Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Solidor (04.02.2022 16:47): Nikdo si kvůli tomu nekoupí konzoli, ani na tom asi netrhnou žádné zázračné peníze, ale furt je to nějaký vstřícný krok pro hráče. To je právě ten rozdíl mezi dnešním Microsoftem a dnešní Sony. Zatím co MS se momentálně profiluje jako firma pro hráče (zpětná kompatibilita, cloud, gamepass, široká nabídka starých her digitálně, financování menších "indie" titulů, podpora PC a oblíbeného Steamu nebo podpora crossplay, kterou Sony blokuje), tak Sony se momentálně jeví arogantní firma chrlící jen dojné AAA krávy a zneužívající dominance na trhu, která jim snad brzy končí.

Řeším právě tenhle přístup k zákazníkům, že to pro ně nejsou velké peníze mi je jedno, jakkoliv to z hlediska výdělku firmy chápu, no z hráčského hlediska se mi ten přístup nelíbí a proto doufám, že jim to trochu srazí hřebínek.
@Solidor (04.02.2022 17:03): Spis jsem myslel ze handheld se muže prosadit i s hrami za vyšší cenu než je zadarmo :)
Ted mi taky došlo ze Xbox žádnou retro konzoli ani vydat nemohl, žádné retro nemají :) Nevím jestli prvni xbox je takovéto skutečně retro.
@Charllize (04.02.2022 16:52): A další krám do bytu. Ještě ideálně s velkou CRT televizí :)

Třeba retro handheld PS1/2 her s plně funkčním online obchodem by byla zajímavá záležitost. Jenže zase v dnešní době, kdy už i nové hry hráči chtějí de facto zadarmo, to z hlediska nějakého výdělku vůbec nedává smysl.
@Solidor (04.02.2022 16:47): To je další věc. Hrát na PS5 20 let staré hry na 4K oled TV je trosku mimo. I když ps3 hry by se asi ještě bez problému dali. Marketing to je určitě. U PS5 to je zase velké štěstí ta zpětná s ps4, pac momentálně bez ni by PS5 byla úplně k ničemu :)
Mimochodem xbox se zase úplně vykašlal na vydání mini retro konzoli. Tam bych viděl možná budoucnost kdyby to udělali lip a nechali lidi ať si za par supu můžou pro tu mini konzoli koupit digitálně cely katalog dane konzole.
A taky, ps2 a ps3 konzoli jsou plné bazary, takže když někdo chce...
Jako upřímně ta zpětná kompatibilita se přeceňuje. Spíš je to marketingová věcička, než nějak profitabilní krok. Nikdo si nekoupí PS4/PS5, aby tam hrál hry z PS1/PS2. Navíc rozběhat tak staré hry na moderní TV, aby se na to dalo koukat, vyžaduje asi docela dost práce. Pak si na ně nemůžou nalepit ani pořádnou cenovku, pač se jim na nákup jinak každej vyprdne.

Spíš bych tu zpětnou komp. viděl přes cloud a ani tak si to nedokážu moc funkčně představit.
@Fritol (04.02.2022 16:26): Nevím no, Sony má k dnešku tři konzole co jsou zpětné kompatibilní s minulou generaci, tak mi nepřijde ze na to úplně kaslou.

A ještě k te fanaticnosti Sony boys. Mě zas přijde jak se MS začíná víc dařit tak ze zeleni jsou daleko víc toxic než modří. I když ono to po celou dobu existence obou táborů nikdy nebylo ze by jeden byl nějak výrazně mírnější :)
@Charllize (04.02.2022 16:23): Ale můžeš si tam koupit úplné prd oproti tomu, co šlo koupit na PS3/PSP.

A o PS3 emulaci na PS4 nemluvím. Já bych byl rád za PS1/PS2 hry hlavně, což dřív problém nebyl, teď to problém je.
@Fritol (04.02.2022 16:18): Tak na ps4 si taky můžeš koupit ps2 hry digitálně. A ne nemyslím ze základní ps4 má výkon na to aby emulovala ps3. Pro emulaci je potřeba hlavně výkon procesoru což jak víme má ps4 dost na prd. Par her by asi běželo ale aby to bylo ve stylu kvalitní emulace u všech ps3 her tak vážně myslím ze na to ps4 výkon proste nemá.
PS5 je jiná, tam by to nejspíš šlo.
@Charllize (04.02.2022 16:10): Kašle. Na PS3 šla koupit spousta PS2 her digitálně, stejně tak tomu bylo na Vitě a PSP, kde šly kupovat PS1 hry digitálně. Ty hry tam běžely v emulatorech a nemyslím si, že je problém, aby to takhle běželo i na PS4/PS5. Jen to prostě nedělají, protože teď prej požadují u všech her trofeje, což je naprosto debilní důvod.

