Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Třináctka je hra, které dávám 95%. Cože? Někde je chyba? U mého jména je přece procent 75!

Ne, není to chyba, želbohu je to pravda, poněvadž minimálně 20% musím srazit za ten debilní a otravný systém ukládání hry. Vidíte v menu položku uložit hru? Ani si ji nevšímejte, je naprosto zbytečná. Hru si můžete uložit kdy se vám zachce, to ano, jenže hra to nějak neregistruje a nahraje si vás kde chce. To mne přímo kurevsky (jiný výraz se zde opravdu nehodí) sralo. Uvedu příklad: Dvě hodiny hraju, užívám si příběh a špičkovou hru, jenomže už je pozdě a já vstávám do práce (nebo prostě jiný důvod) a já musím hru ukončit. Na druhý den ji zapnu, v mylném očekávání, že budu pokračovat, ale ono prd, začínám tam, kde jsem začínal včera. Některé pasáže jsem opakoval tolikrát, že jsem je plnil prakticky poslepu. Toto nesmyslné savovaní je velikým mínusem jinak excelentní hry. Možná že to opravuje nějaký patch, ale já jsem si koupil hotový produkt a chci aby fungoval tak jak má a ne se pídit po internetu a hledat nějaký idiotský patch, to už si to můžu rovnou stáhnout opatchované zadarmo (fuj!).

Kromě těch věcí výše, které se vlastně netýkají samotného hraní, nemá XII prakticky co vytknout ( s tím savem je to fakt škoda, určitě bych dal 95).

Oči i uši se při hraní mají čím kochat, byť uznávám, že kreslená komiksová grafika nemusí sednout každému. Ale je to velmi stylové, přehledné a velmi se mi tento styl líbí, měly by být i jiné hry v podobném duchu.

A hra samotná? Jak již zde zmínil někdo v komentáři níže, hra by se dala klasifikovat jako "bondovka". Mám slabost pro příběhy s nádechem konspiračních teorií, vládních spiknutí a zde jsem si je užil do sytosti. Postupem hrou rozplétáte pavučinu příběhu a zažijete dobrodružství v různých částech světa. Paráda.

Třináctka je z větší poloviny stealth akce a byť moc nemusím hry, kde se za někým půlhodiny plazím aby se pak otočil a odprásknul mě, tady mi to sedlo a to především díky celkem solidnímu počtu věcí, které se dají použít jako zbraň. Od láhve, přes židli až třeba po popelník. Nicméně přiznám se, že pokud jsem se plížit nemusel, tak jsem se k nepříteli zuřivě přihnal a než stačil vystřelit, rozflákal jsem mu (třeba) židli o hlavu. Nepřítele můžete vzít i jako rukojmí a pokud bude před vámi, nepřátelé nebudou střílet. Samozřejmě je ve hře i řada střelných zbraní, z nichž nejraději jsem měl (klasicky) sniperku. Ale i raketomet nebyl k zahození, ale nejvíce jsem si oblíbil vrhací nože a kuši s teleskopem.

Skvěle to vypadá, skvěle se to hraje, nebýt ukládání tak je to naprosto bez chyby.

Pro: Grafika, ozvučení, styl, hratelnost, stealth, interaktivita, příběh, originalita.

Proti: Save

+32 +35 −3
  • PC 85
Konečne sa mi "trinástku" podarilo dotiahnuť do zdárneho konca.

Na začiatok musím vyzdvihnúť vizuálnu stránku, ktorá je veľmi originálna, nadčasová a tuším prvá hra s cellshadovou grafikou čo som kedy hral. Mnoho ľudí síce môže odradiť (to viete, komixy u nás nie sú až tak rozšírené a o hrách ešte stále vo všeobecnosti prevláda názor, že robia z detí masových vrahov a neviem čo ešte) ale to by bola obrovská chyba.

V podstate ide stále len o klasickú FPS kombinujúcu stealth postup, priamočiaru akciu a používanie rôznych špiónskych vychytávok (ja tomu hovorím bondovka), no v kombinácii s už uvedeným grafickým spracovaním a originálnym príbehom plným dejových zvratov kde neustále odhaľujete svoju totožnosť (aj flashbacky sa podarili na výbornú) dostáva hra úplne iný rozmer.

Nebyť teda zopár menších technických problémov a (pre mňa) menej vydareného záverečného rozuzlenia, bolo by to za rovných 90 %.

Aj napriek tomu je to stále veľmi dobrá hra, ktorá si zaslúži Vašu pozornosť.

Pro: Atmosféra, štylizácia, príbeh, akcia...

Proti: zopár bugov, z mojej strany nie príliš vydarený záver

+31
  • PC 70
Třináctka je vcelku originálně pojatý mix akce a stealthu.

