Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Petr Marek / 34 let / Sítotiskový mág / Plzeň (ČR - kraj Plzeňský)

Komentáře

< >

Wasteland 2

  • PC 80
Že Wasteland 2 není nástupcem původních Falloutů tu už zmínila hromada lidí, ale ruku na srdce (i když jsme si to všichni přáli), ono by to vlastně ani nešlo. Oba světy jsou si až extrémně blízké, ale kultovnost a specifičnost Falloutů je bez dané licence samozřejmě utopie. Je to celkem jednoduché - dokážete si představit "něco jako Fallout" bez přiléhavých modrožlutých oblečků, pipboye, stimpaků, energo zbrojí atd.? S tímhle prostě autoři nic dělat nemohli a my se na ně za to nemůžeme zlobit, že jo...

Za co se na ně ale zlobit můžeme, tak to je samozřejmě dost zásadní množství bugů a nesmyslů, které bylo v jejich silách opravit. Já jsem hru rozehrával někdy v půlce roku 2015 (ehm...ano, hrál jsem ji s většími nebo menšími přestávkami přes rok a půl), takže by se dalo předpokládat, že už to bylo vychytáno patchema, ale ne :/. Jak už tady někdo zmiňoval (a mě hodně mrzelo), tak se člověk často setkával s tím, že začal mluvit s nějakou postavou, u které byl popis, který absolutně neseděl s obrázkem NPC a navíc grafické provedení bylo do třetice také ještě úplně mimo. Dokonce jsem se snad setkal i s tím, že NPC měl být muž a na obrázku byla žena nebo obráceně. Dokonce jsem si chvíli říkal, jestli to není naschvál, jako nějaký pseudojoke, ale asi ne. Předpokládám tedy, že to prostě nedávali časově, protože se (jak by mohla napovídat moje herní doba) jedná o kurevský rozsáhlou hru! Řeknu to asi takhle...i kdyby byla poloviční, tak bych se o ní pořád nebál říct, že je hodně dlouhá :D

Jasný, hoven je tam kotel - fakt velkej, ale...proč teda 80%? No řekl bych to asi takhle...prostě mi to po čase přirostlo k srdci :). Po uvědomění si (a prvotním zklamání), že to Fallout není a nebude, mi začínalo postupně docházet, že mám co do činění s něčím, co se nebojí srovnání a jde si celkem sebevědomě vlastní cestou. Prostě jsem si časem uvědomil, co je to značka Wasteland. Ona totiž ta "texasko/vyprahlá/kovbojská" atmosféra umí být taky dost slušná :).

Jestli se tady ale něco opravdu povedlo, tak to byl (často černý) humor, který se tak kostrbatě a naivně snažilo pár smetáků z Bethesdy dostat do jejich pseduofalloutů. Ono když to člověk v sobě nemá, tak to prostě a jednoduše nejde...tady to ale naopak funguje velice dobře! Setkáte se tu s ním opravdu naprosto všude. Až narazíte na bezďáka jménem Scotchmo, tak ani neuvažujte nad tím, že byste ho nevzali do party ;) Další věcí, která mě nepřestávala bavit po celou dobu hraní, byl arsenál zbraní a jejich vylepšení. Měl jsem skupinu, kde byl každý člen zaměřen na 1-2 bojové dovednosti a musím říct, že to bylo super a využil jsem většinu top zbraní. Jestli jsem si něco opravdu užíval, tak to byla salva 6ti brok.nábojů z jackhammeru do skupiny nepřátel, to dokázalo nadělat fakt ultimátní paseku :D. Také se tu objevovala řada předmětů, které se daly někde použít, ale člověk musel hodně přemýšlet kde. Na konci hry jsem jich měl u sebe hodně, takže jsem toho musel dost prošvihnout. Bavily mě rozmanité lokace i nepřátelé, líbil se mi soundtrack, líbilo se mi toho hodně. Každopádně zdejší komentáře jsou hodně povedené a s většinou jejich obsahu se ztotožňuji, takže to tu nebudu recyklovat...

Co mě ale tedy bohužel mrzelo dost byla jakási sterilnost "rozhovorů". Ono totiž ani tak nešlo o to s někým mluvit, jako z něj jenom prachsprostě vytahat informace. Takže v 95% případů jste se prostě jenom vyptávali na určitá témata jako: "What about X..what about Y and what do you think about Z" atd. To bylo vyloženě špatně. On tomu bohužel dost nahrával sytém, kterým jste rozhovory vedli. Mohl se do nich totiž zapojit každý člen vaší skupiny, aniž by to měnilo nabídku možných odpovědí (ehm...spíš otázek teda). Jenom pokud měl někdo nějaký komunikační skill, tak se po označení jeho postavy daná možnost zviditelnila (respektive zaktivnila, protože jste ji viděli u všech ostatních postav, akorát ji nemohli použít bez daného skillu na dané úrovni) :/.

Každopádně jsem si hraní užil. Neskrývám, že už hraju hry málo a kolikrát mi to i dává zabrat, a taky proto jsem byl moc rád, že jsem tuhle dotáhnul do konce. Největší radost mám z toho, že tu vzniklo něco, co bylo uděláno se správným přístupem (a teď myslím spíš ten lidský, než profesionální...ono je to ale kolikrát mnohem důležitější). Myslím, že Wasteland půjde hodně nahoru a už v dalším díle se tvůrci poučí z nedostatků, o kterých od fanoušku bezpochyby dobře vědí, a posunou svoji značku o pěkný kousek výš. V tomhle jsem určitě optimista ;)

Pro: Atmosféra, humor, zbraně a jejich vylepšení, velký potenciál do budoucna

Proti: Bugy na úkor délky hry

+11

Oddworld: New 'n' Tasty!

