepřiblížíte k jeho pažbě.

A samotná hra? Tu jsem nejspíše poprvé hrál na strejdově notebooku pár měsíců po vydání. Následně jsem si jí v roce 2009/2010, když jsem neměl 60 éček na originálku MW2 na steamu, s kamarádem koupil, abychom mohli smažit dnes již legendární a revoluční multiplayer. Ale stejně si myslím, že hlavní tahákem byla kampaň, která v kontextu všech těch stříleček z druhé světově (MoH, CoD) či sci fi/hororových (HL2, FEAR) byla svým zasazením do realisticky pojatých moderních konfliktů jako zjevením. Nehledě na to, že příběh je velmi dobře napsán a odvyprávěn. Hra je moderní realismus a nabídla filmový příběh a střih plný emocí (kde jinde se střídají perspektivy a dokonce vaše postavy umírají?). Od mise Black Hawk Down vás hra nepustí. Atomový výbuch, výborná sniper mise v Černobylu, boj s časem a zastavení třetí světové války a ten konec! V Black ops jsem psal, že Treyarch neumí zamaskovat skripty. Infinity Ward (původní vývojáři) rozhodně umí. Jistě, občas v nějaké misi, když chvátáte, tak vám to hra jasně dá najevo a nepřítel vás sundá během vteřiny. Ale není to nic tak hrozného jako v Black Opsech, či v World at War.

Skvělá hra v novém kabátku, ze kterého ale vývojáři mohli vymáčknout mnohem víc a rozhodně to není must play remaster. Pokud nemáte 20 euro, tak si vystačíte s původní hrou.

Pro: Klasická výtečná kampaň v plynulém kabátku.

Proti: Mohlo to vypadat a znít lépe.

+6

Mafia II

  • PC 75
My Češi a náš flegmaticko-individualistický přístup k životu, se najednou promění v opravdový patriotismus, pokud je zmíněno téma českého piva, sportu a z nějakého důvodu videoher. Proto Mafia (ta první) je nedotknutelná a nemůže na ní nikdo říct špatného slova. S tou druhou se to má jinak.

Dohráno bylo asi za 8 hodin na střední obtížnost, jednoduchou matikou odečteme 2 hodiny cutscén. Vyjde nám 6 hodin. Z toho bez přehánění 4 hodin jezdíte z bodu A do bodu B. Jízdní model je příjemný a jízda po nádherném zasněženém Empire Bay za doprovodu Joea, aka sprostějšího Homera Simpsona, je fajn. Jenže, pak zjistíte, že musíte jezdit pro Joea, či jinou postavu, abyste vůbec zahájili misi. Pak na konci mise musíte jet domů, abyste ji ukončili. Sami. Jistě, můžete si pustit hudbu v rádiu, ale stačí to?

Střílení je super, můžete se krýt, můžete střílet s přiblížením a doplní se vám samo zdraví. Nepřátelé správně reagují na zásahy a headshoty jsou velmi uspokojivé. Tedy moderní zábavná střílečka. Jenže, střílení, pokud máte dobrou mušku, je vážně jen malá část z celé hry. Protože mimo cutscén je zde spousta dialogů, kdy hráč stojí a čeká, než se postava (například telefonování) vykecá, což ještě více ukrojí z čisté herní doby.

Příběh je fajn, ale přišlo mi, že v druhé polovině je jistý pokles kvality. Je zde vidět určitá zkratkovitost ve vývoji některých postav. Některé motivace postav jsou zvláštní. A velká část děje postrádá logiku. Celá Leova linka je tomu perfektním příkladem. Během jízdy a boje se často opakovaly generické Joeovy monology, které vás prostě začnou štvát, pokud hru hrajete 2 hodiny v kuse.

Každopádně výsledný zážitek byl obdobný, jako když jsem v lednu zahrál Definite Edition jedničky. Mafii 2 jsem poprvé hrál ihned po vydání, a jako puberťák si ji nesmírně užil a užil jsem si jí i nyní v Definitive kabátku.

Pro: Audiovizuál, zábavné střílení, zasazení a atmosféra 40. a 50. let.

Proti: Neustále za volantem. Scénář v druhé polovině hry.

