Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XIII

Thirteen

80
203 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
28.10.2003 PS2
06.11.2003 Xbox
25.11.2003 PCNGC
Vývojáři:
Ubisoft Paris, SouthEnd Interactive (Xbox verze)
Hlavní hrdina XIII to nemá zrovna lehké - probouzí se zraněný a zcela dezorientován na pláži bez vzpomínek na minulost. Ještě než se stačí rozkoukat, tak mu jdou po krku neznámí ozbrojenci. Začíná cesta za poznáním vlastní minulosti a zjištěním, co vlastně znamená tetování "XIII" nalevo od klíční kosti.

Příběh "Třináctky" je inspirován stejnojmenným belgicko-francouzským komiksem, což poznáte na první pohled. XIII totiž staví na revolučním pojetí grafiky, která je kompletně upravena do komiksového stylu. Kolem všech objektů jsou tlusté černé čáry, barevné plochy jsou spíše jednolité, takže hra působí kresleně. Atmosféru také dotváří typické komiksové "BOOOM" u explozí nebo "ARRGH" při zásahu nepřítele, dialogy se navíc odehrávají v klasických komiksových bublinách. Obrazovka se také často rozdělí na více částí (komiksových okének) a informuje o více věcech naráz či sleduje scénu z více úhlů.

V první verzi hra měla dosti problematický systém ukládání, což opravilo několik pozdějších patchů. Stále je ale obezřetnost na místě, neboť záchytné body nejsou všemocné, zvláště při vypnutí hry. Více o tom v jedné ze zajímavostí v nástěnce. Právě absence klasického ukládání hře dle mnohých spíše uškodila, byť bylo jejím cílem podtrhnout především hutnou atmosféru. Pro hraní je také dobré použít neoficiální patch v.1.4 z roku 2005, obsahující i všechny předešlé verze oficiálních patchů. Odstraňuje mimo jiné úvodní loga od Nvidie a Ubisoftu při spuštění hry.

V ostatních ohledech je XIII střílečkou s širokým arzenálem zbraní a různorodými misemi.


Poslední diskuzní příspěvek

Widl: Chápem, tento komix je dlhý a hra je len, ako píšeš, zhustených prvých pár zošitov, no predsa by som bol rád, keby urobili pokračovanie,…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Třináctka je hra, které dávám 95%. Cože? Někde je chyba? U mého jména je přece procent 75!

Ne, není to chyba, želbohu je to pravda, poněvadž minimálně 20% musím srazit za ten debilní a otravný systém ukládání hry. Vidíte v menu položku uložit hru? Ani si ji nevšímejte, je naprosto zbytečná. Hru si můžete uložit kdy se vám zachce, to ano, jenže hra to nějak neregistruje a nahraje si vás kde chce. To mne přímo kurevsky (jiný výraz se zde opravdu nehodí) sralo. Uvedu příklad: Dvě hodiny hraju, užívám si příběh a špičkovou hru, jenomže už je pozdě a já vstávám do práce (nebo prostě jiný důvod) a já musím hru ukončit. Na druhý den ji zapnu, v mylném očekávání, že budu pokračovat, ale ono prd, začínám tam, kde jsem začínal včera. Některé pasáže jsem opakoval tolikrát, že jsem je plnil prakticky poslepu. Toto nesmyslné savovaní je velikým mínusem jinak excelentní hry. Možná že to opravuje nějaký patch, ale já jsem si koupil hotový produkt a chci aby fungoval tak jak má a ne se pídit po internetu a hledat nějaký idiotský patch, to už si to můžu rovnou stáhnout opatchované zadarmo (fuj!).

Kromě těch věcí výše, které se vlastně netýkají samotného hraní, nemá XII prakticky co vytknout ( s tím savem je to fakt škoda, určitě bych dal 95).

Oči i uši se při hraní mají čím kochat, byť uznávám, že kreslená komiksová grafika nemusí sednout každému. Ale je to velmi stylové, přehledné a velmi se mi tento styl líbí, měly by být i jiné hry v podobném duchu.

A hra samotná? Jak již zde zmínil někdo v komentáři níže, hra by se dala klasifikovat jako "bondovka". Mám slabost pro příběhy s nádechem konspiračních teorií, vládních spiknutí a zde jsem si je užil do sytosti. Postupem hrou rozplétáte pavučinu příběhu a zažijete dobrodružství v různých částech světa. Paráda.

