Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Jab (18.01.2022 14:56): Celkem masakr. Je fakt že blizard už je jen stínem toho co byl ale Activision s call of duty je stroj na peníze.


I když uridit tenhle moloch, tolik studií dohromady musí bejt radost. To snad ani nemůže dopadnout dobře.
@pajmič (18.01.2022 14:44): Tak ve vztahu k Sony ukazují svaly. Ale Sony jim ještě může vypálit rybník tak, že se nechá koupit Applem. To je totiž jediná firma na světě, které má (většinou) ještě o něco více peněž než Microsoft. :)

Každopádně to znamená zase méně her pro Sony Playstation.
Včera jsem na Xboxu objevil Hydro Thunder Hurricane https://youtu.be/2yvJtfrYNtM 
Wow! Takhle si představuji pravou konzolovu arkádu: skvělé tratě, grafika, fyzika, rozpohybované okolí. Úplně mě to připomnělo jak jsem na INVEXu hltal grafiku tehdejších úžasných japonských kapesních konzolí.
Pravda, v té době tam sice na nějakém nadupaném PC u Microsoftu prezentovali Microsoft Flight Simulator 2000 s jejich force-feedback joystikem, nebo později třeba u jiného stánku Star Wars Jedi Knight Academy, ale kdo by o to zavadil, že? :)

Má to i local split-screen pro 4 hráče (!), to bude pravá rodinná zábava. Lodičky a vodu může v rodině úplně každý.
Dají se někde vyfiltrovat v Xbox Game Pass hry s českou lokalizací? V jejich storu ani Xbox appce to nevydím. A nevidím ani dostupné lokalizace u jednotlivých her. Hergot, Microsofte...
@Ringo (04.01.2022 11:15): Kdyby bylo co, neměl bys problém jmenovat. Ne po tom, co ses zabejčil a kopal okolo sebe argumenty ad personam. To nezakryješ ani přílivem afektovaných smajlíků. V téhle diskuzi jsem žádnou nenávist vůči Vávrovi nezaznamenal, jenom upozornění hned z několika stran na zásadní fakt, že hry obyčejně vznikají kolektivně, stejně tak v tomto případě.

A ta jména odpůrců mě skutečně zajímala, protože kdybych tam opět figuroval, věděl bych sám pro sebe na beton, že jsi lhář. Jestli se tu k Vávrovi někdo z diskutujících vyjadřoval s odporem, to vědět nemůžu. "Výraz jak z Rudého Práva" mi ale potvrdil, že si tyhle evokace podle potřeby cucáš z prstu, když už nemáš vůbec nic.
@Bellerofontes (04.01.2022 01:25): To tady mám jako jmenovat? :-) Já myslím, že to moc dobře víš. A jak říkám, je mi to jedno, mysli si co chceš, představuj si sám bludy o "armádě poskoků", ty jo, výraz jak z Rudého Práva :-) A taky myslím víš, že proto, že ti něco z mé analogie nepřišlo přiléhavé, neznamená, že si to zrovna kvůli tobě přestanu myslet :-)
@Ringo (04.01.2022 00:47): Že by to chtělo upřesnit, kdo tu měl Vávru nesnášet. Mě jsi nařkl z jakési záště, přestože Vávrovy názory ani nesleduju (zato jsem před lety poslouchal Fight Club, kde jsem měl jeho výstupy velice rád; žádnou antipatii vůči němu necítím). Hodilo by se to, abychom věděli, jestli tu po géniovi naplňujícím skrze armádu poskoků svoje nejniternější vize nemáme co do činění s dalším bludem.
@Ringo (03.01.2022 19:58): Jak si můžeš všimnout, já článek neposuzoval, ani jsem ho nečetl. Vyjadřoval jsem se k tvým komentářům na jeho adresu, které, jak se zdá, co to Paul a Rapier rozvedli, samotnému článku dělaly medvědí službu. A asi nejsem jediný, komu tvoje analogie o svářečích a zednících nepřišly dvakrát přiléhavé.
Je venku vyhlášení GOTYs podle uživatelů Steamu. Docela v pohodě výsledky, ikdyž škoda že se nikde neumístilo Forgotten City. Potěšilo mě vidět Guardians, It Takes Two a Cyberpunk. Nepotěšil Deathloop (fakt nevím v čem má inovativní gameplay, když je to slabší Dishonored).