Nikdo po nich nechce zpětnou komaptibilitu z disku nebo přímé porty. Tam tu složitost snad každý chápe. Stačí možnost koupit si ty hry digitálně s emulatorem.
Vypadá to ze Sony Bungie koupilo aby mohli sekat live service hry jak Baťa cvicky. Možná by udělali lip kdyby jim dali udělat třeba pokračování Resistance, nebo tak něco. Co jsem četl tak také Sony klesl prodej her. Samozřejmě se uvidí co tenhle rok, mají minimálně tři takzvane zabijacke tituly na které se trese nedockavosti plno lidi.
Mne nezajima ani jeden a pořad si nedokážu koupi PS5 obhájit. Spis jsem nalomenejsi na koupi xboxu a PS5 nechat až třeba za par let.
Jinak co se te zpětné a Sony tyce tak ji měli u ps2 i PS3 ( jasne pak ji u PS3 zrušily kvůli tomu ze konzole byla draha) U ps4 by ji podle mě dali hned kdyby to bylo snadno proveditelné. PS3 a PS4 měli velmi rozdílný hw a kdyby tu kompatibilitu chtěli zřejmě by museli do ps4 montovat i hw ps3, což by konzoli prodrazilo. U PS5 to asi bude možné nějakou emulaci, jestli to tedy není jen nějaký kec, pac PS5 by na tu emulaci měla výkon. Takže Sony na tu zpětnou nijak extra nekasle, jen to má oproti xboxu náročnější udělat. PS4 hry na PS5 problém nebyl, jelikoz jsou si podobne tak to proste bylo hned.
@Jab (04.02.2022 15:10): jj tenhle komentář na to odkazuje :) Jde o tu značku Wipeout, to že máš Redout, i když máš podobné závody, tak Wipeout je prostě značka, kterou pohřbíš tím že jí vydáš na mobil.
Těch značek Sony zabilo několik, tyto hry dřív tvořily komu playstejšnáku, dnes je tvoří značky jako Horint zero down, Uncharted, Last of Us atd, neříkám, že jsou to špatné hry ale jaké hry to jsou. Konceptem všechny stejné.
Pardon, že se do toho míchám ale dnes jsem stejné téma řešil s kamarádem, který je zarytý Playstejšnák.
Poslal mi skvělý trailer na Sifu zde. A tohle je přesně věc, která byla dřív exkluzivitou Playstationu. Kde je Wipeout, Kula World a plno skvělých indie Playstation her. Nic teď se jeden mainstream jak píše Fritol akční adventua.
@Sarno (04.02.2022 14:40): Srazení hřebínku už proběhlo bych řekl. Celou minulou generaci měl PlayStation monopol prakticky, MS nebyli schopní nic zajímavého vydat a to, co zajímavě vypadalo, zrušili. Aspoň já to teda vidím tak, že Sony si mohli dělat, co chtěli, což znamenalo, že trochu zubisoftovatěli, na zpětnou kompatibilitu, jakkoliv po ní hráči volali, úplně kašlali, předplatné neřešili, PS Now se neobtěžovali moc rozšiřovat do světa, neb to nebylo důležité, japonská studia zavřeli, protože jejich hry neprodávaly tolik, co Uncharted a Plusko je předražená sračka, kde se dobrá hra objeví dvakrát do roka.

No a teď, když MS nakoupilo tolik studií, už najednou předplatné chystají, exkluzivitu si zaplatili u spousty third party vývojářů, aby vůbec něco měli do startu, koupili Housemarque, Bluepoint a Bungie (a určitě nekončí), PS4 hry jsou zpětně kompatibilní a dle leaků budou v prodeji/předplatném i PS3 hry zdá se.

Samozřejmě můžeme jen polemizovat o tom, zda se tohle všechno děje v reakci na agresivitu MS, ale ta pravděpodobnost není malá, že jo. Kor když už teď je jasné, že XSX bude mnohem větší úspěch, než XOne a PS už nemůže mít takový náskok. Taky je otázka, jak moc budou muset obměnit svou herní nabídku, protože zatím co MS má od každého žánru něco, tak Sony jsou zaseklí na akčních adventurách, což by nemuselo stačit.