Hra se tváří jako komiks se vším, co k tomu patří. Od "kreslené" grafiky až po různé nápisy typu "Boom" "Tap" a tak podobně. Technické stránce není co vytknout, hra vypadá moc pěkně i po těch letech.

Hratelnost je na tom trošičku rozporuplně. Akční pasáže jsou díky hodně tupé AI veskrze průměrné, ale největší sranda začíná ve stealth pasážích. Ani ty nejsou dokonalé. Většinou je nutno nepřátele potichu pozabíjet/omráčit a nelze okolo nich vždy v tichosti projít. Mě to nevadilo a bavil jsem se skvěle.

Hlavním tahounem je určitě příběh. Je sice trochu zmatený, ale je dost zajímavý a správně konspirační. Zbraní je dostatek a hodně mě bavilo občasné houpání se na laně, které nosí pan Třináctka neustále u sebe. Lokace jsou pěkné, snad jen občas trochu prázdné. Ale v kombinaci s komiksovou grafikou si toho hráč většinou ani nevšimne. Zkritizoval bych možná až moc rychlou chůzi. Sice to všechno hezky odsejpá, ale připadal jsem si jak v nějaké hře z roku 99. Spíš šlo ale o nezvyk.

Zvuky jsou slušné, hudba mě moc neoslovila. Dabing je supr.

Jako poslední drobný zápor musím zmínit nehezký save/load systém. To, že jsou checkpointy dost daleko od sebe mi nevadilo, hra byla vcelku lehká. Ale vadilo mi, že pokud jsem hru vypnul, po následujícím spuštění jsem se ocitl 1,5 mise zpět. Kvůli tomu jsem byl nucen XIII dohrát defakto na tři zátahy, protože jsem měl obavy hru vypnout.

Když to vemu kolem a kolem je XIII po hratelnostní stránce průměrná střílečka, kterou výrazně tahají nahoru stealth pasáže, grafické pojetí a výborný příběh. 70%

Pro: příběh, stealth pasáže, komiksová grafika

Proti: tupá AI a díky tomu místy nezáživné střílení, systém ukládání, krátké

+26
  • PC 80
Komixových hier, za roky existencie PC, vyšlo celkom dosť. FPS hier poďla nejakého komixu menej a dobrých FPS hier podľa komixu s komixovou grafikou...len jedna.
Je to práve XIII.
Už začiatok hry je veľmi zaujímavý, keď sa prebudíte na slnkom zaliatej pláži, vôbec netušíte, kto ste, ako ste sa na nej ocitli a ešte k tomu všetkému máte modriny a zranenia po celom tele. Pribehne k vám blondýna v plavkách, plavčíčka, ktorá vás vezme na svoje stanovište. Po prebudení zistíte, že máte na ramene vytetovanú rímsku číslicu XIII (13). Bohužiaľ, stanovište sa stane terčom útoku, plavčíčka je zavraždená a z vás sa stáva štvaná zver, zároveň vás obvinia z vraždy prezidenta...takto začína zaujímavý, 34 misií dlhý príbeh.

Počas plávania príbehom si budete postupne spomínať na vašu minulosť, navštívite rôzne nebezpečné a krásne lokácie(zasneženú vojenskú základňu, les pri rieke s vodopádom, indiánske zrúcaniny, luxusný hotel, atd...tu by som veľmi rád ocenil design jednotlivých lokácií, fakt sa vydaril. Po splnení každej misie/lokácie nasleduje krátka animačka/video.

Samozrejme nebudete svetom chodit neozbrojený. Arzenál zbraní je pestrý...od obyčajného vrhacieho noža, pištole s tlmičom cez luxusne vytvorenú kušu, ktorá sa stala mojou najobľubenejšou zbraňou, až po ťažký guľomet a bazuku. Keď trafíte niekoho vzdialeného, tak v trojici malých obrázkov uvidíte detailne jeho smrť. To isté uvidíte, aj keď niekoho trafíte do hlavy.

Komixová 3D grafika je nádherná, toľko výrazných farieb som v žiadnej inej hre ešte nevidel. Rozhovory medzi postavami prebiehajú v typických komixových bublinách.

AI "obyčajných" nepriateľov trochu kolíše, niekedy vás nespozorujú ani keď ste od nich pol metra na rovnej zemi, pritom je v okolí skvelá viditeľnosť alebo vás spozorujú, ale keď sa rýchlo schováte, tak vás nechajú na pokoji a idú si ďalej svojou naskriptovanou cestou. Ako som naznačil AI "obyčajných" nepriateľov kolíše, to sa ale nedá povedať o AI jednotlivých bossov, ktorí sú veľmi tuhí protivníci a neraz budete musieť aj viackrát loadovať.