  • PC 90
New'n'Tasty nabízí přesně to, co říká - je to nové a chutné :). Měl jsem sice trošku obavy, aby jedna z mých nejoblíbenějších klasik nepřišla remakem k úrazu, ale po pár obrazovkách jsem už byl v naprostém klidu. :)

Z toho nejdůležitějšího (tedy atmosféry) se nevytratilo vůbec nic. Hra je stále stejně svižná, kouzelná a roztomilá, jako byla před 17ti lety (kurva tolik?) a to i v jejím kompletním 3D pro(pře)vedení. Z toho jsem měl popravdě největší strach, takže musím tvůrcům poděkovat za to, jak to skvěle zvládli. Dokonce bych se ani nebál tvrdit, že se jim to podařilo posunout ještě o level výš. A to je u tak graficky (rozumněj umělecky :)) náročné hry jako Abe's Oddysee co říct..

Napadá mě jediné mínus a to byla relativně citelně snížená obtížnost (nebo možná nápaditost?) po návratu do Rapture Farms. Už si nevybavuji, jestli to tak bylo i v původním provedení, ale zhruba od poloviny hry mi to zachranování Mudokonů přišlo nějaké jednodušší..

Nicméně každému vřele doporučuji (jak pamětníkům, tak i těm, kterým (zatím) Abe nic něříká). Já už se pomalu těším na nový Exoddus. :)

Pro: Původní kouzelná atmosféra, grafické zpracování

Proti: Nižší obtížnost v druhé polovině hry

+18

Arx Fatalis

  • PC 90
Tak jsem dohrál další ze svých mnoha restů a musím říct, že jsem byl nadmíru spokojen, protože s takhle hutným RPG jsem se za posledních x let nesetkal. Zdejší pochvalné komentáře jsou bezpochyby na místě..

Největší radost mi udělala temná atmosféra, která spolu s (od začátku) vyšší obtížností dávala tušit, že se bude jednat o něco vyjímečného..

Když jsem poprvé zavítal do City of Arx, tak se opět dostavill ten zvláštní tajemný pocit, který jsem kdysi zažíval při hraní svých prvních her a u kterého jsem už nevěřil, že se může ještě někdy objevit :). Bylo to pro mě jako zjevení, zahrát si po těch novodobých bezduchých "hitech" něco, v čem je opravdu cítit to správné HC pojetí, kterým si řada starších RPG titulů získala tolik oddaných fandů..

Nechci zde popisovat podrobnosti, protože dost výstižné komentáře tu v tomto ohledu jsou. Tuto hru bych chtěl hlavně doporučit všem, kteří ji zatím nehráli a žízní po tom, co kdysi bylo, protože svět Arx není pouze kouzelný a podmanivý, ale hlavně poctivý..

Doporučuji hrát verzi 1.21 v eng (běží na Win7 a ta angličtina není nikterak složitá)! Kromě grafických bugů jsem se nesetkal s ničím, co by mi mělo hraní znepříjemňovat..

Pro: Atmosféra, obtížnost, staré dobré oldschool RPG

Proti: Grafické bugy

+35

Broken Sword II: The Smoking Mirror

  • PC 60
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale že by tohle měla bejt jedna z nejopěvovanějších adventur?? Už první díl mi přišel docela nadhodnocenej, ale tohle je vážně moc...
Beru, že na svojí dobu to asi mělo pěknou grafiku a povedenej soundtrack, ale na mě to prostě působilo tak, že dobrá polovina hry je tam jednoduše jen pro prodloužení hrací doby. Nebo snad někdo rozumí tomu, proč se George (po zjištění, kde se skrývá poslední kámen) zdržuje takovejma blbostma, jako je namáčení palačinek do sirupu a házení buchet do keře?? Nebo proč přemlouvá nějakýho přiblbýho režiséra, že místo jeho kaskadéra vyleze do jeskyně na skále místo toho, aby se prostě sebral a vylezl tam sám?? Nebo proč musí říkat kameramanovi, kterýmu zapadnul vozejk s kamerou do písku, že může použít příruční kameru, která se mu válí u nohou?? Co to je za blbost??? No nic, zas tak hrozný, jak se asi může zdát z toho, co píšu to nebylo...ale zaslouženejch 84%? To pochybuju...možná, kdyby mi bylo 12 a přemejšlením bych se moc nazabejval.

Pro: Většina z první půlky hry

Proti: Většina z druhý :)

+8 +9 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Po dvanácti letech od vydání tohodle veledíla jsem ho konečně dohrál i já :) Byl to vážně jedinečnej zážitek (o čemž svedčí i dnešní noc, kdy se moje sny odehrávaly v nemilosrdnym světě Planescape). Konečně, ale hlavně bohužel, jsem tím taky dokončil poslední dobrodružství z dílny geniálních Black Isle, který mi ještě před smrtí zbejvalo. Jsem přesvědčenej o tom, že zlatej věk RPG her, na kterejch se pracovalo především srdcem, skončil s posledním vydechnutím tohodle kultovního studia...

Co se týče hry samotný tak první, co mě napadne, když si ji vybavím, jsou rozhovory! Ty rozhovory!! Za celou mojí herní kariéru se mi nestalo, že bych si pustil hru na dvě hodiny a z toho jednu a půl strávil jenom čtením. U PST se vám tohle stane a neee jednou...ale co je hlavní, budete moc rádi, že se vám to stalo. Protože v tomhle je Torment mezi RPG bez debat králem. Nejen že budete mít po jeho dohrání pocit, že jste byli součástí jednoho z nejoriginálnějších počinů herního průmyslu ale taky, že jste přečetli masivní bichli :) (poklona překladatelům)

Planescape je špičkový RPG, na který současný počiny vzhlíží od někud né z úrovně kotníků, ale chodidel. Když člověk vidí ten propastnej rozdíl, tak mu nezbývá než si uchovat ty vzácný vzpomínky hezky v teple, protože takovýhle skvosty by se daly spočítat na prstech jedný ruky...

