Komentáře
Far Cry 5 – Hours of Darkness
Far Cry 6
Největší změnou oproti ostatním dílům je přístup ke zbraním a střelbě... Mrví vojáci vám nedají svojí zbraň, tu musíte buď koupit, za docela těžké herní peníze, nebo je hledat po světě. A když už získáte novou zbraň, tak je nepoužitelná, protože jí musíte nejdříve přiřadit protiplášťovou munici, jinak se budete s nepřítelem handrkovat dlouhou dobu alá Borderlands... Proto ze začátku hry docházelo k trapným momentům, kdy jsem nedokázal odstřelovací puškou zabít vojáka na celý zásobník. Nebo unikátní automatická brokovnice ze zápalnou municí nedokázala zabít obrněného vojáka ani na několik zásobníků. Ale pokud přijdete na to, jaký design zbraně mají, tak vás odmění s bezkonkurenčním gunplayem. Dlouho jsem si takhle zábavně nezastřílel.
Mapa je největší, ze začátku až děsivě velká, protože výborná featura z pětky, waypoints na každém kroku, zmizela, a tak musíte furt někam jezdit a běhat, a mapa je prostě příliš velká...to se časem změní, kdy dostanete wingsuit a vzdušný výsadek a odemknete více lokací, ale i tak strávíte příliš mnoho času na cestách, kdy se většinou nic neděje a ten svět je takový... takový...mrtvý? Jasně, občas najdete nějaký ten quest, nebo událost, ale jinak mě nějak nemotivovalo prohledávat každý kout mapy.
Hlavní příběh se poprvé vypráví v cutscénách, které nesledujeme jen z první osoby. Záporák alá Batista je super. Hlavní postava má konečně dost prostoru, komentuje vše a překvapivě mě neštvala. Horší je to s vedlejšíma postavami... je jich mnoho, ale dost z nich je otravných, nebo nezáživných. Ale pak přijde El Tigre. El fuckin Tigre, nejlepší postava v sérii Far Cry, tenhle pětasedmdesátiletý dědula, veterán předchozí občanské války si krade každou scénu. Aby ho hra po chvilce odstranila... Stejně tak s vedlejšími zápornými postavami. Ze začátku jsou vykresleny tak démonicky, ale dostane se jim málo prostoru a hned zemřou. Podle mě za ten nedotažený příběh může doba covidu.
Po grafické stránce není co vytknout, hra se zdá být konečně optimalizovaná a je vtipné, že jsem v této hře dosahoval nejvyšších FPS za celou sérii Far Cry. Zvuky jsou super a klasická latina z rádia vždy potěšila. Hlavní hrdin(k)a je nadabovaný. Já hrál za ženu a ten dabing byl fakt super.
Hru jsem dohrál za 35 hodin, dohrál všechny vedlejší mise, obsadil všechny vojenské cíle, zajel všechny závody, zkusil jsem všechny speciální operace jednou, objevil všechny unikátní zbraně a zabil všechny unikátní zvířata. Zvláštní je fakt, že pětka mi zabrala o 10 hodin víc, ale je pravda, že tady jsem přeskočil hodně rybaření a lovení všech zvířat, rozhodně jsem neobjevil všechny lokace.
Tady je vidět, že hra vznikala část hry vznikala během covidu, a že Ubisoft chtěl vydat hru co nejdříve, protože lidi jsou zavření doma, tak jim dáme uměle natahovanou hru, aby mohli grindit. Ubisoft v kostce. Ale to nemění na faktu, že hra se vám prostě dostane pod kůži- ještě jeden nepřátelský tábor, ještě jeden vedlejší úkol...a najednou se pomalu rozednívá.
Kam si myslíte, že se v sedmičce vydáme? Dochází jim možnosti. Že by znovu Afrika? Nebo nějaká post sovětská země? To by bylo k aktuální situaci ale asi necitlivé a kontroverzní.
Far Cry: New Dawn
Příběh je průměr, jediná zajímavá část je ta s Josephem Seedem, dvojčata jako hlavní záporáci jsou nezáživný. Staré postavy potěší, ale hra prostě nenabízí příběhový a lore materiál, jako nabízela 5 v každé lokaci.
Staronová mapa je docela hezká, ale po technologické stránce je to bída, protože 5 byla první hrou ze série, kde jsem neměl pocit, že je ve hře nějaký nucený blur effect, tady je to zase naplno a občas jsem si připadal jak v Xbox 360 hře. Optimalizace taky o třídu horší, než v 5 a v 5 jsem problémy s AI neměl, tady parťáci dělali psí kusy.
Nejhorší změnou ve hře je RPG prvek levelování zbraní a protivníků a nucený grind, abyste si mohli tito zbraně odemknout a tento grind je repetitivní a nudný. Místo Falloutí apokalypsy očekávejte tedy spíše Borderlands.
Hráči na metacriticu tomu dali 48%, což ale neodpovídá objektivní kvalitě této hry. Je to jen další Far Cry, které ničím nevyčnívá, docela dobře se hraje, pokud překousnete nic moc nové postavy a příběh, prvky ala Borderlands a nucený grind, tak si to relativně užijete.