+15 +16 −1

Call of Duty: Black Ops II

  • PC 55
Downgrade oproti prvnímu dílu ve všech směrech, na kterých mi záleží. Špatně napsaný a odvyprávěný příběh. Ošklivé zvuky a hudba. Pocit ze střelby a gore, které funguje jen v misi, kde je to potřeba. Výborný Oldmanův Reznov zmizel, aby se zde objevily nové a nezajímavé postavy, které mi lezly na nervy (Michael Rooker). Záporák o ničem, celé je to slepené vyschlým vteřinovým lepidlem.

Třešnička na dortu byla bugnutá mise, která mi nedovolila pokračovat, ani při restartu mise. To jsem zkusil napravit stažením savů z internetu, který mi ale zase pro změnu odemkl na steamu většinu achievementů a přišel jsem o jedinou invenci, se kterou Treyarch přišel a to pár možností volby během příběhu. To jsem ale zhlédl na youtube a o moc jsem upřímně nepřišel.

Treyarch neumí dělat hry. Black Ops 1 byl výjimka. Aspoň, že si vzpomínám na vcelku zábavný multiplayer.

Pro: Ve své době multiplayer, možnosti "volby"

Proti: Příběh, postavy, hudba, hratelnost

+6

Call of Duty: Black Ops

  • PC 70
Nebudu lhát — Treyarch mám v hlavě zafixovaný jako ty méně úspěšné vývojáře Call of Duty. Vždycky mi přišlo, že vezmou předchozí díl od Infinity Ward a udělají z něj kompletní downgrade. Nedávno jsem po více než 16 letech znovu dohrál World at War a byl to pro mě příšerný zážitek, protože po výborném Modern Warfare přišel návrat ke staré škole — střílečka z druhé světové války, která působila zastarale, s příšerným scénářem, režií a téměř nulovou invencí.

Aktuálně procházím starší hry ze své knihovny na Steamu, GOGu a dalších platformách a na řadu přišel Black Ops 1 . A překvapivě — hra je o dost lepší než World at War . I když je oproti Infinity Ward stále znát horší psaní, méně vyladěný gameplay a neschopnost zamaskovat skripty tak, aby působily přirozeně a filmově (což Infinity Ward umí výborně), celkově působí daleko uhlazeněji.

Příběh, dialogy a postavy jsou tentokrát mnohem silnější. Výborný dabing dává postavám charisma — a Gary Oldman je v roli Reznova naprosto fantastický. Na druhou stranu — po dramaturgické stránce hra občas ztrácí soudržnost. Mason utíká z gulagu a najednou se objeví minigun... v 60. letech? V Rusku? V gulagu? Jindy tým potřebuje zničit raketu a jen tak mimochodem ze zdi vypadne moderní naváděná střela. A podobných WTF momentů je ve hře spousta. Příběh je sice extrémně přitažený za vlasy, ale aspoň si některé scény budu pamatovat, to ve WaW nehrozilo (kromě první ruské mise okopčené z Nepřítel před branami). Mimochodem, tady si tvůrci taky hodně půjčili z filmů a nezůstalo to jenom u Lovců jelenů.

Samotná hratelnost je celkem solidní. Zbraní je dost, ale mají nevýrazné, až ošklivé zvuky. Střelba působí o něco uspokojivěji než v tehdejším Medal of Honor, ale taky to není žádná sláva. Gore je zde výrazné, ale zpracování je necitlivé a nekonzistentní — puška končetinu neodstřelí, ale revolver ano. A co se týče autenticity... Vietcong opravdu neměl SPAS brokovnice se speciální municí. Specnaz zase nepoužíval FAMAS deset let před jeho vznikem. A takhle je to ve hře skoro se vším. Člověk musí vypnout mozek, aby si to užil — ale v jiných tehdejších střílečkách podobných nesmyslů bývalo méně. Skripty tady bolely a hodně. Nejhorší mise byla s "Reznovem" a infiltrace, kdy pokud jste nepočkali na daný moment, hra vás terminovala.

Multiplayer jsem tentokrát nehrál, ale podle Steamu mám nahráno 35 hodin, zatímco v Modern Warfare 2 přes 450 - to je dost vypovídající hodnocení. Zombíky jsem nehrál a teď už to žádný server nedokázalo najít.

Celkově ale musím uznat, že Black Ops 1 je výrazně lepší než předchozí Treyarchův pokus. Příběh má spád, střídají se mise i prostředí, nechybí zábavné  zapamatováníhodné scény a dialogy s výborným dabingem.

