Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Wheelman

  • PC 20
"Umírat se nevyplácí"

Tohle moudro vypadne na hráče pokaždé, když ve hře zemře, postupem hrou se objevuje čím dál častěji. Uvítal bych spíš, kdyby se moudra trochu střídala, protože tuhle informaci jsem tak nějak tušil už předtím, ale jak jsem zjistil, takhle myšlenka je ještě to lepší, co ze hry vypadne.

Je pravda, že jsem od hry nic nečekal, takže začátek mě sice nějak moc neoslovil, ale bylo to relativně v pohodě. Naučil jsem se jezdit autem po Barceloně a několik triků do honiček. Po pár hodinách jsem však vystřízlivěl, hra je pořád to samé, ježdění z bodu A do B, pak telefon, že se mám dostavit do bodu C na druhé straně města, honička s gangstery/policií/náhodnými lidmi, uniknutí/zlikvidování cíle, a občas zase přesun zpět do A, nebo B. Takže dobrá půlka ježdění je jen vata na natažení herní doby + honičky často přes čtvrthodiny, kdy se případná chyba trestá smrtí, nebo jiným neúspěchem a nastává nová čtvrthodina s nejasným výsledkem.

Hra je postavená, jak je už z názvu patrno, na ježdění autem. To tvoří tak 3/4 hry, zbytek jsou přestřelky a videa. Blbé je, že jízdní model nerespektuje jakékoliv zákony a to ani ty fyzikální, všechna auta jezdí stejně, je jich jen pár druhů (cca 10), jízdní model je horší i než v The Saboteur a to už je co říct. Honičky jsou poprvé dobré, podruhé repetitivní a po čtyřicáté extrémně frustrující. Pronásledovatelé se na vás pověsí, vráží do vás a střílí, a když se je povede odstranit, tak hned za rohem čekají další a to pořád dokola, dokud se nějakým řízením osudu a náhody neobjeví chvilkové okno, kdy se podaří uniknout.

Ježdění je blbé, ale pak přijde na řadu střelba a ta je extrémně demetní. Protivníci stojí na místě, to je jeden druh, nebo se kamikadze stylem rozeběhnou přímo proti vám, to je ten druhý druh, pokud jich to udělá víc najednou, tak se objeví "umírat se nevyplácí" pokud jen jeden, tak má hoch protivník smůlu. Samotná střelba je příšerná, míření jak v Moorhunu a výsledný efekt vlastně taky :(

Do toho tu máme jakýsi příběh 3 mafiánských gangů v Barceloně, kdy váš Vin Diesel (ve hře se jmenuje Milo) pracuje zároveň pro všechny a nikdo si toho až do konce nevšimne :) Mise jsou prokládány relativně pěknými animacemi, za které by se sice styděl každý béčkový film, ale v této hře je to velký nadstandard a jedno z mála hledisek, které ji odlišují od odpadu. Co oceňuji asi nejvíc je stránka životopisu postavy poznané v předchozí misi, je to svěží nápad, bohužel bez dalšího využití.

Hra mě postupem času začala víc a víc štvát, každou hodinu to bylo horší a horší. Podobnou frustraci, která by trvala podstatnou část hry jsem ještě nikdy nezažil. Poslední mise jsou ještě zběsilejší než ty předešlé, všechno se prodlužuje, ale jelikož už jste to samé hráli nesčetněkrát předtím, tak je to doslova opruz. Hra má sice "jen" 23 misí, ale ty poslední už jsou každá v řádu hodin.

Musím se přiznat, když jsem předposlední misi opakoval kvůli časovému limitu na přestřelku asi po třicáté (během více jak 2 hodin), tak jsem si na tenhle úsek aktivoval cheat na nesmrtelnost. Bylo to morální dilema, ale bylo to buď cheat, nebo nedohrání :( Pak už jsem to to nějak domrskal do konce a závěrečné titulky ihned přeskočil, ač je vždycky u her sleduju až do konce. Hra a všechno s ní spojené pak hned zmizela z PC a tímhle komentářem se s ní definitivně loučím.

Je to smutné, nebýt herní výzvy, hru bych opustil už po pár hodinách, takhle to bylo opravdu utrpení až do konce. Horší hru (když nepočítám pár freeware titulů) jsem nikdy nedohrál. Pokud nejste masochisti, tak vám to taky nedoporučuju. Protože hrát Wheelmana a umírat se nevyplácí.

Pro: životopisy

Proti: jízda, střelba, příběh, frustrace, bugy a všechno ostatní

+18

Sniper Elite 4 - Target Führer

  • PC --
Krátké DLC, které jsem si nechal až na konec. Nejsem si jistý, jestli je celá základna U-boat vymodelována dle reálné předlohy, ale tipoval bych to spíše na splašené střevo nějakého designera Rebellionu, kterému přišlo naprosto logické zasadit nosné sloupy do mělkého dna v jediné přístupové cestě do servisního centra... ponorek.

Ale nebudu hnidopíchat, spousta hráčů si toho zřejmě ani nevšimne. Rebellion, dle své tradice, vytvořil již třetí z řady "zastřel si svého vůdce do varlat" DLC.

Mapa je, na poměry SE4, relativně malá a lineární. Přesto nabízí docela solidní kvantum možností, jaxi svého fýrera eliminovat. Je libo nechat na vůdce spadnout ponorku? Nebo mu přidat speciální výbušnou ingredienci do hrnce s polévkou? Znovuhratelnosti pro hračičky a sadisty nabízí tohle DLC dostatek.

Poctivě na vysokou obtížnost něco přes hodinku, jinak to jde sfouknout i za 30 minut. Je to spíše sranda mapa, nejkratší a nejlineárnější přídavek čtvrtého dílu a prakticky plní funkci jen jakéhosi laciného bonusu pro předobjednávky (aneb "něco" jim za to musíme dát).
+8

Batman: Arkham Knight

  • PC 85
HERNÍ VÝZVA 2017 - Kategorie č. 9 - Kamarád doporučuje!

Batman: Arkham Knight je zřejmě definitivně posledním titulem z Warnerovské série her s Batmanem, vzniknuvší pod taktovkou studia Rocksteady. Jako levoboček vznikla ještě další hra s podtitulem Origins. Rytíř z Arkhamu, neboli Batman: Arkham Knight, je nejnovějším dílem série a v rámci Herní výzvy 2017 nastal čas, podrobit jej zátěžovému testu, tím spíš, že dosavadní dohrané části ságy jsem si užíval.

Ke hraní mě dohnal můj synek, jenž mi hru doporučil. A kterému tímto děkuji, nejen za toto doporučení, ale i za morální podporu a povzbuzování k dohrání. Protože jsem jako poslední dvě hry do výzvy zvolil zrovna sandboxy, tedy tituly s dlouhou herní dobou, díky němu a jeho neustálému dokopávání nebohého otce k počítači jsem hru dohrál. Přesněji řečeno, zvládl jsem příběhovou kampaň a vedlejší mise Most Wanted, tedy až na definitivní dokončení Riddlerových úkolů. DLC si nechám na potom a uvidíme, jestli zvládnu pokořit i Hádankářovy výzvy. Zatím mám nahráno 55 hodin a očekávám, že další herní doba ještě přibude.

Před instalací jsem měl docela obavy, protože po vydání mnozí hráči zaznamenali a reportovali potíže technického rázu, poklesy framerate a různé bugy. Nyní je naštěstí produkt patrně plně odladěn a na mém poněkud obstarožním stroji hra šlapala plynule jen s občasným zakolísáním FPS zejména při jízdě Batmobilem. Samozřejmě po vypnutí AA a redukci detailů. Nepotřebuji ultra HD rozlišení a všechny grafické vychytávky na maximum, podstatný pro mne je plynulý a rychlý běh.

