Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@OndrejVasicek.cz (26.01.2021 14:19): Zajímavá debata, řeknu k tomu asi toto. Nadefinovat kategorie výzvy precizně bez hraničních případů je v podstatě nemožné, vždy se objeví nějaká specialitka, která naší definici postaví naruby, takže se o to v podstatě už ani nijak usilovně nesnažíme a počítáme s tím, že prostě ty hraniční případy budou a budou kolem toho debaty. Stejně tak se mi nechce omezovat výzvu a vylučovat zajímavé kategorie jen proto, že je nejsme schopni v pár větách jednoznačně nadefinovat.

Co se týká Minihraní, tak i po této debatě si myslím, že stávající definice je dostatečná, a ano umožňujeme tam použít i ty "minihry" typu hackování zámků, jakožto příklad toho "minima" co za minihru ještě považujeme.

Nicméně jak už jsem tu myslím říkal, mělo by při tom skutečně jít o nějaký specifickou herní mechaniku odlišnou od hlavní náplně hry, (samostatná obrazovka není nutná). Z tohoto pohledu rozhodně s Half-Life: Alyx nemám problém, i když to nebyl důvod debaty... :)

@PavelU (26.01.2021 13:57): Můžeš prosím (nebo někdo jiný) najít video přímo s tou mechanikou v Alpha Prime, ať se na to můžu kouknout o co vlastně jde? Díky
Přátelé, když už se zmínil Talos Principle, je to vhodné na Normal do kategorie A? Nevím, zda je tam něco krom skládání puzzlíků na zámcích, dodělal jsem teprve Tower A
@RomcaT (26.01.2021 09:19): My si pořád vůbec nerozumíme :) Napíše to bodově jednoduše
- Half-Life Alyx jsem dohrál před pár dny
- Dle současného popisu výzvy splňuje kategorii na 100% bez debaty (možná i HC), to můžu s čistím svědomím říci
- Vedla se tu spíše filozofická debata, že řada lidí vnímá minihru jako něco jiného, než co projde dle popisku v herní výzvě.
- Řešili jsme, jaký lepší popis by dokázal lépe vystihnout pointu minihry a lehce jí zpřísnit, ale neuzavřít dveře zase jinde. Protože to se často při pokusech dělo.
- Obecně 'filozoficky' se tu řešila zajímavá problematika, jak těžko jde slovy minihra popsat, protože jedna definice znemožňuje jasnou minihru tuhle, druhá zase uvolňuje otěže a povoluje jasnou neminihru támhle.

Už se chápeme? Tohle opravdu není o mém problému, zda si tu hru zařadit :) To je spíš o problému herní výzvy a její jednoznačné definice.
@Gordon (26.01.2021 08:29): Už v pátek jsem psal, jak to s čtvrtou kategorií mám. Teď nemyslím, jak jsem se vyjadřoval konkrétně k Saints Row 2, ale že jde o doplňující informace u kategorie 4. Což tu krásně komentuje OndrejVasicek.cz, který to bere do hloubky a řeší pro a proti.

Asi hraji typ her, kde moc minihry nejsou, ani nejspíš nemám zásobu vyhovujících her, do výzvy potřebuji samozřejmě dát něco, co momentálně mám, ať už ve vlastnictví či nainstalované. A většinou díky Herní výzvě pak dotáhnu i hry, které jinak mnoho let nehraji.

U Alpha Prime je sice hackovačí režim na úrovni nějakého komunikátoru a tak, ale speciálně to odstraňování beden z kolejí mi prostě přijde jako definice minihry. Nejde výslovně o to, že potřebuji vést svou, mít poslední slovo a být o něčem skálopevně přesvědčený, ale jen konstruktivně debatovat o tom, co je a co není minihra.

A pořád vycházím z dosavadního textu doplňujících informací kategorie 4. Jen tak mimochodem, Alphu Prime jsem v neděli opět rozehrál, od New Game, protože jsem tak nějak podvědomě věděl, že tam něco na způsob minihry bude. A skutečně, viz ovládání vozítka na dálku a řešení úkolu.

