Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Závodní a simulátory

@USER47 (13.10.2020 23:59): Díky za tip, to vypadá zajímavě!
@USER47 (14.10.2020 00:21): Právě jsem koukal na nastavení a většinou lidi mají nastavenou FF na 40-60%, což je cca síla maximální FF G29. Proto mě zajímala hodnota s jakou jezdí Iseling. Jinak taky plánuju primárně PC racing, PS je jen bonus.
Ty hry co jsem vypsal, jsou hry které se mi prozatím sešly na Steamu. Zatím sem se moc nezabýval zda to je simulátor/arkáda, ale časem budu portfolio určitě rozšiřovat. Pro začátek určitě tebou zmíněný Raceroom/AC.

@lseling (14.10.2020 18:52): To zní dost dobře. Těď jsem teda dost na vážkách :).
@Messersch (13.10.2020 21:58): FFB mám většinou tak kolem 80%. Ale je to různý podle hry. Po čtyřech letech používání není vůle v převodech cítit. Se softwarem jsem nikdy problémy neměl. Mimo to, že vyžadoval aktualizaci, ale pak vše zase hladce běželo dál. A páka plastová není, to už bych jí asi dávno ulomil. Řadí se s ní dobře a rychle.
A co se týče FFB, obecně se to většinou dělá tak, že ve windows je síla nastavená na max nebo blízko tomu, a ve hře se to pak mírně odladí abys neměl "clipping" - tedy aby output ze hry nepřesahoval možnosti motoru, což by vedlo k možný ztrátě detailů. Simulátory obvykle obsahujou graf, kterej s tím nastavením pomůže.

Ale v zásadě i defaultní nastavení v kvalitních simulátorech je většinou celkem ok, s T300 jsem se v tom nikdy nemusel moc dlouho vrtat, s G29 to bude podobný. A z arkád typu Grid či NFS asi nikdy žádnej extra zážitek stejně nedostaneš.
Co se řadicí páky týče, dobrý recenze má tahleta, kterou vyrábí nějakej týpek ze Španělska. Stojí pár korun, ta 3D printed kastle vypadá trochu fórově, ale podle mnoha ohlasů je v zásadě lepší než TH8A, a oproti TH8A ji můžeš přepnout mezi sekvenčním a H-pattern režimem během pár sekund aniž bys musel přehazovat celej vrchní plát.
https://www.shiftershh.com/en/30-newt
https://www.youtube.com/watch?v=941Gs_N21HQ

Ale nevím jak je to s kompatibilitou u konzolí, řeším jen PC simracing.
@Messersch (13.10.2020 21:58): Mám Logitech G27, předchůdce G29 a řadící páka po mnoha hodinách hraní stále v bezvadném stavu. Samozřejmě odpor/pocit při řazení se nedá srovnávat se skutečným autem, je to prostě hračka. :c)
@lseling (13.10.2020 19:28): Díky za reakci a rovnou bych měl na tebe pár dotazů.
Na kolik procent máš průměrně nastavenou FF? Máš pocit, že ta vůle ozubeného převodu je citelná?
Měl jsi s Logitech SW problémy jak avizoval USER47 @USER47 (11.10.2020 16:11): ?
A nezdá se ti Logitech páka moc plastová? Mi se zdá, že moc dlouho nevydrží.
Ve slušnejch simulátorech jako Raceroom/AC/rFactor 2 apod se rotace obvykle upraví automaticky podle reálný rotace danýho auta.
@Messersch (11.10.2020 21:41): Mám G29 a jsem plně spokojený. Nejsem ale nijak náročný uživatel. Mám ho na origo stojanu i s pedálama a řadící pákou. Stojan má vespod gumový "návleky", takže ty vibrace se nijak moc nepřenášejí. Manželku to rozhodně neruší od sledování televize.
Logitech Gaming Software má plno možností nastavení a jeho uložení.
Na Truck Simulátory se hodí ten velký rozsah otáčení, když jezdím závody (GT Legend), je to spíš na škodu. Ale zase je to o nastavení, kdybych nebyl línej, tak se dá volant nastavit i na menší rozsah :-).
@USER47 (12.10.2020 11:59): To jsem samozřejmě viděl, ale už sem se celkem rozhodl.