Pro: Stále zábavný gameplay na pěkné mapě, návaznost na pětku
Proti: Nevyužitý potenciál post apo světa, nezajímavý vedlejší obsah, RPG prvky a nucený grind, němý protagonista
Far Cry 5
První FC jsem hrál pravděpodobně v roce 2006. Hru jsem nikdy nedohrál, a když se podívám nyní na příběh a gameplay, tak se nedivím. Další díl jsem taky nikdy nedohrál, protože je to hardcore zážitek ale už položil základní kámen pro trojku, od které jsou každé další díly jen reskiny. Trojku jsem hrál ihned po vydání a byla velmi zábavnou hrou - byť ne dokonalou a rozhodně je hraní na moderním PC o nervy - neustálé padání, záseky, poklesy fps, hra běží jen kolem 50 procent výkonu GPU... Datadisk Blood Dragon byla dvouhodinová blbina pro milovníky osmdesátkových cheesy akčňáků s parodickým humorem ad absurdum, se stejnými problémy jako měla trojka. 4 jsem poprvé hrál až nyní a bylo to zklamání, protože jsem čekal, že přechod na nové konzole přinese aspoň technologický pokrok, hra sice už nepadala, ale stálé poklesy fps, low fps usage a takové zvláštní divné rozmazané textury, jak kdyby to bylo 720p, a Primal jsem nedohrál. Proto jsem od FC5 moc neočekával, navíc když jsem viděl současné hodnocení zde či hráčské hodnocení na metacriticu, tak jsem tušil, že to nebude zrovna žádná top hra. JENŽE! FC5 je extrémně zábavnou hrou, který přinesla chtěné změny.
Montana je fakt krásně zpracovaná, velmi detailní. Svým zasazením se mi přesně trefila do noty. Všechny tři části mapy jsou pěkné, ale přišla mi nejlépe propracovaná ta první, kde každý baráček byl přístupný, měl nějaký lore, ale dokonce i puzzle, jak se dostat dovnitř. A už jen za tuhle překrásnou mapu bych dal nadprůměrně hodnocení. "Ale muffine, ty jsi přece udělil Days Gone velmi nízké hodnocení a tam jsi přeci taky velmi chválil mapu Oregonu!". Jistě, protože na rozdíl od DG má FC nejen krásnou mapu, ale alespoň obstojný scénář, lore, má překvapivě originální mise a nechtěl se zabít pokaždé, když se hra snažila prezentovat svůj příběh, nebo jen když postavy mezi sebou mluvily. Far Cry 5 je společně s Fallout 3 a New Vegas v mé TOP 3 open world her, protože toulání a objevování nových míst patřilo k tomu nejlepšímu.
Příběh hry má absurdní zasazení. Ale pokud nějak přejdete, že existuje region v USA, kde sekta unáší lidi, přeprogramuje za pomocí drogy, či vymývaní mozku, a že úřady to nějak moc nezajímá, tak dostanete docela dobrý příběh s dobrými dialogy a postavami, které nejsou zas tak ploché. A hlavně, to se tvůrcům dařilo velmi dobře, vykreslili celý svět za pomocí krátkých příběhů napsaných na papíře či namluvených v záznamníku. Já čtení textu nesnáším od doby Quantum Break, Controlu, ale tady dokáží odvyprávět zajímavý mini příběh během 20 sekund čtení. Jsou zde 4 hlavní záporáci, všichi mají něco do sebe, ale Faith a Joseph byly nejzajímavější.
Co také pětka dělá oproti svým předchůdcům dobře jsou maličkosti, které hráčům usnadní hraní. Nebylo nic tak hrozného, než obíhat kilometrové úseky v kopcovité krajině ve FC4. Tady je na každém kroku nejen dostatečný počet dopravních prostředků, ale i body pro rychlé cestování, které odkryjete jen průzkumem bez žádného lezení na věž. Také se změnil save system, kdy hra dokáže uložit hru i během mise. Takže žádné hrůzy, kdy jsem hrál Far Cry 3 a hra spadla ke konci mise a načetla mi hru před začátkem mise, se naštěstí nekoná. Vývojáři také konečně dali mnoho nastavení k dispozici do menu a není třeba googlit a upravovat ini soubory pro překliknutí myši při míření. Už takhle toto Far Cry vypadá, jak kdyby se Ubisoft inspiroval ve Falloutu. K dokonalosti chybí jen možnost quick savu a manuálního uložení a titulky pro všechny dialogy a vysílání v rádiu.
Mise jsou překvapivě zábavné. Pořád se nabízí srovnání s Days Gone, kde hlavní mise měly náplň těch vedlejších = dojeď tam a zabij toho, či přivez balíček, či vyčisti mapu... Tady jsou samozřejmě taky takové, ale i ty vedlejší mají mnohem lepší zabalení tohoto jednoduchého gameplaye - například máte pro festival varlat získat, jak už název napovídá, varlata od skotu, které se zrovna páří, jako kdyby to nebylo absurdně zábavné, tak do toho hraje song Sexual Healing od Marvina Gaye...No, uznejte sami - čistá absurdní zábava na levelu GTA. Některé lidi může zamrzet, že hlavní mise jsou nucené, že hlavní hrdina, který mimochodem nemluví, je uspán, odvlečen k jednomu ze tří bossů, kde si musí vyslechnout vcelku nudný monolog, aby utekl a mohl znovu objevovat mapu a pomoct například vědátorovi k sestavení teleportu či v roli legendárního Clutche Nixona dělal kaskadérské psí kusy a poslouchat při tom hard rock. Far Cry 5 je jako 5* hotel, kde máte all inclusive. Vždy si vyberete to nejlepší, co možnosti nabízí a i z toho nejhoršího se nepose****.
Hra vypadá dobře, ale stále je to ten starý engine, který se nekamarádí s mým pc, to znamená, že hra běží na 60 procentech využití gpu. Hra ale nespadla a ani nemá výrazné propady fps. Pětka má mnohem čistší textury, které měly být v předchozím FC4. Zvuk je spíše průměrný a z nějakého důvodu otočení se od zdroje zvuku zcela ztlumí všechno. Tohle bylo také v každým díle, na tom vývojáři musí ještě zapracovat. Ale nesmím zapomenout také na překrásný soundtrack s kombinací se skvělým výběrem písní zejména z 20. století.