Budu pokračovat druhým dílem, který taky vlastním a nikdy jsem ho nedohrál, a pak to zakončím původní Modern Warfare trilogy, abych měl ucelený obraz, zda je Treyarch opravdu tím horším.

Pro: Dabing, různorodá herní náplň a cool momenty

Proti: Syrové skripty, logika v příběhu a dramaturgii

+9

Medal of Honor: Warfighter

  • PC 60
Asi nebudu předbíhat, když řeknu, že hra dělá vše o třídu hůř než její předchůdce.

Warfightera jsem si pořídil na Originu asi půl roku po vydání, abych zjistil, že singleplayer je nezáživný a nikdy jsem ho nedohrál – příběh mě prostě nebavil. Teď, po 12 letech, když jsem si znovu zahrál jedničku, jsem chtěl hře dát ještě jednu šanci. Bohužel se ale můj dojem z kampaně nezměnil. Medal of Honor: Warfighter je hůře napsaný než jeho předchůdce. Autoři pojali hru méně militaristicky a více ve stylu Call of Duty, přičemž se snažili napravit všechny chyby v psaní z prvního dílu. Sledujeme postavy z jedničky, tentokrát s větším důrazem na jejich osobní život a emoce – včetně rozpadajícího se manželství jednoho z nich. Jenže to nefunguje. Postavy mi nic neříkají, jejich dialogy jsou generické a příběh je nepřehledný a ve výsledku o ničem. V prvním díle chyběl hlavní záporák, tady sice je, ale opět k němu necítím žádnou vazbu.

Audiovizuálně na tom hra není špatně. Přešla z Unreal Enginu na Frostbite, který lépe pracuje se světlem a stíny. Hra je extrémně plynulá a bez input lagu při pohybu myší. Výsledný dojem je ale rozporuplný – chvíli mě mapa uchvátí, aby hned poté přišlo zklamání. Textury jsou často rozplizlé. Zvukově to není zlé, ale stále si myslím, že jednička to dělala lépe. A poznámka na závěr: autoři zřejmě nikdy neviděli ženu, protože žádná z těch tří, co se ve hře objeví, nevypadá jako žena – spíš jako bowlingová koule s ušima v paruce.

Zbraně a samotné střílení jsou fajn. Už v jedničce jsem je chválil, i když tehdy působilo střílení do nepřátel jako do papíru. Tady to autoři zlepšili zvukovým efektem zásahu, což výrazně zlepšuje celkový pocit z gunplaye. Ačkoliv je hra plynulá, při střelbě se objeví zvláštní efekt rozmazání – nejsem si jistý, zda je to skryté nastavení, protože motion blur jsem měl vypnutý. Na ten efekt jsem si ale rychle zvykl a střílení bylo nakonec velmi uspokojivé. Hra odstranila gore prvky z prvního dílu, což je škoda – brokovnice byly díky nim devastující a zábavné. Arzenál zbraní v singleplayeru je omezený: vždy začínáte s primární zbraní, kterou vám parťáci doplňují, a sekundární se zásobníkem s nekonečnou municí. Nepřátelé mají jen různé varianty Kalašnikova, PKP kulomet a brokovnici – nic víc. Vzhledem k tomu, že si z multiplayeru pamatuji mnohem širší výběr, je to zvláštní. Největší „inovací“ oproti tehdejším střílečkám je možnost zvolit si způsob, jak vyrazíte dveře do místnosti s nepřáteli, než je postřílíte ve zpomaleném záběru – ano, to je opravdu ta jediná originální věc, se kterou tvůrci přišli. Kromě střílení jsou tu dvě dlouhé, ale nudně zpracované mise, v nichž sedíte za volantem a honíte padoucha – s arkádovým modelem řízení.

Multiplayer si už dnes nezahrajete, protože EA vypnulo servery. Na EA Play mi hra ukazovala 25 hodin, z toho minimálně 20 strávených v multiplayeru, který byl zábavnou variací na tehdejší Call of Duty a Battlefield.

Závěrem lze říct, že nejsilnější stránkou hry je samotný gunplay. Jenže singleplayer je nezáživný a střílení do nepřátel, kteří se jen krčí za překážkou a nehýbou se, je doslova definicí nevyužitého potenciálu. Když vezmu v potaz, že většina herní náplně se omezuje jen na tohle, dostávám velmi průměrný herní zážitek.