Game of the Year: Resident Evil Village

VR Game of the Year: Cooking Simulator VR

Labor of Love: Terraria

Better with Friends: It Takes Two

Outstanding Visual Style: Forza Horizon 5

Most Innovative Gameplay: Deathloop

Best Game You Suck At: Nioh 2

Best Soundtrack: Marvel's Guardians of the Galaxy

Outstanding Story-Rich Game: Cyberpunk 2077

Sit-Back-and-Relax: Farming Simulator 2022
@Paul (03.01.2022 19:29): +1

@Richmond (03.01.2022 18:43): Ale jo, je jasné že ti ostatní udělají v rámci své profese to, co je po nich žádáno a co umí a pokud jsou dobří, vtisknou tomu vlastně třeba tvář. Co se týče Skeldalu, viděl jsem screen z prvního návrhu, jak by to mělo vypadat, tehdy myslím ve Score a líbilo se mi to více, než jak to pak vypadalo úplně jinak doopravdy :-)

Jinak ono to klidně může být jako s kapelami, mnohým udělá většinu soundu a atmosféry producent a v rozhovorech je třeba pak pořád jen nejslavnější frontman, který to jen nazpíval a přitom třeba ani ten text ani hudbu nesložil. Tady je ale spíše spor kolem toho, že Vávra něco obecně řekl a někteří tady přesně vědí, jak tu hru nakonec vlastně ani neudělal, protože jej nesnáší :-)
Škoda že tu už není Guldy ani Bodkin, mohli by osvětlit co přesně Vávra dělal. Z toho co si pamatuju z jeho přednášek a rozhovorů, tak spoluzaložil firmu, napsal na papíře velkou část designu herních mechanismů a hlavního příběhu, kontroloval práci a scénáře ostatních designérů, režíroval část cutscén a dabingu a na papíře navrhoval GUI...a hlavně, přesvědčoval ostatní, aby realizovali vizi.

Nedělal - žádné sidequesty, žádnou implementaci questů ani programování, žádnou grafiku a hudbu/zvuky. Nedělal žádné trailery. Nepracoval taky na DLC, protože v době jejich tvorby pravděpodobně jela pre-produkce další hry.

A ano. V tom článku to napsal tak, že člověku jež ho nesnáší to může připadat že si bere soukromě zásluhy. Imho to tak myšlený nebylo. V různých streamech mluvil o ostatních lidech kteří na jeho hrách dělali a bez nichž by to nedal. Koneckonců celá pointa toho jeho článku byla, že talentovaní lidé by neměli klohnit hry v jednom člověku, hodit je na steam a koukat jak je nikdo nehraje, ale měli by se spojit s ostatními lidmi aby to dotáhli na skutečnej úspěch.
já myslím, že to nejde zevšeobecňovat. Může to být neskonale různorodé.A je to stejné u všech umění, u kterých je zapotřebí více lidí než jeden.
To stejné je u kapel. Zažil jsem a zažívám, kdy je input jednoho z členů 95% (ano, já :-) ), a je mu to přiřkáváno, zažívám případ, kdy je input jednoho z členů tak 60 % (ano, já:-) ) a ostatními je uznáván na 90 %, stejně tak jsem zažil případ, kdy byl 30% a dotyčný (teď nikoliv já :-) ), se bral tak, že je minimálně 80% a přínos ostatních bagatelizoval, a pak mám kapelu, kde je můj přínos 1 % a je to bráno jako 1 %.
To stejné je u filmu i u her (a stále je to osobní zkušenost). Někdy je tam diktátor, někdy je to triumvirát, někdy je to demokracie.

Neodvažuju se soudit, jak konkrétně to má Vávra, dovedu si představit jakkoukoliv možnost.
@Ringo (03.01.2022 11:55): No u her bych ale byl zrovna na tohle opatrný. Tam máš hudbu a hlavně grafiku, která tvoří velkou část celkového díla a s jiným grafikem by hra prostě vypadala jinak. Zrovna u Bran k sedadlu by to mohlo bez Zhoufa být třeba i propadák (nebo taky ne). A i ten programátor...stačší tam nasekat chyby, a hru to může při release potopit. Jako za mě určitě tím primárním hybatelem je autor myšlenky (pokud je sám), ale to, že Jindra vystupuje sám je spíš tím, že si ho prostě zvou (a ostatní ne).
@Ringo (03.01.2022 13:31): Proč by za tím měla být prachsprostá zášť? Vávra mi nijak nevadí. Jen prostě většina person, která si vývojem získala věhlas do té míry, že tak říkajíc směla komentovat stav a budoucnost média - např. Warren Spector, Hideo Kojima, Peter Molyneux, John Romero nebo Randy Pitchford - ty památné hry vytvářela v týmech schopných kolegů. Nesnižuju jejich individuální zásluhy nebo talent, pokud za diskreditaci nebereme upozornění na všechny šikovné ručičky, které to s nimi realizovaly.

