Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XIII

Thirteen

80
196 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
28.10.2003 PS2
06.11.2003 Xbox
25.11.2003 PCNGC
Vývojáři:
, (Xbox verze)
Hlavní hrdina XIII to nemá zrovna lehké - probouzí se zraněný a zcela dezorientován na pláži bez vzpomínek na minulost. Ještě než se stačí rozkoukat, tak mu jdou po krku neznámí ozbrojenci. Začíná cesta za poznáním vlastní minulosti a zjištěním, co vlastně znamená tetování "XIII" na vašem rameni.

Příběh "Třináctky" je inspirován stejnojmenným belgicko-francouzským komiksem, což poznáte na první pohled. XIII totiž staví na revolučním pojetí grafiky, která je kompletně upravena do komiksového stylu. Kolem všech objektů jsou tlusté černé čáry, barevné plochy jsou spíše jednolité, takže hra působí kresleně. Atmosféru také dotváří typické komiksové "BOOOM" u explozí nebo "ARRGH" při zásahu nepřítele, dialogy se navíc odehrávají v klasických komiksových bublinách. Obrazovka se také často rozdělí na více částí (komiksových okének) a informuje o více věcech naráz či sleduje scénu z více úhlů.

V první verzi hra měla dosti problematický systém ukládání, což opravilo několik pozdějších patchů. Stále je ale obezřetnost na místě, neboť záchytné body nejsou všemocné, zvláště při vypnutí hry. Více o tom v jedné ze zajímavostí v nástěnce. Právě absence klasického ukládání hře dle mnohých spíše uškodila, byť bylo jejím cílem podtrhnout především hutnou atmosféru. Pro hraní je také dobré použít neoficiální patch v.1.4 z roku 2005, obsahující i všechny předešlé verze oficiálních patchů. Odstraňuje mimo jiné úvodní loga od Nvidie a Ubisoftu při spuštění hry.

V ostatních ohledech je XIII poměrně obvyklou střílečkou s širokým arzenálem zbraní, různorodými misemi a zajímavým příběhem.


Poslední diskuzní příspěvek

Widl: Jo našel jsem to na uložtu, možná se na to někdy mrknu. Radši mám ale fyzickou formu, e-knihy nejsou nic pro mě. Papír je papír.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Třináctka je hra, které dávám 95%. Cože? Někde je chyba? U mého jména je přece procent 75!

Ne, není to chyba, želbohu je to pravda, poněvadž minimálně 20% musím srazit za ten debilní a otravný systém ukládání hry. Vidíte v menu položku uložit hru? Ani si ji nevšímejte, je naprosto zbytečná. Hru si můžete uložit kdy se vám zachce, to ano, jenže hra to nějak neregistruje a nahraje si vás kde chce. To mne přímo kurevsky (jiný výraz se zde opravdu nehodí) sralo. Uvedu příklad: Dvě hodiny hraju, užívám si příběh a špičkovou hru, jenomže už je pozdě a já vstávám do práce (nebo prostě jiný důvod) a já musím hru ukončit. Na druhý den ji zapnu, v mylném očekávání, že budu pokračovat, ale ono prd, začínám tam, kde jsem začínal včera. Některé pasáže jsem opakoval tolikrát, že jsem je plnil prakticky poslepu. Toto nesmyslné savovaní je velikým mínusem jinak excelentní hry. Možná že to opravuje nějaký patch, ale já jsem si koupil hotový produkt a chci aby fungoval tak jak má a ne se pídit po internetu a hledat nějaký idiotský patch, to už si to můžu rovnou stáhnout opatchované zadarmo (fuj!).

Kromě těch věcí výše, které se vlastně netýkají samotného hraní, nemá XII prakticky co vytknout ( s tím savem je to fakt škoda, určitě bych dal 95).

Oči i uši se při hraní mají čím kochat, byť uznávám, že kreslená komiksová grafika nemusí sednout každému. Ale je to velmi stylové, přehledné a velmi se mi tento styl líbí, měly by být i jiné hry v podobném duchu.