Keď už som u toho "save and loadingu", tak práve ten by som označil za najväčší mínus hry. Hra sa totiž ukláda sama až po dosiahnutí určitého miesta v hre, ktoré je pokladané za checkpoint. Keď vaša postava zomrie tak pokračuje práve z toho checkpointu. Hlavne pri ťažších misiách alebo silnejších bossoch to už začína liezť na nervy a musíte zo seba vyžmýkať posledné zvyšky síl, aby ste sa tú úroveň pokúsili už na x-tý krát dohrať. Na konzolách je to vyriešené rovnakým spôsobom, tam mi to vôbec nevadí, pretože konzolové hry sú výborne znovuhrateľné a checkpointy v nich sú naozaj pred dôležitými súbojmi alebo náročnými pasážami...u PC hier je to nočná mora, kedže väčšina uživateľov je zvyknutá na to, že si hru môže uložiť, kedy sa im bude chcieť.

Dobrá oddychovka a nadpriemerná hra vo svojej kategórií...v porovnaní s FPS hrami s normálnou grafikou priemer.

Pro: Krásna komixová 3D grafika, bohatý arzenál zbraní, pestré lokácie, bossovia, napínavý príbeh

Proti: AI protivníkov, "save and loading", krátkosť, chaotický koniec

+25
  • PC 70
Musím uznat, že XIII je unikátní dílo a i když jsem nějakou tu hru už odehrál, tak zdejší zpracování je něco co se ve hrách jen tak nevidí. Komiksová grafika i zpracování jednotlivých scén je parádní, ať už při headshotech nebo prostě při rozstřískání židle o překvapeného protivníka. I když už má hra nějaký ten rok za sebou, graficky to stále stojí za to. Jediné co mi chybělo je možnost nastavit si trochu větší rozlišení.

Snahu o příběh bych taky asi spíše pochválil, ač je zde hrdina s amnésií a neví proč mu jdou všichni po krku, tak zdejší okolnosti jsou vcelku zajímavé a pořád jsem se chtěl dozvědět víc a rozklíčovat zdejší zápletku. Nic na tom nemění ani hláška na konci hry "pokračování příště", spíše mrzí, že pokračovní žádné nepřišlo. Líbila se mi i hudba, která mi připadala tak trochu Bondovská, ale k tempu hry rozhodně sedla.

S hratelností už bych si nebyl tak jistý, že bude pro každého, protože pocit ze střelby mi na střílečku nepřišel nějak zvlášť dobrý a stealthové pasáže, kterých je zde na můj vkus až moc, mi taky moc neučarovaly. Takový průměr od obojího. Navíc nemám moc rád naskriptované pasáže kde na vás čekají nepřátelé jen co přejdete neviditelnou čáru. Fajn byla ale rozhodně rozmanitost arsenálu i jednotlivých lokací.

Musím taky přiznat, že konec se mi trochu táhnul, možná to bylo tím, že zde bylo více tichých misí a hra už neměla takové tempo. Nakonec jsem hru dokončil asi za 10 hodin, což mi přijde adekvátní i s tím, že jsem hodinu hraní musel opakovat. Ne, že bych chtěl, ale zdejší systém ukládání mi přijde poněkud nešťastný. To že jsou checkpointy trochu vzdálenější mi tolik nevadilo, hru si v menu můžete kdykoliv uložit, ale save bude vždy jen na začátku dané mise. Trochu zvláštní a tak se mi stalo, že při mojí první smrti naskočila obrazovka bez možnosti načíst poslední checkpoint, ten se totiž skrývá pod položkou opakovat, což mi fakt nedošlo. A tak jsem se vrátil do hlavního menu, kde už ta možnost není a načíst můžete jen váš ruční save, ovšem se začátkem mise.

Ale co už, nakonec jsem rád, že jsem si XIII mohl vyzkoušet a rozhodně bych uvítal pokračování v podobném duchu a hlavně ve stejně komiksovém zpracování.
+25
  • PC 100
Dlouho jsem přemýšlel, ke které hře napíši svůj dvoustý komentář. Nechtěl jsem čekat na nějaký nový titul, aby to nakonec nebyl propadák, a tak jsem zalovil v již odehraných kouscích. Volba padla jednoznačně na Třináctku, jelikož se jedná o něco výjimečného a navíc jsem nedávno přečetl pět do češtiny přeložených komiksů, ze kterých hra vychází.

První, co mě zaujalo, je komiksová grafika, která je málo vídaná i v současnosti, natož pak v roce 2003. Díky tomu hra vůbec nestárne. Vzpomínám si také na detailní sestřih tří záběrů při házení nožem nebo střelby z kuše či odstřelovačky do hlavy.

Bavil jsem se jak při akci, tak i ve stealth pasážích, které mají díky ukládání pomocí záchytných bodů ještě větší náboj, než je tomu například v sérii Splinter Cell.