Jako jo, tvoření spojů v System Shock 2 je minihra, skládání zámků ve The Talos Principle, abys měl celou desku, to vše jsou asi ty minihry. Ale horší je, že mám na to prostě nedostatek her, že je dodnes ten zmatek v těch hraničních případech..
Tak nakonec jsem to vymyslel takhle. Věřím, že by to mělo být ok ale pro jistotu jestli si někdo najde čas a řekne případně své dojmy abych to nějak nepoondil.
Odkaz na seznam. (do profilu si dávám až dokončený kategorie)
odkaz
@OndrejVasicek.cz (26.01.2021 05:32): zeptej se na to hru přímo v diskuzi u hry, jestli to má nějaké minihry. Vždy je nejlepší to prodiskutovat s těmi, kdo už hru hráli. Není třeba měnit jakkoliv popis této kategorie. Myslím si, že co je minihra je ve většině případů jasné a pokud je tu nějaká hra, co vyžaduje diskuzi, tak jí buď prodiskutujeme a nebo pokud cítíš sám, že by to do dané kategorie bylo na hraně, tak si vyber jinou hru. Zrovna v kategorii minihraní není třeba se tam snažit napasovat něco na hraně, když existuje spousta jiných her, co tam pěkně pasují.

Dej nám pak prosím případně vědět, co ti na to napsali v diskuzi hry, díky.
@OndrejVasicek.cz (26.01.2021 05:32): Evidentne sa nechápeme. To, čo sa spomína u Alpha prime nie je rébus, je to v podstate ovládnutie inej "postavy", stroja, ktorý sa chová podobne ako tvoja postava, len má iné fyzikálne vlastnosti alebo schopnosti k dispozícii. Čím je to hrateľnostne odlíšené, ak sa to tam deje navyše pravidelne? To je podobné ako tvrdiť, že keď hrám Dungeons & Dragons hru a vyberiem si povolanie Rangera miesto fightera alebo wizarda, tak hrá minihru, lebo ovládam ešte aj zvieracieho companiona? Samozrejme, že nie.

Tú definíciu som písal nižšie aj ja. To, že ti prostredie vyvoláva úlohu, nemá vplyv na to, či je alebo nie je samostatne funkčnou "malou hrou" s vlastnými pravidlami. Pretože tú hru (ako každú hru) ohraničuje a definuje to, že má vlastné pravidlá, má svoj začiatok a koniec (cieľ) a to je ten uzavretý priestor. Ak máš v strielačke tetris, tak je to dostatočne odlišný gameplay na minihru. Ak máš v point and click adventúre, kde zbieraš predmety s postavou a komunikuješ s inými postavami rébus, ktorý je vlastne samostatné puzzle. Tak to puzzle by si vedel poskladať a hrať aj bez toho, aby si mal zvyšok hry. Nie je podstatné, že príbehovo ti to puzzle otvorí dvere do tajnej miestnosti alebo, že ti ho zadala postava dôležitá pre dej. To sú veci, ktoré sa odohrávajú mimo samotnej minihry.

Nemám VR HW, takže HL: Alyx som nehral a preto tu tú hru ani neposudzujem.
@Tulareanus (25.01.2021 23:00): a tady to právě začne být zajímavé. Definuj co je hlavní náplň a co vedlejší? Nabízí se - hlavní je povinné, vedlejší je nepovinné. Ale to byla má první otázka vůbec a @Crash řekl, že to nehraje vůbec roli. Že i povinné pro postup může být minihra, viz adventury. Tak proč u adventury je rebusek minihra, ale u alpha Prime ne?

Ha, a co třeba taková definice?
Minihra musí být samostatně funkční malá hra s vlastními pravidly, která musí dávat smysl i nezávislé na hlavní hře.

To by pak znamenalo, že Alpha Prime neprojde, protože to jsou vše unikátní úkoly vyvolané prostředím.
Ale ten immortal Fenix by fungoval, i když je to ingame, protože je to klasická minihra variace na takové to přeskládávaní kostiček.
Rébusy v adventurách platí, protože v drtivé většině by jako samostatná hříčka obstály.
A Alyx je vtipná y protože viz to video, elektrika by neprošla, to je nesamostatné závislé na prostředí, ale Alyx má pak další minihry, které by samostatně obstály. Takové dva druhy háčkování "beden" a ponků.
Bude platit i lockpick, protože má jasně daná pravidla prohry, výhry a dalo by se tím bavit i mimo hru.

Tak co vy na to? Je taková definice uchopitelnější? Nebo je to alespoň na dobré cestě?
@Steve (25.01.2021 20:45): Co myslíš, tu odsouhlasenou Alyx? :)
Otázka není, jestli Alyx splňuje. Alyx dle současného popisu rozhodně splňuje.
To, o čem se tu bavíme je, že dle současného zadání splňují kategorii i hry, kde se to při bližším zkoumání nezdá vždy košer. Ale nedá se to vyřešit stylem "tuhle hru radši nedávej", protože pokud tam nemůže být Alyx, rozhodně by se měli upravit pravidla (a já s tím klidně budu OK).