Hodnocení...hm. No, říkal jsem si, že ve srovnání s druhým Falloutem má u mě přece jenom pořád lehce navrch postapokaliptickej bratříček, takže by to mělo bejt 95%. Ale stačilo 24 hodin, kdy se mi to trochu rozleželo v hlavě a jsem přesvědčenej o tom, že to bude plnej počet, protože...no kdo to hrál, ten ví proč ;) A kdo ne, tak nezbývá, než se probudit v márnici...

Pro: Vynikající rozhovory, neuvěřitelně propracovaný postavy, černej humor, originální příběh, masivní herní doba

Proti: V dnešní době nepoužitelný rozlišení, který jde bohudík zvýšit neoficiálním patchem

+32

Divine Divinity

  • PC 80
Velmi povedený "kecací" RPGčko, který má narozdíl od svejch známějších bratrů akčnější pojetí. Zahrál jsem si ho i přes úvodní obavy o grafiku a jakousi "neoriginalitu"(podle recenzí). Ale člověk si musí všechno vyzkoušet sám, aby na věc získal kvalitní(tedy vlastní:) názor...

Grafika mi přišla vážně líbivá, povedená a vůbec mi nijak nevadila...asi proto, že člověk už teďka nepřemejšlí nad tim, jestli je hra z roku 1998 nebo 2002, ale jednoduše počítá s tim, že je starší. Ale jak říkam, i na 20" to vypadá slušně...
To, že DD není samo o sobě nijak extra originální, je sice pravda, ale pokud si to člověk zahraje v dnešní době(jakož i já), kdy už žádný originální RPG pecky nevycházej a poslední pořádný hrál před X lety, tak bude zaručeně spokojenej.

Bohužel jsem na starý kolena zjistil, že 100+ hodinová hratelnost(která mi kdysi tak vyhovovala, a byla pro mě vlastně i jakousi zárukou kvality) už asi není nic pro mě...protože jsem ZATÍM nebyl schopnej hru dojet dokonce. Ale savy mam schovaný a časem to dotáhnu ;)

Pro: Kvalitní oldschool RPG, slušná ukecanost, která už se dneska moc nevede, volnost

Proti: Asi časová náročnost, která už dneska taky neni moc v kurzu :) a taky linearita bojů

+16 +17 −1

Hidden & Dangerous

  • PC 85
Hidden & Dangerous byla ve svý době první hrou, která ve větším měřítku oslovila i zahraniční zájemce o návykovou PC zábavu a dokázala, že i u nás jsou schopní vývojáři (pamatuju si to celkem dobře, protože tenkrát jsme s kámošema měli jěště přehled snad o všem, co zrovna vycházelo :) Navíc si troufám tvrdit, že potom ji už překonal jenom Flashpoint a Mafia...
Většinu misí jste odehráli v týmu 4 britských vojáků, kteří měli rozdílný vlastnosti (přesnost střelby, rychlost atd.) a před začátkem jste si je mohli vybrat z nějakých 20ti. Také jste jim museli přidělit vybavení podle účelu mise v závislosti na tom, kolik toho vůbec unesou...Mezi členama týmu se dalo libovolně přepínat a mohli jste ostatním zadávat příkazy jako následuj mě, kryj se, lehni si atd...na svojí dobu věc nevídaná :) Taky tady byla možnost posílat je na určitý místa na mapě, ale dost často se stávalo, že milý vojáček to vzal přes řeku, kde se utopil nebo se někde zasekl...Cíle misí byly nápaditý a zajímavý a snad nikdy se nestalo, že byste měli prostě jen něco někde vyřezat. Často se jednalo o vyhození nějakýho zařízení nebo komplexu do vzduchu.
Jak už jsem zmínil, velkým problémem byl samostatnej pohyb vojáků po mapě, ale tim největšim byla skutečnost, že vám čas od času někdo padnul mrtvej k zemi bez jakýkoliv příčiny...často se to stávalo na stejnejch místech. Takže jediný zápory vidim vážne pouze v systémovejch chybách.

Pro: Originalita, obtížnost, znovuhratelnost, náplně misí

Proti: Bugy

+16

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

  • PC 70
Bohužel je ze hry docela dost cejtit, že to neni originální titul, ale předělávka. Jednoduše tam chybí taková ta "láska ke svýmu dítěti" :), která je třeba u Posla Smrti celkem zřejmá. Je pravda, že původní hra byla velice kvalitní a remake si určitě zasloužila už jenom proto, že tenkrát se o ní moc nevědělo a tím pádem si ji moc lidí neužilo.

Decentní "odfláknutí" je asi nejvíc znát na animaci postavy při manipulaci s předmětama. Příklad: postava vezme do ruky koště a animace vypadá celkem obstojně a slušně se na to kouká...ale po chvíli má vzít do ruky vázu a vodu z ní vychrstnout na zásuvku. Jenže milý pan Holan nic nedrží a nemastnej neslanej pohyb rukou směrem ke stěne je doprovázenej pouze šplouchnutím. Takhle je to zhruba v 50% případů. Je prostě jasný, že kdyby nad tim vývojáři strávili o trochu víc času, tak by to bylo znát. Další věcí, který moc nerozumim je jakoby nesympatičnost hlavní postavy...nemyslim tim hlas(ten byl fajn), ale hlavně celkovej vzhled. Hrozný hadry, nevýraznej obličej, připosraná chůze(že to bude inteligentní člověk byste si asi na první pohled neřekli)...no prostě většina ostatních postav vypadala mnohem líp než náš hrdina :) A když už jsem u tý kritiky, tak bych taky ocenil, kdyby se dabing víc blížil reálnýmu rozhovoru. Protože jsem měl dost často pocit, že je ta gameska určená pro cizince, kteří maj za sebou jen pár lekcí češtiny, tak aby ty slovíčka všechny stíhali pobrat :) (to je ale ostatně neduh většiny našich adventur).