Ale jinak ano, Sony má štěstí, že má takovou základnu fanatických fanoušků, kteří jim budou věrní ať se děje ckoliv. :D
@Fritol (04.02.2022 14:24): Je ale otázka, jak moc ten hřebínek budou potřebovat srazit. Když vezmeme v úvahu fakt, že Sony prakticky začalo trend exkluzivitek, plus se zuby nehty brání jakékoliv formě multiplatformingu, zpětné kompatibilitě atd... to podle mě možná bude vyžadovat nějaký pořádný otřes.

Přidej k tomu fakt, že část fanbase PS je extrémně fanatická (skoro bych řekl že snad nejfanatičtější co se týče herní scény obecně) a na jakoukoliv otevřenost vůči ostatním platformám reagují vyloženě nepřátelsky (viz. když Horizon šel tehdy na PC) a obávám se, že to na nějaké lehčí sražení hřebínku moc nevypadá.
@Jumas (04.02.2022 14:13): Vzhledem k tomu, že by letos mělo Sony představit vlastní předplatné, tak spíš ne. Respektive bude záležet, jak moc se to chytne a taky jak moc to nakupování studií Microsoftem ovlivní prodeje PS5, případně příští generace. Ale tak to se projeví nejdřív tak za dva nebo tři roky, až bude ten Xboxí lineup her výrazně jinde, než ten pro PS.

Phil ostatně řekl, že jejich hry budou všude, kde je k dispozici GP, a klidně by to pustil i na PS. Tohle brzdí jen Sony a dokud se jim bude dařit být konkurenceschopní, tak to nadějně nevypadá no. A osobně bych byl raději, kdyby to Sony takhle nesrazilo na kolena, protože mít silnou konkurenci je fajn a ve výsledku z toho těží jen hráči. Srazit hřebínek potřebovali, no úplně do háje by PS jít nemuselo.
Fallen Order se teď prodává na CD Keys za dvanáct korun..

Jako má to smysl když asi člověk jede furt FIFu a nhl a BF. Pak, se určitě vyplatí i samotné ea play. Ale ta absence singl her je smutná.
@Jumas (04.02.2022 11:13): Jak to myslíš, že postrádá smysl? Furt je to dobrá alternativa pokud člověk nepotřebuje hru vlastnit. Třeba ten Fallen Order si jinde za 99Kč nezahraješ, že jo. Respektive zahraješ v tom GP, když mají slevu za dolar. :D
@Fritol (04.02.2022 10:45): většinu těch thirdnparty mám jinde. EA řeším vjenom kvůli jejich hrám.

Vlastne jsem jeste zapomněl na Mass Effect LE. No jo jenže ten už taky mám. Sice původní verze, ale to je mi dost jedno.
Týden si říkám, že si zaplatím to zlevněné EA play na tři měsíce za 99,- Kč, ale když si člověk projde ty hry, tak EA prostě nemá nic. Jedinou singl pribehovou hru Fallen Order jsem hrál. Zbytek jsou sporty a auta a BF. Fakt tragédie.. EA už není ani stín toho sim býval.

Na PC jediné ten remastrovanej C&C, ale to už je lepší si ho za 6,99€ koupit.
@Jab (03.02.2022 11:27): Osobně dnešní mobilní hry také nehraju, ale když jsem byl na základce, tak jsem hrával mobilní hry poměrně hodně, a to jsem také měl PC i konzole, takže to není zas takový posun. Minimálně ne, co se mé sociální bubliny týče, neb v mém dětství hrávali na mobilech všichni.

Rozdíl však tehdá byl, že J2ME hry oproti dnešním Android/iOS titulům nebyly p2w blbosti typu spoj tři nebo BR multiplayer apod, ale často ucelené příběhové záležitosti často srovnatelné třeba s GBA/SNES tituly. Občas mám chuť si je zahrát i dnes, bohužel však už nemám žádný mobil s tlačítky a na dotykovém displeji mě to těžce nebaví.

Líbily se mi začátky dotykového hraní, protože tehdá vycházely fakt zajímavé věci srovnatelné s PSP/DS za pevnou cenu bez mikrotransakcí. Viz třeba Dead Space nebo 9mm apod. Dnes fakt většina her, co za něco stojí, vyjde i na PC, takže to nemá smysl vůbec řešit. A bohužel už tyhle "vysokorozpočtové" hry na mobily nikdo nedělá mimo f2p model.