Třináctka je z větší poloviny stealth akce a byť moc nemusím hry, kde se za někým půlhodiny plazím aby se pak otočil a odprásknul mě, tady mi to sedlo a to především díky celkem solidnímu počtu věcí, které se dají použít jako zbraň. Od láhve, přes židli až třeba po popelník. Nicméně přiznám se, že pokud jsem se plížit nemusel, tak jsem se k nepříteli zuřivě přihnal a než stačil vystřelit, rozflákal jsem mu (třeba) židli o hlavu. Nepřítele můžete vzít i jako rukojmí a pokud bude před vámi, nepřátelé nebudou střílet. Samozřejmě je ve hře i řada střelných zbraní, z nichž nejraději jsem měl (klasicky) sniperku. Ale i raketomet nebyl k zahození, ale nejvíce jsem si oblíbil vrhací nože a kuši s teleskopem.

Skvěle to vypadá, skvěle se to hraje, nebýt ukládání tak je to naprosto bez chyby.

Pro: Grafika, ozvučení, styl, hratelnost, stealth, interaktivita, příběh, originalita.

Proti: Save

+28 +30 −2
  • PC 85
Konečne sa mi "trinástku" podarilo dotiahnuť do zdárneho konca.

Na začiatok musím vyzdvihnúť vizuálnu stránku, ktorá je veľmi originálna, nadčasová a tuším prvá hra s cellshadovou grafikou čo som kedy hral. Mnoho ľudí síce môže odradiť (to viete, komixy u nás nie sú až tak rozšírené a o hrách ešte stále vo všeobecnosti prevláda názor, že robia z detí masových vrahov a neviem čo ešte) ale to by bola obrovská chyba.

V podstate ide stále len o klasickú FPS kombinujúcu stealth postup, priamočiaru akciu a používanie rôznych špiónskych vychytávok (ja tomu hovorím bondovka), no v kombinácii s už uvedeným grafickým spracovaním a originálnym príbehom plným dejových zvratov kde neustále odhaľujete svoju totožnosť (aj flashbacky sa podarili na výbornú) dostáva hra úplne iný rozmer.

Nebyť teda zopár menších technických problémov a (pre mňa) menej vydareného záverečného rozuzlenia, bolo by to za rovných 90 %.

Aj napriek tomu je to stále veľmi dobrá hra, ktorá si zaslúži Vašu pozornosť.

Pro: Atmosféra, štylizácia, príbeh, akcia...

Proti: zopár bugov, z mojej strany nie príliš vydarený záver

+25
  • PC 75
Začátek vás vtáhne do děje prakticky hned - probouzíte se nevíte kde, stará se o vás blondýna v plavkách pobřežní hlídky a najednou bum prásk, někdo ji zastřelí skrze okno. Musíte tedy utéct, protože je jasné, že ti vrazi jdou po vás.

Vizuálně netradiční zpracování se povedlo - zejména ty detaily, jako když vidíte skrze zdi citoslovce "tap tap tap", když jde okolo stráž nebo když někoho zastřelíte sniperkou a komiksový obdelníček vám ukáže detail padajícího nepřítele. Stejně tak se mi líbíla interaktivita prostředí, když můžete popadnout židli a někoho s ní majznout po hlavě.

Zpracováním se ale budete kochat jen chvilku, pak vám to přijde normální a zjistíte, že některé úrovně nejsou tak zábavné. Málo využívaný se mi zdál i hák s lanem, což je příjemné zpestření.

Příběhově se hra také povedla, jen je škoda, že se asi nedočkáme pokračování...

Pro: vizuální zpracování, příběh, hák s lanem

Proti: někomu může vadit nemožnost sejvu, nijak výrazná muzika; příliš dobrý konec na to, že nebyl druhý díl

+21 +22 −1
  • PC 80
Komixových hier, za roky existencie PC, vyšlo celkom dosť. FPS hier poďla nejakého komixu menej a dobrých FPS hier podľa komixu s komixovou grafikou...len jedna.
Je to práve XIII.
Už začiatok hry je veľmi zaujímavý, keď sa prebudíte na slnkom zaliatej pláži, vôbec netušíte, kto ste, ako ste sa na nej ocitli a ešte k tomu všetkému máte modriny a zranenia po celom tele. Pribehne k vám blondýna v plavkách, plavčíčka, ktorá vás vezme na svoje stanovište. Po prebudení zistíte, že máte na ramene vytetovanú rímsku číslicu XIII (13). Bohužiaľ, stanovište sa stane terčom útoku, plavčíčka je zavraždená a z vás sa stáva štvaná zver, zároveň vás obvinia z vraždy prezidenta...takto začína zaujímavý, 34 misií dlhý príbeh.

Počas plávania príbehom si budete postupne spomínať na vašu minulosť, navštívite rôzne nebezpečné a krásne lokácie(zasneženú vojenskú základňu, les pri rieke s vodopádom, indiánske zrúcaniny, luxusný hotel, atd...tu by som veľmi rád ocenil design jednotlivých lokácií, fakt sa vydaril. Po splnení každej misie/lokácie nasleduje krátka animačka/video.