Svým popisem v 11:34 jsi vystihl, co je v podstatě velice stará představa o géniovi, který svou vizi uskutečňuje s pomocí zaměnitelných a postradatelných řemeslníků. On je direktivní mysl, oni příkazy vykonávající tělo. Chtěl jsem tím říct, že pokud je něco takového možné - a já věřím, že snad i za jistých děsivých okolností je -, Vávra a převaha slavných herních vývojářů takovými pověstnými génii nejsou. Vávra mj. proto, že postrádá atributy, které jsem uvedl. Což nic nemění na tom, že mu autorství hry neupírám, už jen z toho důvodu, že pojem autora je právně a lingvisticky ukotven.
Nemám síce presné informácie, ale z toho, čo viem, tak Vávra sa napríklad ani nijak nepodieľal na DLC A Woman's Lot, ktorého je z môjho pohľadu tým najlepším v rámci hry (a asi jediná časť hry, kde sú ženské postavy písané tak nejak kvalitnejšie). Iste, je to len môj názor a nijak mu neupieram, že bez jeho prvotného impulzu by zrejme Kingdom Come nikdy nevzniklo. Ani to, že do neho v niektorých aspektoch pretlačil svojho povedzme ducha. Nebol však ani zďaleka jediný. Kým architekt vytvorí celý projekt sám, tu bol iba jedným z viacerých, ktorí vytvorili prvotnú víziu a ktorú následne zrealizovali ďalší. Úprimne, byť zamestnancom Warhorse, ktorý sa výraznejšie podieľal na celom projekte a prispel neoceniteľnými nápadmi, asi sa ma jeho mierne egoistické vyjadrenie taktiež dotkne. A nie, z mojej strany to nie je o žiadnej averzii, keďže ako vývojára ho uznávam (ako človeka vôbec nie, ale dokážem to od seba separovať)
@BUMTARATA (03.01.2022 14:01): To není o nějaké mé představě, ať už zvláštní či nikoliv, jako spíše o tom, jak vy tady někteří přesně víte, co do KC Vávra všechno udělal a neudělal a na základě toho jej popotahujete za nějaký výrok.



@Rapier (03.01.2022 14:07): jo, no. Teda akorát averze v Česku, až tak silné to myslím nebude, je to averze hlavně tady :-) Vávra je jinak docela hodně sledovaná osobnost a ti nadávači mohou jen smutně koukat, že kde se objeví, tam to trhá rekordy sledovanosti. Úspěch, ten se holt prostě neodpouští :-)
@Ringo (03.01.2022 13:31): souhlasím. Přijde mi to jakoby z článku úplně vypadla pointa toho na co autor upozornil, a co mě osobně zaujalo. Zdá se, že averze vůči Vávrovi je v česku silná.

Pointa článku nebyla v tom kdo umí dělat v česku hry a kdo má jaké EGO ( ačkoliv my muži jej dle žen máme značné :) ), nebo kdo udělal jakou hru, ale pokud chcete být úspěšní a prorazit musíte se spojit s jinými talentovanými lidmi aby jste měli vůbec šanci projekt dotáhnout na světovou (rozuměj AA/AAA) úroveň.
Tzn. s někým se podělit o rizika/zisk aby výsledek odpovídal původní představě autora projektu a nemuseli jste dělat neustále kompromisy kde a co osekat protože peníze, protože čas, atd.
Vávra doslova zmiňuje, že dělat hry v jednom člověku na úrovni dnes nejde pokud chcete být konkurenceschopní.
@Ringo (03.01.2022 11:55): Máš velmi zvláštní představu o vývoji her, tebou popisovaná „zedničina“ se tu vyskytuje v minimální míře, činnost je to naopak velmi kreativní, jedná se o změť menších či větších rozhodnutí činených tu jednotlivci, tu celými týmy, ale málokdy jediným Bohem – directorem, velmi jeho práci přeceňuješ, obzvlášť u takto velkých projektů. Ten může mít prvotní nápad, nástřel, o čem by to asi tak zhruba mohlo být, ale málokdy má podrobný „architektonický“ plán, ta analogie je opravdu nevhodná, jeho často jen mlhavou vizi, to není výtka, ale popis tvůrčího procesu, musí obvykle do detailu promyslet a navrhnout a posléze i zrealizovat jiní. Velkou součástí herního vývoje / umění je také experimentování.