Příběh je sice celkem ohraný, ale přesto parádní a já si ho užíval až do konce. Otevřený konec mi moc nevadil, protože jsem si ho mohl domyslet sám a navíc mi díky tomu utkvěl v paměti až dodnes. To se mi u moc her nestává. Přesto bych však uvítal druhý díl, ke kterému závěr přímo vybízí, i když po přečtení komiksů vím, jak vše nakonec dopadlo.

Určitě se do Třináctky ještě někdy převtělím, protože tato jedinečná hra nemá ani v dnešní době obdoby. Nebo alespoň já o ničem podobném nevím.

Pro: komiksová grafika, příběh, atmosféra, akce, stealth

Proti: není pokračování

+24
  • PC 75
Začátek vás vtáhne do děje prakticky hned - probouzíte se nevíte kde, stará se o vás blondýna v plavkách pobřežní hlídky a najednou bum prásk, někdo ji zastřelí skrze okno. Musíte tedy utéct, protože je jasné, že ti vrazi jdou po vás.

Vizuálně netradiční zpracování se povedlo - zejména ty detaily, jako když vidíte skrze zdi citoslovce "tap tap tap", když jde okolo stráž nebo když někoho zastřelíte sniperkou a komiksový obdelníček vám ukáže detail padajícího nepřítele. Stejně tak se mi líbíla interaktivita prostředí, když můžete popadnout židli a někoho s ní majznout po hlavě.

Zpracováním se ale budete kochat jen chvilku, pak vám to přijde normální a zjistíte, že některé úrovně nejsou tak zábavné. Málo využívaný se mi zdál i hák s lanem, což je příjemné zpestření.

Příběhově se hra také povedla, jen je škoda, že se asi nedočkáme pokračování...

Pro: vizuální zpracování, příběh, hák s lanem

Proti: někomu může vadit nemožnost sejvu, nijak výrazná muzika; příliš dobrý konec na to, že nebyl druhý díl

+22 +24 −2
  • PC 80
Komixový James Bond. Toto pomenovanie vás napadne ak si zahráte túto graficky originálnu strieľačku. XIII je hra, svojho žánru jediná a tak som si ju patrične vychutnával. Pri sledovačke alebo tichej infiltrácií vám bude hrať príjemná bondovská hudba, vychutnáte si tu zbrane ako kušu, revolver, neskôr príde na rad aj ťažký kaliber. Originálne autori nasadili do hry aj hák, s ktorým sa môžete zachytiť o rôzne ďalšie háky vysiace na strope.

XIII môže využívať niekoľko schopností, ktoré sa vám v priebehu hry odomknú - s pomocou šiestého zmyslu budete "počuť" nepriateľov chodiť (tap, tap, tap). Takmer vždy sa po strele do hlavy buď sniperkou alebo kušou hodí trojobrázkový komix, ktorý detailne ukáže váš zásah. Celá hra má výbornú atmosféru a začiatočný level, ktorý bol v deme je nezabudnuteľný.

Štvalo ma ukládanie hry, kedy som si raz uložil hru pri konci levelu quicksaveom, po nepodarenom útoku som si quicksave nahral a nevrátil som sa tam, kde som si uložil hru ale o dva predošlé levely.
Ďalej ma štvalo, že som si kúpil krabicovú originálku, ktorá nešla nainštalovať a tak som si ju musel stiahnuť...

Nepriatelia sú trošku tupší ale bosák stojí za to :-)

Pro: Originálna grafická stránka, komixové pojatie, zbrane, hák,...

Proti: UI, ukladanie pozícií, koniec hry,...

+22
  • PC 85
Vzpomínám si na dny kdy jsme s bratrem seděli u PC. Hráli jsem hru a po splnění mise či levelu jsem ho nechal hrát další level, pak zase nechal on mě vždy jsme se prostřídali a to i bez létajícího nábytku či vzájemnými výhrůžkami smrti, to byli časy. Málo kdy jsme ale společně nějakou hru dohráli. Bud to jednoho z nás přestalo bavit a šel jsi hrát na koberec s autíčkama nebo nám to matka zakázala hrát. Přece by nedovolila aby z nás vyrostli násilníci, vrazi, úchylové, pašeráci, sadisti, zloději, maniaci,psychopati a další které naše společnost z nějakého důvodu nemá příliš v oblibě.

U třináctky jsme však udělali vyjímku a hráli ji až do konce. Zaujal nás napínavý špionský příběh, ( kdo jako malej nechtěl být agent, astronaut nebo gynekolog? ) zaujala nás stylizace a grafika, na tu dobu nadčasová. Používání háku a dalších vychytávek ale hlavně to vypadalo jako komiks. V době vášnivého sbírání čtyřlístku, asterixe a obelixe, spidermana a bůh ví čeho ještě, to byla pro nás prcky skoro až nirvána. Komiks který se dá hrát no není to paráda?