Rocksteady se při tvorbě opravdu rozmáchlo. Hra se tentokrát neodehrává v Arkhamu, ale přímo v obsáhlém Gothamu, jenž zahrnuje celé 3 ostrovy a rozloha města alespoň na pohled je přímo impozantní. Vizuál je fenomenální a pokud se kocháte odněkud z vysoké budovy, dostanete unikátní pohledy na zpustošené město.

Batman tentokrát čelí spiknutí svých úhlavních nepřátel, kteří se jej snaží navždy poslat do věčných lovišť. Příběh začíná evakuací města díky ohrožení toxickou látkou. Tvůrci takto elegantně vyřešili prázdno v ulicích Gothamu bez obyvatel velkoměsta, najdeme výhradně ulice plné padouchů, kteří ve městě vytvářejí dokonalý chaos a zmar. Příběh je zpracován v osvědčených intencích Batmanovské tvorby a kupodivu přináší četné zvraty i překvapení, navíc se tvůrci nebojí nechat zemřít některé ikonické charaktery (jako třeba Poison Ivy) a dočkáme se i překvapivého odhalení hlavního padoucha.

Herní náplň je plně převzata z předchozích dílů, hra nabízí jak typické kontaktní souboje s nepřáteli řetězením komb po úspěšných úderech. Stejně tak jako stealth úseky s opatrnou likvidací ozbrojených protivníků. To vše kombinované s průzkumem města a pro hloubavé podrobné pátrání po Riddlerových hádankách. Při transportu v rozlehlých lokacích nám pomáhá Batmobil - nové udělátko, s jehož pomocí se nejen proháníme ulicemi města, ale také hraje důležitou roli při bojích s motorizovanými silami a také během řešení logických hádanek.

Zdánlivě se tak vše nese v intencích předchozích dílů. Bavil jsem se a s chutí jsem se opět prožil dlouhé hodiny v Gothamu. Ale poslední díl se mi hrál víceméně nejhůře z celé série. Objevily se určité nedostatky, které mi mnohdy znepříjemňovaly hru, takže jsem si Batmana neužíval úplně naplno, jak bych mohl.

Prvním z nich je ovládání, v němž se velice často využívá střední myšítko. Zejména v soubojích, jež se mi jevily poněkud komplexnější než dříve. Nevymyslel jsem, jak by se dalo adekvátně nahradit, a jelikož střední tlačítko myši používám zřídka, některé údery či pohyby s jeho využitím jsem tak proklínal. Navíc i některá komba vyžadují kombinaci kláves, se kterými bych si zlomil prsty, tudíž některé způsoby eliminace likvidace padouchů jsem zkrátka v boji nevyužíval. Takže žádné velkolepé řetězce komb jsem nepředváděl.

Specifickým problémem je Batmobil. Cožpak o to, jezdí se v něm dobře, ale pro pohyby mezi lokacemi jsem i tak raději využíval samotného Batmana, zapadá mi to lépe do nastolené atmosféry celé série. Než jízdou špinavými ulicemi jsem se kochal krásami Gothamu ze vzduchu. Využití vozidla je podle mého až přehnané. Chápal bych souboje v ulicích s tanky a drony, ale využití vozidla v hádankách mě někdy docela iritovalo a největší otrava pro mě byly místy nutné manévry a přeskoky na střechy či jiné cíle. Zejména Riddler přichystal závodní mise ve své hádankářské části, které doslova prudily. Tyto jízdy zručnosti zkrátka k Batmanovi úplně nepatří.

I samotná velikost města skýtá určitý zádrhel, kdy rozloha poněkud omezuje hledání tajemství a hádanek. Nejen plošně, ale i z hlediska výškového převýšení, kdy město je vybudováno na vícero výškových úrovních od mrakodrapů až po podzemní prostory pod úrovní silnic. Takže pokud něco hledáte, a nikoliv jenom hádanky, ale třeba ukryté bomby nebo základny milice, u kterých se v pozdějších fázích nezobrazuje navigace a musíte si je vypátrat sami, je to trochu hledání jehly v kupce sena. Výsledkem je, že jsem prozatím na hledání hádanek rezignoval, protože splnění všech 243 u mě opravdu zřejmě nehrozí. Ale nikdy neříkej nikdy, mám v záloze vytisknutý návod,,,

V rámci Výzvy jsem tak dohrál příběhovou kampaň spolu s misemi z Most Wanted (vyjímaje kompletaci Riddlerovy pomsty), DLC příběhové kampaně si zahraji a ohodnotím samostatně. A ani AR challenge jsem všechny neplnil, protože u mnohých jsem zkrátka na hvězdičku nedosáhl. Tudíž 100% dohrání jako u Batman Arkham Asylum nebo Origins s největší pravděpodobností nehrozí.

Je vidět, že za titulem stojí obrovské množství práce a designérského úsilí. V současné době je hra plně vyladěná a i na slabších konfiguracích jako je ta moje běží v pohodě. I přes zmiňovaná úskalí je hra velmi kvalitním kouskem nebo lépe řečeno pořádným kusem software a nabízí širokou herní náplň a předlouhou herní dobu. Ale hodnocení nebude tentokrát tak vysoké, jako u předchozích her od Rocksteady.

Pro: Osvědčený herní systém, grafika a atmosféra. rozsáhlý a uvěřitelný Gotham, obrovský rozsah hry

Proti: Komplikované ovládání, obtížné hledání hádanek, přehnaný důraz na batmobil

+30

Samorost 3

  • Android 65
Krátce řečeno, pěknější Samorost 2. Ovšem na Machinarium to dle mého názoru nemá.

Délka hry je ucházející, odhadem 4-5 hodin. Hádanky jsou celkem pěkné, ale občas je potřeba extrémní důvtip, aby člověku došlo, co se po něm vůbec chce. Takových míst je tam povícero, to autoři úplně nezvládli. Na druhou stranu otevřít integrovanou nápovědu je triviální (ačkoliv z toho má člověk špatnej pocit). Grafika hry je krásná, barevná, roztomilá. Občas překvapí pěkná hudba či občasný zvuk. Příběh je zajímavý. Hádanky často působí dost uměle.

Celkově pěkná odpočinková hra, ideálně třeba do páru na tabletu na pohovku. Ale žádná extra třída, pokud to porovnávám s konkurencí na PC. Pokud bych to porovnával s mobilními hrami, tak bych přidal 10% navrch.

Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná
+12

Ori and the Blind Forest

  • PC 85
Nejlepší hra, kterou jsem v roce 2017 hrál, a to s pohodlným náskokem před zbytkem pelotonu. Oriho předcházely pozitivní reference a věděl jsem, že hraní mi přinese dobrý zážitek. Omyl, nebyl dobrý, byl výtečný. Ori je jako majstrštyk šéfkuchaře, který sesbíral kvalitní ingredience, umě je zkombinoval a vytvořil z nich jídlo, jehož konzumace je požitkem. Zároveň je třeba říct, že hráč si coby klient musí umět tuhle dobrotu vychutnat, není totiž pro každého. Není pro casual hráče, kteří jdou do fast foodu objednat si hot dog s hranolky a budou si pochvalovat, jak si pošmákli. Ori je vizuálně mimořádně podařená hra s emotivním příběhem, slušnou herní dobou a pestrou škálou dovedností, ale nedává nic zadarmo. Vyžaduje perfektní zvládnutí herních mechanismů a ovládání, v opačném případě následuje smrt a nový pokus. Nebo spíš řada pokusů.