Vávra by se rád zapsal do dějin jako geniální herní designer, často také zdůrazňuje, jak to byl on, kdo založil firmu, vytvořil pracovní místa, jako kdyby ti lidé bez něj snad nenašli práci. Možná by bylo ale na místě zdůraznit, že to byli právě ti lidé, kteří mu svojí oddaností, šikovností a nápady splnili sen o středověké hře, na který by sám nejspíš nikdy nedosáhl. Možná by bylo na místě poděkovat. Nebo se alespoň inspirovat u kolegy Klímy, který zjevně nemá problém s první osobou množného čísla.
@Bellerofontes (03.01.2022 12:40): Jakože subquestíky - typu "zajedu do lesa, posekám tam dříví a donesu jej chudé babičce ve vsi", vložené do hry, bere vlastně Vávrovi autorství té hry? No klidně si to může tady někdo myslet, a asi to bude jediné místo, kde si to lidi budou myslet. Není za tím vlastně tak trochu schovaná jen prachsprostá zášť vůči Vávrovi? Přeci takový fujky člověk nemohl něco vytvořit, že, to všechno jen jiní a on jenom kolem toho kecá. To asi spousta modů do Oblivionu bere autorství Oblivionu Bethesdě koukám :-)

Podle mě se z jednoho výroku dělá bouře ve sklenici vody a myšlenka byla jasná. Jestliže tady vznikne velký projekt, obvykle je spojen s jedním člověkem, který přinese stěžejní projekt a nejde bohužel o stabilní sehraný tým vývojářů, který by dokázal na to navázat a produkovat pravidelně aspoň jednu hitovku za rok. Tak to cítím já, že to bylo napsáno i myšleno. Nikdo tím neupírá práci dalších lidí, kde je nabaleno plno grafiků, skladatelů, tvůrců questů, až po promotéry, tvůrce knih kolem toho a pod.



@Kunick (03.01.2022 13:09): Kdyby to byl Klíma (o Bakalovi snad spekulovat nebudeme, že:-), tak by se o svá práva jistě hlasitě přihlásil.
@Ringo (03.01.2022 11:55): To jsem říct nechtěl. Jenže autorské dílo může být také výsledkem kolektivné práce. Vždycky musí být někdo v čele, někdo kdo má poslední slovo. Ale je otázka nakolik to byl Vávra a né třeba Klíma nebo Bakala.

Jinak v ČR je 110 vyvojářů. A naprostá většina z nich má víc než jednu hlavní tvář, příp. otce (snad i matky) zakladatele.
@Ringo (03.01.2022 11:55): Jak je to pochopitelné, tak je to kritizovatelné. Úplně vidím, jak tohle pojetí Vávrovi imponuje. V každém případě bych to vzal hopem - Vávra sám přiznal, že questy a texty si pro KC nechal psát za "žold", dokonce jsem ho slyšel, že je všechny ani nečetl. Víc nepotřebuju vědět. Tohle není žádné auteurství, žádné skutečné vizionářství, žádný tvůrčí perfekcionismus. Ten je bezpochyby možný, ale je výjimečný.

Takže bych se přiklonil ke Kunickovi, jen bych netvrdil, že jde o záležitost mysli. Určitě pak není od věci sobě i ostatním připomínat, když se jedná o kolektivní díla, jimiž drahé hry jsou.
@Ringo (03.01.2022 11:34):  Možná myslel ale napsal jinak. Ale s tím architektem je to hezké přirovnání... Egoista řekne, že je to dílo toho a toho člověka. Ten kdo chce být férový rekne, že to je dílo architektonického studia. Viz jeden můj známý co nedávno dokončil školu. Nakresli návrh, ale ten pak projde a da na něj své razítko jeho šéf....kdo je teda autor? A o kom si myslí, že je autor lidi?