Počkám si na Black Friday, kdy by mohla klesnout cena G29 na 5K a pořídím si ho na odzkoušení.
Sic bych radši T300, ale rozhodně nechci platit tu nyní přemrštěnou cenu. Škoda, že sem o volantu nezačal uvažovat na přelomu roku, kdy byly ceny ještě normální.
Podle mě to není žádná velká katastrofa, ale trochu ten volant samozřejmě slyšet je. Pokud manželka spí ve vedlejším pokoji, tak je to v pohodě, rušivý by to podle mě bylo jen ve stejným pokoji.
Mockrát díky za reakce. Bylo by super, kdyby se přidal ještě někdo s G29 :).
Už jsem koukal na spoustu recenzí i videí, ale mrknu i na níže doporučené.
Super postřeh s tím SW, ten jsem vůbec nezkoumal!

Ekosystém TM se mi líbí, jelikož mají všechno příslušenství kovové, ale volanty pravděpodobně měnit nebudu. Finance problém nejsou, jen se mi nelíbí koronou vyhnaná cena T300 a zda to nebude trochu overkill.

S hlukem jste mě moc nepotěšili. Takže po večerech se nedá hrát ani s T300/T150?
Jj, Barry Rowland dělá extrémně detailní recenze všeho možnýho, jeden z nejlepších YT kanálů zavývajících se simracing výbavou. Jsou tam i recenze T300 a G29, i když ne přímo srovnání mezi nimi.

Oba dva volanty jsou dobrý. T300 asi o něco lepší díky trochu silnějšímu motoru, hladšímu otáčení a lepší rozšiřitelnosti v rámci TM ekosystému, ale zase si za to trochu připlatíš. V rámci value for money jsou na tom oba volanty podobně, takže vyber podle svejch finančních možností.
@USER47 (11.10.2020 16:14): Jo jsen laik. Jasně to točení volantem dělá kravál :) Ale ono i když to kope do rukou tak to podle mě vydává nějakej zvuk :)

Větrák většinou přes zapnutý repráky, kde řve hra vůbec nevnímám. Ale jo slyšet je když se na to soutředíš nebo ztlumíš bedny.

EDIT: Tady je super vidět jak to má řešený T150. Asi jsou tam stejně rozebraný i další volanty.
T150 je nějakej hybrid mezi převodovejma kolama (jako G29) a řemenovým systémem (jako T300).

Samotnej force feedback nedělá hluk žádnej (pokud je volant dobře přidělanej k pevný podložce). Co dělá hluk je rotace volantu a ventilátor.
btw: a ještě jedna drobnost, ve srovnání s několika známými, který maj G29/G920, jsem neměl žádný trable se softwarem. Ten slavnej Logitech GHub občas způsobuje divný věci, nejnověji například zamrzání WRC9. Po jeho vypnutí zas nejde nastavit rotace ve hře. TM panel je oproti tomu naprosti minimalistickej a neměl jsem s ním žádný problémy.
@Messersch (11.10.2020 15:38): U volantu jde asi hlavně o force feedback. Já mám T150 a stačí mi a vyšší ambice nemám.

Doporučuju, ale sjet You Tube. Je tam plno lidí co se tomu věnuje profesionálně. Zjistíš, že jsou úplně jiný parametry, co jsou u volantu důležitý. Třeba tady nebo tady co jsem koukal já.

Jinak z těch her co píšeš, tak Grid 1 a 2 a Dirt 3 co jsem zkoušel maj podporu pro volant mizernou. Neříkám, že to nejde rozběhat, ale je to bída. Je to snad i lepší s gamepadem. Naopak naprosto nejlepší podporu co jsem zatím zkoušel měl Project Cars.

Jinak nevím jak T300 nebo G29. Ale T150 rozhodně není tichej volant. Nejde o chlazení, ale Force Feedback je hlučnej dost. Myslim samotný točení volantem a jeho "vibrace". V noci to musí bejt podle mě slyšet. Teď jenom hádám, ale podle mě to musí dělat bordel u každýho volantu s FFB. Byť T150 to má řešený jinak.
A co se týče hlučnosti, T300 bude nejspíš tišší i s větrákem naplno, protože u G29 budou hrkat hlasitěji ty převody.
Ohledně přehřívání T300, nikdy jsem s tím neměl problém (mám ho necelej rok). Původně to fungovalo tak, že větrák se zapnul až tehdy, kdy se volant začal přehřívat a slábnul FFB.

Později vyšel firmware update, díky kterýmu se dá vynutit zapnutí větráku rovnou, pokud čekáš delší závod, takže se volant ani nedostane do fáze, kde by slábnul FFB.