Z toho co tu tak vnímám, by se dalo vymyslet třeba tohle, docela přísný zadání, ale nikdo by s tím pak neměl problém: "minihra je nepovinná hříčka ve hře, která slouží většinou k rozptýlení od hlavní herní náplně.". Jenže tím vyřadíš i příklady od @M.a.t.t. , tedy například Deus Ex/Bioshock hackování či páčení zámků a jakékoliv rébusy povinné v adventurách. Je to specifický pohled na minihry a validní.

Samozřejmě mezi hráči je zažité doslova "hackovací minihry" a podobné fráze. Takže co s hrama, kde je hackování a páčení zámků a řešení rébusů víceméně poviné/polopovinné, respektive je to nedílná součást herního zážitku? Jak pak vytvoříš zadání, které propustí Deus Ex a zamítne Alyx? Chápeš mě? Pokud řekneš, že Alyx neprojde nebo je hraniční tak bychom měli definovat čím je hraniční, aby se to dalo aplikovat i na další hry.
Dalo by se právě použít třeba to "pokud je minihra součástí herní náplně, ale má vlastní obrazovku, lze považovat za minihru také", což sice splní, že Alyx neprojde a Deus Ex projde, ale přijde mi to extrémně alibistické, protože forma minihry nemění nic na její podstatě. Kdyby to bylo třeba jen textové nebo audio, tak to pak povolené je, nebo ne? :) Si prostě tímto stylem ještě více zavaříme.

Takže závěrem co říkám - pokud chceme o hrách jako Alyx nebo Alpha Prime říkat, že neprojdou, definujme proč, protože nynější věta v zadání "Za minihry budeme považovat i různé hříčky sloužící k otevírání zámků, hlavolamy v adventurách apod." toho povaluje o dost víc kontroverznějšího, než je Alyx. Ta věta defakto povoluje 100% point&click adventur, což nevím, jestli jste autoři zamýšleli.

Je to super kategorie, ale je fakt zrádná tím otevřeným chápáním toho výrazu. Je potřeba se buď postavit za ten současný popis, nebo ho změnit.
@OndrejVasicek.cz (25.01.2021 19:22): No už jsem ti tady chtěl psát vysvětlení, proč bych to radši neuznával, ale jsem dost nalomený na obě strany. Takže bych to nejradši odmávnul klasickým "příliš hraniční, hoď to do jiné kategorie" :)
@Kunick (25.01.2021 20:13): On je tady jiný problém. V hledačkách mají mini hry sice zcela jinou náplň, než samotné hledání skrytých předmětů, na druhé straně je ale většinou jejich dohrání nutné k postupu ve hře. Byť se dost často dají tyto hříčky přeskočit, pointa zůstává. Podle mě nejčistší způsob, jak splnit tuto kategorii, spočívá ve vestavěných minihrách, které jsou pouze doplňkem hry. Třeba jako v „A Way Out”, kdy si můžete zahrát baseball, šipky atd., jde ovšem čistě o volitelnou činnost, hráč ji může provést, ale nemusí. Netvrdím ovšem, že mám pravdu, jen názor do diskuze... :c)
@Kunick (25.01.2021 16:51): Já vím, proto jsem to vypsal, ale je to jejich hlavní náplň, takže by se asi do výzvy počítat neměli.
Dle popisku.

Hele schválně takový myšlenkový experiment, jak je ta kategorie zákeřná. Vemte si to video od @M.a.t.t. https://www.youtube.com/watch?v=CrhxNLHn3QI
Řekli byste, že to asi minihra spíše není, někteří, že vůbec.
A teď si představte, že to, co ta postava dělá ingame, uplně to stejné, by bylo na samostatné obrazovce. Bum. Minihra jak vyšitá :)
Co to říká? Že fakt, jestli to má samostatnou obrazovku, tak moc rozhoduje, že to cítíme jako minihru? Mělo by to rozhodovat?
Já nevím, nechť se k tomu tvůrci vyjádří. Já chápu tu určitou kontroverzi kolem toho, sám ji tam vidím, ale chápu, že ty pravidla musely být nějak uchycený a z toho jak jsou nyní sepsaný mi plyne, že to minihry jsou.

