Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

XIII

  • PC 80
XIII jsem si pamatoval jako velice slušnou střílečku, po znovudohrání bych řekl, že je to dokonce vynikající střílečka, jen ji sráží dolů dvě podstatné prasárny.

Jako tradičně začnu příběhem. Ten se moc povedl. Jako muž bez paměti se špičkovým výcvikem prcháte nejen před všemocnými zabijáky, ale také před FBI. Důvod je prostý - kamerový záznam dokazující, že jste zabil prezidenta USA. Postupem času se ale objevují i přátelé, hrdinovi se začíná vracet paměť a střípky příběhu, vedoucí k odhalení 20 konspirátorů, kteří se pokouší o státní převrat začínají zapadat. Připomíná to nejlepší politické thrilery, hlavně Bournovu trilogii a to jak zběsilým příběhem, tak měněním lokací, všechno to funguje. A právě v tom nejlepším přichází prasárna číslo jedna. Po zabití ultratuhého bosse odhalíte konečně číslo 1, ten se objeví se dvěma zabijáky a šmytec. Nápis To Be Continued, titulky a pokračování jsme se nikdy nedočkali. Za tohle by šla u filmu na ČSFD automaticky aspoň hvězdička dolů.

Nesmírně stylové je celé zpracování. Komixově nakreslená (leč výborná) grafika, komixové okýnka vyprávějící příběh, bubliny s hláškami Tap tap či boom či zásah do hlavy rozanimovaný do tří oken. Nemyslím si, že bych kromě prastaré Comix Zone hrál někdy něco podobného a je to velice osvěžující.

Povedla se i celková hratelnost. Jednotlivé mise jsou poměrně krátké, přímočaré, ale nedělající z hráče debila, neustále se v nich něco děje. Mise a prostředí se střídají ďábelským tempem a zejména první půlka opravdu i hratelností připomíná špičkový film. Základny střídají ledové pláně či pouštní kaňony, podíváte se na ponorku či do blázince a kupodivu chybí oblíbená lokace všech 3D her - kanály :)

Samotný hrdina ovládá pestrou paletu zbraní z nichž ani jedna není zbytečná. V brutálních řežbách přijde vhod M16 nebo těžký kulomet, ve stealth misích zase naprosto parádní kuše se zaměřovačem. Míření je v pohodě a mixem mezi realitou a zábavností - brokovnicí na dálku netrefíte nic a nablízko znamená konečnou, kulomet se trochu třepe ale ne moc, ale nakonec vyřídíte každého. Navíc na každou misi máte trošku jinou sestavu zbraní, takže si užijete všechno. Nepřátelé jsou různě odolní vojáci, kteří bojují a umírají celkem realisticky, až na bosse, kteří toho na obyčejné lidi vydrží trochu moc.

K tomu všemu má hrdina i pár schopností, které se automaticky objeví v průběhu hry - například střelba obouruč, větší výdrž v plavání nebo parádní šestý smysl, který odhalí nepřátelé i za zdí. A taky tu nechybí paklíče a vystřelovací hák, ale hra na tom není postavená.

Na čem je ovšem postavená je stealth. Ten přijde na řadu v půlce misí, ve většině nesmí nepřátelé vyvolat poplach, někdy nesmí ani najít mrtvoly a v jendé misi nesmíte nikoho zabít. To pak přijdou na řadu smetáky, flašky, jídelní podnosy a všechno možné, čím můžete enemíky mlátit po palici.

A tady přichází prasárna číslo dvě. Nemožnost ukládání. Ano opět je tu známý systém checkpointů, což vzhledem ke krátkým kolů znamená kolikrát jednu, max dvě pozice na celé kolo. A zatímco u střílecích misí to navodí příjemnou nervozitu a po dlouhé době mě to donutilo se krýt, přebíhat a důsledně přebíjet, stealth mise jsou peklo. Občas nestihnete někoho kuchnout a ten vyvolá alarm, občas nepřátelé najdou tělo, občas zazmatkujete jako já při misi sledování generála a musíte opakovat několikrát. Finální souboj s nekonečným lezením dolů po žebříku a následným rozhovorem jsem absolvoval snad 10x. A takový natahování hratelnosti mě prostě nebaví.

Takže XIII je bezpochyby skvělá hra jen s pár menšími mouchami.

Pro: Výborný příběh, skvělá akce a přestřelky, střídání lokací, celá komixová stylizace.

Proti: Nemožnost ukládání, příběh není dořešený.

+21