Přímý srovnání s G29 nemám, ale minimálně jedna věc by mi u G29 chyběla, a to jsou vyměnitelný volanty. Základní T300 volant mě moc neoslnil, tak jsem dokoupil tyhle dva vynikající volanty a měním je podle potřeby (rally rim na rally, touring cars, historický auta apod, openwheel rim na GT3, LMP, formule). Rozšiřitelnost je u Thrustmasteru lepší v rámci jejich ekosystému, ačkoli to pak samozřejmě něco stojí.
https://www.alza.cz/gaming/thrustmaster- ... 383-mod-d5227029.htm
https://www.alza.cz/gaming/thrustmaster- ... 4060114-d5660674.htm

Jo a rozdíl mezi maximální rotací 900 vs 1080 stupňů neřeš, to je irelevantní. Moderní závodní auta maj stejně rotaci kolem 360-450 stupňů a pokud neplánuješ nějakej simulátor autobusu, nejspíš nevyužiješ o moc víc než 540.
Ahoj, potřeboval bych rozseknout své volantové dilema.

Primárně se rozmýšlím mezi G29 a T300RS GT a potřeboval bych názor na několik otázek.
Je T300 o tolik lepší než G29, aby to omluvilo ten cenový rozdíl? Momentálně se dá nový G29 sehnat za 5,5k (v akci za 5k), oproti T300 za 8,8k. Kdyby byla cena T300 okolo 7k jak před koronou, okamžitě bych ho bral, ale zbytečně přeplácet se mi nechce.

T300/T150 mají větší volant a min T300 má těžší základnu, kvůli trafu. Je větší volant, či těžší základna výhoda? U volantu je rozdíl 1cm, u hmotnosti nevím, volant bych měl momentálně uchycen na stole, než koupím/sestrojím stojan.

Řemenový nebo ozubený převod? Řemenový má papírově větší sílu, ale prý se T300 dost přehřívá a větrák jede naplno. U G29 je prý znatelná vůle, plus mlácení kol. Na volantu s FF jsem nikdy nehrál, takže co bude lepší? Případně je rozdíl pro laika poznatelný? Pak se mi hlavně jedná o hlučnost, jelikož plánuji hrát hlavně po večerech, zatímco manželka bude spát ve vedlejším pokoji.

Osobně se mi momentálně nejvíc líbí G29. Má přijatelnou cenu, spoustu tlačítek a líbí se mi i provedení. Nevím jestli nebude limitující rozsah otáčení oproti Thrustmasteru a hlavně ta hlučnost. Velmi brzy bych chtěl přidat řadicí páku, pravděpodobně TH8A, ale na PS3 je prý problém s přípojením zařízení, které není od jediného výrobce, máte s tím někdo zkušenost?

Už jsem se byl koukat na vystavené kousky a jak G29, tak T300 vypadají dobře. Koukal jsem i na T150RS PRO, ale u této se mi vůbec nelíbí volant.
Přesto, mělo by smysl jít do T150 namísto G29?

A má poslední otázka. Na bazarech je spousta G29 oproti T300. Je to tím, že T300 je kvalitnější? Případně, má cenu vzít bazarový kousek?