Sečteno podtrženo, Far Cry 5 toho nabízí opravdu hodně, vybere si každý a vše je zabalené, na rozdíl od svých předchůdců, v uživatelsky přístupné formě. Pokud máte rádi Falloutí hry, nebo si chcete zahrát first person GTA, tak jste našli to pravé a ořechové. Ve hře jsem objevil všechny lokace, dohrál všechny mise a nemusel se do toho nutit, protože mě to prostě bavilo, proto nemůžu FC5 více vynachválit.
Pro: Překrásná mapa Montany a čistá radost objevování nových míst, výborný soundtrack, lore, zábavné různorodé mise,
Proti: Němý hlavní hrdina, hlavní příběh mohl být lepší, stále některé technické nedostatky
Zombi
Hra je zombie survivor, kdy máte neustále málo munice a musíte zombáky mlátit kriketovou pálkou. Já tomuto žánru moc neholduji, ale myslím si, že ta napjatost, aby vám vyšly náboje na větší počet nepřátel je mnohem lepší než třeba v Alanovi Wakeovi 2. A celá ta atmosféra Londýna je super, podíváte se i do Buckinghamského paláce, nebo máte výhled na Tower. Škoda, že Ubisoft neměl koule na zombie královnu a následné tango s kriketovou pálkou :-)
Když jsem si říkal, jak je hra lehká, a že mě mrzí, že jsem si nedal vyšší obtížnost se najednou objevil nový typ vybuchujícího zombie, který mě sundal. Po úmrtí se vtělíte do nového přeživšího a můžete si od svého mrtvého bývalého vzít ztracený loot. Jenže když zemřete znovu cestou, tak už je loot pryč, tak se mi to stalo a já ztratil odstřelovačku, AK a dost nábojů a to zamrzelo, ale jako game design je to zajímavé.
Největší negativum hry je její příběh. Protože není takřka žádný. Náplň hry je většinou dojdi někam a seber tohle. Ale já to hře dokážu odpustit, protože hra si na nic víc nehraje, dohrajete jí do 6 hodin a jestli máte rádi pomalé survivory, tak hra dělá přesně to, co jsem od ní očekával. Hra neurazí ani nenadchne.
Pro: Survivor atmosféra, ikonická místa v Londýně, některé neotřelé herní mechaniky
Proti: Nijaký příběh a postavy, nic zapamatovatelného, pocit ze střelby mohl být mnohem lepší
Tomb Raider
Základní kostra příběhu je zajímává - je to určitá variace na seriál Lost. Lara je super postava, ze začátku takové poupátko, které se ale dějí fyzická traumata na běžícím páse, občas se objeví i nějaké to psychické, když ztratí člena posádky, nebo jí chce slizký rusák znásilnit. V čem writing hry pokulhává jsou vedlejší postavy a Lařiny dialogy s nimi. A vlastně jakoby vývojáři ani nevěděli, co s posádkou Lařiny kocábky dělat, protože všechno těžké oddřela Lara sama, což je trošku zarážející, když dvoumetrový namakanec zůstává v táboře a Lara se vydává sama na dobrodružství a záchranu své kamarádky... Záporák mohl mít také lepší charakteristiku a prostor.
Audiovizuál je na jedničku, ani bychom neřekli, že hra vznikala na PS3 a Xbox 360 generaci. Sem tam se objevil nějaký bug, který znemožnil pokračování ve hře, ale stačilo jít do menu a restartovat úroveň, což díky velmi kvalitnímu a pravidelnému ukládacímu systému nebylo tak hrozné (kéž by si Far Cry vzal příklad). Dabing je velmi kvalitní, Lařina dabérka jakoby se narodila pro mladinkou Laru. Třešničkou na dortu je nespočet povedených animací, kdy Lara umírá rozdrcená, utopená, prostřílená šípy...
Gameplay je krásně plynulý, akční a filmový. Střílení je zábavné, žádný otravný cover shooter, kde nepřátelé hltají náboje po stovkách, ale headshoty jsou zde fatální a hráč s muškou zvládne bandu pěti nepřátel ve chvilce. Postupně hra přidává protivníky, dává jim lepší zbraně, nebo dokonce i brnění, ale stejně tak Lařiny zbraně se stávají efektivnějšími. Rychle jsem si zvykl na opravdu dost QTE momentů a vlastně mi to nevadilo a vtáhlo více do hry. Střídá se zběsilá akce s hádankami, lezením po stěnách a pěknými filmečky. Občas se objeví i otevřenější mapa, která ale vyloženě nenutí do prozkoumávání a vedlejších aktivit. Lootování je otázka na třetinu vteřiny, žádné otravné nekonečně animace jako měl například Days Gone. Lara stáhne mrtvé zvíře během mžiku a skoro v běhu. Vývojáři prostě vědí, že hry mají být zábavné a ne otravné.
Tomb Raider je pro mě ideální hra - hlavní náplň hry je příjemně dlouhá, střídá filmovou akci s objevováním a puzzlama. Herní mechaniky jsou rozmanité. Hra toho nabízí hodně, ale nezahltí. Nezahltí vedlejšími aktivitami, nezahltí doprovodným textem, nezahltí levelovací mechanikou... Tento rok jsem hrál opravdu hodně her a Tomb Raider vážně dělá tyhle věcí nejlépe. Půjčit si z Uncharted dialogy a vedlejší postavy, půjčit si z Indyho charismatického záporáka a je to 10/10 hra.