Ale fakt bych prosil o vyjádření shora.
@OndrejVasicek.cz (25.01.2021 16:27): tak zrovna spousta unikovek nebo hidden object typicky minihry obsahuje. Hledání věcí na obrázku je hlavní náplň, ale ruzné skládání potrhaných fotek, rozplétání smotaných drátů apod. jsou ukázkové minihry.
@M.a.t.t. (25.01.2021 15:21): moc krásný příklad. Naprosto tě chápu, že se člověku chce říct, že to minihra není, ale myslím, že dle definice zadání je. Není to hlavní náplň a je to řešení hádanky a rébusu.
Ale dokážu si představit, že tady fakt už leckomu bude vadit to slovní spojení minihra. Potom by tvůrci měli asi teda jasně říct něco ve stylu "minihra je jenom název kategorie, pojetí může být volnější víz páčení zámků a hlavolamy a tedy tam občas může projít i něco, co by běžně člověk minihrou nenazval.

Ale naprosto chápu tvůrce, že tam tu poznámku o páčení a hlavolamech dali, protože bez ní by pak byl opačný problém.

PS: s tím "prvkem hratelnosti bacha". Páčení zámků je prvek hratelnosti, stejně jako vyřešení rébusů. Pointou je, že to není hlavní prvek. Proto by neprošel portál nebo třeba unikovky či řada logických her nebo hidden object hry asi taky ne.
Presne tak, keďže som Alyx nehral a neodohráva sa to ani na inej obrazovke, daná ukážka na mňa pôsobí tak, akoby išlo o jeden z prvkov hrateľnosti.

Lebo potom by sa do minihier mohlo rátať aj toto, či nie? (to je otázka aj smerom k tímu výzvy)
@M.a.t.t. (25.01.2021 14:10): Portal tam přeci nejde počítat, protože zadání jasně říká "...nabízející jiný herní prvek nebo mechaniku, než hlavní hra". V Portalu je to hlavní náplň.
Jinak všechny videa co jsi poslal, jsou přesně příklady, jak si taky představuji minihru. A přesně tak je to i v Alyx. dokonce v Alyx to mnohdy trvá ještě díle, protože je to komplexnější, jindy to trvá stejně dlouho, jindy krátce. Záleží na skillu. Tak jak to u miniher bývá :)

Myslím, že vím, kam ale míříš - všechny ty hry, co jsi ukázal, mají "vlastní obrazovku" pro mini hru. A možná proto se může zdát, že v Alyx to mini hran není, protože nemá vlastní obrazovku, ale jsi stále v prostředí.
Což je taková klam na nás. Forma minihry nemění nic na jejím obsahu a principu.
Otváranie zámkov sem síce patrí, ale v rámci toho ako je kategória definovaná si ho osobne predstavujem ako minihru tohto typu. Alebo ako niečo podobné, prípadne aj ako toto. Lebo ak chceme brať toto ako minihru, potom by tu mohol teoreticky spadať aj Portal, kde hráč každú chvíľu rieši enviromentálne hádanky pomocou portal gunu.

Ale neviem, nehral som, takže neviem posúdiť a ani nechcem nikomu uškodiť. Iba vravím, ako to na mňa na prvý pohľad pôsobí.
@sagittario (25.01.2021 12:35): :D co to je za retardovaný video? To co je tam ukázané (naprosto hrozným způsobem) je naprosto první tutoriálová ukázka toho nejlehčího. Ale ano, z principu toto může být basic minihra. Dále ve hře jsou pak jiné minihry, složitější, ale samozřejmě to není žádná raketová věda.
Ale pointu minihry to myslím splňuje.
Očividně ten výraz tady vyvolává dost emocí.
Když se řekne mini hra, já toto opravdu vidím, jako minihru. Samozřejmě znám řadu jiných miniher které jsou delší, náročnější a podobně, ale tady přece nehrajeme kdo dále dočůrá, ne? Minihra nemusí být uberkomplexní.