Moje vidiny/hranice na simracing do budoucna jsou řadicí páka, ruční brzda, stojan a VR.
A to nejduležitejší, plánované hry jsou PS3 - GT6 a NFS, na PC - Dirt 3,4, ATS, GRID 1,2, 2019. V brzké době po koupi přibudou Mudrunner, Snowrunner a Spintires.
@Rapier (06.10.2020 20:22): Paráda! Přímo s eRkem jsem sice nikdy nejezdil, ale modrá Škoda 110L bylo moje první auto a následovalo pár dalších škodovek (125L, 130L, Favorit 135LX). Nikdy jsem si nepotrpěl na to, aby moje káry byly na parádu, muj koníček byla audiotechnika a car-audio, takže se stávalo, že "muzika" v autě svou hodnotou převyšovala hodnotu vozítka jako takovýho :D
@Rapier (06.10.2020 20:22): Parádní erko, v nádherném stavu, to už je raritka. Svého času jsem v jednom občas jezdil, ovšem do toho z videa mělo hodně daleko. :c)) Boční okno vylepšeno igelitem, levé dveře se musely vykopávat, celkově to byl šrot. Ale i tak ve své době fajn zážitek. Parádní pak byla také rally 130 RS.
Pokud nemas praxi na okruhu, radsi bych zacal na nejakym lehcim, z Nordschleife bych mel stazeny pulky a to ho virtualne znam dost dobre:). Hlavne hustej provoz tam musi bejt hodnr neprijemnej s ohledem na sirku silnice a blizkost barier.
V páteční Retro Nation "dávali" pětiminutovku s hraní Tomahawku! Zprovnizili sice jen pc cga verzi, ale potěšilo! Já tedy hrával 8bit verzi na svém Didaktiku Gama a už tenkrát jsem žasnul, co to všechno umí. Retro chlapci sice řekli, že takové hry se dnes už nedělají, ale my víme, že dělají :) Ale tím si to kazit nebudeme. Doporučuji shlédnutí :)
@Dunemaster (10.09.2020 14:47): Dirt Rally 2.0 --> nastupce seriózního automobilového rally simulátoru Dirt Rally, pravděpodobně nejlepší rally simulátor současnosti.
Dirt 4 --> nastupce arkádově pojatého Dirt 3 se zaměřením čistě na rally jako dříve byl Colin McRae Rally 2, pravděpodobně nejlepší arkádová rally dnešních dob, ačkoliv zde je série WRC, která se snaží konkurovat spíše Dirt Rally/2.
@Fritol (04.09.2020 20:43): To je zase paskvil... proč to vydávaj i pro PC, když to nejde plnohodnotně ovládat na klávesnici? Už jsem viděl pár takovejch předělávek závodních her původně pro nějakou konzolu a většinou to stálo za prd (pro mě hlavně po grafický stránce). U týhle hry jsem to ani nemohl pořádně vyzkoušet, když se přes klávesnici nedostanu na nastavení (grafika, controls...), takže zatim grafika nešlape moc pěkně a ani to neni hezký. Nevadilo by mi, kdyby to vizuálně vypadalo jako z r.2005, kdyby to současně i šlapalo, jako např.starý závodní hry od SimBinu (GTL, GTR, GTR2...), ty si dokážu užít i teď radši než nějaký ty Project Cars, který maj celkem na ho*** (pro mě, jiným se může líbit) i fyziku a grafika taky neni žádná olympiáda.
Ringo já to asi mám....ale taky tam lítaj Mirage nad Kolou, tak jsem myslel, že je to ten můj bastl z F-19
no já si ta bojiště vzal z F-19...mám sice přídavný desert storm, ale tam nic z Evropy nebylo.

Ofiko port jsem nikde nikdy nenašel, ani o něm nevím.
@Ringo (03.09.2020 08:04): ve své době (1991) byl zcela jistě Falcon 3.0 nejrealističtější, o tom žádná! Spíše jsem narážel na fakt, že to stále bylo velmi, velmi zjednodušené, oproti reálné F-16. Takový jednooký král (asi první vážně míněná letecká simulace snažící se o max. realismus na PC) mezi slepci (zábavné ale arkádové F-15 Strike Eagle, F117, Retaliator, Chuck Yeager, atd...).

V pozdější konkurenci (Flanker 2.0, Jane's F-15/F-18, F-22 TAW, atd.) už jeho nástupce Falcon 4.0 takovou bombou nebyl, ale žil a stále žije z popularity Falcon 3.0 a především faktu, že to je simulace letadla co běžně sloužilo u armád, na rozdíl od takové F-22, EuroFighter, apod. :) Samozřejmě dnes už jsou ty F-22/EF běžně ve službě, tenkrát nebyly.

@mrazikcomp (02.09.2020 23:13): WW2 Fighters mám z 2WW leteckých simulátorů, pokud pominu IL-2 Sturmovik series, asi nejraději. Více než EAW.
@Rapier (02.09.2020 17:00): ja mam prave tu fighters anthology , ktera tu ale neni , tak sem oznacil usnf a atf , za tezkych 1590 , jedna z mych nejdrazssich originalek, ale slo to zkopcit , takze sme sli pak s kamosem napul :) takze sem pulku dostal spatky , manualek je k tomu pekne tlusty tisteny, v krouzkove vazbe, akorat do koleni kapsy od kombinezy :) , IAF taky mam, i kdyz si nejsem uplne jistej jestli origosku, musim proverit a pripadne zacit shanet do sbirky :) , ty se mi libily, usaf uz se mi tolik nelibily , u ww ii figters me dost zrala grafika strelby a nelibiliy se mi v postate jen tak posladany mise do kampane vzdycky za jiny letadlo
Článek o F15II si přečtu celý, Zatím jsem jen mrknul do diskuse (nemám profil)..a jak tam píšete o nočních misích v F117, tak F15 SE II má ještě exe ver. 2 a exe ver. 3 - a vyšší verze má také noční mise a navíc bojiště Desert Storm. Já si tam pak ještě navíc nacpal bojiště z F-19 (Evropa, North Cape...ale to už je můj bastl)
F-15 a F-19 jsou celkem kompatibilní, F-117 se už myslím bouří. Jako teda na poloostrově Kola pak létají v modovaný F-15 i Mirage (v F19 samo nejsou). Noční mise jsou ale otázkou vyššího exe, to nemá s bojištěma co dělat.
@mrazikcomp (02.09.2020 12:36): to co jsi vyjmenoval jsou typičtí zástupci mainstreamu a jedny z nejlepších her zlatého období leteckých simulátorů.