Pro: Plynulá akční jízda, krásný audiovizuál, kvalitní dabing, zábavný gameplay
Proti: Vedlejší postavy mohly mít více prostoru, občas slabší dialogy a scénáristická rozhodnutí, některé puzzly byly vypečené
Titanfall 2
Vývojáři jsou zdravé jádro z původního Infinity Wardu, kteří přinesli asi to nejlepší FPS trilogii Modern Warfare, která změnila mnohé. Očekávání tedy bylo veliké. Ale výsledek je spíše lepší kampaň alá Call of Duty Infinity Warfare, který mě bavila ale více.
Nevím, jestli za to může spíše průměrně napsaný scénář s nic moc hlavní postavou, který mluví jen když má hráč vybrat jednu ze dvou dialogových možností, které ale působí, jak kdyby původně ve hře měla být němá hlavní postava. Robůtek je fajn, ale Ethan byl lepší. Gameplay je ok, gunplay taky není nic, co by nějak vybočovalo. Jestli jsem to pochopil správně tak audiovizuál je postavený na starém dobrém Source enginu a hra je smooth a pěkná. Některé mise jsou vcelku originálně neoriginální, protože hra vykrádá Singularity level design, ale i třeba trochu Portálu. Je to jak kdyby EA chtělo v téhle hře všechno cool, ale málo co je původní originální nápad.
MP nemůžu hodnotit, protože při 5 minutovém čekání na hru jsem žádnou nenašel. Podle steamdb ale hra není mrtvá, tak nevím, jestli není něco špatně na mé straně, ale při googlování mi vyjelo, že hra byla jednu dobu nejen nehratelná, ale hrozilo i riziko, že vám hacknou pc, což je vcelku děsivé, protože ta hra zase není tak stará (nebo možná je, jen já začínám být boomer, když si myslím, že 9 let nic není?)
EDIT: tak jsem zkusil ještě MP, konečně našel zápas a je to extrémně návykové
Pro: Zábavný pohyb hlavního hrdiny, občas pěkný dialog ze strany robůtka, zajímavý game design některých misí.
Proti: Nic moc napsaný příběh a hlavní postava.
Far Cry 4
Edit: Po znovuzahrání trojky na 100% (myšleno komplet všechny věže, tábory, vedlejší mise, závody...prostě vše kromě nudného sbírání sošek) jsem se rozhodl dát šanci i čtyřce, jenže na rozdíl od trojky tady prostě nejde vypnout ten motion blur (existuje postup na pc wiki, ale hra potom v některých lokacích neustále padá, tak jsem to vrátil zpět), ruku v ruce se špatnou optimalizací z toho bolí oči a není to příjemné hrát. Ale překonal jsem se a zvládl to. A musím říct, že si to stále tu nízkou známku zaslouží.
Ten příběh je mnohem slabší, postavy mě štvaly, nic zapamatováníhodného kromě Pagana není, hlavní postava je bez charismatu, i když narozdíl od pětky mluví. Ale co je nejhorší je fakt, že autoři prostě nenávidí hráče. Ta mapa je hrozně velká a jednotvárná, ale největší problém je, že je tady hrozně málo fast travel bodů, furt musíte někam běhat, někam jezdit. Mapa není navíc plochá, jako byla ve trojce, kde také bylo málo bodů pro rychlé cestování, ale doběhlo se na určitá místa rychle, ve čtyřce sice bod zájmu může být "jen" 350 metrů od nejbližšího tábora, ale přitom musíte běžet do kopce, musíte ho i obíhat, protože proste Ajay nezvládne běhat po větším svahu. Tohle je fakt příšernost. Když to porovnáme s pětkou, kde je každých 200 metrů nějaký bod pro rychlé cestování, navíc vzdušný výsadek, možnost teleportace vozidla... Tenhle díl v ničem nevyniká, hlavní úkoly i vedlejší jsou na jedno brdo, stereotyp a není to příjemný stereotyp jako to bylo v pětce a šestce. Jediná věc, která mě hodně bavila je střílení granátometu na velký počet nepřátel v autech, a to je docela málo na hru, která mi zabrala 30 hodin nervů, nezdá se vám?
Pro: Zábavné střílení, některé cool vychytávky, některé zajímavé lore materiály
Proti: Špatná optimalizace, po chvilce stereotypní a nezáživné, frustrující momenty, příliš mnoho generického obsahu, extrémně velká opakující se a vertikální mapa s malým počtem fast travel bodů, špatný save system
Indiana Jones and the Great Circle
Vývoje se zhostili chlapíci, kteří nám oživili Wolfensteiny, ale zběsilou akci neočekávat. Je to pomalejší filmová adventura, kde řešíte hádanky, běháte po otevřených hubech a odkrýváte tajemství, které daná mapa nabízí. Ano, nepřátelé tu jsou, ale většinou si vystačíte s pěstmi, nebo vším možným, co je po ruce - koště, hasák, pánvička...; ke zbrani se dostanete, i Indy má svůj legendární revolver, ale budete mít neustále málo munice a zbraně jsou extrémně slabé.
Příběh a to jak ho tvůrci odvyprávěli je to nejlepší na hře, klidně bych ho zařadil mezi ty nejlepší filmy o Jonesovi. Machine Games se podařilo zachovat původní milý humor. Dabér v podání Troye Bakera, který mimochodem nadaboval například hlavní role v The Last of Us, Bioshock Infinite, nebo Pagan Mina ve Far Cry 4. A je k nerozeznání od Harrisona Forda. Výborná animace obličejů, také napomáhá k tomu, abychom se cítili jak v dalším filmu o Indym. A Gina je super postava, snad nejlepší girl sidekick od Bioshock Infinite.