Když tehdy na jednom čísle časopisu level vyšlo demo nemohl jsem se ho nabažit a hrál jsem ho snad.... no více než 50x. A řekl jsem si že tuhle hru chci! Jenže matka s otcem byli ochotní ani jako babka na na finančním úřadě. Proto jsem jednal na vlastní pěst.

Plnou verzi jsem zakoupil v obchodu máj za 199 kč. Dneska to je jak prd ale pro 12 letého smraďocha to byla veliká pálka. Ani mě nepřekvapilo že se hra nachází na čtyřech CD. "Nu což" řekl jsem si, hodim to do PC a nainstaluju, po instalaci tam hodim PLAY CD a bude to! Prdy, hrnce, kastroly. Museli jsme CDs průběhu hrou neustále měnit, což nebylo vůbec potěšující. Dále tu je ten stupidní systém ukládání který tady skoro každý zmiňuje. Myslím že vyšel patch který umožnuje quick save (zatím jsem ho nezkoušel ).

Grafika a stylizace je asi největším kladem hry, protože a jelikož ta hra komiks napodobuje tak dobře že to vypadá jako...komiks. Komix vám také jen tak nezestárne pokud o něj samozřejmě dostatečně pečujete. Když se na hru podíváte dnes řenete si " sakra to pořád vypadá dobře". Ano modely postav a textury už jsou zastaralé ale ta dokonalá stylizace je zcela nekompromisně maskuje. Do toho si připočtěte všudypřítomná okénka a nápisy. Zkrátka lepší ztvárnění komixu ve hrách najdete jen těžko.

Moc se mi líbí hudba která naprosto perfektně ke hře sedí. Dabing je povedený, pan Akta-X sice moc nemluví ale pořád lepší než aby mlčel úplně. Že Gordone? Příběh je klišé o ztrátě paměti, no vlastně tehdy to ještě takové klišé ve hrách nebylo ale víte co tim myslím. Story je vyprávěn skrze vzpomínky (flashbacky) hlavního hrdiny. Kterýsi musí vzpomenout na svou minulost ale odhalit i svoji pravou identitu..

Hratelnost je arkádová ale podle mě velice zábavná. Jetu zajímavý počet zbraní: 9mm, revolver, M16, pan soudruh Kalašnikov AK47, lovecká brokovnice, pumpovací brokovnice, soudruh odstřelovač Dragunov, má oblíbená kuše, uzi, vrhací nože, židle, flašky, lopaty, prkna, dlažební kostky atd. Posledních pár jmenovaných využijete při stealth misích ( co by tro bylo za špionážní hru bez stealth). Krom toho můžete brát rukojmí a odklízet těla.

Vystřelovací hák je boží, nečekejte že zmáčknete tlačítko a postava se automaticky přichytne viz. Bioshock Infinite, Batman. Hák se využívá k překonávání překážek tak i ke spouštění. Navíc můžete i s hákem používat zbraně. Nejlepší však je přeskakování z plošiny na plošinu. Jste na vyvýšeném místě, pod vámi těžce ozbrojení vojáci. Co udělat? Řeknu si " co kdybych se nějak dostal tamhle za roh"? Připravím se tedy, rozběhnu se směrem od místa kam chci přistát, přichytím se a odstředivá síla mě velkým obloukem donese za onen roh. Nepřátelé nic neví a vy si připadáte jako superman. Pobírám lékárničky a připravuji se udělat totéž ale tentokrát pánům dole nachystám výbušné překvapení. Rozbíhám se vypouštím hák, letím obloukem prostorem, rychle vytáhnu granát, pustím ho a okamžitě přistanu tam kde jsem chtěl ještě než si mě vojáci všimli a BUM! Vytáhnu M16 a překvapené stráže kosím z úkrytu.

Je dokonáno vojáci jsou mrtví A já tiše pokračuji dál, odhaluje se mi část záhady, zabíjím kapitána lodě, pokládám bombu do nákladního prostoru, skáču do kanálu kde na mě čekají potápěči s harpunami. Rychle je zneškodním protože mi dochází kyslík. Plavu dále otvorem až mě zachytí proud který mě vyplivne v oceánu.

Hra má velice překvapivé rozuzlení. Konec je otevřený a já se nemohu dočkat toho jak to bude dál. Ale nedočkám se, 10 let čekání a nic. Pokračování této úžasné hry nepřijde a to je opravdu škoda.

Pro: Ůžasná stylizace a grafika, ozvučení, hudba, příběh, hratelnost, multiplayer.

Proti: Ukládací systém, AI, krátká kampan, pokračování nepřijde.

+21 +23 −2
  • PC 70
Co to sakra bylo? Ten konec? No dobře, když už, tak kde je pokračování? To jsem snad ještě nezažil. Hlavně, že se to tváří tak tajemně a vážně. Vážnost ale shazuje netradiční zpracování. Snaha o komixovou stylizaci, která je tu tak úmorná, až někdy sklouzává ke křeči. Mě to prostě nějak do tohohle typu hry a příběhu nesedí.