Přeze všechny moje výtky se jedná o nadprůměrnej kousek. Hráči, kteří se starym Poslem Bohů nepřišli do styku si ho určitě užijou o poznání víc a vřele jim ho doporučuju. Pro ty ostatní (což je i můj případ) to zas taková zábava není no...

Pro: zajímavej příběh, decentní soundtrack příjemně podkreslující atmosféru, těch pár hlavolamů, no prostě ucházející adventurka

Proti: místama zřejmý šití horkou jehlou, táhnoucí se rozhovory, vizáž hlavní postavy

+35

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • PC 70
Je pravda, že příběh je vážně povedenej a zajímavej a o překvápka neni nouze. Na herní prostředí se taky pěkně kouká...každá planeta je jiná a něčim typická. Zapojení ostatních členů posádky do děje je určitě taky silnej klad (je pravda, že ze všech lidí sem měl minimálně jednou každýho sebou venku..). Boje se světelnejma mečema taky vypadaly hodně dobře to néžené :) Těch kladů je tam opravdu hodně, ale jednoduše to prostě nestačí...

Jak už tady někdo psal, tak obrovskou slabinou sou rozhovory...hra se tváří, že máte na výběr z X možností, ale ve výsledku v mnoha případech nemáte na výběr vlastně vůbec nebo se přes 4 typy odpovědí dostanete vždycky jen ke dvěma možnym výsledkům :( To je podle mě největší slabina novodobejch RPG (bohužel mám kvůli tomu i strach rozehrát Dragon Age). Lidi z Bioware maj zkušenosti s jedněma z nejlepších RPG všech dob, tak proč to kurva neni vidět? Další věcí, která mě teda dost vytáčela, byla koridorovitost většiny cest...to mi u RPG prostě nesedí. 90% inventáře mi bylo k ničemu (v mečích jsem jen párkrát vyměnil krystaly a kvanta stimulantů na sílu apod. sem nepoužil vůbec, protože to prostě nebylo potřeba) snad jen 47 vylepšenejch lékarniček mi bylo k dobru při final fightu...no žádná sláva.

Ano, KOTOR je určitě nadprůměrný RPG, ale ať se na mě nikdo nezlobí, že by si zasloužil 90% a 25tý místo v žebříčku všech her? Tomu teda fakt moc nerozumim. Leda že by 9 hráčů z 10ti byli težký fanoušci Star Wars :)

Pro: Příběh, herní prostředí, soundtrack, HK47 :)

Proti: Rozhovory, koridory, inventář, jednoduchost

+7 +19 −12

Railroad Tycoon II: The Second Century

  • PC 80
Datadisk k RT2 nepřináší nic moc novýho, co bysme neviděli v plný hře. Pokračuje ve stejnym stylu...takže tu sou 3 kampaně po 6ti misích. První kampaň se odehrává od počátku 20týho století, druhá končí okolo r.2000, třetí (nejzajímavější) na ní navazuje a pokračuje až do vzdálený budoucnosti. Právě u týhle kampaně jsou celkem zajímavý mise, který se odehrávaj v závislosti na imaginárnim politickym vývoji v Evropě.

Jednotlivý scénáře bych rozdělil na 3 typy. První je klasickej...nejčastěji se jedná o dosažení určitejch zisků společnosti a případně spojit určitý místa. (dokonce se objevily 2 mise, který se odehrávaly přímo ve městech a za úkol bylo zřídit něco jako MHD dopravu). Další typ spočívá ve splnění nějakejch požadavků s přidělenejma vlakama, takže hráč nemůže stavět nádraží ani kupovat lokomotivy. Nakonec třetí druh scénářů spočívá v rozvoji výnosů svojí vlastní osoby. Ty mi dávaly nejvíc zabrat, protože neustále sledovat vývoj ceny akcií, skupovat jich co nejvíc, ale přitom se nedostat s nákupní silou do mínusu...to je vážně strašně obtížný!

Pro: Originální mise s úvodníma filmečkama, hratelnost RT2, obtížnost

Proti: Nic moc novýho

+6

Fallout 3

  • PC 50
Dlouho sem se rozhodoval, jestli k týhle hře budu psát komentář nebo se na to radši vykašlu. Ale tak nakonec něco sesmolim teda...

Falout 3...asi nejočekávanější věc v celý historii PC her a určitě nejočekávanější hra, co se týče mojí maličkosti. Už rok a půl před vydánim sem čekoval VŠB skoro každej den, zvědavej, co novýho se o F3 objeví. Dokonce to byl jeden z důvodů, proč sem si pořizoval novýho compa...

Čas do vydání se krátil a na netu se začaly více či méně množit skeptický názory lidí, že F3 bude spíš FPS než RPG, že to bude Oblivion s puškama a že to vlastně Bethesda celý posere atd. "Nebudu dělat závěry, dokaď si to nezahraju" říkal sem si..

Problém byl v tom, že sem si to zahrál :) Ze začátku to nevypadalo zle...pěkný prostředí, rozjezdový questíky celkem zajímavý, hezká grafika atd. Bohužel počáteční "nadšení" opadlo asi tak 10x rychleji než podobný poblouznění, který mě postihlo právě u Oblivionu. Stalo se přesně to, co sem si přál nejmíň...že se to skeptický předsmrtný volání o pomoc, který sem velkoryse přehlížel, ukázalo víc než opodstatněný :(

Nebudu tady vypisovat veškerý píčoviny, který si na nás vývojářskej tým připravil...ale největší problém je v tom, že člověk má při hraní pocit, jako by ta hra byla dělaná pro malýho smrada, kterej sedí poprvý u počítače. Těch kurevskejch zjednodušení na každym kroku je prostě tolik, že by to dohrála i cvičená opice(což je samozřejmě pravej opak F2). U těch stále stejnejch rozhovorů, kde bylo nadslunce jasnější, co mam říct, abych dosáhl kýženýho výsledku mi bylo ke konci už fakt na blití. Těžce naivní pokus o černej humor byl v 99% spíš k pláči než k smíchu. Hlavní příběh byl slaboučkej a kraťoučkej...