Samozrejme nebudete svetom chodit neozbrojený. Arzenál zbraní je pestrý...od obyčajného vrhacieho noža, pištole s tlmičom cez luxusne vytvorenú kušu, ktorá sa stala mojou najobľubenejšou zbraňou, až po ťažký guľomet a bazuku. Keď trafíte niekoho vzdialeného, tak v trojici malých obrázkov uvidíte detailne jeho smrť. To isté uvidíte, aj keď niekoho trafíte do hlavy.

Komixová 3D grafika je nádherná, toľko výrazných farieb som v žiadnej inej hre ešte nevidel. Rozhovory medzi postavami prebiehajú v typických komixových bublinách.

AI "obyčajných" nepriateľov trochu kolíše, niekedy vás nespozorujú ani keď ste od nich pol metra na rovnej zemi, pritom je v okolí skvelá viditeľnosť alebo vás spozorujú, ale keď sa rýchlo schováte, tak vás nechajú na pokoji a idú si ďalej svojou naskriptovanou cestou. Ako som naznačil AI "obyčajných" nepriateľov kolíše, to sa ale nedá povedať o AI jednotlivých bossov, ktorí sú veľmi tuhí protivníci a neraz budete musieť aj viackrát loadovať.

Keď už som u toho "save and loadingu", tak práve ten by som označil za najväčší mínus hry. Hra sa totiž ukláda sama až po dosiahnutí určitého miesta v hre, ktoré je pokladané za checkpoint. Keď vaša postava zomrie tak pokračuje práve z toho checkpointu. Hlavne pri ťažších misiách alebo silnejších bossoch to už začína liezť na nervy a musíte zo seba vyžmýkať posledné zvyšky síl, aby ste sa tú úroveň pokúsili už na x-tý krát dohrať. Na konzolách je to vyriešené rovnakým spôsobom, tam mi to vôbec nevadí, pretože konzolové hry sú výborne znovuhrateľné a checkpointy v nich sú naozaj pred dôležitými súbojmi alebo náročnými pasážami...u PC hier je to nočná mora, kedže väčšina uživateľov je zvyknutá na to, že si hru môže uložiť, kedy sa im bude chcieť.

Dobrá oddychovka a nadpriemerná hra vo svojej kategórií...v porovnaní s FPS hrami s normálnou grafikou priemer.

Pro: Krásna komixová 3D grafika, bohatý arzenál zbraní, pestré lokácie, bossovia, napínavý príbeh

Proti: AI protivníkov, "save and loading", krátkosť, chaotický koniec

+21
  • PC 70
Třináctka je vcelku originálně pojatý mix akce a stealthu.

Hra se tváří jako komiks se vším, co k tomu patří. Od "kreslené" grafiky až po různé nápisy typu "Boom" "Tap" a tak podobně. Technické stránce není co vytknout, hra vypadá moc pěkně i po těch letech.

Hratelnost je na tom trošičku rozporuplně. Akční pasáže jsou díky hodně tupé AI veskrze průměrné, ale největší sranda začíná ve stealth pasážích. Ani ty nejsou dokonalé. Většinou je nutno nepřátele potichu pozabíjet/omráčit a nelze okolo nich vždy v tichosti projít. Mě to nevadilo a bavil jsem se skvěle.

Hlavním tahounem je určitě příběh. Je sice trochu zmatený, ale je dost zajímavý a správně konspirační. Zbraní je dostatek a hodně mě bavilo občasné houpání se na laně, které nosí pan Třináctka neustále u sebe. Lokace jsou pěkné, snad jen občas trochu prázdné. Ale v kombinaci s komiksovou grafikou si toho hráč většinou ani nevšimne. Zkritizoval bych možná až moc rychlou chůzi. Sice to všechno hezky odsejpá, ale připadal jsem si jak v nějaké hře z roku 99. Spíš šlo ale o nezvyk.

Zvuky jsou slušné, hudba mě moc neoslovila. Dabing je supr.

Jako poslední drobný zápor musím zmínit nehezký save/load systém. To, že jsou checkpointy dost daleko od sebe mi nevadilo, hra byla vcelku lehká. Ale vadilo mi, že pokud jsem hru vypnul, po následujícím spuštění jsem se ocitl 1,5 mise zpět. Kvůli tomu jsem byl nucen XIII dohrát defakto na tři zátahy, protože jsem měl obavy hru vypnout.

Když to vemu kolem a kolem je XIII po hratelnostní stránce průměrná střílečka, kterou výrazně tahají nahoru stealth pasáže, grafické pojetí a výborný příběh. 70%

Pro: příběh, stealth pasáže, komiksová grafika

Proti: tupá AI a díky tomu místy nezáživné střílení, systém ukládání, krátké

+21