Pro: Plynulý audio vizuál a uspokojující střílení. Multiplayer v době vydání.

Proti: Příběh, dialogy, postavy. Fádní střílečka bez inovací a stereotypní náplň.

+9

I Am Your Beast

  • PC 75
I Am Your Beast je adrenalinová indie FPS s netradiční strukturou. V roli elitního zabijáka Alphonse Hardinga projdete 25 krátkými misemi, z nichž každá trvá zhruba minutu. Úkoly se liší – od eliminace všech nepřátel po ničení satelitů nebo sestřelení helikoptéry. Po dokončení mise dostanete známku, která hodnotí rychlost a způsob likvidace. Hra nabízí malé mapy a poměrně omezený arzenál, ale právě to podporuje kreativitu. Sestřelit vosí hnízdo na skupinu vojáků vám dá lepší ohodnocení než 3 headshoty.

Autoři se snažili dodat hře i příběh – skrze radiové rozhovory mezi Hardingem, generálem a jedním z vojáků. Generál na vás posílá další a další jednotky, protože odmítáte „ještě jednu poslední misi“ na Blízkém východě. Jeden z vojáků vás zase tajně informuje, výměnou za to, že ho nezabijete. Bohužel příběh působí ploše a nedává silnou motivaci – zejména ve srovnání s jinou indie střílečkou SuperHot, která dokázala na stejném prostoru nabídnout zajímavější premisu.

Po dokončení hlavního módu (cca 1 hodina) následují challenge mise, krátké přídavky z pohledu přeživších vojáků a sedm extrémně obtížných, surrealistických úrovní. Ty už ale nesednou každému – třeba já jsem se nedostal ani přes první.

Kromě příběhu hru také sráží dolů technické chyby – občas se nepřátelé zaseknou a musíte je najít, abyste mohli dokončit misi.

I Am Your Beast je krátká, brutální akční jednohubka, která baví rychlým tempem, ale trpí slabším příběhem a technickými nedodělky. Pokud hledáte nekomplikovanou střílečku na večer, klidně po ní sáhněte – jen nečekejte víc než zábavnou indie jednohubku.

Pro: Čistá adrenalinová zábava, hudba

Proti: Snaha o výprávění velmi špatného příběhu, bugy

+9

Medal of Honor

  • PC 70
Další starší hra, kterou jsem na steamu oprášil, abych zahnal čekání, než se mi vrátí grafika z reklamace.

Hra běží na Unreal Enginu 3 a tvůrci z Danger Close z něho vytáhli opravdu hodně. Hra vypadá po doladění v ini souboru velmi dobře při 2K a 165 snímcích. Mapa Afghánistánu je krásná a běhání po hezky zpracovaných kopečcích v Afghanistánu je zábavné. Zvuky jsou ale to v čem hra vyniká nejvíce. Ozvučení zbraní a výbuchů to je potěcha pro uši. Když tohle porovnáme právě z Call of Duty a jejich Black Ops z toho roku, tak samozřejmě MoH vyhrává na plné čáře, protože i nyní po letech si vzpomínám, jak otřesné zvuky jejich zbraně a výbuchy měly.

Zbraně jsou výborně zpracované a ozvučené. Paradoxně ale chybí uspokojující pocit ze střelby – zasahovat nepřátele působí spíš jako střílení do papíru. Každý nepřítel sice reaguje na nesmrtící zásah, ale nějak to nebylo ono - v dalším "Call of duty killerovi" Homefrontu, (kterou jsem taky znova dohrál po více jak dekádě nedávno, a kterou považuji za mnohem horší hru), to tvůrci vyřešili multiplayerovým zvukem zásahu a hit indicatoru, tady by to taky možná pomohlo.

Příběh je z většiny nijaký a chytl mě až ke konci, kdy jde o záchranu vašeho týmu v nepřátelském území. Postavy jsou nevýrazné, dialogy nudné – nejhorší jsou ty, které směřují na vaši němou postavu. Kolegové vám neustále říkají, co máte dělat, jako byste nebyli elitně vycvičený voják. A chybí tu i hlavní záporák. Celkově je hra napsaná, jak když pejsek a kočička pekli dort. Tvůrci chtěli nové CoD, ale chtěli ho více při zemi, takže žádné wow nerealistické scény ve hře nenaleznete. Ale naopak potěší vojenský žargon a hra velmi dobře ukazuje, jak US Army funguje jako celek. Potěšil mě dialog přes vysílačku, kdy postava ve vašem týmu žádala o vzdušnou podporu, ale bylo mu řečeno, že v dosahu žádný jejich stroj není, ale že CIA tam někde operuje, a že jim vypůjčí Predator dron.