No Bethesda si prostě vzala sousto, na který už tak posledních 10 let nemá zdaleka potenciál. A o tom, kam poslala značku FALLOUT svejma DLC výtvorama, radši ani nebudu mluvit :(((( Poslední věc Bethesdy, za kterou se hráč RPG nemusel stydět byl Morrowind...

Jo abych nezapomněl...první věc, kterou sem musel udělat, abych aspoň trošku přivodil atmosféru starejch dobrejch Falloutů spočívala v nahrání klasickýho soundtracku místo těch sraček, co tam byly původně..jo musí se nechat, že nápad s oldies rádiem byl opravdu dobrej..teď mě vlastně žádnej jinej, kterej by Bethesda vyplodila nenapadá...

Pro: Rádio s 60kama

Proti: Hlavní příběh, rozhovory s NPC, kurevská jednoduchost, naivní víra vývojářů v sebe sama, chabý RPG prvky...no vlastně 90% celý hry :(

+17 +20 −3

Half-Life 2

  • PC 75
Řeknu to jednoduše...když jsem kdysi hrál HL1, tak sem z toho byl fakt unešenej. Od začátku hry jsem se nezastavil a pořád se něco dělo...super atmosféra a do tý doby nevídaný věci. Tenkrát jsem ho dohrál minimálně třikrát a nepřestával mě bavit. Doteď si pamatuju vetšinu levelů...
Najednou je tu HL2...rozehraju nástupce kultovní FPSa a říkam si: "recenzce, který jsem zatim četl, tak ho jenom vychvalovaly. Bude to určitě pecka" :)
No nebudu to natahovat...když si na tu "pecku" vzpomenu dneska, tak se mi možná vybaví povedenej strašidelnej level, kde jsem po mutantech střílel ozubený kola...dál že jsem někde musel někam shodit ledničku, aby se mi otevřely vrata a nebo že jsem měl u sebe část hry velkýho robotího parťáka. Že bych to hrál znova, mě vlastně ani nenapadlo...
Neříkam, že je HL2 špatná hra, to né. Ale jako nástupce jedničky by to prostě mělo bejt lepší...

Pro: Malé HW nároky, nadprůměrná zábava, hratelnost

Proti: O dost slabší než první díl + to co sem psal

+17 +24 −7

Railroad Tycoon II

  • PC 95
Railroad Tycoon II je snad jediná hra, ke který sem se za posledních 10 let od jejího vydání několikrát vrátil. Hlavní důvod spočívá v tom, že člověk u ní dokáže krásně relaxovat :) Nikdo po něm nestřílí, nemusí zběsile klikat atd. Hezky v klídku si staví železnici...kouká, kde co postaví, kam bude co dovážet nebo jaký sou zrovna nový lokomotivy :) Celou dobu vám k tomu hraje takovej pěknej conutry soundtrack, kterej tý pohodový atmosféře ještě přidává na síle a samozřejmě sympatická grafika, která je líbivá i v současnosti... Samozřejmě, že taková idilka to zase neni pořád..hlavně v pokročilejích levelech už člověk musí trošku vědět, jak to chodí, protože častokrát s ním sou na mapě další konkurenti. Další věcí je ekonomická stránka hry, která je pro neznalce (jakož i mě) celkem náročnej oříšek...je ale pravda, že pro úspěšný dohrání do ní člověk nějak extra moc zasahovat nemusí zase...

Pro: Pohodička, propracovanost, soundtrack, kvalitní nenásilná zábava :)

Proti: možná složitost ekonomický stránky hry, ale jak pro koho určitě..

+6

Thief: Deadly Shadows

  • PC 90
Ano, ano, ano! Takhle se maj dělat hry!! Takhle by měli vypadat nástupci kultovních sérií! Vývojáři v tomhle případě vzali to nejlepší z prvního dílu a vyvarovali se chyb z druhýho...tím pádem vzniknul skvělý třetí. Temná atmosféra z jedničky je zde doplněna působivou hrou světla/stínu a na svou dobu úžasnou grafikou, která vypadá výborně i v současnosti na 20" displeji. Opět se dočkáme "futuristickýho" zvukovýho doprovodu od Erica Brosiuse (má na svědomí například nezapomenutelnej OST ze System Shocka 2), kterej jako by nějakým prapodivným způsobem do toho magickýho středověku přirozeně zapadal :) Příběh je opět o několik příček nad většinou "her", který v současnosti herní průmysl produkuje. Dokonce bych si troufal tvrdit, že se jedná o jednu z mála her za poslední roky, který za ten čas opravdu stály. Na závěr bych snad jen vyzdvihnul level v Kolébce Shalebridge, kterej byl ještě temější a strašidelnější než samotný Město Mrtvých z prvního dílu. Nezbývá než doufat, že čtvrý pokračování nezkazí svým mladším bratrům reputaci...

Pro: Temná atmosferá srovnatelná s jedničkou, příběh, grafika, celková rozsáhlost

Proti: snad jen občas otravný probíhání mezi čtvrtěma města

+13

Posel Bohů

  • PC 85
Tak tahle adventurka vás určitě nedostane svojí grafikou, ale pokud to překousnete, tak budete štědře odměněni. Já osobně bych jí řadil na špičku český tvorby v tomhle směru. Největší devízou hry pro mě byla atmosféra...už jen ten začátek: "při stavbě dálnice byla objevená zasypaná německá štola z WW2" :) Semtam se našly opravdu težký hlavolamy a skládanky, který dokázaly slušně pocuchat nervy... Jinak si doteďka pamatuju konec hry, což se mi taky vetšinou nepodaří. Před pár lety se objevila adventura N.I.B.I.R.U jako remake původní hry...další důkaz, že scénář asi za něco stál.