Díky tomu budí Ori emoce nejen příběhem (to když se postup ve hře daří), ale také v případě dílčích neúspěchů (to když umřete podesáté na stejném místě). Osobně jsem se chvílemi dostával do lehce schizofrenních stavů, kdy jsem se jednu chvíli rozplýval nad výjimečností hry, abych za několik minut Orimu spílal do krys a nařizoval, ať už kouká skákat pořádně. Tuhle hru prostě nejde jen tak ošulit a získat některé achievementy je slušná výzva.

Celkově vzato se Ori velmi důrazně přihlásil o post krále plošinovek. I když ono dohadovat se, která plošinovka je nejlepší je vcelku zbytečné a každý si najde svého favorita, který bude jeho srdci nejbližší. Jisté ale je, že se Ori zařadil mezi legendární postavy jakými jsou Abe a Rayman.
+27

The Night of the Rabbit

  • PC 70
Jak hluboko vede králičí nora? V případě The Night of the Rabbit si tím nejsem ani po dohrání jistý. Hra totiž na první pohled působí pohádkově, možná až dětsky. Pozadí příběhu už dětské rozhodně není a malí školáčci jej nejspíš nebudou schopní pochopit. A nálepka vhodné od tří let, která září na přebalu, mi přijde totálně mimo.

Začátek hry přitom navozuje očekávání bezstarostné adventury inspirované Alenkou. Místo ní tu máme klučinu Jerryho, který se za králíkem nevrhá do nory, ale prochází portálovým stromem do pohádkového světa s městem plným mluvících zvířat. Ke konci hry ale začne přituhovat a úvahy na téma váhy svědomí, změny osobnosti a závažnosti vlastních rozhodnutí už dětské příliš nejsou. Navíc při snaze pochopit a logicky si zdůvodnit všechny události a zvraty, které jsou umocněné cestováním různými realitami, si musím přiznat, že místy tápu co a proč se vlastně stalo.

Pokud ale hráč není hloubající jedinec snažící se rozpitvat tajemná zákoutí scénáře, nabídne mu hra nadprůměrný zážitek. Řemeslné zpracování je velmi dobré, zejména soundtrack je výborný. Připočtu-li k tomu české titulky a fakt, že se hra na Steamu často prodává se slevou 90%, je to v kategorii moderních adventur tutovka.
+17

Tormentum - Dark Sorrow

  • PC 80
Herní výzva 2017 - 9. "Kamarád doporučuje!"

Tormentum - Dark Sorrow je vlastně naprosto obyčejná point-and-click adventura, která vede díky možnosti rozhodování se ve klíčových situacích k více vyústění příběhu a koncům. V čem však naprosto boduje je tísnivá atmosféra a grafická stylizace inspirovaná díly pánů Gigera či Beksiňskiho nebo hernímy světy Dark Seed a Demon's Souls, která potěší nejednoho úchyláka. Myšleno v dobrém. Hrdě se totiž k těmto úchylákům hlásím.

Nepřináší nic nového. Můžete počítat s lehkými logickými hádankami. Taky můžete počítat s tím, že se občas poperete se svou vlastní podezíravostí. Hlavní hrdina si nepamatuje ani své vlastní jméno, netuší kde je, co má za sebou, ocitá se v nejrůznějších kritických situacích a naráží na všemožné postavy, u kterých si nemůže být jistý ničím. Mám dát na první dojem? Nehraje to na mě? Nebo jsou třeba jen stejně nedůvěřiví jako já? To se stejně nejspíš dozvíte až bude pozdě.

Hra mě bavila. Bavila mě i když jsem jí věnovala další dva rychlé průchody k získání nejlepšího a nejhoršího možného konce. A i tak si myslím, že se k ní zase někdy ráda vrátím. A pokud Vás tenhle kousek zaujal stejně jako mě, doporučím vám ještě jednu hříčku. TSIOQUE měla vyjít někdy během podzimu, ale nestihla to. Snad se jí dočkám co nejdřív. Měla by nabídnout podobnou atmosféru, ale navíc i humor a roztomilost skrze dívčí hrdinku Tsioque.

Pro: Amosféra, grafika, hádanky, postavy, příběh, vícero konců

+21

Dwarfs!?

  • PC 70
Tato hra mi uvízla v paměti především díky tomu, jak jsem jí získal. Na steamgifts se objevil giveaway s 20000 kopiemi této hry. Vývojáři asi chtěli ještě chvíli udržet své servery v chodu, nebo něco takového. Nakonec se tuším rozdalo asi jen 15 tisíc kopií.

Hra se skládá z jednotlivých úrovni, které trvají, dokud se nepodaří nasbírat předepsaný počet surovin. Před každou úrovní je krátký briefing, který je namluven velmi zajímavým hlasem s netradičním přízvukem, takhle nějak si představuju trpasličí proslov :)

Vše spočívá v tom, že hráč z pohledu ze shora instruuje své trpaslíky kterým směrem mají kopat, aby se pokud možno dostali k ložiskům zlata a dalších drahých hornin a kovů. Zpočátku je to brnkačka, ale trpaslíci pomalu přibývají a už není úplně v silách hráče je všechny hlídat, takže se občas prokopou k vodě, nebo k lávě a ty se pak nekontrolovatelně šíří a ničí vše v cestě, včetně trpaslíků. Hra mě pomalu přestávala bavit a když se takovéto důlní katastrofy začaly opakovat co 10 minut, tak jsem ji nakonec opustil.

Pro: Briefingy, těžba

Proti: Důlní katastrofy, pořád téměř stejné

+12

Resident Evil 7: Biohazard

  • PC 90
Herní výzva 2017 - 8. "Pokračování příště!"

"Welcome to the family, son!"

Hláška, kterou už asi nikdy nedostanu z hlavy.

Resident Evil 7 je mým prvním Residentem, který jsem dohrála do konce. Ano, jsem ostuda. Chtěla jsem si původně stihnout projít všechny díly před vydáním toho nového, ale pouze chtít nestačí. Někdy tenhle restík napravím. A jaký že vlastně ten nový byl? Pro mě, nervního strašpytla, jedním slovem intenzivní! Konstantně jsem byla v napětí, místy ve stresu a během soubojů s bossy totálně na nervy. A i přes to jsem si hru dokázala pořádně užít a jednou za čas mě přepadne chuť ji zase zapnout. Nezapínám!

Děj hry se sice odehrává většinu herní doby v jedné lokaci, ale i přes to se neomrzí. Postavy jsou skvěle namluveny a zpracovány (Mia mi šla pěkně na nervy), hudba a obecně audio je vynikající a graficky je hra zpracovaná moc pěkně. Minimálně interiéry. Logické hádanky, systém ukládání a atmosféra je hodně podobná původním dílům a celkově je ze hry znát, že to vývojáři s návratem ke kořenům mysleli vážně. Pohled z první osoby je pro mě osobně velkou změnou. Bojím se totiž jen v případě, sleduju-li herní prostředí vlastníma nebo spíš hrdinovýma očima. A když si představím, že je hru možné hrát navíc ve VR, tak mi jde mráz po zádech.