Pak je tu mnoho malých detailů, které je potřeba zmínit. Už jsem zmínil, že postavy se s tou vaší baví, jak kdybyste byl nějaký turista, který se tam náhodou objevil. Ale bohužel to nezůstalo jen dialogů. Ostatní postavy v pohodě vyšplhají na střechu, kopeček, skálu, ale vy bohužel ne, vy musíte čekat, až vás kolega vytáhne. Vy si nedokážete ani otevřít sám dveře, musíte čekat, až se zapne skript, a váš kolega voják vám zpřístupní další cestu. Nikdy vám nedojde munice, protože vám váš parťák vždy může doplnit zásobníky pro americkou zbraň, nehledě na to, že pistole má neomezeně zásobníků, což vás nenutí sbírat zbraně nepřítele . A to je škoda, protože Kalašnikov je skvěle ozvučen a zpracován. Nejlepší zbraň - brokovnice - je bohužel jen ve dvou misích a je to jediná zbraň, která mě bavila coby likvidační nástroj, protože, a na to jsem úplně zapomněl, hra má dokonce gore, a právě pouze u brokovnice a granátu jsou vidět výsledky. Hra je také jedna z prvních fps, která využívá zkluz ze sprintu. Extra náboj v hlavni. A taky potěší přepínání módu střelby. Některé tyhle prvky se sice objevili už v Crysis v roce 2007 (trilogii jsem taktéž znovu po letech dohrál, škoda, že jsem se nedonutil napsat recenzi), ale ani v roce 2010 to nebyl standard.

Hra má multiplayer, u kterého mi steam píše: "Naposledy hráno 2012, odehráno 16 hodin". Moc si z něj nepamatuji, jen vím, že ho dělali lidé z Dice, jel na jejich enginu a byl to mix CoD a Battlefieldu. Neinstaloval jsem ho, protože steamdb ukazuje, že ho za den hrají 3 lidé.

Ale i tak je to obstojný vyzývatel pro tehdejší Call of Duty. Což například o již zmíněném Homefrontu (aka CoD z wishe) říct nemůžu, i přestože ten má zase nějaké ty wow scény, které si na rozdíl od MoH pamatuji a budu pamatovat. Tvůrci a hlavně EA si asi slibovali mnoho a pamatuji si na jejich marketing a taky na Linkin Park, který pro hru vytvořili main song. I když si na tento počin za pár dní nejspíš nevzpomenu, při hraní jsem se většinou dobře bavil – a to je u podobné hry možná to nejdůležitější.

Pro: Ozvučení a grafika, ultra zábavná efektivní brokovnice, Afghánistán a prezentace US Army

Proti: Nic moc napsaný příběh, postavy a dialogy a na nic z toho si za pár dnů nevzpomenete, pocit při zásahu nepřítele

+13

The Punisher

  • PC 55
Další abandonware hra, kterou jsem hrál poprvé až nyní. A to je ten problém, protože takhle na tuhle starou hru nemůžu nostalgicky vzpomínat. A tahle hra zestárla a to setsakramentsky a to nemluvím o grafice. Mluvím o hratelnosti, ovládání a celkovému pocitu ze hry. Hra je to z roku 2005 ale první a hlavně druhý díl Maxe Payne, který je o 2 roky starší nabízí prostě mnohem mnohem lepší zážitek. Ovládání je něco příšerného, pocit ze střelby vlastně taky, fine aiming, jak se zde říká míření je něco tak příšerného. Jediné, co drží hru nad vodou je hlavní postava, Frankovy hlášky a jeho brutalita a s tou si tvůrci dali velmi záležet. Je zde mnoho možností, jak svého protivníka odstranit z povrchu zemského. Punisher si přitom drží velmi dobrou rovnováhu mezi humorem a vážně odvyprávěným příběhem, který rozhodně není tak špatný, jako v jiných střílečkách té doby. Ale stejně hru v roce 2025 nemohu doporučit pro první hraní... A to ani největším fanouškům tohoto Kata.