Pro: Atmosféra, náročnost, leveldesign

Proti: asi grafika nebyla nic extra už tenkrát :)

+21

Tomb Raider II: Golden Mask

  • PC 90
Datadisk, kterej se, jestli si dobře vzpomínam, celej odehrává na ledu :) Dostal sem se k němu pár let po dohrání dvojky. Kdybych si tenkrát nezahrál demo (první úroveň), tak bych se o něm asi vůbec nedozvěděl... Grafika i hratelnost byla srovnatelná s původní hrou, ale nejdůležitější je to, že atmosféra taky. Druhej díl Tomb Raidera mam moc rád, takže pokračování mi udělalo velikou radost... Škoda, že o něm moc lidí neví, hlavně fanouškum série by určo zahrál na nostalgickou strunu ;)

Pro: Starej dobrej TR, kvalita a hratelnost srovnatelná s dvojkou

Proti: možná ledovej design všech levelů

+10

Raptor: Call of the Shadows

  • PC 70
Raptora zná snad každej, kdo se dostal ke compům starším než pentia (mám na mysli 486 a míň)...tenkrát těch her zas tolik nebylo, takže člověk byl rád i za takovouhle "střílečku" :) Kupodivu se na PC v těch dobách moc podobnejch kousků nevyskytovalo (jako třeba na 8mi biťácích). Jednoduchý ovládání, sbírání bonusů na zbraně, seřež co stihneš atd. Proč ne, tenkrát to stačilo.. :)

Pro: Jednoduchost, zábavnost

Proti: časem stereotyp asi

+8

Sudden Strike II

  • PC 90
Sudden Strike II jde ve stopách prvního dílu. Kromě lepší grafiky se toho vlastně moc nezměnilo, ale otázka je, jestli by to tady vůbec bylo potřeba :) Opět se dočkáme hardcoreový strategie s kvantama různejch typů jednotek. Pokud si někdo chce zahrát akční řežbu typu C&C, tak tohle pro něj asi nebude ta pravá volba. U SS II se musí dost přemejšlet, protože taktika typu: "označim všechno co mam a pošlu to na ně..oni už to ňák seřežou", tady neuspěje :) Co se týče potřebný taktiky, tak bych to zařadil někam mezi Starcraft(člověk musí vědět, co si může dovolit poslat na určitej typ jednotek) a Commandos (je potřeba trpělivost a pomalejší rozvážnej postup). Pokud hráč přijme a zvykne si na tyhle podmínky, tak bude odměněnej slušnou porcí zábavy...

Pro: Obtížnost, masivní singleplayer, rozmanitost jednotek

Proti: Občasná nepřehlednost, nemožnost vybrat určitý typ jednotky z označené skupiny

+8

Thief: Gold

  • PC 85
Thief: The Dark Project je pro mě srdeční záležitost...pokud mam hodnotit tuhle gold verzi jako původní hru + 3 nový mise, tak to je určitě vysoký. Nicméně samotnej Thief na mě působil jako celek líp. Z těch tří misí mi asi nejvíc sedla ta ve skrytým kasino doupěti. Level ve věžích mágů byl podle mě divně nadesignovanej a moc mi do hry nezapadal, spíš mi připoměl svejma strožejšíma světlýma texturama druhej díl, kterej mě trošku zklamal. Noa mise v opeře byla sice zajímavá, ale pořád sem se nemohl zbavit hodně divnýho pocitu, kterej ve mě vyvolávali "diváci", který nehnutě stáli na balkóncích a dvě hodiny, který mi dohrání zabralo, sledovali vlastně neprobíhající představení...takže rozšíření původní hry neberu jako mínus, ale lepší dojem jsem měl ze samotný jedničky .

Pro: Původní hra, zajímavé nápady i v nových misích

Proti: Leveldesign druhého bonusového levelu, podivná pasivity opery

+4 +6 −2

Heretic II

  • PC 80
Heretic II se mi bohužel nepodařilo dohrát...mám za to, že tenkrát byl na vině slabší počítač. Moc dobře si ale pamatuju, že hra měla skvělou atmosféru, která by se trošku dala svojí temnou středověkostí přirovnat k Thiefovi.. Level design byl taky výbornej a vždycky nečím překvapil. Vytknout by šel snad jen systém kamery, kterej byl někdy nepřehlednej. Teďka už to asi nedohraju no.. :/

Pro: Temná atmosféra, leveldesign

Proti: Kamera, obtížnost někdy

+8 +10 −2

The Elder Scrolls II: Daggerfall

  • PC --
Tak tenhle kousek sem kdysi zkoušel, ale bohužel sem se moc daleko nedostal teda(no vlastně skoro nikam:D )...Po vyřezání úvodního dungeonu sem se vyškrábal na povrch a tam ať sem čuměl, jak sem chtěl, sem prostě viděl jen planinu a stromy...žádný vodítko nebo cesta, nic. Celej dungeon sem probíhal pořád dokola v domění, že objevim něco, co mi následně pomůže, leč marně. Zkoušel sem taky prostě jít jednim směrem v domnění, že někam dojdu...došel sem...někam k moři :) Nakonec sem sáhnul po návodu, kde sem se dočetl, že na povrchu se mam vydat po stopách koní. Ty tam ale nebyly! takže díky bugu...no nic, snad to spraví Morrowind
-6 +2 −8