Pokud si odmyslím ten komix, tak mi grafika nepřijde kdovíjak super. Prostředí je sice pěkně ostré, hezky nasvícené a různorodé, nýbrž poněkud prázdné. Celé to vypadá tak nějak plasticky. Navíc, modely postav, podle mě, nevypadají dobře. Pro srovnání třeba s druhým Unrealem (tedy hry ze stejného roku). To jsou nebe a dudy.

Hudbu jsem jako obvykle vypnul. Nemusím moc soustavný hudební doprovod, ať je jakkoliv dobrý. Ruší mě to od soustředění se na akci. Naštěstí ostatní zvuky jsou dobré a zvuky zbraní jsou skvělé. Hra má dobrý dabing. Ukládací systém je také dobrý. Akorát to občas hapruje před bosy, kdy se vám může stát, že budete po smrti klidně desetkrát slézat dlouhý žebřík nebo prolézat přes partu dalších nepřátel. Taky se mi občas stalo, že jsem hru zapomněl ručně uložit. A na to zdejší systém po opětovném zapnutí nepamatuje. Ale to je asi jenom moje nepozornost.

Příběh není nic extra. Nic moc originální. Taková variace na Agenta bez Minulosti. Překvapení by tam, možná bylo. Možná by se to i rozjelo. Hratelnost je dobrá. zbraně jsou super. Většina misí Je i hodně zábavná. Osobně jsem upřednostňoval spíš kosící pasáže. Hra se nestačí převrhnout do stereotypu.

Protože je hodně krátká a dá se projít za krátkou dobu. Kdyby existoval druhý díl, asi bych dal vyšší hodnocení. Takhle mi to připadá jako dost promarněné snažení kazící slušnou akci a dobrou hru.

Pro: hratelnost, zábavné střílení a akce, různorodé prostředí

Proti: krátké, bez překvapení v příběhu, některé checkpointy, promarněný potenciál

+21
  • PC 80
XIII jsem si pamatoval jako velice slušnou střílečku, po znovudohrání bych řekl, že je to dokonce vynikající střílečka, jen ji sráží dolů dvě podstatné prasárny.

Jako tradičně začnu příběhem. Ten se moc povedl. Jako muž bez paměti se špičkovým výcvikem prcháte nejen před všemocnými zabijáky, ale také před FBI. Důvod je prostý - kamerový záznam dokazující, že jste zabil prezidenta USA. Postupem času se ale objevují i přátelé, hrdinovi se začíná vracet paměť a střípky příběhu, vedoucí k odhalení 20 konspirátorů, kteří se pokouší o státní převrat začínají zapadat. Připomíná to nejlepší politické thrilery, hlavně Bournovu trilogii a to jak zběsilým příběhem, tak měněním lokací, všechno to funguje. A právě v tom nejlepším přichází prasárna číslo jedna. Po zabití ultratuhého bosse odhalíte konečně číslo 1, ten se objeví se dvěma zabijáky a šmytec. Nápis To Be Continued, titulky a pokračování jsme se nikdy nedočkali. Za tohle by šla u filmu na ČSFD automaticky aspoň hvězdička dolů.

Nesmírně stylové je celé zpracování. Komixově nakreslená (leč výborná) grafika, komixové okýnka vyprávějící příběh, bubliny s hláškami Tap tap či boom či zásah do hlavy rozanimovaný do tří oken. Nemyslím si, že bych kromě prastaré Comix Zone hrál někdy něco podobného a je to velice osvěžující.

Povedla se i celková hratelnost. Jednotlivé mise jsou poměrně krátké, přímočaré, ale nedělající z hráče debila, neustále se v nich něco děje. Mise a prostředí se střídají ďábelským tempem a zejména první půlka opravdu i hratelností připomíná špičkový film. Základny střídají ledové pláně či pouštní kaňony, podíváte se na ponorku či do blázince a kupodivu chybí oblíbená lokace všech 3D her - kanály :)

Samotný hrdina ovládá pestrou paletu zbraní z nichž ani jedna není zbytečná. V brutálních řežbách přijde vhod M16 nebo těžký kulomet, ve stealth misích zase naprosto parádní kuše se zaměřovačem. Míření je v pohodě a mixem mezi realitou a zábavností - brokovnicí na dálku netrefíte nic a nablízko znamená konečnou, kulomet se trochu třepe ale ne moc, ale nakonec vyřídíte každého. Navíc na každou misi máte trošku jinou sestavu zbraní, takže si užijete všechno. Nepřátelé jsou různě odolní vojáci, kteří bojují a umírají celkem realisticky, až na bosse, kteří toho na obyčejné lidi vydrží trochu moc.