A hra samotná? Jak již zde zmínil někdo v komentáři níže, hra by se dala klasifikovat jako "bondovka". Mám slabost pro příběhy s nádechem konspiračních teorií, vládních spiknutí a zde jsem si je užil do sytosti. Postupem hrou rozplétáte pavučinu příběhu a zažijete dobrodružství v různých částech světa. Paráda.

Třináctka je z větší poloviny stealth akce a byť moc nemusím hry, kde se za někým půlhodiny plazím aby se pak otočil a odprásknul mě, tady mi to sedlo a to především díky celkem solidnímu počtu věcí, které se dají použít jako zbraň. Od láhve, přes židli až třeba po popelník. Nicméně přiznám se, že pokud jsem se plížit nemusel, tak jsem se k nepříteli zuřivě přihnal a než stačil vystřelit, rozflákal jsem mu (třeba) židli o hlavu. Nepřítele můžete vzít i jako rukojmí a pokud bude před vámi, nepřátelé nebudou střílet. Samozřejmě je ve hře i řada střelných zbraní, z nichž nejraději jsem měl (klasicky) sniperku. Ale i raketomet nebyl k zahození, ale nejvíce jsem si oblíbil vrhací nože a kuši s teleskopem.

Skvěle to vypadá, skvěle se to hraje, nebýt ukládání tak je to naprosto bez chyby.

Pro: Grafika, ozvučení, styl, hratelnost, stealth, interaktivita, příběh, originalita.

Proti: Save

+30+31 / -2
  • PC 85
Konečne sa mi "trinástku" podarilo dotiahnuť do zdárneho konca.

Na začiatok musím vyzdvihnúť vizuálnu stránku, ktorá je veľmi originálna, nadčasová a tuším prvá hra s cellshadovou grafikou čo som kedy hral. Mnoho ľudí síce môže odradiť (to viete, komixy u nás nie sú až tak rozšírené a o hrách ešte stále vo všeobecnosti prevláda názor, že robia z detí masových vrahov a neviem čo ešte) ale to by bola obrovská chyba.

V podstate ide stále len o klasickú FPS kombinujúcu stealth postup, priamočiaru akciu a používanie rôznych špiónskych vychytávok (ja tomu hovorím bondovka), no v kombinácii s už uvedeným grafickým spracovaním a originálnym príbehom plným dejových zvratov kde neustále odhaľujete svoju totožnosť (aj flashbacky sa podarili na výbornú) dostáva hra úplne iný rozmer.

Nebyť teda zopár menších technických problémov a (pre mňa) menej vydareného záverečného rozuzlenia, bolo by to za rovných 90 %.

Aj napriek tomu je to stále veľmi dobrá hra, ktorá si zaslúži Vašu pozornosť.

Pro: Atmosféra, štylizácia, príbeh, akcia...

Proti: zopár bugov, z mojej strany nie príliš vydarený záver

+26+25 / 0
  • PC 75
Začátek vás vtáhne do děje prakticky hned - probouzíte se nevíte kde, stará se o vás blondýna v plavkách pobřežní hlídky a najednou bum prásk, někdo ji zastřelí skrze okno. Musíte tedy utéct, protože je jasné, že ti vrazi jdou po vás.

Vizuálně netradiční zpracování se povedlo - zejména ty detaily, jako když vidíte skrze zdi citoslovce "tap tap tap", když jde okolo stráž nebo když někoho zastřelíte sniperkou a komiksový obdelníček vám ukáže detail padajícího nepřítele. Stejně tak se mi líbíla interaktivita prostředí, když můžete popadnout židli a někoho s ní majznout po hlavě.

Zpracováním se ale budete kochat jen chvilku, pak vám to přijde normální a zjistíte, že některé úrovně nejsou tak zábavné. Málo využívaný se mi zdál i hák s lanem, což je příjemné zpestření.

Příběhově se hra také povedla, jen je škoda, že se asi nedočkáme pokračování...