Zamrzí pomalejší tempo hry, hra je vcelku stereotypní a pokud hrajete i vedlejší mise, tak je hra skoro až neúnosně utahaná. AI taky nepatří mezi to nejlepší. A když vývojáři chtěli zachovat i zbraně, tak střílení mělo být zábavné.
Pro: Grafika, příběh, dabing, zachování toho nejlepšího z filmů
Proti: Utahané a stereotypní, AI nepřátel, zpracování zbraní
Far Cry 3
Super úvod a ze začátku mi to nemálo připomínalo Stalkera, více akčnějšího a mainstreamového. Hned ale zjistíme, že optimalizace je příšerná, málo fps, hra málo využívá GPU, neustálé propady fps, záseky a hra v některých částech misí neustále padala, k tomu si přičíst úplně debilní ukládací systém, kdy hra prostě během mise neukládá a v téhle hře jsou mise třeba i na 20 minut. Hra mi v jedné dlouhé stealth misi na konci třikrát spadla na plochu. Třikrát jsem ji musel opakovat. V další misi znovu ke konci dlouhé mise. Zkusil jsem nesčetně věcí, co PC wiki gaming nabízelo, co doporučovali lidé na forech, ale nic nepomohlo na 100%. Od Ubisoftu není moc hezké, že pro tuhle kultovní pecku nevydá nějaký opravný patch na nové HW, nebo rovnou remaster. Hráči musí hodiny googlit a zkoušet různé kombinace, aby to aspoň nějak fungovalo. Nehledě na takové rozmazané textury. Prostě hra není dělaná na vyšší než 1080 rozlišení a pro více než čtyř jádrové CPU.
Příběh je okay, neřekl bych, že nějak extra dobrý, ale má to hlavu a patu, dobré postavy a dialogy. Čím méně přemýšlíte, tím více si to užijete, protože Jason Brody dokáže opravdu husarské kousky, aby některé mise zbytečně natahoval. Mise mají starý game design plný skriptů, často hrajete část misi za kulometem vozidla a hra vám připomene staré kolejnicové střílečky, kdy se každý nepřítel schovává za výbušným barelem a čeká, než ho vyhodíte do povětří.
Samotný gameplay je tak různorodý a nabízí toho spoustu, všechno co vás k open world hře napadne je tady. Horší jsou některé prvky a paradoxy, které hru zbytečně zadupávají. Debilní save system, který neukládá během mise. Nemůžete si načíst hru z dřívějška. Pokud začnete hořet začnete extrémně rychle ztrácet HP, ale musíte čekat, než vám hra nabídne možnost se uhasit, pokud budete chvátat, tak se místo toho začnete léčit, tak oheň vás do doby vyléčení zabije. Dále hra tlačí na nutnost prozkoumávat celou mapu. Mapa je totiž zašifrovaná a otevře se vám, až když dorazíte k vysílací věži, vylezete na ní a odstraníte rušičku. Rychle cestování je tady ala Fallout, ale musíte nejdřív v každé oblasti s věží vybojovat tábor pro svou frakci. Ze začátku jste extrémně slabí, máte málo hp, nosíte s sebou málo munice a jen jednu zbraň. Znova vás hra nutí objevovat mapu a lovit zvěř, abyste si mohli vyrobit větší fusak na munici a pro další zbraň. Hra je také relativně těžká i na normální i nejlehčí úroveň. Takže budete často umírat (v mém případě na následky ohně) a v ruku v ruce s tím debilní ukládáním mě to dohánělo k šílenství.
Ubisoft přinesl Far Cry 3 a Assassin's Creed 2 a od té doby už jen recykluje a recykluje. Far Cry 3 sice nenabízí nic převratného, ale bere všechno, co v té době existovalo a dává to do jednoho balíčku otevřené mapy. Hodnocení ve své době 8/10, teď po tom trápení s optimalizací bych tomu dat 6, ale převažují pozitivní zážitky, tak tomu nechám to původní hodnocení.
Edit: Po dohrání FC6 na mě přišel určitý stesk, tak jsem si znovu rozehrál FC3, konečně se mi povedlo vypnout ten nucený motion blur, nebo depth of field a hra běžela plynule. Dohrál jsem hru na 100% a tu 8 si zaslouží.
Pro: Mnoho různorodého obsahu, adrenalinová akce, super mapa, fajn postavy
Proti: Příšerná optimalizace, debilní save system, spousta otravných mechanik
Aliens vs Predator
Zamrzí jen horší příběh a propojení všech tří kampaní, kde probíháte po stejných lokací, ale to je to jediné, co všechny tři rady spojuje. Kromě nic moc příběhu, žádných výrazných postav, a malá využetelnost Bishopa (Lance Hanriksen) hře ubližuje také fakt, že člověk i predator jsou ze začátku velmi slabí, ale v polovině kampaně se dostanou k velmi op zbrani, která až moc efektivně ničí všechny alieny, u člověka karabina a u predatora kopí. Vetřelec žádné nové vychytávky nedostane, protože ta jeho kampaň má s bídou hodinu, což některé může odradit, já byl ale rád, protože to jeho ovládání se mi moc nelíbilo. Dohromady všechny kampaně dohrajete za 5 hodin. Ve své době to mělo zábavný MP.