A Hades nebo Into the Breach určitě někdo na mobilech už vykradl, to bych se nebál. :D
@Fritol (03.02.2022 10:02): Tak USA tam dává 15 miliard dolarů. Což je hodně a je to západ. Už jsem to psal někdy dříve, kdy v hromadné dopravě běžně zahlédnu partičku dětí, jak zapáleně řeší hry na mobily. Můj náctiletý bratranec a sestřenice v nich také jeli/jedou, ačkoliv počítače mají. Je tam opravdu zajímavý posun. A pro mě stále podivný, anžto pokud nepočítám předělávky počítačových her, tak ty na mobil opravdu z velké části nejsou žádné terno. Resp. mají třebas zábavný gameplay. Ale ten mě velmi rychle omrzí, anžto jde o hry konceptem "jednoduché".

Nicméně... třebas Hades by úplně v klidu mohl mít i předělávku na iOS/Android. Podobně Into the Breach. Tenhle typ her (konceptem jednoduchých) tu byl vždy a vždy měl velkou oblibu. Jen je teď ještě dostupnější, kdy není třeba čekat na to, až přijdu domů k počítači. Zrovna u těch dvou zmíněných by ale bylo fajn, kdyby se na ty mobily dostaly. Jak píšu, tak tam konceptem "sedí" a zároveň stojí nad oblíbenými "pay-to-win" hrami na mobilech. Jakkoliv mě i ten Hades vlastně taky přišel po čase repetitivní, tak je to promakaná jednoduchá hra a není pay-to-win. ;)

Mnoho mobilních her je právě kvůli tomu pay-to-win na úrovni výherních automatů (ve smyslu instantního a extrémně krátkodobého uspokojení, jež hnedle vyprchá a je třeba jej znovu a znovu opakovat). A trochu bych se bál o mentální vývoj dalších generací, pokud by tyto hry nadále získávaly na dominanci. Chápu, že obdobné obavy se s každým novým "médiem" znovu a znovu objevují. Nicméně u těch mobilních pay-to-win her si nejlépe dokážu představit patologické chování vycházející ze závislosti.
@Jab (03.02.2022 09:00): Tak ono je to i dost zkreslené tou Asii, jak je na tom grafu vidět. Ti vždycky milovali handheldy, stačí kouknout na prodeje konzolí v Japonsku třeba. Mezi šesti nejprodávanějšími je jen jedna domácí konzole. No a teď to nahrazují mobily... Na západě o nějakém nepříteli nemůže být řeč ještě, ač to možná taky přijde časem. Ale tak nic překvapivého, když si vemeš, že na mobilech hraje opravdu každá věková skupina, což se u PC a konzolí neděje. Aby ne, když dnes má docela solidní výkon i čínský android za 3k a hrát může opravdu každý.

@SilentWolf (03.02.2022 09:38): Mně se to na rozdíl od Evil Within zas líbí, ale počkám si na Game pass za rok.
Ghostwire Tokyo prý už březen. Škoda, že to radši není Evil Within 3. Moc se mi to nelíbí, ale jsem zvědav. Třeba to pro mě bude Returnal tohoto roku.
Ahojte, za kamaráda mám jeden retro dotaz. Kdysi hrával nějakou automatovou hru, ve které jste mohli hrát za bosse, které jste porazili. Krom toho si pamatuje dva bosse, námořníka a něco jako mumie nebo faraon.

Graficky to prý připomínalo Cadillacs and Dinosaurs. Napadá vás, co by to mohlo být nebo jde o nějakou jeho imaginaci postiženou nostalgickými vzpomínkami? :)
@SilentWolf (02.02.2022 10:10): Dost prostoru Indie hry mají u youtuberu, kteří jimi oživují svůj content, z českých je třeba známo že Sterak často takové hry zkouší. Osobně jsem jich pár objevil právě přes youtube.
@SilentWolf (02.02.2022 10:10): Já osobně na ně narážím tak nějak všelijak :). Tady na DH je pár lidí, o kterých vím, že mají alespoň částečně podobný vkus jako já a jsou schopní dát dohromady komentář, který má hlavu a patu, a hry, které podle nich zní zajímavě, si dávám do sekce Chci si zahrát, abych si je nemusel pamatovat. Když se mi chce a mám chvilku, tak čtu i náhodné komentáře na hlavní straně od lidí, co neznám, ale to je takové hit or miss. Na YouTube je nezávislých tvůrců, co mluví o hrách, poměrně hodně a postupně jsem si našel asi tři nebo čtyři, se kterými souzním. A pak se čas od času nechám překvapit, když procházím GOG.com nebo Steam a něco mě z ničeho nic zaujme.