K tomu všemu má hrdina i pár schopností, které se automaticky objeví v průběhu hry - například střelba obouruč, větší výdrž v plavání nebo parádní šestý smysl, který odhalí nepřátelé i za zdí. A taky tu nechybí paklíče a vystřelovací hák, ale hra na tom není postavená.

Na čem je ovšem postavená je stealth. Ten přijde na řadu v půlce misí, ve většině nesmí nepřátelé vyvolat poplach, někdy nesmí ani najít mrtvoly a v jendé misi nesmíte nikoho zabít. To pak přijdou na řadu smetáky, flašky, jídelní podnosy a všechno možné, čím můžete enemíky mlátit po palici.

A tady přichází prasárna číslo dvě. Nemožnost ukládání. Ano opět je tu známý systém checkpointů, což vzhledem ke krátkým kolů znamená kolikrát jednu, max dvě pozice na celé kolo. A zatímco u střílecích misí to navodí příjemnou nervozitu a po dlouhé době mě to donutilo se krýt, přebíhat a důsledně přebíjet, stealth mise jsou peklo. Občas nestihnete někoho kuchnout a ten vyvolá alarm, občas nepřátelé najdou tělo, občas zazmatkujete jako já při misi sledování generála a musíte opakovat několikrát. Finální souboj s nekonečným lezením dolů po žebříku a následným rozhovorem jsem absolvoval snad 10x. A takový natahování hratelnosti mě prostě nebaví.

Takže XIII je bezpochyby skvělá hra jen s pár menšími mouchami.

Pro: Výborný příběh, skvělá akce a přestřelky, střídání lokací, celá komixová stylizace.

Proti: Nemožnost ukládání, příběh není dořešený.

+21
  • PC 85
Třináctka je výjimečná hra, výjimečná především svou grafikou, no řekněte sami, kolik jste hráli komiksových FPSek. A téhle to komiksové zpracování opravdu velmi sluší. No ale nebudu pouze takto povrchní, hra se samozřejmě krom pěkné komiksové grafiky, může pyšnit i vcelku kvalitním příběhem a zábavnými arkádovými přestřelkami, které střídají stejně tak zábavné stealth pasáže. Problém může nastat pouze v rozmístění checkpointů, které nejsou vyvedeny zrovna šťastně, především pak ve stealth misích je to dost o nervy.

Pro fanoušky FPS (a především pak špionážních akcí) je přesto XIII téměř povinností.

Neustále tu čtu kritiku na save systém a i když to je trochu netradiční, přijde mi to jako dělání z komára velblouda, příčemž platí úplně jednoduché pravidlo, uložit hru po každém checkpointu manuálně či quicksavem (F5).

Pro jistotu jsem to přidal i do zajímavostí.

Pro: Grafika, Příběh, Střídání stealth misí s klasickými přestřelkami.

Proti: Checkpointy, Závěr přímo vybízí k dalšímu pokračování.

+20
  • PC 65
Herní výzva 2020: "Základní kameny"

XIII jsem si vybral, protože je to jedna z mála legendárních stříleček, které jsem nehrál. Stylizovaná nadčasová komiksová grafika vypadá i teď po letech pěkně. Co se mi ze začátku hodně líbilo jsou animace smrtí nepřátel, jsem si trochu vzpomněl na Dangerous Dave in the Haunted Mansion, hodíte nožem nebo vystřelíte kuší a v miniokénku uvidíte následky. Časem to omrzí, ale vypadá to furt dobře. Hra není čistokrevnou střílečkou, ve vybavení máte několik vychytávek jako vystřelovací hák nebo paklíče, v mnoha misích je vyžadovaný stealth. K omračování nemusíte jen používat zbraně, ale hodně věcí co se jen tak válí po ruce, od koštěte po židli.

Takhle by to vypadalo, že jde ve hře dělat hodně věcí a užívat si různá zabití. Bohužel, má to své ale. První je, že ovládání vychytávek není hladké jako je u dnešních her běžné (tím mě zklamala i další legenda. The Operative: No One Lives Forever). Prostě po použití paklíče či karty vám zůstává v ruce a musíte přepínat, s hákem více zoufáte než si užíváte, unášení je také dost zdlouhavě obtížné a mnohdy radši běháte s brokovnicí, než abyste za bukem stříleli nejistou kuší. Může za to i katastrofální systém ukládání, který mě nutil k delším herním seancím než mi je u stříleček milo (rozuměj 20+ minut už je na mě moc). Ruční ukládání tu uloží jen checkpoint, takže nějaké stylové zabíjení v mém případě bylo jen v prvních pěti minutách po checkpointu. Jelikož se má jednat o nějaký legendární belgický komiks, tak jsem měl od příběhu vysoká očekávání. No nic moc, další pronásledovaný agent s amn... bez hlavy a paty. No a i samotné mise mají, i přes celkovou krátkost, různou kvalitu a ne všechny mě bavily. Škoda.