Příběh mě zaujal, chytil a hnal kupředu. Nic světoborného, ale ani nic, u čeho by se hráč nudil. Ethan, hlavní hrdina měl svou hlavu a záviděla jsem mu jeho odhodlanost pokračovat dál. Co mi na něm naopak trochu vadilo byly jeho občasné divné, až nemístně klidné poznámky k určitým dramatickým situacím. Atmosféra hry byla velice povedená, tísnivá až klaustrofobická a to k původním dílům série rozhodně patří. Z nepřátel šel strach, a když ne přímo z nich, tak z toho, kde na ně zase narazím. Mou frustraci násobil fakt, že jsem střelec příšerný, a když u toho ještě panikařím, jakože vždy v takových situacích panikařím, tak už netrefím skoro vůbec nic. A omezené zdroje střeliva na dobrém pocitu taky moc nepřidávaly.

Sice mě minula spousta letošních her jako např. Horizon, Wolfenstein II nebo Nier, ale pokud zapřemýšlím nad hrou, která by za mě mohla získat titul hra roku 2017, dost se nad Resident Evilem VII rozmýšlím. Hned vedle toho stojí The Evil Within 2 a Prey. A asi si jen tak jednoznačně nevyberu.

Pro: Animace, atmosféra, grafika, hádanky, herní doba, hratelnost, namluvení postav, obtížnost, optimalizace, OST, pohled z první osoby, příběh a volba, zpracování prostředí

Proti: Bugy , někomu může vadit omezený inventář

+24

The Saboteur

  • PC 85
HERNÍ VÝZVA 2017 - Kategorie č. 1 - To je člen!

The Saboteur byl pro mě velice příjemným zážitkem v rámci Herní výzvy. Ačkoliv příliš open world hrám neholduji a dávám přednost spíše kompaktnějším a uzavřeným titulům. Jediné hry na podobném principu, které pravidelně na počítači proháním, jsou Batmanovky od Warnerů. Zde ovšem Pandemic Studios pod taktovkou EA připravili velice chutný a poměrně originální koktejl, který stál za to.

The Saboteur přináší příběh irského závodníka, který se pod taktovkou odboje dostává do Paříže a bojuje proti nacistickým okupantům. Nejen se zbraní v ruce, ale také za volantem závodního auta. V podstatě lze Saboteur přirovnat ke GTA v Paříži za druhé světové války.

Hra nabízí primární příběhovou linii, ve které sledujeme horkokrevného Irčana Seana jednak v boji proti nacistům, ale také na cestě po pomstě za smrt svých blízkých. A pak najdeme velké množství vedlejších aktivit, které můžeme plnit nejen během hlavního příběhu, ale i po ukončení kampaně, kdy se nám otevře volná hra. Sean mně padl do oka, a jako hrdinu do kterého se vtěluji, jsem si ho velmi oblíbil. Drsný chlapík v čepici s cigaretou a přisprostlými průpovídkami a nadávkami na rtech, navíc v irském dialektu, což napomáhá autentičnosti osobnosti hlavního hrdiny.

Nejvíce atraktivní na celé hře je vizuální koncept. Druhoválečná Paříž je zobrazena v noir černobílém stylu, pouze s rudými barevnými doplňky. Jak postupujeme ve hře a plníme jednotlivé mise, osvobozené úseky nabývají zpět svou původní barvu, až se ve finále Paříž rozzáří pestrými barvami. Francouzská metropole je přitom zpracována velice realisticky. Nikdy jsem u žabožroutů nebyl, ale najdeme zde všechny významné památky a ulice, aspoň podle tvrzení autorů. Prostředí je dokonale dobově stylizováno včetně vybavení dostupných interiérů, kdy dokonce můžeme shlédnout obnažené dekolty tanečnic v jednom ze Seanových úkrytů. I ulice jsou plné lidí, nejen vojáků, ale i běžných obyvatel. Navíc jako podkres slouží dobově stylizovaný soundtrack příjemný na poslech.

Dokonce můžeme na ty nejvýznamnější monumenty často komplikovanými přístupy vylézt a kochat se výhledem, navíc tím získáme bonusové trofeje. Ono lezení ve výšinách po střechách představuje jeden z originálních a klíčových herních elementů. Nehrál jsem ani jeden díl, ale hned jsem si vzpomněl na ságu Assassin´s Creed. Většina misí totiž spočívá v optimálně tiché infiltraci do budov právě přes střechy. Někdy je trochu kumšt promyslet a vybádat, jak se k danému cíli dostat.

Hra nabízí víceméně dva typy činností. První z nich je řekněme závodní režim, kdy zasedneme za volant některého z vozidel. Přepravujeme se mezi jednotlivými misemi a k jejich cílům, nebo po splnění úkolu musíme uniknout fašistům. Vozidla se mimochodem dají sbírat tím, že si je zavezeme do garáže. Nejde o vyhlídkové pojíždění a kochání se krásami města, ale zpravidla musíme projet některým ze strážených checkpointů, což vybudí alarm a jízda se zvrhne v závody s německými vozidly s cílem ujet poplachu. Některé mise v příběhu i volné hře zahrnují samostatné závody, v nichž musíme dojet jako první - buď na závodní dráze, nebo v ulicích města.

Hře ale dominuje akce z první osoby. Hrdina se ovládá skvěle a je vybaven dvěma volitelnými zbraněmi, granáty a výbušninami k provádění sabotáží. Mnohé mise jsou cíleny na stealth, kdy je po nás požadováno tiché připlížení a likvidace cíle. Můžeme využít ukradené uniformy německých vojáků. S potěšením jsem kvitoval fakt, že nás hra nepenalizuje za nevyužití nebo selhání skrytého přístupu a v tomto případě lze prostě všechno vystřílet hrubou silou. Akce má dokonale vyladěnou obtížnost bez zbytečné frustrace, jednotlivé mise jsou pestré a nenudí, občas prostřídané ostřelovačskými úkoly s cílem likvidace některých osob. Jen závěrečný boss fight mě dosti zklamal a pouze jedna rána mezi oči z revolveru k jeho likvidaci místo epické bitvy mě nepotěšila. V pozdějších fázích během osvobozování Paříže se dostáváme k možnosti využít pomoc odbojářů, které si lze do bitvy přivolat.

Po ukončení kampaně se odemkne režim volné hry. A zde máme další nesčetné možnosti, jak si ukrátit dlouhé chvíle. Paříž nabízí v různých svých městských částech nepřeberné možností objektů k likvidaci. Tu zabití generálů, likvidaci efektně explodujících palivových nádrží, hlídkových věží, děl a tanků, sbírání automobilů, prostě všeho možného. Závodní mise, objevování zmíněných vyhlídkových míst. Škoda že v mojí DVD verzi nejsou achievementy, jinak bych se vedlejším misím věnoval podrobněji.

Pro účely Herní výzyy jsem dohrál kampaň a vedlejší story mise. Ladem jsem zanechal jenom závodění, které mi příliš nešlo. Každopádně nepovinné ničení nacistických cílů poskytuje další nepřeberné hodiny líté akce. Hra mi běžela z DVD verze vcelku solidně, ale bohužel se nevyhnula občasnému pádu či zamrznutí. Pokud si chcete odpočinout od gangsterů či zločinců a zahrát si zábavný a vizuálně přitažlivý klon GTA, The Saboteur je jasná volba.

Pro: Grafika a noir atmosféra, realistické prostředí, soundtrack, příjemná akce, rozsah hry

Proti: Občasné pády hry, někdy dlouhé jízdy po městě, absence achievementů

+34

Half-Life

  • PC 65
HERNÍ VÝZVA 2017 - Kategorie č. 2 - Only the best!