Osobně mám hrozně moc rád tyhle "jednodušší" simulátory od Jane's. Avionika v nich je zjednodušena, ale ne triviální (stále jsou zde klíčové režimy radaru, cíl se zamyká myší na obrazovce, atd.), letové modely jsou vcelku věrné, byť ne tak úplně realistické, což je vzhledem k tomu kolik ér simulují pochopitelné, i s ohledem na tehdejší HW, to vlastně platí i o zbraních, atd.
Nicméně vše je dostatečně reálné aby měl člověk pocit, že lítá v simulátoru ale zároveň není nutné číst před letem 200+ stránkový manuál o tom jak nastartovat letadlo, nahodit avioniku, elektriku, motor a jak ovládat všechny ty složité režimy radaru a jak používat A-G (ty jsou obvykle těžší na doručení) a A-A zbraně. Docela dobře se to dalo naučit více méně za letu.

Když na to přijde tak USNF 97, ATF a jejich datadisky, neboli vše později dostupné v kompilaci Jane's Fighters Anthology, byly svého času revoluční.
V JRC jsem si koupil v roce 98 novou krabic s USNF 97, graficky hra sice nebyla taková pecka jako simulátory z roku 98 (např. F-22 ADF) které už podporovali v té době revoluční Glide/D3D grafiku (akcelerovanou) ale atmosféru měly výbornou.
Konec konců i ten manuál byl poměrně rozsáhlý, vzhledem k širokému arzenálu zbraní a mnoha různým pilotovatelným letadlům. Ačkoliv autoři zobrazili pohled jen zkrz HUD, místo typicky pohledu z celé kabiny kde hráč vidí přístrojovou desku a HUD (tedy více méně celý kokpit), fakticky to šikovně vyřešili těmi obrazovkami, které si člověk může zobrazit všude okolo dle vlastního výběru, viz odkaz na FA.

Jane's později navázali na úspěch USNF/ATF o chlup (ve finále jsou ty hry zhruba na stejné úrovni) realističtější simulacemi Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force, Jane's Combat Simulations: USAF, Jane's Combat Simulations: WWII Fighters, které vlastně nabídly totéž, s méně letadly ale zase zde nechyběl pohled z kokpitu na přístrojovou desku, radar, a HUD. Co ovšem revoluční bylo, tedy v případě IAF a USAF, byly použité satelitní snímky terénu, díky kterým měl člověk pocit že lítá nad reálným Středním Východem, Evropou, Nevadou, Irákem a Vietnamem.

Tyhle hry mě vážně na trhu chybí a jen série Strike Fighter 1 (pro Windows XP) a Strike Fighters 2 (Windows 7+) duchovně navazují na tyhle Jane's pecky.

@Ringo (02.09.2020 09:16): Falcon 3.0 je spíše hra než simulátor. Respektive on to je simulátor ale zpracováním radaru, avioniky, zbraní, MFD, atd. je stále hodně odlišné od reálně F-16. Umím si představit, že to piloti létali ve volném čase pro zábavu. :)
Ano Falcon 3.0 byl ve své době považován za nejrealističtější letecký PC simulátor ale podívej se na Falcon BMS 4, který co se týče simulace avioniky, zbraní, radaru, atd. se už blíží tomu co skutečně najdeš v F-16 Block 40/50/52. Proti tomu je i původní Falcon 4.0 od Microprose, ze kterého BMS vychází, stále jen taková složitější hra, byť ty základy už tam jsou.
Chápu, že své době byl Falcon 3.0 tak trochu po všech těch arkádových simulátorech alá Chuck Yeager zjevení ale k realismu to má stále hodně daleko. Nelze tomu upřít fakt že je to zábavné.
@Rapier (02.09.2020 09:07): Hmm, Strike Fighters 2 neznám, na to mrknu, kdybych to věděl, že tohle je, nekupoval jsem si Lock on jen proto, že tam jde létat v F-15 :-) Jinak ten Falcon 3.0 byl údajně využíván opravdu jako i trenažér pro piloty. Já jej považuji za zbytečně složitý na hru dodnes. Originál manuál ještě někde asi doma mám, kam se mi poděl zbytek hry nevím :-) Co vím, že jsem Falcon 3.0 nikdy neuměl hrát, nějak jsem tam vždycky polítal a pak mě stejně sejmuli :-) On byl dost přísný na manévrování a nešlo tam dělat psí kusy jak v F-15 Strike Eagle 2.