Pro: Samotná postava Punishera a jeho "techniky"

Proti: Ovládání, většina gameplaye, nevyvážená obtížnost

+8

Blood Stone 007

  • PC 75
Další zábavný abandonware, který mohu doporučit. První půlka sice byla pro mě boj, protože mě to nechytlo, ale od zběsilého útěku ze Sibiře jsem si hru velmi užil. Možná to není ten nejlepší bondovský příběh a je plný klišé, ale člověk se opravdu cítí jak agent 007. Hratelnost je skvělá, autoři si vzali ty nejlepší herní prvky z Conviction, ale i z Uncharted. Bond umí efektivně a efektně zpacifikovat nepřítele nablízko. Umí mrknutím oka zasáhnout tři headshoty. Občas si musí zaskákat a lézt po římsách. Překvapila mě i AI nepřátel, ty když vás spatří tak po vás nejdou jak zombie, ale kryjí se a místo toho, aby měli wallhack, tak vás hledají na posledním místě, kde vás spatřili. Ve hře se mění lokace a herní náplň. Jednou si zastřílíte v obřím akvárium, abyste následně zdemolovali při honičce za doprovodu výborné hudby půlku asijského městečka. Dabing od Craiga a Denchové je už je třešnička na dortu. Vlastně ta hra je v kontextu dnešních stříleček, kdy jsou všechny open world s generickým obsahem, velmi osvěžující. Takže body dolů jdou snad jen za ten příběh a za nemastnou neslanou Bond girl.

Pro: Rozmanitá hratelnost v Bondově kůži

Proti: Příběh mohl být lépe napsán, nic moc Bond girl

+11

Rage

  • PC 60
Nevyužitý potenciál, zklamání. Asi tak bych popsal výsledný pocit po dohrání této hry.

Ale popořadě. Po nainstalování jsem zjistil, že Rage stejně jako 90% procent všech PC her před rokem 2013 mají uzamčené fps, zapnutý motion blur, mouse smoothing a všechny další ošklivé věci, které my pc hráči nemáme rádi. Takže jsem začal googlit. Vyřešil jsem jednu věc, ale objevila se věc druhá a to, že hra padala, takže jsem investoval další hodinu hledáním a zkoušení nastavení v ini a cfg souborech... Pak se mi to konečně podařilo a já byl ohromen, jak je hra na svůj rok krásná a plynulá. Teda až na většinu interiéru, tam jsou velmi nehezké textury.

Rage je mix fps, open worldu a rpg prvků odehrávající se v post-apo světě. Po mapě jezdíte vozítkem, který si můžete upgradovat a při ježdění na místo nového úkolu na vás neustále útočí nájezdníci. Jenže po chvilce jsem zjistil, že Rage je extrémně fádně napsaný, stále opakující se úkoly, ježdění z místa na místo malou mapou, která je sice za chodu hezká ale nemá co nabídnout. NPC nemají co říct. Vedlejší úkoly stálé stejné a o vracet se zpět do nezajímavé lokace, kterou už jste jednou vystříleli se vám prostě nechce. Žádný zajímavý lore. Ke konci už jsem se s nikým dále nevybavoval a prostě jen chvátal ke konci, který byl samozřejmě taky fádně zrealizovaný. Naštěstí střílení je vcelku zábavné, je to mnoho zbraní a každá zbraň má své typy nábojů. Je to spoustu zajímavých vychytávek a můj oblíbený bumerang je velmi efektivní nástroj.

Rage byl ve vývoji nejméně 4 roky a výsledný produkt je spíše technologické demo. Nevím, zda za to může Bethesda nebo samotní vývojáři z id software. Každopádně je to takový nedodělek a tento fakt pociťujete na každém kroku. Hra to mohla být dobrá, ale není.

Pro: Hezká a plynulá (tuhle část si musí ale hráč zařídit sám) střílečka

Proti: Nevyužitý potenciál, prázdný svět, nezajímavé postavy, příběh a dialogy

+13

Blur

  • PC 80
Hru si pamatuji z recenzí z roku 2010, ale poprvé jsem ji hrál až nyní díky tomu, že je to abandonware. A i přestože auta nikdy nebyl můj žánr, tak takhle hra dokazuje, že období kolem roku 2010 bylo opravdu zlaté.