Takže XIII je zaslouženě jednou z legendárních fps a rozhodě doporučuji ji zkusit. Ale podruhý už mě nijak neláká. Snad v nadcházejícím remaku neudělají jen upgrade grafiky, to je to poslední, co hře schází.

Pro: animace, grafika, stylizace

Proti: ovládání, ukládání

+19
  • PC 75
"Třináctka" je další z dlouhé řady her které jsem se rozhodl si zahrát někdy už před x lety ale dostal se k ní až teď. A jak to dopadlo? No, že bych si jako u jiných her nadával proč jsem to už dávno nehrál to ne ale propadák to taky nebyl. Posuďte sami:

XIII mě nejvíc zaujala svým vizuálem, comixy byly podstatnou částí mého dětství a cell shade grafiku mám všeobecně rád. Některé interiéry sice vypadaly poměrně nudně ale scenérie hor nebo skalnatého pobřeží to bohatě vynahrazovaly. Skvěle pak dokreslovaly tento styl i postavy a comixové efekty ohně apod.

Příběh je zpočátku poněkud zmatený což ale do každého dobrého počinu, ať už herního nebo filmového o agentovi s amnézií patří a postupně velmi zajímavě vygradoval. Opravdu příjemným překvapením byl i úplný konec, přesto že zůstal otevřený. Vypíchnout je třeba i povedenou atmosféru v některých misích, např. na ponorce nebo ve svatyni.

Hratelnost je tak asi jediným rozpačitým prvkem hry. Jako FPS je Thirteen naneštěstí docela průměrná. Přesto že nepřátel je akorát, poměrně dobře funguje headshot a na výběr je slušná porce zbraní, přestřelky mě zde nijak zvlášť neoslovily. Stealth pasáže by mohly být zajímavým zpestřením ale i když mne bavily asi víc než střílení, také ve mně nezanechaly kdovíjaký dojem. Celkově je to asi tím že hra vlastně není ani pořádná střílečka, ani stealth hra. Od všeho trochu ale pořádně nic. Největší problém je ale často zmiňovaný systém ukládání. Checkpointy by se ještě daly zkousnout jenže jsou umístěny opravdu nešikovně a občas jsem hru i zoufale raději vypnul než se dál trápil a procházel půl levelu znovu. Nejtěžší ale také nejvíce zábavné tak byly souboje s bossy. Na každého platila trochu jiná taktika a po každé výhře přišla nefalšovaná radost z výhry.

Co se týče ostatních věcí jako hudba, zvuky, bonusy atd. vše je velmi průměrné možná bych se dovážil říct trochu odfláknuté. Vylepšuje to ale herní doba která byla tak akorát dlouhá aby hra nezačala nudit.

Vypadá to že tato herní adaptace comixu nedopadla moc dobře ale není to tak úplně pravda. Hru jsem si poměrně užil a chvílemi mi i připomněla sérii NOFL kterou mám velmi rád. V potaz je taky třeba brát rok vydání a tak jsem s hodnocením nebyl tak přísný.
+18
  • PC 85
Príjemné prekvapenie.

Komixsová grafika, skvelý príbeh nie nepodobný Bourne Identity, žeby autori čerpali z toho istého knižného námetu?, na ktorom mi vadil jedine ten debilný koniec to be continued... a pokračovania sme sa nedočkali - to mala byť standalone hra, dokelu!!

Mal som problém rozbehnúť túto hru na Viste (Vistaaa, tra lalala lala...), aj po patchnutí sa u mňa prejavovali známe chyby, ktoré mali byť odstránené už s prvým patchom nedalo sa pokračovať v príbehu, tak som si savey na problémové lokácie musel sťahovať z netu a celkovo hra bežala tak trochu spomalene, čož mi nevadilo, pretože som sa aj tak väčšinu hry zakrádal.

Pro: komixsová graifka, podanie už tak zaujímavého príbehu (flashbacky...)

Proti: na nič vážne si nespomínam,problém bol v OS, nie v hre :)

+12
  • PC 80
Po vizuální stránce není hře prakticky co vytknout, plní svoji roli na stoprocent, ale hratelnost mírně pokulhává proto dávám krasných 80% :-)

Pro: výtvarné pojeti ve stylu komiksu je stylove každým coulem, řemeslně výborně uděláno

Proti: ach ta hratelnost

  • PC 75
Hraní "Třináctky" je díky originálnímu stylu neopakovatelný zážitek, který si může vychutnat nejen fanda komiksů.

(původně postnuto na Xzone)

Pro: Styl. Příběh. Přiměřená délka. In-game popový singl.

Proti: Místy slabý level design. Stereotyp. Neuzavřenost příběhu. Občasné chyby ve fyzice.

-9 +6 −15