Dragon Age: Origins, první hra
série Dragon Age, je RPG z pohledu třetí osoby, zasazené do světa
Thedas, které za účelem odvrácení invaze démonických sil do království
Ferelden hráče staví před úkol sjednocení ras, jež tuto zemi obývají. Jedná se již o pátý pokus tohoto druhu, jednu událost v řadě jevů, které mají za cíl ovládnout svět. Toto opakování, k němuž dochází po klidu dlouhém čtyři sta let, je z pohledu démonických příšer, známých jako
Zplozenci temnoty (
Darkspawn), zatím nejúspěšnější: král je mrtev a legendární řád válečníků, zvaný
Šedí strážci (
Grey Wardens), jenž se postaral o zažehnání všech předchozích hrozeb, je rozprášen.
Základním pilířem vlastní hry je skupina, sdružující až čtyři postavy, která spolu putuje herním světem. Vedle toho ve hře existuje větší uskupení postav, až devítičlenné, z jehož osazenstva lze mimo bojové momenty tuto nejvýše čtyřčlennou výpravu skládat; zkušenosti ovšem nabývá celé spektrum přívrženců. Ačkoli boje probíhají v reálném čase, možnost hru, kvůli zadání nových příkazů, pozastavit hráči upřena není; chování postavám přitom lze definovat značně podrobně – lze jim stanovit, jak se mají chovat v konkrétních situacích.
Kostrou hry je propracovaný příběh, jehož vývoj je často určován morálními rozhodnutími hratelných postav. Dějová linka může začít až šesti různými úvody; to v závislosti na zvolené rase a přesvědčení: v roli trpaslíka, jehož alternativami jsou člověk a elf, si lze vybrat povolání válečníka (
warrior), nebo zloděje (
rogue), v kůži příslušníka každé ze dvou zbývajících hratelných ras se nabízí ještě mág (
mage). Dále si hráč na začátku hry vybírá pohlaví a v jejím průběhu postavě může přiřadit jednu ze dvou specializací, jichž je celkem šest – každému povolání patří unikátní dvojice. Aby se postava specializaci mohla naučit, potřebuje získat příslušnou literaturu nebo přízeň jiné postavy, která požadovanou specializaci má.
Měnit výběr aktuálně ovládané postavy lze provádět neomezeně. Mezi postavami různých pohlaví mohou vznikat milostné poměry. Postavy ze skupiny mohou odejít, při odchodu dokonce na své dřívější druhy mohou zaútočit.
Příběh později obohatily 3 stahovatelné příběhové DLC -
Warden's Keep,
The Stone Prisoner a
Return to Ostagar. Jen o pár měsíců později následoval větší datadisk
Procitnutí, který navazoval na konec původních
Pramenů. Dále vyšly stahovatelné kampaně ve formě DLC - kampaň za zplozence v
The Darkspawn Chronicles, příběh Leliany v
Leliana's Song, hledání tajemství výroby Golemů v
The Golems of Amgarrak nebo poslední vydaný přídavek o tajemství Morrigan ve
Witch Hunt. Všechny tyto rozšíření společně se základní hrou vyšly také v kompletní edici "Dragon Age: Origins – Ultimate Edition". Herní časopis PC Gamer mimo jiné také nabízel bonusové rozšíření
A Tale of Orzammar, které však bylo dostupné pouze z DVD přílohy tohoto magazínu.
Pro: výborné postavy, působivá hudba, skvělý dabing, bezchybná úvodní část příběhu
Proti: (dle mého názoru nedotažený) soubojový systém, několik menších nesrovnalostí v příběhu