Z dnešního komentáře budu mít trochu rozporuplné pocity. Když vidím hodnocení Half-Life na DH od ostatních hráčů, tak jsem z toho trochu na rozpacích. Většina čísel se vznáší až k nebeským výšinám absolutního hodnocení a já se svým skrovným bodováním 65% si připadám, jako bych bořil idol nebo znesvěcoval svatý chrám.

V mém seznamu her jsem si vždycky označoval vykřičníkem zajímavé nebo důležité tituly (teď v době rozmachu bundlů už to rozhodně nejde) a Half-Life měl samozřejmě plné tři, takže má očekávání byla veliká. Hru jsem před nějakým rokem rozehrál na staré mašině, ale až letošní Herní výzva mě přinutila, jej znovu dorazit komplet od začátku, ať je jeden z mých dávných herních restů pokořen. Navíc jsem při tom zjistil, že jsem jej měl při první seanci v podstatě ze dvou třetin dohraný. Z tohoto pomalého tempa hraní určitě tušíte, že můj zážitek nebyl nikterak závratný. Bohužel, Half-Life byl pro mne zklamáním a moje očekávání převratného zážitku přišla vniveč.

Snad je to tím, že Half-Life se svým pomalejším příběhovým přístupem není pro mne cílovou skupinou jakožto fanouška těch zběsilejších 3D akcí, hlavně tedy Doomu, kterým obvykle absentuje podrobnější story linka. I hlavní hrdina Gordon Freeman mi připadal takový neslaný nemastný. Holt vědátor ve výzkumném centru, bez hory svalů na kostech, s neutrální a ničím nepoutající tváří s brýlemi, navíc mlčící jako hrob s absencí komentářů, natožpak humorných hlášek. Jistě, Half-Life se bere poměrně vážně, ve hře se nicméně musím se svým hrdinou aspoň trochu sžít, měl by mi být něčím sympatický a v tomto případě si užiji i jinak relativně nezajímavý titul. Zde má Half-Life u mě značné rezervy.

Navíc příběh, který se mnozí snaží všemožně vysvětlit a zejména o závěru kolují různé legendy a výklady, mi tak nějak probíhal mezi prsty, aniž bych se nad ním pozastavoval, natož aby mě upoutal. A k tomu ještě G-Man, u něhož mi připadá, že si z něj všichni fanoušci málem sedají na zadek. Pro mě byl pouhým mužem s kufříkem někde se objevující na pozadí. Cožpak o to, story je prezentováno velmi originálním a ve své době neviděným způsobem. Hru uvádí nikoliv filmeček nebo videosekvence, ale přímo v enginu hry se vydáváme na rutinní šichtu do výzkumného centra.

Mimochodem, při druhém rozehrání jsem u úvodu zíval nudou a neškodila by možnost tuto enginovou sekvenci přeskočit. Vedlejší postavy vyskytující se v útrobách komplexu, tedy učenci v podobě Einsteina a členové ochranky, jsou relativně živí a dá se s nimi navazovat krátký dialog, bohužel hra neobsahuje titulky a tudíž jsem smysl konverzací a tím pádem i děje příliš nevnímal. V zásadě jde vlastně o to, dostat se ze základny a následně mimozemšťanům nakopat zadky na jejich vlastní planetě.

Převratný ve své době byl plynulý průběh hrou, kdy nenajdete jednotlivé levely, ale mezi jednotlivými pasážemi hry se objevuje pouze nahrávací obrazovka, na dnešních strojích naštěstí pouze na okamžik. Ve finále mi nicméně průběh hrou splýval v jednolitý koloběh řešení problémů vědců zaseklých na problematických místech. Freeman vše vyřeší, pokaždé v jiném prostředí či jiné části komplexu. Může se posunout dál, aby našel další skupinku meditujících učenců.

Grafika je nadčasová a i když běží na stařičkém a výrazně modifikovaném Quake enginu, vypadá dodnes úhledně a i když postavy neoplývají velikým počtem polygonů, je i dnes koukatelná. Bohužel mi nesedla barva kurzoru splývajícího s okolím a bohužel nikde v nastaveních nebyla možnost jeho kolorování změnit (jak jsem zvyklý u portů Doomu, na tohle soudruzi z Valve ještě asi nepřišli), tudíž se střílelo poměrně špatně. Rozhodl jsem se zatnout zuby, použít originál a nevyužít některé z řešení, které kolegové nabídli v diskusi. Naštěstí hra disponuje automatickým zaměřováním cílů, což trochu kompenzovalo tento dyskomfort.

Hudba se ztrácela na pozadí industriálních ruchů, takže můj dojem z ní byl zcela indiferentní a musel jsem si pustit záznam na YouTube. O nic jsem nepřišel a ze směsice ambientu a techna místy s příměsí kytarových tónů jsem nebyl příliš nadšen. Na GameStaru bylo dokonce svého času i audio cédéčko, ale to se mi nechtělo hledat v záplavě krámů na půdě.

Co nám Half-Life nabízí za hratelnost? Odjakživa je prezentován jako typická FPS, ale v tomto směru moje dojmy byly poněkud jiné. Více než jako střílečka totiž ve hře podle mého mínění převažuje puzzle s akcí jako podkres. Cožpak o to, řežba odsýpá solidně, zdařilé modely zbraní s velmi dobrým zvukem i pocitem ze střelby pomáhají akčnímu zážitku, ale co je to platné, když podstatnou část herní doby zabírají otázky, kudy se dát a jak vyřešit zapeklité logické situace ve hře. Navíc hra trpí neduhem her z 90. let, kdy nepřátelští vojáci jsou odolní a vydrží několik střel, než padnou k zemi. U mutantů se to dá chápat, ale tato relativní nesmrtelnost vojáků mě rušila. Boss fighty jsou řešeny poměrně neotřele, omezené na úprk před nimi a následné hledání, jak je pomocí fyzikálních elementů zlikvidovat, takže hektické souboje s náložemi spotřebované munice se nekonají a podstatě jde také o logický problém.

Prostředí je velice solidně nadesignované, realistické a uvěřitelné i v dnešní době, kdy moderní hry i level design jsou úplně jinde. Orientace je přitom jednoduchá a nikde jsem nebloudil, snad jen jednou jsem zakysnul, kdy jsem ve zdraví nemohl seskočit z výšky, kdy jsem přehlédl uzoučkou římsu. I použité puzzly byly logické a založené na reálných podkladech. Nejhorší úsek ovšem byla finální etapa na planetě Xen. Designéři se sice kreativně vyřádili, ale přeskoky ve výšinách nad houbami či co to bylo, nebo prostorové stavby mi připomínaly spíše plošinovku. A hrálo se to celé velice nepříjemně a byl jsem rád, že likvidací hlavního bosse všechno skončilo. U závěrečného souboje jsem naštěstí mohl využívat bugu, kdy při určitých pohledech nahoru zmizely bossovy textury, takže se velmi dobře uhýbalo jeho střelám.

Zkrátka, Half-Life mi prostě nesedl. Nebýt Herní výzvy, raději bych si své negativní rozpoložení nechal pro sebe, ale bohužel musím své pocity ventilovat, abych Výzvu splnil tak, jak jsem si předsevzal. Takže můj názor tady máte a snad mě neukamenujete mínusovými body. Snad se někdy donutím, zahrát si datadisky i druhý díl, který je snad lepší.