Takový "problém" je, že "indie" scéna se sice bere jako spíš doplněk mainstreamové scény, protože v ní nejsou v porovnání s mainstreamem skoro žádné peníze, ale ve skutečnosti je mnohem větší a bohatší než mainstream. Těch her jsou na ní opravdu nepřeberné mraky všelijaké kvality a hlavně žánru - od seriózních záležitostí typu Disco Elysium a Pathologic, přes nostalgické návraty ke kořenům - různé adventury, FMV, old school RPGčka, arena shootery... - až po simulátory i velké strategie typu Europa Universalis nebo OpenTTD. Udržet si o ní přehled je daleko těžší.
@AiMLEzZz (02.02.2022 10:00): Indie scéna hodně překvapuje. Snažím se na ni zaměřovat víc a víc. Protože ty AAA tituly jsou fakt jak přes kopírák a nejvíc to vidím teď třeba u Horizon 2. Mám předobjednáno, ale vnitřně si vlastně říkám proč. Viděl jsem trailer a tím jsem v podstatě viděl celou hru. Hra nebude obsahovat nic navíc. Taky už začínám být holt přejedený. A v tomhle Ringovi rozumím, že ani nemá potřebu něco novějšího zkoušet.

Nutno říct, že diskuze na téma AAA hry vs. Indie hry by možná byla zajímavější, než akvizice bungie. :D Zajímalo by mě, dle čeho třeba ty indie hry objevujete, protože já na ně narazím většinou při nějakém vyhlašování her roku. Jinak na mě zas tolik nevyskakují.
Já to sám za sebe nevidím tak černě. Schválně jsem se díval na to, jaké hry se mi v nedávné minulosti líbily, a téměř všechno, snad krom závodních her, jsou to záležitosti od nezávislých menších studií nebo hodně staré záležitosti - Disco Elysium, Pathologic, Brothers: A Tale of Two Sons, staré Fallouty, Zaklínač... Hernímu trhu vládnou opravdu velké firmy s obřími rozpočty už minimálně deset patnáct let a nemám pocit, že bychom kvůli tomu o ty dobré hry přišly. To, jestli je teď jedna velká firma ještě větší, už podle mě nehraje roli. Jak jsem starší, tak mám postupně čím dál tím vyhraněnější vkus a při zpětném pohledu mi přijde, že takový ten hlavní proud v době obřích korporací nebyl nějak extra dobrý nikdy. Samozřejmě production values byly vysoké, ale celkově mi z těch her máloco utkvělo v paměti. Často vidím, že lidé naříkají, že hry už nejsou, co bývaly a že klasické adventury, krokovací dungeony, hardcore RPG a real-time strategie atp. už nevychází tolik, jako kdysi, a hlavně ne v mainstreamu, ale je potřeba mít na paměti, že tak ještě cca do roku 2005, možná později, byly hry spíš undergroundová záležitost, která nebyla určena tak širokému publiku. To dobré se zkrátka přesunulo převážně na indie scénu, protože tam je pořád prostor pro nějakou kreativitu. Tak to bylo se vším vždycky a nemyslím si, že u her tomu bude jinak.
@Ringo (02.02.2022 09:27): no není to fuk, když o tom ostatní uživatelé diskutují - očividně. Může to být fuk nám dvěma, protože ty nové hry nehraješ obecně, a mě vůbec nezajímá bungie. Pak ale vůbec nevidím potřebu vstupovat do té diskuze.
@SilentWolf (02.02.2022 08:53): Tak ten můj dotaz byl snad taky součástí diskuse, ne? A nepsal jsem, o čem má nebo nemá cenu diskutovat, jen jsem se zeptal, jestli to vlastně není fuk, kdo koho koupil. A možná jsem se tak zeptal proto, že mě u her zajímá, jak se hrají a jaké mají mechaniky a ne ekonomické otázky firem. Holt má každý asi u her jinou prioritu a dle toho diskutuje. Tu vztahovačnost by sis mohl nechat od cesty, Zbytečný a nesmyslný rýpanec vyplozen na základě nějakých smyšlených stories. Vztahovačný nejsem, pokud mi někdo v té diskusi nenadává nebo se mě nepokouší nějak vychovávat.
@SilentWolf (02.02.2022 08:53): Asi tak :) Podobné témy skrátka generujú diskusie a za rozbory stoja asi tak ako všetko ostatné. Keby som chcel napríklad diskutovať o tom, že aj novšia tvorba Raven Software počnúc Hexenom je dobrá a že dali svetu viacero slušných značiek, tak je to taktiež validná téma.