Pro: vizuální zpracování, příběh, hák s lanem

Proti: někomu může vadit nemožnost sejvu, nijak výrazná muzika; příliš dobrý konec na to, že nebyl druhý díl

+23+23 / -1
  • PC 70
Třináctka je vcelku originálně pojatý mix akce a stealthu.

Hra se tváří jako komiks se vším, co k tomu patří. Od "kreslené" grafiky až po různé nápisy typu "Boom" "Tap" a tak podobně. Technické stránce není co vytknout, hra vypadá moc pěkně i po těch letech.

Hratelnost je na tom trošičku rozporuplně. Akční pasáže jsou díky hodně tupé AI veskrze průměrné, ale největší sranda začíná ve stealth pasážích. Ani ty nejsou dokonalé. Většinou je nutno nepřátele potichu pozabíjet/omráčit a nelze okolo nich vždy v tichosti projít. Mě to nevadilo a bavil jsem se skvěle.

Hlavním tahounem je určitě příběh. Je sice trochu zmatený, ale je dost zajímavý a správně konspirační. Zbraní je dostatek a hodně mě bavilo občasné houpání se na laně, které nosí pan Třináctka neustále u sebe. Lokace jsou pěkné, snad jen občas trochu prázdné. Ale v kombinaci s komiksovou grafikou si toho hráč většinou ani nevšimne. Zkritizoval bych možná až moc rychlou chůzi. Sice to všechno hezky odsejpá, ale připadal jsem si jak v nějaké hře z roku 99. Spíš šlo ale o nezvyk.

Zvuky jsou slušné, hudba mě moc neoslovila. Dabing je supr.

Jako poslední drobný zápor musím zmínit nehezký save/load systém. To, že jsou checkpointy dost daleko od sebe mi nevadilo, hra byla vcelku lehká. Ale vadilo mi, že pokud jsem hru vypnul, po následujícím spuštění jsem se ocitl 1,5 mise zpět. Kvůli tomu jsem byl nucen XIII dohrát defakto na tři zátahy, protože jsem měl obavy hru vypnout.

Když to vemu kolem a kolem je XIII po hratelnostní stránce průměrná střílečka, kterou výrazně tahají nahoru stealth pasáže, grafické pojetí a výborný příběh. 70%

Pro: příběh, stealth pasáže, komiksová grafika

Proti: tupá AI a díky tomu místy nezáživné střílení, systém ukládání, krátké

+23+22 / 0
  • PC 100
Dlouho jsem přemýšlel, ke které hře napíši svůj dvoustý komentář. Nechtěl jsem čekat na nějaký nový titul, aby to nakonec nebyl propadák, a tak jsem zalovil v již odehraných kouscích. Volba padla jednoznačně na Třináctku, jelikož se jedná o něco výjimečného a navíc jsem nedávno přečetl pět do češtiny přeložených komiksů, ze kterých hra vychází.

První, co mě zaujalo, je komiksová grafika, která je málo vídaná i v současnosti, natož pak v roce 2003. Díky tomu hra vůbec nestárne. Vzpomínám si také na detailní sestřih tří záběrů při házení nožem nebo střelby z kuše či odstřelovačky do hlavy.

Bavil jsem se jak při akci, tak i ve stealth pasážích, které mají díky ukládání pomocí záchytných bodů ještě větší náboj, než je tomu například v sérii Splinter Cell.

Příběh je sice celkem ohraný, ale přesto parádní a já si ho užíval až do konce. Otevřený konec mi moc nevadil, protože jsem si ho mohl domyslet sám a navíc mi díky tomu utkvěl v paměti až dodnes. To se mi u moc her nestává. Přesto bych však uvítal druhý díl, ke kterému závěr přímo vybízí, i když po přečtení komiksů vím, jak vše nakonec dopadlo.

Určitě se do Třináctky ještě někdy převtělím, protože tato jedinečná hra nemá ani v dnešní době obdoby. Nebo alespoň já o ničem podobném nevím.

Pro: komiksová grafika, příběh, atmosféra, akce, stealth

Proti: není pokračování

+23+23 / 0