Pro: Solidní grafika, plynule podávaný příběh bez levelů, realistické prostředí, efektní zbraně

Proti: Převaha puzzlů, přehnaně odolní vojáci, Xen, nesympatický Gordon

+45 +50 −5

XIII

  • PC 80
XIII jsem si pamatoval jako velice slušnou střílečku, po znovudohrání bych řekl, že je to dokonce vynikající střílečka, jen ji sráží dolů dvě podstatné prasárny.

Jako tradičně začnu příběhem. Ten se moc povedl. Jako muž bez paměti se špičkovým výcvikem prcháte nejen před všemocnými zabijáky, ale také před FBI. Důvod je prostý - kamerový záznam dokazující, že jste zabil prezidenta USA. Postupem času se ale objevují i přátelé, hrdinovi se začíná vracet paměť a střípky příběhu, vedoucí k odhalení 20 konspirátorů, kteří se pokouší o státní převrat začínají zapadat. Připomíná to nejlepší politické thrilery, hlavně Bournovu trilogii a to jak zběsilým příběhem, tak měněním lokací, všechno to funguje. A právě v tom nejlepším přichází prasárna číslo jedna. Po zabití ultratuhého bosse odhalíte konečně číslo 1, ten se objeví se dvěma zabijáky a šmytec. Nápis To Be Continued, titulky a pokračování jsme se nikdy nedočkali. Za tohle by šla u filmu na ČSFD automaticky aspoň hvězdička dolů.

Nesmírně stylové je celé zpracování. Komixově nakreslená (leč výborná) grafika, komixové okýnka vyprávějící příběh, bubliny s hláškami Tap tap či boom či zásah do hlavy rozanimovaný do tří oken. Nemyslím si, že bych kromě prastaré Comix Zone hrál někdy něco podobného a je to velice osvěžující.

Povedla se i celková hratelnost. Jednotlivé mise jsou poměrně krátké, přímočaré, ale nedělající z hráče debila, neustále se v nich něco děje. Mise a prostředí se střídají ďábelským tempem a zejména první půlka opravdu i hratelností připomíná špičkový film. Základny střídají ledové pláně či pouštní kaňony, podíváte se na ponorku či do blázince a kupodivu chybí oblíbená lokace všech 3D her - kanály :)

Samotný hrdina ovládá pestrou paletu zbraní z nichž ani jedna není zbytečná. V brutálních řežbách přijde vhod M16 nebo těžký kulomet, ve stealth misích zase naprosto parádní kuše se zaměřovačem. Míření je v pohodě a mixem mezi realitou a zábavností - brokovnicí na dálku netrefíte nic a nablízko znamená konečnou, kulomet se trochu třepe ale ne moc, ale nakonec vyřídíte každého. Navíc na každou misi máte trošku jinou sestavu zbraní, takže si užijete všechno. Nepřátelé jsou různě odolní vojáci, kteří bojují a umírají celkem realisticky, až na bosse, kteří toho na obyčejné lidi vydrží trochu moc.

K tomu všemu má hrdina i pár schopností, které se automaticky objeví v průběhu hry - například střelba obouruč, větší výdrž v plavání nebo parádní šestý smysl, který odhalí nepřátelé i za zdí. A taky tu nechybí paklíče a vystřelovací hák, ale hra na tom není postavená.

Na čem je ovšem postavená je stealth. Ten přijde na řadu v půlce misí, ve většině nesmí nepřátelé vyvolat poplach, někdy nesmí ani najít mrtvoly a v jendé misi nesmíte nikoho zabít. To pak přijdou na řadu smetáky, flašky, jídelní podnosy a všechno možné, čím můžete enemíky mlátit po palici.

A tady přichází prasárna číslo dvě. Nemožnost ukládání. Ano opět je tu známý systém checkpointů, což vzhledem ke krátkým kolů znamená kolikrát jednu, max dvě pozice na celé kolo. A zatímco u střílecích misí to navodí příjemnou nervozitu a po dlouhé době mě to donutilo se krýt, přebíhat a důsledně přebíjet, stealth mise jsou peklo. Občas nestihnete někoho kuchnout a ten vyvolá alarm, občas nepřátelé najdou tělo, občas zazmatkujete jako já při misi sledování generála a musíte opakovat několikrát. Finální souboj s nekonečným lezením dolů po žebříku a následným rozhovorem jsem absolvoval snad 10x. A takový natahování hratelnosti mě prostě nebaví.

Takže XIII je bezpochyby skvělá hra jen s pár menšími mouchami.

Pro: Výborný příběh, skvělá akce a přestřelky, střídání lokací, celá komixová stylizace.

Proti: Nemožnost ukládání, příběh není dořešený.

+21

Dragon Age II

  • PC 75
Tak jsem si 6 let po vydání v rámci Herní výzvy 2017 zahrál Dragon Age II. Hru, o které toho již bylo napsáno dost a dost a to jak dobrého, tak špatného, díky čemuž si člověk dokáže udělat celkem dobrou představu o tom, jak hra vypadá a jak se hraje.

Dragon Age II začíná krátce po bitvě u Ostagaru, kdy se hlavní hrdina - Hawke - vrací pro svou rodinu do Lotheringu a společně prchají před blížící se Nákazou. Nakonec se dostávají až do města Kirkwall ve Svobodných markách, kde se během deseti let z pozice fereldenského uprchlíka vypracuje až na šampiona Kirkwallu. Útěk z Lotheringu je tradičně použit jako akční tutoriál, kdy si hráč může osahat zvolenou třídu postavy (bojovník, mág, zloděj) a seznámí se s ovládánámí a systémem hry. Další desetiletí v Kirkwallu je rozděleno do třech kapitol, které se odehrávají s odstupem několika let, ale je to poznat, jen podle zmínky vypravěče a občasných komentářů.

A právě s hlavní postavou souvisí jedna z nejviditelnějších změn - už nění němá. Hlavní hrdina dostal dabing. S tím se ale změnil systém dialogů a hráč už tak nemá možnost výběru z asi osmi různých odpovědí, ale je zde "dialogové kolečko" známé z Mass Effect. Je tak možno zvolit jednu ze tří odpědí: diplomatickou, vtipnou a agresivní. Podle toho, které převažují, má Hawke barvu hlasu a postavy pronášejí hlášky během potulování po městě. V některých rozhovorech se pak mohou objevit volby přístupné pouze v případě, že převažuje určitý typ odpovědí (Hawke reagující často agresivně nemá možnost speciálního diplomatického dialogu, ale úspěšněji někoho zastraší.).

Směrem k Mass Effect 2 se neposunul jen systém dialogů ale i celkové pojetí hry. Kamera vysí stále nad rameny ovládané postavy nelze ji oddálit do isometrického pohledu jako u předchozího dílu. Také souboje jsou více dynamičtější a akčnější, ale výsledený dojem kazí fakt, že se v jejich průběhu zhmotňují nepřátelé jen tak z ničeho a to ještě po obvodu bojiště, takže nějaké využívání úzkých průchodů ztrácí na efektivitě.

Kromě Hawke můžete v sobojích ovládat také některého z družiníků a přátel hlavního hrdiny. Těch je osm - "Lidské beranidlo" Aveline Valen, "Ukecaná huba" Varric (který celý příběh vypráví), "Pomsta a spravedlnost" Anders, "Svobodný otrok" Fenris, "Lost in the City" Merrill, "Pirate Bitch Queen" Isabela, "Mnich ve zbroji" princ Sebastian Vael a v neposlední řade i jeden ze sourozenců Hawke, jehož vzhled a povolání se liší v závislosti na hráčově zvoleném vzhledu a povolání. Kromě výše zmíněných parťáků hráč potkává mnoho nových postav, ale i některé známé z Dragon Age: Origins a Dragon Age: Origins – Awakening. DLC Black Emporium ještě do hry přidává psa. Ne však jako společníka, ale jako "schopnost".