Neverwinter Nights

  • PC 50
NWN pro mě bylo největšim zklamáním, který bych od BioWare teda rozhodně nečekal. Nádherná izometrická grafika z předchozích RPG je pryč, tady se ničeho okulahodícího nedočkáme. Místo sehraný bojovo/kouzelný skupinky tu máme jedinou postavu(maximálně s jednim "pomocníkem", kterýmu snad nešlo ani nakouknout do inventáře)... Hra je neuvěřitelně natahovaná...v průběhu jsem si už 2x myslel, že jsem na konci, abych se vzapětí dostal do další obrovský nudný oblasti. Kvanta beden, ve kterejch člověk z 99% nenajde vůbec nic užitečnýho a když už, tak stačilo před otevřenim hru savenout a loadovat, dokaď se tam neobjevilo to, co bylo zrovna potřeba (protože předměty se tam náhodně generovaly). Hru jsem dohrál vlastně z vnitřního donucení a taky proto, že jsem si celou dobu naivně myslel, že mě v ní ještě něco mile překvapí(nestalo se). Po dohrání jsem měl dobrej pocit...ale jenom proto, že jsem to měl konečně za sebou!

Pro: bohužel mě nic nenapadá

Proti: 3D grafika, absence parťáků, natahovanej děj, monotónost atd.

+16

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

  • PC 75
Pokračováné kultovní C&C strategiem za kterou se její předchůdci určitě nemusí stydět. První co člověka zaujme je jednoznačne grafika, která byla v roce 2007 vážně špičková. Po několika misích je hráč v euforii, protože je to všechno nový a hezky se na to kouká...a taky po delší "westwoodový" pauze. Ale po čase si začne říkat, že je to vlastně pořád to samý(až na pár vylepšení), a že podobný pocity měl už u hraní předchozích dílů... Takže otázka je, jestli se vůbec někdy něčeho novýho(kromě hezčí grafiky) v těhlech sériích člověk dočká. Vývojáři plodí neustále dobrý hry, ale už to vypadá, že si prostě drží určitou laťku a spolíhaj na nový a nový hráče, který se s podobnou hrou setkaj poprvý a budou z ní unešený jako jiný kdysi v roce 1995...

Pro: Grafika, hratelnost, klasika

Proti: Nic moc novýho pod sluncem

+8

Horké léto, aneb Majer v akci

  • PC 85
Bezpochyby nejvtipnější česká adventura nadabovaná Zdeňkem Izerem, na kterym, by se dalo říct, tahle hra stojí. Hlavní postavou je Honza Majer, kterýmu na dovolený na tropickym ostrově(ňák mi nejde do hlavy, kde na to zrovna takováhle rodinka vzala prachy:) unesou domorodci příbuzný nejspíš s vidinou vydatný večeře. Takže je jasný, že je bude muset Honzík zachránit. Problém je v tom, že to neni člen speciálních jednotek, ale jenom takovej přitroublej flákač s pivnim mozůlkem... No jestli se mu to povede nebo ne, záleží už jenom na samotnym hráči žejo :)

Pro: Zdeněk Izer, sranda, zábava

+14 +15 −1

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

  • PC 90
Chvíli mi trvalo, než mi došlo, že když se proběhnu po poli a z ničeho nic padnu na zem mrtvej, tak to nebude bugem, ale kulkou :) Realistická hra z českejch luhů a hájů dokázala, že se u nás taky najdou profesionálové(nemyslim ty z CI5), kteří dokážou vyprodukovat titul s mezinárodní odezvou. Hra byla určená spíš zkušenějšim hráčum, protože samotná skutečnost zůstat naživu nebyla často lehká, natož pak třeba velení celý četě. Tvůrci nenechali prostor pro jakoukoliv monotónost, protože každá mise měla něco, co jí odlišovalo od ostatních. Pro mě je OF nejlepší českou hrou v dosavadní historii a drží se i před tak kvalitníma kouskama jako je H&D nebo Mafia.

Pro: Realističnost, AI(samozřejmě v rámci možností), různorodost misí

Proti: grafika

+12

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 60
Oblivion je podle mě takovým smutným milníkem v historii RPG. Přes počáteční nadšení jsem postupně vystřízlivěl a zůstal mi jenom dobrej pocit z pěkný grafiky a promakaný fyziky...ale kvůli tomuhle přece nehrajeme RPGéčka, ne? Všechno se tady zjednodušuje! Hráč je vedenej za ručičku jako malý dítě (nemyslím tim souboje, ale systém questů nebo "možnosti" dialogů.). Hry se prostě musí prodávat a složitější tituly nejdou tolik na odbyt, protože přece jen mezi hráčema je většina pod 15 let a podle toho to asi taky musí vypadat. Doby, kdy se člověk bál kliknout na nějakou odpověd, protože netušil, jak bude daný NPC reagovat, jsou pryč...tady na ně prostě můžem bejt hodný nebo ne a je jasný, jak to dopadne. Hlavní příběh by se dal dohrát za pár hodin a ten finální boss?? Co to jako mělo bejt? No konec prostě...

Pro: Grafika, fyzika, rozsáhlost, volnost

Proti: Hlavní quest, zbytečný kvanta nepřátel, vození za ručičku atd.

+22 +25 −3

Commandos: Beyond the Call of Duty

  • PC 85
Výbornej datadisk k jěště lepší hře. Mam pocit, že oproti původním Commandosum se ještě trošku přitlačilo na obtížnosti, což samo o sobě posouvalo hru do oblasti hardcoru :) Grafika zůstala na stejný úrovni, přibilo snad jen pár předmětů a možností. Samotný mise byly krásně rozsáhlý a propracovaný...