Možná by bylo dobré, kdo máte námitky (které můžou být oprávněné), říci příklady co je a co není a proč zrovna toto by být nemělo. Já měl pocit, když v zadání je jasně řečeno, že sem patří i věci jako otevírání zámků, tak to přesně spadá do této kategorie. Řada miniher v Alyx je jen variace na klasický lockpicking z RPG.
@M.a.t.t. (25.01.2021 12:45): na mě to taky nepůsobí jako úplně minihra, ale chápu, že v podrobnějších informacích k té kategorii je, že minihra je i hlavolam v adventurách nebo hříčka k otvírání zámků, takže to v podstatě splňuje, ale já to chápu, nebo tu kategorii vidím trošku jinak. Tím pádem bych si asi neměl lámat hlavu s tím, že si dám do HC Bioshock Infinite nebo Creaks.
@Tulareanus (24.01.2021 23:29): Proč myslíš, že ne? Ptám se ze zajímavosti, protože mě byl například schválen Half Life Alyx, kde jsou minihry v podobném duchu, vždy o tom otevřít dveře, zapnout elektrický proud, vypnout silové pole, otevřít poklop atd. Ale vždy to jsou jiné mechaniky a přesně sedí do zadání "Za minihry budeme považovat i různé hříčky sloužící k otevírání zámků, hlavolamy v adventurách apod."
Tak proč by nesedělo, co píše @PavelU?
Občas je u výzvy sranda sledovat, jak se snažíme zařazovat i hry, které jsou zbytečně na hraně (za hranou), i u kategorií, kde je ten výběr tak velký, že to vlastně není vůbec potřeba :)
Alpha Prime - Je tam možnost na dálku ovládat různé přístroje, odemykat tak dveře, odstraňovat překážky na kolejích apod. Postava stojí na místě, změní se pohled kamery, ovládám např. nakládač, s nímž čistím koleje, abych mohl s vlakem jet dál. Je toto minihra? Do výzvy bych si v tom případě hru dal.
@Steve (24.01.2021 16:12): "V základní variantě by hra neměla obsahovat žádné zabíjení, střílení, boj, násilí, nebo agresivní chování." - Otázka je, či do agresívneho správania nespadá to vyhrážanie sa, ale to neviem posúdiť :D
Chci se ujistit, že řadím do správné kategorie
Na jeden zátah (8 a půl hodiny) sem dohrál Holy Potatoes! A Weapon Shop?!.
Spadá to do normálu pacifisty? Ano, je to hra o výrobě zbraní, v příběhu se zmiňují vraždy (Agent 46 vám tam jednou za čas vyhrožuje) ale žádné násilí ve hře není. Jediné, co se se zbraněmi dělá je jejich prodej hrdinům a tam nevíme, co s nimi dělají
Chtěl bych tedy mít v kategorii pacifista hru o výrobě zbraní :)
Stejně tak na televizi se dá hrát nějaká zombie hra, která má klasické ovládání, ale člověk tam jen střílí zombíky.

Tohle je třeba za mně typický příklad minihry :)¨
To že si nepřivolám auto z toho nedělá minihru, to bych potom použití zbraní na blízko ve hře mohl považovat za minihru, protože hra mě nenutí používat chladné zbraně.
V Saints Row je krom karet myslím i sexuální minihra :)
Otázka ještě je, jak je to třeba s misí "Septic Avenger" kdy hráč jede v klasické hře, ale neovládá vůz, pouze ho může zastavovat a musí střílet okolní budovy, aby získal body. Je to minihra? Stejně tak na televizi se dá hrát nějaká zombie hra, která má klasické ovládání, ale člověk tam jen střílí zombíky.
Saints Row 2 jsem dohrál sám opakovaně, jak solo tak coop. Nicméně zavolání si auta je na úrovn nakupování v obchodě, jen máš obchodníka, který ti tvé věci přiveze, ať jsi kdekoliv. Znamená to, že obchodník z Jade Empire je minihra?

Nečekal bych, že zrovna tato kategorie bude problematická.
@S4TW (23.01.2021 01:11): Právě proto, že ne každý by ty zámky považoval za minihru, je to v tom popisu zmíněno, jako ta hrubě vymezená hranice, co ještě za minihru považujeme. Jinak tedy doufám, že mluvíme o vylamování zámku ala Kingdom Come: Deliverance, a ne o tom, že přijdu ke dveřím zmáčknu tlačítko a dveře se otevřou...
skvělá na minihry je A Way Out, akorát to už hráli všichni loni :-)

Jako u těch zámků je to asi jak kdy, ne? Prostě musí to být nějaká specifická herní mechanika, ne že zmáčknu tlačítko pro vypáčení zámku.

ale já myslím, že ty minihry budou fakt nejmenší problém, něco najít se dá skoro všude a hidden object to jistí
Ja bych za minihru nepovazoval ani ty zamky, ale kdyz je porota pro, tak whatever, ale privolani vozidla uz je fakt moc :)... jinak uplne idealni hra do kategorie na minihry je Yakuza, to je primo ukazkova hra na minihry, tam muzete minihrami zabit vetsinu casu, dnes jsem zkousel Mahjong, ale nejak to porad nechapu :)
@PavelU (22.01.2021 17:21): To se nezlob, ale přivolání auta opravdu není minihra ... to by pak minihra musela být i např. jen zavolání nějakému kontaktu v GTA Online, který ti třeba jen zruší hledanost ... minihra je oddělená část hry, kterou svými pokyny ovládáš ... ne že párkrát klikneš a necháš si dovézt auto