Systém Schopností byl změněn a Dovednosti (pasti, řečnictví...) byly zrušeny úplně. Některé Schopnosti byly vyhozeny (DW expertise / mastery), sloučeny (ice / flame weapons) nebo se staly upgradem jiných (shield bash). Hráč tak má k dispozici 9 stromů po desíti schopnostech - 2 zbraňové, 4 doplňkové a 3 specializace. Během hry lze získat až 35 bodů (společníci získávají o 10 schopnostních bodů méně), které do nich můžete investovat. A samozřejmě, můžete téměř libovolně kombinovat.

Se společníky souvisí další změna. Už zde není ukazatel náklonosti k hrdinovi, která by se dala vylepšovat dárky, ale systém "Přátelství a rivality", který závisí pouze na hráčových činech a volbách během rozhovorů. Podle toho, zda je společník přítel či rival, získává bonusové vlastnosti - například odolnost proti magii v případě přátelství a regeneraci zdraví v případě rivality. Se společníky už hráč nehovoří v táboře, ale v jejich domovech v různých částech města.

Celá hra se odehrává pouze v Kirkwallu a jeho okolí s vyjímkou Dragon Age II: Mark of the Assassin a Dragon Age II: Legacy, takže se úkoly často odehrávají ve stejných lokacích, avšak jsou velmi různorodé a rozhodně se nejedná o "fetch questy". Ty jsou zde také, ale ve velmi malé a "osekané" míře. V první kapitole se Hawke potýká s přípravou na výpravu do Hlubokých cest a dozvuky událostí z Dragon Age: Origins a Dragon Age: Origins – Awakening, přičemž výskyt některých questů záleží na rozhodnutích importované postavy. Druhá kapitola se točí kolem vyšetřování sériových vražd a řešení problémů s Qunarijci a ve třetí kapitole vyvrcholí dlouholeté spory Kruhu mágů s Templáři (v těchto kapitolách se některé úkoly mohou objevit či neobjevit na základě předchozích rozhodnutí).

Lokace jsou oproti předchozímu dílu vizuálně hezčí, ale také znatelně menší. Navíc tu jsou jen tři různé "dungeonky", které se vždycky objeví někde jinde a je zpřístupněna jiná část (do každého se vypravíte maximálně čtyřikrát za celou hru). Tím sice odpadají dlouhé nudné pasáže (Únik a Hluboké cesty z Origins), ale zase se dotavuje repetetivnost. Změn se dočkal také crafting. Na výrobu lektvarů a run už nepotřebujete mít u sebe určitý počet surovin, které se vyčerpávají, ale stačí mít nalezený určitý počet zdrojů surovin a výsledné produkty si objednáváte za peníze.

U hry jsem se skvěle pobavil a rozhodně ji lze hrát i opakovaně, nejen kvůli skvělým hláškám a achievementům. Dragon Age II není špatná hra, jak to někteří líč, ale je výrazně jiná, než první díl. Co však hru sráží je, že byla dělána narychlo v krátkém čase, díky čemuž je v některých částech znát jistá nedodělanost a místy i "nedovysvětlenost". Nejvíce je to patrné ve třetí kapitole, která je ze hry nejkratší, ale nejzásadnější. Nejen, že je zde konflikt Templářů s Mágy pouze lehce načrtnut, ale protože je už od začátku znám výsledek, tak i nedostatečně odvyprávěn (postrádá atmosféru). Část vyprávění popisující jak je možné, že se mág Hawke a jeho magičtí společníci mohou volně pohybovat po městě se dvěma templáři na metr čtvereční pak byla vystřižena úplně. Navíc se ve hře vyskytují bugy, které vám zabrání ve splnění některých (naštěstí vedlejších) úkolů. Je to škoda, protože hra má své silné okamžiky a určitě si zasloužila lepší péči.

TOP 3 (4) společníci:
1. Varric
2. Merrill
3. Isabela / Aveline

Pro: Příběh, grafika, dialogy a jejich systém, společníci, dynamičnost.

Proti: Nedodělanost, bugy, opakující se lokace, respawn.

+17

Val d'Isère Skiing and Snowboarding

  • Jaguar 75
Nikdy jsem nebyl velkým nadšencem do lyžování či snowboardingu, takže podobné radovánky nevyhledávám ani ve hrách. Nicméně před více než dvaceti lety se ke mě dostal titul Val d'Isère Skiing and Snowboarding pro Atari Jaguar a byla to dost zábavná hra, částečně oddychová, ale částečně i trochu nasírací.

Proč nasírací? Hra je totiž docela těžká. Ať už na lyžích nebo na snowboardu, při hře vyvinete dost slušnou rychlost. A protože vašeho lyžaře vidíte z pohledu třetí osoby a půlku obrazu zabírá horizont, máte za každým kopcem snad jen necelou vteřinu na reakci. Na zajetí dobrého času, bez penalizací za neprojetí branky a bez zbytečných pádů, je tedy dost nutné naučit se každou trať co nejvíc nazpaměť.

Ale přesto, zábava to byla výborná. Jakmile se do Val-d'Isère člověk trochu dostane, odmění se mu návykovou hratelností. Pak už si člověk troufne i na triky při skocích, za které dostává bonusy. A samozřejmě na šampionát, kvůli němu tam přece člověk jel :)

Graficky je hra docela povedená, zvlášť hory v pozadí tehdy působily až epicky, prostě ta správná horská atmosféra tu byla. Množství závodů a herních modů je dostačující, ale zároveň to není žádná velká nadílka, přeci jen se hra soustředí jen na závody ve Val-d'Isère, žádné cestování se nekoná. A co se týče hudby, ta byla po delším hraní trochu otravná.

Celkově mám tedy na Val d'Isère Skiing and Snowboarding dobré vzpomínky. Navíc to byla má jediná hra na Jaguaru, která se dala hrát ve více lidech, takže turnaje mezi kamarády byly samozřejmostí.
+10

Bill De Bill: Ďábel na špínu

  • PC 45
Bill De Bill je naštěstí daleko lepším počinem, než Dinky Island, prvotina vývojářského týmu Marion Software. I když se jedná jen o průměrnou adventuru, stále je o mnoho kvalitnější a také daleko rozsáhlejší, než její předchůdce.

Zápletka je vcelku vtipná a i při některých dialozích se mi objevil úsměv na tváři. Někdy je humor sice dost trapný, ale způsob výroby drogy a především její název (kočkain) je opravdu neotřelý. Netvrdím, že se ke hře ještě někdy vrátím, ale mohu říci, že za vyzkoušení určitě stojí.

Pro: vtipná zápletka, některé dialogy, kočkain

Proti: občas trapný humor, pár nelogických řešení úkolů

+6

Hero of the Kingdom II

  • PC 65
Zhruba 15 měsíců po prvním dílu přišlo pokračování. A dvojka jako by z oka svému předchůdci vypadla. Grafika, zvuky a samozřejmě herní principy jednoduché klikačky zůstaly beze změny. Autoři se neuchýlili k žádným experimentům a v překopaných starých kulisách připravili nové představení.