Pro: Rozsáhlost misí

Proti: někomu by asi nevyhovovala obtížnost :)

+16

Commandos: Behind Enemy Lines

  • PC 95
Jooo Commandos...na svojí dobu neuvěřitelně povedená, detailní grafika. Demo sme s kámošem dohráli snad 5x. Zpětně si vybavuju, že první pořádnej počítač sem chtěl vlastně kvůli tomu, abych si tuhle perličku mohl zahrát z pohodlí domova :) Jednotlivý mise byly parádně promyšlený a každá byla originální. Některý byly pěkně složitý a zabraly dost propocenejch hodin, ale o to lepší měl potom člověk pocit, když se mu podařilo je dohrát.

Pro: Originalita, grafika, specializace postav, délka hry

Proti: snad jen obtížnost některých misí, ale stejně tak by to mohlo být v kladech...

+17

Icewind Dale

  • PC 90
Icewind Dale je dalším ze série těch nejkvalitnějších RPG. Je pravda, že narozdíl od Baldurs Gate nebo Falloutů se tady nedočkáte skoro žádný volnosti. Hra má danou linii, po který prostě budete muset jít, pokud se chcete dostat dál. Když si na to člověk zvykne, tak mu to ani nevadí...může se o to víc soustředit na boj a taktiku postav. Je to prostě akčnější kousek, kterej nemá moc postraních questů, ale o to víc je promakanější ten hlavní. Opět se dočkáme krásně vykreslený izometrický grafiky, tentokrát se spoustou ledu...ještě si vzpomínam, že finální bitva byla jednou z nejhardcorovějších co pamatuju :)

Pro: Grafika, hratelnost, design úrovní, postavy, příběh

Proti: linearita

+17

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  • PC 95
Nejlepší RPG hned po Fallout 2. Strávil sem u toho desítky hodin někdy na základce...skvělej systém, kdy si hráč může sestavit partu z až šesti postav. Každá je jiná a umí různý věci, dohromady tvoří komplexní tým. Každá lepší věc, co člověk ve hře našel, se někomu z nich mohla hodit...ne jako u současnejch "rpgéček", kdy je vám 80% inventáře k ničemu, protože se nehodí vaší postavě... U jaký hry se vám taky stane, že se členové začnou řezat sami mezi sebou, protože někdo na někoho něco zahlásil a jelikož má jiný přesvědčení, tak se do něj druhej pustí, ale protože to je dobrej kámoš toho třetího, tak ten se do toho vloží taky atd. :) Prostě náádhera...

Pro: Rozsáhlost, volnost, propracovanost, postavy, kouzelná grafika

Proti: nic

+7 +12 −5

Command & Conquer: Red Alert

  • PC 90
První real-time strategie, kterou jsem kdy hrál...strávili jsme u ní s kamarádem desítky hodin kvalitní zábavy :) Pamatuju si, že jsme kolikrát ani nevěděli, co máme v daný misi dělat (ani jeden jsme tenkrát neuměli anglicky)...ale o to větší to byla sranda. Taky mám pocit, že to byla první hra, kde byly použitý filmečky natočený s živejma hercema, což dodávalo hře určitou váhu. Už jenom samotný intro muselo každýho přesvědčit, že se nebude jednat o žádný béčko :)

Pro: Hratelnost, rozmanitost misí, kvalitní zábava, video sekvence

Proti: nic mě nenapadá

+3 +4 −1

Fallout 2

  • PC 100
Naprostá pecka, hra s velkym H, u který si troufam říct, že už nebude nikdy překonaná. Dokonalá postapokalyptická atmosféra podtržená úžasnym soundtrackem... Nebudu to tady ani rozepisovat, protože by to byly jenom samý superlativy... Kdo nehrál legendárního Fallouta 2, jako by nehrál nikdy!

Pro: VŠECHNO

Proti: rádoby pokračování ve formě třetího dílu (určenému nejspíše pro dívky předškolního věku)

+15 +18 −3

Tomb Raider II

  • PC 90
Druhej díl je ze série Tomb Raider stoprocentně nejlepší...oproti jedničce tu jsou mnohem propracovanější a nápaditější úrovně, což se už dalším sequelům zdaleka nepodařilo překonat! Dodnes si pamatuju řadu levelů a rád na ně s těžkou nostalgií vzpomínam. Trošku slabší je "inteligence" nepřátel, ale ty tu sou vlastně jen proto, aby to Lara neměla zas tak lehký :)

Pro: Hratelnost, nápaditost, design úrovní

Proti: AI nepřátel

+11

Shadow Man

  • PC 95
Tak tahle hra je důkazem síly reklamy(v tomhle případě její absencí)...kdyby se mi kdysi nedostalo do ruky cd s demoverzí, tak bych se o Shadowmanovi nejspíš nikdy nedozvěděl. Ale osud tomu chtěl jinak :) Je vážně škoda, že se o týhle výborný hře skoro vůbec neví, protože ve svý době se jednalo o jednu z nejoriginálnějších věcí na trhu vůbec. Temná atmosféra, cestování mezi světem mrtvých a živých, úžasný lokace, naprosto originální příběh, desítky do tý doby nevídanejch nápadů... zkuste a uvidíte sami ;)

Pro: Originalita, atmosféra, hratelnost, příběh

Proti: Občasná obtížnost

+8

Silent Hill 2

  • PC 90
Tak tuhle pecku sem hrál kdysi pár tejdnů o prázdninách...samozřejmě sem jí nehrál přes den, protože to by nebylo ono :) Tenkrát sem si jí pustil vždycky jenom, když sem přišel v noci domu...jelikož sem v tý době dost hulil, tak si asi dokážete představit, jakej na mě to hraní mělo ve dvě ráno dopad :D vzpomínam si, že párkrát sem ji fakt musel vypnout, páč sem z ní byl dost posranej..

Pro: atmosféra!!, level design, délka hry

Proti: monotónost nepřátel, hratelnost/kamera

+10 +11 −1