Pro: Plynulý nepřekombinovaný gameplay, hororová atmosféra za mariňáka, respektuje filmy
Proti: Horší ovládání za xenomorpha, nic moc příběh, nevyvážená obtížnost, bez výrazných postav
Alan Wake II
Hodnotit jen příběh a to jak je odvyprávěný je to 9,9/10 hra. AW 2 se soustředí se na naprosto unikátní videoherní příběh v artové formě,. Wake je stále uvězněný v Black Lodge, tedy na Dark Place. Saga má parťáka Caseyho, který nosí tvář Sama Lakea a dabuje ho Max Payne a nějak mi to nešlo dohromady a mělo to rušící element. V Bright Fallsu je mnoho bizarních a zajímavých postav, ale nic vám neřeknou, v lepším případě dvě věty, a pak už mlčí. To Alan zažívá surrelistické dobrodružství, kdy jednou mění svým slovem celé scény a podruhé je hlavní hvězdou rockové videoklipu.
Já bych tomu tu devítku chtěl dát, ale prostě nemůžu, kvůli samotnému gameplayi. Ta samotná hratelnost uměle natahuje celou hru a natahuje ji ve velice průměrném kabátku. Velkou inspiraci to bere z těch méně akčnějších Resident Evil dílů a také Silent Hillu. Takže oproti prvnímu AW nebo Controlu musíte přistupovat, že to není akční střílečka, ale spíše velmi pomalá, utahaná akční adventura, kde se sice hra bude tvářit, že stále máte nouzi o náboje a lékárny, ale když se to stane, tak se náhle změní logika hry a z mrtvol začnou potřebné zdroje vypadávat. Hra jako taková je těžká i na normální obtížnost, zejména pokud na Alana naběhnou tři stíny, a povalí ho, tak je game over. Požitek ze střelby moc není.
Není to jen velmi průměrná survival střílečka, je to také nudný walking simulátor. Grafika a sound design jsou na vysoké úrovní a mapa je fakt krásná, ale k čemu to, když ta obrovská otevřená mapa, po které běháte hlemýždí rychlostí a kromě hlavní dějové linky nic dalšího nenabízí? Kéž bych mohl svému o měsíc mladšímu já říct, aby se vykašlal na pročesávání na každé mapě. Při prvním hraní hry to nestojí za to a dokud jsem tuhle strategie hraní nevzdal, tak jsem hru i nesnášel. Hráč si totiž může nabýt dojmu, že v té chatce na kraji mapy najde Saga něco unikátního, něco co změní pohled na příběh. Ale to se nestane, najde tam maximálně krabičku nábojů, zajímavý byť velmi krátký text, nebo v lepším případě puzzly s figurkami, které jsem stejně většinou nedokázal dát dohromady (možný nedostatek v jinak velmi kvalitním neoficiálním CZ překladu?) a řešení musel googlit. NPC vám nic neřeknou, nedají vám žádný vedlejší úkol. A když už se tedy hecnete, že budete pročesávat každý metr čtvereční, tak vám garantuji, že i tak můžete kvůli mizernému HUDu něco přehlédnout.
Každá hra od Remedy v něčem bezkonkurenčně vyniká, aby v ostatních elementech byla ryze průměrná, nebo ještě hůře. Stejně tak tomu je i v případě AW2, skvělý příběh, kterého jsem se nemohl nabažit zabalený ve zdlouhavém bloudění a běhání po mapě a nezáživný soubojový systém. Tohle je nejdelší hororová hra, kterou jsem kdy hrál. A k tak super příběhu, kdy samotné hraní bylo spíše rušícím nudným elementem mezi další výbornou cutscénou, by určitě slušelo rychlejší tempo přestřelek a méně plazení se po otevřených mapách. Chápu ale vývojáře i EPIC, že vydat singleplayerovou hru v koridoru dohranou do deseti hodin a účtovat si za to 60 euro by ale asi v dnešní době neprošlo.
Pro: Geniální artový příběh, detailní audiovizuál, originální nápady
Proti: Celý gameplay brzdí výborný příběh, soubojový systém, walking simulator po pusté otevřené mapě
Viewfinder
Země umírá, proto je vytvořena umělá realita, kde vědci mají dostatek času a prostředků pro vytvoření řešení, které zvrátí proces vymírání vegetace. Jejich řešení je ale z nějakého důvodu skryto za sérií hádanek. Abyste vyřešili tyto hádanky, používáte fotografie, ze kterých se vytvoří 3D objekty. Tedy z obyčejné fotky se stane realita. Vyfotíte ze strany most, a fotografii umístíte do propasti a máte cestu pro ukončení levelu. Puzzly jsou různorodé, některé slabší, některé moc složité, některé mají milý humor. Při řešení vás provádí AI kočička, která má inteligentní a melancholické monology.
Viewfinder je rozhodně skvělá hra, ale tak nějak je cítit, že to mohlo být lepší, více komplexnější, něco co se povedlo druhému dílu Portalu. Ale kvalitou se to tomu prvnímu jistě vyrovná. Pro: Kreativní gameplay, občas lepší než samotný Portal, příjemná hudba, kočička Cait Proti: Nevyvážená obtížnost, příběh mohl být komplexnější
Pro: Kreativní gameplay, občas lepší než samotný Portal, příjemná hudba, kočička Cait
Proti: Nevyvážená obtížnost, příběh mohl být komplexnější
Still Wakes the Deep
Pro: Výtečný dabing a neokoukané prostředí
Proti: Prosťoučký příběh, stereotypní gameplay, občas ovládání
Control
Příběh je směsicí Twin Peaks, Akty X, ale třeba i novějšího The OA. Takže cestování dimenzemi, neviditelný nepřítel Sykot. Surrealistická prostředí, která si upravuje fyzikální zákony. Je to zamotané, ukecané, pokud se budete snažit najít všechny texty, nahrávky, tak vám to zabere mnoho času. A přestože na rozdíl od předchozího Quantum Breaku jsou zde texty mnohem čtivější i zábavnější, tak pořád je to tak, že co minuta běhání to jedna A4 textu. Hrané sekvence jsou výtečné a bavily mě nejvíc, navíc většinou shrnují ty tuny textu. Postavy jako Ahti, Rada, ale i zesnulý ředitel s Max Paynovským hlasem jsou výborné a hltal jsem o nich všechny informace.