Blur se od ostatních závodních her liší tzv powerupy, tedy jednorázovou výhodou pro vaše auto (miny, zrychlení, naváděný energetický výboj, opravy,...). Hra nabízí různorodé herní módy, od klasických závodů, po destrukci ostatních a na konci každé kapitoly závody s "bossem", který vás šetřit nebude. Pocit z jízdy je i na klávesnici skvělý, výborná stylizace a audio vizuál mě už několikátý den drží u téhle pecky. Prostě není nad to ničit ostatní závodníky energetickými výboji za doprovodu adrenalinové hudby.

Vlastně ani není co vytknout. Snad jen haprující střední obtížnost, která je občas velmi jednoduchá a občas musíte nějaký závod (většinou ten s bossem) opakovat několikrát. Jen škoda, že už se nedá rozehrát multiplayer.

Pro: čirá arkádová zábava s licencovanými auty a dobrou hudbou

Proti: nevyvážená obtížnost

+9

Kane & Lynch 2: Dog Days

  • PC 80
Obě hry jsem hrál poprvé v roce 2025, a jak víme, střílečky, které vznikly cca před rokem 2009, je bez nostalgického efektu těžké nejen hrát, ale i hodnotit dnešním pohledem. Očekáváte, že aspoň jeden prvek hry (psaní, game design, gameplay, ovládání) bude mít zastaralý charakter. A první díl s podtitulem Dead Men nebyl výjimkou. Střely létaly mimo zaměřovač, umělá inteligence nepřítele byla příšerná. Hru ale alespoň částečně zachraňovaly hlavní postavy, občas kvalitní dialogy a několik nápadů, které byly zjevně inspirovány filmem Heat . Pokud jste hru nehráli v době jejího vydání, pravděpodobně vás nezaujme a místo ní doporučuji sáhnout po o čtyři roky starší verzi Max Payne 2 .

Druhý díl však představuje obrovský skok ve všech aspektech. Pamatuji si, jak jsem v roce 2010 hrál demo, kdy ještě nebyla možnost vypnout chvějící se kameru a některé grafické efekty, což podle mě výrazně přispělo k relativně nízkému hodnocení hry (a paradoxně k nižší známce než měla mnohem horší jednička).

Hra nabízí moderní prvky střílečky z pohledu třetí osoby – tedy systém krytí, sprint a zaměřování. Kane & Lynch 2 je mnohem lépe napsaná, dialogy jsou konzistentně kvalitní a celkově se herní zážitek výrazně zlepšil. Co však hře opravdu dává nezapomenutelný nádech, je surová atmosféra Šanghaje. I když je hra v některých momentech monotónní a kromě krátkého střeleckého úseku v helikoptéře nenabízí mnoho rozmanitosti, stále jde o velmi kvalitní hru. Zatímco u Dead Men jsem se modlil, aby utrpení skončilo, u druhého dílu jsem si hru užíval po celou dobu. 

Kane & Lynch 2: Dog Days se v roce 2010 plazil, aby mohl o dva roky Max Payne 3 létat.

Pro: atmosféra, postavy, dialogy

Proti: délka hry, malá rozmanitost herní náplně

+12

Return of the Obra Dinn

  • PC 95
Jsem rád, že můj první komentář na této databázi je k této takřka dokonalé hře. Tohle je jedna z mála her, u které jsem se nehnal nakonec, ale vychutnávala si každou novou scénu a už se nemůžu dočkat, až si hru za nějaký čas zahraji znovu. Hra není uživatelsky přívětivá, musíte si na všechny její zákonitosti přijít sami, což může být pro někoho demotivující. Pokud vydržte (hra má vcelku rychlou křivku učení a do hodiny už budete vědět jak používat deník a hodinky) a zaujme vás audiovizuál, tak vás hra odmění hodinami příjemné obsahu a velmi opojného pocitu, když se vám podaří správně určit další a další osudy. Musím se přiznat, že bez pár indicií na internetu bych všechny osudy dohromady nedal (afroameričan s vlastním asistentem, obuv čínských topmanů, rozeznání afričana od angličana afrického původu).

Pro: Výborně napsané, skvělá hudba, dabing

Proti: Uživatelsky vcelku nepřívětivé

+17