Děj se už netočí kolem hrdiny z prvního dílu, začíná nové dobrodružství pro nového hrdinu v jiném království. Příběh se totiž přesunul z luhů a hájů kamsi k moři, což přineslo jisté personální změny. Místo vlků tu máme krokodýly, místo lupičů piráty a tak dále. A přes všechnu podobnost s jedničkou mi tahle změna prostředí úplně nevyhovovala. Geografický patriotismus mi jasně našeptával, že jít na lov vlka je zajímavější než se na pláži potýkat s krokoušem. Pořád jde o zábavné klikání v příjemném kabátku, ale ani přes větší propracovanost jsem si z dvojky neodnesl tak příjemný zážitek jako z prvního dílu.
+13

Hero of the Kingdom

  • PC 70
Jak se stát hrdinou a ještě si u toho odpočinout.

KotH je hrou, která se moc často nevidí. Na první pohled je vidět, že jde o titul z malého (řekněme rodinného) studia, zároveň je na ní ale patrná péče, která ji posouvá z tuctového "tohle jsme zbastlili s bráchou" na hru, kterou si člověk rád zahraje. Jednou z hlavních předností hry je její jednoduchost a nenáročnost. V téhle hře totiž nejde o výzvu něco si dokázat, ale užít si jednoduchý příběh a v prostředí roztomilé grafiky a pohodové hudby se proklikat k slavnému finále.

Ona je totiž celá hra jen o klikání, které posouvá prostého klučíka z farmy k slavné budoucnosti, odhalení minulosti a záchraně království i rodiny. Prostě samé klišé, ale moc příjemně se to hraje. Je zábava učit se novým technikám lovu, pomáhat obyvatelům království, vést vojenskou výpravu proti lapkům, rybařit nebo sbírat houby. Dohrání zabere jen několik hodin, ale i tak jsem se pozdě večer přistihl, jak si klasicky namlouvám "ještě odklikám tenhle úkol a půjdu spát". A to je znakem povedené hry.
+18

Tragédie Ruprechta Falckého

  • PC 85
Hry jsem si všimnul hned po jejím vydání (díky tomu, že se hned objevila na DH) a opravdu mě zaujala. Dokonce jsem se na steamu i skamarádil s autorem :) Filmy Karla Zemana tak nějak zhruba znám a je to něco, co člověku svým vizuálem prostě v paměti utkví, proto mě hra inspirovaná právě touto tvorbou vlastně zaujala.

Člověk ovládá mongolfiéru, které je pevně usazen samotný Ruprecht Falcký a hlavním úkolem je sbírat parťáky, osvobodit princeznu a pak nahnat, co největší skóre. Konec hry je otázkou několika minut. Na nebi se to hemží vzducholoděmi a různými útočnými balóny, na moři jsou lodě a pod vodou ponorky. Každým úspěšným sestřelením nepřítele sice přibývá skóre, ale zároveň přibývají protivníci a každou chvíli se objevují noví a těžší. Tenhle vzdušný masakr trvá v průměru tak 2 minuty, pak už je to většinou nad síly hráče a je sestřelen a začíná se odznova :) V celkové tabulce jsem se dostal na 10. místo a to je už asi můj strop, dalších pár hodin už zlepšení nepřineslo.

Pokud by byla hra jen o tom střílení, tak by moc dlouho nevydržela. Další dimenzí hraní je však postupné odkrývání stránek kroniky, které závisí na plnění roztodivných úkolů, které často nejsou jasné na první pohled, ale na druhý, či pátý už pak jo. Mongolfiéra se postupně plní novými členy, kteří přinášejí drobné (ale opravdu drobné) bonusy pro vzdušné zápolení. Na jednu věc jsem nebyl schopen přijít, ale autor Spytihněv mě popostrčil a bylo zas dobře.

Hra je zvláštní, ale o to víc zajímavá. Žánr mi moc neříká, ale je zpracován poutavě a opravdu chytře. Všechny své dojmy nejsem schopen sdělit, proto každému zvídavému hráči doporučuju si hru zahrát.

Pro: Karel Zeman, vizuál, postupně odkrývaný příběh, obtížnost narůstá spolu se skóre

Proti: obtížnost narůstá spolu se skóre

+15

Dinky Island

  • PC 15
Dinky Island je prvotinou vývojářského týmu Marion Software a nejspíše kvůli nezkušenosti těchto vývojářů nejde o žádný zázrak. Jedná se o mix textové adventury s klasickou 2D adventurou a celkový výsledek je takový prazvláštní.

Konec je netradiční (špatný), ale spíš než na to, jaký bude, jsem se nemohl dočkat, až prostě nějaký nastane. Hraje se to opravdu špatně a nevypadá to taky bůhví jak. Kdyby hra netrvala jen pár minut, určitě bych ji do finiše nedotáhl.

Pro: hra má konec

Proti: hratelnost, zobrazení, krátké

+8

Choice of Robots

  • PC 80
Pokud jste z telltaleovek zvyklý na mnoho možností, ale pouhou iluzi volby, nebo alespoň z vizuálních novel na pár příběhových větví, asi vás Choice of Robots překvapí svým širokým rozvětvením a obrovských počtem možností.

Sám jsem donedávna bral textové adventury spíš jako takové lacinější vizuální novely, ale tohle mě přesvědčilo, že právě absencí vizuálu lze nabídnout až neuvěřitelnou příběhovou interaktivitu, která by ve vizuálních novelách nikdy nebyla možná, protože pouhý text je na vývoji nejlevnější a můžete si s ním tak dovolit mnohem více.

Po prvním dohrání jsem byl nadšen. Vydal jsem se po "love route" s robotem, a konec mě krásně dojal. A to byl jen jeden z mnoha. Při dalších průchodech však už nadšení začalo pomalu opadat. I když bylo spoustu nového zajímavého textu a voleb, něco se mi přestávalo pozdávat.

A to, jak podivně lehce se mi daří vše splnit. Došel jsem k tomu, že je to spíš takový příběhový sandbox. Cokoli chcete, to se vám podaří, neexistují zde skoro žádné překážky (snad jen v tom, že se v jednom průchodu nemůžete soustředit na vše, ale jen na určitou část robotiky).

Chcete si vytvořit robotí sektu? Stačí kliknout na tlačítko a bum, v dalším odstavci máte informace, jak krásnou sektu se vám podařilo vytvořit. Chcete létající auto? Bum, máte ho. A obdobně je to u všeho, cokoli chcete, toho dosáhnete, ať je to třeba ovládnutí světa, nebo nesmrtelnost.

Neříkám, že je to kvůli tomu špatné, jen že je zde pořád prostor pro zlepšení. Osobně mi v té interakci chyběla nějaká výzva, donutit hráče přemýšlet nad tím, které možnosti volit, aby dosáhl toho, co chce, trošku mu to ztížit, házet klacky pod nohy, aby odměna po úspěchu byla o to větší. Ale místo toho je výběr docela očividný a cestu k úspěchu tak přímo vydlážděna.

I s ohledem na to, jsem pořád rád, že jsem vyzkoušel (tímto děkuji uživateli Josef za doporučení do herní výzvy, bez toho bych se k tomu nejspíš nedostal), a kdo má rád sci-fi knihy (jako třeba Asimova) tomu mohu doporučit také.

EDIT: Tak jsem četl nějaké jiné komentáře a prý je možné (a stává se), že se vám vůbec nic nepovede :D Takže ten 4-6 odstavec brát trochu z nadhledem, možná tomu tak úplně není, ale nechávám to tam, protože v mých průchodech tomu tak bylo, a přesně takový pocit jsem z toho tedy měl.
+16