Hratelnost je... Hratelnost je. Není to vyloženě špatné, ale je to repetitivní. Dlouhé souboje s vlnou nepřátel, které se znovu na stejném místě po nějakém čase znovu respawne. Jako střílečka mě to bavilo nejméně. Nejhorší ale je neustálé bloudění na mapě. Je vidět, že bez Microsoftu a jeho vhledu jsou Remedy stále zaseklý 20 let zpátky, kdy hry prostě byly uživatelsky nepřívětivé. Z toho důvodu nedoporučuji vedlejší mise, kdy musíte hledat/eliminovat určité objekty. To bylo o nervy a nepřidává to vašemu požitku nic pozitivního. Ale hlavní mise vás zavedou na místa, tak originální se super designem. Vlastně, až vás střílení omrzí (mě omrzelo velmi rychle), tak doporučuji zapnout v nastavení nesmrtelnost a 1 shot kill. Pak z toho máte skvělou příběhovou logickou adventuru/skákačku.
Audio a grafika jsou super, vlastně více než to. Zničitelnost prostředí je uděláno na výbornou. Optimalizace je mnohem lepší než v předchozím Quantum Break. Sice hra potřebuje opravdu hodně výkonu a propady fps tu jsou, ale nebylo to nic hrozného. Dabing je výtečný. Tady asi není co vytknout
Tohle lore, co Sam Lake napsal je určitě výživné a postaví se na tom nejen Alan Wake univerzum, ale i další hry. Jenom hru udělat přístupnější, nejsem v roce 2005, abych trpěl v hledání jednoho neoznačeného předmětu 10 minut, abych to nakonec vzdal a kouknul se na youtube návod. Ale moc často se nestává, že bych při hraní, a po dohrání pročítal internety, abych zjistil víc a víc a teď hop na DLC a Alana Wake 2.
Pro: Výborně napsané, skvělý dabing a audiovizuál, originální nápady
Proti: Uživatelsky oldschool hra, po čase repetitivní souboje, dost zbytečného textu.
Call of Duty: Black Ops Cold War
Příběh je zasazený do období Studené války a je to taková recyklace prvního Black Opsu, kde hlavní hrdina zažívá vymývání mozku. Bohužel, stejně jako Treyarch, ani Raven nemají cit ani zkušenosti napsat kvalitní strhující příběh, ale rozhodně to není špatný příběh a nesnaží se o něco víc, jako to dělal Treyarch v Black Ops 2. Je zde mise na otevřené mapě, kterou můžete vyřešit vícero možnostmi a je to zábavné. Během hry můžete dělat rozhodnutí, které ale nemají větší váhu, až na to poslední, které rozhoduje o tom, jaký bude konec a jak a kde bude mise probíhat. Postavy jsou mdlé, stejně jako záporák, dabing nijak nevyčnívá oproti průměru. Dvě vedlejší mise jsou nudné, ale ty logické hádanky a šifry byly vcelku zajímavé, i když vás tím hra nutí znovu rozehrát předchozí mise.
Stejně jako v COD Vanguard zde najdeme různé upgradované zbraně, které jsou svým zasazením docela mimo, pochybuju, že by sovětský voják nosil Colt 1911, nebo kalašnikov s bubnovým zásobníkem a optikou...Ale na rozdíl od Vanguardu mě zbraně bavily méně. A grafika a audio jsou také oproti předchozímu MW19 downgrade.
Kdybych měl hru zasadit do kontextu novějších CoD, tak mě sice příběh nenudil, hratelnost taky ne, ale MW19 dělalo prostě všechno mnohem lépe. Hra ale rozhodně neurazí a jsou mnohem horší hry v sérii.
Pro: Snaha o zajímavý příběh, možnosti volby, otevřená mise na KGB velitelství, hádanky
Proti: Horší audiovizuál a gameplay než MW19
Quantum Break
Příběh hry je prezentován na třech rovinách - samotný gameplay, cutscény a hrané filmečky. Při hraní narážíte na tunu textů v mailech, poznámkách, denících, v rádiu, v televizi... Bohužel většinu času to není zajímavé, přidává to plno postav, se kterými se vůbec nesetkáte, nebo naopak to nepřidává vůbec nic a není to ani zajímavé (v televizi běží AW Night Springs na 5 minut, kde je konkurz na jakousi postavu). A i když jednou za čas naleznete velmi zajímavé čtení (tajemná postava Hatche a jeho původ), tak dále se s tou myšlenkou vůbec nepracuje. Cutscény jsou moc pěkné, a upřímně všechno podstatné se mělo Propojující seriál je zajímavý nápad, ale jaksi působí laciným dojmem a co je hlavní, je to takové zmatené, dává prostor postávám, kterou ve hře (vůbec) nejsou a působí to zcela jinak, než to, co se nám hra snaží prezentovat. Remedy by si prostě mělo osvojit techniku Show don't tell. Tyhle tři roviny jsou jaksi nepropojené.
Hratelností je to mizerná střílečka, kde NPC jsou jenom žrouti nábojů, některé neskolíte ani na několik zásobníku ze samopalu. Pokud zvoráte nějaký segment, hra vás vrátí o několik minut dozadu a navíc ještě za cutscénu, kterou musíte znovu načítat. Hra nabízí pár vychytávek jako je časový štít, časový teleport, ale protože to není dobrá střílečka a ani to nemá plynuly audiovizuál. Ve výsledku: Jdete, nacházíte tunu textu, střílíte, cutscéna. Tohle několikrát opakujete a pak 20 minut hraného filmu. A prostě to není zábavné. Jo a podle toho, co jsem sledoval na youtube, tak ty rozhodnutí, které mají být stěžejné, tak vlastně nemají žádný vliv. Rozhodně nečekat na game design jako v Detroit: BH.
Vypadá to, že původní záměr měl být mnohem větší, ale že Microsoft utnul finance, nebo tam byl nějaký rozkol. Nebo nevím, jak si vysvětit, že to celé jaksi nedrží pohromadě.
Další hru od Remedy Control mám rozehranou několik let, takže to jasně ukazuje můj vztah k novým hrám od Remedy Kdyby Quantum Breakv nebyla koridorem do 10 hodin, tak mám stejný problém jako u Controlu.
Pro: Příběh, herci, dabing, inovativní (byť ne vždy dotažené) nápady
Proti: Optimalizace, nezáživná hratelnost, tuna nudného textu, nic moc seriálové propojení
Call of Duty: Vanguard
Grafika je super, dabing taky. Ale od roku 2008 je to první hra, kde mě opravdu zklamala AI. Tu sice hráči kritizují v každém CoD, ale já jsem se u toho pozastavil až ve Vanguard, když nepřátelé stojí v otevřeném prostranství a nic nedělají. Nebo se kryjí... zády ke mně.
Rozhodně obrovský downgrade oproti COD:WW2 a v ledasčem nejhorší hra ze série, ale ta střelba je fakt zábavná, snad možná víc než v MW19!
Pro: Zábavná střelba na plynulém audiovizuálu, v první misi hrajete za Miloše Nováka!
Proti: Příběh, postavy, dialogy, AI
Call of Duty: WWII
Příběh se točí okolo 4 mladých vojáků a jejich dvou nadřízených. A je více než dobře napsán, protože mi na těchto postavách záleželo, což už se nestalo od roku 2011, kdy vyšel poslední díl Modern Warfare. Jistě, konec je možná přitažený za vlasy, najdete sem tam nějaké to klišé, ale není to boom boom Michael Bay testosteronová jízda, jako předvádějí v každém příběhu kluci z Treyarchu. Jediná mise, která vybočuje z řady koridorových lineárních misí je ta, kde za francouzskou odbojářku máte za úkol infiltrovat německé velitelství v Paříži. Ta mise je fajn, máte otevřenou mapu a můžete to vyřešit několika způsoby, snad jen škoda, že hlavní hrdinka s velmi silným francouzským přízvukem naopak velmi dobře mluví Německy, jako by byla rodačka. Pak si taky zajezdíte v tanku a zalítáte ve stíhačce. Obě tyto mise mají příšerné ovládání a bylo to spíše za trest, než jako osvěžující a vítaná mise.
Grafika, stejně jako v předchozím Infinity Warfare udělala obrovský skok kupředu. Zbraně jsou fajn a Němci na každý zásah reagují, tak jak očekáváte. Jistě, sovětské zbraně v rukou německých vojáků na západní frontě jsou trošku bijící do očí, a někdo může namítnout, že britský operativec je žena (najděte si např. Nancy Wake), jen protože žijeme ve woke období. Já tohle všechno dokážu přehlídnout a celkový zážitek ze hry mi to nezkazilo.
Sečteno a potrženo, pokud jste vyrůstali na Medal of Honor, Call of Duty a seriálu Band of Brothers tak byste neměli být zklamaní, právě naopak, protože si myslím, že si to bere jen to nejlepší z CoD 2, zasazuje to překvapivě dobrého příběhu o bratrství a krásné grafiky.
Pro: Dobře napsaný příběh zasazený do ww2, plynulý audiovizuál, zábavné střílení
Proti: Občas klišé, špatné ovládání vozidel
High on Life
Příběh je prosťoučký a tvůrci celý svůj um vložili do dialogů. Bohužel vaše postava je němá, takže tuto roli přebírají mluvící zbraně, kterých je hned několik, a každá má jinou povahu. Tvůrci sypou jeden vtip za druhým, ale je to jako ve Family guy, na 25 vtipů připadá jen jeden dobrý.
Zbaně jsou originální, ale střelba není tak zábavná. Je zde velmi málo typů nepřátel. Stereotyp se dostaví brzy, a od půlky hry jsem všechny nepovinné přestřelky jenom proběhl k další části úkolu.
Rick a Morty sice není špatný seriál, ale před roky jsem se zasekl ve druhé sérii. Každopádně, pokud vám nesedne humor, tak je to jen špatná, repetitivní střílečka. Rozhodně nečekat nic tak propracovaného jako je Doom, i když si z něho často tvůrci často berou příklad.
Pro: Dabing, občas vtipné, originální nápady
Proti: Repetitivní střílečka, pocitově dlouhé, příběh mohl být lepší a postava mluvit
Call of Duty: Advanced Warfare
Pro: Grafický skok zejména v cutscénách, dabing
Proti: Místy slabší scénář, hloupý konec, občasný stereotyp
Pro: Atmosféra Karibiku a revoluce, výborný gunplay, některé výborné postavy, zábavný vedlejší obsah
Proti: Nedotažený příběh, některé otravné postavy, zbytečně velká mapa, nutnost grindu, primitivní náplň hlavních misí